
m a g a z i n e  v a n  d e  V V J

De Journalist

De
 Jo

ur
na

lis
t 1

97
 - 

29
 ja

nu
ar

i 2
01

6 
– 

ve
rs

ch
ijn

t m
aa

nd
el

ijk
s 

– 
v.u

. P
ol

 D
el

to
ur

, H
ui

s 
va

n 
de

 Jo
ur

na
lis

t, 
Ze

nn
es

tra
at

 2
1,

 1
00

0 
Br

us
se

l

De Jo rna is

(foto Antony Gevart /BelgaImage)

Algemene Vergaderingen VVJ en AVBB

zaterdag 27 februari 2
016, 9u45 

Huis v
an de Journalist

 in Brusse
l

Alle VVJ-le
den harte

lijk
 welkom ! z

ie pagina 4 Een redactiestatuut voor elke redactie Mediahuis
Freelancers Think Media wachten op hun geld

Hoe geld verdienen met digitaal nieuws?
Imagedesk wordt groot

En Rudy Colère doet het voortaan wat rustiger aan



Rubriek
IN

H
O

U
D

januari 2016

UIT DE VVJ  3

ACTUEEL

 Redactiestatuten voor de vier kranten van Mediahuis  5

 Digitaal aanbod VRT moet steunen op audiovisueel 6

 Freelancers Think Media wachten op hun centen 7

 Geld verdienen met digitale journalistiek 9

 VRT stopt nieuws via teletekst 10

 Imagedesk word ID/photoagency en claimt fair trade 11

 Polen legt openbare omroep aan regeringsbanden 12-13

SERVICE  

 Uitnodiging Algemene Vergaderingen VVJ en AVBB 4

 Vlaams-Nederlandse Journalistenuitwisseling 6

 Vlaamse Expertendatabank 7

 Infomomenten VVJ & JournalistenLoket 8

 MediaCafé over media in tijden van crisis 10

 Digitaal: automatiseren achter het toetsenbord 16

IN GESPREK

 Rudy Colère gaat met pensioen 14-15 

RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK

 D.S. c/ Morsum-Magnificat.be en Erik Verbeeck  17

MENS ACHTER HET NIEUWS

 Kevin Major begint telkens from scratch 18  

ONDER EMBARGO 19   

 

2

#endimpunity

Only 1 out of 10 deaths 

in the media is investigated

  



Lid van de Unie van Uitgevers  

van de Periodieke Pers

Uit de VVJDe Journalist
MAGAZINE VAN DE 
VLAAMSE VERENIGING VAN 
JOURNALISTEN (VVJ)

COÖRDINATIE
Pol DELTOUR
pol.deltour@journalist.be

VASTE MEDEWERKERS 
Jan BACKX
Ivan DECLERCQ
Annick HUS
Monica MORITZ
Marleen SLUYDTS
Luc VANHEERENTALS
BELGA PICTURES
PHOTO NEWS

REDACTIESECRETARIAAT
Huis van de Journalist
Zennestraat 21
1000 Brussel
Tel. 02/777.08.40
Fax 02/777.08.49
info@journalist.be
www.journalist.be 

ABONNEMENTEN
Marleen Sluydts
Zie adres hierboven
info@journalist.be

RECLAMEREGIE
Cathy Pletinckx
Zie adres hierboven
info@journalist.be

LAYOUT EN DRUK
Daddy Kate
Albert Van Cotthemstraat 54
1600 Sint-Pieters-Leeuw
Tel. +32 (0)2 378 09 39
Fax +32 (0)2 378 25 59
www.daddykate.be

Tegen de polarisering
We beleven tijden met een hoge polariseringsgraad. Vooral de migratiestroom en de 
moeilijke integratie van nieuwkomers plaatsen bevolkingsgroepen tegenover elkaar. 
De tegenstellingen uiten zich in vinnige debatten, soms ook in geweld. De klimaat-
wijziging zorgt voor extra spanningen, en intussen neemt de kloof tussen rijk en arm 
verder toe. En dan flakkeren regelmatig de klassieke nationalistisch-communautaire 
breuklijnen nog op, onder meer in eigen land.

In tijden van polarisering zijn de media aangeschoten wild. Zeker wanneer ze tot het 
verkeerde kamp behoren. En feitelijk ook wanneer ze zich niet tot het goede kamp 
bekeren. Wie niet voor ons is, is tegen ons, is het basismotief van partijen aan elke 
kant van een oplopend conflict. Dat maakt het voor ernstige redacties en journa-
listen niet makkelijk om te werken. Elk verslag dat ze brengen, elke duiding die ze 
geven en elke opinie die ze formuleren wordt minutieus ontleed en afgewogen op 
de eigen waardenschaal van elke actor in een spanningsveld. En wordt de afwijking 
daarvan te groot bevonden, dan krijgt de journalist steeds sneller en almaar vaker 
een natte dweil in het gezicht. Dan heet hij onbekwaam, vooringenomen of zelfs te 
kwader trouw te zijn. Laatst noemde N-VA-voorman Bart De Wever een item in het 
VRT-programma De Afspraak – journalistiek perfect te verdedigen, maar het ging over 
een partijgenoot – “om van te kotsen”. Veel duidelijker kan de impact van politieke 
polarisering op de media niet zijn.

Na ‘Keulen’ was het weer van dat. De media kregen collectief het verwijt al te laat 
op de grootschalige aanrandingen van vrouwen te hebben gereageerd. Die media 
zouden bovendien doelbewust verzwijgen dat het om Noord-Afrikanen, Arabieren 
of asielzoekers gaat. Zo zitten ze zelfs in een boosaardig doofpotcomplot met politici 
en politieverantwoordelijken. Aldus de dominante berichtenstroom op sociale media.
Om te beginnen: elke aanranding en elke diefstal die op oudejaarsnacht is gepleegd, 
is er een te veel, en moet worden bestraft. Dat viel ook in alle nieuwsmedia te lezen. 
Maar daarom zomaar bepaalde bevolkingsgroepen gaan stigmatiseren als verkrach-
ters die onmiddellijk het land moeten worden uitgezet? Kom nu.
Van twee dingen een. Men kan niet de ene dag van de nieuwsmedia verwachten dat 
ze hoogst voorzichtig omgaan met de sociale media, om de dag nadien te vinden dat 
ze juist veel sneller met de sociale media moeten meegolven. Kranten en omroepen 
hebben er wel degelijk goed aan gedaan een paar dagen te temporiseren.
Net zoals ze er goed aan doen te blijven zoeken naar de juiste toedracht, context 
en verklaringen voor de feiten. Dat is geen al te ‘politiek correct’ zijn, dat is dan 
gewoon doen wat journalisten verondersteld worden te doen: correct informeren, en 
niet nodeloos polariseren. Artikel 27 van de Code van de Raad voor de Journalistiek 
formuleert het zo: “De journalist die persoonlijkheidskenmerken vermeldt zoals etni-
sche oorsprong, huidskleur of seksuele geaardheid, vermijdt stereotypering, veralge-
mening en overdrijving, en zet niet aan tot discriminatie.” Die bepaling is vandaag 
relevanter dan ooit.

In diezelfde context is het ook een verademing dat mediabedrijven zelf wel blijven 
geloven in overleg en consensus. Zo is bij Mediahuis zopas voor elke krantentitel een 
redactiestatuut goedgekeurd, dat de verhoudingen tussen directie, hoofdredactie en 
redactie regelt. De place to be voor debat over journalistieke aangelegenheden is 
de redactieraad. Ook de nieuwe beheersovereenkomst voor de VRT bevestigt de rol 
van de redactieraad als platform voor journalistieke discussies. En ook bij Vlaams-
Brusselse Media kan een redactiestatuut nu niet lang meer uitblijven. Zo kan het dus 
ook, in een almaar meer polariserende maatschappij.

Pol Deltour
Nationaal secretaris

3



‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)



Actueel

5

MEDIAHUIS waarborgt REDACTIONELE VRIJHEID
voor haar kranten

Johan Rasking

De onafhankelijke werking van de vier redacties binnen Mediahuis – de uitgever van  
De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Het Belang van Limburg en Gazet van  
Antwerpen – staat officieel op papier. Op 12 januari hebben de hoofdredacteuren en verte-
genwoordigers van de verkozen redactieraden van de vier kranten samen met de directie van  
Mediahuis het redactiestatuut ondertekend.

Dat redactiestatuut bevat niet alleen belangrijke afspraken 
over de onafhankelijkheid van de redacties, maar ook over 
de relaties tussen journalisten, hun hoofdredactie en de uit-
gever. “Eigenlijk is die onafhankelijkheid van onze redacties 
een evidentie”, zegt Gert Ysebaert, de ceo van Mediahuis. 
“Redactionele vrijheid was altijd al vanzelfsprekend binnen 
de uitgeversbedrijven Corelio en Concentra, die samen 
Mediahuis hebben gevormd. Maar dat historische gegeven 
is nooit zwart op wit op papier gezet. Als grote mediaspeler 
willen we onze verantwoordelijkheid nemen en hebben we 
de opmaak van het redactiestatuut beloofd. Nu is het einde-
lijk zo ver, en dat is een goede zaak.”
Reeds kort na de oprichting van Mediahuis, in 2013, zijn de 
eerste, aftastende gesprekken tussen de nieuwe directie, de 
hoofdredacties en de vier redacties opgestart, op initiatief 
van de VVJ-delegaties. De afwikkeling ervan heeft wat meer 
tijd gevergd dan aanvankelijk gedacht. Zo moesten er vier 
representatieve redactieraden worden gevormd, na een ver-
kiezing onder de collega-journalisten. En binnen Mediahuis 
gingen er vorig jaar veel tijd en energie naar de onderhan-
delingen over een nieuwe, 
uniforme cao voor alle jour-
nalisten (en bedienden).
De tekst van het redactiesta-
tuut is identiek voor de vier  
krantentitels. Op één on-
derdeel na: voor elke 
krantentitel is een aparte 
Beginselverklaring opgesteld, 
die de identiteit en eigenheid 
van de (papieren en digitale) 
krant weergeeft. Goed om 
weten: voor dit onderdeel van 
het statuut hebben de hoofd-
redacteuren rechtstreeks met 
hun redactieraad overleg ge-
pleegd, zonder tussenkomst 
van de directie.

Overleg

De journalisten bij Mediahuis beseffen maar al te goed dat de 
tekst van het redactiestatuut slechts waarde krijgt door een 
correcte toepassing ervan in de dagelijkse praktijk. Het komt 
er voor de redacties van De Standaard, Het Nieuwsblad/De 
Gentenaar, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen 
dus op aan om de mooie principes concrete werkelijkheid 
te laten zijn. Niet alleen bij het maken van de krant en de 
daarbij horende bijlagen en weekendmagazines, maar ook 
bij de online verslaggeving op de verschillende nieuwssites.
De bewaking van het redactiestatuut ligt in de eerste plaats 
in handen van de betrokken hoofdredacteuren en de vier 

redactieraden. Die redactieraden fungeren als ‘antennes’ op 
de werkvloer. Zij zijn de spreekbuis van wat er bij de jour-
nalisten leeft, en brengen hun bekommernissen, vragen en 
opmerkingen over bij de hoofdredactie en, indien nodig, bij 
de uitgever.
Bij conflicten zijn zij de bevoorrechte gesprekspartner.  
Ze kunnen op elk moment een gesprek aanvragen met de 
hoofdredactie en/of de uitgever. Het statuut bepaalt dat 
er sowieso minimaal tweemaal per jaar overleg moet zijn 
tussen de raad en de hoofdredactie.
Daarnaast kan een hoofdredacteur aan de redactieraad 
vragen om te bemiddelen met de uitgever als die niet op 
een lijn zit met de hoofdredactie over de toepassing van het 
statuut.
De uitgever van zijn kant verbindt er zich toe om een strikt 
onderscheid te handhaven tussen de redactionele bericht-
geving en commerciële inlassingen, zoals advertenties of 
publireportages. Hij onthoudt zich ook van elke druk op 
of inmenging in de berichtgeving en engageert zich ertoe  
om (politieke) druk van buitenaf af te weren.

Deontologie

Bij de benoeming van een 
nieuwe hoofdredacteur moet 
de uitgever voorafgaand 
overleg plegen met de redac-
tieraad, die hem een advies 
aflevert (en daarbij de nodige 
discretieplicht in acht neemt). 
Bij het ontslag van de hoofd-
redacteur wordt de redac-
tieraad rechtstreeks door de 
uitgever ingelicht.
Opgelet: de redactieraden 
hebben geen rol te spelen 
in sociaal-economische dos-
siers, zoals onderhandelingen 

over loon- en arbeidsvoorwaarden. Dat blijft het domein van 
de vakbonden, en ook de VVJ speelt hierin haar rol.
Tegenover de redactionele vrijheid staat de plicht om correct, 
betrouwbaar en evenwichtig te werken, volgens de journa-
listieke deontologie. Het statuut verwijst uitdrukkelijk naar 
de bestaande codes over journalistieke rechten en plich-
ten, zoals de Code van de Raad voor Journalistiek, maar ook  
bijvoorbeeld naar het protocol over voorkennis en koersma-
nipulatie.

Tot slot, maar zeker niet de minst belangrijkste passage: het 
redactiestatuut blijft ook na een eventuele verkoop van een 
of meerdere kranten door Mediahuis overeind. De nieuwe 
eigenaar/uitgever is gebonden door deze tekst.

Op elk van de vier redacties fungeert een redactieraad 
als gesprekspartner voor hoofdredactie en directie.          
(foto Kristof Van Accom /BelgaImage)



6

‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t Actueel

januari 2016

Deredactie.be wordt VRTNieuws.be 

Dat staat in de nieuwe beheersovereenkomst voor de VRT 
voor 2016-2020. De openbare omroep kan haar online 
nieuwsaanbod dus blijven ontwikkelen – een stevige steen 
des aanstoots nochtans voor de private nieuwsmedia.  
Zij zien in het gratis digitale aanbod van de VRT een lastige 
concurrent, die de ontwikkeling van eigen zakenmodellen 
voor online nieuws stevig hypothekeert.
Toch wordt de kranten en private omroepen ook tegemoet 
gekomen. Zo verandert Deredactie.be in de loop van 2016 in 
VRTNieuws.be, een explicietere naam. Ook belangrijk: “Het 
audiovisuele is het fundament van het digitale aanbod, met 
ondersteuning van grafiek, foto en tekst.”
De VRT wordt in de beheersovereenkomst verder ver-
plicht om meer samen te werken met de schrijvende pers.  
Dat kan een inhoudelijke samenwerking zijn, het delen van 
video of het gezamenlijk opzetten van innovatieprojecten. De 
VRT “verwijst mediagebruikers ook door naar relevante bijdra-
gen van andere aanbieders van journalistiek, zowel printme-
dia als online initiatieven”.
De nieuwe beheersovereenkomst neemt voor het overige, 
wat informatie betreft, de grote beginselen over uit vorige 
convenanten tussen de Vlaamse overheid en de omroep. 
“In een snel internationaliserende mediaomgeving, met 
een overaanbod aan informatie, is de publieke omroep 
de garantie op onpartijdige, onafhankelijke en betrouw-
bare informatie en duiding.” Niettemin: “Betrouwbaarheid 
is geen verworvenheid, maar een blijvend aandachts-

punt.” De VRT moet daarom blijven investeren in 
“onafhankelijke en kwaliteitsvolle journalistiek, met als kern-
waarden: betrouwbaar, kwalitatief, accuraat, onafhankelijk van  
politieke partijen en drukkingsgroepen, vrij van commerciële 
belangen, onpartijdig en diepgaand”.

Klachtendienst

Meer specifiek wordt van de omroep gevraagd dat ze bij-
zondere aandacht besteedt aan buitenlandse berichtgeving 
en onderzoeksjournalistiek. Bij het inschakelen van externe 
experten, moet er worden gestreefd naar verscheidenheid. 
Ook “geïnformeerd burgerschap” is een richtsnoer. De VRT 
moet in dat verband “een grotere kennis beogen van de 
parlementaire democratie en de werking van de politieke 
instellingen in Vlaanderen, België, Europa en de wereld”. 
Levensbeschouwelijke strekkingen worden geïntegreerd in het 
aanbod, onder meer in de vorm van een apart tv-programma 
en een wekelijks radioprogramma.
Nog dit: de Deontologische Adviesraad, die adviezen kan geven 
over de programma’s van de Nieuwsdienst, zal zich eveneens 
uitspreken over klachten van mediagebruikers die de VRT via 
de klachtendienst ontvangt. 
Volgens de nieuwe beheersovereenkomst moet de VRT het 
tegen 2020 met 30 miljoen euro minder doen. Een paar 
honderd banen staat zo op de tocht. Het blijft uitkijken naar 
de impact daarvan op de Nieuwsdienst en haar informatietaak.

In de komende vijf jaar voert de VRT haar nieuwsopdracht ‘technologieneutraal’ uit. Dit bete-
kent dat nieuws, informatie en duiding op alle relevante platformen te vinden moeten zijn,  
en dit gratis en voor iedereen. Pol Deltour



7

Gewezen freelancers Think Media wachten   
op betaling
Freelancers die werk hebben geleverd aan Think Media tijdens de periode dat het bedrijf in de 
regeling ‘wet op de continuïteit van de onderneming’ (WCO) zat, zullen hun facturen wellicht 
gehonoreerd zien. Facturen van vóór die periode moeten zo goed als zeker als ‘verlies’ worden 
geboekt.

De VVJ vermeldde in haar jaarverslag (De Journalist nr. 196) 
dat, mee dankzij een door haar ingeschakelde advocaat,  
de openstaande rekeningen van freelance journalisten bij 
Think Media toch geïnd raken. Die formulering was te kort 
door de bocht, of minstens voorbarig, en leidde dan ook tot 
kregelige reacties bij de betrokken journalisten.
De realiteit is inderdaad genuanceerder. In principe zullen 
prestaties van freelancers die zijn geleverd tijdens de WCO 
(juni tot en met september 2015) worden betaald.
Dit zijn op grond van artikel 37 WCO-wet immers  
bevoorrechte schuldvorderingen. Uit een contact van de  
VVJ-advocaat met curator Greeve is gebleken dat er vol-
doende financiële middelen zijn om ‘normaal gesproken’ 
deze bevoorrechte WCO-schulden te betalen.
Werk dat vóór de WCO-periode is geleverd aan Think Media 
komt pas voor betaling in aanmerking als alle andere  
prioritaire schuldeisers (RSZ, btw, banken…) zijn betaald.  
In de praktijk komt het erop neer dat de niet bevoor-
rechte schuldeisers meestal niet kunnen worden voldaan,  
bij gebrek aan voldoende activa. 
In tegenstelling tot contractuele werknemers, hebben 
freelance journalisten ook geen mogelijkheid om nog een 
vergoeding voor hun prestaties te bekomen van het FSO 
(Fonds Sluiting Ondernemingen).

De advocaat die door de VVJ in deze zaak van Think Media 
in de arm is genomen, Pieterjan Osaer, houdt de vinger 

aan de pols en heeft contacten met curator Greeve. Op dit 
ogenblik is die laatste nog bezig met het verifiëren van alle 
schuldvorderingen. Nogal wat schuldeisers blijken immers 
niet altijd de correcte opsplitsing te hebben gemaakt 
tussen hun prestaties of leveringen van vóór en tijdens 
de WCO-periode. Dan moet hij dus telkens nagaan welke 
schuldvordering bevoorrecht is en welke niet, en dit ook 
verifiëren met de boekhouding van Think Media.

Freelancers die met btw werken, kunnen wel al hun voor-
geschoten btw terugvorderen. Het is namelijk voldoende 
aan te tonen dat de klant (in casu Think Media) failliet is 
verklaard om de betaalde btw te kunnen recupereren. 
Dat kun je onder meer bewijzen met een kopie van het 
vonnis van faillietverklaring en/of met je schuldvordering 
bij de curator. Een en ander geldt zeker voor de facturen 
van vóór de WCO. Na de uiteindelijke afwikkeling van het 
faillissement zal aan de curator ook een attest kunnen 
worden gevraagd voor de belastingen.

De VVJ-advocaat heeft de afgelopen maanden ook meer-
maals schriftelijk en telefonisch contact gehad met curator 
Greeve om er op toe te zien dat de afwikkeling van het 
faillissement, en in de eerste plaats het te gelde maken 
van de activa van Think Media Magazines, correct en in het 
belang van de schuldeisers verloopt. Mogelijk is het laatste 
woord daarover nog niet gezegd.

 Ivan Declercq - Pol Deltour





9

Actueel
Verslag van de NVJ-conferentie over de toekomst van freelancen

Geld verdienen met digitale journalistiek

Annick Hus

Teun Gautier 

Nederlandse freelance journalisten 
kunnen binnenkort mede-eigenaar 
worden van de Coöperatie. Wie 
mee in het initiatief investeert, kan 
een beroep doen op een waaier 
van diensten. Concreet: kantoor-
ruimte, groepsverzekeringen, zo- 
wel technische als praktische  
ondersteuning, het delen van  
camera’s of auto’s...
Met het initiatief wil Teun Gautier 
(ex-directeur van De Groene 
Amsterdammer) mensen onder-
steunen die hij als de toekomst 
van de journalistiek ziet: de zelf-
standigen. Tot nu werkt de jour-
nalist steevast in dienst van een 
uitgever. In de toekomst, voorspelt 
Teun Gautier, keren de rollen om en 
zullen uitgeverijen werken voor de 
journalisten. Volgens Gautier zijn 
het niet de journalisten die te lijden 
hebben van de huidige mediacrisis, 
maar wel de uitgeverijen.
De voormalige mediadirecteur lijstte recentelijk 52 manieren 
op waarop journalisten in het digitale tijdperk geld kunnen 
verdienen. Dat komt omdat de wijze van werken fundamen-
teel verandert. De productie gebeurt steeds vaker autonoom, 
via eigen online distributiekanalen. Volgens Gautier kunnen 
journalisten daardoor ook makkelijker aan de slag gaan als 
consulent, spreker of onderzoeker.
Ook de reclame verandert. Om doelgroepen alsnog te kunnen 
bereiken, schakelen bedrijven steeds meer journalisten in 
om online te scoren, met brand journalism of bedrijfsjour-
nalistiek. Veel freelancers zien hierin een bijverdienste – wat 
vragen doet rijzen over de onafhankelijkheid van de journa-
listiek. Ook fenomenen als corporate donations en consulta-
tive journalism maken de scheiding tussen journalistiek werk 
en reclame steeds dunner.

Chris Klomp 

Chris Klomp is gespecialiseerd in live-verslaggeving vanuit 
de Nederlandse rechtbanken. Wat hij hoort en ziet, plaatst 
hij op Twitter, wat meteen één van zijn voornaamste in-
komstenbronnen is. Wie de verhalen in de rechtbank live 
wil volgen, betaalt om toegang te krijgen tot het afgeslo-
ten Twitter-account @realtwitcourt. Volgens Klomp is het 
bijzonder makkelijk om op Twitter volgers te krijgen. Wat je 
zeker moet doen, is de juiste hashtags gebruiken. Natuurlijk 
is het ook relevant om op het juiste moment op de juiste 

plek te zijn. Maar de manier waarop 
je verslag uitbrengt is wellicht  
het belangrijkste. Biedt informatie 
aan op een creatieve en duidelijke 
manier. Gewaagde invalshoeken 
kunnen enorm verrijkend én aanlok-
kelijk zijn. Maar Klomp verdient niet 
alleen zijn geld via social media. Hij 
verkoopt ook stukken via Reporters 
Online op Blendle. Klomp wil zich 
vooral profileren als merk: volgens 
hem is dat de enige manier om er 
als journalist bovenuit te steken. 
Enkel zo kun je een podium creëren 
voor je specialisatie en tot zichtbare 
meerwaarde komen.

Giel de Winter 

Drie jaar geleden ontstond Stuk.tv, 
een platform waarop de kijker de 
inhoud bepaalt. Initiatiefnemer Giel 
de Winter kwam op het idee om 
een eigen online tv-zender te begin-
nen, toen hij voor de zoveelste keer 
eindeloos lag te staren naar enkele 

saaie tv-programma’s. Op stuk.tv kan iedereen een opdracht 
invoeren, die vervolgens al dan niet wordt uitgevoerd in de 
vorm van een verfilming. In nauwelijks drie jaar tijd bouwde 
Giel samen met twee metgezellen het online tv-kanaal uit 
op YouTube. Inmiddels kan dat op ruim 900.000 volgers 
rekenen. Het drietal genereert ook inkomsten via adverteer-
ders, die gretig op het initiatief zijn gesprongen. Spotify en 
iTunes zijn andere inkomstenbronnen, net als dj-optredens.

Petra Oudhoff

En hoe zit het met de auteursrechten? Petra Oudhoff, juriste 
bij de NVJ, beklemtoont hoe belangrijk het is dat je de rechten 
op je werk in eigen beheer hebt. In principe is dat bijzonder 
makkelijk wanneer je zelf de maker bent. 
Het belet niet dat je als journalist je werk in licentie kunt 
geven en de exploitatierechten ervan kunt overdragen. In 
dat verband valt er een onderscheid te maken tussen de 
‘gewone’ en de ‘exclusieve’ licentie. Sinds 1 juli 2015 is in 
Nederland voor een exclusieve licentie een schriftelijke over-
eenkomst vereist. Zo kun je ervoor zorgen dat je bijdragen 
op een gecontroleerde manier worden gepubliceerd, en 
beperk je dus misbruik. Alleen, zegt Petra Oudhoff, heeft De 
Persgroep zich op dit punt van zijn minst sympathieke kant 
getoond. Volgens de NVJ claimt De Persgroep bij haar free-
lancers een al te verregaande overdracht van auteursrechten. 
Een klacht die in Vlaanderen bekend in de oren klinkt.

Hoe maak je journalistiek in het digitale tijdperk rendabel? Dat was de insteek van een  
conferentie die de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) op 14 januari organiseerde 
in Amsterdam. Onze verslaggeefster was erbij en aanhoorde diverse boeiende getuigenissen.

(foto Belga Image)



10

‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t Actueel

januari 2016

VRT-teletekst zet zwanenzang in 

Het uitdoofscenario is begin januari aangekondigd door 
Mediaminister Sven Gatz (Open VLD) in de Mediacommissie van 
het Vlaams parlement. Steeds meer mensen gebruiken apps en 
internet om snel geïnformeerd te worden, waardoor teletekst 
als nieuwsmedium nog nauwelijks wordt gebruikt.
Het concept teletekst is in het begin van de jaren ’70 ontwik-
keld, voor de ondertiteling van televisieprogramma’s. De BBC 
startte er als eerste mee, in 1973. Snel daarna werd het ook 
aangewend om nieuws te verspreiden. De toenmalige BRT 
ging ermee van start in 1980, VTM volgde in 1996. Teletekst 
heeft succes gekend, als snel nieuwsmedium. In 2005 bekeken 
800.000 mensen nog dagelijks de teletekstpagina’s van de VRT. 
Maar door het nieuwsaanbod online verloor het medium zijn 
relevantie als snelle nieuwsbron. De VRT beperkte het nieuws-
aanbod de jongste jaren dan ook en integreerde de teletekst-
journalisten in de onlineredactie. VTM is in 2014 al gestopt met 
het verspreiden van nieuws via teletekst. Grote nieuwszenders 
als CNN en BBC deden dat al eerder.

In 2010 was het aantal dagelijkse VRT-teletekstbezoekers al 
gedaald tot 576.094 en in 2014 waren er dat nog maar 123.709. 
Volgens Emmanuel Rottey, hoofdredacteur Nieuwsgaring, 
Online en Sociale Media, nam het aantal in 2015 verder af 
tot 67.412. En sinds begin dit jaar is CIM zelfs gestopt met de  
registratie. “De trend is duidelijk, dat blijkt ook uit andere in-
dicatoren, zoals het gebruik van onze teletekst-app”, aldus 
Rottey. Daar tegenover staat dat het aantal unieke dagelijkse 
bezoekers van de VRT-sites in de periode 2010-2014 verdub-
belde: van 368.344 tot 735.390.
“Men kan zich de vraag stellen of teletekst op termijn nog een 
toekomst heeft in een gedigitaliseerde en geconnecteerde 
wereld. Ik zie dan ook geen reden waarom de VRT op termijn 
hiervoor nog arbeidsintensieve inspanningen zou leveren”, 
aldus minister Gatz, die ook verwees naar de nieuwe beheers-
overeenkomst met de VRT die, wat teletekst betreft, alleen 
nog melding maakt van de verplichting tot ondertiteling ten 
behoeve van doven en slechthorenden.

Geen besparing

Volgens hoofdredacteur Rottey zullen de middelen die vrijko-
men door de afbouw van teletekst worden ingezet voor de 
verdere uitbouw van websites en sociale media. Het gaat dus 
niet om een besparingsoperatie. “De teksten voor teletekst 
worden aangeleverd door journalisten van deredactie.be en 
sporza.be. Voor het algemeen nieuws gaat het momenteel 
dagelijks om zo’n 25 berichten. Na het verdwijnen van tele-
tekst zullen we de vrijgekomen tijd gebruiken om het digitale 
aanbod verder te verbeteren”, aldus Rottey. Behalve enkele 
journalisten met een nostalgische band met teletekst heeft 
volgens hem niemand een probleem met deze beslissing.  
De timing van de afbouw van teletekst is evenwel nog ondui-
delijk. Dat geldt ook voor wat – naast de ondertiteling – zal 
worden behouden van de dienstverlenende informatie, zoals 
verkeersinfo en weerberichten.

Communicatiewetenschapper Hilde Vandenbulck, mede - auteur 
van het boek Teletext in Europe, zegt begrip te hebben voor 
het feit dat een kleine omroep als de VRT keuzes moet maken. 

“Je kunt niet alles blijven doen en als je moet kiezen, heeft 
online vanzelfsprekend prioriteit.”
Maar Vandenbulck wijst ook op het bestaan van een veelal 
oudere groep mensen,  voor wie teletekst een belangrijke infor-
matiebron blijft. Dat blijkt ook uit reacties in kranten, van kijkers 
die betreuren dat dit nieuwsmedium afgeschaft zal worden.  
“Ik denk hierbij onder meer aan de circa 7 procent Vlamingen 
die nog niet online zijn. Deze mensen zou men een plaats 
moeten bieden waar ze makkelijk informatie kunnen vinden. 
Maar ik ben verrast dat ook anderen het medium vaak gebrui-
ken. Een collega, gespecialiseerd in nieuwe media, vertelde mij 
onlangs dat hij elke dag bij het ontbijt die pagina’s raadpleegt.” 
Vandenbulck wijst er voorts ook op dat teletekst in Vlaanderen 
altijd stiefmoederlijk behandeld is geweest, dat er weinig in is 
geïnvesteerd. In landen waar dat wél gebeurde, is het nog altijd 
een succes. In Nederland bijvoorbeeld zouden de teletekst-pa-
gina’s van de NOS dagelijks door 3,5 miljoen personen worden 
bezocht.

De VRT maakt komaf met de nieuwsvoorziening via teletekst. Door het internet is teletekst  
immers minder relevant geworden. Het wordt geen abrupt einde, de openbare omroep zal  
teletekst laten ‘uitdoven’. VTM is er al twee jaar geleden mee gestopt.

Luc Vanheerentals

10



1111

ID/photo agency claimt fair trade

Annick Hus

Imagedesk is het fotoagentschap dat Lieven Van Assche en 
Joost De Bock in 2010 hebben opgericht. Beide zijn zelf foto-
graaf en tijdens de Gentse Feesten van dat jaar besloten ze 
hun foto’s online aan te bieden. “Dat is uitgegroeid tot een 
digitaal platform voor fotografen”, zegt Lieven.
Sinds half januari heet Imagedesk ID/photo agency. “Voor de 
duidelijkheid”, aldus Lieven. Joost: “Zo beklemtonen we ook 
de diversiteit van onze leden. Zij sluiten zich bij ons aan, maar 
behouden hun autonomie. We willen een verzameling zijn 
van kleine agent-
schappen, waarbij 
de fotografen baas 
zijn over hun eigen 
werk. Wij bieden 
een platform om  
te netwerken, foto’s 
te verkopen en op-
drachten te ver-
spreiden. En de 
fotografen bepalen 
zelf wat ze wel en 
niet doen en welke 
beelden ze te koop 
aanbieden.”
ID/photo agency 
mikt op professi-
onele fotografen. 
Maar ook studen-
ten fotografie zijn 
welkom. Lieven: 
“We hanteren wel kwaliteitseisen. En de beelden die ze 
aanbieden moeten een marktwaarde hebben, zodat ze ver-
koopbaar zijn.” Joost: “De afgelopen tien jaar is het aantal 
fotografen zowat gehalveerd. Vooral 2015 was een erg slecht 
jaar voor fotojournalisten. Dat heeft te maken met het eco-
nomisch klimaat, maar ook met de ontwikkelingen binnen 
de sector. Persfotografen moeten nu concurreren met journa-
listen die zelf foto’s maken voor bij hun artikel. In Vlaanderen 
valt dat nog mee. In onze buurlanden gaat het er al harder 
aan toe.”
Joost en Lieven trekken momenteel door Vlaanderen om hun 
doelpubliek te informeren. Antwerpen en Brussel hebben 
ze al gehad, op 8 februari volgt Gent, hun thuishaven. “We 
krijgen tijdens die sessies veel vragen. Meestal over geld: 
welke prijs kan ik vragen voor mijn foto’s?, of wat zijn de 
minimumprijzen?”

Transparant

ID/photo agency heeft intussen ruim tweehonderd klanten. 
Lieven: “Dat zijn websites, magazines, overheden, vzw’s, pri-
vé-organisaties. Leden kunnen ook eigen klanten toevoegen, 
die alleen voor hen zichtbaar zijn. Wanneer een fotograaf 
een beeld verkoopt, krijgen zowel hij als wij een melding. 
 

Op die manier zijn we er zeker van dat alles fair en transpa-
rant verloopt.”
Joost: “Met ID/ photo agency willen we niet alleen fotogra-
fen in contact brengen met klanten, maar ook met elkaar. 
Vroeger ontmoetten fotografen elkaar tijdens grote persmo-
menten. Maar doordat steeds meer journalisten zelf foto’s 
maken en fotografen vaker alleen op pad zijn, verdwijnt het 
onderlinge contact. Wij proberen dat te verhelpen door regel-
matig activiteiten te organiseren.”

Lieven: “Onder de 
noemer ‘commu-
nity’ bieden we 
offline activiteiten 
aan. Dat gaat van 
infosessies over 
Lightroom of be- 
lichting tot work-
shops over crowd-
funding en street 
photography. Tot nu 
toe hadden we er 
een viertal per jaar, 
maar we willen dat 
aantal optrekken.”

ID/photo agency 
gebruikt als eerste 
de term ‘fair trade 
fotoagentschap’. 
“Wereldwijd zijn  

we het enige agentschap dat de fotograaf 90% van de ver-
koopprijs aanbiedt”, zegt Lieven. “We laten hem of haar ook 
zelf beslissen over prijzen. Een fair trade label voor fotografie 
bestaat nog niet. Misschien moeten we er zelf een lanceren.”

Op dit moment heeft het agentschap een fotoverzameling 
van ruim 460.000 beelden, van 74 fotografen. En het project 
wordt steeds groter, wat meer werk met zich meebrengt. 
Lieven: “We zijn maar met z’n tweeën. Aan de ene kant is dat 
erg handig om beslissingen te nemen. Maar anderzijds kun 
je niet alles tegelijk doen. Daarom willen we wat we doen, 
uitermate goed doen. Met ID/photo agency beogen we een 
publiek dat unieke beelden zoekt. Er is een overaanbod aan 
fotomateriaal. Dus moeten we er bovenuit steken.”
“Sinds twee à drie jaar sturen we onze fotografen ook op 
pad, om opdrachten uit te voeren voor klanten. Voor elke 
grote klant hebben we een vijftiental fotografen ter beschik-
king. We selecteren op basis van specialisatie en locatie. 
Onze klanten spelen opdrachten door en wij doen de rest. 
Die service bespaart onze klanten tijd en geld. En onze  
fotografen krijgen zo meer opdrachten. Het is een faire  
win-winsituatie.”

idphotoagency.com

Een fair trade fotoagentschap? Klinkt vreemd, maar zo noemt Imagedesk zich, voortaan onder 
de nieuwe naam ID/photo agency. Met noord-zuidrelaties heeft het niets te maken, wel met de 
kleine commissie die het agentschap neemt op de foto’s van de aangesloten fotografen.

Joost De Bock (l.) en Lieven Van Assche  (foto ID/photo agency)



12

‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t

12

Actueel

EU-leden Polen en Hongarije vegen  
de vloer aan met de persvrijheid 

januari 2016

Lid worden van de EU is niet simpel, dat weet Ankara inmiddels 
wel. Maar eens je behoort tot de Brusselse club, kun je blijkbaar 
doen en laten wat je wilt, dat hebben Warschau en Boedapest 
intussen geleerd. Dan volgt er immers hoogstens wat geroe-
zemoes vanuit de EU-hoofdstad. Alhoewel. Nu blijkt, na enig 
aarzelen, ‘Brussel’ toch echt boos te zijn.
De Poolse president Andrzej Duda ondertekende recentelijk 
een erg omstreden mediawet, die net voordien door de con-
servatief-nationalistische regering in sneltreinvaart door het 
parlement was gesluisd. Op amper drie dagen werd de tekst 
ingediend, besproken en goedgekeurd.
De wet laat de conservatieve bewindsploeg, met een comfor-
tabele absolute meerderheid in het parlement, toe om voort-
aan zelf te beslissen wie directeur en hoofdredacteur mogen 
worden van de nationale omroep TVP (radio en tv). En wie de 
laan wordt uitgestuurd. Journalistieke criteria zijn daarbij niet 
van belang. De Poolse regering wil duidelijk partijpionnen in 
het zadel, die allerminst bekommerd zijn om onafhankelijke en 
objectieve berichtgeving.

Toch meende presidentieel woordvoerster Malgorzata Sadurska 
dat de nieuwe wetgeving de geloofwaardigheid en objecti-
viteit van de nationale Poolse media ten goede zou komen. 
Sadurska’s baas, president Duda, antwoordde op de vele kritiek 
dat de wet hoe dan ook is goedgekeurd. Duda zei dat hij wel 
wat had opgevangen van bezwaren van Europese instanties en 
mensenrechtenorganisaties, maar dat de onafhankelijkheid van 
de Poolse media niet in gevaar komt. Hoe dat kan, als een 
regering journalisten aanstelt en ontslaat, liet hij netjes in het 
midden. En over het feit dat de raden van bestuur van de open-
bare omroep zullen worden ingekrompen en bevolkt met rege-
ringsgezinden, repte hij met geen woord.
Vooral PiS-voorzitter Jaroslaw Kaczynski zit achter de hervor-
mingen, die overigens ook het nationale persagentschap PAP 
treffen. Maar het is de minister van Financiën, een regerings-
technocraat die tot nu toe geen mediabevoegdheid had, die 
over aanwerving en ontslag zal beslissen. Dat moesten de 
Polen in de resterende, nog onafhankelijke media lezen.

Traditionele waarden

Critici gebruikten al meteen weer de term ‘sluipende staats-
greep’ toen de mediacoup wet werd. Betogers hadden het 
woord ‘coup’ al gehanteerd toen de regering van de conser-
vatieve PiS-partij (Recht en Rechtvaardigheid) vorig jaar de 
bevoegdheid van het Grondwettelijk Hof, de hoogste rechtsin-
stantie van het land, inperkte en de instelling bevolkte met re-
geringsgetrouwe rechters. Door de wet kan het Hof niet langer 
een echt controleorgaan van de regering zijn.
Vele duizenden Polen kwamen daartegen op straat, maar het 
protest leverde niets op. Lech Walesa, de vroegere leider van de 
vrije vakbond Solidarnosc en latere Poolse president, zei toen: 
“Ik vrees voor het einde van de democratie in Polen”.
PiS-parlementsleden maken geen geheim van hun bedoelin-
gen met de nieuwe wet: de staatsmedia moeten meer aan-

dacht besteden aan de traditionele – lees: katholieke – waarden 
en cultuur van Polen en aan de standpunten van de conser-
vatieve regering. In het algemeen vindt de PiS trouwens dat 
Poolse journalisten veel te kritisch, vooringenomen en niet va-
derlandslievend zijn.
De grootste krant van het land, Gazeta Wyborcza, die oppositie 
voert tegen de PiS-machtsgreep, kan de overheid niets maken 
omdat het een privé-initiatief is dat nog voortspruit uit de  
vroegere vrije vakbond Solidarnosc. Tegen het grootste deel 
van de Poolse pers hoeft PiS niet eens iets te ondernemen, 
omdat die kritiekloos gezagsgetrouw is, met de katholieke  
propagandazender Radio Marija op kop.

De Poolse nationalisten nemen Hongarije als voorbeeld. Premier 
Viktor Orban heeft zichzelf al menig keer gemanifesteerd als de 
nagel aan de doodskist van de EU, en hij laat geen gelegen-
heid voorbijgaan om ‘Brussel’ te schofferen. Ook hij heeft een 
absolute meerderheid in het parlement, duwde de media in 
zijn land onder de knoet en reduceerde de persvrijheid tot een 
begrip uit het verleden.
“Gewoon afgeschaft”, schreef de grote centrumlinkse krant 
Nepszabadsag. De Hongaarse mediawet is zonder voorgaande 
in de EU. Radio, tv en andere media kunnen een boete van 
730.000 euro krijgen als zij “het algemeen belang aantasten” 
en/of “partijdige informatie” verspreiden. Wat die termen juist 
inhouden is niet in de wet gedefinieerd, maar wordt door de 
regering beslist. Wie de hoge boetes krijgt, riskeert uiteindelijk 
gewoon monddood te worden gemaakt wegens faillissement.

Sancties ?

De Europese Commissie gaat nu een ‘verkennend onderzoek’ 
instellen. Dat heeft vicevoorzitter Frans Timmermans aangekon-
digd, die benadrukte dat hij voorlopig wel nog de ‘dialoog’ met 
Warschau nastreeft. Van sancties tegen Polen is dus lang geen 
sprake, maar de démarche toont wel de grote bezorgdheid van 
de EU over de rechtsstaat in Polen aan. Rechtsstaat die volgens 
het kritische deel van de pers al “bijna niet meer bestaat”.  
De hele situatie doet overigens denken aan de sombere commu-
nistische jaren, toen de pers ook onder de knoet van de Poolse 
overheid zat.
De démarche van de EU valt ook op omdat zo’n onderzoek nooit 
eerder tegen een lidstaat heeft plaatsgehad. Als het tot sancties 
zou komen, kan dat leiden tot de opschorting van het stemrecht 
van Polen in de Europese ministerraden.
Toch bleef vicevoorzitter Timmermans op eieren lopen, en hij liet 
hij na om Warschau op de tenen te trappen. Dan kwam zijn Duitse 
collega, Europees commissaris Günther Oettinger, eerder toch 
scherper uit de hoek. Oettinger is in de Commissie bevoegd voor 
Media, en aan de Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung zei hij 
dat Polen het best “onder Europees toezicht wordt geplaatst”.
Voorlopig blijkt in Warschau niemand onder de indruk van de 
bezorgdheid en protesten van ‘Brussel’. Schouderophalend 
blijven de regering, de parlementaire meerderheid en vooral de  
PiS-partij zeggen dat de democratie in Polen in goede handen is.

Wanneer Turkije zijn media muilkorft, volgen prompt banbliksems vanuit Brussel. Op die manier 
kan Ankara nooit lid van de Europese Unie worden, is de boodschap. Wanneer de gevestigde 
EU-lidstaten Polen en Hongarije hetzelfde doen, is er enkel wat verbaal protest. Of is er toch iets 
aan het veranderen?

Frank Schlömer



131313

Journalisten voeren actie voor een pluralistische 
openbare omroep overal in Europa

Op 13 januari bliezen vertegenwoordigers van de VVJ, de 
VRT-vakbonden, de Europese Federatie van Journalisten (EFJ) 
en Reporters zonder Grenzen verzamelen aan de Poolse 
ambassade in Brussel. Ze laakten de nieuwe Poolse media-
wet, die de openbare omroep in een strak politiek keurslijf 
dwingt op maat van de zittende regering. Het argument dat 
het slechts om een tijdelijke maatregel zou gaan, doet niets 
af aan het grote gevaar van deze politieke annexatie, werd 
gezegd.
De manifestanten vroe- 
gen Europa om klare en 
harde taal te spreken 
aan het adres van 
Polen. De politieke on-
afhankelijkheid van de 
openbare omroepen is 
nu eenmaal een kern-
waarde in het Europese 
mediabestel.
Eerder stuurde Mogens 
Blicher Bjerregård, 
voorzitter van de 
Europese Federatie van 
Journalisten (EFJ), een 
brief naar Europees 
Commissaris Günther 
Oettinger om diens 
bezorgdheid en stand-
punt over eventuele sancties te delen. De EFJ-positie werd 
mee onderschreven door de European Broadcasting Union, 
de Assocation of European Journalists, de Internationale 
Federatie van Journalisten (IFJ), Reporters zonder Grenzen, 
het Comittee to Protect Journalists en Index on Censorship.

In The Guardian stelt de Britse auteur en historicus Timothy 
Garton Ash dat “alle geallieerde democratieën, in Europa en 
aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, hun stem 
moeten verheffen om hun zorg te uiten over een ontwik-
keling met ernstige implicaties voor het hele democratische 
Westen”. Niet het programma of de ideologie van de huidige 
regerende Poolse partij is zijn grootste bezwaar – hoewel hij 
er niet bepaald een voorstander van is – maar het meest 
alarmerende is volgens hem: “Het is het winnende team dat 
unilateraal probeert de regels te veranderen van het hele 
democratische spel”.
Volgens Robbert de Witt, chef buitenland van het Nederlandse 
blad Elsevier, is wat nu in Polen gebeurt dan weer niet he-
lemaal nieuw. “Nieuwe regeringen in Polen halen altijd de 
bezem door de publieke omroep. De vorige regeringspartij, 
Burgerplatform, heeft hetzelfde gedaan.” De Witt noemt het 
wel zorgwekkend dat in Polen – net als in Hongarije – par-
tijen die verkiezingen winnen denken radicaal te moeten 
afrekenen met de vorige machthebbers. 

“Democratie is wat anders dan een vrijbrief voor de win-
naars”, besluit De Witt.

Verzet niet algemeen

In Polen zelf gaven enkele hoofdredacteuren en een  
politiek-analytische journalist van de publieke omroep zélf 
hun ontslag uit protest. 

De grootste Poolse pu-
blieke radiozender liet 
een hele tijd elk uur 
afwisselend het nati-
onale en het Europese 
volkslied horen.
Toch wordt het protest 
niet door iedereen 
gedeeld. De SDP – een 
van de twee Poolse 
journalistenverenigingen
– is het niet eens met 
de harde standpunten 
die door veel Europese 
instanties worden in-
genomen. Agnieszka 
Romaszewska-Guzy, 
vicevoorzitster van de 
SDP, zegt dat haar 

journalistenvereniging verbaasd is over de uitspraken die 
Europese organisaties doen over de hervormingen in de 
Poolse publieke omroep. 
“In de afgelopen jaren heeft de publieke omroep een pa-
thologisch niveau bereikt, gekenmerkt door politieke partij-
digheid en een gebrek aan pluralisme, wat heeft geleid tot 
manipulatie en wat een vals beeld heeft gegeven van Polen. 
De Poolse publieke media vervullen hun plicht en hun taak 
niet.”

De SDP verwacht dat de komende maanden weer een 
nieuwe mediawet zal worden voorbereid en aangenomen. 
En ze rekent erop dat het middenveld en de mediaprofes-
sionals daarbij zullen worden betrokken. De wet die eind 
december door het parlement is goedgekeurd en in de 
eerste week van januari door de president is ondertekend, is 
volgens de SDP slechts een tijdelijke oplossing. “Die voldoet 
niet aan onze verwachtingen, maar we hopen dat hij deuren 
zal openen voor algemene hervormingen van de publieke 
omroep, die eerlijk zullen zijn en die de journalistieke vrij-
heid zullen garanderen. De publieke media in Polen zijn op 
dit moment te gepolitiseerd, vooringenomen en meestal ge-
controleerd door de huidige oppositie”, aldus Romaszewska-
Guzy, die overigens zelf deel uitmaakt van de bestuursraad 
van de EFJ.

Mediawerkers en journalisten, ook buiten Polen, vragen de onmiddellijke intrekking van de 
nieuwe Poolse mediawet die de onafhankelijkheid van de openbare omroep volledig uitholt.

Ivan Declercq - Pol Deltour



14

‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t

14

In gesprek
Rudy Collier, hoofdredacteur met een verleden

‘En dan krijg je spanningen’ Monica Moritz

januari 2016

Met Rudy Collier (64) is een journalistiek fenomeen begin dit jaar met pensioen gegaan. Op eigen initiatief stopte hij als 
hoofdredacteur van Gazet Van Antwerpen. Collier was redactiehoofd in alle branches van de klassieke media, en berucht om 
zijn onverbiddelijke kritische instelling en toornige eigenzinnigheid. “Als je een linkse redactie hebt moet je rechts zijn –  
en omgekeerd. Je maakt je daar niet geliefd mee, maar het werkt wel.”

“Ik ben geboren in Baasrode (zucht), een spookdorpje aan de 
randen van de Schelde. Het enige wat ik me uit mijn jeugd kan 
herinneren is ambras, buiten gesmeten worden op school en 
vaak ziek zijn. Ik was hartpatiënt en een zware astmalijder. 
Astma heeft mijn koppigheid bevorderd, want je leert je eigen 
survival organiseren. Niemand kan voor jou ademen, en een 
zware aanval is heel bangelijk. Toen ik negen was, heb ik een 
jaar in het Zeepreventorium in De Haan gezeten. Daarna ging ik 
terug naar een gewone school, maar ambities of toekomstdro-
men had ik niet.”

Toch ging u aan de tolkenschool 
in Antwerpen studeren.

“Ik kom niet bepaald uit een intel-
lectueel gezin. Mijn vader was een 
arbeider en werkte als boegwerver 
op de scheepswerven in Baasrode. 
De hele dag sloeg hij met een 
moker op ijzeren platen. Na de 
humaniora heb ik twee weken 
in een radiatorfabriek gewerkt, 
maar fysiek kon ik dat niet aan. 
Mijn moeder had zo’n compassie 
met mij dat ik Germaanse mocht  
studeren in Gent, maar ook dat 
was een fiasco. Daarna ben ik op 
de tolkenschool terechtgekomen. Mijn broer Swa, die drie jaar 
ouder is, zat in 1968 al op kot in Gent. Hij had lang haar, was 
geëngageerd en werkte ‘s avonds voor de Vooruit. Dankzij hem 
ben ik in de journalistiek gerold. In die periode hing ik ook de 
wereldverbeteraar uit, en dan kom je in dat soort jobs terecht 
natuurlijk. Ik zou niet weten waarvoor ik anders geschikt zou zijn 
geweest.  Op mijn 28ste begon ik bij De Morgen. Dat was een 
chaotische bedoening. Ik ben er chef van zowat alles geweest: 
binnenland, buitenland, reportages, noem maar op. Uiteindelijk 
ben ik met een aantal mensen zelf de krant gaan maken.”

Het begin van uw hoofdredacteurschap?

“Ik ben als schrijvend journalist begonnen, maar mee door mijn 
betweterigheid bij het maken van bladen beland. Ik ben goed 
in associatief denken en kan vlug zeggen: fuck, that’s a story! 
Er zijn verschillende soorten van hoofdredacteur. Ooit heb ik 
tegen een collega gezegd: ‘Ge zijt wel verschrikkelijk graag 
hoofdredacteur, maar ge hebt een probleem. De krant is er te 
veel aan.’ Hij hield alleen van zijn functie. Je hebt er ook die bijna 
alles wat in hun krant verschijnt tof vinden. Ik hoor daar niet bij. 
Ik vraag me altijd af wat er had moeten staan, wat beter had 
gekund. Dat is een negatieve, kritische blik die niet altijd prettig 
is voor de redactie. Vandaag ben ik milder, maar vroeger was ik 
iemand om schrik van te hebben. Ik heb een stuurs uiterlijk en 
ik kon enorm colèrig zijn. Sommigen noemden me Rudy Colère.  
En terecht. Zelfs Christian Van Thillo heeft me eens gezegd:  
‘Er zijn momenten dat ik echt schrik van u krijg’.”

Hoe omschrijft u de taak van een hoofdredacteur?
“Veel hangt af van het medium. Maar het is voornamelijk een 
kwestie van luiheid verbannen, ervoor zorgen dat de trein blijft 

rijden. Ik heb ooit tegen iemand die mijn adjunct wilde worden 
gezegd: ‘Je bent een sprinterstype. Je rijdt pas vooraan als de 
eindmeet in zicht is. Die sprint win je dan wel, maar je bent niet 
in staat om 50 kilometer aan de kop te rijden en het peloton 
mee te pakken.’ En dat is wat hoofdredacteurs moeten doen: 
aan de kop van het peloton blijven rijden, tegen de wind in als 
het moet.”

Waarom bent u in 1995 plots van De Morgen naar Mediaxis 
verhuisd?

“Dat gebeurde op vraag van 
Egbert Hans, die als toenmalig 
uitgever een tegenhanger van 
Knack wilde lanceren. Ik had 
geen ervaring met magazines, 
en eerst heb ik een jaar bij TV-
Express de knepen van het vak 
geleerd. Uitgerekend de dag 
dat alles in kannen en kruiken 
was om een ‘Knack light’ te 
lanceren, vroeg De Persgroep 
me om ATV te leiden. Dat ging 
op dat moment natuurlijk niet 
zomaar. Van Thillo en alle top-
figuren van De Persgroep zijn 
langs geweest om me te over-

tuigen. Ik geraakte daar niet uit en uiteindelijk heeft mijn vrouw 
voor mij beslist. Zo werd ik in 1997 hoofdredacteur van ATV.”

Zonder ervaring met televisie?

“Ik kende niks van televisie, maar ik ging uit van het principe 
dat de basics altijd dezelfde zijn. Ik begon het medium te ana-
lyseren, de sterke en zwakke punten ervan te bepalen. Toen ik 
bij ATV begon, haalden medewerkers ‘s morgens wat stukjes 
uit de kranten om ze te verfilmen. Daarmee onthul je helemaal 
niets. Je kunt kranten alleen bestrijden door een dag vroeger 
met informatie te komen, zodat zij om 18 uur naar het nieuws 
moeten kijken om te weten wat er aan de hand is. Bovendien 
waren er tijdens het weekend geen uitzendingen. De enige 
dagen waarop er geen concurrentie was van dagbladen, sloten 
ze de boel. ATV was op sterven na dood, een levend lijk.  
We hebben dus nieuwe programma’s bedacht, zoals Wakker op 
Zondag en het Middagnieuws, en daarmee een nieuwe start 
gemaakt.”

Drie jaar later zat u weer bij De Morgen.

“Ik had gezworen om nooit meer terug te gaan. Ik had er te veel 
van mezelf gegeven. Maar in 2000 kreeg ik een offer you can’t 
refuse. Als ik De Morgen weigerde, dan had ik waarschijnlijk alle 
steun binnen de groep verloren. Dan was het voor mij afgelopen. 
Bovendien besefte ik plots dat ik wel dolgraag projecten opstart, 
maar dat mijn belangstelling na 3 à 4 jaar begint te tanen.  
Dat was bij ATV ook het geval. Als je een project opstart krijg je 
veel steun. Daarna komt de consolidatieperiode, en dan begin ik 
te zwemmen. En dan krijg je spanningen. Dus ging ik terug naar 
De Morgen.”

‘Zorg ervoor dat lezers van je krant houden.
 Dan gaat de print niet dood.’  (foto MM)



151515

Daar lanceerde u toen ook het nieuwe DM-Magazine.

“Dat werd eerst afgeschoten op het hoogste niveau. Ze durfden 
het risico niet te nemen. Er was geen geld, de lezers zaten er 
niet op te wachten en patati en patata – argumenten waar ik 
me zelden aan heb gestoord. Ik werd verschrikkelijk kwaad en 
dacht: jullie kunnen allemaal de pot op, ik maak dat magazine. 
Christian Van Thillo zei me later dat dit het enige blad was dat 
ooit is verschenen zonder dat hij het wist. In 2005 ben ik ont-
slagen na een conflict met Jaak Smeets. Tot dan werkte ik altijd 
samen met Christian. Met hem kon je echt wel over een krant 
discussiëren onder het motto ‘we agree to disagree’. Hij wist 
hoe een voorpagina er moest uitzien en speelde een stimule-
rende rol. Maar De Persgroep werd steeds groter, en dan heeft 
hij Smeets daar gezet als redactioneel directeur. Ik snapte het 
concept niet. Ik wist niet aan welke kant die man stond, en we 
zijn er nooit uitgeraakt.”

Maar ook met uw redacties had u vaak ruzie…
 
“Ach, met een deel ervan. Ik lag vooral in de clinch met Smeets 
over het systeem van gescheiden opdrachten: een groep zorgde 
voor de inhoud en de andere voor de vormgeving. Goede kran-
tenmakers weten hoe pagina één er moet uitzien én wat er 
inhoudelijk moet staan. Ik 
heb geen vertrouwen in 
systemen. Ik ben een voor-
stander van georganiseerde 
chaos, daar vinden de goeie 
hun draai in. Ik flipte op dat 
hele systeem en stond op 
straat. Maar drie weken later 
huurden ze mij alweer in  
om het magazine verder te 
leiden. Drie jaar zat ik in Schelle, zonder ooit de werkvloer van  
De Morgen te betreden. Ik was daar persona non grata, omdat 
ik soms een onhandelbare pain in the ass kan zijn. Daarna ben 
ik naar De Tijd verhuisd, om er Sabato mee op te starten. Nog 
één keer ben ik toen teruggekeerd naar De Morgen, zij het niet 
voor lang. Ik heb me toen laten afvloeien, en begon te denken 
aan stoppen. Maar twee dagen later belde Concentra, en zo ben 
ik hier in 2010 begonnen als chef van de stadsredactie.”

En ook die redactie hebt u helemaal omgegooid?

“De krant heette wel Gazet Van Antwerpen, maar ze hield niet 
van Antwerpen. Over alles wat vies en crimineel was schre-
ven ze stukken, maar cultuur en positief nieuws ontbraken.  
Ik heb er gewoon liefde voor de stad ingepompt, en er lifestyle 
en stadscultuur ingestoken. Ik begon op de stadsredactie twee 
weken voor het MAS opende. Wat doen we daarmee, vroeg ik. 
‘Ah, niks’, was het antwoord. Ik ben toen in een vlammende 
colère geschoten, en op een week tijd hadden we negen pa-
gina’s over het MAS. Een jaar later heb ik het stadsmagazine 
CittA Metropool gelanceerd, en vorig jaar ook CittA Kempen. 
Regionaal nieuws wordt vaak als iets onnozels beschouwd, 
iets wat je erbij neemt voor de simpele mens. Maar als je op 
regionale informatie journalistieke knowhow toepast, word je 
incontournable.”

Hoe ziet u de toekomst van de krantenjournalistiek?

“Ik blijf rotsvast geloven in de papieren krant. Mensen zijn 
getrouwd met een krant, nooit met een digitaal product. Niks 
is zo vluchtig als een digitale lezer die van de ene site naar 
de andere surft. Ik verwijt de uitgevers dat zij als eersten de 
print dood verklaarden. Als ik mijn hond geen eten meer geef, 
dan sterft die ook, hè. Waar vind je hier nog een krantenkiosk?  
In Londen en Parijs struikel je erover. Hoe lang heeft het geduurd 

voordat abonnees hun krant ‘s ochtends vroeg kregen? Waarom 
hebben uitgevers nooit gedacht aan abonnementen op maat? 
Er is nooit geïnvesteerd in klantvriendelijke vernieuwing. De 
uitgevers dachten digitaal goedkoper af te zijn, en de adver-
teerders zouden wel volgen. Maar die zijn even labiel als die 
digitale lezer. Annonces en zoekertjes hebben ze afgeschaft. 
Maar mensen willen zoiets op papier. Mensen die in het nieuws 
komen, zeggen wel ‘ik sta in de gazet’, en niet ‘ik sta op de 
website’. Uitgevers hebben zich ook mistrapt door de krant in-
tegraal online te gooien. Dat is een gratis duplicaat, waarom 
moet je dan nog een krant kopen? Het verbaast me dat ze nog 
bestaat. Digitaal moet je meerwaarden creëren met dingen die 
de papieren krant niet kan brengen. Maar zorg ervoor dat lezers 
van je krant houden. Dan gaat de print niet dood.”

Waarom bent u uitgerekend nu met pensioen gegaan?

“Een 64-jarige met mijn karakter verlaat zelden het pand in 
schoonheid. De meesten heb ik in stilte zien verdwijnen, of 
met veel tamtam zien buitenvliegen. Ik ken geen vijf journa-
listen die de 60 haalden. Ze sukkelen altijd in een afvloeiing. 
Dus dacht ik: verdomme Rudy, beslis zelf wanneer je stopt!  
Mensen vragen zich af wat ik met mijn tijd ga doen. Geen idee! 
Ik heb niets anders dan mijn job. Ik ben al die jaren niet vaak 

thuis geweest, mijn dochter 
verwijt me dat nog. Mijn 
vrouw heeft de kinderen 
opgevoed, naast haar full-
time carrière. Wij, mannen, 
kunnen dat niet, met onze 
one track minds, dat is 
de ellende. Het was altijd 
werken tot elf uur ’s avonds 
en daarna nog een pint 

drinken. Je zit op die trein en denkt er nooit aan om er eens af 
te springen. Zeker niet bij De Morgen, pff, dat was met twintig 
man een gazet maken en tot de laatste blijven. Dat krijg je 
vandaag niet meer verkocht, hoor. Ik ben daar niet fier op, want 
zo hoort het niet. Maar ik heb er geen spijt van, anders zou 
ik spijt moeten hebben van wat ik nu ben, en dat is niet het 
geval.”

Bent u tevreden over uw carrière?

“Ik heb nooit een carrière gewild. Ik ben straatarm begonnen 
en wilde alleen journalisteke spelen. Maar telkens kwam ik in 
een soort vacuüm terecht, waar nood was aan een bepaald 
type hoofdredacteur. Ik kan er niets aan doen dat ik goed ben 
in iets wat schaars is. Dat is geen verdienste. Een witte neus-
hoorn is meer waard dan een grijze. Eens je hoofdredactionele 
ervaring hebt, merk je pas hoe weinig mensen ervoor geschikt 
zijn. Dat maakte ook dat men mij nam, ondanks mijn ontie-
gelijk slecht karakter, dertig jaar aan een stuk. Dus ja, ik ben 
tevreden. Ik ben gezond, heb een zoon en een dochter, en een 
vrouw die dat allemaal doorstaan heeft, ook al ben ik gene 
simpele en geen aangenaam mens.”

Dat valt momenteel wel goed mee.

“Omdat ik kan praten over iets wat mij boeit (hartelijke lach). 
Soms vraag ik me toch af of ik mijn job goed heb gedaan. Ik heb 
zo lang voor De Morgen gewerkt, en wat heeft dat uiteindelijk 
opgeleverd? ATV heb ik goed gedaan, zonder mij waren die 
dood. Ik heb ook veel geleerd, en ben veel slimmer geworden 
dan het manneke dat ik was toen ik begon. Misschien ben ik 
niet met veel talent in de journalistiek gerold, maar ik stond 
wel altijd paraat. Tegen een uitgever heb ik ooit meegegeven 
om op mijn graf te zetten: ik heb mijn best gedaan. Maar hij 
zei: ‘Nee, zet er maar op: ik heb altijd mijn goesting gedaan’.”

“Ik heb ooit tegen een uitgever gezegd om  

op mijn graf te zetten: ik heb mijn best 

gedaan. Maar hij zei: ‘Nee, zet er maar op:  

ik heb altijd mijn goesting gedaan’.”



16

‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t

16

Digitaal

Automatisering achter het toetsenbord

januari 2016

Naast interviews afnemen, ronddolen op sociale media, re-
searchwerk en verdrinken in e-mails, persberichten en het werk 
van concullega’s, wordt van journalisten ook nog verwacht dat 
ze zelf werk – of content, nu alle grenzen vervagen – afleveren. 
Nu agenda’s uit hun voegen barsten en er sprake is van een 
information overload, is het automatiseren van routinetaken 
voor iedere journalist een goed idee.
Dure softwarepakketten of -abonnementen en futuristische 
goodies vallen jammer genoeg ook buiten het financiële 
bereik van ondergetekende. Maar gelukkig is het niet nodig 
om in ondiepe portefeuilles te duiken.
Er zijn voldoende manieren om gratis de werkdruk te doen 
krimpen. Een paar voorbeelden geef ik mee, maar in feite gaat 
het om een ingesteldheid: zodra je een routineuze taak meer-
maals uitvoert, moet je je afvragen hoe je de taak kan auto-
matiseren.
Met een minimum aan technische kennis en een maximum aan 
nieuwsgierigheid kan je een pak verwezenlijken. Hou een week 
lang in het achterhoofd dat processen automatiseren een optie 
is en lijst je problemen op. Investeer vervolgens een dag om 
op zoek te gaan naar manieren om die taken efficiënter en/of 
sneller tot een goed eind te brengen.

Elke dag verstuur je ongetwijfeld tonnen e-mail. Hoeveel keer 
per dag typ je eenzelfde einde onder een bericht? Hoeveel keer 
geef je je adres, contactgegevens of BTW-nummer door? Texter 
is een gratis programma dat het mogelijk maakt repetitieve 
blokken tekst eenvoudig in te voeren. Verzin variabelen en 
bespaar tijd met het typen van zaken als $adres, $contact en 
$btw, en zie de volledige blokken tekst keer op keer tevoor-
schijn komen.

Elke dag wissel je van tabblad naar tabblad in je favoriete 
browser en van en naar je tekstverwerker om zaken te kopië-
ren. Maar gebruik je een clipboard manager? Shapeshifter is 
een gratis stukje software dat een eindeloos groot prikbord 
voor je beschikbaar maakt. Wil je iets plakken wat je niet als 
laatste gekopieerd hebt, hou dan simpelweg ctrl/command+v 
ingedrukt en je overzicht verschijnt.

Keyboard shortcuts zoals ctrl/command+v voor plakken, of 
ctrl/command+c voor kopiëren, leveren eveneens grote tijd- 
winst op. Hoeveel keer per dag verstuur je een e-mail en klik 
je simpelweg op verzenden? Hoeveel keer open je tijdens het 
surfen een nieuw tabblad? De lijst is eindeloos en diverse pro-
gramma's hebben hun eigen shortcuts en laten je ook toe die 
te personaliseren. Bijkomend is het de moeite waard hotkeys 
in te stellen. Hoeveel keer per dag gebruik jij die functietoetsen  
bovenaan je toetsenbord? Ken er met behulp van gratis soft-
ware als AutoHotkey bepaalde taken aan toe die je dagelijks 
uitvoert en tot nu meer moeite kosten dan één druk op een 
knop.

Wil je graag je werk op sociale media promoten en meer 
mensen bereiken, maar heb je ook nog graag een leven buiten 
het werk? Gebruik dan een tool als Tweetdeck, Buffer of 
Hootsuite om je tweets en posts in te plannen. Gebruik IFTTT 
om andere online taken te automatiseren, de mogelijkheden 
hier zijn eindeloos. Je kunt zelf zogenaamde recepten samen-
stellen, gaande van het koppelen van sociale media-accounts 
tot het bijhouden van data telkens je je smartphone oplaadt.
Gebruik je tijdens het uitschrijven van interviews geschikte 
software, die je toestaat een interview uit te typen en door de 
opname te navigeren zonder je handen van het toetsenbord te 
lichten? Het gratis programma VLC Media Player maakt dit aan 
de hand van sneltoetsen meteen mogelijk.
En je kunt nog verder gaan. Via de command line – de opdracht-
prompt die steevast door developers wordt gebruikt om taken 
sneller uit te voeren – navigeer je door je mappen met een 
ongeziene snelheid, open en sluit je programma’s en maak je 
tientallen mappen en bestanden in één keer aan.
Werkelijk: voor elke rottaak heeft intussen wel iemand een 
manier ontdekt en uitgebouwd om die eenvoudiger uit te 
voeren. Zaak is ze te vinden.

@Jago_Kosolosky – jago.kosolosky@gmail.com
Deze bijdragen worden ook gepubliceerd op www.journalist.

be en op https://medium.com/@Jago_Kosolosky

Journalisten moeten vandaag ten volle gebruik maken van de mogelijkheden  
die het wereldwijde web biedt. In deze rubriek deelt Jago Kosolosky, web- 
redacteur bij MO* en freelancejournalist, zijn digitale wijsheid. Deze maand: het 
automatiseren van taken om de agenda te verlichten.

 (foto Corbis /PhotoNews)



17

Raad voor de Journalistiek

Beslissing over de klacht van D.S. tegen
Morsum-Magnificat.be en Erik Verbeeck

DE FEITEN

De auteur beschrijft in enkele regels een 
verkeersongeval met twee auto’s. Hij 
besluit met de vaststelling dat er weer 
als gekken, te snel en bumperklevend 
gereden is.
Daarna volgt een paragraaf onder de  
titel ‘In de marge’. Die heeft het over 
het volk dat na een periode van verlof, 
zuipen en feesten weer uit de startblok-
ken geschoten is. Het gaat over spaar-
boekjes en fraude, maar ook opnieuw 
over het ongeval (met foto) en het agres-
sieve volk.
In een eerste update van het artikel voegt 
de auteur aan de passage over gekken, 
te snel rijden en bumperkleven toe dat 
het gaat om een ‘algemene’ vaststelling.
In een tweede update schrijft hij dat een 
van de bestuurders, die hem via mail 
contacteerde, dreigt om een klacht in te 
dienen bij de politie. Hij stelt vragen bij 
het IQ van de man, en  voegt eraan toe dat er geen recht van 
antwoord komt.
Een derde update heeft het over een ‘furieuze scheldmail’ 
van de bestuurder, die de agressiviteit van het volk bevestigt.  
De betrokken bestuurder ziet volgens de auteur het verschil niet 
tussen de beschrijving van de feiten en de rubriek ‘In de marge’.
 
DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klager zegt dat Morsum-Magnificat.be dingen verzint en dat het 
artikel fouten bevat. De auteur oordeelt en veroordeelt zonder 
de omstandigheden van het ongeval te kennen, en verwerkt de 
reacties van klager in de updates verre van loyaal.
Vooreerst klopt het niet dat klager richting Westmeerbeek reed. 
Hij reed immers niet, maar stond stil op het moment van de 
aanrijding. Er was ook geen sprake van te snel rijden of bumper- 
kleven. Dat laatste kon ook niet, aangezien de wagens in tegen-
gestelde richting reden. 
Evenmin was er iemand agressief. Iedereen was aangedaan van 
de klap en er heerste een serene sfeer. De andere bestuurder 
vroeg kort maar beleefd aan de journalist om geen foto’s te 
maken.
Klager vindt ook dat de auteur feiten en opinies met elkaar ver-
mengt. Het onderscheid is niet duidelijk voor de lezer. De zin 
over te snel rijden en bumperkleven sluit direct aan bij de be-
schrijving van de feiten, zonder tussentitel. Hij staat niet bij de 
paragraaf ‘In de marge’. Ook de toevoeging dat het gaat om een 
‘algemene’ vaststelling is onvoldoende om het onderscheid te 
maken. Het artikel insinueert zo wel degelijk dat klager onvoor-
zichtig reed. 
Verder is klager boos over de verschillende updates bij het 
artikel, en vooral over de laatste, waar de auteur schrijft dat hij 

een ‘furieuze scheldmail’ kreeg van klager. 
De mail was niet furieus, en als de auteur 
erover wou schrijven, had hij de inhoud 
ervan maar moeten publiceren. Dan zou de 
lezer zelf kunnen oordelen. Maar de auteur 
insinueert liever dan zich aan de feiten te 
houden.
Gezien de insinuaties en beschuldigin-
gen, zowel over het ongeval als over de 
mails van klager, had Morsum-Magnificat.
be wederhoor of een recht van antwoord 
moeten geven. Dat heeft het niet gedaan. 
Integendeel, de beschuldigingen werden 
erger bij elke update.
Klager geeft toe dat hij niet identificeerbaar 
is in het artikel, noch in de updates. Nergens 
worden zijn volledige naam, leeftijd of 
woonplaats genoemd, alleen in de laatste 
update zijn voornaam. Maar dat was volgens 
klager alleen zo omdat de auteur zijn iden-
titeit niet kende. Afgaande op andere 
artikels op Morsum-Magnificat.be durft 
klager zich niet inbeelden wat de auteur  

geschreven zou hebben als hij zijn identiteit wel gekend had.
Klager besluit dat de auteur de rechten van de slachtoffers van 
het ongeval schendt, terwijl hij zich in hun plaats zou moeten 
stellen.

Morsum-Magnificat.be en Erik Verbeeck bezorgden geen 
repliek op de klacht en waren niet aanwezig op de hoorzitting.

BESLISSING

Klager is in het artikel niet identificeerbaar. Zijn volledige naam 
en woonplaats worden niet genoemd, op de foto van het ongeval 
zijn de nummerplaten onherkenbaar gemaakt, en er zijn geen 
andere elementen die kunnen leiden tot identificeerbaarheid.  
De stijl van de berichtgeving en de manier waarop de reacties 
en het wederwoord van klager verwerkt zijn in verschillende 
updates zijn provocerend en de Raad begrijpt dat klager zich 
eraan stoort, maar dat is op zich geen beroepsethische fout.
De auteur vermengt feiten en opinie en het onderscheid is 
niet duidelijk voor de lezer. Dat is in strijd met artikel 4 van de 
code: ‘De journalist maakt voldoende het onderscheid tussen 
zijn feitelijke berichtgeving en zijn commentaar duidelijk voor 
het publiek. In zijn berichtgeving maakt de journalist het on-
derscheid tussen feiten, veronderstellingen, beweringen, en 
opinies duidelijk voor het publiek’.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van oordeel: 
de klacht is gegrond in het onderdeel over het onderscheid 
tussen feitelijke berichtgeving en opinie.

Brussel, 14 januari 2016

Met een mail van 6 september 2015 dient de heer D.S. een klacht in tegen de heer Erik Verbeeck en zijn website Morsum-Magnificat.be. 
Aanleiding is een artikel van 2 september 2015 onder de titel ‘Heist-op-den-Berg: Auto in de gracht na aanrijding’, en drie updates bij dat  
bericht. Erik Verbeeck, uitgever van Morsum-Magnificat.be, antwoordt niet op de klacht. Een rapporteringscommissie van de Raad 
voor de Journalistiek heeft een hoorzitting gehouden op 11 december 2015. D.S. woonde de hoorzitting bij. Erik Verbeeck was  
niet aanwezig. 

(foto Corbis /PhotoNews)



18

‘Als Belga-journalist haal ik mijn plezier vandaag niet meer uit la joie de se voir imprimé.’  (foto MM)

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
D

e 
Jo

ur
na

lis
t

januari 2016

18

Kevin Major, VRT-reporter en voorzitter VVJ-Antwerpen

‘Telkens from scratch je verhaal opbouwen  
is bijzonder leerrijk’
Kevin Major kwam ter wereld in 1979, in Oostende. Ooit, in 
de glorietijd van de Regie voor Maritiem Transport, was dat 
‘de poort naar Engeland’. Allicht verklaart het de forse portie 
Brits flegma die je in Kevin bespeurt. Al drie jaar werkt hij 
nu voor Het Journaal van de VRT. Met het adagium: Een op-
dracht? Ga ervoor!

Ik babbel met Kevin Major in Antwerpen, op een flinke boog-
scheut van het standbeeld van die andere Oostendenaar, 
Louis Major (1902-1985). Hij kwam in Antwerpen wonen 
om uit te groeien tot socialistisch voorman. “Die bronzen 
meneer aan het Stadspark is inderdaad verre 
familie”, verduidelijkt Kevin.
Maar hoe zit het met zijn familie dichter bij 
huis? “Mijn vader zwaaide als keukenchef 
jarenlang de scepter in het Casino Kursaal 
van Oostende. Daarna ging hij in de potten 
van ziekenhuis Serruys roeren. Als kleine 
jongen koesterde ik niet de voor de hand lig-
gende carrièredromen. Toen ik op een dag 
een potige kraanman voor onze deur de weg 
zag opbreken, leek me dat wel wat. Pakweg 
vanaf het derde studiejaar wist ik het dan 
toch: ik zou voor wat toen nog de BRT heette 
gaan werken.”
“Toen ik van de lagere school overstapte 
naar het middelbaar, verhuisde ons gezin – ik 
was enig kind – naar De Haan-Vosseslag. De 
Urbanus-strip Radio Salami, waarin Urbanus 
zogezegd samen met Eddy Wally een radiozender opstart, 
werkte bij mij uitermate inspirerend. Als twaalfjarige zette 
ik een complete programmatie op papier. Een geweldige 
jongensdroom, maar het project had ook centen nodig. 
We droomden van Radio Zeehaan, en ons magazine De 
Zeehaankrant zou de duiten genereren. Het krantje kwam er, 
de radiozender niet. De Zeehaankrant, later miXed, vulden 
we met info over cultuur en media. Ik ging het energiek 
met de fiets bedelen, tot dertig kilometer verder in Koksijde. 
Enkele jaren heeft ons initiatief standgehouden.”
Of hij dweepte met grote voorbeelden? “Beslist! Ik was fan 
van Studio Brussel. Toen ik in het laatste middelbaar Latijn-
Grieks zat, zocht StuBru een medewerker voor een heavy 
metal-programma. Hoogspanning bij de jonge Kevin! Kwiek 
pende ik een sollicitatiebrief, die mijn leraar Nederlands 
nalas. Ik mocht me komen voorstellen. Schriftelijke proef: 
OK. Stemtest: OK. Maar na het jurygesprek won een andere 
kandidaat. Bon, ik had van de Reyerslaan geproefd en zou 
het niet opgeven.”
Ondertussen ging hij communicatiewetenschappen stude-
ren aan de VUB. “Ik voelde me toch wat teleurgesteld in de 
opleiding: te veel papegaaienwerk. Wat een verschil met 
de schitterende leraar Latijn en Grieks die ik ooit had in de 
middelbare school. Hij liet ons eerst de gedachten van Plato 
over moderne kunst vertalen, nam ons dan mee naar een 
avant-garde tentoonstelling en vroeg ons daarna op papier 
te zetten wat Plato daarover zou hebben gezegd.”
Kevin begon nog aan een jaartje Germaanse, maar dat liep 
vast in de job die hij toen al deed. “Als student kwam ik op 

antenne bij Radio Zoniën, in Hoeilaart. Ik mocht twee uurtjes 
vullen en pakte uit met De Logicant. Het waren leuke, leerrijke 
babbels, waaraan mijn prof logica, Jean-Paul Van Bendegem, 
enthousiast meewerkte. Ondertussen had de VRT me al eens 
teruggeroepen voor nieuwe tests. Een schuif-S werd intussen 
bijgeschaafd door een logopedist. En in februari 1998 kwam 
ik met vlag en wimpel uit de selecties. Op 1 april ging ik aan 
de slag: plaatjes en cd’tjes ordenen in de discotheek. Toch,  
de trein was op gang. Ik presenteerde Dans Charts en 
Teknoville, en stak samen met Chris Dusauchoit, Axl Peleman 
en de betreurde Luc De Vos French Quiz in elkaar.”

In 2006 volgde de overstap naar het radio-
nieuws. “Ik had er acht leuke jaren bij Studio 
Brussel opzitten. Die overstap was niet mijn 
ambitie, ik was liever bij muziek gebleven. 
Maar de mensen van het radionieuws ont-
vingen me met open armen en de sfeer 
zat goed. Ik werd meteen ingeschakeld 
als nieuwslezer. Tijdens de zomerfestivals 
maakte ik muziekreportages.”
Wat hem meteen ook zijn vuurdoop als ram-
penverslaggever bezorgde?
“Tja… 18 augustus 2011, de storm op 
Pukkelpop, waarbij vijf mensen omkwamen. 
Ik had net een interview afgerond, een heel 
eind weg van het podiumlawaai. Ik stak dia-
gonaal de bomvolle festivalweide over, toen 
het plots aardedonker werd. Er viel een bij-

belse stormwind op de massa. De band die op dat moment 
speelde, verstomde. Er knapte een paal af. Het was redden 
wie zich redden kon, onder een geselende hagelregen. Van 
een popfeest was ik in een ramp verzeild geraakt. Ik heb toen 
mentaal de knop omgedraaid. Ook dit moet je als vakman 
aan je luisteraars kunnen vertellen. Ik zag ook hoe nieuws in 
die eerste minuten en uren vorm kreeg. Het was het tijdperk 
van de eerste Twitter-fotootjes. Tot 19 uur van dag twee ben 
ik op het slagveld gebleven. Daarna belde ik mijn pa en mijn 
grootouders op, en ben ik compleet gecrasht: een onstuitbare 
tranenvloed.”
Volgde, in 2013, de overstap van radio naar tv. “Ik prijs me 
gelukkig dat ik TomorrowWorld in Atlanta mocht coveren. 
Maar ook het algemene nieuws sprokkelen is uitermate 
boeiend. Telkens moet je from scratch je verhaal opbouwen. 
Bijzonder leerrijk.”

Hoe zit het met de andere Kevin, naast de mediaman?  
“Ik mag mezelf general manager noemen van Cutting Edge”, 
antwoordt hij. “Ik beschouw die website voor cultuur en 
media, die ik in 2002 heb opgericht, als mijn bloedeigen kind. 
Ikzelf en ruim honderd vrijwilligers zwoegen dag in dag uit 
voor Cutting Edge, totaal onbezoldigd. En daarnaast knutsel ik 
met mijn laptop dolgraag elektronische dansmuziek in elkaar. 
Je kunt me ook wel eens betrappen als dj. Voorts ben ik een 
laatbloeiende tennisser, die nu ook in een clubbestuur zetelt. 
Maar ook op professioneel vlak bekleed ik nog een functie, 
als waarnemend voorzitter van VVJ-Antwerpen na het vertrek 
van Wouter Bruyns.”

Mens achter het nieuws

Jan Backx 



1919

Onder embargo

19

Kristof Clerix is voortaan bij Knack te vinden. Daar is hij op 1 januari 
begonnen, na dertien jaar voor MO*magazine te hebben gewerkt.

Bij Belga is Hans Vandendriessche voortaan de enige hoofdredac-
teur, nu zijn Franstalige collega Fred de Biolley het huis verlaat. Hans 
krijgt wel twee adjuncten in steun: Saskia Laurent en Christian Neyt.

Wouter Van Driessche verlaat De Tijd en wordt bij Mediahuis coör-
dinator van het digitale en audiovisuele team. Enkele jaren geleden 
werkte hij ook al een tijdje voor De Standaard. Wouter leidde eerder 
ook al korte tijd Humo en Focus Knack.

En Yves Desmet verlaat De Morgen om toe te treden tot de nieuwe 
Humo-ploeg onder Jörgen Oosterwaal. Yves werkte sinds 1984 voor 
De Morgen. Vanaf 1994 was hij er hoofdredacteur / commentator. 
Tussendoor, van 1991 tot 1994, was hij overigens al even aan de slag 
bij Humo.

Persfotografen en camerajournalisten hebben dan toch beelden 
kunnen maken van de 19de kamer van de correctionele rechtbank 
van Dendermonde, toen die op 5 januari het proces-Ouarer aan-
pakte. De beklaagde werd beticht van terroristische activiteiten – zijn 
aanhouding was met veel aplomb in het nieuws gebracht – maar om 
veiligheidsredenen verbood de rechtbank aanvankelijk elke beeldop-
name.

Na protest van de plaatselijke journalisten en de VVJ bond de recht-
bank in, en konden beeldjournalisten alsnog fotograferen en filmen 
bij de aanvang van de rechtszaak. In de marge liet het kabinet van 
minister van Justitie Koen Geens (CD&V) overigens weten dat vei-
ligheidsniveau 3 op zich geen reden is om de mogelijkheden van  
gerechtsjournalisten bij een proces in te perken.

De AJP, Franstalige zusterorganisatie van de VVJ, stelt zich mee bur-
gerlijke partij voor geweldplegingen op enkele televisiejournalis-
ten van RTL-TVI en France 3, half januari. De tv-reporters zochten 
in Molenbeek contact met familie van de pas onlangs geïdentifi-
ceerde zelfmoordterrorist die eind vorig jaar mee tekende voor de  
IS-aanslagen in Parijs.

Enkele mannen beletten de verslaggevers met geweld om hun repor-
tage te maken. De AJP zegt in een mededeling dat er geen sprake 
kan zijn van no go-zones voor journalisten. “Ook als het gaat over ter-
rorisme, zijn journalisten geen vijanden, maar trachten ze te begrijpen 
en de feiten zo volledig mogelijk uit te leggen aan het publiek.”

Tussen 2010 en 2013 liet de sector van de geschreven pers (kranten 
en tijdschriften) een totale omzetdaling noteren van 5,3%. Dat becij-
ferden Flancers DC (www.flandersdc.be) en de Antwerp Management 
School. De audiovisuele industrie zag in dezelfde periode zijn omzet 
stijgen met 10,7%.

De boekensector stagneerde zowat met een daling van 0,4%.  
De grootste daling is weggelegd voor de sector ‘reclame en com-
municatie’: min 7,6% in 2010-2013.

De geschreven pers was volgens dezelfde studie in 2013 goed voor de 
werkgelegenheid van nagenoeg 6.000 loontrekkenden en ruim 3.600 
zelfstandigen. De audiovisuele industrie leverde in dat jaar werk aan 
bijna 7.000 werknemers en nagenoeg 3.300 freelancers. De auteurs 
merken op dat terwijl het aantal werknemers in loondienst daalt, er 
meer en meer zelfstandigen werkzaam zijn in de creatieve sectoren.

De rechtbank van Den Haag behandelt momenteel een kort geding 
dat Pictoright, een belangengroep van Nederlandse fotografen, heeft 
aangespannen tegen Blendle, de digitale kiosk die losse persartike-
len aanbiedt. Pictoright voert aan dat de auteursrechten van de foto-
grafen die het vertegenwoordigt, onvoldoende zijn gecleared.

De Persgroep, die ook in Nederland actief is, sloot zich aan bij 
Blendle. Voor artikelen die via Blendle worden verkocht, wordt de 
opbrengst verdeeld tussen de kiosk en de betrokken uitgever a rato 

van 30%/70%. Een artikel op Blendle kost tussen 10 en 90 cent,  
afhankelijk van het medium en de lengte.

De rechtbank van Den Haag doet wellicht uitspraak op 10 februari. 
Pictoright blijft weliswaar bereid te praten over een behoorlijke rege-
ling voor het gebruik van auteursrechtelijk beschermde foto’s van haar 
leden.

De grote Lorenzo Natali persprijs, waarmee de Europese Commissie 
journalistiek wil huldigen die mondiale samenwerking en ontwikke-
ling bevordert, gaat voor 2015 naar de Kameroense journalist Arison 
Tamfu. Hij publiceerde een reportage over het effect van de kli-
maatopwarming op lokale Afrikaanse gemeenschappen. En over het  
positieve effect dat hernieuwbare energiebronnen kunnen hebben.

Een deelprijs ging naar de Nederlandse Ingrid Gercama, die voor  
Het Parool een Rode Kruis-ploeg volgde die streed tegen ebola.  
De reportage beschrijft hoe de betrokken hulpverleners, nu ebola 
overwonnen lijkt, bij hun thuiskomst op een pijnlijke manier worden 
gemeden en gestigmatiseerd.

Het politieke bashen van het VRT-programma De Afspraak gaat 
voort. Aanleiding nu was een ludiek fragmentje waarin een link 
werd gelegd tussen de cursus ‘omgaan met vrouwen’, die asielzoe-
kers zouden krijgen, en N-VA-senator en ex-journalist Pol Van Den 
Driessche. Voor uitleg over die link kan worden verwezen naar Humo, 
dat drie jaar geleden een uitvoerige reportage bracht over PVDD als 
de ‘Vlaamse DSK’.

N-VA-voorzitter Bart De Wever bleek niet te houden. “Een framing 
om van te kotsen”, liet hij weten. En: “Hoe kan je nu toch zo dom/
onbekwaam/degoutant/laaghartig zijn?”

Hoofdredacteur Carl Voet bleef kalm, legde uit hoe de redactionele 
keuze van het fragment was tot stand gekomen, en bood excuses aan 
voor zover iemand zich erdoor beledigd zou voelen – wat hoe dan ook 
niet de bedoeling van De Afspraak was.

De Wever zei nog dat hij het niet meer ziet zitten nog naar De Afspraak 
te komen. Zo te zien geldt dat niet voor andere N-VA’ers.

De Amerikaan die op 19 juli vorig jaar de Brusselse journalist  
Eric Vancoppenolle dood reed in Denver, is veroordeeld tot 6 jaar 
cel. Het gaat om een 21-jarige jongeman die had gedronken. Eric was  
47 en werkte voor Brusselnieuws.be.

Kranten in Nederland en elders hebben jarenlang stukken over 
sport gepubliceerd van journalisten die niet blijken te bestaan. De 
bijdragen werden gesleten door het Nederlandse sportpersbureau  
Hakkie-Tikkie Media.

De oprichter van het persbureau, Martin van Zaanen, beweert nu 
dat hij slordig is geweest bij het controleren van de auteursnamen. 
Onderzoek van De Volkskrant toont intussen aan dat nepnamen vaak 
worden gebruikt door (sport)journalisten die van een opdrachtgever 
niet mogen werken voor andere media. Hoe dan ook valt nauwelijks 
te controleren of en in hoeverre ook de inhoud van de bijdragen klopt.

Ook De Morgen publiceerde, eind 2011, een stuk dat door Hakkie-
Tikkie Media werd geleverd. Het ging om een interview met de 
Spaanse topvoetballer Andrés Iniesta door ene Oscar Rodriguez.  
Die blijkt dus niet te bestaan.

Hoofdredacteur Lisbeth Imbo bood in de krant haar ecxuses aan voor 
de publicatie, “die weliswaar plaatsvond vooraleer de huidige hoofd-
redactie aan het roer kwam”.

En nog even over onszelf. De VVJ organiseert onder haar leden 
een enquête over haar communicatie, en meer bepaald over  
De Journalist en de website www.journalist.be. Wat kan beter,  
in functie van een optimaal bereik? Hou uw mailbox in de gaten,  
en dank alvast voor uw kostbare feedback!



20


