"Er wordt al 20 jaar gesproken over de dood van de papieren krant, maar we drukken er wel nog 1 miljoen per dag in Vlaanderen", zegt Albers. "Je ziet dat het model dat we gekend hebben onder druk staat. Er is een hele generatie jongeren opgegroeid met het idee dat nieuws altijd, overal en in elke vorm gratis raadpleegbaar moet zijn, maar wij moeten de lezer wel blijven overtuigen om te betalen voor kwaliteitsvolle informatie. Talloze kranten en magazines staan ook onder druk van de kant van de adverteerders. Een adverteerder is nog altijd niet bereid om evenveel te betalen voor een digitale lezer als voor de lezer van een papieren krant."
Betaalmuur
Albers ziet uitgevers zoeken naar nieuwe rendabele zakenmodellen en ziet kiemen die erop wijzen dat het kan: "Bij De Tijd is het aantal abonnees blijven stijgen nadat we in 2010 een betaalmuur hebben ingevoerd voor de lezers van onze website. Wij geloven dat mensen bereid zijn te betalen voor kwaliteitsvolle informatie en wij engageren ons dan ook om geen copy-paste website te maken. Met onze voltallige redactie van 80 journalisten zetten we ons in voor de tabletkrant, de website en de papieren krant."
"Als een krant wil overleven moet er betaald worden voor kwaliteit", beaamtt Wouter Torfs (CEO van Schoenen Torfs). Vlaams minister-president Kris Peeters vindt dat de mediasector voor grote uitdagingen staat omdat een medium niet verlieslatend mag zijn. "Mijn zorg is dat de kwaliteit het slachtoffer wordt. Alles gaat razendsnel: tweets, kranten zijn uit op primeurs en ook de kop van de artikels worden zo geformuleerd dat je je soms afvraagt of je dat zo gezegd hebt."
Nog volgens Albers speelt, naast de economische argumenten, ook een inhoudelijk verhaal: "Voor journalisten en voor redacties wordt het moeilijker, maar ook veel interessanter. Als je informatie geeft die je op honderden sites kan lezen, dan tel je eigenlijk niet meer mee, dan doe je er niet echt toe. De grote uitdaging wordt dan welk stuk je wel moet brengen. Als redactie ga je meer moeten kiezen welk soort krant je wil maken."
Informatie globaal goedkoper
Professor Economie Paul De Grauwe wijst op het probleem dat informatie globaal veel goedkoper geworden is. "Een encyclopedie kostte vroeger een bom geld, nu heb je Wikipedia op internet dat volledig gratis is. Een enorme verschuiving. De kost voor het verzamelen van informatie is enorm gedaald maar het probleem is dat het niet gestructureerd is. Veel mensen hebben nood aan iets dat gestructureerd is."
Ook minister-president Peeters ziet daarin de meerwaarde: "Mensen willen meer en meer het geheel zien, de samenhang zien, en journalisten kunnen daarvoor zorgen", zegt Peeters. "De krant kan daarop inspelen. Maar journalisten zijn ook mensen en maken ook fouten, net zoals iedereen. De foto's van de verongelukte kinderen in Zwitserland vind ik daar een voorbeeld van. Dat wil niet zeggen dat ik het vertrouwen in de journalistiek verloren heb. De tendens is dat men door de concurrentie almaar scherper gaat, dus moeten journalisten ervoor opletten niet mee te gaan in dat populisme om altijd maar meer en meer mensen aan te trekken." (BV)
(foto Bert Van den Broucke / Photo News)