In de masterclass ‘AI-tools voor redactiewerk en multipublishing’ kwam mediabedrijf Roularta vertellen hoe het AI implementeert.
Nick Dutry, AI program manager, en Elisa Hulstaert, journaliste bij Knack, legden uit hoe AI gebruikt wordt bij Roularta Media Group, met 1500 werknemers en 95 brands (o.m. Knack, Trends en Libelle) een van de grootste mediahuizen van Vlaanderen.
De implementatie van AI in het bedrijf kadert in een bredere strategie waarin de aandacht voor het multimediale (focus op audio en video) en de kracht van de huismerken centraal staat. Niet alleen binnen de redactie wordt de meerwaarde van AI bekeken maar ook binnen de marketing- en data-afdeling.
Een eerste stap in het AI-programma is het ontwikkelen van een AI-roadmap door zo veel mogelijk te experimenteren met tools. Binnen Roularta is daarom een projectteam opgericht dat die experimenten op regelmatige basis bespreekt en evalueert.
Op de redactie van Trends wordt bijvoorbeeld met behulp van Wobby een infografiek uit bepaalde data getrokken. Dat levert een draft op die door de redactie van Trends verder wordt gefinetuned. MediaDigest (een Vlaams relanceproject) is een ander grootschalig experiment van Roularta in samenwerking met de VRT, Mediahuis en ML2Grow. Doel is om hoogkwalitatieve samenvattingen te maken van artikels op basis van AI-algoritmes, zodat de lezer niet noodzakelijk het hele artikel moet lezen om de hoofdlijnen mee te krijgen.
Tools die al gebruikt worden
Deze experimenten worden geëvalueerd in een steerco-team dat op kwartaalbasis debatteert en kan beslissen om de meest relevante tools in productie te nemen.
Zo werd bijvoorbeeld beslist om Midjourney te gaan gebruiken. Deze tool zet tekst om in zeer creatieve beelden en kan dus een grote hulp zijn bij de lay-out. ‘Het grote voordeel van deze tool is: als je het kan bedenken, kan je het maken’, legt Elisa Hulstaert uit. Maar dat eindresultaat is daarom niet meteen bruikbaar. ‘Vaak is het nog vrij lang schaven om het beeld te bekomen dat je wil. Een ander nadeel is dat er soms rare dingen gebeuren, bijvoorbeeld een hand met slechts vier vingers. Kortom, er kruipt nog werk in om er iets kwalitatiefs van te maken, maar het systeem wordt wel steeds beter.’
Ook de text-2-speech-tool Acapela wordt gebruikt. Artikels van onder meer Knack en Trends worden zo aan de lezers aangeboden als audiobestanden.
Charter en partnerships
Roularta Media Group ontwikkelde ook een AI-charter (https://www.knack.be/ai-redactioneel-charter-rmg/). Daarin communiceert het mediabedrijf openlijk naar zijn lezers hoe het gebruikmaakt van AI-tools. Roularta is overigens niet van plan om ‘redactionele inhoud te publiceren die geheel of gedeeltelijk door AI is gegenereerd zonder redactioneel en menselijk toezicht’.
Om het potentieel van AI verder te verkennen en de mogelijkheden ervan te benutten werkt Roularta samen met andere partners. Zo is het bijvoorbeeld in vier TETRA-projecten gestapt in samenwerking met hogescholen: Mediagenie (Thomas More), Content (Odisee), AIUPD-8 (Howest), Creative AI (AP).
Toekomst
Roularta zal zijn AI-policy verder op punt zetten door bijvoorbeeld AI-richtlijnen uit te werken voor zijn werknemers zodat ze AI veilig, ethisch en efficiënt kunnen gebruiken. Het bedrijf wil ook werk maken van training voor de werknemers en het optimaliseren van de werkprocessen waar AI bij te pas komt, onder meer bij de creatie van podcasts en video’s.
De 5 tools van Elisa
Knackjournaliste Elisa Hulstaert testte een aantal AI-tools en gaf haar bevindingen mee.
1 ChatGPT als vertaaltool
‘Dit heeft het voordeel dat je er tijd mee wint en dat er geen tussenpersoon meer zit tussen de oorspronkelijke tekst en de vertaling. Het vergt echter wel nog wat schaafwerk om er een kwaliteitsvolle tekst van te maken.’
2 MidJourney: text to image tool
‘Een straffe tool, want als je het kan bedenken, kan je het maken. Met de basiskennis kan je al een indrukwekkend eindresultaat bekomen. Maar het beeld dat eruit komt is nooit helemaal wat je in je hoofd had, dus het vraagt soms nog behoorlijk wat tijd om uiteindelijk te verkrijgen wat je wil. Soms gebeuren er ook rare dingen, zoals een hand met vier vingers, een uitdaging die niet enkel gerelateerd is aan Midjourney maar waar meerdere text to image tools last van hebben.’
3 Perplexity: research tool
‘Perplexity is een soort AI-googlemachine die teksten voor je samenvat en die je links geeft naar de bronnen van de info die je aantreft in teksten. Zo kan je zelf inschatten of de info betrouwbaar is. De tool is gemakkelijk in gebruik (je kan ertegen praten) en de research gaat snel. Toch moet je nog alles nakijken en steeds opletten met hallucinaties.’
4 Limecraft: transcriptietool
‘Met deze tool bespaar je uiteraard enorm veel tijd bij het uittikken van teksten. Je kan stukjes interview ook heel gericht herbeluisteren met Limecraft. Opgelet wel, want de tool is het Nederlands machtig, maar worstelt nog met bepaalde dialecten. Hoe minder omgevingsgeluid bij je interview, hoe beter. Toch geldt ook hier: elke zin moet herbekeken worden, dus het blijft schaven.’
5 Typetone: content met bepaalde tone of voice
‘Typetone is een heel laagdrempelige tool voor redactie en/of marketing. De tool beschikt over een 60-tal content-templates waarmee je heel eenvoudig content kan produceren voor verschillende doeleinden, bv. om een Facebookpost te creëren.’
Steve Van Herpe
(foto: Belga)