De VVJ waarschuwt voor toenemende beperkingen die professionele cameraploegen en persfotografen ervaren bij het verslaan van festivals en concerten. Deze restricties bedreigen de journalistieke kwaliteit en vrijheid bij het in beeld brengen van cultuur- en muziekevenementen in Vlaanderen.
Professionele cameraploegen krijgen steeds minder toestemming om zelf beelden te maken tijdens optredens, zowel van internationale als Belgische artiesten. Zo mochten journalisten bij het concert van Tamino tijdens Live is Live enkel gebruikmaken van beperkte, aangeleverde beelden, terwijl bezoekers wél vrij konden filmen. Het verplicht gebruik van amateurbeelden doet de kwaliteit en professionaliteit van de verslaggeving geen goed.
Een ander knelpunt betreft de beschikbaarheid van captatiebeelden, die vaak pas na het optreden goedgekeurd worden. Dit vertraagt het journalistieke proces en leidt tot verspilling van middelen en tijd. Ook is het vaak verboden om vox pops af te nemen met artiesten op de achtergrond, zoals bij Bruce Springsteen in Werchter.
Voor concertfotografen zijn de beperkingen eveneens fors. Zij worden steeds vaker geweerd uit de frontstage, waardoor authentieke sfeerbeelden ontbreken en er vaker wordt teruggegrepen naar archiefmateriaal. Dit vormt een bedreiging voor de rijke traditie in concertfotografie in België.
Tot slot wordt het gebruik van beeldmateriaal beperkt tot specifieke platformen, wat in een digitale wereld onhoudbaar is. De VVJ dringt aan op een constructief gesprek met organisatoren om tot werkbare oplossingen te komen.
(CM)
(Foto: Jonas Roosens/BELGA PHOTO)