Journalistiek vs. Commerciële Content: Hoe maken we het verschil

Op donderdag 24 maart organiseerde de VVJ het debat ‘Journalistiek vs. Commerciële Content – Hoe maken we het verschil?’.

Sprekers van dienst waren:

  • Karin De Ruyter (Ombudsvrouw De Standaard)
  • Luc De Cleir (Doctoraat researcher aan de Universiteit Antwerpen)
  • Pieter Knapen (Secretaris-generaal en ombudsman bij de Raad voor de Journalistiek)

De lijn tussen journalistiek en commerciële content lijkt steeds dunner te worden. In sommige mediahuizen blijken de redacties te worden gedwongen om ruimte of tijd ter beschikking te stellen van louter commerciële zaken. Die laatste kunnen uitgaan van het eigen mediahuis of nevenbedrijven daarvan, van commerciële partners van het mediahuis, of van sponsors of adverteerders.

Onder meer in de online berichtgeving blijkt er hier en daar sprake van een problematische vermenging van journalistieke en commerciële inhoud. Ook de laatste Journalistensurvey (UGent/ULB, 2018) releveerde een niet te veronachtzamen ontevredenheid over de ‘commerciële en marketingdruk’ vanwege de mediabedrijven op het journalistieke werk. Hoog tijd dus om dit thema verder te belichten.

Herbekijk via deze link het volledige debat.