Overslaan en naar de inhoud gaan

Vlaamse nieuwsuitgevers deden goede zaken in 2020

Corona en de verkiezingen in de VS stuwden de nieuwshonger van een breed publiek in 2020 naar aanzienlijke hoogten. Daardoor deden de Vlaamse uitgevers ondanks de forse daling van de advertentie-inkomsten goede zaken.

 

Volgens de Unie van Belgische Adverteerders was 2020 een rampzalig jaar, een van de ergste ooit voor de Belgische mediasector. De totale omzetdaling voor reclame wordt voorlopig geraamd op 15 procent.

Toch konden DPG Media, Mediahuis, Roularta Media Group en Mediafin dat verlies volgens hun zopas gepubliceerde jaarcijfers deels of zelfs helemaal goedmaken dankzij een forse stijging van de abonnementen. Mediahuis boekte 58,6 miljoen euro nettowinst, een stijging met 44 procent. DPG Media haalde 178 miljoen euro nettoresultaat, of 39 procent meer. De winst van Mediafin ligt met 4,4 miljoen in de lijn van 2019. En ook Roularta was in 2020 winstgevend, zij het dat het resultaat van 5,7 miljoen euro daalde met 44 procent.

 

Digitale abonnementen

DPG Media bedient met ruim 80 mediamerken intussen 15 miljoen lezers, kijkers en luisteraars in België, Nederland en Denemarken. In 2020 verloor het in vergelijking met het jaar daarvoor 13 procent aan advertentie-inkomsten. De uitstekende resultaten op de lezersmarkt compenseerden dat verlies echter ruimschoots, net zoals winstgevende online services zoals de verkoop van verzekeringen via Independer. Het totaal aantal abonnees steeg vooral door nieuwe digitale abonnementen: plus 2 procent tot 3,6 miljoen. Het aantal unieke bezoekers van HLN.be nam met 30 procent toe tot 2,8 miljoen.

Bij Mediahuis, dat behalve in België ook in Nederland, Ierland en Luxemburg actief is, daalde de advertentieomzet afhankelijk van het merk en de markt in 2020 met 10 tot 20 procent. Maar de succesvolle verkoop van digitale abonnementen en de sterke groei van e-commerce maakten ook hier een deel van het omzetverlies goed. In ons land steeg het aantal digitale abonnementen met liefst 46 procent, wat het totaal aantal abonnees (print en digitaal) met 6 procent omhoog stuwde. De grootste stijging van digitale abonnees was voor Het Nieuwsblad (+63 procent), gevolgd door De Standaard (+43 procent), Het Belang van Limburg (+37 procent) en Gazet van Antwerpen (+30 procent). 2020 betekende voor Mediahuis ook de doorbraak van audio-on-demand. In ons land werden vorig jaar ruim 5 miljoen van hun podcast-afleveringen beluisterd, 2,5 keer meer dan het jaar voordien.

 

Dividend

Roularta raamt de impact van covid-19 op de activiteiten van de volledige groep op 29,1 miljoen euro. Het verlies aan reclame-inkomsten trof ook het segment ‘Media Brands’. Bij de gratis bladen daalde de omzet met 39,1 procent, bij de magazines met 19,6 procent en bij de betalende kranten met 15 procent. De stijging van de abonnementsinkomsten met 7,4 miljoen euro (+10,3 procent) bracht wat soelaas. De omzet van abonnementen en losse verkoop in de lezersmarkt steeg met 5,5 procent. Desondanks daalde de globale omzet van de ‘Media Brands’ met 12,7 procent en die van Roularta in zijn geheel met 13,4 procent. Desondanks, en in tegenstelling tot vorig jaar, keert Roularta voor 2020 een bruto-dividend van 1 euro per aandeel uit.

Ook Mediafin, de uitgever van de zakenkranten De Tijd en L’Echo en voor de helft in handen van Roularta, kon met significant hogere inkomsten uit de lezersmarkt de daling in reclame-inkomsten compenseren. De totale omzet daalde met 2,6 procent. Het netto-resultaat van 4,4 miljoen euro ligt nagenoeg in lijn met dat van 2019.

 

 

OMZET NETTORESULTAAT
Mediahuis 990,5 miljoen

(+ 132,6 %)

58,6 miljoen

(+ 43,9 %)

DPG Media 1,76 miljard

(+ 8 %)

178 miljoen

(+ 39 %)

Roularta 256,2 miljoen

(- 13,4 %)

5,7 miljoen

(- 44 %)

Mediafin 64,4 miljoen

(- 2,6 %)

4,4 miljoen

(cfr. 2019)

 

Luc Vanheerentals

 

Onze partners