"Als we het aantal journalisten vergelijken waarmee VRT werkt en het aantal journalisten waarmee VTM het doet, dan moeten we vaststellen dat er een zeer grote kloof bestaat", zegt mediakenner Peter Mast. Nicholas Lataire, hoofdredacteur van het Nieuws op VTM, wil zich daar niet achter wegsteken: "Wij hebben onze eigen kracht en sterkte."
"De middelen die je hebt bepalen de keuzes niet", vindt Stijn Verhaaren, chef nieuws van Het Journaal. "Kiezen waaraan je je aandacht besteedt, welke onderwerpen dat je in je journaal wil, heeft niets te maken met middelen, maar met keuzes".
Lataire wijst op de rol van de quiz Blokken op één. "Als je ziet dat Blokken eindigt op een piek van ongeveer 900.000 kijkers en dat wij voor net voor het reclameblok op 160.000 kijkers zitten, dan zie je dat er een probleem is met de voortrein en dat wij dagelijks een olympische jump maken om 7 uur."
VRT zegt tot slot dat Het Journaal meer mikt op politiek en buitenland. "VTM richt zich iets meer op crimiverslaggeving", zegt Verhaaren. "Onze keuzes slaan blijkbaar aan."
Bekijk de interview op Erasmix / foto Photo News (Didier Lebrun)