
De Journalist
m a g a z i n e  v a n  d e  V V J

Staten-Generaal Media opent perspectief op sociaal mediapact
Journalistenvergoedingen en auteursrechten: ça bouge

Raad voor de Journalistiek tikt Dag Allemaal drie keer op de vingers
Jongeren als zondebok in het nieuws

En VTM-reporter en VVJ-bestuurslid Wouter Bruyns koestert zijn perskaart

D
e 

Jo
ur

na
lis

t 1
47

 -
 2

6 
m

ei
 2

01
1 

– 
ve

rs
ch

ijn
t m

aa
nd

el
ijk

s 
– 

v.
u.

 p
ol

 d
el

to
ur

, I
PC

, r
és

id
en

ce
 p

al
ac

e 
bl

ok
 C

 -
 w

et
st

ra
at

 1
55

  1
04

0 
Br

us
se

l
Uitn

odiging 

aan alle
 VVJ-le

den

GEZE
LLI

G SA
MEN

ZIJN
 

n.a.
v. 1

25 ja
ar 

Persb
ond

RYCB
 Antw

erpen-Li
nke

roeve
r

donderdag
 9 ju

ni v
an

af 
19 u

Fiscale adviesavonden
voor VVJ-leden
op 6 - 7 - 8 juni
in Gent, Brussel & Antwerpen



Rubriek

2

IN
H

O
U

D
mei 2011

Uit de VVJ		  3

Actueel

	 Staten-Generaal zet deur open voor sociaal overleg	 4

	 Lieten trekt geld uit voor meer mediadiversiteit	 4

	 Journalistiek en auteursrechten: een stand van zaken	 5

	 Vlaamse mediahuizen boeren weer uitstekend	 6

	 Vlaams Parlement beklemtoont inforol VRT	 6

	 Petitie fotojournalisten voor naamsvermelding kent succes	 7

Raad voor de Journalistiek

	 Frans Vancoppenolle c/ Dag Allemaal	 8

	 Aurelia Picard c/ Dag Allemaal	 9

	 Mevrouw V. c/ Dag Allemaal	 10

	 Siegfried Bracke c/ Humo	 11

	 De heer en mevrouw B. c/ Het Laatste Nieuws	 12

Mens achter het nieuws

	 Wouter Bruyns (VTM): ‘Ik ben blij en fier met wat ik doe’	 13

Reeks ‘Voorbij het cliché’ (7)

	 Jongeren krijgen het in het nieuws te vaak te verduren	 14-15

Reeks ‘Klein lexicon van de Vlaamse journalistiek’ (4)

	 Van deugd tot duikboot	 16-17-18

Onder embargo	 19

Lynchpartij of omerta ? De affaire-Dominique Strauss-Kahn – en met name de beelden van de in de 
boeien geslagen IMF-topman – hebben een boeiend debat losgemaakt over de rol van de media in 
zulke zaken. Maakte de (vooral Amerikaanse) pers zich schuldig aan death by media, zoals (vooral 

Franse) critici hen verwijten? En wordt daarbij al te weinig respect betoond voor het privéleven 
waar ook toppolitici recht op hebben? Of maakten (met name Franse) journalisten zich in het ver-
leden schuldig aan een veel te respectvolle omerta over het bandeloze leven van de IMF-topman, 

zoals (in het bijzonder) Amerikaanse critici opwerpen? En weegt het belang van openbaarheid 
wel degelijk op tegen de privacy in dit geval? Opmerkelijk is alleszins wat Libération-reporter Jean 
Quatremer al in 2007 op zijn blog schreef: “Het probleem met DSK is zijn verhouding tot vrouwen. 

Hij dringt te hard aan, vaak op het randje van handtastelijkheden. De media weten het, maar 
niemand praat erover (dit is Frankrijk).”

(Foto’s cover en hierbij: Andrew Gombert/EPA/Belga)



3

Lid van de Unie van Uitgevers  

van de Periodieke Pers

Uit de VVJ

OVERLEGGEN IN DE JUNGLE

De Tweede Staten-Generaal van de Media heeft veel schoon volk op de been gebracht 
en een paar verrassende inzichten opgeleverd. Het schone volk was vooral te situeren 
in de hogere beleidsregionen van al wie in Vlaanderen iets doet met media. En de 
inzichten vloeiden voort uit de kristallen bol waarin een aantal sprekers probeerden te 
kijken. De evoluties in de mediawereld gaan razendsnel en plaatsen ons voor enorme 
uitdagingen. Of de nieuwste mogelijkheden die draadloos of via de kabel op ons 
afkomen een bedreiging vormen voor de klassieke media (print, radio en televisie), 
is een vraag die moeilijk te beantwoorden blijft. Wat er ook van zij,  de technologie 
zal ongetwijfeld ons mediagedrag beïnvloeden. We mogen die evoluties zeker niet uit 
het oog verliezen of veronachtzamen.

Om daarop gepast te kunnen reageren, lanceerde de Vlaamse minister van Media, 
Ingrid Lieten, het Media Innovatie Centrum met een budget van 10 miljoen. Het MIC 
moet nieuwe technologieën ontwikkelen om de mediabedrijven te wapenen tegen 
de grote mastodonten uit het buitenland (Warner, Google, Apple en Co.). Heel terecht 
merkte Karl van den Broeck in Knack op dat “het MIC hopelijk ook de relatie tussen 
journalist en uitgever onder de loep zal nemen. Freelancers hebben weinig aan een 
performant systeem van micropayments als er niets gedaan wordt aan hun microho-
noraria. En wat met het auteursrecht? Overboord gooien maar? Dat is de doodsteek 
voor elke creatieve contentleverancier.”

En daarmee belanden we bij het volgende pijnpunt. De kritiek die we in het vorige 
nummer hebben geuit op de Staten-Generaal is blijkbaar aangekomen. Minister van 
Media Lieten heeft alleszins bevestigd dat er voor de zomer nog een rondetafel komt 
over talentmanagement. Daar zullen dan eindelijk de resultaten bekend worden 
gemaakt van een studie, gerealiseerd door de VUB en de Gentse Arteveldehogeschool, 
over de arbeidsomstandigheden van journalisten. Een studie, zo horen we, die op 
veel tandengeknars is onthaald bij uitgevers en directies. Sommigen waren zelfs heel 
weigerachtig om mee te werken. De belofte is gemaakt en de VVJ blijft zoals steeds 
bereid om mee te werken aan een zinvolle opvolging van die studie. Want er zullen 
harde conclusies moeten worden getrokken. De VVJ wil niets meer of niets minder dan 
een volwassen sociaal overleg met alle uitgevers en mediadirecties. Bijvoorbeeld ook 
over de fiscale optimalisatie van vergoedingen en auteursrechten. Dat kan toch niet 
te veel gevraagd zijn.

Intussen is het medialandschap nog eens grondig dooreengeschud door de overname 
van VT4 en VijfTV door De Vijver (Woestijnvis, Sanoma en Corelio). Daar is intussen al 
veel misbaar over gemaakt. Het enige wat tot nu toe vaststaat, is dat twee zenders 
van eigenaar veranderen, al de rest is speculatie. De gevolgen zullen pas zichtbaar 
worden vanaf 2012 en de jaren daarna.  Televisie kent nu eenmaal een traag produc-
tieproces en het kijkgedrag beïnvloeden gebeurt niet met een vingerknip.

De Tweede Staten-Generaal is verlopen onder het thema samenwerken. Helaas is 
de realiteit helemaal anders. Door de wijzigingen in het landschap zal iedereen een 
nieuwe positie moeten zoeken: de concurrentie zal ongenadig zijn. Het medialand-
schap als ecosysteem was het onderwerp van een van 
de werkgroepen. Het ecosysteem in Vlaanderen is een 
jungle waarin alleen het recht van de sterkste telt; 
een vijver waarin grote krokodillen de kleine opvre-
ten. Laten we niet naïef zijn. Het maakt de nood aan 
ernstig sociaal overleg tussen mediabazen en journa-
listen alleen maar acuter.

De Journalist
MAGAZINE VAN DE 
VLAAMSE VERENIGING VAN 
JOURNALISTEN (VVJ)

COÖRDINATIE
Pol DELTOUR
pol.deltour@journalist.be

VASTE MEDEWERKERS 
Jan BACKX
Ivan DECLERCQ
Marleen SLUYDTS
Johan VAN CUTSEM
Luc VANHEERENTALS
Mark VLAEMINCK
BELGA PICTURES
PHOTO NEWS
ZAK

REDACTIESECRETARIAAT
Résidence Palace
Blok C - Lokaal 2232
Wetstraat 155 - 1040 Brussel
Tel. 02/235.22.70
Fax 02/235.22.72
info@journalist.be
www.journalist.be 

ABONNEMENTEN
Marleen Sluydts
Zie adres hierboven
info@journalist.be

RECLAMEREGIE
Lisbeth MOONS
Zie adres hierboven
info@journalist.be

LAYOUT EN DRUK
Poot Printers
Industrialaan 12
Zone maalbeek
1702 Groot-Bijgaarden
Tel. 02 467 30 30
Fax  02 463 58 30
www.pootprinters.be

Marc Van de Looverbosch
Voorzitter VVJ



4

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t Actueel

mei 2011

LIETEN: ‘NAAR EEN BREED SOCIAAL PACT 
DOOR EN VOOR DE MEDIASECTOR’
Midden juni houdt Vlaams Mediaminister Ingrid Lieten (sp.a) de lang verwachte rondetafelcon-
ferentie over arbeidsomstandigheden en talentmanagement in de mediasector.

Dat heeft de minister bevestigd tijdens de tweede Staten-
Generaal van de Media op 6 mei. “We moeten naar een breed 
sociaal pact door en met de sector”, aldus de minister in haar 

openingstoespraak op de Staten-Generaal. “Samen werken 
aan correcte werkomstandigheden, aan talentmanagement 
en dus investeren in creatief talent is een noodzakelijke in-
vestering waar iedereen beter van wordt.”
Basis voor het overleg worden de resultaten van een 
studie over de arbeidsomstandigheden van journalisten 
in de geschreven pers en audiovisuele sector. Voor dat on-

derzoek tekenden Katia Segers (VUB) en Marleen Teugels 
(Arteveldehogeschool). Tijdens de komende rondetafelcon-
ferentie zullen hun onderzoeksbevindingen voor het eerst 
worden bekendgemaakt.
Lieten erkende dat het tijdens de tweede Staten-Generaal 
van de Media nauwelijks of niet over de werkomstandig-
heden van het personeel in de mediabedrijven ging, en dit 
hoewel haar regeringscollega Kris Peeters (CD&V) ter zake 
twee jaar geleden torenhoge verwachtingen had gecreëerd. 
“Maar ik heb de problematiek van de moeilijke arbeidsom-
standigheden in de sector nooit uit het oog verloren”, aldus 
de minister. “Het sociale luik is voor mij altijd een belangrijk 
item gebleven. Het personeel van de mediahuizen mag daar-
over best gerust zijn.”
Eerder gaf minister Lieten al te kennen dat er een duidelijk 
verband bestaat tussen de kwaliteit van het nieuwsaanbod 
en de werkvoorwaarden van journalisten en andere media-
professionals. In dat perspectief wil ze voortaan ook de steun 
aan de Vlaamse geschreven pers, goed voor 1 miljoen euro 
per jaar, koppelen aan welbepaalde voorwaarden op het vlak 
van personeelsmanagement. In het nieuwe Protocol met 
de geschreven pers moeten kwaliteit en diversiteit voorop 
staan, aldus Ingrid Lieten. Ze liet intussen ook verstaan dat 
binnen de Vlaamse regering afspraken zijn gemaakt om van 
pluriformiteit en kwaliteit belangrijke criteria te maken voor 
het globale communicatiebeleid ten aanzien van de Vlaamse 
pers.

Luc Vanheerentals

Minister van Media Ingrid Lieten  (Foto Nicolas Materlinck/Belga)

MEDIAMINISTER TREKT HALF MILJOEN EURO 
UIT VOOR MEER DIVERSITEIT IN DE MEDIA
Vlaams Mediaminister Ingrid Lieten (sp.a) besteedt eenmalig € 500.000 aan mediaprojecten 
die bijdragen tot “diversiteit op de werkvloer, in het aanbod of het bereik”.

De concrete modaliteiten zullen dit najaar worden bekend-
gemaakt, bij de lancering van een oproep voor het indienen 
van projecten. “Het is een verantwoordelijkheid van de hele 
mediasector om te werken aan meer diversiteit, zowel met 
betrekking tot wie aan het woord gelaten wordt, wie men in 
beeld brengt en wie men tewerkstelt”, zei Lieten op 6 mei. 
“Alhoewel de maatschappij steeds veelkleuriger en veelzij-
diger wordt, verkleuren mediabedrijven en berichtgeving 
slechts met mondjesmaat. Toch moeten de media iedereen 
in de samenleving bereiken en beroeren. Media zijn cruciaal 
voor een democratie. Dit veronderstelt ook dat iedereen zich 
op zijn minst kan herkennen in de samenleving van vandaag 
en zich erbij betrokken kan voelen. De media, als vierde 
macht, hebben hier een grote verantwoordelijkheid.”
Lieten zie trouwens ook bedrijfseconomische redenen voor 
meer mediadiversiteit. “De mediaproducten worden nu 
eenmaal beter door een diversiteit aan blikken en ideeën.”
Op dezelfde Staten-Generaal erkende Lena De Meerleer, al-

gemeen directeur Productie van de VRT, dat er bij de openba-
re omroep veel minder personen van allochtone afkomst aan 
de slag zijn dan de interne VRT-doelstelling van 4 procent. 
In een interne enquête van eind 2010 gaven slechts dertig 
VRT-medewerkers – of 1,07 procent van het totaal – aan van 
allochtone afkomst te zijn. Dat de omroep intussen jaarlijks 
zes stagairs van allochtone afkomst de kans geeft om enkele 
maanden ervaring op te doen, blijkt dus amper resultaten op 
te leveren. Volgens Abbie Boutkabout (zelf ex-VRT-stagiair en 
nu aan het werk bij Stampmedia) is dat het gevolg van het 
feit dat de VRT de betrokkenen niet genoeg helpt een job te 
vinden.

Phara de Aguirre beaamde: “Ik mis op redacties het gevoel 
dat diversiteit belangrijk is.” Maar diversiteitscoördinator 
Greetje Deceulenaere meldde dat de huidige lichting al-
lochtone stagairs “van zeer goede kwaliteit” is. “Ik heb het 
gevoel dat we op een kantelmoment staan.” (LV)



JOURNALISTENVERGOEDINGEN IN AUTEURSRECHTEN: 
WEER SCHOT IN DE ZAAK
De Franstalige dagbladuitgevers (JFB) en de Franstalige journalistenbond AJP zitten opnieuw 
rond de tafel om te praten over een cao waarin de journalistenlonen gedeeltelijk worden om-
gezet in auteursrechten.
De uitgeversfederatie Journaux Francophones Belges dringt 
al geruime tijd aan op een maximaal gebruik van de nieuwe 
fiscale wetgeving voor auteursrechten. Die komt neer op een 
uiterst gunstige aanslagvoet van 15 % en in de praktijk - 
door een extra mogelijke kostenaftrek - zelfs maar 7,5 %. 
De Franstalige krantenmarkt doet het niet bijster goed (zie 
ook pagina 6), en voor de JFB is de uitweg ofwel een fiscale 
optimalisatie van de journalistenlonen ofwel een herstructu-
reringsgolf zonder voorgaande.
In de herfst van 2009 begonnen JFB en AJP onderhandelin-
gen over een nieuwe sectorale cao die de vergoedingswijze 
van de om en bij vijfhonderd Franstalige dagbladjournalisten 
drastisch zou wijzigen. Vrij snel werd een gedetailleerde tabel 
uitgewerkt waarin per barema een uitsplitsing werd gemaakt 
tussen loon en auteursrecht. Op dat laatste vergoedingsdeel 
zou dan de gunstige fiscaliteit van toepassing zijn, overigens 
ook in het voordeel van de werkgever die immers niet langer 
sociale bijdragen zou moeten betalen hierop. Auteursrechten 
worden nu eenmaal niet als beroepsinkomsten maar als 
roerende inkomsten beschouwd, die geen recht geven op 
sociale zekerheid. Ter compensatie maakten JFB en AJP wel 
afspraken over ontslagbescherming (ook die hangt immers 
af van de beroepsinkomsten) en over aanvullende pensioen- 
en hospitalisatieverzekeringen.
Een loonconflict bij Rossel gooide roet in het eten. En bij 
SudPresse kwam de socialistische vakbond SETCA de 
gesprekken verstoren door op zijn eentje - en overi-
gens volstrekt illegaal - een cao over auteursrechten 
te ondertekenen. Maar nu lijken de plooien weer 
gladgestreken, en zitten JFB en AJP opnieuw rond de 
tafel. Alleen nog een paar technische kwesties lijken 
een akkoord in de weg te staan. Niet dat hiermee 
de nieuwe vergoedingsregeling voor de Franstalige 
dagbladjournalisten een feit is. Zowel de fiscale ad-
ministratie als de RSZ moet nog akkoord gaan met 
de regeling, en hetzelfde geldt voor de toekomstige 
ministers die financiën en sociale zaken onder hun 
bevoegdheid krijgen. Bovendien lijken de uitgevers 
ervoor gewonnen de cao-tekst ook eerst nog voor te 
leggen aan het PC 218, dit gelet op het ‘innoverende’ 
karakter ervan, en dat belooft nog hartige discussies 
met de reguliere vakbonden.

VVJ en VDP

De Vlaamse dagbladuitgevers kijken de kat uit de boom. 
Een sectoraal overleg over de materie met de VVJ zien ze 
niet zitten, omdat de vergoedingssituatie in de diverse kran-
tenbedrijven vandaag te divers zou zijn. Toch blijft de VVJ 
vragende partij om ook aan Vlaamse kant te proberen een 
kaderakkoord uit te werken dat het fiscale gunstregime van 
auteursrechten voor loontrekkende journalisten benut.

VVJ en VDP (de vereniging van Vlaamse dagbladuitgevers) 
ondertekenden zoals bekend overigens wel een protocol met 
betrekking tot de gedeeltelijke omzetting van freelancersver-
goedingen in auteursrechten. Voor zelfstandigen in hoofdbe-
roep zou 30 % van de vergoeding in auteursrechten worden 
betaald; 70 % zou klassieke prestatievergoeding blijven. De 
minister van Financiën moest dat akkoord wel eerst nog be-
krachtigen, maar door de val de regering gebeurde dat tot 
dusver niet. Vreemd genoeg beslisten de Vlaamse uitgevers 
om in afwachting hun zelfstandige journalisten exclusief in 
auteursrechten te betalen.
Het valt te verwachten dat hierop vanwege de fiscus nog 
een (negatieve) reactie komt. Zopas vroeg de fiscale bemid-
delingsdienst van de FOD Financiën bij de VVJ trouwens nog 
eens de tekst op van het ‘protocol 70/30’ van VVJ en VDP.

Pol Deltour

JAM VERSLAAT GOOGLE
Het heeft iets van David die Goliath verslaat: de JAM, welis-
waar samen met de Franstalige krantenuitgevers en de we-
tenschappelijke auteurs, heeft in hoger beroep Google doen 
veroordelen voor het illegale overnemen van journalistieke 
content. Het Brusselse hof van beroep bevestigde daarmee 
een vonnis in eerste aanleg tegen Google Search. Er moet 
nu nog verder worden geprocedeerd over de verschuldigde 
schadevergoeding. Tot dusver zijn er voor tientallen miljoenen 
schadeclaims ingediend. Eens het zover is - maar dat kan dus 
nog lang duren - zal de JAM de verkregen sommen verdelen 
onder alle betrokken journalisten.

www.pressbanking.com - www.mediargus.be

Gezocht :  Freelance Press Of� cer

•  Voor verschillende klanten stelt u dagelijks persoverzichten 

op maat samen met behulp van de online databanken van 

Mediargus en Pressbanking

•  U levert de persoverzichten dagelijks aan voor 8u ’s ochtends

•   U bent tweetalig (NL/FR) en bij voorkeur drietalig (NL/FR/DE)

•  U wordt opgeleid om te werken met onze databanken

•   We bieden u een jaarcontract aan en een aantrekkelijke 

forfaitaire vergoeding

Interesse?
Contacteer Serge Berger via serge.berger@pressbanking.com 

met vermelding van uw curriculum en expertise. 

MEDIARGUS EN PRESSBANKING: DE REFERENTIE INZAKE DIGITAL PERSBEHEER 
Met Mediargus en Pressbanking volgen bedrijven, organisaties, overheden en 
journalisten vandaag heel wat nieuwsbronnen op, van kranten tot magazines en 
vakbladen, van regionale tot internationale publicaties, van gespecialiseerde tot 
massamedia, van geschreven over online tot audiovisuele pers.

INNOVATIE STAAT CENTRAAL IN ONZE AANPAK. 
Naast onze bestaande diensten, leveren we binnenkort ook persoverzichten op 
maat aan. En voor de uitbouw van deze dienst zijn we op 
zoek naar een extra kracht.



6

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t Actueel

mei 2011

VLAAMSE MEDIAHUIZEN DOEN HET WEER UITSTEKEND

De Vlaamse mediahuizen hebben in 2010 uitstekende bedrijfsresultaten geboekt. Met dank aan 
de opgeveerde reclamemarkt en de blijvend behoorlijke krantenverkoopcijfers. Dat opent per-
spectieven voor als er straks over betere werkvoorwaarden en talentmanagement op de redac-
ties wordt gepraat.
De Persgroep zag zijn omzet in 2010 stijgen met 17 % tot 932 
miljoen euro. De helft daarvan wordt in Vlaanderen gereali-
seerd, de rest in Nederland. De brutowinst steeg met 62 % tot 
146 miljoen euro, de nettowinst (na afschrijvingen en belas-
tingen) klom de helft hoger tot 64 miljoen euro - een record.
“We hebben een heel, héél goed jaar achter de rug”, liet 
topman Christian Van Thillo optekenen in Het Laatste Nieuws. 
Daarbij komt dat De Persgroep zo goed als schuldenvrij is, 
ondanks de investeringen van anderhalf jaar geleden in 
Nederland met de overname van de PCM-titels De Volkskrant, 
AD en Trouw. Zopas greep Van Thillo dan wel naast de 
Belgische SBS-zenders, aan toekomstplannen ontbreekt het 
hem alleszins niet. Zo wordt er meer geïnvesteerd in de 
nieuwssites en krijgt De Morgen een facelift.
Ook Corelio heeft een sterk jaar achter de rug. De omzet steeg, 
zij het licht, tot net geen 400 miljoen euro. De bruto kas-
stroom klom met omzeggens 10 miljoen tot 38 miljoen euro. 
Dat resulteerde uiteindelijk in een nettowinst van 10,7 miljoen 
euro (+ 3,4 miljoen).
Corelio slaagde samen met De Vijver en Sanoma wél in de 
acquisitie van VT4 en VijfTV, en dat zal volgens ceo Luc 
Missorten voor een nieuwe, audiovisuele dynamiek zorgen 
binnen het bedrijf. Daarnaast wil Corelio blijven inzetten op de 
‘digitale versnelling’ van zijn aanbod, “verder ondersteund 
door een robuuste betaalde oplage van de drie krantentitels 
en Jobat”.

Roularta legde op zijn beurt mooie jaarresultaten voor. De 
omzet bleef vrijwel stabiel, maar de brutowinst verdubbelde 
zowat. Roularta profiteerde maximaal van de heropleving van 
de reclamemarkt, vooral dan in de audiovisuele afdeling. 
Maar het bedrijf snoeide ook verregaand in de kostenstruc-
tuur van het productenpakket.
Sanoma dan weer laat een wat diffuser beeld zien. Daar 
daalde de omzet in 2010 licht, tot nog 208 miljoen euro. 

Volgens ceo Aimé Van Hecke is dat een gevolg van de gedeel-
telijke verkoop van Humo aan Woestijnvis. De operationele 
winst steeg in 2010 met 4 %, en volgens Van Hecke zou dat 
zonder de verkoop van Humo met 25 % zijn geweest. Intussen 
heeft zowel Roularta als Sanoma bekendgemaakt dat de po-
sitieve trends zich in het eerste kwartaal van 2011 groten-
deels hebben voortgezet.

Reclame en verkoop

In het algemeen vallen de uitstekende bedrijfsresultaten 
vooral toe te schrijven aan de reclameinkomsten die na twee 
crisisjaren opnieuw zijn opgeveerd. Onder meer de lucratieve 
jobadvertentiemarkt profiteerde van de economische herop-
leving. Vooral de audiovisuele media hebben een zeer renda-
bel jaar achter de rug dankzij de reclameboost. Wat 2011 zal 
brengen, blijft voorlopig de vraag. Het lijdt geen twijfel dat de 
herschikking van het Vlaamse televisielandschap stevig zal 
huishouden in de reclameontvangsten van alle Vlaamse me-
diahuizen.

Maar ook de verkoopcijfers van met name de Vlaamse kranten 
blijven fraai kleuren. Het voorbije jaar (april 2010-maart 
2011) ging de totale betaalde oplage met 0,62 % vooruit in 
vergelijking met het jaar voordien.
De Standaard laat volgens de jongste CIM-telling de grootste 
stijging zien met + 2,36 %, maar ook bij Het Nieuwsblad 
wordt de positieve trend (na jaren van achteruitgang)  beves-
tigd (+ 0,73 %). Bij De Persgroep is het beeld diffuus: Het 
Laatste Nieuws + 0,76 %, De Morgen - 1,21 % en De Tijd + 
0,38 %. Ook bij Concentra een dubbel beeld: Gazet van 
Antwerpen - 0,64 %, Het Belang van Limburg + 0,69 %.
Aan Franstalige kant daalde de totale dagbladmarkt met 3,48 
%, wat het totale jaarresultaat voor heel België op - 0,68 % 
brengt. Of nog altijd 1.344.045 verkochte kranten per dag.

Pol Deltour

VLAAMS PARLEMENT: ‘INFORMATIE PRIORITAIRE OPDRACHT VRT’
“De VRT heeft een voorbeeldfunctie inzake waarheidsgetrouwe, deontologisch verantwoorde, pluralistische en onpartij-
dige berichtgeving.” Dat staat in een resolutie van de meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement met betrekking tot 
de nieuwe beheersovereenkomst voor de VRT.
CD&V, N-VA en sp.a schrijven in hun resolutie dat “op de kijker en luisteraar gerichte informatie- en cultuurprogramma’s 
de prioritaire opdracht vormen van de VRT”. De nieuwsdienst moet streven naar “een sterk aandeel buitenlands nieuws 
en onderzoeksjournalistiek in de journaals en informatieprogramma’s”. Er moet ook meer aandacht zijn voor diversiteit 
“opdat de hedendaagse samenleving op een meer accurate manier aan bod komt en stereotypering wordt geweerd”.
Belangrijk: voor de Vlaamse meerderheidspartijen moet de VRT haar informatieve opdracht ook via het internet kunnen re-
aliseren. Voor de commerciële omroepen is dat niet vanzelfsprekend. Zij ervaren de VRT-websites deredactie.be en sporza.
be als concurrentieverstorend en eisen een inhoudelijke inperking ervan tot informatie over de uitgezonden programma’s. 
Mediaminister Ingrid Lieten (sp.a) is zoals het Vlaams Parlement gewonnen voor “een kwalitatief hoogstaande en eigen-
tijdse publieke omroep die zich op alle mediaplatformen moet kunnen bewegen”, wat volgens haar niet belet dat er naar 
vormen van samenwerking moet worden gezocht.
Na het advies van de Sectorraad Media en de beleidsnota van Mediaminister Lieten is deze resolutie een nieuwe, belang-
rijke bouwsteen voor de nieuwe beheersovereenkomst met de VRT voor 2012-2016. Volksvertegenwoordiger Philippe De 
Coene (sp.a), die de commissie Media in het Vlaams Parlement voorzit, rekent er op dat de resolutie de beheersovereen-
komst nu stevig zal beïnvloeden. (LV)



w

7

FOTOGRAFENPETITIE VOOR  
NAAMSVERMELDING TIKT AAN
Al 169 personen – vooral persfotografen – ondertekenden half mei de petitie waarmee de VVBJ 
(Vlaamse Vereniging van Beeldjournalisten) en haar Franstalige zustervereniging PPF eisen dat 
bij elke publicatie van een foto de naam van de fotojournalist wordt vermeld.

De eis is gericht aan uitgevers van kranten en magazines 
en betreft zowel print als online publicaties. De initiatiefne-
mers VVBJ en PPF breiden hun oproep overigens nog uit naar 
de audiovisuele media. VVBJ-voorzitter Lieven Van Assche: 
“Denk aan de camera- en geluidsmensen die samen met tv-
journalisten op pad trekken. Ook voor hen vragen we een 
naamsvermelding bij wat op het scherm wordt vertoond.”
Het probleem van de naamsvermelding doet zich onder meer 
voor bij foto’s die nieuwsmedia overnemen van de persagent-
schappen. De agentschappen zelf vermelden de naam van de 
fotograaf wel degelijk, maar redacties die de foto gebruiken 
laten de naam vaak weg en beperken zich tot de vermelding 
van het persagentschap. “De uitgevers moeten de regel die 
geldt voor hun eigen fotografen en werknemers ook toepas-
sen voor fotografen die voor een agentschap werken”, zegt 
Lieven Van Assche. “Hun werk verdient immers hetzelfde 
respect als dat van hun collega’s. Door de niet-vermelding 
missen ze de professionele erkenning van hun werk. Het 
kan toch niet dat professionals die soms hun leven riskeren 
om ons op de hoogte te houden van wat zich afspeelt in 

de meest gevaarlijke gebieden ter wereld, zomaar anoniem 
worden gemaakt. Op de koop toe wordt de controle op het 
respect van auteursrechten sterk bemoeilijkt wanneer geen 
namen worden vermeld.”

De actie heeft volgens de VVBJ-voorzitter al heel wat te-
weeggebracht. “Bij fotografen en cameramensen is het ini-
tiatief heel positief onthaald. Aan Franstalige kant stellen de 
mediabedrijven ons de vraag of die naamsvermelding wel 
echt moet, maar aan Vlaamse kant zien we wel degelijk 
wat bewegen. Mede door toedoen van fotograaf Filip Claus 
merken we dat sinds ruim een maand bijvoorbeeld Metro 
foto’s van agentschappen systematisch is beginnen onderte-
kenen met de naam van de fotograaf.”
Opmerkelijk toch. Als Belga foto’s verspreidt, wordt steevast de 
volledige naam van de fotograaf vermeld. Bij Belga-teksten 
blijft de naamsvermelding van de journalist evenwel beperkt 
tot initialen van de auteur en deskjournalist. Correspondenten 
worden enkel met hun Belga-nummer vermeld. Er is dus niet 
alleen voor de fotojournalisten nog werk aan de winkel…

Luc Vanheerentals

Infoavonden belastingaangifte
Wellicht hebt u inmiddels ook de ‘bruine enveloppe’ in de brievenbus gevonden. De FOD 
Financiën wil graag weten hoeveel u in 2010 hebt verdiend, wat u aan beroepskosten hebt 
uitgegeven (althans indien u niet kiest voor het beroepskostenforfait) en zo nog een en 
ander.
Elk jaar weer lijkt het in te vullen formulier ingewikkelder te worden. Komt daar sinds een 
paar jaar nog de onduidelijkheid bij over wat nu als (fiscaal gunstig) auteursrecht kan 
worden beschouwd en wat als honorarium.

Wie zijn belastingaangifte zelf invult, moet ervoor zorgen dat die tegen 30 juni binnen is bij 
de fiscus. Doe je dat via tax-on-web, dan heb je nog tot 15 juli. Wie via een boekhouder of 
een account werkt, krijgt nog de tijd tot 31 oktober.

Om u enigszins te gidsen bij uw belastingaangifte organiseert de VVJ net als voorgaande 
jaren drie informatieavonden. Behalve het eigen VVJ-secretariaat en de JAM-ploeg, staat 
dan ook de erkende belastingconsulent Walter Van den Brande klaar om u tekst en uitleg 
te geven.

maandag 6 juni 2011, om 19 uur, aan de Arteveldehogeschool,  ••
Voetweg 66 in Gent.
dinsdag 7 juni 2011, om 19 uur, in het Perscentrum van de Residence Palace, ••
Wetstraat 155 in 1040 Brussel. 
woensdag 8 juni 2011, om 19 uur, in de Antwerpse hoofdzetel van Dexia, ••
Grote Steenweg 454, 2600 Berchem (parking achteraan)

De informatieavonden zijn uitsluitend voor leden van de VVJ bestemd en voor hen gratis 
toegankelijk. Omdat we graag weten hoeveel mensen we mogen verwachten, vragen we 
u uw komst te melden (met aanduiding naar welke plaats u komt) op info@journalist.be, 
uiterlijk tegen 30 mei 2011.

(F
ot

o 
B

er
t V

an
 D

en
 B

ro
uc

ke
/D

id
ie

r L
eb

ru
n/

Ph
ot

oN
ew

s)



8

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

mei 2011

Met een brief van 14 juli 2010 2009 dient de heer Frans 
Vancoppenolle klacht in tegen Dag Allemaal en tegen de  journa-
listen Bart Alleman en Jo Smeets. Aanleiding zijn twee artikelen 
die in het weekblad zijn gepubliceerd. Het eerste artikel, van Bart 
Alleman, verscheen in het nummer van 22 juni 2010 onder de 
titel ‘Minstens twee keer vielen er rake klappen’ en werd op de 
cover van het weekblad aangekondigd met ‘Achter de façade 
van hun droomvilla – Frans beschuldigd van huiselijk geweld – 
Minstens twee keer kreeg Wendy rake klappen’. Het tweede 
artikel, van Jo Smeets, verscheen in het nummer van 29 juni 2010 
onder de titel ‘Koen Crucke: “Frans heeft mijn verzoening met 
Wendy opgeblazen!”’.
Namens Dag Allemaal en de betrokken journalisten antwoordt 
hoofdredacteur Ilse Beyers op de klacht met een brief van 16 
november 2010. (...)

DE FEITEN
Klager is de partner van Iris Vandekerckhove, die onder haar ar-
tiestennaam Wendy Van Wanten een ruime bekendheid geniet 
bij het grote publiek. Ook klager is een publieke figuur, sinds hij 
in 2007 deelnam aan de docusoap Wie wordt de man van Wendy? 
en uiteindelijk als toekomstig echtgenoot van Wendy werd uitge-
kozen. Sindsdien wordt de relatie tussen hen in meerdere media 
opgevolgd.
In Dag Allemaal van 22 juni 2010 wordt, aan de hand van enkele 
anonieme getuigen, verslag uitgebracht over huiselijk geweld dat 
klager op zijn partner zou uitoefenen. In het nummer van 29 juni 
2010 wordt een interview met  Koen Crucke gepubliceerd, die 
daarin zijn kijk geeft op het koppel. Daarnaast worden nog enkele 
andere kennissen geïnterviewd.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
Klager voert aan dat hij er in februari 2010 van op de hoogte 
werd gebracht dat er geruchten de ronde deden over geweld dat 
hij op zijn partner zou uitoefenen. Hij vreesde dat die geruchten 
hun weg zouden vinden naar bepaalde bladen, maar na raadple-
ging van zijn advocaat besloot hij geen initiatief te nemen. Groot 
was dan ook zijn verwondering toen hij enkele maanden later, in 
juni 2010, vaststelde dat Dag Allemaal er in een coverartikel 
grote aandacht aan besteedde, met een verhaal waarin anonie-
me getuigen werden opgevoerd. Klager voert aan dat de be-
schuldigingen volledig onterecht zijn, en dat in de artikelen feiten 
staan waarvan hij kan aantonen dat ze pertinent onjuist zijn. 
Klager weigert nog om Dag Allemaal te woord te staan maar hij 
heeft zijn verhaal een week later wel gedaan in het weekblad 
Story. Klager voert nog aan dat hij nooit door Dag Allemaal met 
de beschuldigingen werd geconfronteerd. Wel heeft zijn partner 
ongeveer een week voor de publicatie een mail ontvangen van 
journalist Van Hellemont, in volgende bewoordingen: ‘Hallo 
Wendy, Heb jij al een idee wanneer wij het interview voor Dag 
Allemaal kunnen doen? Alvast bedankt!’ Klager heeft daarop kort 
geantwoord dat er niets te melden was en dat alles goed ging, 
zowel professioneel als privé. Klager betoogt nog dat de bericht-
geving een schending uitmaakt op zijn privacy. Tot op heden 
wordt hij nog geregeld met de geruchten geconfronteerd, aldus 
klager.
Dag Allemaal en de betrokken journalisten antwoorden dat 
klager een publieke figuur is geworden door zijn deelname aan 
programma Wie wordt de man van Wendy?. Ook nadien is hij 
met zijn privéleven geregeld in de pers aanwezig geweest. Toen 
Dag Allemaal gecontacteerd werd door bronnen die verontrus-
tende feiten over klager meedeelden, zijn de nodige voorzorgen 
genomen om de waarachtigheid van de feiten na te trekken. 
Naast een eerste bron werden nog twee andere, van elkaar onaf-
hankelijke, bronnen geïnterviewd. Daarnaast konden vier andere 

bronnen bevestigen dat ook zij de verhalen uit goede bron 
hadden vernomen. Bovendien kan een journalist niet verant-
woordelijk zijn voor de uitspraken van geïnterviewden. Gelet op 
de omstandigheden dat alle informatie gebaseerd is op verklarin-
gen van meerdere geïnterviewden, kan Dag Allemaal dan ook 
niet verweten worden dat de aantijgingen fout zouden zijn. 
Klager voert hiervoor ook geen bewijzen aan. Dag Allemaal 
betoogt vragende partij te zijn geweest om ook klager en zijn 
partner aan het woord te laten. Zij werden gecontacteerd door de 
journalist, maar ze kozen ervoor om niet te reageren en lieten 
Dag Allemaal niet de kans om hen de aantijgingen voor te 
leggen, ondanks verschillende pogingen hiertoe.

BESLISSING
De klacht bestaat uit twee grote onderdelen. Vooreerst voert 
klager aan dat de berichtgeving onjuist is en dat hem geen kans 
is geboden om erop te reageren. Ten tweede meent klager dat de 
berichtgeving een onverantwoorde inbreuk uitmaakt op zijn 
privacy.

Met betrekking tot de onjuistheid van de beschuldigingen 1.	
kan enkel worden vastgesteld dat Dag Allemaal meerdere 
anonieme bronnen aanvoert, terwijl klager de feiten formeel 
ontkent. Klager heeft op de hoorzitting zijn ontkenning niet 
gestaafd, zodat de Raad niet in de  mogelijkheid is om een 
uitspraak te doen over de waarachtigheid van de informatie. 
Wel herinnert de Raad voor de Journalistiek aan het alge-
mene principe, vervat in artikel 2 van de Code: ‘De journalist 
publiceert alleen informatie waarvan de oorsprong hem 
gekend is. De journalist checkt de waarachtigheid van de 
informatie. In de mate van het mogelijke, en voor zover dit 
relevant is, maakt hij de bron van zijn informatie bekend.’ 
Hoe dan ook worden in de berichtgeving van Dag Allemaal 
ernstige persoonlijke beschuldigingen tegen klager open-
baar gemaakt. Artikel 20 van de Code zegt hierover: 
‘Wanneer een journalist in zijn berichtgeving zelf ernstige 
beschuldigingen uit, met name wanneer die de eer en de 
goede naam betreffen, is het aangewezen dat hij de be-
trokkene voor de publicatie of de uitzending contacteert en 
hem loyaal de kans biedt om hierop te reageren.’ Een voor-
afgaande reactie van klager vragen was hier zeker aange-
wezen, temeer omdat de berichtgeving enkel gesteund is 
op anonieme bronnen. Dag Allemaal voert aan dat met 
klager en zijn partner contact is opgenomen om hen de kans 
te bieden te reageren op de aantijgingen. Maar er wordt 
slechts één mail naar de partner van klager voorgelegd, die 
in zeer algemene bewoordingen is gesteld en waarin geen 
enkele verwijzing naar de beschuldigingen wordt gemaakt. 
Deze algemene vraag naar een interview kan bezwaarlijk 
gelden als een loyale kans tot wederhoor van klager, wat 
nochtans aangewezen was geweest. Dag Allemaal is dan 
ook tekort geschoten in de plicht om klager een loyale kans 
aan te bieden om te reageren op persoonlijke beschuldigin-
gen, die zijn eer en goede naam betreffen.
 2.	
Klager is een publieke figuur, die in het verleden geregeld 
zelf de openbaarheid heeft opgezocht en feiten uit zijn pri-
véleven naar buiten heeft gebracht. Op zich maakt de 
verdere berichtgeving over feiten uit dezelfde sfeer van zijn 
privéleven dan ook geen inbreuk uit op zijn privacy.

Om die redenen is de Raad voor Journalistiek van oordeel:
De klacht is gegrond voor wat het gebrek aan wederhoor 
betreft.
Brussel, 14 april 2011

Beslissing over de klacht van de heer Frans Vancoppenolle  
tegen Dag Allemaal en Bart Alleman en Jo Smeets, journalisten

Raad voor de Journalistiek



9

Met een mail van 6 juli 2010 dient mevrouw V. klacht in tegen 
Dag Allemaal en tegen journalist Guy Van Gestel. Aanleiding is 
het artikel dat gepubliceerd is in het weekblad van 29 juni 2010 
onder de titel: ‘Ik, seks met mijn eigen dochters? Walgelijke 
leugens!’
Op vraag van de bedrijfsjuriste van De Persgroep vindt een poging 
tot minnelijke regeling plaats. Na een contact met klaagster deelt 
de ombudsman in een mail van 27 september 2010 aan De 
Persgroep mee dat klaagster het voorstel niet aanvaardt.
Met een brief van 10 november 2010 antwoordt hoofdredacteur 
Ilse Beyers op de klacht.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek 
heeft de zaak behandeld op 5 april 2011. Klaagster was persoon-
lijk aanwezig. Dag Allemaal en journalist Guy Van Gestel hebben 
laten weten af te zien van een verschijning op de hoorzitting.

DE FEITEN
Klaagster is de zus van een man die ervan verdacht wordt seksueel 
misbruik te maken van zijn kinderen. In Dag Allemaal van 29 juni 
2010 wordt een uitgebreid interview gepubliceerd met de man, 
waarin hij alle beschuldigingen ontkent. In 
het interview beschuldigt hij op zijn beurt 
een familielid dat zijn dochters zou hebben 
opgestookt tegen hem. Klaagster, die zich 
hierin herkent, dient daarop klacht in bij de 
Raad voor de Journalistiek. In Dag Allemaal 
van 20 juli 2010 wordt daarop een interview 
gepubliceerd met een dochter van de man, 
die haar vader en haar broer beschuldigt 
van mishandelingen en incest. Ondanks de 
publicatie van dit tweede interview hand-
haaft klaagster haar klacht.

DE STANDPUNTEN VAN 
PARTIJEN
In haar klachtbrief en op de hoorzitting 
voert klaagster aan dat ze niet op de hoogte 
was van het feit dat haar broer een inter-
view had gegeven aan Dag Allemaal. Toen 
ze de publicatie ervan vernam, was ze dan 
ook geschokt, aangezien ze persoonlijk in 
het interview wordt beschuldigd. Ze is dan 
wel niet met haar naam aangeduid, maar 
wel als familielid van de geïnterviewde. Dit 
maakt dat ze in de ruime omgeving her-
kenbaar is, zodat ze herhaaldelijk over het 
artikel aangesproken werd. Na de publicatie 
heeft ze aan de redactie van Dag Allemaal telefonisch haar ver-
ontwaardiging meegedeeld. In de editie van twee weken later 
heeft Dag Allemaal een interview gepubliceerd met de dochter 
van klaagsters broer. Volgens klaagster was zij daarbij niet be-
trokken, en heeft het interview plaatsgevonden na afspraak met 
de advocaat van het meisje. Wel zegt klaagster dit interview nog 
voor publicatie te hebben kunnen nalezen, en heeft ze haar naam 
eruit laten verwijderen. Ze had naar eigen zeggen ook uitdrukke-
lijk aan de journalist gevraagd om haar niet te vermelden in dat 
tweede artikel, wat evenwel toch gebeurde. Volgens klaagster is 
door dit tweede interview – dat werd afgenomen op de dag dat 
zij haar klacht bij de Raad indiende - niet tegemoet gekomen aan 
haar bezwaren. Met name het feit dat in het eerste interview 
zware beschuldigingen tegen haar worden geuit zonder dat zij 
hiervan op de hoogte was of gehoord werd, vindt zij onaanvaard-
baar.

Dag Allemaal en journalist Guy Van Gestel antwoorden dat het 
eerste artikel een interview is met de broer van klaagster, die zijn 
versie van de feiten geeft. Het weekblad heeft ervoor gezorgd 
dat klaagster er niet herkenbaar in wordt voorgesteld. Het klopt 
dat de broer van klaagster haar ervan heeft beschuldigd zijn kin-
deren tegen hem op te zetten, maar de journalist zelf heeft die 
woorden enkel gerapporteerd en er de nodige afstand tegenover 
bewaard. Het is trouwens klaagster zelf die heeft voorgesteld om 
in een tweede artikel haar niet aan het woord te laten. Ze koos 
er dus zelf voor om niet aan het woord te komen en is dus slecht 
geplaatst om nu aan te voeren dat ze geen wederwoord heeft 
gekregen. Wat de kinderen betreft, heeft Dag Allemaal er zorg 
voor gedragen dat hun identiteit niet werd onthuld, noch in de 
tekst, noch in beeld.

BESLISSING
De Raad voor de Journalistiek stelt vast dat de versies van de 
feiten, zoals die door klaagster en door Dag Allemaal en haar 
journalist worden beschreven, tegenstrijdigheden bevatten. Het 
eerste interview, gepubliceerd in Dag Allemaal van 29 juni 2010, 

bevat zware persoonlijke beschuldigingen 
tegen klaagster. Zo zou ze onder meer haar 
broer van incest hebben beschuldigd en 
zou ze diens kinderen tegen hem hebben 
opgestookt.
Artikel 20 van de Code van de Raad voor de 
Journalistiek bepaalt: ‘Wanneer een jour-
nalist in zijn berichtgeving zelf ernstige be-
schuldigingen uit, met name wanneer die 
de eer en de goede naam betreffen, is het 
aangewezen dat hij de betrokkene voor 
de publicatie en de uitzending contacteert 
en hem loyaal de kans biedt hierop te re-
ageren.’ Bovendien herinnert de Raad aan 
het algemene beginsel, vervat in artikel 
2 van de Code: ‘De journalist checkt de 
waarachtigheid van de informatie.’
Een voorafgaand contact met klaagster om 
haar reactie te vragen is er evenwel niet 
geweest, terwijl het weinig twijfel lijdt dat 
de beschuldigingen die haar broer in het 
interview doet haar eer en goede naam 
aantasten. Het feit dat klaagster niet met 
naam in het artikel is genoemd doet daar 
niet van af, aangezien ze door de beschrij-
ving van de feitelijke omstandigheden ruim 
in haar omgeving kon worden herkend. In 
het licht hiervan kan het tweede interview 

niet als een afdoende wederwoord worden beschouwd.
Wat het tweede interview betreft, betoogt klaagster dat dit er is 
gekomen na tussenkomst van de advocaat van de dochter van 
haar broer, terwijl Dag Allemaal en de journalist aanvoeren dat 
het tweede interview op vraag van klaagster is afgenomen. De 
Raad voor de Journalistiek kan dan ook niet nagaan wat er tussen 
partijen juist is afgesproken, temeer daar de journalist er de voor-
keur aan gegeven heeft niet naar de hoorzitting te komen, wat 
mogelijk meer duidelijkheid had verschaft over de zaak.

Om die redenen is de Raad voor Journalistiek van oordeel:
De klacht is gegrond voor wat het gebrek aan wederhoor 
betreft.
Brussel, 14 april 2011

Beslissing over de klacht van mevrouw V.
tegen Dag Allemaal en Guy Van Gestel, journalist

(Foto Didier Lebrun/PhotoNews)



10

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

mei 2011

Met een brief van 5 oktober 2009 dient advocaat Luc Boxstaele 
namens zijn cliënte, mevrouw Aurelia Picard, klacht in tegen Dag 
Allemaal en tegen journalist Serge Vanhellemont naar aanleiding 
van een reeks artikelen die in het weekblad zijn gepubliceerd 
tussen 9 december 2008 en 8 september 2009. Namens Dag 
Allemaal en Vanhellemont heeft hoofdredacteur Ilse Beyers ge-
antwoord met een brief van 23 februari 2010. (...)

DE FEITEN
Klaagster heeft in 2008 gedurende korte tijd een relatie gehad 
met Davy Vrancken, die als acteur en zanger bekend is als Davy 
Gilles. Op 28 mei 2009 beviel ze van een zoon, over wie ze steeds 
volgehouden heeft dat Vrancken de vader is. Vrancken ontkende 
dit aanvankelijk, maar een DNA-test die na de geboorte is uit-
gevoerd, wees uit dat Vrancken inderdaad de biologische vader 
is. Nadien kwam het tussen klaagster en Vrancken nog tot dis-
cussies over de alimentatie die Vrancken zou betalen. Deze en 
andere verwikkelingen tussen klaagster en Vrancken werden in 
Dag Allemaal opgevolgd in een reeks artikelen, met onder meer 
interviews met Vrancken, met de partner van Vrancken, met de 
zus van klaagster en met haar advocaat. Klaagster, die hierover 
niet te spreken was, diende op 13 mei 2009 tegen journalist 
Serge Van Hellemont een klacht in bij de politie, eerst in Zelzate 
en daarna in Gent.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
Klaagster verwijt Dag Allemaal en journalist Van Hellemont meer-
dere inbreuken op de journalistieke ethiek. In de eerste plaats 
voert ze aan dat de artikelen allerlei leugens en verzinsels bevat-
ten en dat ze een eenzijdig en negatief beeld van haar ophan-
gen, omdat de journalist de feiten enkel heeft belicht vanuit het 
standpunt van Davy Vrancken. De advocaat van klaagster heeft 
Dag Allemaal tweemaal, met  name op 23 april 2009 en op 16 
mei 2009, in gebreke gesteld en geëist dat bijkomende artikelen 
op voorhand aan haar ter inzage zouden worden overgemaakt, 
maar daar is Dag Allemaal niet op ingegaan. Ten tweede betoogt 
klaagster dat de artikelen een inbreuk uitmaken op haar privé-
leven, omdat ze werden geïllustreerd met foto’s van haarzelf 
en van haar zoon. In de derde plaats voert klaagster aan dat ze 
herhaaldelijk door journalist Van Hellemont is lastig gevallen en 
onder druk gezet, onder meer met telefoontjes en sms-berichten 
in het midden van de nacht. Ten slotte meent klaagster dat Dag 
Allemaal ten onrechte een foto van haar advocaat heeft gepubli-
ceerd naast diens verklaringen, terwijl de advocaat nooit hiervoor 
toelating heeft gegeven en hij ook geen interview aan het week-
blad heeft gegeven.

Dag Allemaal en journalist Vanhellemont antwoorden dat 
klaagster vaag blijft over welke leugens en verzinsels er zouden 
gepubliceerd zijn. Dag Allemaal bracht verslag uit aan de hand 
van een reeks interviews, en in een geschil als dat van klaagster 
met Davy Vrancken is het voor een journalist onmogelijk om na 
te gaan wie de waarheid spreekt en wie liegt. De journalist kan 
dan ook niet verantwoordelijk worden gesteld voor de uitlatin-
gen van de geïnterviewde, op voorwaarde dat hij die uitlatingen 
niet tot de zijne maakt, en aan die voorwaarde is voldaan. Dag 
Allemaal ontkent ook dat er met klaagster een afspraak zou zijn 
gemaakt om de artikelen op voorhand te laten inzien, zodat het 
weekblad hierover geen verwijt kan worden gemaakt. In verband 
met de publicatie van foto’s van klaagster en haar kind, voert Dag 
Allemaal aan dat klaagster zelf met haar versie naar buiten is 
gekomen in het weekblad TV Familie, zodat ze er voor gekozen 

heeft om gedurende een beperkte tijd een bekend persoon 
te zijn. Voor de publicatie van de foto van het kind zegt Dag 
Allemaal de toestemming te hebben verkregen van de vader. 
Wat de beschuldiging van belaging betreft, voert Dag Allemaal 
aan dat de journalist af en toe contact heeft opgenomen met 
klaagster om haar versie van de feiten te vernemen, maar wordt 
er formeel ontkend dat dit ’s nachts zou zijn gebeurd. Wat ten 
slotte het interview met de advocaat van klaagster betreft, voert 
Dag Allemaal aan dat de advocaat een uitvoerig gesprek heeft 
gevoerd met de journalist en dat er daarom een reden was om 
dit interview met een foto te illustreren.

BESLISSING
De berichtgeving in 1.	 Dag Allemaal kadert in het geschil 
tussen klaagster en Davy Vranken, dat in enkele media ruim 
aan bod is gekomen. De Raad voor de Journalistiek stelt vast 
dat klaagster er zelf voor gekozen heeft om een publieke 
figuur te zijn. Zo heeft ze onder meer haar verhaal en foto’s 
van zichzelf en van haar kind ter beschikking gesteld van de 
media. Daardoor heeft ze zelf afstand gedaan van haar recht 
op privacy in deze zaak. Voor wat dit onderdeel betreft, is de 
klacht dan ook ongegrond.
Klaagster voert aan dat 2.	 Dag Allemaal onjuistheden heeft ge-
publiceerd. In dat verband staat het vast dat Davy Vrancken 
in de eerste artikelen in Dag Allemaal onjuiste informatie 
heeft verstrekt over zijn relatie met klaagster. Dat heeft de 
journalist er niet van weerhouden om die informatie zonder 
voorbehoud over te nemen en ook in zijn latere artikelen de 
verklaringen  van Vrancken onkritisch weer te geven. Het 
had voor de journalist intussen nochtans duidelijk moeten 
zijn dat hij de verklaringen van Davy Vrancken niet voor 
waarachtig mocht aannemen. Hij is dan ook tekortgescho-
ten aan de verplichting van artikel 2 van de Code van de 
Raad voor de Journalistiek, dat bepaalt: ‘De journalist checkt 
de waarachtigheid van de informatie.’
Klaagster voert ook aan dat de artikelen niet voor publicatie 3.	
aan haar werden overgelegd, ondanks de brieven die haar 
advocaat hierover aan het weekblad heeft gestuurd. Deze 
brieven zijn echter eenzijdig en klaagster kan niet aanneme-
lijk maken dat er daarover een afspraak is geweest tussen 
partijen. Afspraken over voorinzage van teksten moeten na-
geleefd worden maar ze dienen juist om die reden duidelijk 
en ondubbelzinnig te zijn. (zie: RvdJ 2003-08, Verhellen t/ 
De Coninck, 11 december 2003 en RvdJ 2008-11, De Croo-
Desguin t. Leestmans, 19 juni 2008). Van een duidelijke en 
ondubbelzinnige afspraak was in dit geval geen sprake.
Wat de beweerde belaging van klaagster betreft, beschikt 4.	
de Raad voor de Journalistiek over onvoldoende gegevens 
om er uit af te leiden dat de journalist klaagster systema-
tisch zou hebben belaagd.
Wat ten slotte het geïllustreerde interview met de advocaat 5.	
van klaagster betreft, stelt de Raad voor de Journalistiek 
vast dat de advocaat zelf geen betrokken partij is en dat 
klaagster geen persoonlijk belang heeft bij dit onderdeel 
van de klacht. Voor wat dit onderdeel betreft, is de klacht 
onontvankelijk.

Om die redenen is de Raad voor Journalistiek van oordeel:
De klacht is gegrond voor wat betreft het onvoldoende 
checken van de informatie die in het weekblad is gepubli-
ceerd.
Brussel, 14 april 2011

Beslissing over de klacht van mevrouw Aurelia Picard
tegen Dag Allemaal en Serge Vanhellemont, journalist

Raad voor de Journalistiek



11

Met een brief van 22 januari 2011 dient de heer Siegfried Bracke 
klacht in tegen Humo. Aanleiding is een artikel dat op de website 
humo.be is gepubliceerd op 21 januari 2011. Met een brief van 
14 februari 2011 dient Siegfried Bracke een tweede klacht in 
tegen Humo, ditmaal naar aanleiding van een bericht dat op de 
website humo.be is gepubliceerd op 14 februari 2011. Namens 
Humo reageert hoofdredacteur Sam De Graeve met een brief, die 
per mail is verstuurd op 16 februari 2011. Siegfried Bracke repli-
ceert daarop met een mail van 3 maart 2011.
(...)

DE FEITEN
Klager is volksvertegenwoordiger en gewezen journalist. In het 
voorjaar van 2011 is in de media veel te doen over zijn acti-
viteiten voor een politieke partij tijdens de 
periode dat hij journalist van de openbare 
omroep was. Zo lekte op 18 januari 2011 op 
de website van  Humo uit dat hij lange tijd 
lid is geweest van de SP, iets wat klager aan-
vankelijk had ontkend. Op 21 januari 2011 
brengt de website van Humo een ‘update’ 
van dat artikel, met meer bijzonderheden. 
Daarin komt een ‘welingelichte bron’ aan 
het woord, die zegt dat Bracke heeft mee-
gewerkt aan het ledenblad van de SP en 
dat hij zich liet betalen voor het modereren 
van debatten met partijmensen. Voorts heet 
het: ‘Ik weet ook dat hij liever niet betaald 
werd via een overschrijving op zijn rekening, 
maar zijn centen graag cash in een envelop-
je kreeg. Daar zal hij wel zijn redenen voor 
gehad hebben, zeker?’ Daarop dient Bracke 
een eerste klacht in tegen Humo. Enkele 
weken later, op 14 februari 2011, dient 
Bracke een tweede klacht in tegen Humo, 
nadat diezelfde dag op de website een kort 
artikel is gepubliceerd onder de titel ‘Siegfried Bracke liet zich 
betalen door de socialistische partij’.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
Klager voert aan dat hij er in het artikel van 21 januari 2011 door 
een anonieme bron van beschuldigd wordt een ernstig misdrijf, 
namelijk belastingfraude, te hebben gepleegd. Zeker in zijn 
huidige hoedanigheid als lid van de wetgevende macht tilt hij 
hier zwaar aan. In tegenstelling tot wat de journalistieke ethiek 
vereist, heeft Humo hem geen kans geboden om voor de publi-
catie op die beschuldiging te reageren. Klager heeft dan zelf op 
21 januari contact gezocht met de redactie en de beschuldiging 
ontkend, waarop een uur later op de website een aanvulling op 
het artikel is gepubliceerd. Enkele weken nadien heeft Humo een 
nieuw artikel over de zaak gepubliceerd op zijn website. Ditmaal 
is er wel vooraf een reactie aan klager gevraagd, maar tot diens 
verwondering werd de reactie niet weergegeven in het artikel 
dat op 14 februari 2011 gepubliceerd werd. Vandaar dat hij een 
tweede klacht heeft ingediend. Klager leidt uit dit alles af dat 
Humo duidelijk de intentie had om hem te beschadigen. Hij wijst 
er ook op dat de berichtgeving van Humo door verscheidene 
andere media werd overgenomen. Hij vraagt een principiële be-
slissing van de Raad voor de Journalistiek.

Humo wijst erop dat de berichtgeving op de website en het 
weekblad de aanzet vormde tot een belangrijke discussie over 
de onafhankelijkheid en geloofwaardigheid van de journalis-
tiek. De hand- en spandiensten die klager verleende aan een 

politieke partij waren manifest in strijd met zijn beroepsethische 
plicht als journalist bij de openbare omroep. Klager probeert nu 
de aandacht te focussen op één detail uit het hele verhaal, met 
name één zinsnede die hij interpreteert als een aantijging van 
een misdrijf, wat nergens uit blijkt. Door de eenzijdige interpreta-
tie die klager aan die zin geeft, was misschien beter wederhoor 
toegepast, en klager dus een kans geboden om hierop te reage-
ren. De hoofdredacteur van Humo heeft zich hiervoor persoonlijk 
geëxcuseerd, en spontaan een aanvullende reactie van klager op 
de website geplaatst. Humo wijst er ook op dat het aanvankelijk 
ontbrekende wederwoord van klager geen enkele invloed had op 
inhoud van de artikels, die op voldoende betrouwbare bronnen 
waren gesteund. Wat het artikel betreft dat op 14 februari 2011 
op de website werd gepubliceerd, betoogt Humo dat dit in wer-

kelijkheid om een zogenaamde ‘teaser’ ging, 
waarmee het artikel werd aangekondigd dat 
de dag erna zowel op de website als in het 
weekblad integraal werd gepubliceerd,  met 
eveneens de reactie van klager zoals die 
aan de redactie was bezorgd. Humo wijst 
er voorts op dat klager meermaals om een 
interview werd gevraagd, maar dat hij hier 
niet op is ingegaan. Zijn klacht staat dan ook 
niet in verhouding tot de werkelijke inzet 
van de berichtgeving, en die is zijn eigen 
optreden in het verleden.

BESLISSING
Wat de eerste klacht betreft:
De Raad voor de Journalistiek is van oordeel 
dat het artikel van 21 januari 2011 moet 
ingeschreven worden in een polemiek over 
een publieke figuur, waarbij vrijwel dage-
lijks nieuwe onthullingen en ontkenningen 
verschenen. De Raad voor de Journalistiek 
meent dat het beter ware geweest indien 

Humo de klager voor de publicatie van het artikel had gecontac-
teerd om hem een reactie te vragen, wat door Humo trouwens 
wordt erkend. Maar in het kader van de controverse over klager, 
meent de Raad voor de Journalistiek dat dit tekort niet als een 
beroepsethische fout kan worden beschouwd, temeer daar Humo 
het standpunt van klager op zijn website heeft geplaatst zodra 
die heeft gereageerd.

Wat de tweede klacht betreft:
Op de website van Humo is op 14 februari 2011 een aankon-
digend artikel gepubliceerd als ‘teaser’ voor het artikel dat de 
dag daarna integraal zowel op de website als in het weekblad is 
opgenomen. De Raad voor de Journalistiek is heden niet meer in 
de mogelijkheid om na te gaan wat de juiste inhoud is geweest 
van de bestreden ‘teaser’. De Raad moet zich daarom onthouden 
van een oordeel voor wat de tweede klacht betreft.

Ten slotte wijst de Raad voor de Journalistiek erop dat hij niet 
kan oordelen over intenties, zodat hij zich eveneens moet ont-
houden van een mening over het onderdeel van de klacht, als 
zou de berichtgeving in Humo de bedoeling hebben om klager 
te beschadigen.

Om die redenen besluit de Raad voor Journalistiek:
De eerste klacht is ongegrond.
De Raad voor de Journalistiek onthoudt zich van een oordeel 
voor wat de tweede klacht betreft.
Brussel, 12 mei 2011

Beslissing over de klacht van de heer Siegfried Bracke  
tegen Humo

Siegfried Bracke (Foto Bert Van Den 
Broucke/PhotoNews)



D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

12

mei 2011

Met een brief van 30 september 2010 dient advocaat Yves 
Andriessen namens zijn cliënten, de heer en mevrouw B., klacht 
in naar aanleiding van een artikel dat op 2 september 2010 is ge-
publiceerd in Het Laatste Nieuws. Het Laatste Nieuws heeft op de 
klacht geantwoord met een brief van 14 oktober 2010. Met een 
brief van 4 januari 2011 heeft advocaat Andriessen laten weten 
dat zijn cliënten het niet eens kunnen zijn met het standpunt van 
Het Laatste Nieuws en dat zij een uitspraak vragen van de Raad 
voor de Journalistiek.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek 
heeft de zaak behandeld op 22 april 2011. Klagers verschenen in 
persoon, bijgestaan door hun advocaat Yves Andriessen. Namens 
Het Laatste Nieuws en de betrokken journalist verscheen 
Raymond De Craecker, hoofd redactiebeheer van de krant. Ook 
journalist Tonny Verhaeghe was persoonlijk aanwezig.

DE FEITEN
Klagers zijn de ouders van een jongeman die in 2009 overleden 
is aan een overdosis en die een van de vrienden was van Bas 
Luyten. In augustus 2010 is er in de media veel aandacht voor 
het ontslag van N-VA-senator Kim Geybels, die samen met Luyten 
naar Thailand was gereisd en daar in een drugszaak verwikkeld 
was geraakt. In een artikel van Tonny Verhaeghe in de krant van 
2 september 2010 wordt in volgende bewoordingen verwezen 
naar een vriend van Luyten die aan een overdosis is overleden: 
‘In zijn vriendenkring wordt alvast ook flink gebruikt, met drama-
tische gevolgen. Op (datum vermeld) sterft Bart B., één van zijn 
beste vrienden uit (gemeente vermeld), aan een overdosis.’

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
Klagers voeren twee bezwaren aan tegen de berichtgeving in 
Het Laatste Nieuws. In de eerste plaats betogen zij dat journalist 
Tonny Verhaeghe op een opdringerige manier te werk is gegaan 
bij zijn nieuwsgaring. De journalist heeft de nieuwe bewoners 
van de woning waar klagers vroeger verbleven onbeschoft be-

naderd en heeft hen de reden van zijn bezoek bekendgemaakt. 
Toen klager door de nieuwe bewoners op de hoogte was ge-
bracht van het bezoek van de journalist, heeft klager hem zelf 
gebeld en heeft hij hem gevraagd om niets over zijn zoon in het 
artikel te vermelden. Desondanks heeft de journalist in zijn artikel 
van 2 september 2010 verwezen naar de doodsoorzaak van hun 
zoon, en heeft hij daarover zoveel gegevens vermeld dat hij in 
ruime kring kon worden geïdentificeerd. Klagers wijzen erop dat 
het gerechtelijk onderzoek nog altijd lopende is, en vragen zich 
af hoe de journalist aan zijn informatie is geraakt. Alleszins heeft 
de krant door haar berichtgeving hun privacy ernstig geschonden 
en heeft ze hen bijkomend leed bezorgd. Klagers wijzen er op 

dat de doodsoorzaak van hun zoon niet in ruime kring bekend 
was, en zelfs niet in hun eigen familie, maar dat door het artikel 
in Het Laatste Nieuws iedereen op een pijnlijke manier ervan op 
de hoogte werd gebracht. De berichtgeving heeft bij hen dan ook 
een wonde opnieuw open gereten.

Het Laatste Nieuws en journalist Tonny Verhaeghe betogen dat 
het nooit in hun bedoeling heeft gelegen om klagers te kwetsen. 
Het artikel beoogde enkel de persoon van Bas Luyten te situeren, 
die ex-senator Kim Geybels in een drugszaak had betrokken. De 
verwijzing naar de zoon van klagers was relevant, omdat deze 
een goede vriend was van Luyten en Luyten zelfs een tijd lang op 
hun adres ingeschreven is geweest. Om rekening te houden met 
de gevoelens van klagers, is niet de volledige naam van hun zoon 
vermeld, maar enkel zijn voornaam en de eerste letter van zijn 
familienaam. Deze gegevens waren nodig om het verhaal in zijn 
context te plaatsen. Journalist Tonny Verhaeghe heeft trouwens 
kunnen vaststellen dat veel mensen in de gemeente reeds op de 
hoogte waren van de doodsoorzaak van klagers zoon. Verhaeghe 
ontkent ook formeel dat hij de huidige bewoners van het huis 
en klager op een arrogante manier heeft benaderd. Hij heeft 
de huidige bewoners van het huis niet de reden meegedeeld 
waarom hij op zoek was naar de klagers, wat erop wijst dat hij 
tijdens zijn nieuwsgaring met hun gevoelens rekening heeft ge-
houden.

BESLISSING
Over het optreden van de journalist:
Uit de gegevens van het dossier en de stukken die klagers 
hebben overgelegd, kan niet worden afgeleid dat de journalist 
op een onbehoorlijke en onbeschofte manier zou zijn opgetreden 
tijdens zijn nieuwsgaring. Klagers leggen een getuigenis voor 
van de huidige bewoners van hun woning, die de journalist heeft 
gecontacteerd. Zij hebben het over een optreden dat ‘vrij opdrin-
gerig’ of ‘uiterst opdringerig’ was. De journalist heeft echter aan-
nemelijk gemaakt dat die indruk het gevolg is van het feit dat hij 
niet anders kon dan wat aandringen om de contactgegevens van 
klagers te verkrijgen, nu hij bewust de reden daarvoor niet wou 
vermelden. Dit onderdeel van de klacht is dan ook ongegrond.

Over de vermelding van persoonlijke gegevens:
Artikel 23 van de Code van de Raad voor de Journalistiek bepaalt: 
‘De journalist respecteert het privéleven van personen en tast het 
niet verder aan dat noodzakelijk in het maatschappelijk belang 
van de berichtgeving. De journalist gaat in het bijzonder omzich-
tig om met mensen in een maatschappelijk kwetsbare situatie, 
zoals minderjarigen, slachtoffers van criminaliteit, rampen en 
ongevallen, en hun familie.’ In het artikel dat gepubliceerd is op 
2 september 2010 worden niet alleen de voornaam en de eerste 
letter van de familienaam van klagers zoon vermeld, maar ook 
de gemeente waar hij woont, de datum van het overlijden en de 
doodsoorzaak. Het Laatste Nieuws en de journalist tonen geen 
maatschappelijk belang aan waarom het noodzakelijk was om 
klagers zoon in een dergelijke verregaande mate te identificeren. 
Klagers zoon was hierdoor herkenbaar, wat ongetwijfeld bijko-
mend leed heeft veroorzaakt. Dat had voor de journalist duidelijk 
moeten zijn na het telefoongesprek dat hij de avond voor de pu-
blicatie met klager heeft gevoerd. Dit onderdeel van de klacht is 
dan ook gegrond.

De Raad voor de Journalistiek is daarom van oordeel:
De klacht is gegrond in haar tweede onderdeel.
Brussel, 12 mei 2011

Beslissing over de klacht van de heer en mevrouw B.
tegen Het Laatste Nieuws en Tonny Verhaeghe, journalist

(Foto Mehdi Chebil/Polaris/PhotoNews)

Raad voor de Journalistiek



13

Mens achter het nieuws

VTM-‘VOELSPRIET’ WOUTER BRUYNS  
KOESTERT ZIJN PERSKAART

Jan Backx 

Journalistiek leidt tot alles, we kennen allemaal dat hardnek-
kige adagium dat aan ons vak kleeft. Maar de Antwerpse 
VTM-freelancer Wouter Bruyns (31) heeft in zijn nog korte be-
roepsleven de gevleugelde stelregel virtuoos achterstevoren 
toegepast. Wat denkt u van een laureaat van de hotelschool 
(zaal-restaurant-sommelier), die urgentie-verpleegkundige 
wordt en uiteindelijk beide werelden inruilt voor het even-
eens hectische leventje van televisiereporter...

Het verhaal begint in februari 1980, in Essen-Wildert, niet ver 
van de Nederlandse grens. Pa Bruyns was er een hele poos 
postbode, moeder engageerde zich in de verzorgingssector. 
“Ik groeide op in een warm nest”, vertelt Wouter. “Zowel 
voor mij als voor mijn broer en zus lag de wereld open.  Onze 
ouders hebben ons nooit gepusht. Van vakbroeders heb je 
misschien al vaak andere dingen gehoord, 
maar ik had op school een grondige hekel 
aan opstel. Tijdens mijn studies aan de 
hotelschool ging ik werken in een chique 
restaurant.  Een collega reed als vrijwil-
lige brandweerman rond met een ambu-
lance. Dat sprak me zo enorm aan dat ik 
zijn voetstappen drukte. Het bleef niet bij 
een cursus ambulancier. Ik ging urgentie-
verpleegkunde studeren en vond een job 
in de afdeling intensieve zorg van een 
Antwerps ziekenhuis. Dat was wel span-
nend, maar ik wou ook creatieve dingen 
doen. Eigenlijk was ik de ‘zotte doos’ van 
de verpleegdienst. Zo droomde ik van 
een eigen radioprogramma binnen de 
kliniek. Om de knepen te leren, ging ik 
stage lopen bij de Gentse studentenzen-
der Urgent.fm, toen een heuse kweekvij-
ver van aanstormend talent. Showbiz en 
musical hebben me altijd gefascineerd. 
Zo botste ik tijdens een evenement in het 
Antwerpse Sportpaleis op Seppe Slaets 
van ATV. Hij introduceerde me bij de re-
gionale tv-zender en al snel combineerde 
ik mijn verpleging met reportagewerk. 
Op zeker ogenblik werd ik naar een reusachtige brand van 
een winkelpand met bovenliggende flats aan de Antwerpse 
Carnotstraat gestuurd, en toen kwam de ‘klik’ met VTM. Ze 
zochten nog een correspondent voor de Antwerpse regio. En 
zo werd ik drie en een half jaar geleden de freelance-voel-
spriet die exclusief voor VTM de lokale verhalen, faits divers 
en rechtbankverslagen brengt.”

Wouter Bruyns heeft alvast zijn leeftijd en zijn enthousiasme 
mee. Tijdens onze avondlijke babbel in een brasserie aan 
de wereldberoemde Zurenborgse Dageraadplaats,  rinkelt 
zijn gsm meer dan eens. Taxichauffeur neergeschoten in 
Zaventem. In Borsbeek vindt een gerechtelijke afstapping 
of wedersamenstelling plaats (uiteindelijk bleek het om 
een steekpartij voor amper 20 euro te gaan). Never a dull 
moment, zoveel is duidelijk. Maar Wouter straalt. “Mijn door-

snee werkdag?  Ik sta altijd héél vroeg op, steek mijn neus in 
de kranten, vooral de regiobladzijden. Dan beginnen ze me 
meestal te bellen: We gaan dit en dat doen, regel jij dat even 
voor ons op het terrein? Ik mobiliseer dan een cameraploeg, 
trek ter plaatse of begin aan de research. Natuurlijk is het 
vaak heel hectisch, maar ik ben blij met wat ik doe én ik ben 
er fier op. Ik besef dat ik een gelukkig man ben. Het is lente, 
ik heb een keigoed lief dat Spaans en Frans doceert en we 
dromen van een kindje in de verre toekomst...  Misschien 
beginnen we in een latere levensfase nog wel eens een bed 
& breakfast in Italië.  Maar nu kan ik me perfect uitleven in 
de boeiende journalistieke biotoop.”
Sinds februari maakt hij overigens ook deel uit van de be-
stuursraad van de VVJ. “Ik wil me inderdaad ook engageren 
voor ons vak. In de eerste plaats wil ik me inzetten voor de 

herwaardering van de nationale perskaart.  
Da’s trouwens al lang mijn stokpaardje.  
We moeten politie, parket en brandweer 
duidelijk maken dat dit document wel 
degelijk waarde heeft.  Dat de drager 
opereert volgens een tamelijk streng om-
schreven gedragscode.  Door de opmars 
van alle nieuwe communicatie- en regis-
tratiemiddelen beleven we steeds meer 
dolle toestanden. Bij een ramp, zwaar 
ongeluk of misdaad wordt een perimeter 
aangelegd. De pers moet dan braafjes 
achter het lint blijven. Ondertussen filmen 
en kieken de mensen die binnen de pe-
rimeter wonen er vanuit hun venster of 
deurgat wel kwistig op los met de won-
der-gadgets die nu gemeengoed zijn 
geworden.  Daarnaast moet we als pers-
vakmensen ook vaak vaststellen dat een 
bevriende pompier-ambulancier van de 
hulpdiensten carte blanche krijgt. Onlangs 
had ik nog een stevige discussie met een 
vrouwelijke politie-officier, naar aanlei-
ding van een overval op een Berchems 
Dexia-kantoor.  Ik kreeg wat emotionele 
argumenten naar het hoofd geslingerd, 

die met de grond van het probleem niets te maken hadden. 
Ze beet me toe dat ze het sinds de berichtgeving rond de 
parachutemoord wel gehad had met de pers...”

Welbespraakt, de discussie niet schuwend, op zijn leeftijd 
nog borrelend van energie. En wat spookt Wouter nog zoal 
uit naast zijn fulltime journalistiek? “Ik ben tamelijk verslaafd 
aan musicals. Zitten kijken en luisteren, héér-lijk. Het zèlf 
doen, tja, dàt zou wat anders zijn: ik kan absoluut geen toon 
houden, laat staan zingen. Maar ooit eens acteren, dàt voel 
ik wel kriebelen. Niet meteen eenzame monologen. Ik ben in 
mijn sas als er veel mensen samen zijn. Dat wortelt welllicht 
in mijn engagement als jeugdmonitor tijdens de vakantie-
kampen van het ziekenfonds. Binnenkort lokken me in dat 
verband tien dagen Italië.  Kan ik meteen even checken of 
onze latere bed & breakfast-droom wel hout snijdt.”

Wouter Bruyns: ‘We moeten poli-
tie, parket en brandweer duidelijk 
maken dat de officiële perskaart 
wel degelijk waarde heeft.’



D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

14

mei 2011

Voorbij het cliché (7): JONGEREN IN DE MEDIA

‘BESTAAT DE KANS OM JONGEREN DE SCHULD TE GEVEN, DAN DOET MEN HET OOK’

“Een man van 75 die met een tweeloop zijn buurman be-
schiet, zal in de media worden aangeduid voor wat hij is: 
een individu dat ontspoort. De bevolkingsgroep waartoe hij 
behoort, wordt niet als geheel gestigmatiseerd. Als de dader 
een jongere was, dan zou men die reflex wel hebben. Bij 
oudere daders gaat men ook niet dagenlang analyseren à la: 
lag het aan de swingmuziek waar hij altijd naar luisterde? Of: 
word je van duivenmelken agressief? Bij jongeren wordt de 
oorzaak wel altijd in de populaire cultuur gezocht, bijna alsof 
het incident een gelegenheid 
is om eindelijk met die jon-
gerencultuur te kunnen afre-
kenen. Speelde de betrokken 
jongere af en toe een compu-
terspelletje, dan worden plots 
alle gamers beladen met aller-
lei zonden. Men gaat zelfs zo 
ver ze te bestempelen als een 
potentieel gevaar. Waanzin! 
De morele paniek die vandaag 
de dag rond jongeren wordt 
gecreëerd, is totaal buiten-
sporig.” Aan het woord is kin-
derrechtencommissaris Bruno 
Vanobbergen.
De kinderrechtencommissaris 
kan zelfs haarfijn omschrijven 
hoe die stigmatisatie precies 
in zijn werk gaat. Telkens 
verengt men een maatschap-
pelijk probleem tot een jon-
gerenprobleem, stelt hij vast. 
“Dan staat er in de krant: 
‘Jongeren sporten veel te 
weinig.’ Zou het kunnen dat 
er in het algemeen te weinig 
gesport wordt, waaronder 
door jongeren? Of: ‘Jongeren 
eten ongezond’. En de rest van 
de samenleving niet dan? Het 
is alsof de jongeren zelf het 
probleem zijn, dat is onderlig-
gende gedachte. En dat heeft 
zeer belangrijke gevolgen in 
de manier waarop we jonge-
ren percipiëren.”
Van een uitspraak als ‘jonge-
ren eten ongezond’ kan je nog 
staande houden dat die feitelijk tenminste klopt, al hangt 
het er natuurlijk vanaf met welke maatstaven men dat be-
oordeelt. Erger nog, bekeken vanuit de beroepseer van de 
journalist, is dat de clichés het soms zelfs halen op de feiten. 
“Vaak staan er paniekberichten in de krant over het alcohol-
gebruik bij jongeren”, vertelt Vanobergen. “Terwijl uit alle 
onderzoeken blijkt dat oudere generaties meer drinken, en in 
ieder geval vaker de neiging hebben om met een pint te veel 
achter het stuur kruipen. Waarom dan uitgerekend de jonge-
ren viseren binnen deze problematiek? Dit is beeldvorming 
die jongeren zwaar schaadt maar die totaal foutief is.”

Ander voorbeeld: onderzoek heeft aangetoond dat jeugdcri-
minaliteit de jongste veertig jaar stelselmatig afneemt. De 
jongeren van vandaag plegen met andere woorden minder 
criminele feiten dan hun ouders toen die jong waren, ze zijn 
zelfs braver (als je het zo mag noemen) dan hun grootou-
ders. Soortgelijke vaststellingen gaan aan voor clichégevoe-
lige onderwerpen als jongeren en seksualiteit of jongeren en 
drugs. De pot verwijt de ketel, lijkt het wel. En journalisten 
doen daar klaarblijkelijk graag aan mee.

Eigen zin
Mistoestanden vaststellen is 
één ding, belangrijker is uiter-
aard hoe je zulke clichés ont-
mijnt. In Antwerpen en Genk 
heeft men daar een interes-
sant project rond opgestart. 
Het Antwerps-Limburgse pers-
bureau StampMedia wil “de 
berichtgeving over jongeren 
corrigeren en hen vooral zelf 
aan het woord laten. Zeker 
daar waar hun mening van 
belang is en weinig gehoor 
vindt in de mainstream 
kanalen”, lezen we in de 
colofon. StampMedia, overi-
gens als persorgaan erkend 
door de Vlaamse Vereniging 
van Journalisten, wordt geleid 
door een professioneel, vol-
wassen kaderteam, maar 
het veldwerk zelf, zowel in 
ideeën als concrete uitwer-
king, gebeurt door jonge 
vrijwilligers tussen 16 en 26 
jaar. Het project krijgt toela-
gen van de Vlaamse gemeen-
schap, de provincie Limburg 
en de steden Antwerpen en 
Genk. StampMedia dient een 
dubbel doel, vertelt Thomas 
Vreriks, hoofdredacteur van 
de Antwerpse redactie. “In de 
eerste plaats is het een forum 
waar jongeren hun media-
aspiraties kunnen beproeven. 

Veel jonge mensen voelen zich aangetrokken tot het beroep 
journalist. Wij bieden ze een plek waar ze de stiel kunnen 
leren zonder zich te moeten inpassen in de logica van be-
staande redactiestructuren. Voor een groot stuk laten we hen 
hun eigen zin doen. Dat onbevangene, dat ongeremde, zie ik 
als de grootste troef van StampMedia. Onze partners zullen 
dat kunnen beamen.”

StampMedia zette met  reguliere media zoals Belga, Mo en 
de Concentra-websites structurele samenwerkingsverbanden 
op om zijn persstukken te delen. Leuk voor de jonge repor-

Ook clichédoorbrekend: drie Boomse ‘hangjongeren’, die 
begin mei een politiesong uitbrachten, in een vrolijk on-
deronsje met de Boomse politiecommissaris Gwen Mer-
ckx. (Foto Filip De Smet/PhotoNews)



15

Voorbij het cliché (7): JONGEREN IN DE MEDIA

‘BESTAAT DE KANS OM JONGEREN DE SCHULD TE GEVEN, DAN DOET MEN HET OOK’
Jef Van Baelen

Deze reeks over de beeldvorming van kansengroepen is een project van het 
team Gelijke Kansen in Vlaanderen van de Vlaamse Overheid en de VVJ.

Nuttige links:

Cel Gelijke Kansen: •• www.gelijkekansen.be
Persagentschap StampMedia: •• www.stampmedia.be
Vlaams Kinderrechtencommissariaat: •• www.kinderrechtencommissariaat.be
Vlaamse Jeugdraad: •• www.vlaamsejeugdraad.be
Vlaamse Scholierenkoepel: •• www.vsknet.be
Het Jeugdonderzoeksplatform: •• www.jeugdonderzoeksplatform.be
Steunpunt Jeugd, kenniscentrum voor jeugdbeleid: •• www.steunpuntjeugd.be

ters die zo meteen ook het tweede doel van StampMedia 
bereiken: het standpunt van de jongere laten horen in de 
pers. Daar is volgens Vreriks wel degelijk nood aan. “Ik wijs 
andere media niet graag met de vinger, maar als iemand 
die dag in dag uit met jongeren werkt, stoort het me erg dat 
de pers zo kort door de bocht gaat wanneer jongeren het 
onderwerp zijn. Toen het een paar weken geleden veel over 
hangjongeren ging, heb ik clichés gelezen waar ik van dacht: 
het kan niet dat je zoiets schrijft als je die jongeren echt hebt 
leren kennen. Er bestaat 
een beeld dat de jeugd 
van vandaag apathisch 
en apolitiek is, voor niks 
goed. Maar op mijn re-
dactievergadering zie ik 
een heel andere werkelijkheid. StampMedia heeft de ambitie 
om de beeldvorming rond jongeren evenwichtiger te maken. 
Rechtvaardiger, zou ik zelfs zeggen.”

Expertise
Geen betere lakmoesproef dan de praktijk. Op uitnodiging 
van Vreriks volgen we een redactieraad van StampMedia, die 
eigenlijk in weinig verschilt van een planningsvergadering op 
gelijk welke andere redactie. Cynische schimpscheuten inbe-
grepen trouwens. De twintig jonge, clevere would-be journa-
listen denken die week stukken uit rond hacktivism, de bouw 
van een supermoskee in Antwerpen en het wereldkampi-
oenschap breakdance. Dat er voor de concertbespreking op 
Mano Mundo geen internetverbinding werd voorzien, wordt 
opgelost doordat een andere journalist toevallig de bakker 
kent die tegenover het festivalterrein woont. Het groepsge-
sprek doet een dynamiek van onverwachte samenwerkingen 
ontstaan en levert een aantal verrassende en frisse journa-
listieke ideeën op.

Misschien gaat het niet aan voor heel de redactie, maar we 
zien minstens tien jongeren die duidelijk het vuur van de 
journalist bezitten. Meteen enkele van die specimen aange-
sproken om te vragen wat zij vinden van hoe hun oudere col-
lega’s presteren wanneer die jongerenthema’s behandelen. 
De algemene teneur is: eigenlijk doet onze beroepsklasse dat 
niet zo goed. “Ik ben een gretige mediagebruiker”, zegt bij-

voorbeeld Thomas Verstrepen (16). “Ik lees en bekijk zowat 
alles wat in mijn buurt komt – behalve dan als het over jon-
geren gaat. Want dan heb ik vaak het gevoel dat er in stere-
otiepen wordt gepraat, dat er geen serieuze analyse wordt 
gemaakt.” Verstrepen voegt er nog aan toe dat je als jongere 
“wel heel snel in een vakje wordt gestopt”.

Hoi-Fung Ng (24) vult aan dat “het positieve amper wordt 
vermeld, zeker als je het afweegt tegen hoeveel aandacht 

het krijgt wanneer een 
jongere iets heeft mis-
peuterd. Ik vind dat jour-
nalisten jeugdthema’s 
vaak benaderen als wij 
tegenover zij, alsof jon-

geren op een bepaalde manier los staan van de rest van de 
maatschappij. Als jongere is het erg bevreemdend om een 
artikel te lezen dat vanuit dat standpunt werd geschreven.”
Anouschka Vandenbosch (20) verduidelijkt met een voor-
beeld: “Stel dat uit onderzoek blijkt dat scholieren vaak 
spijbelen. Dan zullen journalisten er altijd automatisch van 
uitgaan dat dit aan de jongeren zelf ligt. Maar is dat wel zo? 
Moet een journalist niet van in het begin rekening houden 
met het mogelijke bestaan van andere redenen? Misschien 
zijn de lessen wel erg saai of werd er zozeer op het onder-
wijsbudget bespaard dat je niet op een fatsoenlijke manier 
les kan volgen – ik zeg maar wat. Ik heb het gevoel dat als 
de kans bestaat om jongeren ergens de schuld van te geven, 
dat men het dan telkens ook doet.”

Het past beter in een vroegere aflevering van Voorbij het 
Cliché, maar één zaak viel bijzonder op bij het volgen van de 
redactievergadering bij StampMedia. De redactie is zeer mul-
ticultureel. We kennen geen enkele redactie bij de volwas-
sen media die zoveel journalisten met allochtone roots telt.  
“We doen echt ons best om in die doelgroep te werven”, 
vertelt hoofdredacteur Thomas Vreriks niet zonder trots. “Dat 
kost moeite, maar we vinden het er belangrijk genoeg voor. 
Bovendien maakt het StampMedia inhoudelijk ook rijker, 
vind ik. Het levert stukken op met invalshoeken waar andere 
media niet aan zullen denken, en wij bezitten dankzij die 
mensen ook expertise waar concurrerende persorganen 
jaloers op mogen zijn.”

Jongeren van vandaag zijn braver dan hun 
ouders en grootouders.



16

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

mei 2011

Deugd
Radiojournalist Jef Lambrecht, toen hij nog niet met pensi-
oen was en beroepshalve geregeld verre horizonten opzocht: 
“De doorsnee-Belg kleedt zich onbewust kleurloos om niet 
op te vallen. Niet opvallen is onze nationale deugd. In het 
buitenland herken je een Belg van heinde en verre aan zijn 
kleurloosheid.”

Deur (1)
Ooit was GAL de huistekenaar van het inmiddels al lang ter 
ziele gegane blad De Nieuwe. In 2005 haalde hij daaraan her-
inneringen op in Knack: “Dat linkse blad was mijn zeepkist. Ik 
maakte er wel vijf, zes tekeningen per week voor. Bovendien 
had ik er ongelooflijk veel macht. Als ik zei: ‘Daarover wil 
ik een tekening maken’, dan schreef de redactie daar een 
artikel over. Dat kan ik nu niet meer. Het moet nu allemaal 
economisch rendabel zijn. Een journalist heeft niet langer 
bloed, maar geld aan zijn handen.”
Hij zag De Nieuwe kapotgaan nadat de Volksunie-politicus 
Hugo Schiltz het blad had overgenomen. GAL: “Sorry, maar 
voor een partijblad wilde ik niet werken. Toen ben ik bij De 
Nieuwe vertrokken met slaande deuren. (grijns) Het waren 
op de koop toe mijn eigen deuren: de redactie vergaderde 
bij mij thuis.”

Deur (2)
Wat voor volk belt er aan, thuis bij een royaltywatcher? Alvast 
geen prinsen en prinsessen, getuigt Jan Van den Berghe: 
“Nee. Wél mensen die aan de deur iets willen verkopen en 
dat zijn helaas altijd deprimerende mannen. Nooit blondines 
met een C-cup.”

Diagnose (1)
Prosper De Smet was journalist bij Vooruit, het dagblad 
waaraan ook de auteurs Richard Minne en Louis Paul Boon 
verbonden waren. De Smet vertelde over die tijd in een inter-
view met De Standaard: “Tijdens de laatste jaren bij Vooruit 
was doodsangst zowat het enige wat Richard Minne nog be-
zighield. Van sarcasme was dan geen spoor. Op een middag, 
toen Minne en Boon hun boterhammen aten, sneden ze het 
onderwerp weer eens aan. Ik zat erbij en gaf me over aan 
hun zwaarmoedige bespiegelingen, alsof de man met de 
zeis tussen ons in zat. Een werkster die het kantoor was bin-
nengekomen om te vegen, luisterde mee en onderbrak ons: 
‘Zeg dichters, ge zit weer met wrede dingen in uw kop! Weet 
ge wat er u mankeert? Uw bloed is te zwaar. Ge zoudt beter 
eens goed purgeren.’”

Diagnose (2)
In 2006 publiceert Guido Van Liefferinge, bedenker van de 
weekbladen Joepie en Dag Allemaal, zijn memoires. Titel van 
zijn boek: Glamour en glitter, geld en macht. Maar het was 
niet allemaal glitter en glamour wat hij in de loop van zijn 
carrière meemaakte. Getuige dit verhaal uit 1971, het jaar 
waarin hij er – toen nog als verslaggever van Het Laatste 
Nieuws – in slaagt door te dringen tot bij de leiddinggeven-

den van het ondergrondse Iers Republikeins Leger. Na afloop 
stelt zijn contactpersoon hem voor te overnachten bij een 
militant “die door de Britse geheime 
diensten nog niet in hun bestanden 
is opgenomen”.
Uit het relaas van Van Liefferinge: 
“Langs verlaten en verloederde 
stegen bereiken we het achtertuintje 
van een arbeiderswoning. Een mie-
zerige, griezelige buurt. Onze komst 
is gesignaleerd. We worden geruis-
loos binnengelaten. Ik word de trap 
opgeleid naar de slaapkamer van 
de tienerdochter. Zij slaapt bij haar 
ouders, wat vaker gebeurt.”
De journalist arriveert uiteindelijk veilig in België met zijn re-
portage, maar merkwaardig genoeg voelt hij een constante, 
ondraaglijke jeuk in de schaamstreek. “Persoonlijk onder-
zoek levert geen uitsluitsel op. Ik raadpleeg mijn huisarts. 
Hij doorwoelt geïntrigeerd mijn schaamhaar, wikt en weegt 
mijn scrotum, schudt meewarig het hoofd en fronst veront-
rust de wenkbrauwen. Ik lig weerloos met mijn broek op 
mijn enkels. Ik weet bij God niet wat ik van zijn verwarde 
lichaamstaal moet denken. Moet ik lachen of eerder huilen? 
Hij kijkt alsof hij met een voor mij levensbedreigende diag-
nose worstelt.”
Nu ja, in de praktijk valt die diagnose nog mee: schaamlui-
zen. “Die beestjes heb ik in jaren niet meer gezien”, lacht de 
arts. “Geen probleem, ik geef je een paardenmiddel.”
Het verhaal krijgt alsnog een happy end. Van Liefferinge in 
zijn boek: “Een witte wolk DDT-poeder zaait dood en vernie-
ling in de schaamluizenkolonie die onderhuids woekert. Mijn 
schaamstreek ligt erbij als de Vietnamlandschappen na een 
napalmbombardement in Coppola’s Apocalypse Now. Maar 
er steekt nooit nog één luis de kop op.”

Dichtklappen
Will Tura geeft het in zijn autobiografie onomwonden toe: 
ondanks zijn indrukwekkende carrière koestert hij nog altijd 
een wantrouwen tegenover journalisten: “Omdat ik vrees dat 
ze me een hak zullen zetten. Ik kan blijkbaar nooit mezelf zijn 
tijdens interviews. Mijn kinderen worden er gek van: ze zien 
me verstijven, onzeker worden, geremd zijn en met dat soms 
absurd ‘Hollands’ accentje spreken.”
Vanwaar toch die permanente argwaan, zodra er een jour-
nalist in zijn omgeving opduikt? Het échte antwoord staat 
niet in zijn memoires te lezen, maar gaf hij aan muziekre-
dacteur Bart Steenhaut van De Morgen. Tura: “Het is een 
gevolg van mijn allereerste interview. Ik zou gaan zingen, 
maar vlak ervoor was er een speaker die me zou voorstellen. 
Plots schotelde die me een vraag voor die ik niet had zien 
aankomen: ‘Will, hoeveel is veertien keer dertien?’ Ik stond 
aan de grond genageld en klapte helemaal dicht. Rekenen 
was mijn sterkste kant niet, tenzij ik het in muziekmaten kon 
doen. Sindsdien denk ik: laat me gewoon zingen. Praten en 
vertellen, dat is mijn ding niet.”

D In deze maandelijkse rubriek duikt Manu Adriaens in de geschiedenis van de Vlaamse jour-
nalistiek. Letter na letter ontdoet hij memorabilia uit het rijkgevulde media-archief van het stof: 
opmerkelijke uitspraken van perslui uit de afgelopen decennia, miniverhaaltjes die minstens 
een glimlach opwekken, wijsheden van oude ratten voor beginners in het vak. Een abecedarium 
voorbij de waan van de dag.

Klein lexicon van de Vlaamse journalistiek  (4)
G

uido Van Liefferinge
(Foto H

erw
ig Vergult/Belga)



17

Dienstknecht
Journalist Serge Simonart is al sinds zijn zeventiende actief 
in de media. Zeventien, dat was ook de leeftijd waarop hij 
stiekem – zonder dat zijn ouders ervan op de hoogte waren 
– de trein nam naar Parijs, omdat hij wist dat Orson Welles 
daar in een hotel logeerde. Simonart (in 2007 geïnterviewd 
door zijn Humo-collega Jurgen Beckers): “Ik hield enorm veel 
van film, meer nog dan van muziek. Mijn plan was met Orson 

Welles mee te gaan naar Hollywood en daar mee te werken 
aan zijn films. Ik ben op zijn kamerdeur gaan kloppen en 
hij deed open. Welles was toen al gigantisch dik. Hij droeg 
een soort gordijn, een donker, lang avondgewaad in donker 
fluweel. Ik heb hem toen gezegd: ‘Dit ben ik, ik vind u en 
uw films fantastisch, ik wil met mijn leven doen wat u doet, 
neem mij mee. Al moet ik uw secretaris zijn of uw valiezen 
dragen, whatever, neem mij in dienst en ik zal u niet ontgoo-
chelen. Ik heb passie, werkkracht… neem mij mee.’”
Orson Welles, sigaar in de mond, monsterde aandachtig de 
jonge knaap, waarna hij met zware basstem zei: “Okay, our 
plane leaves in two hours.”
Simonart: “Toen ben ik heel bang geworden. Angst voor het 
onbekende. Ik dacht: ‘Hier klopt iets niet. Waarom zegt hij 
ja? Zou het een homo zijn?’ En toen ben ik naar huis gegaan. 
Iedereen denkt altijd dat ik mezelf geweldig vind, maar sinds-
dien heb ik een zeer groot misprijzen voor mezelf. Ik vraag 
me nog elke dag af hoe mijn leven er zou hebben uitgezien 
als ik wél zou zijn meegegaan. Het ging mij niet zozeer om 
films maken of Hollywood. Nee, ik wilde gewoon in de buurt 
zijn van de boeiendste, meest mythische mens ter wereld. 
Maar op het moment suprême was ik te zwak en te bang.”

Discreet
Toen Walter De Bock in 1992 tijdelijk hoofdredacteur van De 
Morgen werd, had hij al een grote reputatie opgebouwd in de 
onderzoeksjournalistiek. Dat liet zijn sporen na in zijn nieuwe 
functie, getuigde zijn veel jongere collega Walter Pauli in de 
necrologie die hij een decennium later schreef naar aanleiding 
van de dood van De Bock. Pauli: “In die tijd verliep een sol-
licitatiegesprek met de voorlopige hoofdredacteur als volgt. 
‘Afspraak één: bel vanuit een telefooncel naar de redactie, 
dan kom ik wel naar buiten. Wees discreet: niemand mag 
het weten.’ Het was de pre-gsm-periode en vanzelfsprekend 
bevond Walter zich op het afgesproken ogenblik niet aan 
‘zijn’ toestel en nam een collega op. Die hoorde je dan door 
de oude redactielokalen in de Brogniezstraat brullen: ‘Waar 
zit De Bock? Een sollicitant voor hem aan de lijn!’ Waarop 
Walter je uitnodigde in zijn auto en hij vervolgens de kleine 
ring van Brussel rondreed. Eén, twee, drie keer, zo lang als 

nodig. ‘Zo ben ik er zeker van dat niemand ons afluistert.’ 
Alsof de CIA daarvoor interesse had…”

Dood
Op 9 juli 1959 meldde De Standaard dat de bekende West-
Vlaamse schrijver Stijn Streuvels, auteur van onder meer 
de heimatroman De Vlaschaard, na een hartaanval overle-
den was. (Iemand had de avond tevoren naar de redactie 
gebeld: ‘U spreekt met de burgemeester van Ingooigem. Ik 
moet u helaas mededelen dat Stijn Streuvels is gestorven.’) 
De Vlaamse openbare radio nam het bericht prompt over in 
haar ochtendjournaal, maar enkele minuten later werd de 
kwakkel daar gelukkig al rechtgezet.
Mevrouw Streuvels (in het door Gaston Durnez geschreven 
boek De Standaard – Het levensverhaal van een Vlaamse 
krant): “Ik stond die ochtend in mijn keuken naar het nieuws 
te luisteren terwijl ik mijn werk deed. Ineens hoorde ik dat 
bericht. Ik dacht: ‘Wat is me dat nu? Stijn zit daar binnen, in 
de kamer, en nu zeggen ze op de radio dat hij dood is…’ Ik 
was verbaasd, ge moet dat niet vragen.”
Streuvels stierf uiteindelijk pas tien jaar later, in 1969. Zijn 
begrafenis, waarop zo’n zevenduizend mensen aanwezig 
waren, kreeg ruime media-aandacht.

Doorleefd
Mevrouw Streuvels had best 
mogen poseren voor de lens van 
fotograaf Stephan Vanfleteren.  
Laatstgenoemde in 2007 in 
De Morgen: “Ik zie graag oude 
mensen. Ook oudere vrouwen. 
Paris Hilton doet mij niets. Ik val 
op Catherine Deneuve of Jane 
Birkin. Vrouwen van mijn hart. 
Zelfs in mijn seksuele fantasieën 
komt nooit een groen blaadje 
voor. Gezichten moeten doorleefd 
zijn, anders is er niets aan.”

Doping (1)
Siegfried Bracke in 2004 in Humo over de beroepscatego-
rie waarvan hij zes jaar later zelf deel ging uitmaken: “Toen 
ik begin dit jaar een week ziek in bed lag, heb ik voor de 
eerste keer ervaren dat je lijf een perfecte barometer van 
je gemoedstoestand is: ik was gewoon volledig op. Nu, 
ik klaag niet. Politici die dag en nacht onder druk worden 
gezet door journalisten, hebben het nog veel zwaarder te 
verduren. Toppolitici moeten een ijzeren gestel hebben. Mij 
verbaast het niet dat sommigen naar artificiële middelen 
grijpen om overeind te grijpen. Doping in de politiek bestaat, 
zeker weten. En dan heb ik het niet over het roken van een 
Cubaanse sigaar.”

Doping (2)
Er was een tijd dat – zo mogen we hem nu toch rustig noemen 
– mediatycoon Wouter Vandenhaute gewoon een hard wer-
kende freelancer van Humo was. Voor het weekblad ging hij 
in 1986 op visite bij Marc Stassijns, wielerverslaggever met 
een lange staat van dienst (eerst voor de radio, later voor 
de televisie). Het gesprek kwam op het onderwerp doping 
en Vandenhaute wilde wel eens weten of Stassijns, in zijn 
vrije tijd een fervent wielertoerist, ooit zelf ‘het spul’ had 
uitgeprobeerd.
Het antwoord van de latere chef sport van de VRT-televisie: 

een reeks van Manu Adriaens
ACBKlein lexicon van de Vlaamse journalistiek  (4)

Catherine D
eneuve 

(Foto Everett Kennedy Brow
n/EPA

/Belga)

O
rs

on
 W

el
le

s 
in

 d
e 

fil
m

 C
iti

ze
n 

Ka
ne

 
(F

ot
o 

EP
A

/B
el

ga
)



18

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

mei 2011

“Nee, nooit om te fietsen, wel één keer om een kater kwijt 
te spelen. En dat is me zeer slecht bekomen. Ik zal het nooit 
vergeten, het was op 13 juli 1967. Ik was die nacht zwaar 
doorgezakt. Ik voelde me rot en vóór ik op de motor kroop, 
heb ik pervitine geslikt. Die had ik van een renner gekre-
gen. Het was snikheet, de zon brandde op mijn ontblote bo-
venlijf en we moesten de Mont Ventoux op. Ik ben er nooit 
geraakt. Ik kreeg plots een mysterieuze huiduitslag en de 
motard heeft me naar het ziekenhuis moeten rijden. Ik was 
compleet van de kaart door de combinatie van amfetamine, 
alcohol, vermoeidheid en hitte. Na een spuitje ging het al 
snel beter en enkele uren later konden we weer op pad. Aan 
de aankomst vernam ik de tragische dood van de renner Tom 
Simpson, kort tevoren op de Ventoux.”

Dronken (1)
Hoe kwam de samenvatting van een voetbalwedstrijd tot 
stand in de pioniersjaren van de Vlaamse televisie? Rik De 
Saedeleer, die in 1955 als losse medewerker bij de open-
bare omroep begon: “Per match had de cameraman 150 
meter film ter beschikking, wat ongeveer overeenkwam 
met een duur van vijf minuten. Daaruit probeerden we twee 
minuten bruikbaar materiaal te halen. De taak van de repor-
ter bestond erin om tijdens de wedstrijd tegen de cineast 
‘Start!’ en ‘Stop!’ te roepen. Het was eigenlijk een grote uit-
zondering dat we een doelpunt hadden vanaf het moment 
dat het schot bij de voet vertrok. Vandaar dat we moesten 
terugvallen op trucage: de fase die leidde tot het maken van 
het doelpunt, stelden we samen op zo’n manier dat het een 
vloeiend geheel leek. Met andere woorden: zoals dat ons 
het best uitkwam. Geregeld kregen we dan ook reacties van 
mensen die de match hadden bijgewoond en zich vertwij-
feld afvroegen of ze misschien dronken waren geweest. Ze 
herkenden namelijk helemaal niet wat ze een aantal uren 
tevoren met hun eigen ogen hadden gezien.”

Dronken (2)
In een interview in 1987 met het weekblad Panorama for-
muleert ZAK zijn credo: “Een tekening moet zo getekend zijn, 
dat de mensen die ernaar kijken, denken dat ze dronken zijn. 
Een cartoonist maakt de werkelijkheid dronken. Als hij dát 
kan, ontnuchtert hij zijn publiek.”

Droog
Toen Ivan Sonck nog een 
van de presentatoren van 
Sporweekend op zondag-
avond was, verwerkte hij in 
zijn berichten graag af en 
toe wat droge humor. Een 
beeldverslag van een voet-
balmatch leidde hij bijvoor-
beeld in met de mededeling: 
“Beide clubs spelen in korte 
broek.” Of een biljartwed-
strijd kondigde hij sec aan 
met de woorden: “Raymond 
Ceulemans speelt van links 
naar rechts.” Op een zondag 
zou Sportweekend begin-

nen met een verslag van een Formule 1-wedstrijd. De start 
van de autorace was heel chaotisch verlopen, met als gevolg 
dat enkele wagens tegen elkaar gebotst waren. Ivan Sonck, 
zonder te verpinken: “Dames en heren, zoals u nu zult zien, 

is de terugkeer van de kust vandaag niet rimpelloos verlo-
pen.”

Droomgast
Het laatste wapenfeit van tv-journalist Siegfried Bracke voor 
hij naar de politiek overstapte, was zijn wekelijkse program-
ma Bracke op vrijdag. Toen Humo hem vroeg wie hij als zijn 
ultieme droomgast zag, antwoordde Bracke: “Ik heb daar 
al over nagedacht: ik had geweldig graag eens de zwarte 
mensenrechtenactivist Martin Luther King geïnterviewd. Mijn 
eerste vraag zou zijn: ‘Hoe is het met u?’ Meestal wordt die 
vraag niet gesteld. Ten onrechte.”

Drukfout
“Drukfouten maken sommige artikels totaal onleesbaar. 
Gelukkig.” (Gaston Durnez, gepensioneerd redacteur van De 
Standaard)

Duidelijk
Humo-journalist Herman De Coninck in 1972: “Journalistiek is 
voor mij de beste manier om de dingen voor mezelf duidelijk 
te maken.” In zijn ogen bestonden overigens geen oninteres-
sante onderwerpen. Daarbij mocht hij graag refereren aan de 
schrijver Ernest Hemingway, die ooit stelde dat elk verhaal, 
als je het maar lang genoeg laat duren, eindigt met de dood. 
De Coninck: “Wel, zo leidt in de journalistiek elk onderwerp, 
als je er maar genoeg in doordringt, tot maatschappelijke 
relevantie.” Een andere keer merkte hij op dat hij het in zijn 
interviewcarrière vaak van vanzelfsprekende vragen had 
moeten hebben. Waarna hij het volgende voorbeeld gaf: “De 
vraag: ‘Op pagina 67 van uw jongste boek schrijft u E = mc²; 
is dat niet al te relativerend gezegd?’ levert haast altijd een 
oninteressanter antwoord op dan de vraag: ‘Bent u geluk-
kig?’”

Duikboot
In 1971 trad bij de tele-
visienieuwsdienst van de 
toenmalige BRT de eerste 
generatie ‘politiek dakloze’ 
journalisten aan: William Van 
Laeken, Johan Depoortere, 
Tony Naets, Herman 
De Prins, Jan Debruyne, 
Monique Delvaux en Liesbet 
Walckiers. Zij weigerden in-
derdaad kleur te bekennen 
en zich een partijkaart aan 
te schaffen in het kader van 
een eventuele latere promo-
tie – iets wat tot dan altijd 
de normale gang van zaken 
was geweest. Hun kritische 
kijk op de actualiteit werd dan maar door de katholieke ad-
ministrateur-generaal Paul Vandenbussche automatisch om-
schreven als communistische propaganda. In zijn ogen waren 
de zeven journalisten niets anders dan ‘duikboten’: naar de 
BRT afgevaren met als enige bedoeling de omroep van bin-
nenuit te ondermijnen.

Bronnen: voor deze aflevering werd gebruik gemaakt van 
jaargangen van Humo, Knack, Panorama, De Standaard, De 
Morgen, Het Laatste Nieuws en Gazet van Antwerpen.

ACB
 Iv

an
 S

on
ck

 (
Fo

to
 Ja

cq
ue

s 
Co

lle
t/

Be
lg

a)

W
illiam

 Van Laeken



Onder embargo

Voor de agenda’s (1). Zoals vorig jaar or-
ganiseert de VVJ drie fiscale adviesavon-
den voor haar leden. Rendez-vous op 6 
juni aan de Arteveldehogeschool in Gent, 
op 7 juni in de Residence Palace in Brussel 
of op 8 juni in het Dexia-hoofdkantoor in 
Antwerpen, telkens om 19 uur. Meer info 
op pagina 7 van dit nummer.

Voor de agenda’s (2). Naar aanleiding 
van het jubileum 125 jaar Persbond nodigt 
de afdeling Antwerpen-Limburg van de 
VVJ alle VVJ-leden en verwanten uit op 
een drink op Antwerpen-Linkeroever. 
Place to be: de Royal Yacht Club van 
België. Moment van de afspraak: donder-
dag 9 juni vanaf 19 uur. Meer info op de 
achtercover van dit nummer.

Voor de agenda’s (3). Intussen liggen 
ook plaats en datum vast voor het jubi-
leumfeest naar aanleiding van 125 jaar 
Persbond dat de federale AVBB orga-
niseert. Iedereen welkom op zaterdag 
24 september vanaf 17 u in onze eigen 
Residence Palace. Het jubileumfeest wordt 
een interessante en plezante aaneenscha-
keling van verbale, muzikale en culinaire 
momenten. Meer informatie hierover 
volgt later.

Interessant aanbod voor alle journalisten 
– maar toch vooral freelancers, en op voor-
waarde dat ze vroeg uit de veren geraken. 
Mediargus en Pressbanking starten bin-
nenkort een nieuwe service: op maat ge-
sneden persoverzichten voor overheden, 
bedrijven en organisaties. Mediargus/
Pressbanking zoekt nu beroepsjournalis-
ten – mensen met kennis van zaken dus 
– om die persoverzichten samen te stellen 
tegen ’s morgens 8 uur.

Met het nieuwe initiatief willen de 
Belgische uitgevers de strijd aangaan met 
private persknipseldiensten als Auxipress 
en Amco. Geïnteresseerde journalisten 
moeten twee- en bij voorkeur drietalig 
zijn, krijgen vooraf een behoorlijke oplei-
ding en worden voor een jaar op freelan-
cebasis gerecruteerd. Alle info bij serge.
berger@pressbanking.com.

Voor de agenda’s (4). Journalisten blijven 
met het imago van verstokte rokers 
kampen, en aangezien dat nog altijd geen 
levensverlengende bezigheid is (en we 
alle journalisten vanzelfsprekend een lang 
en gelukkig leven toewensen) steunt de 
VVJ de antitabaksdag van 31 mei. Te meer 
omdat alle deelnemers een gratis week-
endeditie van Het Nieuwsblad krijgen en 
– wie weet – een mooie fiets erbovenop. 
Meer info elders op deze pagina.

De JAM is tijdelijk verhuisd naar het de 
Brouckèreplein 22 in hartje Brussel. Dat 
gebeurde in afwachting van de latere huis-
vesting in de Zennestraat in Brussel, waar 

de JAM samen met de VVJ en de AJP een 
pand heeft gekocht. De inrichtingswerken 
in de Zennestraat zijn intussen gestart en 
zullen mogelijk een jaar duren.

Voor de agenda’s (5). In verband met 
haar opeenvolgende verhuizingen roept 
de JAM overigens een buitengewone alge-
mene vergadering bijeen die de statuten 
moet bijschaven. De eerste AV vindt plaats 
op zaterdag 28 mei om 10 u, de tweede 
op dinsdag 14 juni om 17 u, telkens in 
de kantoren van notaris Berquin, Lloyd 
Georgelaan 11 in 1000 Brussel.

Het e-mailmagazine De Groene Belg 
is eind april voor de vijfhonderdste keer 
verschenen. Met dank aan Jan-Pieter 
Everaerts, die in zijn ‘enige echt onafhan-
kelijke Belgische en groenlinkse medium’ 
telkens ook weer een forse dosis media-
kritiek opneemt. Zie www.degroenebelg.
be.

Naar aanleiding van het 500ste jubile-
umnummer reikte de Groene Belg vier 
nieuwe prijzen uit voor beste tv-documen-
taires. Zo ging de eerste prijs Maurice De 
Wilde voor beste onderzoeksjournalistiek 
naar Geert De Belder voor zijn documen-
taire Klimaatchaos in het Zuiden. De eerste 
prijs Frans Buyens voor sociaal-politieke 
documentaire is voor Sofie Hanegreefs en 
Jelle Janssens met hun 
werkstuk Vanuit de 
schaduw.

Intussen is in een 
nieuwe editie van de 
Groene Belg alweer 
een opgemerkt artikel 
verschenen van Guido 
Van Liefferinge, de 
stichter van onder 
meer Dag Allemaal. 
“In enkele jaren tijd 
zijn een aantal po-
pulaire bladen in het 
algemeen en Dag 
Allemaal in het bij-
zonder verworden tot 
schandaalbladen die 
met hun ongeremde 
‘onthullingsjournalis-
tiek’ tot op het niveau 
van de straatriolen zijn 
beland”, aldus Guido 
in zijn bijdrage. “Mijn 
kind Dag Allemaal is 
een monster gewor-
den en dat steekt.”

Politici en BV’s zoals 
Bart De Wever en 
Siegfried Bracke roept 
Van Liefferinge nog op 
te “stoppen met voor 
de media hun broek 

te laten zakken”. En de Raad voor de 
Journalistiek mag volgens hem best wat 
meer daadkracht ontwikkelen in de strijd 
tegen de ‘boekskes’.

Voor de agenda’s (6). Op 10 en 11 
september organiseert de IFJ in Brussel 
een conferentie over ‘journalistiek in de 
schaduw van terreur’. Niet toevallig is dat 
tien jaar na september 11th. Het opzet is 
na te gaan in hoeverre anti-terreurbeleid 
het werken van journalisten in de voorbije 
tien jaar heeft bemoeilijkt.

Op de VTM-redactie reageerden nogal wat 
journalisten opgelucht op het ontslag van 
directeur Informatie Eric Goens. Goens 
werd weliswaar ervaren als een journa-
listiek getalenteerde en ervaren nieuws-
chef, maar weinigen pruimden – aldus een 
insider – “zijn vaak heel brutaal, uiterst 
autoritair en ongelikt optreden”. De syn-
dicale vertegenwoordigers waren hierover 
overigens al enkele keren gaan klagen bij 
VTM-manager Peter Quaghebeur.

Louis Weenen blijft voorzitter van de 
Vereniging van Journalisten van de 
Periodieke Pers. Dat hebben de leden 
van de VJPP beslist. Aan Franstalige kant 
blijft Claude Muyls aan het roer bij de 
vakbroeders en –zusters van de gespeci-
aliseerde pers.

C

Rokers
verdienen
‘n beloning
A L S  Z E  2 4  U U R  N I E T  R O K E N

ROOK OP 31 MEI 24 UUR NIET EN
MAAK KANS OP EEN FIETS

DE STEUN VAN ELS HEB JE AL!

V
.U

. A
n

n
em

ie
 P

ee
te

rs
, G

. S
ch

ild
kn

ec
h

ts
tr

aa
t 

9 
B

ru
ss

el
 -

 ©
 V

IG
eZ

, 2
01

1

Schrijf je nu in op www.verdieneenbeloning.be of bel naar het gratis nummer 0800 111 00



VVJ-AFDELING ANTWERPEN-LIMBURG
NODIGT ALLE VVJ-LEDEN EN SYMPATHISANTEN UIT OP EEN

RECEPTIE
NAAR AANLEIDING VAN 125 JAAR PERSBOND

RYCB Antwerpen-Linkeroever —  don 9 juni 19u

Wanneer? 	Donderdag 9 juni vanaf 19 uur

Waar? 	 RYCB (Royal Yachtclub van België) op Antwerpen-Linkeroever (Thonetlaan 133)

Voor wie? 	Alle VVJ-leden, partners en sympathisanten zijn welkom. Wel graag ten laatste op maandag 
	 6 juni je komst melden op info@journalist.be met vermelding ‘Receptie Linkeroever’.

Routebeschrijving
Thonetlaan 133 – 2050 Antwerpen

Antwerpen richting Gent: 
Na tunnel eerste afslag Antwerpen-Linkeroever, aan einde afrit naar rechts tot einde straat en aan  
de Schelde linksaf. Rechtdoor voorbij de voetgangerstunnel en de zeescouts en voorbij de grote hangar  
van RYCB de eerste ingang op de rechterzijde nemen.

Gent richting Antwerpen: 
Afrit Rotterdam-Linkeroever volgen. Daarna richting Antwerpen-centrum tot voor de Waasland tunnel, 
aan het benzinestation naar rechts tot aan de lichten, Blancefloerlaan naar links. Aan de Schelde links 
volgen. Rechtdoor voorbij de voetgangerstunnel en de zeescouts en voorbij de grote hangar van RYCB
de eerste ingang op de rechterzijde nemen.


