Voor elke dollar die de kranten digitaal winnen, verliezen ze er nu nog 7 in de papieren omzet, zo blijkt uit het onderzoek. "De meeste kranten leveren niet genoeg inspanningen om de digitale inkomsten op te krikken. Terwijl die nu nog klein zijn, verwachten we daar wel de meeste groei in de toekomst." De inspanningen blijven beperkt tot de gedrukte krant omdat die advertenties nog altijd het meeste geld in het laatje brengen. De advertenties in de papieren krant zijn goed voor 92% van de inkomsten.
Verantwoordelijken van de kranten zeggen in gesprekken met Pew te vrezen voor inkrimpingen, sluitingen en het beperken van het aantal gedrukte edities. Toch is er ook een lichtpuntje: sommige kranten springen (positief of negatief) uit de band, wat zou kunnen wijzen op de grote rol die de bedrijfscultuur speelt. Eén van de grootste stijgers oogste veel succes met gerichte digitale advertenties te verkopen op basis van doelgroepen.
Ook de mobiele markt zit in de lift, maar was in 2011 nog maar verantwoordelijk voor 1% van de digitale inkomsten.
Foto: Photo News