Het verhaal van Mediagora klinkt natuurlijk bekend in de oren. Wat wordt dit anders dan een extra communicatieplatform waarlangs politici, bedrijven en hun respectievelijke woordvoerders journalisten zullen bestoken met perscommuniqués en uitnodigingen voor persconferenties? Wat wordt het verschil met de community’s die we intussen zo goed kennen, Facebook bijvoorbeeld of Linkedln? En wat wordt specifiek de toegevoegde waarde in vergelijking met wat Belga ons al biedt via zijn PressAgenda en persberichtenlijst Media Support?
Toch, zo maakt Mediargus-directeur Patrick Lacroix zich sterk, zal Mediagora een heel specifieke plaats innemen binnen het Vlaamse medialandschap. “Onze aanpak is gericht en persoonlijk”, zegt hij. “Mediagora heeft niet echt regels. Iedere journalist gebruikt het zoals hij of zij wil. We hopen vooral dat het de journalist zal helpen om uniek uit de hoek te komen op basis van een persoonlijke benadering en de eigen keuze die hij maakt uit het rijke aanbod van bronnen. Die één-op-één-relatie met woordvoerders en experten kan leiden tot nog meer variatie in de berichtgeving.”
Aan de aanbodzijde mikt Mediagora op bronnen uit de politiek, de overheidsdiensten, het bedrijfsleven, de nonprofitsector en de academische wereld. Woordvoerders en andere mediaprofessionals krijgen trouwens de gelegenheid om zich op Mediagora uitgebreid voor te stellen, via een eigen profielpagina waarop ze achtergrondinformatie, foto’s en logo’s maar ook e-letters, vorige perscommuniqués en archiefknipsels kunnen posten.
Vitrine voor freelancers
Overigens krijgen ook journalisten die profielmogelijkheid. Zij kunnen op Mediagora uitpakken met een eigen showcase, die toont wat ze in hun mars hebben. Zeker voor freelancejournalisten gaat het om een interessante mogelijkheid: in de vitrine van Mediagora kunnen zij een uitgebreide portfolio installeren waarmee ze direct een keur van mogelijke opdrachtgevers bereiken.
Mediagora zal daarnaast ook een eigen blogomgeving bevatten. Alle gepubliceerde materiaal in dat verband komt terecht in het archief van Mediargus onder de rubrieksnaam blogs Vlaamse opiniepers.
Directeur Lacroix mikt voor Mediagora op een 10.000 leden. “Dat is althans het potentieel in Vlaanderen”, schat hij.
VVJ-leden krijgen alvast gratis toegang tot het nieuwe forum. Daarmee sparen ze de normale jaarlijkse gebruiksvergoeding van 50 euro uit. Alle VVJ-leden zullen over afzienbare tijd van Mediargus een gebruikersnaam en paswoord ontvangen met de nodige tekst en uitleg erbij.
Beter Mediargus
Mediargus zelf is intussen verrijkt met twee nieuwe functies: WebTracker en MediaDocs. Zeker even goed nieuws is dat alle VVJ-leden die niet via een uitgever gratis op Mediargus kunnen, aan een voorkeurtarief van 1/3 van de prijs full service kunnen krijgen.
Mediargus omvat momenteel alle Vlaamse kranten, de krantenwebsites en de magazines van Roularta. Grote afwezigen blijven dus de VRT en (althans voorlopig) Sanoma. De archieven van de wel opgenomen publicaties gaan intussen meer dan tien jaar terug in de tijd. Publicaties van de dag zelf zijn beschikbaar vanaf 7 uur ’s ochtends.
De nieuwe functie WebTracker laat nu toe om alle mogelijke nieuwsfeeds op te volgen via Mediargus. Een journalist kan daardoor nieuws – van regionaal tot internationaal, van gespecialiseerde websites tot blogs – naar eigen goeddunken selecteren en filteren.
Daarnaast is er de optie MediaDocs, die het mogelijk maakt een stukje van de server van Mediargus te reserveren voor eigen gebruik. Een journalist kan er persoonlijke documenten bewaren en ze desgewenst delen met anderen. En dan wordt er door directeur Patrick Lacroix en de zijnen ook nog aan een andere nieuwigheid gewerkt: een plagiaatchecker. Die moet het auteurs mogelijk maken om via de digitale snelweg piraterij op zijn publicaties op te sporen.
Voorkeurtarief voor VVJ-leden
Traditioneel kunnen journalisten verbonden aan een mediahuis dat partner is van Mediargus, via die uitgever gratis gebruik maken van alle Mediargusservice. Dat geldt sowieso voor journalisten in vaste loondienst, en ook al voor vele freelancers.
Voor de VVJ-leden die nog geen toegang hebben tot de databank, wil directeur Lacroix een aanvullende inspanning doen. Wanneer zij van een uitgever (die wel Mediarguspartner moet zijn) een akkoord krijgen, kunnen ook zij dan kosteloos op de mediadatabank.
Voor wie dit niet pakt en lid is van de VVJ, biedt Mediargus een voordeeltarief aan van een derde van de normale prijs, of een korting van 66 procent. Het gebruiksrecht voor de volledige databank komt dan neer op 1.500 euro per jaar of 125 euro per maand. Daar komt wel nog 21 procent BTW bij. “Onze bedoeling hiermee is niet om extra omzet te creëren”, aldus Lacroix. “Wel om journalisten zoveel mogelijk bij onze werking te betrekken.”
Met de VVJ kwam Mediargus tot slot overeen dat het magazine De Journalist op de mediadatabank zal worden gepubliceerd. Het blad zal dan ook via de gesofisticeerde zoekfunctie van Mediargus uitgebreid kunnen worden geconsulteerd.
Pol Deltour