Bij Spy Media legt de fotograaf zelf de prijs vast die hij wil krijgen voor een foto. 35% daarvan belandt in de kassa van Spy Media. 'We think it's insulting that citizen journalists aren’t being paid', zegt Brian Quinn, één van de oprichters van de site, op Forbes.com.
De websites spelen in op de vraag naar beelden van toevallige voorbijgangers die de laatste maanden opdoken in de klassieke media: de tsoenami, de aanslagen in Londen en New York en de recente ramp in New Orleans zijn enkele voorbeelden daarvan. En er is nog heel wat groei in de markt: tegen 2008 zouden er volgens InfoTrends 650 miljoen gsm's met ingebouwde camera verkocht zijn.
In het recentste nummer van De Journalist kon je al lezen dat een pak journalisten - correspondenten en beeldjournalisten vooral - zich behoorlijk ongerust voelden door de tiplijncampagnes bij de Vlaamse media. 'Nog niet zo lang geleden heeft Het Laatste Nieuws onze vergoedingen drastisch naar beneden geschroefd', klaagt een streekverslaggever. 'Nu is duidelijk de volgende stap ingezet: ons compleet overbodig maken'.
Onder fotografen heerst een regelrechte paniek. Of zoals HLN-nieuwschef Hans Deridder in persoon liet optekenen: wanneer de krant zelf een betere foto kan maken, stuurt ze nog wel een fotograaf uit. Vrij vertaald: als het niet hoeft, dan hoeft het ook niet.