Overslaan en naar de inhoud gaan
Laurens Vreekamp geeft uitleg. ((c) Sarah Van Looy)
Laurens Vreekamp geeft uitleg. ((c) Sarah Van Looy)

AI-tools voor journalisten: tips & tricks

Vervangt AI jou straks? Nee, maar je zal wel worden vervangen door iemand die AI beter gebruikt dan jij. Daarom opende VVJ Academy zijn tweede jaargang met een workshop ‘AI-tools voor freelance journalisten en kleine zelfstandigen’. Een verslag met een overzicht van handige tools.

De spreker

Laurens Vreekamp (°1980), de man die de workshop ‘AI-tools voor freelance journalisten en kleine zelfstandigen’ in goede banen leidde, is een AI-expert met een journalistieke achtergrond. Hij werkte eerder voor Google News Lab en bracht in 2022 het boek ‘The Art of AI’ uit. Dat bevat twaalf interviews met verschillende AI-pioniers in de creatieve industrie. Volgend jaar verschijnt zijn volgende boek ‘Niet onze AI’.

40 procent

Kan generatieve AI straks de taken van de journalist overnemen? Vreekamp stelt dat AI op dit moment al in staat is om 40 procent van het journalistieke werk te doen. 

Hij schetst ook een beeld van de toekomst. Zo is Google van plan om zijn searchfunctie te veranderen: in plaats van een lijst met links ga je meteen één antwoord krijgen als je een vraag stelt. En Meta heeft inmiddels ‘Meta Movie Gen’, een tool waarmee je met tekstinput bestaande video’s onmiddellijk kan transformeren. 

Piraten in de koffie

Straffer nog: Sora, een tekst-naar-video-tool van Open AI, kan op basis van tekst een volledige video genereren. Een voorbeeld daarvan is ‘Air head by shy kids’, waarin de stem en het verhaal van mensen zijn, maar de beelden volledig AI-gegenereerd. Klinkt eenvoudiger dan het is, want de makers zijn nog wel een poosje bezig geweest met het finetunen van het filmpje. Een ander voorbeeld: twee piratenschepen in een kop koffie

Een vergelijkbare tool is Luma

Teachable machine

Interessant om zelf mee te experimenteren is teachable machine van Google. Met een paar eenvoudige klikken* kan je de machine trainen om een bepaald voorwerp te herkennen. Dat doe je door zoveel mogelijk beelden in te geven van dat voorwerp. 

Het achterliggende principe: de machine bekijkt de beelden, zoekt dezelfde pixelpatronen, giet die in formules en herkent op die manier die patronen. 

Chatbot training

De input is hier heel belangrijk. Hoe beter die is, hoe kleiner de foutmarge. Het zet aan het denken, want ook chatbots, zoals ChatGPT, worden getraind door de input van data. Welke data? Dat weten we niet precies. Maar vraag je aan een chatbot om een beeld van een Mexicaan te genereren, dan zal die Mexicaan geheid een sombrero dragen. Als je technologie traint met data uit een bepaalde maatschappij, dan wordt die technologie gekleurd door de heersende denkbeelden in die maatschappij. 

Geen beter voorbeeld om het belang van de ‘human in the loop’ te schetsen zodat AI bijgestuurd wordt waar nodig. 

Concrete tools

Laurens Vreekamp gaf een aantal concrete AI-tools mee die je kunnen helpen bij het creatieve proces van het schrijven van een artikel. Dit zijn ze:

Goodtape.io: transcriptietool waar je ook een gratis account kan aanmaken voor drie transcripties per maand

Glasp.co/youtube-summary: tool om content te zoeken binnen Youtube-video’s

Pinpoint: hiermee kan je documenten uploaden in google drive om ze vervolgens te doorzoeken op plaatsen, personen, organisaties …

Arc: met deze browser kan je een gesprek aangaan met de inhoud van een website

NotebookLM: je kan hier een document uploaden en je de inhoud laten vertellen via een dialoog door twee stemmen (een soort podcast dus). Het Amerikaans Engels moet je erbij nemen.

udio.com, app.suno.ai, stableaudio.com: tools die je kunnen helpen bij het maken van een podcast; je geeft in welk soort muziek je zoekt en binnen 2 minuten krijg je een resultaat 

Symphony: via deze chatbot van Tiktok kan je tekst omzetten in een Tiktokvideo; ideaal om jongeren met jouw inhoud in aanraking te laten komen 

Yeseo: een gratis app van Slack die trefwoorden uit je verhaal haalt om uit te zoeken hoe sterk ze in verbinding staan met de titel; het gebruikt Google Trends-gegevens over die trefwoorden en doe suggesties voor betere titels

Scroll.in: hiermee kan je geschreven artikels omzetten in story’s

Een volledig verslag lees je in De Journalist nr 253 van december.

Steve Van Herpe

Foto's: Sarah Van Looy

 

 

Onze partners