Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertenties Reprocopy lokken kritiek uit

In de advertentie van Reprocopy staat ondermeer dat deeplinken voor niet-commerciële doeleinden naar een artikel op een website van een krantenuitgever slechts onder een bepaald aantal voorwaarden mag, bijvoorbeeld als je enkel de titel en een beperkt aantal tekens reproduceert, geen foto's overneemt, voor het linken duidelijk aangeeft naar welke website je linkt, de link niet binnen de eigen site mag geopend worden en binnen de dertig dagen verwijderd wordt.

Reprocopy zegt dat het met de campagne ook in digitale tijden het belang van een correct gebruik van krantenartikels in bedrijven en verenigingen wil onderlijnen: 'De bescherming van auteursrechten is essentieel voor het krantenbedrijf. Uitgevers investeren voortdurend om dagelijks kwalitatief nieuws te leveren via papieren en online media. Krantenartikels worden echter op grote schaal ongeoorloofd verspreid.'

Kritiek

'Het leggen van hyperlinks en sharen van webpagina’s vormt de basis van het wereldwijde web. Zonder links, geen internet. Maar de krantenuitgevers kunnen dat blijkbaar vanuit hun ivoren torens nog niet vatten en behouden hun geloof in de ommuurde tuinen die hun uitgaves in de vorige eeuw waren', schrijft Bram Souffreau van Apache.be.

'Het stimuleren van het leggen van hyperlinks heeft immers alleen maar voordelen. Het zorgt voor nieuwe, geïnteresseerde lezers, de Google-ranking wordt positief beïnvloed, de link bezorgt de doelwebsite autoriteit en de lezer extra informatie en er wordt ingespeeld op het long tail-fenomeen.'

Ook Toon Lowette, mede-initiatiefnemer van de elektronische uitgave 6minutes, vindt dat de opgelegde beperkingen ingaan tegen de kern van het internet: het internet is net ontworpen om een link te leggen naar precies de relevante pagina binnen een website. Lowette verwijst ook naar Google Nieuws, dat alle recentste artikels vanop verschillende nieuwsbronnen bundelt: 'Als Google mag dieplinken volgens zijn eigen inzichten, waarom mogen wij dat dan niet? Als de dieplinks in Google "trafiek naar de website" heet, waarom wordt onze link dan afgeblokt of voorwerp van een factuur?'

Lowette wijst er nog op dat er internationaal al verschillende rechtszaken geweest zijn over deeplinken, en dat die allemaal dezelfde kant uitgaan: deeplinken mag. 'Hoe meer deeplinks een site krijgt vanuit andere sites, hoe hoger die site in de Google-zoekresultaten komt, hoe meer verkeer die site krijgt', besluit hij.

 

Onze partners