The New York Times is er al jaren mee bezig, maar in België zijn AR-filters nog niet ingeburgerd in de journalistiek. Waarom zou je ermee aan de slag gaan en hoe werkt het?
AR-filters? Wellicht hoor je het nu donderen in Keulen. AR staat voor ‘augmented reality’ en een filter gebruik je in de fotografie om het beeld te veranderen. Een bekend voorbeeld van AR-filters zijn die van Snapchat: met zo’n filter kan je een gezicht vervormen met als resultaat iets wat het midden houdt tussen grappig en hilarisch.
New York Times
Maar met AR-filters kan je nog meer doen. En dat hebben ze bij The New York Times al langer begrepen. Al in 2018 legde de gereputeerde Amerikaanse krant uit hoe ze AR zou gebruiken om het nieuws bij de lezer thuis te brengen.
Daarvoor sloot ze een samenwerking af met Facebook waardoor reportages met AR via Instagram bij het doelpubliek zouden terechtkomen. De NYT richtte ook een AR-lab op met een twaalftal werknemers om AR-effecten te ontwikkelen die in de verhalen geïntegreerd kunnen worden.
Ook in Duitsland hebben Deutsche Welle (DW) en Axel Springer al met AR-filters geëxperimenteerd.
Gen Z
Geen paniek als de wereld van AR (augmented reality), VR (virtual reality) en XR (extended reality) voor jou nog onontgonnen terrein is. Feit is wel dat Gen Z, geboren tussen 1997 en 2012, aangeeft dat sociale media zijn nieuwsbron nummer 1 is. Jongeren consumeren het nieuws dus almaar minder via traditionele media.
En laat sociale media nu net het favoriete speelterrein zijn van AR – denk maar aan Snapchat. Een AR-filter kan (jonge) lezers triggeren om een artikel te lezen.
Wil je er zelf mee aan de slag, dan vind je hieronder een tutorial van NewZ Lab (Howest) om een AR-filter in Snapchat aan te maken.
Steve Van Herpe
(foto smartphone: Pixabay)
Tutorial: de tournament template in Lens Studio (zie fotoslider onderaan)
Snapchat maakt gebruik van het programma Lens Studio voor zijn AR-filters. Dat kan je gratis downloaden. In Lens Studio kan je een filter bouwen vanaf nul, maar je kan ook vooraf gemaakte templates vinden.
Eén voorbeeld daarvan is de template ‘Tournament’. Daarmee kan je de gebruiker laten kiezen tussen acht opties, bv. je lievelingsdieren, je favoriete voetbalploeg of je favoriete kandidaat-burgemeester voor de aankomende verkiezingen.
De logica is wel zo opgesteld dat je gebruikmaakt van ‘brackets’ zoals in toernooien waarbij de winnende selectie dan doorgaat naar de volgende ronde en uitkomt tegen de winnaar van een andere bracket.
Om te beginnen moet je een nieuw project aanmaken in Lens Studio. Neem geen ‘blank project’, maar ga naar ‘sample projects’ en selecteer het ‘quiz project’.
Het belangrijkste onderdeel van deze template is het Tournament script. Hier kan je afbeeldingen meegeven voor de verschillende opties én de tekst aanpassen die hierbij wordt weergegeven.
Op de afbeelding hieronder kan je zien dat we alle opties aangepast hebben naar dieren zodat de gebruiker kan kiezen welk van de gegeven opties hun lievelingsdier is.
Het nieuwe toernooi gebruikt wel nog altijd de standaard naam van in de template 'Name of the tournament'. Dit kunnen we gaan aanpassen in het Name Tagline object onder onze VFX_FG camera.