Overslaan en naar de inhoud gaan

Vooral weekendongevallen met jongeren halen televisiejournaals

De studie is gemaakt in opdracht van het Steunpunt Verkeersveiligheid (Universiteit Hasselt) en het Steunpunt Media (Universiteit Antwerpen). De onderzoekers hebben alle items bekeken die gebracht zijn in de journaals van 19 uur op VRT en VTM, in de periode 2006-2012. Van alle ongevallen met letsels komt nog geen 1% in het nieuws. Dodelijke verkeersongevallen halen voor 22,5% wél het televisiejournaal: in de onderzochte periode waren het er 849 bij VTM en 530 bij de VRT.

Vooral ongevallen met jonge dodelijke slachtoffers worden gebracht: gaat het om een kind of een tiener, dan is de kans respectievelijk 3,5 keer en 2,5 keer zo groot dat het tv-journaal het brengt. Is een 65-plusser het slachtoffer, dan is de kans op vermelding al meteen een derde kleiner. Opmerkelijk ook: ongevallen met vrouwelijke dodelijke slachtoffers komen 30% méér aan bod dan ongevallen met alleen mannelijke doden.

Weekend

Dodelijke weekendongevallen krijgen 35% méér televisieaandacht dan ongevallen tijdens de week. Motorrijders en bromfietsers die in het verkeer sterven, komen respectievelijk 46% en 77% minder in het nieuws op tv. Verhoudingsgewijs komen bussen en vrachtwagens veel méér in de aandacht. Ongevallen op snelwegen krijgen ook meer aandacht dan die op lokale wegen. En verkeersdoden in West-Vlaanderen en Limburg halen minder vaak het journaal dan deze in de provincie Antwerpen.  

Volgens de onderzoekers is die berichtgeving niet onschuldig. Er zijn systematische vertekeningen in de berichtgeving over verkeersongevallen, zeggen ze, wat de perceptie van en de attitude tegenover risico’s in het verkeer beïnvloedt. Mensen kunnen bijvoorbeeld het gevaar in het verkeer voor kinderen en tieners overschatten en het gevaar voor motorrijders onderschatten.

 

Onze partners