De krant stelt een dialoog met de lezer voor. Daarvoor wil de New York Times haar website inschakelen: er zijn regelmatige discussies met redacteurs gepland in het forum, de site moet lezers ook toegang geven tot interviews en belangrijke documenten. Ook een weblog moet bijdragen tot de interactie. De New York Times wil lezers de kans geven om redacteurs makkelijker te mailen.
Het gebruik van anonieme bronnen moet gelimiteerd worden omdat dit de geloofwaardigheid van de krant het meest zou aantasten. Indien er toch anonieme bronnen ingeschakeld worden, zou duidelijk moeten worden waarom die bronnen informatie vrijgeven en anoniem willen blijven.
Elektronische tools moeten ingeschakeld worden om feiten te verzamelen en te checken. Duiken er toch fouten op, dan moeten lezers dat snel kunnen melden aan de krant. Artikels moeten op de site meteen verbeterd worden.
Tot slot wil de New York Times een duidelijker onderscheid tussen opinie en feiten. Columns moeten duidelijk losstaan van het nieuws, nieuwsanalyses moeten in een aparte lay-out verschijnen zodat er geen verwarring mogelijk is.