Verhoest zal in een wekelijkse rubriek klachten van lezers of betrokkenen behandelen, onjuiste berichtgeving rechtzetten en onvolledige berichtgeving aanvullen of nuanceren. Hij zal desgevallend uitleggen hoe de fout is tot stand gekomen.
'Andere keren zal hij net aan de lezer duidelijk maken waarom de krant voor deze of gene aanpak heeft gekozen en dat hij oordeelt dat de redactie wel naar behoren heeft gewerkt. Hij zal het beslissingsproces op de redactie toelichten en de journalistieke normen die we hanteren, aan de lezer verduidelijken', schrijft algemeen hoofdredacteur Peter Vandermeersch.
De 50-jarige Verhoest werkt al meer dan twintig jaar voor De Standaard, studeerde rechten in Gent en heeft zich onder meer toegelegd op de deontologie van het journalistieke vak. Hij is al vele jaren de vertegenwoordiger van de journalisten in de Raad voor Journalistiek, een onafhankelijke instelling voor zelfregulering van de media.
Bij de Nederlandse krant De Volkskrant is sinds september 1997 al een ombudsman voor de lezer aan de slag. Hun doelstelling was de communicatie tussen de krant en de lezer te verbeteren en daarmee de kwaliteit van de Volkskrant op te krikken.