Tegenover het alternatief van verdwijnen, is het zonder twijfel positief dat De Persgroep de Sanoma-titels Humo, Story, TeVe-Blad en Vitaya-magazine overneemt. Het gaat bovendien om een Vlaamse persgroep, die onze mediasector goed kent. Liever dat dan een buitenlandse durfkapitalist.
De concentratie maakt ook positieve wisselwerking mogelijk, bijvoorbeeld op het vlak van reclame en digitale ontwikkeling.
Maar traditioneel zijn aan zo'n overname risico’s verbonden. Zal De Persgroep niet in de verleiding komen om ook inhoudelijke synergieën op te zetten, tussen magazines onderling (zoals Story en Dag Allemaal), of tussen een magazine en een krant (zoals Humo en De Morgen Magazine)?
Wat zullen daarvan dan de gevolgen zijn voor de bezetting van de redacties? Nu al zijn de betrokken magazines niet royaal bedeeld met vaste journalisten. En minstens even belangrijk: wat zal dan het gevolg zijn voor het pluralisme in de Vlaamse pers?
De VVJ dringt hoe dan ook aan op snelle duidelijkheid. Daar zijn niet enkel de medewerkers van de betrokken media maar ook het publiek mee gediend.