Voor de derde maal hebben duizenden vrijwilligers aan universiteiten en andere organisaties in 76 landen het nieuwsaanbod op radio, televisie en in de kranten geanalyseerd op de aanwezigheid van vrouwen. Dat gebeurde net een jaar geleden op 15 februari. De campagne maakt deel uit van het Global Media Monitoring Project (GMMP). Dat werd in 1995 in het leven geroepen na de wereldvrouwenconferentie in Peking. Daar ging veel aandacht naar de representatie van vrouwen in de media, maar men stelde tegelijk ook vast dat er geen betrouwbare cijfers beschikbaar waren. 'Het GMMP is een unieke inzameling van gegevens: het gaat om een herhaald, wereldwijd onderzoek met dezelfde instrumenten en op hetzelfde tijdstip', zegt Mieke De Clercq van de vakgroep Communicatiewetenschappen van de universiteit Gent. Samen met haar collega Frieda Saeys neemt zij al voor de derde maal deel aan het onderzoek (vorige edities vonden plaats in 1995 en 2000). 1995-2005: weinig of geen vooruitgang Wereldwijd komen de enquêteurs tot gelijkaardige conclusies, stelt De Clercq: ondanks alle inspanningen is er op die tien jaar niet veel vooruitgang te merken. Vrouwen komen nog altijd veel minder vaak voor als nieuwsonderwerp (gemiddeld 30 procent in Vlaanderen). Ze worden bovendien nog altijd anders voorgesteld dan mannen: ze zijn doorgaans jonger, komen vaker op een foto voor en worden vaker voorgesteld als slachtoffer dan mannen (1,5 tot 2,54 keer vaker in onze nieuwsmedia, twee keer vaker wereldwijd). Vrouwen worden ook nog altijd gelinkt aan ‘zachter’ onderwerpen, hebben professioneel minder status (hun beroep wordt niet vermeld, of hun beroep heeft een lagere status) en komen ze vaker voor in een familiale context (moeder, dochter, vrouw van). Dezelfde evolutie stelt De Clercq overigens vast in eigen krantenonderzoek in Vlaanderen, dat over een langere periode loopt (van 1980 tot 2005). Vrouwen maken het nieuws Dit jaar werd voor het eerst een wereldwijde actiecampagne aan de resultaten gekoppeld. Die loopt van 16 februari tot 8 maart en wordt ondersteund door tal van internationale organisaties zoals Unesco, UNIFEM en Amnesty International. Er komen wereldwijd evenementen en workshops. En op 8 maart, internationale vrouwendag, roept de Who makes the News-actie op om overal het nieuwsmaken over te laten aan vrouwelijke journalisten en redacteurs.