De sleutel naar het succes ligt na 25 jaar nog steeds in de artikelen over mode, relaties, gezondheid, werk en seks. Flair profileerde zich in 1980 als een blad voor moderne vrouwen dat meer te bieden had dan culinaire recepten en huishoudtips. Volgens professor Communicatiewetenschappen Els De Bens was de lancering van Flair noch min noch meer “trendsettend, een mijlpaal in de geschiedenis van de Belgische pers”.
Controversiële onderwerpen zoals abortus, homoseksualiteit en verslaving werden niet geschuwd en daarom liep de lancering van het blad allerminst van een leien dakje. In de beginperiode kreeg het blad met heel wat tegenkanting te maken en werd het verweten (te) feministisch en belerend te zijn. Naar aanleiding van Flairs seksenquête van 1983 scheurden nogal wat krantenverkopers de covers stuk.
Al snel besefte de Flair-redactie dat een subtielere aanpak meer zou renderen. Gelijke rechten bleven de finaliteit, maar echte rolmodellen waren niet voorhanden, wat het voor het blad moeilijk maakte zich te profileren. Wiel Elbersen, bezieler en eerste hoofdredacteur van Flair, koos voor een aanpak waarbij geluisterd werd naar de lezeressen: “Flair maken we samen!” Ooit omschreef Elbersen de Flair-formule als “de seksuele revolutie en babykleertjes breien”. Lezersbrieven en -tips waren het voor hem waard de hele planning overhoop te halen.
25 jaar na de lancering wordt dit principe nog steeds hoog in het vaandel gedragen. In de jubileum-editie verwoordt Flair-hoofdredactrice An Brouckmans het als volgt: “Nu, precies 25 jaar later, is dit nog steeds de basis: jullie verhalen, jullie suggesties, jullie vragen!”
Bij Flair werken op dit moment dertien erkende beroepsjournalisten. De VVJ wenst hen en de vele Flair-medewerkers bij deze van harte proficiat met het jubileum. (LB/PD)