Uit een rondvraag bij de Vlaamse mediahuizen blijkt dat de papieren krant standhoudt, vooral in het weekend.
Als je kijkt naar het kostenplaatje – gestegen distributiekosten, hoge papierprijs, enorme CO2-uitstoot … – kan je je afvragen waarom er überhaupt nog papieren kranten gedrukt worden. Maar bij alle Vlaamse mediahuizen draagt print nog flink bij tot het financieel resultaat en blijft het dus economisch rendabel.
Ongeveer 60% van de brutomarge bij Mediahuis komt uit printactiviteiten, zowel op de consumenten- als de advertentiemarkt. Zolang er abonnees zijn die de voorkeur geven aan de papieren krant én ook bereid zijn hiervoor te betalen, zodat Mediahuis de gedrukte krant op een rendabele manier kan maken en bezorgen, zal het dit blijven doen.
Ook bij Roularta blijft papier nog economisch zeer rendabel. Logisch ook, met een eigen drukkerij. Stefan Seghers, chief marketing officer: ‘Roularta heeft een van de meest performante en duurzame drukkerijen in Europa. Dit zorgt ervoor dat wij de printkosten, papierprijzen en CO2 nauwgezet opvolgen en grotendeels onder controle weten te houden.’
Komt daar nog bij: de papieren krant blijft waardevol voor heel wat lezers. Zo kiest een kleine 10% van de nieuwe abonnees op De Tijd nog steeds voor full print.
Lees het volledige artikel in De Journalist 252.
Wil je een abonnement op De Journalist? Download hier het formulier om je te abonneren.
Steve Van Herpe
(foto Pixabay)