30 jaar later is de federale openbaarheidsregeling toe aan een make-over. VVJ en AJP vragen de regering nog deze legislatuur werk te maken van modernisering.
Op 11 april 1994 kreeg de politiek de federale uitvoeringsregeling over openbaarheid van bestuur rondgefietst. 30 jaar later is deze toe aan een make-over. VVJ en AJP vragen de regering nog deze legislatuur werk te maken van modernisering.
Op aanbeveling van de Europese corruptiewaakhond Greco besliste de regering om de dertig jaar oude wet op te frissen. Dat gebeurde eerder al op de andere bestuursniveaus. Zo kan je in Vlaanderen stappen naar een écht beroepsorgaan na een geweigerd verzoek of een uitblijvende beslissing. Op federaal vlak is de Commissie voor Toegang tot Bestuursdocumenten (CTB) niet beslissingsbevoegd. Ze geeft louter adviezen af. Adviezen die, als het erom spant, vlotjes terzijde geschoven kunnen worden.
Het wetsontwerp bevat goede punten maar het nettoresultaat is negatief. Actieve openbaarheid gaat erop vooruit, passieve openbaarheid stevent met twee nieuwe uitzonderingen af op een nieuw dieptepunt. Bij actieve openbaarheid communiceert het bestuur uit eigen beweging, bij passieve openbaarheid communiceert het bestuur na een openbaarheidsverzoek.
Middenveld en oppositie – en afgaande op een eerder wetsvoorstel van Ecolo-Groen uit 2021 ook (een deel van) de regering – waren eensgezind: schrijf het wetsontwerp bij. Stop niet bij enkele aanpassingen, ga voor een grondige modernisering.
In de eindsprint naar de verkiezingen ijveren VVJ en AJP voor volgende realisaties:
- Een beroepsorgaan met bindende beslissingsbevoegdheid. Geen échte openbaarheid en controlebevoegdheid zonder sterk beroepsorgaan.
- Schrap de twee nieuwe absolute uitzonderingen.
- Voer een versnelde procedure in bij urgentie (cf. procedure Brussels Hoofdstedelijk Gewest).
De volledige eisenbundel is te vinden op #RightToKnow: VVJ met eisenpakket naar federale en Vlaamse overheid | Vlaamse Vereniging van Journalisten
(CM)