De VRT heeft verleden week ook bekendgemaakt acht nieuwe themakanalen te willen ontwikkelen. Naast themakanalen over cultuur, sport, nieuws en wetenschap wil de openbare zender ook specifieke doelgroepen bereiken zoals jongeren en senioren.
De mediaspecialist van CD&V, Carl Decaluwé, stelt zich in de krant De Morgen vragen bij de digitale plannen van de VRT. 'Ik kan alleen vaststellen dat het aantal geplande zenders voortdurend stijgt. Maar ik vraag me af of er in Vlaanderen op dit moment wel genoeg interesse is voor digitale televisie. Bovendien wil ik wel eens weten wie een dergelijk aanbod zal betalen. De Vlaamse begroting heeft andere prioriteiten dan het speelgoed van Tony Mary. Bovendien moet de overheid erover waken dat de marktwerking in het televisielandschap niet verstoord wordt.'
De commerciële zender VTM biedt sinds oktober het nieuws van 19 uur on demand gratis aan. Daarnaast kan je ook Boer zkt. Vrouw, De heren maken de man, Expeditie Robinson, Wittekerke en X-Factor bekijken. Voor die laatste programma's betaal je tot twee euro.