Uit de jaarverslagen 2021 van Mediahuis, DPG Media (België) en Roularta blijkt: er wordt fors winst uitgekeerd. Van hoog naar minder hoog wordt dat: 80 miljoen euro (DPG Media België), 35 miljoen euro (Mediahuis) en 12 miljoen euro (Roularta). Het gaat om uitzonderlijke resultaten in uitzonderlijke tijden. Goed geboerd, dat wel. Maar, we need to talk shop. Sinds het voorjaar waart het spook van de inflatie rond. Volgens de Vlaamse energiewaakhond VREG loopt de gemiddelde commerciële prijs voor het jaarverbruik van een gezin straks op tot liefst 9.211 euro. Het zijn vaststellingen die de meest kwetsbaren naar adem doen happen. Jij zal maar diegene zijn die zijn tarieven niet of te weinig kan indexeren terwijl de andere dienstverleners in je buurt dat wel doen en het leven duurder wordt. Het geduld is op, zoveel is zeker. 'Het kookpunt voorbij', zo omschreef een freelancer recent nog de indexeringskwestie. Er dreigt een braindrain voor de sector, tonnen ervaring riskeren verloren te gaan. Talloze mensen combineren freelancewerk met bijscholing: voor hen is een carrièreswitch de logische volgende stap. Meer nog dan de pandemie lijken de stijgende levensduurte en de dure energieprijzen een gamechanger te worden. Daarom, beste mediahuizen, warme oproep: zet die collectieve indexering op de agenda. Desperate times call for desperate measures. Zorg ervoor dat je freelancers de winter warm doorkomen.
Hier het nieuwe verzoek om indexering van de freelancerstarieven dat de VVJ zopas aan de mediadirecties heeft verstuurd.
(CM) (Foto: Christophe Licoppe/Photo News)