In een nieuw jaarrapport waarschuwt de Vlaamse Regulator voor de Media opnieuw voor de voortschrijdende concentratie in de mediasector, die onvermijdelijk ten koste gaat van de diversiteit in het informatie-aanbod.
In de sector van de geschreven pers, en met name de krantenmarkt, valt de dominantie van nog slechts twee grote uitgevers op, te weten DPG Media en Mediahuis. Ook in de magazinemarkt is er een sterke consolidatiebeweging, met als grote overblijvers Roularta en DPG Media. Op radiovlak blijft VRT ruim de helft aan marktaandeel hebben.
Convergentie en crossmedialiteit zijn courant geworden in het Vlaamse medialandschap, aldus de VRM in zijn rapport 2019. Merken zijn de belangrijkste ankerpunten geworden, en worden probleemloos van de ene mediavorm naar de andere geëxporteerd. Vlaamse mediagroepen, die in het verleden wisselende strategische allianties aangingen, kiezen nu voor integratie. Zo ontstonden concreet de mediagroepen De Vijver Media, Mediahuis en DPG Media.
Download hieronder de volledige versie van het rapport:
[download id="10150"]