De Persgroep pakte er de voorbije dagen groot mee uit: Topics. Met de nieuwe app zal de lezer een persoonlijk nieuwsoverzicht kunnen maken, met bijdragen uit de diverse kranten van De Persgroep. 'Wat Spotify voor muziek doet, doet Topics binnenkort voor jouw nieuws', aldus De Persgroep. Maar een parallel met de digitale krantenkiosk Blendle ligt allicht meer voor de hand.
Elke dag zien we honderden nieuwsberichten passeren. Om die massa aan informatie te verwerken, selecteren we steeds vaker. Ook De Persgroep heeft begrepen dat de klant meer en meer nieuws op maat wil, en serveert daarom Topics. Met de app kunnen lezers een persoonlijke krant samenstellen, die hun favoriete nieuwsrubriek, nieuws over hun gemeente of sportclub, en andere gekozen thema’s bevat. Op basis van die persoonlijke selectie stelt Topics een overzicht samen met bijdragen uit 13 Vlaamse en Nederlandse dagbladen.
Must read
Maar er is meer. Dagelijks selecteert de Topics-redactie ook must reads. De bedoeling is om lezers aan te moedigen om nieuwe onderwerpen te ontdekken. Zelf vergelijkt De Persgroep de nieuwe app met Spotify, waar je muziek kunt selecteren en aanverwante suggesties krijgt. Toch, Spotify beperkt zich niet tot één muzieklabel en is toegankelijk voor iedereen. Wie gebruik wil maken van Topics kan maar beter lid worden van een Persgroepkrant. In een eerste fase is Topics toegankelijk voor een selecte abonneeclub van De Morgen en Het Laatste Nieuws. Later dit jaar kunnen ook abonnees van de andere Persgroepkranten een persoonlijk nieuwsoverzicht samenstellen voor de computer, tablet en smartphone.
Blendle
Dat De Persgroep net nu Topics lanceert, is geen toeval. De groei van Blendle, vooral bij onze Noorderburen, bedreigt immers de inkomsten van de uitgeverij. In 2014 richtten de Nederlanders Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn de digitale krantenkiosk op. Je kan met je tablet, smartphone of computer gebruik maken van Blendle en zelf bepalen welke artikels je wel en niet wilt lezen. Het platform biedt artikels uit verschillende kranten en tijdschriften, op basis van het pay-per-article principe. Blendle steekt dertig procent van de opbrengsten in eigen zak. De overige 70 procent gaat naar de uitgevers van de bijdragen.
De dienst wordt ook wel eens het iTunes voor nieuws genoemd – daarom gaat De Persgroep waarschijnlijk voor Spotify. Inmiddels heeft Blendle al meer dan 500.000 abonnees in Nederland. In de loop van het voorjaar wordt Blendle ook losgelaten op de Amerikaanse krantenlezers. The New York Times en de Duitse mediamagneet Axel Springer investeerden samen 3 miljoen euro in het bedrijf. Met dit bedrag kon Blendle onlangs ook een uitbreiding realiseren in Duitsland. Gaat De Persgroep met Topics ook dezelfde internationale toer op? De mediagroep is momenteel actief in Nederland, Denemarken en ons land. Maar gezien de app enkel content biedt van eigen bladen, is een oversteek van de oceaan nog niet meteen aan de orde.
Annick Hus