Christian van Thillo, ceo van De Persgroep (de uitgever van beide kranten), kondigde het betaalmodel in april aan in het Nederlandse blad Emerce. Daarin zei van Thillo dat de kranten met een Financial Times-achtig model zouden werken: de eerste artikels die iemand leest zijn gratis, daarna moet je je registreren en wie nog meer wil lezen, moet betalen. 'De zware gebruiker betaalt, en we gaan dat in een steeds vroeger stadium invoeren.'
Ook Corelio, de uitgever van de krant De Standaard, denkt dat digitale content gratis blijven weggeven en alleen op advertenties rekenen voor inkomsten, niet langer houdbaar is. Dat zei algemeen hoofdredacteur Peter Vandermeersch vorige week in De Standaard. 'We zijn er bovendien van overtuigd dat, ook in het internettijdperk, mensen bereid zijn om te betalen voor goede journalistiek, voor prettig gebrachte en mooi gepresenteerde informatie.'
Sinds vorig jaar lijken nieuwssites (opnieuw) de stap te zetten naar een betalend model. Rupert Murdoch bond de kat de bel aan, toen hij midden 2009 aankondigde dat hij zijn sites (meer dan 100 krantentitels) vanaf 2010 betalend wilde maken. Daarop gingen al verschillende websites overstag, zoals de Financial Times. Ook The Times and Sunday Times voeren vanaf juni een betalend model in: een dag toegang kost 1,15 euro, voor een hele week zullen lezers 2,3 euro betalen.
De krant The New York Times introduceert in 2011 een betalend model. De krant experimenteerde in 2005 al met een online betalingssysteem, maar doekte dat in september 2007 op omdat het ervan uitging meer inkomsten te kunnen halen uit advertenties. Maar Jeff Jarvis, de auteur van 'Wat zou Google doen?', is kritisch: 'Ik denk dat de risico's groot zijn. The Times kon met de BBC strijden om het meest vooraanstaande merk ter wereld te worden, maar kruipt nu -net als the Washington Post- terug in zijn schelp.'