Overslaan en naar de inhoud gaan

Naakt op Facebook is not done

Op 31 januari presenteerde Jan Fabre Mount Olympus in de Antwerpse Bourla Schouwburg. Een etmaal lang gaven 30 acteurs het beste van zichzelf. Concertnews.be plaatste een recensie en een foto van een naakte vrouw online. Dezelfde blote borsten verschenen ook op de Facebook, waarop het sociaal netwerk het volledige bericht verwijderde. Naakt op Facebook is not done. Maar wat is dan wel toegestaan als het gaat om borsten en billen? Datanews-journalist Pieterjan Van Leemputten werpt een blik op de censuurdrang van Facebook.

Annick Hus

Tim Goode Empics Entertainment

© Tim Goode - Photo News

Facebook heeft het niet voor naakt: geen ontblote geslachtsdelen, borsten of billen. Het netwerk maakt slechts een uitzondering voor vrouwen die borstvoeding geven en zij die littekens van geamputeerde borsten willen tonen. ‘Facebook is een familieplatform. Daarom vinden Zuckerberg en co het zo belangrijk om seksueel gerelateerde content te bannen. Europeanen mogen dan minder preuts zijn dan Amerikanen, ook in de moslimwereld ligt naakt gevoelig. Facebook is wereldwijd actief, en moet daarom inspelen op verschillende wetgevingen en culturen. 

Het artikel van Concertnews.be werd verwijderd, simpelweg omdat het niet aan de voorschriften voldeed,' vertelt Pieterjan. Bloot in de beeldhouw- en schilderkunst is wel toegestaan. Andere artistieke, weinig verhullende uitlatingen kunnen niet. ‘Vooral fotografen ondervinden regelmatig problemen met Facebook, zeker wanneer ze met naaktmodellen werken. Een afgesloten Facebookgroep kan een alternatief bieden. Maar van zodra er iemand binnen die groep klaagt, is het gedaan met de pret.’

User generated

‘De manier waarop Facebook censureert is vrij eenvoudig. Teams van content moderatoren controleren posts op basis van een zwarte lijst. Ze doen dit meestal nadat ze een of meerdere klachten ontvangen. Zowat alle berichten die Facebook verwijdert zijn ingegeven door de gebruikers. Het platform verwijdert ook content op vraag van overheden (net als Twitter). Het netwerk rapporteert over deze censuur, maar geeft geen concrete informatie over de inhoud van de boodschappen. Ook maakt Facebook in bepaalde landen pagina’s onzichtbaar, die niet conform de plaatselijke wetgeving zijn.’ 

‘Twitter is veel toleranter dan Facebook,’ weet Pieterjan. ‘Hoewel er veel meer kan op Twitter, doekt het ook regelmatig accounts op. Zeker wanneer het gaat om terroristische organisaties of (kinder)porno. Het bedrijf maakt ook bepaalde tweets in specifieke landen onzichtbaar, maar verwijdert in principe niets. Twitter neemt geen verantwoordelijkheid voor mogelijk schokkende inhoud. De gebruiker bepaalt zelf wie hij volgt en welke content hij te zien krijgt.’

Klant is koning

Net als elk privébedrijf heeft ook Facebook commerciële belangen. ‘Hoe afhankelijker ze worden van reclame-inkomsten, hoe belangrijker het is om de boel netjes te houden. Weinig Amerikaanse bedrijven willen een ad boven of onder een naakte post. Het platform richt zich op inhoud die likable en sharable is, wat het extra aantrekkelijk maakt voor adverteerders.’

Be like Facebook

Sociale media

Facebook heeft het recht om gebruikersvoorwaarden te koppelen aan haar diensten. Toch waarschuwt Pieterjan voor een potentieel gevaar: ‘Wat als we ons gaan schikken naar Facebook? Wat als we letten op welke beelden we posten, welke woorden we gebruiken etc. Gaan we ons dan geleidelijk aan conservatiever voordoen, om in het Facebookplaatje te passen?’ 

Het ziet er trouwens naar uit dat Facebook nog een tijdje blijft. ‘Het platform bestaat 12 jaar. Ondertussen heeft Facebook een belangrijke positie in ons leven ingenomen. Het bundelt ons privéleven, en bespaart ons de zoektocht naar interessante content. Een wereld zonder Facebook is momenteel ondenkbaar.’  

Onze partners