Overslaan en naar de inhoud gaan

Met (niet) berichten over zelfdoding kun je levens redden

Journalistieke berichtgeving kan wel degelijk invloed hebben op suïcidegedachten en dito gedrag. En dus herinnert VLESP, het Vlaams Expertisecentrum voor Suïcidepreventie, aan zijn aanbevelingen voor nieuwsredacties. Sofie Lemaire van Radio 1 krijgt de VLESP award voor de beste media-aanpak van zelfdoding.

 

Naar aanleiding van de werelddag voor suïcidepreventie op 10 september organiseerde VLESP een conferentie over de specifieke rol van media daarin. Zowel nieuwsverslaggeving als fictie kwam aan bod. Hier en daar blijkt het toch nog goed fout te lopen. Een nieuwsbericht zoomt dan al te gedetailleerd in op de wijze waarop iemand uit het leven is gestapt. Of een familiesoap stelt een zelfdoding voor als de onvermijdelijke romantische uitloper van een onverwerkt liefdesverhaal.

Zo’n communicatie – zeker wanneer ze via massamedia gebeurt – heeft wel degelijk impact, zo wees onderzoek wereldwijd uit. Gelukkig kan dat twee kanten uit, want media kunnen ook positief inwerken op suïcidale intenties. Daarom werkte VLESP in samenwerking met de VVJ eerder al een reeks zowel positieve als negatieve aanbevelingen uit voor de berichtgeving over zelfdoding.

Weeg sowieso af of je het nieuws van een zelfdoding wel brengt, is zo’n aanbeveling. Vermijd ook details, zeker over de zelfmoordmethode. Verder te mijden zijn simplificering, dramatisering en romantisering. Zorg nog voor een correcte duiding en bied perspectief in de vorm van getuigenissen en hulpmogelijkheden. Heb tot slot aandacht voor de nabestaanden, en vergeet ook hun privacy niet.

VLESP reikte op 9 september ook weer een media award uit voor de beste aanpak van zelfdoding. Die gaat deze keer naar Sofie Lemaire voor de wijze waarop ze in De wereld van Sofie op VRT-radio “mentale gezondheid en suïcidepreventie steeds zorgvuldig en deskundig bespreekbaar maakt”. Andere genomineerden waren Cédric Nijst, voor een openhartig artikel in De Morgen en zijn medewerking aan de KomUitJeKop campagne; Siska Schoeters, die met haar Durf te vragen reeks op VRT-tv “het taboe op psychische problemen en suïcidaliteit helpt te doorbreken”; Jef Willem en Nicholas Overmeire van het sociale mediakanaal Onbespreekbaar; en tot slot Stromae voor de wijze waarop hij met zijn jongste plaat – en het nummer L’Enfer in het bijzonder – “het taboe rond suïcidale gedachten moedig doorbreekt”.

Hier vind je meer info over welke rol media kunnen spelen in de preventie van zelfdoding:

https://www.zelfmoord1813.be/media/mediarichtlijnen

(PDE)

 

 

 

Onze partners