Overslaan en naar de inhoud gaan

Newsroom of copyroom ?

Het debat was georganiseerd door de VVJ, de VJPP en de JAM en lokte zowat tachtig geïnteresseerden naar het nieuwe Journalistenhuis in de Zennestraat 21.

De uitdagingen zijn dan ook substantieel. Zo kan online nieuws permanent worden gescreend op bereik en bekijk. "Voor ons zijn die pageviews inderdaad belangrijk", zei Tom Peeters van De Tijd. "Maar ze zullen onze journalstieke keuzen niet bepalen. Wij starten niet zoals The Huffington Post alleen maar met een berichtgeving als we zeker zijn van 7000 views." Voor de VRT stelde Emmanuel Rottey dat pageviews minder doorwegen dan het bereik, wat gemeten wordt aan de hand van de unieke bezoekers. Johan Mortelmans van Corelio zette daartegenover dat voor hun nieuwssites zowel pageviews als unieke bezoekers belangrijk zijn. "Een nieuwssite heeft het businessmodel van een commerciële tv", zei hij. "Voor die sites moeten we dus af van de beoordelingscriteria die we altijd voor kranten hebben gebruikt."

Impliceert dit dan dat voor online nieuws de scoringsdrift steeds belangrijker wordt, wilde moderator Luc Blyaert (hoofdredacteur Datanews) weten. Johan Mortelmans: "Die cijfers zijn voorradig, dus waarom ze niet gebruiken?" Emmanuel Rottey: "Bij ons zal een goed gelezen artikel wel eens felicitaties opleveren, maar journalisten worden daar geenszins op afgerekend, ook niet met bonussen of zo." Hans Deridder van De Persgroep pleitte voor rechtlijnigheid. "Sommige stukken worden wel degelijk meer gelezen dan andere, laat ons daar niet hypocriet over doen. Maar als dat betekent dat we de zelfdoding van een veertienjarige jongen prominent vooraan brengen, heb ik daar geen moeite mee, want dit is ook opmerkelijk nieuws."

Dat de vindbaarheid op Google invloed zou hebben op redactionele  keuzen, werd door alle panelleden ontkend. Maar de afhankelijkheid van Belga werd wel ingezien.  "Ook al is dit op zich niet slecht", aldus Mortelmans en Rottey. "Belga levert wel degelijk ook goed werk." Voor Hans Deridder van De Persgroep zit het probleem met Belga elders. "Als klant en tegelijk aandeelhouder zijn de uitgevers het beu dat Belga zijn berichten ook verkoopt aan kleine, pseudo media, die ons daarmee het gras voor de voeten wegmaaien." Hans Vandendriessche van Belga repliceerde: "Als de uitgevers-aandeelhouders ons de nodige zuurstof geven, hoeven we dit niet langer te doen."

Ook het groeiende risico op fouten als gevolg van de versnelling van het nieuws kwam aan bod. Tom Peeters (De Tijd): "Niets is zo belangrijk als de betrouwbaarheid van wat we doen." Een suggestie om met kleurcodes te werken - rood voor ongecheckt nieuws, groen voor zeker nieuws en oranje voor iets tussenin - vond weinig bijval. Peeters: "Alle nieuws moet code groen hebben." Dat er online dingen fout lopen, werd door iedereen wel erkend. "Maar gelukkig kunnen online ook snel weer correcties worden aangebracht." Een ander voorstel was om meer te investeren in eindredacties, ook in digitale newsrooms. "Maar besef dat dit heel duur is", zei Kristof Nizet van Roularta. "Doordat alles online zo snel gaat heb je dan voor elke journalist een eindredacteur nodig."

Ondertussen blijven alle mediahuizen intensief op zoek naar gepaste zakenmodellen voor hun online nieuws. Hans Deridder: "Voor De Persgroep is één ding duidelijk: het gratismodel heeft afgedaan. Wij zullen gratis nieuws enkel nog aanbieden als trekker naar betaalde informatie." De budgettaire oefening wordt wel steeds moeilijker te maken, aldus Johan Mortelmans. "Bij Corelio is er steeds meer interactie tussen print en online: het gaat meer en meer om dezelfde journalisten, ook de kosten gaan meer en meer in elkaar over en dat geldt eveneens voor de reclameinkomsten."

(PD), foto's Lieven Van Assche

Onze partners