Workshop door Marion Trutter tijdens de EFJ-conferentie in Stockholm op 10 oktober 2018
Verslag: Charlotte Michils
Meermaals verdienen met hetzelfde opzoekingswerk, hoe pak je dat aan. Wat zijn de do's-and-don'ts?
Als journalist heb je altijd stokpaardjes, onderwerpen waar je veel over afweet en die right-up-your-alley zijn. Wat doe je daarmee? Wat heeft zin en wat doe je beter niet. Geen goede praktijk, zo wijst ervaring uit, is het om je idee aan te bieden aan verschillende media zonder het te customizen. Evenmin is het interessant om media aan te schrijven in algemene termen zoals ik zou graag een artikel maken over Zuid-Amerika. Tot slot is het ook af te raden om verschillende media een kant-en-klaar artikel of ander journalistiek product door te sturen. Wat is het dan wel? Of nog, hoe ontwikkel je een strategie om verschillende artikels te maken gebaseerd op slechts een keer research.
Een eerste stap: relevante media vinden voor jouw werk
Breng in kaart wat voor jouw werk geschikte media zijn. Ga even rondneuzen bij krantenkiosken, surf es naar Gopress, stap naar de openbare bibliotheek, … Lijst op welke magazines wanneer uitkomen en vergeet de special issues niet. Vlooi de radioprogramma’s uit. Bekijk het persluik van beurzen en congressen. Google erop los. Vergeet naast de algemene en vakspecifieke media, ook niet de grote markt van corporate media die vaak goed betalen.
Stap twee: welke verhalen zitten er in jouw onderwerp
Een en hetzelfde onderwerp kan op verschillende manieren worden belicht. Afhankelijk van het mediatype (dagelijks versus periodiek medium, algemeen versus vakspecifiek medium, radio, online, …) produceer je andere output. Ook je doelpubliek bepaalt je verhaal (mannen / vrouwen / kinderen / senioren / professionals / sportliefhebbers / medische professionals / zakenlui / …). Uiteraard wordt je verhaal ook geschreven voor een bepaalde regio. Wat voor een Europeaan een hot topic is, is dan niet per se voor een Zuid-Aziaat en ga zo maar door. En tot slot kun je ook verschillende aspecten van het verhaal behandelen. Zo kan je focussen op een specifiek personage, plaats of event, of kun je je beperken tot het louter actuele deel van je story.
What’s next: contacteer het medium van jouw voorkeur
Eerst en vooral, stuur nooit iets ongevraagd op, noch afgewerkte artikels, noch kladversies. Zoek op, vooraleer je doorstuurt, wie de juiste persoon is binnen de structuur voor jouw vraag en neem rechtstreeks contact op. Maak duidelijk dat je het medium goed kent, en motiveer waarom jouw werk er een plaatsje heeft. Een telefoontje levert meer op dan mail.
Telefoontje positief afgewerkt? Zet dan snel alles even op mail. In de mail lijst je kernachtig op wat de (werk)titel van je artikel is, de link met de actualiteit, het type artikel (reportage, portret, opinie, …), de beknopte inhoud of richting van het verhaal, de geïnterviewden, (bijhorend) foto- of videomateriaal, grafische content, … Respecteer de stijl van het medium in je pitch, maar laat je eigen stijl duidelijk doorschemeren. Tot slot: presenteer jezelf en laat weten wanneer je je stuk kunt doorsturen overeenkomstig de deadlines van het medium. Bij aanvaarding van je pitch verwijs je in je bevestigingsmail heel kort naar de gemaakte afspraken en de afgesproken fee.
Succes!
Foto: Sebastian Vervenne / PHOTONEWS