Tijdens de workshop ‘Hoe regelen we AI op redacties?’ vertelde CEO Patrick Lacroix hoe Belga AI implementeert op de werkvloer.
Bij Belga begon men in het voorjaar van 2023 na te denken over het gebruik van AI: de stakeholders werden bevraagd, er werd een werkgroep opgericht met AI-specialisten, in de redactieraad werd erover gediscussieerd en er werd over de grens gekeken naar voorbeelden van buitenlandse persorganisaties.
Er werd eerst een stappenplan opgesteld om te bekijken hoe het journalistieke werk bij Belga efficiënter en gemakkelijker gemaakt kon worden met behulp van AI, aldus Lacroix. Vervolgens testte een groep van een 15-tal mensen tools uit. Daarna trainde Belga zijn journalisten in het omgaan met die tools via het geven van demo’s en een klassikale opleiding om ze uiteindelijk te implementeren in het redactionele systeem.
De tools worden vooral gebruikt voor: het genereren van titels; het samenvatten van persberichten, jaarverslagen …; het optimaliseren en inkorten van teksten; taggen; vertalen (70% van de Belganieuwsproductie is tweetalig); transcripties …
AI als copiloot
Een en ander is geïmplementeerd in Superdesk, een redactioneel systeem dat Belga zelf ontworpen heeft. Op dit moment werken 20 procent van de Belgajournalisten in dat systeem.
Patrick Lacroix maakt zich sterk dat dankzij AI de werkdruk op de Belgadesks zal verlagen. "Op die manier zullen journalisten weer meer de baan op kunnen. De pastoor interviewen over zijn afgebrande kerk, dat kan AI immers niet doen."
Op termijn is het de bedoeling dat AI "een copiloot wordt voor Belgajournalisten". Lacroix denkt daarbij aan een chatsysteem waarmee journalisten bij het schrijven van hun artikel kunnen communiceren, maar dat is toekomstmuziek.
Lees het volledige verslag van de workshop in De Journalist #250 (verschijningsdatum: 19 juni).
Steve Van Herpe