
m a g a z i n e  v a n  d e  V V J

De Journalist

Ook voor digital natives heeft gedrukte journalistiek niet afgedaan
Journalist en VVJ naar rechter voor openbaarheid Tihange-conventie

Tientallen freelancers bij Think Media op droog zaad
AXES: nieuwe zoekmachine voor digitale video

De vooruitgangsoptimist in Jan Hautekiet
En Geert Sels heeft nog heel veel te verkennen

De
 Jo

ur
na

lis
t 1

91
 - 

10
 ju

li 
20

15
 –

 v
er

sc
hi

jn
t m

aa
nd

el
ijk

s 
– 

v.u
. P

ol
 D

el
to

ur
, H

ui
s 

va
n 

de
 Jo

ur
na

lis
t, 

Ze
nn

es
tra

at
 2

1,
 1

00
0 

Br
us

se
l

Aan alle journalist
en die er te

 goed hebben:

een rustg
evende en deugddoende vakantie !

De Jo rna is

(foto Virginie Lefour /BelgaImage)



Rubriek

2

IN
H

O
U

D
juli 2015

UIT DE VVJ  3

ACTUEEL

 Geloofsbelijdenis van een jonge hoofdredacteur 4-5

 Openbaarheid van bestuur gevraagd voor Tihange-conventie 6

 VVJ en EFJ vragen bijsturing bescherming bedrijfsinformatie 6

 Vernietiging wet op dataretentie ook goed voor journalistiek bronnengeheim 7

 Tientallen freelancers bij Think Media niet meer betaald 8

 Bezwaarschriften tegen fiscale behandeling auteursrechten ingediend 8

 Cijfers over journalistenpensioenen worden herbekeken 8

 Fusie Oost-Vlaamse tv-omroep in het slop 9

SERVICE  

 Met de perskaart naar Brussel-Luchthaven 5

 WK Wielrennen voor Journalisten 5

 Big Brother Awards: VVJ-salon over veiligheid en journalistiek 7

 Multimedia 10

 AXES: handige zoektool voor digitale videoarchieven 11

 www.expertendatabank.be 24

IN GESPREK

 Jan Hautekiet: ‘Ik bouw vaker dan vroeger een rustpunt in’ 12-13

IN MEMORIAM

 Ronny Ceuleers (1946-2015) 14

 Jean-Pierre Wauters (1933-2015) 14

IN 1857…  15

MENS ACHTER HET NIEUWS

 Geert Sels (De Standaard): ‘Ik ben de marathonman’ 16

ONDER EMBARGO 17

RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK

 Klacht van Ann Demeulenaere tegen Dag Allemaal 18-19

 Klacht van Rani Hoste tegen TV Familie 19

 Klacht van Benjamin Kitobo tegen de VRT 20

 Klacht van Filip Rasschaert tegen Het Laatste Nieuws 21

 Klacht van Erik en Marina De Vlaeminck tegen Primo en TVgids 22

 Klacht van Samuel Friedman tegen Joods Actueel 23

De VVJ zoekt voor de uitbouw van een JournalistenLoket

een COMMUNICATIEMEDEWERKER  (m/v)
Profiel:

 ✓ Digitale duizendpoot: creatief ontwerper van websites, thuis in communicatietools…
 ✓ Inhoudelijk: kennis van de mediasector, feeling met journalistiek zijn een plus
 ✓ Wij bieden aan: een aantrekkelijk voltijds contract tot eind 2015, met mogelijkheid  

tot verlenging
Contact:
Pol Deltour – pol.deltour@journalist.be – 02 777 08 40 – 0478 38 10 33



3

Lid van de Unie van Uitgevers  

van de Periodieke Pers

Uit de VVJDe Journalist
MAGAZINE VAN DE 
VLAAMSE VERENIGING VAN 
JOURNALISTEN (VVJ)

COÖRDINATIE
Pol DELTOUR
pol.deltour@journalist.be

VASTE MEDEWERKERS 
Jan BACKX
Ivan DECLERCQ
Monica MORITZ
Marleen SLUYDTS
Luc VANHEERENTALS
Mark VLAEMINCK
BELGA PICTURES
PHOTO NEWS
ZAK

REDACTIESECRETARIAAT
Huis van de Journalist
Zennestraat 21
1000 Brussel
Tel. 02/777.08.40
Fax 02/777.08.49
info@journalist.be
www.journalist.be 

ABONNEMENTEN
Marleen Sluydts
Zie adres hierboven
info@journalist.be

RECLAMEREGIE
Cathy Pletinckx
Zie adres hierboven
info@journalist.be

LAYOUT EN DRUK
Claes-Roels
Albert Van Cotthemstraat 54
1600 Sint-Pieters-Leeuw
Tel. +32 (0)2 378 09 39
Fax +32 (0)2 378 25 59
www.claes-roels.be

Aardverschuiving
Journalisten zijn harde werkers, en dus komen de zomermaanden voor hen meer dan 
van pas. Het hoofd even leegmaken, daar komt het nu op aan. Niet met kranten, maar 
met een goed boek. Zonder nieuwsapp op de smartphone, maar met een tablet vol 
afleveringen van Familie of Game of Thrones. Laat dit meteen een warme oproep zijn 
aan het adres van chefs en collega’s die de komende weken wel van dienst zijn: laat 
hen die vakantie nemen nu even met rust. Ze hebben er recht op, en ze zullen des te 
productiever terugkomen.

Voor een pak collega’s wordt het hoe dan ook géén rustige zomer. Bij de vier Sanoma-
magazines die zopas door De Persgroep zijn overgenomen, maken journalisten zich 
almaar meer zorgen over hun lot. Bij de magazines van Think Media worden tiental-
len freelance journalisten op dit ogenblik niet meer betaald. Bij de Vlaams-Brusselse 
Media is medio juni dan wel een journalistieke ramp afgewend, de toekomst blijft 
er onzeker en het personeel moet de komende weken vol aan de bak om een eigen 
toekomstplan uit te tekenen.

Los van die acute dossiers, oogt de toekomst natuurlijk onzeker voor elk van ons. 
Sinds 15 jaar maken we in onze sector een nooit geziene omwenteling mee. Zopas 
publiceerde de World Association of Newspapers (WAN) haar jaarrapport over 2014, 
en dat leert dat de advertentie-inkomsten voor papieren kranten in de voorbije vier 
jaar wereldwijd met een kwart zijn gedaald. Allemaal geld dat naar internet – vooral 
Google en Facebook – is gevloeid. De digitale media hebben daarmee de printme-
dia ingehaald op de advertentiemarkt. En voor de kranten betekent het dat ze nu 
voor het eerst meer geld verdienen met hun lezers dan met adverteerders. De WAN 
zelf gewaagt van een heuse “aardverschuiving”. Voor lineair tv-nieuws voorspellen 
andere bronnen overigens zeer parallelle evoluties.

Nederlanders hebben de kwalijke reputatie soms wat veel en zinloos te palaveren, 
maar onlangs zette de mediasector er zich toch aan een interessante denkoefening. 
De inzet was: waar staan we met onze Nederlandse nieuwsmedia over 10 jaar? Dat 
leverde een viertal grote scenario’s op, gaande van een totale atomisering van de 
nieuwssector tot een oligopolie van enkele mastodonten. Maak de oefening zelf op 
www.journalism2025.com.

Over de uitdagingen is het gros van de ondervraagden het nochtans grotendeels 
eens. Jongeren bijvoorbeeld halen veel nieuws op gratis sites en bij sociale media, 
en dat noopt ons nog meer dan vroeger tot kwaliteit, authenticiteit en transparantie. 
Nieuwsmedia evolueren intussen meer en meer naar kleine kernredacties met veel 
losse medewerkers eromheen, en dat stelt dan weer de nood aan nieuwe vormen 
van ondernemerschap en begeleiding. Hoe dan ook is en blijft journalistiek maat-
schappelijk en democratisch van groot belang, wat dan weer impliceert dat ook de 
overheid verantwoordelijkheid moet opnemen.

Maar laat al dat denkwerk toch maar die te korte vakantie niet vergallen.

Pol Deltour



‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)

4

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t

juli 2015

Actueel

De toekomst van de media ligt niet enkel in digitalisering. Ze ligt ook in een terugkeer naar 
kwaliteit en traagheid. Daarom willen ook veel jongeren nog altijd een papieren krant of week-
blad. Hopelijk dringt die boodschap door in het nieuwe strategisch plan voor de Vlaams-Brus-
selse Media.

Brussel, 10 juni 2015. Ik ontwaak in de stad, net zoals de 
Vlaamse oppermarketeer Jan Callebaut. De stad, die lijkt me 
vertrouwd. Al ruim tien jaar loop ik hier rond, van toen ik 
student Journalistiek was, en haar leerde kennen. Nadien 
leerde ik haar nog beter kennen, als journalist voor de stads-
krant Brussel Deze Week, een job die ik nu zeven jaar uit-
oefen. Een job ook waarvoor ik dure eden heb gezworen. 
Journalist worden was een levensdroom, en al op mijn een-
entwintigste was ik het. Het ligt niet voor de hand om in 
crisisjaar 2008 een vast contract 
te krijgen bij een weekblad, en 
toch gebeurde het.
Maar vandaag voelt de stad niet 
vertrouwd aan. Daags voordien 
is mijn baas, hoofdredacteur 
Anne Brumagne, op staande 
voet ontslagen. Dat ging zo: in 
de vroege ochtend van 9 juni 
ontstond er op de werkvloer 
commotie na geruchten over 
ontslagen. Het was de week dat 
het ‘strategisch plan’, dat ons al 
lang was beloofd, zou worden 
voorgesteld. Anne was maar 
net binnen, of ze werd bij ceo 
Michel Tubbax geroepen. Tien minuten later was ze ontsla-
gen. Ze mocht zich niet verdedigen, laat staan zich formeel 
verzetten tegen die ‘strategische oefening’ van Jan Callebaut, 
en van onze raad van bestuur.
Zoiets doe je zelfs een bankdirecteur niet aan, denk ik tot op 
vandaag nog.

Weken gaan voorbij. Radiostation FM Brussel werd afge-
schreven, en gered. Michel Tubbax is ontslagen, maar zijn 
geest waart nog rond. Werkgroepen werden opgericht, het 
personeel krijgt inspraak. Maar niet over de vraag of die ver-
regaande digitalisering, toch de kern van het plan-Callebaut, 
wel nodig is. Tussen haakjes: in de ‘marktstudie’ die Jan 
Callebaut ons voorschotelde en die diende als doorlichting 
van onze Vlaams-Brusselse Media, werd de vraag ook niet 
gesteld.
Ondertussen zijn we begin juli. Na een vacuüm word ik naar 
voren geschoven als hoofdredacteur ad interim van Brussel 
Deze Week en Agenda. Ik lijk het vertrouwen te hebben van 
de overige bazen van de Vlaams-Brusselse Media, van de 
raad van bestuur en – het belangrijkste – van het personeel. 
Er volgen vergaderingen, en plots geniet ik het voorrecht 
om vanop een geprivilegieerde stoel de veranderingen bij 
de Vlaams-Brusselse Media gade te slaan. Ik kan ze zelfs in 
bepaalde mate sturen.

Daarbij lijkt het aartsmoeilijk om uit te leggen wat ons – 
mensen van BDW en Agenda – drijft. Het is journalistiek, 
maar van onderuit. In de plannen van Callebaut en Co., en 
ook in de geesten van anderen, is journalistiek iets dat op-
gelegd wordt: door de actualiteitsstroom, door bazen, door 
het web, door het ene feitje na het andere. Het is een vorm 
van journalistiek die bestaat, maar waar wij het grotendeels 
oneens mee zijn. Want voor ons is journalistiek: door de 
stad dwalen, observeren, zien wat er leeft. Nadenken, na-

denken en nog eens nadenken. 
Lezen, lezen en nog meer lezen. 
Je eens omdraaien, om te zien 
hoe de zaak er vanuit een ander 
oogpunt uitziet. Tegendraads 
doen, op een persconferentie 
met de verlegen muurklevers 
spreken, en nadien een totaal 
andere invalshoek belichten.
En vooral: twijfelen, want zonder 
twijfel bestaat er geen vrijheid.
Oeverloos hebben we het al 
proberen uit te leggen, vergeefs 
zeggen we het tegen wie het 
horen wil: wij willen geen een-
heidsworst. Het probleem: de 

Jan Callebauts van deze wereld willen dat wel, want ze zien 
vooral hoe nieuws ‘verkocht’ kan worden. En ze zien niet 
hoe belangrijk ook gunstige omstandigheden zijn om nieuws 
te maken. Wat het nog erger maakt, is dat een schrikba-
rend aantal mensen die zichzelf journalist noemen, het net 
zo zien. Of ze houden gewoon hun mond als de marketeer 
begint.

Pervers mechanisme

Luddieten zijn we niet, bij BDW en Agenda. Ook al hebben we 
in het verleden misschien te veel vastgehouden aan onszelf, 
zonder echt goed uit te leggen wat we doen. Digitalisering, 
goed, maar dan wel met zin voor wat we nu doen – kwa-
liteitsjournalistiek brengen – en het ritme dat daar onver-
mijdelijk bij hoort. Dat is in geen schema of powerpoint te 
vangen, maar het resultaat van een lang proces. Een proces, 
dat veel ouder is dan mezelf. Een proces ook dat ik langzaam-
aan heb mogen leren kennen, en dat ik me op mijn manier 
heb eigen gemaakt. Voor het goed van de krant, en van de 
samenleving.
Ik koester de hoop dat het kan blijven bestaan, ook al ben 
ik gestopt naïef te zijn. Er zijn in de journalistieke wereld 
gewoonweg te veel mensen die het anders zien. Te veel 
mensen vinden die verregaande digitalisering ‘avant-garde’. 
Tegen hen zeg ik: ik ben 27, en als digitaal opgegroeide 

Christophe Degreef
Interim hoofdredacteur

Brussel Deze Week & Agenda

De redacties van de Vlaams-Brusselse Media eisten 
en verkregen het ontslag van ceo Michel Tubbax.  
(foto Filip De Smet /BelgaImage)

Geloofsbelijdenis van een digitaal opgegroeide hoofdredacteur

DE TOEKOMST LIGT OOK OP PAPIER



5

Met de treinkaart naar 
Brussel-Luchthaven
Wie tegenwoordig in het station Brussel-Nationaal-
Luchthaven moet zijn, vindt toegangspoortjes op zijn/
haar weg. Beroepsjournalisten (of stagiairs) kunnen daar 
voorbij met de NMBS-treinkaart die ze via de VVJ kunnen 
krijgen. Het validatievignet bevat immers ook een barcode, 
die door de scan aan de toegangspoortjes wordt herkend.
Niettemin geldt dat niet voor de validatiestroken die voor 
21 april 2015 zijn verkregen – en dat geldt toch voor de 
meeste beroepsjournalisten (en stagiairs). Die worden 
door de scan niet herkend. Geen paniek evenwel: een 
steward zal de beroepsjournalist sowieso toegang ver-
schaffen tot het station.
Alle beroepsjournalisten kunnen ook kosteloos aan om het 
even welk NMBS-loket een nieuwe validatiestrook vragen, 
waarop dan een wel geldige barcode staat. Dat nieuwe 
validatievignet blijft dan geldig tot eind 2015.
Opgelet: bij sommige validatiebewijzen bevindt de 
barcode zich aan de achterkant.
Op de luchthaven moeten journalisten aan de toegangs-
poortjes de lezer rechts gebruiken, met het rode lichtje.

Nog dit. Enkele journalisten die naar de luchthaven van 
Zaventem spoorden met de trein, kregen van een contro-
leur te horen dat ze de Diabolo-toeslag van iets meer dan 
5 euro dienden te betalen. Navraag bij de NMBS leert dat 
die informatie niet klopt. Wie met zijn journalistentrein-
kaart in 2de klas naar of van Zaventem reist, moet geen 
toeslag betalen. Journalisten die in 1ste klas reizen met een 
biljet met 75% korting, betalen daarvoor een prijs waarin 
de toeslag wel al zit vervat.

Het mechanisme achter veel 
nieuwssites is pervers. Je hebt 
minder mensen nodig, minder 

unieke individuen en tegendraadse 
journalisten, om toch meer nieuws 

te verkopen.’

ligt de ‘avant-garde’ meer in de terugkeer naar kwaliteit en 
traagheid. Praat eens met jonge mensen, en vraag hen echt 
hoe ze met media omgaan. Die smartphone, dat is maar een 
gadget. En, trouwens: ik ken genoeg leeftijdsgenoten die er 
geen hebben. Ook zij willen een papieren krant, een week-
blad.
Hoe meer we journalistiek linken aan het internet, hoe 
haastiger we het maken, en hoe futieler de inhoud dreigt 
te worden. Er zijn uitzonderin-
gen, zeker, maar grosso modo is 
het wel zo. Omdat het mecha-
nisme dat achter zulke sites zit zo 
pervers is. Je hebt minder mensen 
nodig, minder unieke individuen 
en tegendraadse journalisten, om 
toch meer nieuws te verkopen. 
Verregaande digitalisering stopt 
het nieuws alleen maar in een 
mal. Het is de ultieme gelijkscha-
keling van zaken die niets met 
elkaar te maken hebben. Een filosofisch interview ziet er dan 
uiteindelijk hetzelfde uit als een artikel over katten: het is on-
eindige content, klaar om het leven van mensen ongevraagd 
binnen te vallen. 
De trend is zo sterk dat zelfs niet-winstbeluste media zoals 
de onze uiteindelijk voor de bijl gaan. Degenen die protes-
teren – zoals mijn voormalige baas – hebben het dan ‘niet 
begrepen’, of ze zijn ‘oerconservatief’. Terwijl zij, en wij dus 

ook, enkel willen zeggen: met papier heb je tenminste nog 
een voorzichtige zekerheid dat er een hoofdzakelijk journa-
listieke drijfveer is. Op papier is de plaats beperkt, waardoor 
de selectie vanzelf strenger is.

Niet meer zwijgen

Ik ben Annes opvolger, en ik moet me nu staande houden 
tussen de gladde praatjes en 
de digitknuffelaars. De Vlaams-
Brusselse Media zullen er binnen-
kort waarschijnlijk anders uitzien, 
en het is niet zeker of men de 
papieren versies van onze ma-
gazines zal laten voortbestaan. 
Ik heb hierboven geschetst waar 
ik het voor doe, wat ik voor ogen 
heb. En waarom dat belangrijk is. 
Misschien voeg ik me binnenkort 
bij Anne, omdat ik ook ‘conserva-

tief’ zal blijken te zijn. Het zij zo. Maar wie denkt avant-garde 
te zijn, is vaak de grootste conformist.
Misschien is dat uiteindelijk ook de bedoeling: mensen laten 
conformeren, door ze conformistisch nieuws aan te bieden. 
In die zin heeft de eindgebruiker natuurlijk nooit gelijk. Hij 
moet gewoon zwijgen en slikken, en dat gebeurt in zijn 
naam.
Zegt de journalist, die niet meer wil zwijgen.



‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t Actueel

juli 2015

VVJ /AVBB trekt samen met journalist naar rechter

Tihange-conventie valt onder openbaarheid van bestuur
Christoph Meeussen

Wat doe je als journalist wanneer een minister pertinent weigert om maatschappelijk bijzonder 
relevante informatie bekend te maken? Dan trek je desnoods naar de rechtbank, met de wet op 
de openbaarheid van bestuur in de hand. Gelukkig steunt de VVJ en de Belgische journalisten-
koepel AVBB mijn démarche.

De VVJ /AVBB heeft samen met mij een rechtszaak aangespan-
nen tegen minister van Energie en Leefmilieu Marie-Christine 
Marghem (MR). De minister weigert aanhoudend om het zo-
genaamde Tihange-contract openbaar te maken. Meer nog: 
ze weigert zelfs om de bevoegde Federale Beroepsinstantie te 
laten onderzoeken of haar standpunt wel rechtmatig is.
De Kamer van volksvertegenwoordigers besliste onlangs om de 
kerncentrales Doel 1 en Doel 2 tien jaar langer 
open te houden. Juridisch is de zaak evenwel 
nog niet beklonken, en zowel de overheid als 
de uitbater wil harde afspraken maken over 
(onder meer financiële) garanties. Die regeling 
zal mogelijk worden gebaseerd op afspraken 
die de vorige regering ook al met Electrabel/
EDF maakte over Tihange 1.
Die conventie wordt nu zo geheim gehouden 
dat zelfs parlementsleden ze maar beperkt en 
zonder notitieboekje mogen inkijken. De minis-
ter weigert elke openbaarheid, omdat het con-
tract vertrouwelijke informatie zou bevatten en 
omdat die vertrouwelijkheid ook contractueel 
werd bepaald.

Toch is het maar de vraag of het louter toe-
kennen van dat vertrouwelijkheidslabel door 
minister en uitbater de toets van onze open-
baarheidswetgeving doorstaat. De openbaarheid van bestuur 
is zelfs in de Belgische grondwet opgenomen. Het klopt dat de 
openbaarheidsregels rekening moeten houden met sommige 
economische of financiële belangen, maar steeds moet er dan 
een afweging worden gemaakt tussen het openbare en die 
private belangen. Twee federale openbaarheidscommissies, bij 
wie ik de zaak aanhangig maakte, hebben met betrekking tot 
de conventie over Tihange alvast verwezen naar het publieke 
belang ervan. Ze wezen daarbij op het actuele, maatschappe-
lijke debat dat aan de gang is over kernenergie.

Een minister heeft het recht om inzage in een bestuursdocu-

ment te weigeren, wanneer dat pertinent en concreet wordt 
gemotiveerd. Volgens een wet van 2006 over de toegang tot 
milieu-informatie kan een minister echter niét weigeren om 
de officieel aangestelde en neutrale Beroepscommissie voor 
de Toegang tot Milieu-informatie (BTM) toegang te geven tot 
het document. Tot drie keer toe vroeg de Beroepscommissie 
minister Marghem om de conventie te mogen inzien. De com-

missieleden waren zelfs bereid op het kabinet 
langs te komen daarvoor. Maar Marghem bleef 
weigeren. “Hierdoor verhindert ze de goede 
werking van de Commissie en brengt ze het 
Belgische systeem op het Europese en interna-
tionale vlak in diskrediet”, is het harde oordeel 
van de Beroepscommissie in haar vierde en 
laatste ‘beslissing’.

Dwangsom

Door deze miskenning van de wet wordt niet 
enkel een individuele journalist, maar ook de 
pers en het brede publiek belangrijke informa-
tie onthouden. Om die reden steunt de VVJ /
AVBB voluit het kort geding – en later eventueel 
de rechtszaak ten gronde – die ik tegen minister 
Marghem voer. In eerste instantie proberen we 
om via de Brusselse rechtbank van eerste aanleg 

de minister met een dwangsom ertoe te bewegen de conven-
tie alsnog voor te leggen aan de Beroepscommissie, zodat 
deze eindelijk over de openbaarheid kan oordelen. Overigens 
is het nog altijd niet zeker dat deze Beroepscommissie de in-
formatie als milieu-informatie zal kwalificeren. In dat geval 
moet de zaak worden voorgelegd aan de andere federale 
openbaarheidscommissie: de Commissie voor de Toegang tot 
Bestuursdocumenten (CTB). De ultieme beroepsinstantie in 
deze aangelegenheden is de Raad van State.
Nog dit. Ook Greenpeace en Groen proberen de conventie 
openbaar te krijgen. Onze journalistieke actie staat hier voor de 
duidelijkheid volledig los van.

(foto BelgaImage)

EFJ en VVJ blijven ijveren voor evenwichtiger richtlijn over  
bescherming bedrijfsgeheimen
Met een Europese richtlijn tot bescherming van bedrijfsgeheimen dreigt Europa relevant journalistiek werk onmogelijk te maken. Op 16 juni keurde het 
Legal Affairs Committee van het Europees Parlement een ontwerp van richtlijn goed dat bedrijfsgeheimen internationaal beter moet beschermen. Het 
doel is industriële spionage makkelijker en grensoverschrijdend te kunnen beteugelen. Maar in het verlengde hiervan riskeren journalisten die over 
bedrijven publiceren, vrij snel te worden vervolgd, beboet en zelfs opgesloten. Want wat met bedrijfsinformatie die cruciaal is voor de volksgezond-
heid of het milieu? Wat met informatie over fraude, dubieuze belastingconstructies – denk aan Luxleaks – of corruptie?
Enkele Europese parlementsleden zagen weliswaar tijdig in hoe gevaarlijk het aanvankelijke ontwerp van richtlijn was voor de persvrijheid. Op verzoek 
van onder meer de Europese Federatie van Journalisten (EFJ) werden enkele essentiële wijzigingen aangebracht. Zo vermeldt de ontwerptekst nu 
expliciet dat de bescherming van bedrijfsgeheimen niet ten koste mag gaan van journalistiek onderzoek, van de bescherming van bronnen en van het 
recht op informatie van het publiek. Ook klokkenluiders moeten zich weer iets minder zorgen maken.
Toch blijft er reden tot ongerustheid. Dat heeft te maken met de nog altijd zeer ruime definitie van de ‘bedrijfsgeheimen’ die worden beschermd. 
En het heeft te maken met het feit dat journalisten zelf nog altijd moeten kunnen verantwoorden dat hun publicaties “legitiem” zijn. De VVJ heeft 
dan ook bij alvast de Nederlandstalige Europese parlementsleden aangedrongen op een nog meer uitgebalanceerde tekst.                                 (PD)

6



Het Grondwettelijk Hof heeft de wet vernietigd die telecombedrijven verplichtte om communicatiegegevens een jaar 
lang bij te houden. Ook de VVJ /AVBB leverde weerwerk tegen die wet. Behalve op de privacy legde ze immers ook 
een hypotheek op het journalistieke bronnengeheim.

De wet van 2013 verplichtte Belgacom, Telenet & Co. om me-
tadata over communicatie via telefoon en internet een jaar 
lang bij te houden. Ze moesten ook ter beschikking worden 
gesteld van justitie of inlichtingendiensten, wanneer die 
daarom vroegen. Het ging, voor de duidelijkheid, dus niet 
over de inhoud van die telefoongesprekken, sms’en of mails. 
Wel over wie met wie belt, vanaf welke plaats, hoe lang, 
enzovoort.
Toch was die bewaringsplicht zodanig algemeen gefor-
muleerd, dat de Liga voor Mensenrechten, de Orde van 
Advocaten en ook de journalistenbond AVBB aan de alarm-
bel trokken. Door haar algemene karakter liet de wet veilig-
heidsoverwegingen te zwaar doorwegen in verhouding tot 
de privacy, werd gezegd. Voor de VVJ / AVBB kwam daar 
bij dat de algemene bewaarplicht ook de communicatie van 
journalisten trof, en dus een hypotheek kon leggen op het 
journalistieke bronnengeheim.
De Liga voor Mensenrechten en de Orde van Advocaten 
trokken naar het Grondwettelijk Hof, en dat heeft hen nu 
gelijk gegeven. Het Hof erkent dat voor specifieke mis-
drijven – zoals hacking, stalking of terrorisme – justitie en 
veiligheidsdiensten ook communicatiedata moeten kunnen 
exploiteren. Maar een algemene dataretentie, zonder onder-
scheid te maken tussen personen, gegevens of termijnen, is 
een brug te ver.

Het Grondwettelijk Hof volgt daarmee een lijn die eerder al 
door andere rechtscolleges was uitgezet. In een zestal andere 
Europese landen werden gelijkaardige wetgevingen afge-
straft. Onder meer in Duitsland en Nederland was dat het 
geval. Overigens waren die nationale wetten gebaseerd op 
een Europese richtlijn van 2006. Die drong, na terroristische 
aanslagen in Londen en Madrid even voordien, aan op meer 
bewaring van communicatiedata. Maar vorig jaar werd die 
EU-richtlijn zelf vernietigd door het Europees Hof van Justitie. 
Alweer wegens de te verregaande inbreuk op de privacy.
Sommige politiemensen en magistraten schreeuwen nu 
moord en brand. Ze zouden niet langer bij machte zijn om 
nog behoorlijk achter criminelen aan te gaan. “Digitale 
sporen zijn vandaag essentieel om misdrijven op te helde-
ren”, zegt bijvoorbeeld Philippe Van Linthout, voorzitter van 
de Vereniging van Onderzoeksrechters. Daarmee gaan die 
critici toch wat licht over de vele opsporingsmogelijkheden 
waarover ze nog altijd beschikken.
Intussen hebben drie federale regeringsleden zich aan tafel 
gezet om een nieuwe wet voor te bereiden. Minister van 
Justitie Koen Geens (CD&V), minister van Telecommunicatie 
Alexander De Croo (Open Vld) en staatssecretaris voor 
Privacy Bart Tommelein (Open Vld) wacht nu de moeilijke 
taak om de beoogde databewaring te regelen in een betere 
verhouding met de privacy. En met meer proportionaliteit ten 
aanzien van het journalistiek bronnengeheim.

Pol Deltour

Vernietiging datarententiewet ook heilzaam voor  
journalistiek bronnengeheim

Privacysalon van de VVJ en de Liga voor Mensenrechten
in het kader van de uitreiking van de

Big Brother Awards

15 oktober 2015 – 19 u
Koninklijke Vlaamse Schouwburg – Brussel

Vermist: de ongesurveilleerde journalist
Hoe toenemende communicatiesurveillance ook de vrije pers bedreigt
Privacy moet binnen het veiligheidsbeleid van de voorbije 15 jaar steevast wijken voor haar grote broertje veiligheid. 
Inlichtingendiensten slokken gulzig onze persoonsgegevens op, overheden introduceren draconische veiligheidsmaatregelen 
om de terreurdreiging een halt toe te roepen en bedrijven verlenen gretig hun medewerking. 

Deze toenemende communicatiesurveillance bedreigt ook de vrije pers. Voor journalisten wordt het immers bijzonder 
moeilijk, zelfs quasi onmogelijk, om nog discrete contacten te hebben met informele contactpersonen en vertrouwelijke 
bronnen. Dit dreigt de vrije informatiegaring te verstikken. België mag dan degelijke wetgeving hebben die het journalistieke 
bronnengeheim beschermt, maar wie garandeert ons die bescherming ook op het terrein ?

Kom mee debatteren met experten ter zake
• Paul Van Santvliet (onderzoeksrechter in Antwerpen en voorzitter van de BIM-Commissie, die specifiek toezicht 

houdt op de inlichtingendiensten)
• Lars Bové (journalist De Tijd en auteur van het boek ‘De geheimen van de Staatsveiligheid’)

Moderator: Dominique Soenens (journalist De Morgen) 

Meer info en inschrijvingen:  https://privacysalon.mensenrechten.be/n

�



8

‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t Actueel

Tientallen freelancers bij Think Media wachten  
op vergoeding

Pol Deltour

juli 2015

Sinds 15 juni, en nog tot 15 augustus, heeft Think Media van de Antwerpse rechtbank van 
koophandel bescherming gekregen tegen zijn schuldeisers. Dat betekent dat ook tientallen 
freelancers van P-Magazine, Menzo, Ché en Clint.be voorlopig niet worden betaald. De VVJ biedt 
rechtsbijstand aan de getroffen journalisten.

De Wet Continuïteit Ondernemingen (WCO) biedt een bedrijf 
de mogelijkheid om voor een korte tijd verder te werken 
zonder dat de schuldeisers moeten worden betaald. De 
Antwerpse handelsrechtbank geeft Think Media op die 
manier twee maanden tijd om te herstructureren of een 
nieuwe overnemer te vinden. Gerechtelijk bemiddelaar Erik 
Greeve moet die operatie in goede banen leiden.
Think Media Magazines zit al een tijd in moeilijke papieren. 
Het bedrijf boekte vorig jaar een verlies van ruim 10 miljoen 
euro. De omzet liep in 2014 met een kwart terug. TMM lijdt 
zwaar onder de structurele crisis bij de gedrukte pers. Die 
treft de magazinemarkt nog erger dan de rest, en binnen dat 
segment worden mannenbladen nog eens extra hard getrof-
fen. Zo haalt P-Magazine momenteel een oplage van 26.000, 
waar dat in beter tijden ooit 60.000 was.
Bij Think Media Magazines werken hooguit enkele journalis-
ten met een vast contract. Zij zijn, zoals het veertigtal andere 
vaste personeelsleden, in het geval van een WCO of faillisse-
ment beter financieel beschermd dan gewone schuldeisers. 
Toch kregen ook zij onlangs te horen dat de betaling van hun 

wedde voor twee weken werd opgeschort.
Daarnaast zijn tientallen freelancers actief voor de maga-
zines, tot en met de hoofdredacteuren toe. Zij kunnen in-
gevolge de WCO-procedure hun facturen aan Think Media 
voorlopig niet invorderen. Dat leidt in meer dan een geval 
tot financiële verwikkelingen voor de freelancer zelf.
De VVJ heeft een raadsman ingeschakeld voor bijstand aan 
de getroffen freelance journalisten. Hij gaat nu in overleg 
met de gerechtelijk bemiddelaar over een zo snel mogelijke 
betaling van alle openstaande facturen.
De toekomst van TMM is hoogst onzeker. Mogelijk behoudt 
topman Maurice De Velder alleen nog enkele ‘kroonjuwelen’, 
en focust hij voor de rest op de markt van de (wel nog min of 
meer rendabele) buitenreclame. De Persgroep lijkt niet ge-
interesseerd in een overname, en heeft trouwens de handen 
vol met de recente aankoop van vier Sanoma-titels.
Overigens geniet Maurice De Velder een verre van smette-
loze reputatie. Hij sleept een verleden van conflicten met zich 
mee, en in 2008 werd hij veroordeeld voor onder meer vals-
heid in geschrifte en misbruik van vertrouwen.

8

CIJFEROEFENING OVER JOURNALISTENPENSIOEN
De AVBB is, samen met de Rijksdienst voor Pensioenen (RvP), aan het bekijken of de voorbije jaren voor alle loontrekkende 
beroepsjournalisten wel correct aanvullende sociale bijdragen voor het journalistenpensioen zijn betaald. Volgens de RvP 
vielen om en bij 2.900 beroepsjournalisten in 2013 onder het regime. De AVBB leidt uit haar databank af dat het vandaag 
om ruim 3.300 beroepsjournalisten gaat.
Het juiste cijfer is van belang, omdat als het aantal betrokken journalisten hoger ligt, er momenteel nog geen sprake is van 
enig deficit in het stelsel van het aanvullende journalistenpensioen. Dat vermindert dan meteen de nood om het regime te 
wijzigen of zelfs op te doeken, zoals minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR) eigenlijk wil.
De VVJ en de Franstalige AJP gaan nu bij diverse mediahuizen na waarom ze voor sommige loontrekkende beroepsjournalis-
ten niet de wettelijk verplichte aanvullende pensioenbijdrage betalen. Het gaat om 3% van het brutoloon, waarvan 1% ten 
laste valt van de journalist zelf. VVJ en AJP zullen aandringen op de nodige regulariseringen.
Pensioenminister Bacquelaine dringt aan op een migratie van het wettelijke journalistenpensioen naar de tweede pensioen-
pijler. De mediabedrijven zouden het voordeel dan opnemen in eigen pensioenplannen. De AVBB maakt groot voorbehoud 
hiertegen, omdat het verre van zeker is dat alle mediahuizen hierin zullen mee gaan.                                                   (PD)

BEZWAARSCHRIFTEN AUTEURSRECHTEN INGEDIEND
Een advocaat-fiscalist heeft op verzoek van de VVJ een reeks bezwaarschriften ingediend bij Financiën tegen de wijze waarop 
de fiscus vergoedingen in auteursrechten behandelt. Het gaat om een reeks journalisten die hun inkomen volledig in fiscaal 
voordelige auteursrechten hebben aangegeven. Nogal wat belastingcontroleurs blijven die praktijk verwerpen, en zetten 
deze aangiften volledig of gedeeltelijk om in gewone beroepsinkomsten. Voor de betrokken journalisten leidt dat tot pijnlijke 
navorderingen en soms ook boetes.
De discussie is voor een stuk principieel. Sommige belastingcontroleurs weigeren journalistiek werk immers sowieso te zien 
als auteursrechtelijk beschermd, en verwerpen dan ook elke auteursrechtenvergoeding. Intussen staat het wel degelijk vast 
dat journalistieke bijdragen – het weze tekst of beeld – auteursrechtelijk worden beschermd.
De ingediende bezwaarschriften verwijzen verder naar de circulaire van Financiënminister Johan Van Overtveldt (N-VA), 
die betaling in 100% auteursrechtenvergoeding heeft mogelijk gemaakt. De voorwaarde hiertoe is dat het contract tussen 
opdrachtgever en freelance journalist enkel een overdracht van auteursrechten betreft (en niet spreekt over prestaties daar-
voor). Dat is voor veel freelancers wel degelijk het geval.                                                                                              (PD)



999

Fusiegesprekken Oost-Vlaamse tv-zender lopen vast
Steven Vanden Bussche

Eind 2014 werd aangekondigd dat de regionale zenders AVS en TVO (tot voor kort nog TV Oost) 
onderhandelingen zouden starten om te komen tot één Oost-Vlaamse zender. De afgelopen 
maanden bleef het evenwel stil over de voortgang van de fusiegesprekken.

De knoop blijkt vooral bij het Gentse AVS te liggen. Volgens 
AVS-erevoorzitter Bertram Deconinck zijn er diverse knel-
punten, waaronder de vrees voor minder subsidies, als er 
één zender komt. De personeelsleden van beide omroepen 
vallen ook onder een verschillende cao, en AVS beschikt 
over een groot patrimonium. “Je hoeft niet altijd samen te 
smelten om samen te werken”, aldus Deconinck, die verwijst 
naar de samenwerking van AVS met de West-Vlaamse zender 
WTV-Focus.
Van zijn kant zegt Frederick Wittock, voorzitter van TVO, te 
blijven geloven in de voordelen van een eengemaakte Oost-
Vlaamse zender. “Het enige toekomstgerichte project is een 
zender voor de hele provincie met ontkoppeling”, zegt hij. 
Wittock herinnert er ook aan dat de Vlaamse overheid extra 
middelen klaar heeft voor regionale zenders die samenwer-
ken.
Om de vastgelopen fusiegesprekken te deblokkeren roept 
Oost-Vlaams gouverneur Jan Briers nu bestuurders van de 
twee zenders bijeen. “Voor de provincie is het belangrijk 
dat de regionale televisiezenders zo kwaliteitsvol mogelijk 
werken”, aldus Briers. “Het lijkt ons ook logisch om zoveel 

mogelijk informatie te geven over de hele provincie en niet 
de helft ervan.”

Studio

Intussen wordt het nieuws voor de regionale zenders TVO 
en ATV gepresenteerd vanuit dezelfde nieuwe studio in de 
gebouwen van ATV in Antwerpen. De zenders spreken van 
een synergie die middelen vrijmaakt om in de redacties te 
investeren.
Begin dit jaar besliste Concentra om de exploitatie van haar 
drie regionale zenders TVO, ATV en TV Limburg onder te 
brengen in een nieuwe vennootschap, genaamd De Buren. 
Het delen van een nieuwsstudio in Antwerpen past in dat 
plaatje. “Het realiseren van synergieën voor faciliteiten en 
productie zorgt voor extra middelen voor onze redactie”, zegt 
Stavros Van Halewyck van TVO. De redactie van TVO blijft wel 
degelijk in Sint-Niklaas gevestigd, conform met het Vlaamse 
omroepdecreet. Nog volgens Van Halewyck staat de verhui-
zing naar de studio in Antwerpen de fusie of meer samen-
werking met AVS in Gent geenszins in de weg.

ib  apiend-
 dolorro bea-
m ratis VO-

egeten  Itat 
est laboris nis 
si vit dolesto t 

v intellectuele  creatives.be
gn kaas estibus apiendis ser-
sped mos dolorro beaquiae 
volo endam ratis VOLUPTA 
spedit gegeten  Itat volorpo 
rporum est laboris nis dolor-
ento hebbn  si vit dolesto t 
v intellectuele  creatives.be
gn kaas estibus apiendis ser-
sped mos dolorro beaquiae 
volo endam ratis VOLUPTA 
spedit gegeten  Itat volorpo 
rporum est laboris nis dolor-

powered by

• gn kaas estibus apiend-
is sersped mos dolorro bea-

• Tekstje over 
AGENTSCHAP ONDERNE-
MEN renet estibus apiendis 
hongertje dolorro beaqui-

rporum est laboris nis dolor-

 estibus apiendis ser-

spedit gegeten  Itat volorpo 

 apiend-
dolorro bea-

est laboris nis 
si vit dolesto t 

rporum est laboris nis dolor-

ib  apiend- apiend-

egeten  Itat egeten  Itat 
est laboris nis 

gn kaas estibus apiendis ser-

volo endam ratis VOLUPTA

v intellectuele  creatives.be
si vit dolesto t 

 estibus apiendis ser-
sped mos dolorro beaquiaesped mos dolorro beaquiaedolorro beaquiae

rporum est laboris nis dolor-
ento hebbn  si vit dolesto t 

gn kaas estibus apiendis ser-
v intellectuele  creatives.be
gn kaas estibus apiendis ser-

spedit gegeten  Itat volorpo spedit gegeten  Itat volorpo 
rporum est laboris nis dolor-

v intellectuele  creatives.bev intellectuele  creatives.be
ento hebbn  si vit dolesto t 

spedit gegeten  Itat volorpo spedit gegeten  Itat volorpo 
rporum est laboris nis dolor-

 estibus apiendis ser-
sped mos dolorro beaquiae
gn kaas estibus apiendis ser-
sped mos dolorro beaquiae
volo endam ratis VOLUPTAvolo endam ratis VOLUPTA

sped mos dolorro beaquiaedolorro beaquiaedolorro beaquiae

powered by

est laboris nis 
egeten  Itat egeten  Itat 

est laboris nis 

•  estibus apiend-
is sersped mos dolorro bea-is sersped mos 
• gn kaas estibus apiend-gn kaas estibus apiend-

dolorro beaqui-
MEN renet estibus apiendis MEN renet estibus apiendis 
AGENTSCHAP ONDERNE-
• Tekstje over

• gn kaas estibus apiend-
is sersped mos dolorro bea-
quiae volo endam ratis VO-

LUPTA spedit gegeten  Itat 
volorpo rporum est laboris nis 
dolorento hebbn  si vit dolesto t 
v intellectuele  creatives.be
gn kaas estibus apiendis ser-
sped mos dolorro beaquiae
volo endam ratis VOLUPTA

spedit gegeten  Itat volorpo 

 estibus apiend-
is sersped mos dolorro bea-

volorpo rporum est laboris nis 
dolorento hebbn  si vit dolesto t 

quiaequiae volo endam ratis VO-

is sersped mos dolorro bea-
• gn kaas estibus apiend-gn kaas estibus apiend-

quiae
LUPTA spedit gegeten  Itat LUPTA spedit gegeten  Itat 
volorpo rporum est laboris nis 

quiae
 spedit gegeten  Itat  spedit gegeten  Itat 

volo endam ratis VOLUPTA

v intellectuele  creatives.be

sped mos dolorro beaquiaesped mos dolorro beaquiaedolorro beaquiae
gn kaas estibus apiendis ser-gn kaas estibus apiendis ser-gn kaas estibus apiendis ser-
sped mos dolorro beaquiae

• gn kaas estibus apiend-
is sersped mos dolorro bea-
quiae volo endam ratis VO-

LUPTA spedit gegeten  Itat 
volorpo rporum est laboris nis 
dolorento hebbn  si vit dolesto t 
v intellectuele  creatives.be
gn kaas estibus apiendis ser-
sped mos dolorro beaquiae
volo endam ratis VOLUPTA

spedit gegeten  Itat volorpo 
rporum est laboris nis dolor-
ento hebbn  si vit dolesto t 
v intellectuele  creatives.be
gn kaas estibus apiendis ser-
sped mos dolorro beaquiae
volo endam ratis VOLUPTA

spedit gegeten  Itat volorpo 
rporum est laboris nis dolor-
ento hebbn  si vit dolesto t 
v intellectuele  creatives.be

 estibus apiend-
is sersped mos dolorro bea-

volorpo rporum est laboris nis 
dolorento hebbn  si vit dolesto t 

quiaequiae volo endam ratis VO-

is sersped mos dolorro bea-
• gn kaas estibus apiend-gn kaas estibus apiend-

quiae
LUPTA spedit gegeten  Itat LUPTA spedit gegeten  Itat 
volorpo rporum est laboris nis 

quiae
 spedit gegeten  Itat  spedit gegeten  Itat 

gn kaas estibus apiendis ser-

volo endam ratis VOLUPTA

v intellectuele  creatives.be
dolorento hebbn  si vit dolesto t 

 estibus apiendis ser-
sped mos dolorro beaquiaesped mos dolorro beaquiaedolorro beaquiae

rporum est laboris nis dolor-
ento hebbn  si vit dolesto t 

gn kaas estibus apiendis ser-
v intellectuele  creatives.be
gn kaas estibus apiendis ser-

spedit gegeten  Itat volorpo spedit gegeten  Itat volorpo 
rporum est laboris nis dolor-

v intellectuele  creatives.bev intellectuele  creatives.be
ento hebbn  si vit dolesto t 

spedit gegeten  Itat volorpo 

sped mos dolorro beaquiae
gn kaas estibus apiendis ser-
sped mos dolorro beaquiae
volo endam ratis VOLUPTAvolo endam ratis VOLUPTA

sped mos dolorro beaquiaedolorro beaquiaedolorro beaquiae

rporum est laboris nis dolor-
spedit gegeten  Itat volorpo 
rporum est laboris nis dolor-

v intellectuele  creatives.be
ento hebbn  si vit dolesto t 
rporum est laboris nis dolor-
ento hebbn  si vit dolesto t 

m ratis VO-

egeten  Itat egeten  Itat 

(advertentie)



10

‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)

10

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t

juli 2015

Service Bruno Koninckx

Lichte Windows tablet
De Surface 3 van Microsoft is het kleinere, en ook iets goedkopere, broertje van de Surface Pro 3, die al langer uit is. Waar 
de Pro versie veeleer naar een laptop neigt – wat kracht, gewicht en prijs betreft – sluit de gewone Surface 3 meer aan bij 
een tablet.
Met 10,8 inch is het scherm bijvoorbeeld niet al te groot. Hierdoor kun je het gewoon los als tablet 
gebruiken. Alleen jammer dat Windows 8.1 nog niet echt volledig op tablets is afgestemd. Zonder 
toetsenbord kan je met de Surface dan ook niet enorm veel doen. Helaas moet je voor zo’n toet-
senbord dan 150 euro neertellen, en maakt het van je Surface nog geen echte laptop. Gewoon 
mails of korte berichten verwerken gaat nog, maar voor langere teksten vinden we het niet 
comfortabel genoeg typen.
Voor doorsnee kantoorsoftware als Microsoft Office, surfen en lichte beeldbewerking vol-
staat de Surface 3 zeker. De resolutie van 1920 x 1280 volstaat voor een 10,8 inch 
scherm, en het beeld is op zich ook prima. Alleen vinden we dat er nog vrij 
veel rand is rond het scherm zelf.
Al bij al is de Surface 3 op zich zeker een geslaagd toestel, tenmin-
ste als je het vooral voor gebruik onderweg of als tweede toestel 
ziet. Maar dan is de prijs wel aan de hoge kant. 600 euro voor de 
versie met 64 GB geheugen en slechts 2 GB werkgeheugen is vrij veel. Wil 
je beide geheugens verdubbeld zien, dan komt de prijs op 720 euro. De 150 
euro voor het toetsenbord komt daar dus nog bovenop.

www.microsoft.be

Superlichte Android tablet-mini laptop
Sony heeft van zijn Xperia Z4 Android tablet eigenlijk een mini laptop gemaakt. Dankzij het stan-
daard bijgeleverde toetsenbord kan je deze tablet immers ook als werkpaardje voor onderweg 
gebruiken.
Met zijn gewicht van slechts 396 gram (zonder toetsenbord) is de Z4 waarschijnlijk de lichtste en 
dunste 10 inch tablet op de markt. De batterij houdt het bij zuinig gebruik tot enkele werkdagen 
vol. Het 10 inch scherm is erg helder, en zelfs buiten bij zonlicht nog vrij goed bruikbaar. Voor 
zijn omvang heeft de Z4 ook goede luidsprekers die een surround sound effect genereren. De 
8 megapixel camera levert goed werk, zelfs bij mindere lichtomstandigheden, maar 
kent uiteraard zijn grenzen voor professioneel gebruik.
Het meest in het oog springend is echter zeker het in ons land standaard 
bijgeleverde toetsenbordje. Als hier en op de tablet Bluetooth aan staat, ver-
binden de twee zich automatisch als je het scherm in het toetsenbord schuift. 
Het Azerty-toetsenbord heeft alles wat je ook bij een laptopversie vindt, inclusief enkele 
sneltoetsen. Het heeft zelfs een trackpad. Als je de tablet in het toetsenbord schuift, komen er een 
cursor en een taakbalk zoals bij Windows tevoorschijn.
Het toetsenbord is uiteraard erg klein, maar tikt toch nog vrij goed. Wetende dat je programma’s als Google Drive, maar 
ook alle Microsoft Office toepassingen op deze tablet kan installeren, wordt duidelijk dat hij als een echte minilaptop kan 
fungeren. Het geheel weegt ongeveer 800 gram, is erg dun en compact, maar toch nog performant. Ideaal dus voor als je 
onderweg bent en zo licht mogelijk gepakt wil zijn. In de Benelux levert Sony bovendien alleen de 4G variant, zodat je in 
combinatie met een sim-kaart bijna overal online kan. Leuk om weten voor wie in ruwere omstandigheden werkt, is dat de 
tablet bestand is tegen stof en tot 30 minuten een meter onder water kan.
Helaas moet je voor al dit moois wel diep in de buidel tasten: de prijs hangt tussen de 749 en 779 euro.

www.sonymobile.com

Automatisch interviews uittikken is nog niet voor morgen
Bij elke nieuwe versie van Dragon NaturallySpeaking, de spraakherkenningssoftware van Nuance, hopen we dat zelf ge-
sprekken uittikken tot het verleden behoort. Helaas is dat met versie 13 nog altijd niet het geval, 
zelfs al belooft Nuance dat je de software bijna meteen kan beginnen gebruiken.
In de praktijk blijkt een gewoon gesprek omzetten naar tekst nog helemaal niet bruikbaar te zijn. 
Hoewel Nuance belooft dat je in de meeste gevallen geen speciale microfoon meer nodig hebt, 
bleek het resultaat van een dicteersessie met de ingebouwde microfoon van onze nieuwe laptop 
toch geen succes. Vreemd genoeg haalden we een grotere accuraatheid met de gratis Dragon 
Dictation app op onze smartphone dan met het pakket op computer. Alleen met een hoofdtele-
foon met goede microfoon was het resultaat beter. En na wat oefenen werd het ook al beter.
Op het vlak van spraakcommando’s is de software er wel een stuk op vooruit gegaan. Zo kan je nu, 
zoals bij een spraakassistent als Siri op iPhone, een commando geven om iets op internet te zoeken 
of een mail te schrijven in Gmail.
Op zich best handig, maar wie snel kan typen en goed met een computer om kan, zal het op de 
oude manier nog altijd sneller voor elkaar krijgen.

www.nuance.be



11111111

AXES:  
handige zoekmachine voor digitale video

Luc Vanheerentals

Wetenschappers van iMinds-KU Leuven hebben in het kader van een Europees project een ge-
avanceerde zoekmachine ontwikkeld voor digitale videoarchieven. AXES herkent gebouwen, 
locaties, gezichten of voorwerpen, en leidt gebruikers naar het fragment in kwestie. De tool is 
op maat gesneden van journalisten en onderzoekers.

De zoekmachine is zeer gebruiksvriendelijk. Door integratie 
van spraakherkenningstechnologie kan in de videofragmen-
ten ook worden gezocht op basis van gesproken woorden.
De ontwikkelaars stellen twee versies van AXES ter beschik-
king. Een ervan is als opensource software gratis. Dit pakket 
‘Open AXES’ kan worden gedownload op www.axes-project.
eu/?p=2433. Volgens professor Tinne Tuytelaars, die het 
AXES-project coördineerde, zal deze module ongetwijfeld 
in de smaak vallen van journalisten en onderzoekers. AXES 
werd ontwikkeld door een Europees consortium van 13 part-
ners, waar iMinds-KU Leuven deel van uitmaakt.
Om Open AXES te kunnen downloaden moet je pc een Linux-
besturingsysteem hebben. Als je werkt met een Windows-pc, 
moet je eerst een ‘virtual 
machine’ installeren om 
een Linux omgeving te si-
muleren op je computer. 
Eenmaal je het pakket ge-
download hebt, moet je de 
video’s die je wil gaan ana-
lyseren naar een specifieke 
map kopiëren.
Je kunt per video ook een 
bestand bijvoegen met 
informatie, zoals de titel, 
het tijdstip van opname, 
de naam van de auteur en 
dies meer. Zo kan vervol-
gens ook op die kenmer-
ken worden gezocht. Het 
systeem werkt goed met 
standaardformaten van vi-
deo’s. Bij een supergroot 
formaat is de werkbaarheid 
afhankelijk van de kracht 
van je pc en het beschikba-
re geheugen. Het systeem 
werkt vanzelfsprekend ook 
beter naarmate de kwali-
teit van de video’s beter is. 
Professor Tuytelaars: “Als de 
video’s van een redelijke kwaliteit zijn, is er normaal geen 
probleem.”

In het gratis AXES-pakket is het mogelijk de video’s te analy-
seren op basis van 1.500 beeldconcepten, waarop de zoek-
machine is ingesteld. Het gaat om bijvoorbeeld een hond, 
een keuken, een straat, een woestijn, een fiets… Wie zo’n 
term intikt, krijgt vervolgens automatisch de lijst van video’s 
waarin zich een dergelijk fragment bevindt. De verwerkings-
tijd van één uur video’s hangt af van de kracht van je pc, en 
bedraagt gemiddeld 3 uur.

Daarnaast kun je nog een andere zoekterm ingeven dan 
de 1.500 op de lijst. Het systeem zoekt dan naar beelden 
hiervan op basis van modellen bij Google Images of een 
andere online zoekmachine. Dat kan dankzij de spraak-
herkenningstechnologie dus ook op basis van gesproken 
woorden. Weliswaar is de openscource software enkel be-
schikbaar voor Engelse termen.

Veel voordelen

Naast het gratis beschikbare Open AXES, ontwikkelden de 
onderzoekers het meer gesofisticeerde AXES Lite. Hiermee is 
ook gezichtsherkenning mogelijk, en kun je specifieke loca-

ties zoals de Grote Markt in 
Brussel zoeken. Deze versie 
vergt evenwel meer tech-
nische faciliteiten. Ze wordt 
ook voorbehouden aan ont-
wikkelaars die de technolo-
gie verder willen uitbouwen. 
Professor Tuytelaars: “De 
verwerking van de video’s 
voor deze categorieën duurt 
nogal lang, en dat maakt de 
tool wellicht minder interes-
sant voor gewone gebrui-
kers.”

Hoe dan ook heeft AXES heel 
wat voordelen in vergelijking 
met bestaande tools, omdat 
enkele obstakels handig 
worden omzeild. Tot nu 
moesten video’s, om door-
zoekbaar te worden, eerst 
nog vooraf worden ‘getagd’. 
En nadat de zoekresultaten 
waren weergegeven, was 
er opnieuw een handmatige 
tussenkomst nodig om de 
geselecteerde video’s door 

te spoelen en het juiste fragment te vinden. De huidige tools 
vragen ook om het videomateriaal naar openbare databases 
te uploaden, wat niet altijd mogelijk is vanwege auteurs-
rechten en privacyregels. Tinne Tuytelaars: “AXES heeft dat 
upload probleem niet. Gebruikers kunnen ze veilig toepas-
sen op hun privé-collecties. Ze komen bij het doorzoeken ook 
automatisch uit bij het juiste fragment. Doorspoelen hoeft 
dus niet meer.”

www.axes-project.eu



12

‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t

12

In gesprek
Jan HAUTEKIET, radiomaker en vooruitgangsoptimist

‘Efficiënter werken betekent niet het einde van de 
kwaliteitsjournalistiek’ Monica Moritz

juli 2015

Radioman Jan Hautekiet (59) mag dan journalistiek van huis uit hebben meegekregen, zelf 
Kuifje worden was niet meteen zijn jongensdroom. Hautekiet studeerde eerst Germaanse, 
voegde daar een baccalaureaat filosofie en een jaar communicatie aan toe, en volgde ook nog 
een opleiding muziek. In 1979 belandde hij veeleer toevallig in de radiowereld, waar hij later 
door de lezers van Humo werd uitgeroepen tot bekwaamste radiofiguur van de eeuw.

Jan Hautekiet:  “Ik was niet in de wieg gelegd om in het on-
derwijs te belanden, maar ik was wel graag met taal bezig. Op 
een dag vroeg een kennis me of ik in zijn plaats een stuk over 
het Millennium van Brussel wilde schrijven voor de proefop-
name van een radioprogramma. Ik zag dat wel zitten, en ben 
met mijn tekst naar het oude radiogebouw op het Flageyplein 
getrokken. Twee weken later werd ik gevraagd voor de pre-
sentatie van een radioprogramma. Daar zijn taal, muziek en 
journalistiek mooi samengevloeid. Ik had toen net de oplei-
ding  journalistiek van de AVBB gevolgd en het journalisten-
examen afgelegd. Binnen het jaar kon 
ik voltijds aan de slag, en sindsdien is 
het niet meer gestopt. Journalistiek is, 
net als mijn muziek, een manier om de 
wereld te beleven.”

De Journalist: Nooit aan een overstap 
naar televisie gedacht?

“Nee, ik ben heel blij met mijn job op de 
radio. Ik heb op Radio 1 maatschappe-
lijke magazines en muziekprogramma’s 
gepresenteerd tot in 1983. Toen kwam 
onze directeur-generaal, Jos Op de 
Beeck, met het idee om Studio Brussel 
op te richten. Jan Schoukens heeft het 
concept uitgewerkt en me gevraagd om 
mee de sprong te wagen. Voor mij was 
het echt wel een heel grote sprong, en 
ik heb er dan ook even over getwijfeld. 
Maar het avontuurlijke trok mij aan, 
en dus ging ik ervoor. De eerste jaren 
verliepen heel moeizaam, dat was echt 
terrein veroveren, stap voor stap, letter-
lijk golflengte per golflengte. Achteraf bekeken was het een 
unieke ervaring, zo from scratch iets opstarten met eenvou-
dige middelen.”

Hadden jullie een eigen nieuwsploeg?

“Nee, in het begin hingen we af van de journalisten van de 
algemene nieuwsdienst. Die keken eerst een beetje neer op 
dat nieuwe popstationnetje dat het nieuws op maat van zijn 
publiek uitzond. Ik snap die achterdocht wel, zeker in de tijds-
geest van de vroege jaren ‘80. Vandaag stemt elke radiozender 
zijn nieuwsformat af op zijn doelgroep. En zo hoort het ook. Je 
modelleert je nieuws en je onderwerpen, je benadrukt niet elk 
bericht op dezelfde manier, je denkt na over je publiek. Maar 
dat was toen absoluut nieuw, wij waren de enigen met een 
andere, meer bevattelijke aanpak van het nieuws. We schrap-
ten zelfs al eens alinea om de tekst snediger te maken, zonder 
iets af te doen aan de inhoud.”

Wie heeft Hallo Hautekiet bedacht?

“We waren toen de eerste zender met een horizontale pro-
grammering. Elke weekdag zonden we op hetzelfde tijdstip 
hetzelfde type programma’s uit. Op een gegeven moment 
wilden we dat doorbreken en iets anders doen op woensdag-
namiddag: een verzoekprogramma voor jongeren. Iemand 
moest dat presenteren natuurlijk, en toen niemand rond de 
tafel zijn vinger opstak, werd ik als Chinese vrijwilliger aange-

duid. De bedoeling was dat de luiste-
raars een song aanvroegen en daarbij 
vertelden waarom ze die plaat wilden 
horen. Dat muzikale gedeelte heeft 
amper drie weken standgehouden, 
daarna bleven alleen het verhaal en 
het vrolijke getater over. De woens-
dagnamiddag werd een gigantische 
speelplaats van blijdschap, onnozel-
heid, grappigheid en soms ook van 
intens verdriet. Het was een tornado 
van emoties met zeer beklijvende en 
chaotische momenten, een soort revue 
de la condition humaine.” (lacht)
“Ik moet bekennen dat ik me na de 
uitzending meestal de helft van wat er 
was gebeurd niet meer kon herinne-
ren. Drie uur non stop improvisatie, dat 
was heel intens. Maar in al die gekke 
anarchie en onvoorspelbaarheid is er 
een moment geweest dat ik nooit zal 
vergeten. Op een middag vroeg een 
luisteraar om een gesprekje met zijn 
vrouw die in het ziekenhuis op haar 

bevalling wachtte, opnieuw uit te zenden. Want, zo zei hij, ‘ze 
is een paar dagen later overleden in dat kamertje’. Dat kwam 
ijskoud op een woensdagmiddag om half vier op mijn hoofd 
terecht. Dan stopt alles, hè, wat moet je dan zeggen? Tegelijk 
gaven zo’n momenten me het gevoel dat het programma 
meer was dan een festival van onnozelheid. Blijkbaar was er 
behoefte aan dat soort programma, en de luisteraars hadden 
er ook een goed gevoel bij.”

Wat niet belet dat heel wat mensen zich ook aan je erger-
den…

“Ik ben erin geslaagd om in de Pop Poll van Humo tegelijk 
tot de bekwaamste én de ergerlijkste  radiofiguur te worden 
verkozen. Kijk, dan heb je toch iets teweeg gebracht bij de 
mensen: afkeer, sympathie, whatever, maar het is aangeko-
men en het heeft iets losgemaakt. Toch waren we er nooit op 
uit om mensen te choqueren. Ons programma was een roller 

‘Ik bouw vaker een rustpunt in, en hoop 
zo wat meer greep te krijgen op  
mijn tijd.’                                        (foto MM)



131313

coaster, die ons in ongelooflijke situaties terecht bracht. Ik liet 
mensen soms van de autostrade afrijden en ergens aanbellen 
bij iemand die ook aan de lijn hing en zo. Maar dat was pure 
improvisatie. Als je dat had moeten orkestreren, was het niet 
half zo authentiek en geestig geweest. Dat programma werd 
ook de ether ingestuurd toen de interactie met luisteraars hier 
nog heel afgemeten was, om niet te zeggen onbestaande. 
Het was de eerste keer dat de interactiviteitskraan helemaal 
werd opengedraaid, drie uur lang. We zondigden ook tegen 
alle wetten van de radio, hè. De lengte van een stukje respec-
teren, mensen laten uitpraten, dat werd allemaal overboord 
gegooid. Vandaag is dat common practice.”

Je kwam toen al op voor correct taalgebruik. Intussen 
spreken Vlamingen in bijna alle programma’s tussentaal 
of dialect en worden ze in eigen land ondertiteld.

“Vlamingen worstelen met een minderwaardigheidscom-
plex ten opzichte van Nederlanders, die makkelijker met hun 
taal omgaan en zich niet afvragen of ze wel correct spreken. 
Nederlanders gebruiken in interviews, voor de klas of bij de 
slager de taal die ze thuis ook spreken, terwijl wij met dialecten 
en invloeden van het Frans moeten afrekenen. In de jaren ‘60 
hebben ze ons daarom nog met goede bedoelingen ingepeperd 
dat we ABN moesten spreken: Hier spreekt men Nederlands! 
Maar televisie en radio zijn vandaag een weerspiegeling 
van een meer gelaagde maat-
schappij en dus ook van de café- 
toog, de huiskamer en de sociale 
omgang. Er zijn veel meer regis-
ters bijgekomen, en die tussentaal 
hoort daarbij. Het beheersen van 
veel taalregisters beschouw ik als 
een absolute rijkdom.”

Tussentaal stoort je dus niet?

“Dat is de taal die ik met mijn re-
dactie spreek en die iedereen comfortabel vindt, omdat er 
geen code is die bepaalt wat wel en niet mag. Wij, Vlamingen, 
hebben sterk de neiging om onze taal aan te passen aan 
de context. Zet hier een groep Vlamingen samen met één 
Franstalige, en de Vlamingen zullen op zeker moment wel 
overschakelen op het Frans. Het omgekeerde lukt waarschijn-
lijk niet. Ik vergelijk onze taal soms met een gigantisch kerkor-
gel met veel registers die we allemaal  kunnen bespelen. Een 
slager die zijn klanten met dialect gelukkig maakt, hoeft geen 
ABN te spreken. Op een ruimer platform heb je standaard taal 
wel nodig om je verstaanbaar te maken. Het is misschien niet 
de functie van een journalist om dat onder de aandacht te 
brengen, maar als medium kun je dat wel. Even goed kun je 
zo de kromtaal van vele instanties hekelen.”

Hoe evolueert de radiojournalistiek van de openbare 
omroep in een veranderend medialandschap?

“Het monopolie op snelheid zijn we misschien kwijt, maar 
we kunnen sneller dan ooit kwalitatieve audio produceren en 
beter dan ooit ingrijpen in het leven van de luisteraar. Vroeger 
ging je met een loodzware Nagra-bandopnemer op reportage, 
en moest je nadien de interviews letterlijk laten knippen door 
een technicus. Het duurde uren voor je een montage van een 
paar minuten kon uitzenden. Nu kun je met kleine, lichte ap-
paratuur alles meteen de lucht insturen. Maar wezenlijke ver-
schillen zijn er niet. Wel leveren ook bij ons burgerjournalisten 
tegenwoordig hun stukje van de journalistieke koek. Vooral bij 

revoltes voel je dat de burger een aanvullende rol speelt in de 
verslaggeving. Journalistiek is niet langer het monopolie van 
enkele mensen die gestudeerd en gewerkt hebben voor hun 
perskaart. Maar beroepsjournalisten blijven wel de cruciale kri-
tische toetssteen van goeie berichtgeving in een wereld waar 
iedereen een gemanipuleerde foto de wereld kan rondsturen. 
En er is en blijft nood aan goede onderzoeksjournalistiek.”

Dat vereist wel journalisten met een goeie opleiding? 

“Er komen ontzettend veel mensen met zo’n opleiding op de 
arbeidsmarkt terecht, terwijl de plaatsen beperkt zijn. Zowel 
bij de gedrukte als audiovisuele media zijn de vacatures 
schaars. Redacties zijn niet aan het uitbreiden, integendeel, 
en hogescholen moeten hun studenten daarop wijzen. Ook de 
openbare omroep moet zijn middelen vandaag zeer efficiënt 
inzetten en kan zich geen dubbel werk meer veroorloven.”

Hoe lukte voor jou de combinatie van werk en gezin?

“Mijn vrouw heeft het gezin gerund omdat ze geen profes-
sionele ambities had. We hebben dat niet uitdrukkelijk zo 
gepland, maar gezien mijn job en mijn muziek kwam het wel 
goed uit. We hebben daar nooit een conflict over gehad. Mijn 

vrouw vond het belangrijk om een 
warm nest te creëren voor de kin-
deren en dat heeft zeer goed ge-
functioneerd, maar per saldo heb 
ik veel te weinig tijd besteed aan 
mijn gezin, dat is absoluut waar.”

Na 25 jaar huwelijk zijn jullie 
opnieuw voor de kerk getrouwd, 
ben je zo gelovig?

“Dat kerkelijk huwelijk was een bevlieging en een relatievie-
ring. Maar gelovig? Humanistisch gelovig (lacht). Ik geloof niet 
in een absolute macht waar wij ons als onmaakbare wezens 
aan moeten onderwerpen, wel in een positieve kracht die ons 
aanspoort om onze plek in deze wereld goed in te vullen – ook 
al lukt dat niet altijd. Maar ik ben niet geneigd om aan de hand 
van een aantal ontsporingen te zeggen dat de wereld naar de 
verdoemenis gaat. Ik ben vooruitgangsoptimist. Tot daar mijn 
geloof.”

Hoe zie je de toekomst?

“Efficiënter werken hoeft niet het einde te betekenen van de 
kwaliteitsjournalistiek. We hebben meer mogelijkheden om 
daar creatief mee om te gaan. Als je vandaag twee kranten 
naast mekaar legt, zie je soms nauwelijks het verschil. We 
moeten vaker durven zeggen: doe maar jongens, wij passen 
hiervoor en verdiepen ons in iets anders. Ik hoop juist dat 
budgettaire beperkingen ons ertoe aanzetten om mekaar niet 
altijd achterna te hollen en op te jagen.”
“Over mijn eigen toekomst heb ik nooit nagedacht, en ik 
begin er ook niet aan. Ik hoop nog een behoorlijke tijd actief 
te blijven, al bouw ik nu wel vaker een rustpunt in. Die nooit 
stoppende sneltrein probeer ik af en toe in een stationnetje 
tot stilstand te brengen. Zo hoop ik wat meer greep te krijgen 
op mijn tijd, een kunst die ik niet helemaal beheers. Amen.”

‘Bij de radio zijn we misschien het 
monopolie op snelheid kwijt, maar 

we kunnen wel sneller dan ooit 
kwalitatieve audio produceren.’



14

‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t In memoriam

juli 2015

14

Ronny CEULEERS (23/11/1946  -  31/05/2015)

Een hart voor sport, niet voor geld
Weinigen verdienden een afscheid in de Antwerpse Sint-Pauluskerk meer dan atle-
tiekkenner Ronny Ceuleers. Hoewel hij pas sinds kort van Bertem naar  Antwerpen 
was verhuisd, om dichter bij de sportredactie van ‘zijn’ Gazet van Antwerpen te 
wonen, symboliseert Sint-Paulus de kracht van Ceuleers: in eenvoud doorzetten.
De Predikherenkerk was, in de zeemanswijk, ook ooit een thuis voor de hoertjes 
en de hangjongeren, de verarmde burgers en de cafébazen. Dat hart voor de 
kleine man – en ook voor de kleine sport – heeft Ronny Ceuleers zijn hele leven 
opgebracht. Hij deed dat zoals de kleine man: bescheiden, nooit te beroerd om 
in weer en wind de zompige weiden in te trekken, altijd bereid een schouder-
klopje te geven. En zonder zichzelf of de stervoetballers de navel van de wereld 
te vinden. Ceuleers had iets van de vriendelijke, maar zelfbewuste man van het 
volk. Zijn inzet voor het vak, zijn bekommernis om de collega-sportjournalisten, 
zijn kennis van de (boven)menselijke inspanningen die sporters zich moeten ge-
troosten: ze vonden weerklank in de wereld die hem het meest na aan het hart 
lag, en dat was die van de atletiek en de triatlon.
Sinds 1987 had hij zich geëngageerd in de Sportpersbond. Bij de federalisering 
werd hij de eerste voorzitter van de Vlaamse vleugel, de VBS. Pas vorig jaar zette 
hij een stapje opzij, maar hij bleef als ondervoorzitter de stille kracht achter VBS. 
Ceuleers had in de tussentijd ook van de Vlaamse Reus een begeerde onder-
scheiding gemaakt. De erelijst van die jaarlijkse trofee voor de beste Vlaamse 
sporter toont sinds de stichting in 1992 een opvallende aandacht voor de ‘andere’ 
sporten. Er staat geen enkele voetballer op en maar drie wielrenners. Vorig jaar 
nog maakte VBS een stevig statement met de  bekroning van veelvoudig wereld-

kampioene boksen Delfine Persoon. Dat was de verdienste van Ronny Ceuleers. De zwakkere, de verwaarloosde, de veron-
achtzaamde verdienden meer steun en aandacht dan de idolen.

Lukas De Vos

Jean-Pierre WAUTERS (1933  -  2015)

30 jaar aan het hoofd van Film & Televisie
Jean-Pierre Wauters, op 20 mei overleden in Sint-Jans-Molenbeek, was ruim 30 jaar 
lang hoofdredacteur van het filmtijdschrift Film en Televisie, een uitgave van de 
Katholieke FilmLiga (KFL) en de voorloper van Filmmagie. 
Wauters volgde eind 1958 Huib Dejonghe op als hoofdredacteur van het blad. Onder 
zijn impuls zou Film & Televisie in de jaren ‘60 en ‘70 uitgroeien tot een toonaange-
vend filmtijdschrift met een voor Vlaanderen indrukwekkend aantal abonnees.
Befaamde recensenten en filmmakers publiceerden in het blad. En ook al was Film 
en Televisie van katholieken huize, van meet af aan huldigde Wauters het principe 
van pluralisme onder zijn medewerkers. Jonge mensen gaf hij graag alle kansen. Veel 
huidige filmrecensenten publiceerden trouwens hun eerste besprekingen in Film & 
Televisie. Zo werd het blad een kweekvijver voor ontluikend recensietalent.
Jean-Pierre Wauters was een flamboyante persoonlijkheid met veel zin voor humor. 
Zijn mening over een film was wel eens ongezouten, en dat stak hij dan niet onder 
stoelen of banken. Hij was een perfectionist en een stilist. Al had hij met de Vlaamse 
film een liefde-haatverhouding, toch heeft die Vlaamse film veel aan hem en aan het 
blad te danken.
Jean-Pierre Wauters werkte ook mee aan diverse filmprogramma’s voor de toenma-
lige BRT. In 1990 werd hij bij Film en Televisie als hoofdredacteur opgevolgd door zijn 
redactiesecretaris Ronnie Pede. Maar tot op het laatst bleef Wauters de ontwikkelin-

gen rond het filmtijdschrift, dat hij ten slotte definitief op de rails had gezet, op de voet volgen.

Freddy Sartor



1515

In 1857

15

(foto Dirk Waem /Belga)

Een maand cel voor een oorvijg aan  
een collega-journalist
In 1857 publiceerde Léonce Dupont, redacteur van de 
Antwerpse krant Le Précurseur, een boekje met de titel ‘En 
prison’. Daarin vertelde hij over zijn ervaringen met het gevan-
genisleven. Hij had een maand doorgebracht in de Salm-Salm-
gevangenis (de bajes in de Begijnenstraat kwam pas later). 
Opmerkelijk genoeg vermeldde Dupont in het boekje niet 
waarom hij in de bak had gezeten. We vernemen enkel dat hij 
een straf had opgelopen na “un moment de légitime indigna-
tion”. En dat ‘moment’ was er een van lijfelijk geweld tegen een 
collega-journalist, Lodewijk Vleeschouwer, toen hoofdredacteur 
van de Journal d’Anvers.

De ware toedracht van de zaak vinden we in het verslag van 
een Antwerpse politiecommissaris ten behoeve van de Sureté 
Publique. Dupont was een Fransman, en dus werd er een 
vreemdelingendossier over hem bijgehouden. In die tijd was er 
een nogal heftige polemiek gaande tussen Le Précurseur en Le 
Journal d’Anvers over de interpretatie van het woord ‘crétin’ en 
de kenmerken van crétinisme, zo schreef commissaris August 
van den Bogaert van de 2e wijk. Op zeker moment werd de 
polemiek zelfs “giftig”. Na een artikel in Le Précurseur voelde 
Vleeschouwer zich persoonlijk aangevallen, en hij antwoordde 
met een stuk in zijn eigen krant. Daarin, zo meldt de com-
missaris met lichte ironie, “ontsnapte het woord ‘lache’ uit zijn 
pen”. Dat was bestemd voor de redacteur van de Précurseur.

Nu voelde Dupont zich persoonlijk aangesproken. Hij stapte 
met een advocaat naar de woning van Vleeschouwer in de 
Lange Nieuwstraat in de 2e wijk. Er ontstond een fikse scheld-
partij, en Dupont diende Vleeschouwer een oorvijg toe. Die liet 
zich niet onbetuigd en smeet een schrijfetui naar het hoofd 
van Dupont. De commissaris had met eigen ogen vastgesteld 
dat Dupont daar lichte kwetsuren aan neus en voorhoofd aan 
had overgehouden.

De ruzie kreeg een gerechtelijk staartje. Voor het toedienen 
van de oorvijg kreeg Dupont een maand gevangenisstraf. Tja, 
justitie was toen niet kinderachtig. In 1858 stapte Dupont 
over naar een andere liberale krant, L’Union Commerciale, en 
werd daarvan correspondent in Parijs. Hij verdween dus uit 
Antwerpen.

Commissaris Van den Bogaert voegde in zijn verslag nog 
enkele gegevens toe over Vleeschouwer. Hij merkte onder 
meer op dat die nog had geschreven in De Roskam, “dont 
le charactère est suffissamment connu”. In dat weekblad, dat 
verscheen in 1847-48, had Vleeschouwer zijn reputatie geves-
tigd als geestig en vlijmscherp satiricus. Ook toen al schreef 
hij regelmatig venijnige stukjes tegen “Het Voorloperke dat 
steeds achterloopt”. In de Journal d’Anvers, waarvan hij in 
1853 hoofdredacteur werd, was de Précurseur nog steeds een 
van zijn geliefde mikpunten.

Vleeschouwer was zijn journalistieke loopbaan begonnen bij 
Le Courrier de Limbourg in Maastricht (1842-1844) en was 
daarna de eerste hoofdredacteur van Het Handelsblad, van 
1844 tot 1847. Hij werd ontslagen omdat uitgever Van Dieren 
niet kon lachen met het feit dat zijn hoofdredacteur ook een 
satirisch blad uitgaf. Satire zat Vleeschouwer in het bloed. Hij 
eindigde zijn carrière als redacteur, uitgever èn drukker van het 
satirische weekblad Reinaert de Vos, van 1860 tot zijn dood 
in 1866. Met zijn stukjes in dat blad heeft hij nog heel wat 
mensen kwaad gemaakt, maar klappen zijn er voor zover ik 
weet niet meer gevallen.

Aad van Maanen



16

‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t Mens achter het nieuws

juli 2015

16

Geert SELS (De Standaard):  
‘Ik moet nog zoveel verkennen’

Jan Backx 

Aha, een broederziel ontdekt… Op de tv-bladzijden van De 
Standaard lees ik met instemmend gegrom hoe cultuurre-
dacteur Geert Sels aankijkt tegen de eerste aflevering van de 
architectuurreeks Archibelge. Een journalist met een tegen-
draadse mening, het bestaat nog. Een week later zit Geert 
voor me in het Victoriaanse interieur van Le Cirio in Brussel. 
Een toffe, sportieve knul, die je zijn halve eeuw niet zou aan-
geven.

Cultuurredacteurs… In mijn ouderwetse 
geest zijn dat nog altijd confraters die 
nooit bij nacht en ontij naar groot onheil 
zijn moeten spurten. In plaats daarvan 
spreken zij genoeglijk-zelfvoldaan met 
de redactiechefs af dat ze tegen het vol-
gende weekendnummer wel een ge-
wichtig interview zullen klaar hebben. 
Maar Geert staat haaks op die idee-fixe 
van me. Na drie uurtjes babbelen over 
zijn drive in de journalistiek, stelt hij me 
ietwat jongensachtig maar goudeerlijk 
de vraag: “Het was toch allemaal niet te 
serieus, hè Jan?”

Geert deelt zijn verjaardag met William 
Shakespeare. En 23 april is ook Wereld-
dag van het Boek. Met zo’n predestina-
tie word je geen garagist.
“Enig kind van een LBC-vakbondssecre-
taris en een moeder die het huishouden 
combineerde met een job in kleding-
winkels”, situeert hij zichzelf. “Mijn 
wieg stond in Onze-Lieve-Vrouw Waver, 
bekend van de prachtige wintertuin van de Ursulinen, waar je 
als jongen niet binnen mocht van de nonnen. Ik beleefde een 
onbekommerde jeugd: voetbal, scouts, véél aanloop thuis. 
Na de PMS-tests hield ik het bij profvoetballer of journalist. 
Als schooljongen verslond ik boeken. ’s Middags met de fiets 
een stapeltje halen in de bib, en tegen sluitingstijd uitgele-
zen terugbrengen. Ik liep even in de kijker toen er jong voet-
baltalent werd geprospecteerd. Bij de scouts was ik tamelijk 
onhandig met kompas en knopenleggen. Maar schrijven en 
toneel – verbale dingen kortom – zaten me kiplekker. Dus 
trok ik naar Leuven, om er Germaanse te studeren. Het zou 
journalist worden. Daarover las ik in een brochure “dat het 
een grote dosis hardnekkigheid vergt”. Tot zover mijn vak-
opleiding. In Leuven werd ik aangezogen door de cultuuraf-
fiches tegen de muren. Ze leken me wel toe te schreeuwen: 
Kom toch Geert, kom !”

Van een roeping gesproken…
“Ik balanceerde toen tussen journalistiek en theater. Met 
mijn diploma op zak stond ik eind jaren ’80 op de keien. 
Grote jeugdwerkloosheid. De postgraduaten schoten als pad-

denstoelen uit de grond en ik koos voor theaterwetenschap 
én kunst- en cultuurbeleid. Ondertussen pende ik mee aan 
het studentenblad Veto en de Campuskrant. Ik deed burger-
dienst aan de unief, bij de afdeling Theaterwetenschap.”

En toen koos je toch voor de journalistieke jungle…
“Die eerste jaren zorgde ik ervoor dat ik halftijdse jobs had. 
Eerst als coördinator van de opleiding Culturele Studies, 

daarna bij het cultuurcentrum in Leuven. 
Dan kon ik de rest van de tijd uitfrea-
ken als freelancer. Ik heb alles gedaan, 
van De Streekkrant tot het theaterblad 
Etcetera. Telkens er bovenaan een in-
teressante afzetplek bijkwam, viel er 
onderaan iets minder dwingend weg. 
Toen moest ik voor een vaste baan bij 
het cultuurcentrum meedoen aan een 
vergelijkend examen. En in De Morgen 
las ik dat daar theatercriticus Wim Van 
Gansbeke er mee stopte. Dat examen 
haalde ik niet, maar ik werd wel de 
opvolger van Wim. Dat was in 1994. 
De cultuurredactie was een onderleg-
de en  goed op mekaar ingespeelde 
ploeg. Yves Desmet deed zijn intrede 
als hoofdredacteur. Hij trok de horizon 
open: niet louter aankondigingen en 
besprekingen, maar ook op zoek gaan 
naar nieuws in de cultuursector. Ik, die 
mezelf altijd zag als de beschouwer, de 
man aan het venster, werd door Desmet 
naar de centrale nieuwsdesk verpoot 
om een neus te krijgen voor de actu-

aliteit. In 1996 stapte ik over naar De Standaard. Sommige 
De Morgen-collega’s vonden dat vaandelvlucht. Na mijn af-
scheidsfeestje vond ik mijn voordeur besmeurd met stuk ge-
worpen eieren.”

Je zit nu 19 jaar bij De Standaard en won de Loep-prijs 
voor onderzoeksjournalistiek met je speurtocht naar 
door nazi’s geroofde kunst. Koester je nog dromen?
“Nu ik geen recensent meer ben, zijn er veel boeiende 
nieuwe werelden opengegaan. Ik moet nog zoveel verken-
nen. Voorts ben ik de marathonman. Ik vind het prettig om 
projectjes op te zetten en onderwerpen wat langer bij me te 
houden. Die roofkunst, bijvoorbeeld, ik had niet het idee dat 
alles daar al over gezegd is.”

Tot slot: is een kunstcriticus per definitie een aanmati-
gende, pretentieuze zak?
“Ik hoop alleszins dat ik het met warmte, fair play en betrok-
kenheid ben geweest. En voor de rest kan ik me wel vinden 
in de woorden van Alfred Kerr: ook al kan ik zelf geen ei 
leggen, ik weet wel of het goed of slecht smaakt.”

© foto Tuur Sels



1717

Onder embargo
De Belgische Mededingingsautoriteit is begonnen met zijn on-
derzoek naar de overname door De Persgroep van vier Sanoma-
magazines (Humo, Story, TeVe-blad en Vitaya). De vraag die 
voorligt, is of er geen ongewenste concentraties dreigen te ont-
staan, bijvoorbeeld in het segment van de tv- en showbizzbladen.

De Persgroep weigert intussen elk sociaal overleg over de gevol-
gen van de overname voor het personeel. Alles bijeen zijn zowat 
65 mensen betrokken, van wie een 40-tal werkt voor Humo. Uit 
onvrede legde het personeel van Sanoma het werk eind juni alvast 
een uur neer.

Indra Dewitte (42) is van adjunct-hoofdredacteur gepromoveerd 
tot co-hoofdredacteur van Het Belang van Limburg. Ze vormt vanaf 
nu een echte tandem met Ivo Vandekerckhove (61).

Indra heeft een verleden bij VTM en de VRT. “Het is dan ook logisch 
dat ze meer oog zal hebben voor nieuwe media en de digitale ver-
schijningsvormen van de krant”, aldus Ivo Vandekerckhove.

Het is niet omdat het Limburg is dat er niets gebeurt. Half juni reed 
nieuwsanker Joke Van der Flaes van TV Limburg op de Zuiderring 
in Mol, toen ze plots een knal hoorde. Bleek dat er vlak naast de 
benzinetank aan de achterkant van haar auto een kogel was inge-
slagen.

Geen aanslag weliswaar, en geen verongelijkte TVL-kijker. Wel de 
inslag van een kogel uit een jachtgeweer. “Dit had fout kunnen 
aflopen”, aldus Joke. “Blijkbaar waren we op het verkeerde 
moment op de verkeerde plaats.” De jager wordt nog opgespoord.

Zoals wel meer ceo’s tegenwoordig, werkte ook Michel Tubbax, 
voormalig ceo van Vlaams-Brusselse Media, met een bvba’tje. Dat 
ondertekende bijvoorbeeld ook het ontslag van Anne Brumagne als 
hoofdredacteur van Brussel Deze Week.

Het bvba’tje in kwestie luistert naar de naam TTM&R, wat staat 
voor Tubbax Tubbax Michel en Rick. Rick Tubbax, broer van Michel, 
maakte in de vorige eeuw naam als popmuzikant, en verdient nu 
zijn brood als evenementenmanager. Bij Vlaams-Brusselse Media 
begrijpen ze nu ook beter waarom ze van hun ceo al eens een 
mailtje kregen met de aankondiging van een evenement.

TTMR kan ook worden gelezen als Take The Money and Run. Dat liet 
Michel Tubbax zelf op zeker ogenblik verstaan.

Goele De Cort is van de redactie van Brusselnieuws.be, de nieuws-
site van de Vlaams-Brusselse Media, verhuisd naar De Standaard, 
waar ze de economieredactie versterkt. Goele is ook bestuurslid 
van de VVJ.

De ene freelancer is de andere niet. Voetbalanalist Jan Mulder zou 
de komende drie jaar 750.000 euro verdienen als uithangbord en 
columnist van Het Laatste Nieuws. Omgerekend naar elke weke-
lijkse column die van hem wordt verwacht, zou dat neerkomen op 
een gage van zowat 5.000 euro.

Sommen die blijkbaar te hoog gegrepen zijn voor Mediahuis, waar 
Het Nieuwsblad dus niet langer op de pen van Mulder zal kunnen 
rekenen. Overigens heeft die ook nog een wekelijkse column in 
Humo en is hij op televisie een vaak gevraagde gast.

Joost Vandecasteele – komiek, schrijver en zelf ook freelancejour-
nalist – vertolkt het ongemak van velen over de toptransfer van 
Mulder. “Waarom wordt een exuberant hoog bedrag voor Mulder 
verantwoord als ‘betaald conform zijn marktwaarde’?”, schrijft hij 
in De Standaard. “En waarom worden protesten tegen de steeds 
lagere vergoedingen voor freelancers afgewimpeld met ‘het is nu 

eenmaal crisis in de media’?”

Opmerkelijke nieuwkomer in de Raad van Bestuur van Mediahuis: 
Philippe Leysen, oudste zoon van grote Mediahuisbaas Thomas 
Leysen. Philippe Leysen (28) runt momenteel een reisbureau ge-
specialiseerd in Zuidoost-Azië.

Voor wie tijd en zin heeft om 
nog wat bij te lezen over onze 
mooie stiel, kunnen we de 
reader Journalistieke Cultuur 
in Nederland aanraden. De 18 
bijdragen van evenveel auteurs 
zijn met de gepaste omzettingen 
en kanttekeningen ook bijzon-
der relevant voor de Vlaamse 
nieuwssector. Het verzamelwerk 
is uitgegeven bij AUP.nl.

VTM zal ook in de toekomst haar kijkers blijven betrekken bij 
het invullen van haar nieuwsuitzending. Een panel van honderd 
Vlamingen krijgt dagelijks een mail van VTM in de box met drie 
thema’s die in het avondjournaal worden behandeld. Het panel kan 
bij elk onderwerp de vragen doorspelen die het daarover heeft. Die 
suggesties gebruikt de redactie dan bij de voorbereiding van het 
nieuws van 19 uur.

VTM-hoofdredacteur Kris Hoflack toont zich na anderhalve maand 
proefdraaien met het systeem best tevreden. “Maar het betekent 
dus nog altijd niet dat die mensen bepalen welke onderwerpen er 
in het VTM Nieuws komen”, aldus Hoflack.

De Vlaamse Regulator voor de Media heeft VTM een ‘waarschu-
wing’ gegeven voor het tonen van te gruwelijke beelden in Het 
Nieuws. Het gaat om de liquidatie van een politieman, gewond 
liggend op straat, door de terroristen die binnenvielen bij Charlie 
Hebdo.

Ook VRT /Canvas kreeg van de VRM een waarschuwing. Die betrof 
de Panorama-reportage ‘Allah Guerre’, die onder meer op een vrij-
dagnamiddag werd uitgezonden en voor sommige minderjarigen 
‘leeftijds- en ontwikkelingsinadequaat’ wordt genoemd.

Wie zei daar weer dat journalisten niet langer rolmodellen zijn 
waarnaar in de samenleving wordt opgekeken? De directie van 
het Virga Jessecollege in Hasselt heeft aan de leerlingen kleding-
normen opgelegd voor zomers-warme dagen. En zie: volgens de 
schooldirecteur kan het niet bloter dan de nieuwsankers op tv.

In de aanloop naar een nieuwe beheersovereenkomst voor de 
VRT, zijn ook de VRT-vakbonden door de Commissie Media van het 
Vlaams Parlement gehoord. Vertegenwoordigers van ACV en ACOD 
herinnerden eraan dat het aantal vte’s sinds 2007 met bijna een 
kwart is gedaald. Het gevolg is dat het personeel nu al op zijn tand-
vlees zit.

De VRT-bonden dringen, zoals de VVJ, aan op een verankering 
van het Sociaal Charter voor de AV Media in de nieuwe VRT-
beheersovereenkomst.

17



18

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t Raad voor de Journalistiek

juli 2015

18

Beslissing over de klacht van Ann Demeulenaere  
tegen Dag Allemaal

Met twee mails, van 24 september en 6 oktober 2014, dient 
mevrouw Ann Demeulenaere een klacht in tegen Dag Allemaal. 
Aanleiding zijn negen artikels in Dag Allemaal van respectie-
velijk 24 juni 2014 onder de titel ‘Maar mijn zwangerschaps-
test was wél positief’, 22 juli 2014 onder de titel ‘Ze moeten 
nu bewijzen dat hun liefde écht is’ en ‘Sandy houdt van Jezus, 
dode dieren én Ronald Janssen’, 12 augustus 2014 onder de titel 
‘Beste lezer’, ‘Nu ben ik écht zwanger van hem’ en ‘Hij wil een 
abortus maar ik hou het kind’, 19 augustus 2014 onder de titel 
‘Jij hebt mij verwond’, 9 september 2014 onder de titel ‘Ik eis 
een DNA-test’, en 23 september 2014 onder de titel ‘Hij is een 
egoïst die met mijn gevoelens speelde’.
Hoofdredacteur Ilse Beyers antwoordt hierop met een brief van 
10 februari 2015, waarop Ann Demeulenaere repliceert met een 
mail van 24 februari 2015.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek 
heeft een hoorzitting gehouden op 21 april 2015. Ann 
Demeulenaere was hierop aanwezig, en ook journalist Guy Van 
Gestel van Dag Allemaal.

DE FEITEN
De artikels gaan over X, die in de zomer van 2014 in verschil-
lende media zei zwanger te zijn van Hans Van Temsche (veroor-
deeld voor de moord op de tweejarige Luna Drowart en haar 
oppas Oulematou Niangadoui in Anwerpen in 2006). Een aantal 
artikels zijn interviews met X, andere gaan over haar of vermel-
den haar in de marge van artikels over andere personen.
In een eerste interview vraagt Dag Allemaal aan X waarom ze 
in de media zei dat ze zwanger was van Van Temsche, terwijl 
dat niet het geval was. Dag Allemaal heeft het over de vroe-
gere leugens en verzinsels van X. X heeft het over een zwanger-
schapstest die achteraf fout bleek te zijn. In het interview komt 
ook haar ex-vriend aan het woord.
Een maand later schrijft Dag Allemaal in de marge van een 
artikel over iemand anders, dat X volgens haar familie psychia-
trisch begeleid wordt.
Nog twee weken later zegt X in een nieuw interview met Dag 
Allemaal opnieuw dat ze zwanger is van Van Temsche. In het 
interview wijst de journalist X erop dat ze een ziekelijke leu-
genares wordt genoemd, en vraagt hij waarom ze in het vorige 
interview loog over haar zwangerschap. X zegt dat ze op die 
manier uitgaansdagen uit de gevangenis voor Van Temsche pro-
beerde te bekomen. De journalist vraagt ook hoe X zich voelt 
nadat ze, na de  heisa over haar gelogen zwangerschap, opgeno-
men werd in een psychiatrisch ziekenhuis. Dag Allemaal schrijft 
in een voorbeschouwing bij het interview dat de redactie ‘bijzon-
der terughoudend’ was toen ze door X gecontacteerd werd over 
een nieuwe zwangerschap, en laat het aan de lezer zelf om ‘te 
oordelen over waarheid of waanzin’.
Een volgend artikel focust op de eis van Van Temsche dat X 
abortus zou plegen, terwijl X dat zelf niet wil. De journalist voegt 
eraan toe ‘dat je bij X nooit helemaal zeker weet wat waarheid 
is en wat verzonnen’.
In het voorlaatste artikel zegt X dat ze een DNA test eist van Van 
Temsche, het laatste artikel gaat over de breuk tussen X en Van 
Temsche.
In de interviews spreekt X ook over haar broers en haar ouders.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
Klaagster is de moeder van X. Ze dient een klacht in uit zorg 
voor haar zonen en haar kleindochter, de vierjarige dochter van 
X, uit een vorige relatie, en omdat de artikels volgens haar geen 
respect tonen en stigmatiserend zijn voor mensen met psychi-
sche problemen.
Klaagster zegt dat X nooit zwanger is geweest van Van Temsche, 
en dat ze een persoonlijkheidsstoornis heeft, waardoor ze in 

verschillende realiteiten leeft. De stoornis leidt er ook toe dat X 
steeds aandacht zoekt, indien mogelijk ook van de media.
Klaagster begrijpt dat de relatie van iemand met een zware 
misdadiger in de gevangenis nieuwswaarde heeft, en zou zich 
kunnen vinden in een algemeen artikel daarover. En als Dag 
Allemaal dan toch een persoonlijk verhaal wil vertellen, zou 
de focus moeten liggen op Van Temsche, en niet op X, zegt 
klaagster.
Dag Allemaal wist volgens klaagster dat X psychische problemen 
had en kort voor het interview nog gedwongen opgenomen was 
geweest in een psychiatrisch ziekenhuis. Ze geeft toe dat zij zelf 
haar meerderjarige dochter niet kon tegenhouden om inter-
views te geven aan Dag Allemaal. Maar volgens klaagster moet 
een journalist sommige mensen tegen zichzelf beschermen, 
zeker wanneer hij beseft dat wat de betrokkene zegt, berust op 
waanideeën. Ze begrijpt niet dat Dag Allemaal bleef doorgaan 
met de artikelenreeks.
Volgens klaagster heeft Dag Allemaal geen rekening gehouden 
met de tips voor journalisten in verband met de berichtgeving 
over psychisch ziek zijn, die ook op de website van de Raad voor 
de Journalistiek staan.
Klaagster geeft toe dat Dag Allemaal haar en haar man gecon-
tacteerd heeft voor een reactie op het verhaal over hun dochter. 
Ze zijn daar niet op ingegaan in de hoop dat de aandacht van 
de media zou overgaan. Ze wijst er ook op dat andere media 
gestopt zijn met hun berichtgeving, zodra ze begrepen hadden 
dat X psychische problemen had. Dag Allemaal bleef als enige 
doorgaan, zegt klaagster.
Klaagster wijst er verder op dat de ex-vriend van X, die in een 
van de interviews aan het woord komt, bezwaarlijk een be-
trouwbare bron genoemd kan worden.
Door de artikels in Dag Allemaal werden volgens klaagster ook 
haar zonen en andere familieleden van X meegezogen in een 
verhaal waar niets van waar is. Door die aandacht werd haar 
zoon op zijn werk speciaal gescreend, en was haar andere 
zoon wekenlang voorwerp van opmerkingen en grappen, zegt 
klaagster. Ook haar kleindochter, de vierjarige dochter van X, on-
dervond volgens klaagster de gevolgen van de berichtgeving. 
Zij kon niet langer naar een onthaalmoeder, omdat die vreesde 
voor negatieve reacties van andere ouders. Klaagster klaagt er 
ook over dat Dag Allemaal een foto van het meisje van Facebook 
publiceerde, ook al werd de foto onherkenbaar gemaakt.

Dag Allemaal vraagt zich af of klaagster voldoende persoonlijk 
belang heeft om een klacht in te dienen. De artikels bevatten 
weinig gegevens over de familieleden van X, en hun namen 
worden nergens genoemd. Als een werkgever de broer van X 
speciaal screende als gevolg van de artikels, is dat het probleem 
van de werkgever, maar niet van Dag Allemaal. Ook met betrek-
king tot haar kleindochter betwijfelt Dag Allemaal het persoon-
lijk belang van klaagster, aangezien X de foto van het meisje 
zelf ter beschikking stelde. Bovendien is de foto onherkenbaar 
gemaakt.
Dag Allemaal zegt te begrijpen dat mevrouw Demeulenaere zich 
gekwetst voelt door de artikels. Het magazine geeft aan dat het 
zou gestopt zijn met de artikels, als klaagster dat gevraagd had 
toen Dag Allemaal haar om een reactie vroeg. Maar die vraag 
heeft klaagster  niet gesteld.
Wat de zwangerschap betreft, zegt Dag Allemaal dat er voldoen-
de aanwijzingen waren om aan te nemen dat X wel degelijk 
zwanger was. De journalist stelde met eigen ogen een bollend 
buikje vast, en X gaf hem de afdruk van een echografie.
De journalist voert verder aan dat hij geregeld publiceerde over 
psychiatrie en mensen met psychische problemen, en de pro-
blematiek goed kent. Hij zegt dat hij wist dat X kort voor de 
interviews gedwongen opgenomen was in een psychiatrisch 



1919

w

19

Beslissing over de klacht van Rani Hoste tegen TV Familie
Met een mail van 3 maart 2015 dient mevrouw Rani Hoste een 
klacht in tegen TV Familie. Aanleiding is een artikel in TV Familie 
van 7 januari 2015 onder de titel ‘Zo lokt den John vrouwen 
in bed. Hij ruilde Astrid in voor meerdere vriendinnetjes’. 
Hoofdredacteur Greg Lievens antwoordt met een mail van 25 
maart 2015, waarop Rani Hoste repliceert met een brief van 18 
mei 2015.
(…)

DE FEITEN
Het artikel gaat over John Bryan, de ex-partner van Astrid Bryan, 
en vertelt hoe hij jonge Vlaamse vrouwen probeert te versieren. 
Een aantal vrouwen getuigt over zijn avances en bij het artikel 
staan ook foto’s van Bryan met enkele vrouwen. Daarbij is ook 
een foto van  klaagster Rani Hoste, die niet aan het woord komt 
in het artikel.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
Klaagster klaagt erover dat TV Familie de foto van haar met 
John Bryan publiceerde zonder haar toestemming. Ze is er niet 
over te spreken dat het blad op die manier de indruk wekt dat 
zij een relatie zou hebben met Bryan, wat niet zo is en ook nooit 
geweest is.
Het is de tweede keer dat TV Familie de foto publiceerde. De 
foto werd gemaakt tijdens een feestje in Brugge, waar tientallen 
vrouwen zich lieten fotograferen met Bryan. De eerste publicatie 
dateert van 2013. TV Familie haalde de foto toen van Twitter, 
waar klaagster ze zelf gepost had. Volgens klaagster was het 
nooit de bedoeling dat media de foto zouden overnemen. Na 
de publicatie haalde ze de foto meteen offline en vroeg ze via 
telefoon aan de journalist van TV Familie om ze niet meer te ge-
bruiken. De journalist bevestigde dat via mail, en voegde eraan 
toe dat TV Familie de foto zou wissen uit zijn databank.
Klaagster was dan ook verrast dat TV Familie de foto anderhalf 
jaar later opnieuw publiceerde, bovendien volledig herken-
baar, terwijl ze de eerste keer onherkenbaar was gemaakt. TV 
Familie kwam volgens klaagster de gemaakte afspraken niet na. 
Bovendien plaatste het blad de foto lukraak bij het artikel en 
suggereerde daarmee dat ze een relatie zou hebben of gehad 
hebben met John Bryan, wat niet zo is.

TV Familie zegt dat het nooit een officieel verzoek van klaagster 
ontvangen heeft om de foto niet opnieuw te gebruiken. Het ma-
gazine voert ook aan dat de vrouwen op de foto’s niet geïden-
tificeerd worden, en zegt dat alle foto’s kaderen in het verhaal 
over het uitgaansleven van mediafiguur John Bryan. De betrok-
ken foto’s waren overigens eerder ook al verschenen op sociale 
media en op de website van dancing Carré. De hoofdredacteur 
zegt dat het magazine de foto’s niet gebruikt zou hebben als 
klaagster dat officieel gevraagd had.

BESLISSING
TV Familie haalde de foto van klaagster van Twitter en publi-
ceerde die in een andere en voor klaagster compromitterende 
context. Het suggereert zo dat klaagster het bed zou hebben 
gedeeld met John Bryan, wat klaagster ontkent en waarvoor TV 
Familie geen enkel argument aanbrengt. Bovendien maakte TV 
Familie de foto, anders dan bij de eerste publicatie, niet onher-
kenbaar en kan klaagster duidelijk herkend worden. De publica-
tie van de foto druist dan ook in tegen artikel 23 van de Code dat 
bepaalt: ‘De journalist respecteert het privéleven van personen’, 
en tegen de richtlijn bij artikel 22 over het gebruik van materiaal 
van sociale media die bepaalt: ‘Er is bijzondere terughoudend-
heid vereist wanneer beeldmateriaal wordt gebruikt dat in een 
totaal andere context op het net werd geplaatst dan die van 
de nieuwsfeiten waarover bericht wordt. Verspreiding in de ene 
context betekent niet dat het beeldmateriaal zomaar in een 
andere context mag worden gebruikt.’

Uit mailcorrespondentie die klaagster voorlegt, blijkt ook dui-
delijk dat een journalist van TV Familie in 2013 toezegde dat 
het magazine de foto niet meer zou gebruiken. TV Familie heeft 
zich niet aan die afspraak gehouden, wat indruist tegen artikel 
21 van de code: ‘De journalist maakt met bronnen of andere 
gesprekspartners geen afspraken die zijn onafhankelijkheid in 
het gedrang brengen. Maar gemaakte afspraken moeten wel 
worden nageleefd.’

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 
de klacht is gegrond.

Brussel, 18 juni 2015

ziekenhuis en dat ze psychische problemen had. Maar op het 
moment van de interviews was er geen voogdij en waren er 
geen signalen dat we niet met haar zouden kunnen praten, zegt 
hij. De journalist geeft aan dat hij nooit de indruk had dat X in 
een crisis of een psychose zat op de momenten dat hij met haar 
sprak.
Dag Allemaal wijst ten slotte op de eigenheid van people press 
en van het magazine, dat geen analyse van feiten brengt, maar 
wel portretten en verhalen van mensen. Daar hoort ook het 
verhaal van X in thuis.
De journalist geeft ten slotte aan dat hij nog steeds een goed 
contact heeft met X.

BESLISSING
De Raad oordeelt dat, in het voorliggende geval, de ouders van 
iemand met ernstige psychische problemen voldoende persoon-
lijk belang hebben om een klacht in te dienen, wanneer de be-
trokkene met naam en toenaam optreedt of ter sprake wordt 
gebracht in de media.

Dag Allemaal liet X aan het woord over haar zwangerschap, 
waarrond op het moment van de interviews en de artikels al 
ernstige twijfels bestonden, terwijl de journalist wist of had 
kunnen weten dat X ernstige psychische problemen had en kort 
voordien gedwongen opgenomen was geweest in een psychi-

atrisch ziekenhuis. X zat op dat moment in een zeer kwetsbare 
positie. Dag Allemaal heeft daarmee onvoldoende rekening ge-
houden, en heeft het effect nog versterkt door in verschillende 
nummers herhaaldelijk op de situatie terug te komen en X her-
haaldelijk aan het woord te laten.
Een journalist kan mensen met psychische problemen uiteraard 
aan het woord laten of in beeld brengen, maar hij hoedt zich 
ervoor dat betrokkene zichzelf, met of door zijn problematiek, 
publiek te kijk laat zetten, wat in dit geval herhaaldelijk gebeurd 
is. Dat X zelf instemde met de interviews, doet niets af aan de 
plicht van de journalist om “bijzonder omzichtig om te gaan met 
mensen in een maatschappelijk kwetsbare situatie”, en om zijn 
berichtgeving af te wegen tegen het maatschappelijk belang, 
zoals bepaald in artikel 23 en 24 van de code.
Het maatschappelijk belang woog in dit geval niet op tegen de 
berichtgeving over en de interviews met X over de twijfelachtige 
zwangerschap, te meer omdat Dag Allemaal zelf herhaaldelijk 
aangaf dat de interviews mogelijk gebaseerd waren op waan-
ideeën, verzinsels of leugens.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 
de klacht is gegrond.

Brussel, 18 juni 2015



20

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t Raad voor de Journalistiek

juli 2015

20

Beslissing over de klacht van Benjamin Kitobo tegen  
de VRT en Machteld Libert

Met een brief van 24 januari 2015 dient meester Miet Vermaere, 
namens haar cliënt de heer Benjamin Kitobo, een klacht in 
tegen de VRT en journaliste Machteld Libert. Aanleiding zijn 
twee reportages in Het Journaal van 25 november 2014 van res-
pectievelijk 13.00 en 19.00 uur onder de titel ‘Kerk onmachtig 
tegenover priesters die voorwaarden schenden’. Algemeen di-
recteur informatie Luc Rademakers antwoordt met een brief van 
12 februari 2015, waarop meester Vermaere repliceert met een 
brief van 30 april 2015.
Een rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek 
heeft een hoorzitting gehouden op 3 juni 2015. Meester 
Vermaere en mevrouw Lieve Halsberghe waren hierop aanwezig 
namens Benjamin Kitobo. Hoofdredacteur van Het Journaal Björn 
Soenens en bedrijfsjurist Hilde Minjauw vertegenwoordigden de 
VRT.

DE FEITEN
De reportages gaan over een gepensioneerde Vlaamse priester 
die in de jaren ‘80 kinderen misbruikte, en nu nog steeds een 
vzw voor weeskinderen in Rwanda leidt. De bisschop van Gent 
legde de priester een reisverbod en een aantal andere voor-
waarden op, maar die houdt zich daar niet aan. Volgens de re-
portages voelt de Kerk zich onmachtig ten aanzien van priesters 
die misbruik pleegden en zich niet aan de voorwaarden houden, 
en heeft ze geen pasklare oplossing daarvoor. In de reportages 
komt de bisschop van Gent aan het woord, die zegt dat Rome de 
priester best zou laïciseren, en dat hij die vraag al gesteld heeft 
en opnieuw zal stellen aan het Vaticaan.
Het Journaal van 19.00 uur voegt nog toe dat de ereconsul be-
sliste om de priester geen visum voor Rwanda meer te geven, 
en zegt dat de bisschop van Gent tevreden is met die beslissing.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
Klager, die zelf slachtoffer is van seksueel misbruik in de Kerk, 
zegt dat de reportage niet strookt met de waarheid. Volgens 
klager draait de reportage de zaken om en stelt ze de Kerk voor 
als slachtoffer, door te zeggen dat die zich ‘onmachtig voelt ten 
aanzien van priesters die misbruik pleegden en zich niet aan 
de voorwaarden houden’. De journaliste neemt klakkeloos de 
woorden van de bisschop van Gent over en presenteert dat als 
de waarheid aan de kijker. Dat de priester naar Rwanda reisde is 
waar, zegt klager, maar de rest is het standpunt van de bisschop, 
dat de journaliste kritiekloos overneemt, terwijl de waarheid is 
dat de bisschop al jaren schuldig verzuim pleegt, maar dat zegt 
de reportage niet.
Klager vindt dat de journaliste de bisschop onvoldoende kritisch 
ondervraagd heeft over de naleving van de maatregelen door 
de priester, en bovendien heeft nagelaten om na te gaan of de 
bisschop wel ooit maatregelen heeft opgelegd.
De journaliste had volgens klager ook moeten vragen waarom 
de bisschop het gerecht niet op de hoogte heeft gebracht van 
de problematiek. Daardoor komt de bisschop er makkelijk vanaf, 
wat volgens klager leidde tot een ongepast zelfbeklag van de 
bisschop.
Klager noemt deze benadering ongepast en kwetsend voor alle 
slachtoffers van seksueel misbruik in de Kerk. Bovendien laat 
Het Journaal de bisschop zijn standpunt ventileren zonder ook 
de slachtoffers om hun mening te vragen, terwijl de journaliste 
volgens klager wist dat minstens één slachtoffer bereikbaar was.
Verder bevatten de reportages volgens klager een aantal feite-
lijke fouten, onder meer over de verjaring van de feiten, over de 
leeftijd van de priester, over zijn openbaar optreden als priester 
en over de beslissing van de ereconsul om geen visum te geven. 

Er waren feiten van misbruik die slechts verjaarden in 2010 en 
nog niet verjaard waren op het ogenblik dat de bisschop maat-
regelen oplegde aan de priester, als hij die al oplegde. Klager 
wijst er ook op dat een ereconsul niet kan beslissen over de 
toekenning van een visum. De journaliste heeft deze feiten on-
voldoende gecheckt en brengt alleen de officiële versie van de 
Kerk, terwijl ze het dossier al lang kende.
Klager vindt ten slotte dat de VRT de problematiek van seksueel 
misbruik in de Kerk over het algemeen eenzijdig belicht en te 
weinig aandacht heeft voor de slachtoffers.

De VRT zegt dat Het Journaal het item bracht vanuit de invals-
hoek van de Kerk die een reisverbod ten aanzien van een pe-
dofiele priester blijkbaar niet kan afdwingen. De redactie koos 
daarmee voor de hoofdzaak op dat moment, en het is normaal 
dat een redactie zulke keuzes maakt. Precies daarom belde de 
journaliste met de bisschop van Gent en met de ereconsul over 
het reisverbod. De reportage vertrok in dit geval niet vanuit de 
slachtoffers van seksueel misbruik, en daarom kwamen feiten 
en slachtoffers niet aan bod.
De reportage kon vanwege de beperkte tijd ook niet ingaan 
op alle opgelegde voorwaarden en koos daarom voor het reis-
verbod. Maar beide reportages gingen wel degelijk uit van de 
vaststaande realiteit dat de priester zich schuldig maakte aan 
seksueel misbruik, wat expliciet door het nieuwsanker in de in-
leiding werd vermeld.
De VRT wijst er ook op dat ze in andere reportages wel degelijk 
aandacht besteedde aan verschillende facetten van en stand-
punten over seksueel misbruik in de Kerk, ook aan het standpunt 
van de slachtoffers, maar alles kan niet altijd aan bod komen.
Wat de passage over de verjaring betreft, argumenteert de VRT 
dat de reportage niet zegt vanaf wanneer welke feiten precies 
verjaard zijn. Maar de verjaring is  zeker een feit sinds 2010. Die 
passage kan dan ook moeilijk als een fout worden beschouwd, 
zegt de VRT.
Wat het visum betreft, zegt de VRT dat de ereconsul wel degelijk 
bevestigde dat de priester geen visum meer zou krijgen. Andere 
mogelijke onnauwkeurigheden over de leeftijd van de priester 
en het moment van zijn pensionering, noemt de VRT niet echt 
relevant.

BESLISSING
Het Journaal behandelt het dossier rond de priester vanuit de 
invalshoek van de maatregelen die de Kerk hem oplegde. Dat 
is een relevante redactionele insteek voor een item van twee 
minuten, waarin niet alle aspecten rond seksueel misbruik in de 
Kerk aan bod kunnen komen.
De journaliste interviewt de bisschop van Gent over het reisver-
bod en geeft zijn standpunt waarheidsgetrouw en onafhankelijk 
weer, wat dat standpunt ook moge zijn. Dat het standpunt con-
troversieel kan overkomen, ligt niet aan de redactionele aanpak 
van de journaliste.
Het probleem van de verjaring is een – overigens niet eenvou-
dige – juridisch-technische kwestie waarover de reportage geen 
oordeel velt. De Raad stelt verder vast dat de formulering van 
enkele passages in het verslag onnauwkeurig is, maar de on-
nauwkeurigheden zijn niet van die aard dat ze als een be-
roepsethische fout beschouwd kunnen worden.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van 
oordeel: de klacht is ongegrond.

Brussel, 18 juni 2015



2121

w

21

Beslissing over de klacht van Filip Rasschaert tegen Het Laatste Nieuws
Met een mail van 18 maart 2015 dient de heer Filip Rasschaert, 
korpschef van de politiezone Gent, een klacht in tegen Het 
Laatste Nieuws.  Aanleiding zijn een artikel in Het Laatste 
Nieuws van 13 maart 2015 onder de titel: ‘“Sorry, agent heeft 
recup”. Vader vindt zelf dader van vluchtmisdrijf, maar politie 
doet niks’ en een artikel van 14 maart 2015 onder de titel: 
‘Politie kan vluchtende aanrijder dan toch verhoren’.
(…)

DE FEITEN
De artikels gaan over een ongeval met vluchtmisdrijf, waarbij 
een auto twee fietsers aanreed. De fietsers waren vader en 
zoon. De vader kwam de bestuurder van de auto zelf op het 
spoor en stapte met die gegevens naar de politie. Volgens het 
eerste artikel deed de politie niets met de informatie. Het artikel 
laat de vader aan het woord die zijn verontwaardiging uit en 
zegt dat de verdachte niet meteen verhoord werd, omdat de 
agent die na het ongeval de vaststellingen deed, met ‘recup’ 
was. Ook de woordvoerder van de politie en de burgemeester 
komen kort aan het woord. De woordvoerder zegt dat hij niet 
onmiddellijk iets te weten kan komen over de zaak, en dat ‘als 
het klopt dat die medewerker momenteel thuis zit, (…) het 
verhoor inderdaad nog niet gebeurd zal zijn’.
Daags nadien schrijft de krant in een opvolgartikel dat de chauf-
feur intussen wel verhoord werd. De vader dankt in het artikel 
de politie en zegt dat die hem heel goed geholpen heeft. Ook 
de woordvoerder van de politie komt opnieuw aan het woord, 
die zegt dat de politie na het eerste contact met de vader wel 
onmiddellijk optrad en dat de zaak een half uur nadien opgelost 
was.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
Klager stoort zich vooral aan de titel en meer bepaald de boven-
titel van het eerste artikel, waarin gezegd wordt dat de politie 
niets deed met de informatie van de vader. De titel is sensa-
tiebelust en strookt volgens klager niet met de inhoud van het 
artikel.
Het klopt volgens klager niet dat de politie niets deed met de 
informatie van de vader. Onmiddellijk nadat de vader de politie 
contacteerde met gegevens over de vermoedelijke dader, heeft 
de politie daarvan een proces-verbaal opgemaakt en de nodige 
maatregelen genomen, zodat de dader binnen het half uur ge-
identificeerd was en de feiten opgehelderd waren. Dat er niet 
meteen een verhoor gebeurde, noemt klager logisch, omdat 
een verhoor het best gebeurt door de agenten die het ongeval 
vaststelden nadat alle gegevens verzameld zijn, en rekening 
houdend met de rechten van de verdediging, waaronder het 
recht op bijstand door een advocaat. Maar dat betekent niet dat 
er niets gebeurde, zoals de boventitel van het artikel meldt.
Klager wijst er ook op dat de journalist aan de woordvoerder 
van de politie alleen vroeg of de verdachte al verhoord was. De 
journalist zei niets over de verontwaardiging van de vader over 
het onderzoek, en vroeg ook niets over andere elementen in 
de afhandeling van de zaak. Zo kreeg de politie volgens klager 
niet de kans om het echte verhaal te vertellen. Als de journalist 
de bezorgdheden van het slachtoffer had weergegeven, had de 
woordvoerder het proces-verbaal kunnen laten opzoeken. Maar 
de woordvoerder heeft niet permanent alle databestanden bij 
de hand, en als hij op een bepaald moment zegt dat hij iets niet 
weet, dan weet hij het niet.
Klager eiste na het eerste artikel een rechtzetting, en het tweede 
artikel voldoet daar volgens hem niet aan. De imagoschade voor 
de politie was een feit, en het tweede artikel verscheen alleen 
op de regionale pagina’s, terwijl het eerste op de nationale pa-
gina’s stond.
Klager wijst er ten slotte op dat het Comité P, naar aanleiding van 
het artikel, de zaak onderzocht en concludeerde dat de politie 

alles deed wat nodig was, en dat haar medewerkers ‘geen 
gebrek aan professionaliteit kan verweten worden’. Die conclu-
sie staat in schril contrast met de berichtgeving in de krant, aldus 
klager.

Het Laatste Nieuws noemt de boventitel en titel waarheids-
getrouw en correct, en zegt dat hij past binnen de context van 
het artikel. Het artikel gaat over de verontwaardiging van het 
slachtoffer van een vluchtmisdrijf, dat zich onheus behandelt 
voelt door de politie. De titel verwoordt daarbij niet de conclusie 
van de journalist, maar de reactie van het slachtoffer, die zich in 
de steek gelaten voelt door de politie. Bovendien moeten titel 
en boventitel samen met de inleiding van het artikel gelezen 
worden, en daarin staat duidelijk dat de dader niet verhoord 
werd, wat de politie op dat moment niet betwistte.
De krant voert verder aan dat de journalist de woordvoerder van 
de politie wel degelijk de kans gaf om het hele verhaal te vertel-
len. Hij stelde twee duidelijke vragen, maar de woordvoerder 
liet na om de reactie van de vader te nuanceren en in perspectief 
te plaatsen, bijvoorbeeld over het moment waarop een verhoor 
het best gebeurt. Precies daarom vroeg de journalist ook een 
reactie aan de burgemeester. De journalist heeft fair gehandeld 
en alles gedaan om correct te informeren. Dat hij een ontoerei-
kend antwoord kreeg van de politie, ligt aan de woordvoerder en 
niet aan de journalist. De krant wijst erop dat de politie de gepu-
bliceerde quote van de woordvoerder overigens niet betwist. Er 
is zeker geen sprake van sensatiezucht, zegt de krant.
De journalist die het artikel schreef, zegt dat hij ook een titel 
schreef, maar dat die gewijzigd is door de eindredactie van de 
krant, zoals wel vaker gebeurt. Hij voegt daaraan toe dat de ge-
wijzigde titel wel overeenkomt met de inhoud van het artikel.
Het eerste artikel bevat volgens Het Laatste Nieuws dus geen 
fouten. Het tweede artikel is dan ook geen rechtzetting, maar 
een opvolgartikel. Het komt aan de krant toe om te beslissen op 
welke plaats ze opvolgartikels plaats, op de nationale of op de 
regionale pagina’s.

BESLISSING
Het betwiste eerste artikel is gebaseerd op informatie van het 
slachtoffer van het vluchtmisdrijf, en gaat vooral in op de ver-
ontwaardiging van het slachtoffer over het feit dat de dader nog 
niet werd verhoord, nadat hij de politie de nodige informatie 
over de dader had bezorgd. De journalist heeft geprobeerd om 
dit te checken bij de woordvoerder van de politie. Die was op 
dat ogenblik nog niet op de hoogte van de feiten en de precieze 
stand van zaken, en kon geen bijkomende informatie geven. 
Het wordt niet betwist dat de journalist zijn reactie correct heeft 
weergegeven. Op basis van deze, weliswaar zeer summiere 
reactie, kon de journalist besluiten dat de versie van het slacht-
offer klopte en dat de dader nog niet verhoord was.

Wat de omstreden boventitel van het artikel betreft, die niet 
door de journalist zelf werd gemaakt, meent de Raad dat deze 
inderdaad wel zeer affirmatief meldt dat de politie ‘niets doet’. 
In het artikel wordt nochtans vermeld dat de politie bij de ga-
ragehouder geïnformeerd zou hebben over de identiteit van de 
bestuurder van de auto. Volgens het slachtoffer was met die in-
formatie echter nog niets gebeurd, omdat de politieman die de 
vaststellingen had gedaan recup had, waardoor de dader nog 
niet kon verhoord worden. De Raad meent dan ook dat deze 
titel in zijn algemeenheid overdreven is en niet strookt met de 
inhoud van het artikel.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 
de klacht is gegrond wat de titel betreft.

Brussel, 18 juni 2015



22

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t Raad voor de Journalistiek

juli 2015

22

Beslissing over de klacht van Erik en Marina De Vlaeminck-Swyngedauw 
tegen Primo Magazine en TVgids

Met een mail van 7 april 2015 dient meester Kurt Vanlerberghe, 
namens zijn cliënten de heer Erik De Vlaeminck en mevrouw 
Marina Swyngedauw, een klacht in tegen Primo Magazine en 
TVgids (verder aangeduid als Primo). Aanleiding is een artikel in 
Primo van 31 maart 2015 onder de titel ‘Roger De Vlaeminck. 
“Het moment dat Eric in mijn armen viel, koester ik voor de rest 
van mijn leven”’.
Hoofdredacteur Vic Dennis antwoordt met een mail van 13 april 
2015, waarop meester Vanlerberghe repliceert met een mail van 
4 mei 2015.
(…)

DE FEITEN
Het artikel is een interview met ex-wielrenner en -veldrijder 
Roger De Vlaeminck. Hij getuigt over het jarenoude conflict met 
zijn broer en ex-wielrenner en -veldrijder Erik De Vlaeminck, en 
vertelt ook dat Erik dement is en in een woonzorgcentrum ver-
blijft. Bij het artikel staan foto’s uit het wielerverleden van de 
twee broers, en twee foto’s van de demente Erik De Vlaeminck, 
die genomen zijn in het woonzorgcentrum.
Roger spreekt in het interview ook over de echtgenote van Erik, 
Marina Swyngedauw, die volgens hem een grote rol speelde in 
het conflict tussen hem en zijn broer. Hij noemt haar een domi-
nante vrouw en zegt dat hij de journalist en de lezer de verhalen 
over haar wil besparen. Roger vertelt ook hoe hij en Erik zich 
in zijn beleving in het woonzorgcentrum uiteindelijk met elkaar 
verzoenden.
Verder gaat het interview over het wielerverleden van de twee 
broers.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
Klagers nemen het niet dat het hele interview over hen gaat, 
zonder dat de journalist hen gecontacteerd heeft om ook hun 
mening te vragen en hen een kans op wederhoor te geven. Erik 
De Vlaeminck had weliswaar niet zelf kunnen reageren, maar 
zijn echtgenote wel. Zij was normaal bereikbaar. Ze heeft geen 
weet van het feit dat Primo haar via het woonzorgcentrum pro-
beerde te bereiken, zoals het magazine beweert.
Klagers zijn ook en vooral kwaad over de publicatie van de foto’s 
van de zichtbaar demente Erik De Vlaeminck. Primo heeft daar-
voor geen toestemming gevraagd en het is – zeker gezien de 
kwetsbare situatie van Erik – een schending van de privacy en 
de menselijke waardigheid. Rekening houdend met het conflict 
tussen de twee broers had de journalist nog extra terughoudend 
moeten zijn. Tegen de foto’s uit het wielerverleden van Erik De 
Vlaeminck hebben klagers geen bezwaar, die behoren tot het 
publieke domein.
De passage over de verzoening tussen de twee broers noemen 
klagers vreemd, aangezien het artikel tegelijk beschrijft hoe 
communicatie met Erik eigenlijk niet meer mogelijk is.
Klagers nemen ook aanstoot aan de negatieve uitspraken over 
echtgenote Marina Swyngedauw, te meer omdat zij geen kans 
op wederhoor kreeg.
Ten slotte wijzen klagers erop dat één van de twee foto’s bewerkt 
is. Op de foto poseert Roger met een grote foto van zijn broer 
Erik, maar eigenlijk hield volgens klager Roger een blanco kader 
vast, en heeft Primo de afbeelding van zijn broer daar achteraf 
in gemonteerd.

Primo zegt dat het de echtgenote van Erik de Vlaeminck voor 
publicatie heeft proberen te contacteren. Het liet naar eigen 
zeggen een boodschap achter in het woonzorgcentrum met de 
vraag om die door te geven aan Marina Swyngedauw, die elke 
dag op bezoek kwam. We wilden wel degelijk wederhoor geven, 
zegt Primo, dat zou het interview bovendien verrijkt hebben, 
maar we kregen geen reactie. Het magazine zegt ook dat het 
interview werd bijgewoond door een vertrouwenspersoon van 
Roger De Vlaeminck, die het artikel vooraf heeft nagelezen en 
zijn akkoord heeft gegeven voor publicatie.
Wat de foto’s van Erik in het woonzorgcentrum betreft, wijst 
Primo erop dat Roger de foto’s aan de journalist gaf met de uit-
drukkelijke toestemming om ze te publiceren. We wilden recente 
foto’s van Erik, en Erik komt er goed op voor, zegt Primo. De foto’s 
zijn positief en niet compromitterend. Compromitterende foto’s 
suggereren iets wat er niet is, en dat is bij deze foto’s niet het 
geval, argumenteert Primo.
Verder zegt Primo dat het niets nieuws heeft geschreven. Het 
conflict tussen de twee broers en ook de dementie van Erik 
waren algemeen bekend. Roger getuigde op televisie ook al over 
zijn zieke broer. Dat verhaal hebben we gebracht op een posi-
tieve manier met focus op de verzoening tussen de twee broers 
na een jarenlange vete. In die positieve benadering passen ook 
de twee foto’s van Erik in het woonzorgcentrum, besluit Primo.
Primo geeft ten slotte toe dat het één van de twee foto’s zo 
gemonteerd heeft alsof Roger de foto vasthoudt, maar zegt dat 
die montage het beeld van Erik niet vertekent en de waarheid 
geen geweld aandoet. Maar mochten we geweten hebben dat 
de foto’s tot commotie zouden leiden, dan zouden we foto’s van 
een jaar eerder gepubliceerd hebben, zegt Primo.

BESLISSING
Wat de kans op wederhoor betreft, spreken de versies van 
klagers en Primo elkaar tegen. De Raad kan op basis van die 
gegevens niet uitmaken of Primo aan klagers een loyale kans 
op wederhoor heeft gegeven, en kan hierover dan ook geen uit-
spraak doen.

Het is duidelijk dat Erik De Vlaeminck zich in een maatschappelijk 
kwetsbare situatie bevindt. De foto’s, genomen in het woonzorg-
centrum, tonen hem in zijn kwetsbaarheid  en behoren tot de 
privésfeer. De toestemming van zijn broer Roger volstond niet 
om ze te publiceren. De journalist had hiervoor toestemming 
moeten vragen aan en verkrijgen van de echtgenote van Erik. 
De Raad is dan ook van oordeel dat de publicatie van de foto’s 
indruist tegen artikel 23 van de code dat bepaalt: ‘De journalist 
respecteert het privéleven en gaat in het bijzonder omzichtig 
om met mensen in een maatschappelijk kwetsbare situatie’, en 
tegen artikel 24 dat bepaalt: ‘De journalist respecteert de men-
selijke waardigheid en tast ze niet verder aan dan noodzakelijk 
is in het maatschappelijk belang van de berichtgeving.’

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 
de klacht is gegrond.

Brussel, 18 juni 2015



2323

w

23

Beslissing over de klacht van Samuel Friedman tegen Joods Actueel

Met twee brieven van 7 en 24 augustus 2014 dient de heer 
Samuel Friedman een klacht in tegen Joods Actueel.  Aanleiding 
zijn twee artikels in Joods Actueel van respectievelijk juli 2014 
onder de titel ‘Joods Actueel onderneemt stappen tegen 
‘anoniem’ Joods blaadje’, en augustus 2014 onder de titel ‘Recht 
van antwoord: Sam Friedman’.
Redacteur Guido Joris van Joods Actueel antwoordt met een mail 
van 27 maart 2015, waarop Samuel Friedman repliceert met een 
mail van 30 april 2015.
(…)

DE FEITEN
Het eerste artikel gaat over een digitaal Jiddisch tijdschrift, 
Antverpene Tzeitung. Joods Actueel schrijft daarin dat Antverpene 
Tzeitung verschijnt zonder vermelding van een verantwoorde-
lijke uitgever en noemt dat onwettig. Het wijst klager Samuel 
Friedman aan als de man achter Antverpene Tzeitung en voegt 
daar een aantal aantijgingen aan toe, onder meer dat Friedman 
bij verschillende Joodse verenigingen na interne ruzies de laan 
werd uitgestuurd, dat hij zichzelf promoveerde tot hoofd van zijn 
eigen Joodse veiligheidsdienst en dat hij ideologisch aanleunt bij 
een extremistische anti-Israël beweging. Het artikel citeert ano-
nieme bronnen die Friedman ‘een uiterst manipulatief persoon’ 
noemen, met de ‘reputatie om confrontatie en conflicten op te 
zoeken’.
Het tweede artikel bevat een recht van antwoord van Samuel 
Friedman, waaruit Joods Actueel een aantal passages schrapte 
omdat ze naar eigen zeggen niet relevant waren, en waaraan 
het blad ook een aantal commentaren toevoegde.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
Klager noemt het eerste artikel lasterlijk en een karaktermoord. 
Hij zegt dat Joods Actueel hem aanvalt omdat ze van mening 
verschillen over de staat Israël en over de vertegenwoordiging 
van de Joodse gemeenschap in België. Joods Actueel voert een 
haatcampagne, gebaseerd op leugens en ingegeven door een 
groep die met hem wil afrekenen, en handelt journalistiek niet 
onafhankelijk, zegt klager.
Klager wijst op een aantal fouten en onwaarheden. Hij geeft toe 
dat hij soms materiaal levert voor Antverpene Tzeitung, maar 
ontkent dat hij de verantwoordelijke uitgever is. Joods Actueel 
baseert die bewering op een artikel van professor Rosenberg, 
maar die heeft het in zijn publicatie volgens klager niet over 
hem, maar over zijn bijna naamgenoot Isaak Friedman.
Klager ontkent ook hij bij verschillende organisaties na interne 
geruzie de laan werd uitgestuurd. Hij staaft dat met mails van 
twee organisaties, die kort na publicatie van het artikel aan Joods 
Actueel lieten weten dat er geen sprake was van ruzie en dat de 
passage over het ontslag niet klopte. Joods Actueel heeft daar-
over pas na zes maanden een korte rechtzetting gepubliceerd, 
terwijl dat meteen in het eerstvolgende nummer had gekund, 
aangezien daarin ook het recht van antwoord van klager stond.
Verder ontkent klager dat hij ooit ziekenhuisrabbijn wilde 
worden en dat hij zichzelf promoveerde tot hoofd van zijn eigen 
veiligheidsdienst, en neemt hij aanstoot aan de bewering dat 
hij aanleunt bij een extremistische anti-Israël beweging. Klager 
noemt zich wel  antizionist, maar ontkent dat hij bij de betrokken 
beweging aanleunt. Het artikel stelt beweringen voor als feiten 
en schetst hem zo als een manipulator met negatieve trekken, 
zegt klager.
Hij is ook kwaad over de publicatie van een foto van hem met 

politica Annick De Ridder, waarvan hij aan Joods Actueel had ge-
vraagd om die niet te publiceren omdat een orthodoxe Joodse 
man publiek niet spreekt met een vrouw tenzij het over formele 
zaken gaat, maar Joods Actueel publiceerde de foto toch, volgens 
klager om een verkeerde interpretatie uit te lokken.
Ten slotte vindt klager dat Joods Actueel hem voor publicatie 
van het eerste artikel had moeten contacteren  met het oog op 
wederhoor, wat niet is gebeurd. Na publicatie stuurde hij een 
recht van antwoord, maar daarvan zijn slechts beperkte passa-
ges gepubliceerd. Joods Actueel heeft er stukken uit geschrapt 
en nieuwe onwaarheden aan toegevoegd, zegt klager, waarna 
hij een tweede recht van antwoord stuurde, dat Joods Actueel 
nooit publiceerde.

Joods Actueel zegt dat het artikel gebaseerd is op controleerba-
re feiten, publieke bronnen en geverifieerde anonieme bronnen. 
De passage dat klager materiaal levert voor Antverpene 
Tzeitung, is gebaseerd op feitelijke observaties en op de getuige-
nissen van een politicus en professor Rosenberg. Volgens Joods 
Actueel duidde Rosenberg klager wel degelijk aan als de man 
achter Antverpene Zeitung, en ging de naamsverwisseling in zijn 
publicatie alleen over het voorzitterschap van de organisatie SPT 
en niet over Antverpene Zeitung. Bovendien geeft klager zelf 
toe dat hij nauw verbonden is met Antverpene Tzeitung, zegt 
Joods Actueel.
De beweringen over het moeilijke karakter van klager en de 
interne ruzies bij verschillende organisaties zijn volgens Joods 
Actueel gebaseerd op verschillende bronnen die anoniem 
wensen te blijven.
Joods Actueel voert ten slotte aan dat het zich inschikkelijk heeft 
getoond ten aanzien van klager door een recht van antwoord te 
publiceren dat eigenlijk niet voldeed aan de wettelijke vereisten. 
En daarbovenop kwam nog een rechtzetting over het ontslag van 
klager door twee organisaties, nadat de redactie een mail van de 
organisaties had ontvangen. Tegelijk geeft 
Joods Actueel toe dat het beter was geweest om klager in het 
eerste artikel wederhoor te geven.

BESLISSING
Het eerste artikel uit ernstige beschuldigingen ten aanzien van 
klager zonder hem wederhoor te geven. Joods Actueel publi-
ceert in het tweede artikel wel een wederwoord onder de vorm 
van een ingekort en becommentarieerd recht van antwoord, en 
herroept zes maanden later in een korte rechtzetting de foute 
beweringen over het ontslag van klager bij twee Joodse organi-
saties. Maar gezien de ernst van de beschuldigingen die de eer 
en de goede naam van klager betreffen, is de Raad van oordeel 
dat het wederwoord en de rechtzetting achteraf het gebrek 
aan wederhoor vooraf onvoldoende compenseren, en dat het 
eerste artikel niet strookt met artikel 20 van de code dat bepaalt: 
‘Wanneer een journalist in zijn berichtgeving zelf ernstige be-
schuldigingen uit, met name wanneer die de eer en de goede 
naam betreffen, is het aangewezen dat hij de betrokkene voor 
de publicatie of de uitzending contacteert en hem loyaal de kans 
biedt hierop te reageren’.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 
de klacht is gegrond.

Brussel, 18 juni 2015



24

Het moet 

niet altijd 

Rik Torfs 

zijn ...

Zoek eens op

www.expertendatabank.be


