Belgié-Belgique
P.B.
8900 IEPER |
3/8136

. Eén qezelllg eindejaar I
‘6“ een, ln?Puergnd l,]le";{\ivsjamrr .

&
: q_ J‘f Fa E‘*Ehdb“ o« d
?'u Hﬂ 5 % 1$‘ l;, 2nqw
- ﬂ'g T
. , b4

Wi k HF_ 5 - G., 2 N

16 december 2003 - nummer 65 -V.U. Pol Deltour, IPC, Résidence Palace blok C,Wetstraat 155, 1040 Brussel



Van de redactie

Actueel

Mens achter het Nieuws

Dossier: 40 jaar erkenning

Column

Raad voor de Journalistiek

Scheef bekeken

Onder embargo




Journalist
e

De |ournalist \'4

Magazine van de Vlaamse
Vereniging van
beroepsJournalisten (VVJ)

Het gezag van de pers

Veertig jaar Erkenningscommissie, een moment om even bij stil te staan in De
Journalist. In 1963 is ons beroep wettelijk erkend. Sindsdien hebben tientallen
leden van de Erkenningscommissie gewaakt over de titel van beroepsjournalist.
Dank aan de velen die er hun tijd en energie hebben ingestoken.

Niet iedereen kan zich zomaar (beroeps)journalist noemen. En dat is een goede zaak
om de zo geroemde onafhankelijkheid en de persvrijheid te helpen beschermen.

Jammer genoeg loopt dat niet altijd van een leien dakje. De pers en de journalis-
ten staan vaak in een slecht daglicht. Als we dan al een vierde macht zijn, is het
aan ons om die macht om te zetten in gezag. Een gezag dat stoelt op nauwkeuri-
ge waarneming en redelijkheid. Alleen daardoor kan de pers respect afdwingen.
Aanklagen waar nodig, haarfijne analyses maken, met beklijvende reportages uit-
pakken.

Waar de macht de schijnwerper op richt, moet de pers aandacht geven aan de
schaduwzijde. Onze taak is de rol van de machthebber toe te lichten en de gevol-
gen voor de samenleving te onderzoeken. De vinger op de wonde leggen die soms
al te gretig wordt toegedekt.

Daar zijn beroepsjournalisten voor nodig die hun opdracht ernstig nemen. En een
organisatie die bijspringt als het voor de eenzame werker in het veld teveel wordt.

Marc Van de Looverbosch

(Foto Johan Van Cutsem)

vV

VLNANAMSE

VERENIGING VAN

BEROEPS/OURNALISTEN
December 2003 3




e v
Journalist

A

4

Sterven voor het nieuws
Internationale Federatie van Journalisten (IFJ) maakt eerste balans

op van Irak-oorlog

Marleen Sluydts

De voorbije (?) oorlog in Irak zorgde voor de meest uitgebreide en
dure mediacampagne sinds lang. De IFJ (Internationale Federatie
van Journalisten) schat dat ongeveer drieduizend journalisten en
andere mediawerkers zich in Irak en de aangrenzende landen
bevonden aan het begin van de oorlog. De voorlopige balans valt
negatiever uit dan verwacht: 16 journalisten en hun medewerkers
bekochten het tijdens de oorlog zelf met hun leven en na afloop
van de strijd liep dat cijfer nog op tot
20. Zeven slachtoffers werden
gedood door de geallieerden. Ook
journalisten die zich niet op het slag-
veld bevonden maar de anti-oorlog-
sprotesten versloegen, kwamen let-
terlijk en figuurlijk onder vuur te lig-
gen.

De IFJ presenteerde afgelopen week
samen met het recent opgerichte INSI
(International News Safety Institute)
een uitvoerig rapport over de verslag-
geving rond de Irak-oorlog. 'Dying to
tell the story', heet het bijwijlen aan-
grijpende werk. De IFJ toont zich
vooral verontrust door de VS-aanval-
len op het centrale Iraakse radio- en
televisiestation en op het Palestine
hotel, waar zich meer dan 150 jour-
nalisten en mediapersoneel bevonden
van over heel de wereld. Vragen rijzen

Dying to Tell the Story

over eventueel kwaad opzet, vooral

gericht op de onafhankelijke journalisten die niet ‘embedded’
waren bij een legerafdeling. Ook op andere manieren werd journa-
listen verhinderd hun werk naar behoren uit te voeren.

De IFJ concludeert in de eerste plaats dat er een betere wettelijke
bescherming voor journalisten moet komen. Mediabazen dienen
journalisten van een degelijke training, uitrusting en materiaal te
voorzien. Eens te meer viel op hoeveel slecht voorbereide en oner-
varen journalisten zich in en om Irak bevonden. Met de oprichting
van het INSI wil de IFJ nog nadrukkelijker op die noden inspelen.

Fred Nerac

Het boek dat ze nu samen hebben uitgebracht, geldt tegelijk als een
eerbetoon aan de mediaslachtoffers in Irak. Op de persvoorstelling

December 2003

was trouwens ook Fabienne Nerac aanwezig, de echtgenote van de
nog steeds vermiste Frans-Belgische cameraman Fred Nerac. Op
ingetogen wijze vertelde zij iets over de actie die reeds ondernomen
werd om uit te zoeken wat er met haar man en de vertaler Hussein
Osman is gebeurd. Daaruit bleek pijnlijk hoe weinig medewerking er
van de VS komt. De Amerikanen schreven Fabienne Nerac zelfs een
brief om te melden dat ze het onderzoek als afgesloten beschou-
wen, ook al erkennen ze dat haar man mis-
schien nog in leven is.

In 'Dying to tell the story' beschrijven col-
lega's enfof vrienden van 17 overledenen
de gebeurtenissen die tot hun dood heb-
ben geleid. Sommigen focussen op de
eigenlijke gebeurtenissen, anderen vertel-
len het levensverhaal van de betrokkenen.
Sommige verhalen zijn emotioneel, andere
meer matter-of-fact, soms lang, soms kort,
maar geen van de verhalen laat je onbe-
roerd.

Toch is er tussenin ook plaats voor een wat
luchtiger noot. Zoals de anecdote over de
(embedded) journaliste die vroeg of ze een
koffer op wieltjes mocht meenemen. Ook
de ironie van het lot vertolkt een promi-
nente rol in de verhalen. Vele journalisten
werden gedood op wat zij juist als de vei-
ligste plek beschouwden. Eén element komt
voortdurend terug: verontwaardiging over
wat er met zovele verslaggevers is gebeurd.
Het rapport omvat verder nog een aantal bijdragen over de psy-
chologische effecten van oorlogsverslaggeving, adequate training
en de specifieke situatie van freelancers. Neem er de sobere en
goedgekozen foto's bij, en je hebt waarlijk een mooi eerbetoon aan
de slachtoffers.

Dying to Tell the Story,
International Safety Institute, 2003.
Het boek is verkrijgbaar bij het IFJ/INSI

(Résidence Palace, Lokaal 2252 bij Sarah De Jong)
voor de prijs van 20 euro.

De opbrengst gaat integraal naar het INSI.




Journalist

A

Al meer dan 300 journalisten voor proces-Dutroux

Pol Deltour

Het is nu al met stip het media-event van volgend jaar: het proces-
Dutroux dat op 1 maart in Aarlen begint. Half december waren er
via de website van Justitie (www.just.fgov.be) al 320 accreditatie-
aanvragen van journalisten binnen gelopen. Aangezien er nog tot
18 januari 2004 accreditaties aangevraagd kunnen worden, loopt
dat cijfer wellicht nog fors op. Justitie maakt zich sterk ongeveer
220 journalisten aan een plaats te kunnen helpen in de assisenzaal
en de belendende filmzaal. Aanvankelijk werd slechts ruimte voor-
zien voor een vijftiental verslaggevers in de eigenlijke assisenzaal
en een honderdtal in de aanpalende filmzaal.

Zoals verwacht is er ook buitenlandse interesse voor het volgen van
het proces, maar die blijft voorlopig beperkt tot Europese media. De
geografisch verst verwijderde belangstelling komt tot dus ver van
twee Russische verslaggevers. Onder de 320 aanvragen die tot dus
ver toekwamen, bevinden zich ook een honderdtal technici.

De uiteindelijke afwikkeling van de accreditaties komt in handen
van drie syndics, die door de AVBB zijn geselecteerd. Het gaat om

Het medla-CirCus masfor ZaCm Op WG het pmides [

p— R —
Hij welfers naar de reche- | Hii will gesn probie
bank te Fash als i dat net | s s 200 Mading
ek e ASCTEREER gaT | SEsnEar, TR id,
e PR Fesgeean fepisEtn.

= Y " '

Jan Heuvelmans, Marc Vandermeir en André Sommerlatte.
Satelliet

Het probleem van de audiovisuele media is intussen goeddeels
opgelost. VRT, VTM, RTBF en RTL kwamen met justitie, politie
en de stad Aarlen overeen dat ze op de parking voor het jus-
titiepaleis elk een container met montageruimte kunnen
installeren. Er worden twee bijkomende containers geplaatst
voor de internationale beeldagentschappen EBU en ENEX, die
respectievelijk de openbare en de commerciéle buitenlandse
omroepen van materiaal zullen voorzien. Buitenlandse
omroepen die per sé een eigen satellietwagen willen gebrui-
ken, kunnen die kwijt op een braakliggend terrein achter het
gerechtsgebouw.

De omroepen kwamen met Justitieminister Onkelinx en de
voorzitter van de Aarlense rechtbank overeen dat elke dag
‘neutrale’ beelden van het proces kunnen uitgezonden wor-
den. Een getuigenis bijvoorbeeld valt daar niet onder.
Ondertussen wordt het hele proces wel op beeld vastgelegd
met het oog op uitzending later. De ‘historiciteit’ van het
gebeuren verantwoordt dit, erkent justitie.

TELEX - TELEX

De afdeling Antwerpen-Limburg van de Vlaamse Vereniging van Beeld
Journalisten (VWBJ) organiseert op donderdag 22 januari 2004 een
stoomcursus digitale fotografie en transmissie. Vanaf 13 uur in het IPV
op de Grote Markt in Antwerpen. Met medewerking van Nikon, De
Beukelaer, Apple en Adobe. Inschrijven doet u bij jan.prenen@sky-
net.be.

Persfotografen kunnen nog 11 januari 2004 werk inzenden voor de
Fujifilm Euro Press Photo Awards 2004. Meer info bij Robert Van den
Brugge van de Belgische Foto- en Film Pers op tel. 02/235.22.67.

*kk

De Koning Boudewijn Stichting organiseert op 3 februari 2004 van
11u30 tot 15 uur een seminarie rond het thema 'Journalistieke prak-
tijken die de betrokkenheid van de burger vergroten' Plaats: het IPC
in de Résidence Palace. Het definitieve programma van dit seminarie
verschijnt in DJ van januari. Meer info of inschrijvingen: Greet
Massart op de KBS, tel. 02/549.02.28.

ZIN OM 2500 EURO
OP ZAK TE STEKEN?
NEEM DEEL AAN DE

VAN DE PROVINCIE VLAAMS-BRABANT

PROVINCIE
VLAAMS « BRABANT

Misschien maakte u de afgelopen twee jaren wel een reportage
over Vlaams-Brabant. Een doorwrochte analyse van de taal-
faciliteiten in de Vlaamse Rand, een reeks over het econo-
misch weefsel rond de luchthaven, een luchtig verslag over
een regionaal initiatief... Elk audiovisueel werk dat bijdraagt
tot een betere beeldvorming van de provincie Vlaams-
Brabant (bestuur en/of regio) en dat in 2002 of 2003 werd uit-
gezonden op de Vlaamse radio of televisie kan meedingen.

Kandidaturen zijn welkom tot eind januari 2004.

deel

Meer inlichtingen, regl t en formulier bij de Provincie Vlaams-
Brabant, informatiedienst, Provincieplein 1, 3010 Leuven, tel. 016-26 71 64,
info@vl-brabant.be, http://www.vlaamsbrabant.be/reglementen




e v
Journalist

M

Tony Landuyt 25 jaar bij 25-jarige De Morgen

Mark Vlaeminck

De Morgen bestaat 25 jaar. Een kwarteeuw geleden, toen de eerste
De Morgen van de persen rolde, was wielerjournalist Tony Landuyt
er al bij. Vandaag maakt Landuyt nog steeds deel uit van de redac-
tie van de krant. "En als het van mij afhangt wil ik hier nog wel een
paar jaar blijven werken", zegt hij. "Al was het maar om 25 keer de
Tour te kunnen volgen."

Antwerpenaar Tony Landuyt is 59 en een naam in de Vlaamse sport-
journalistiek. Ook al zocht hij zijn geluk en zijn toekomst eerst
elders. Toen rederij Flandria nog eigenaar was van het drijvende res-
taurant La Pérouse (twee sterren in de Michelin), was de jonge
Landuyt daar
verantwoorde-
lijk voor de
wijn. Als jonge-
man probeerde
hij  weliswaar
actief uit te
blinken

wielersport, die

in de

hij later als ver-
slaggever
analyseren. Op
de piste werd
hij bij de lief-
hebbers
Belgisch kam-

Zou

ooit
pioen  achter
derby's en heel
eventjes

‘Een Tour win je niet op een biefstuk alleen’ (Foto Nick Hannes)

zelfs
mocht hij zich beroepsrenner noemen. "Nu valt er met koersen geld
te verdienen, maar in die tijd reden wij voor een truitje en een
beker." Niet te verwonderen dat Tony Landuyt in 1969 een vaste job
aannam als corrector bij Volksgazet, de legendarische socialistische
krant waar Jos Van Eynde de plak zwaaide. Zijn interesse voor de
wielersport maakte hem medewerker van de sportredactie en toen
in 1971 een vaste redacteur langere tijd wegens ziekte afwezig
bleef, werd Tony Landuyt sportredacteur bij Volksgazet. "Dat was de
grote tijd van Eddy Merckx, van Walter Godefroot en van Herman
Van Springel, en ik vond het dan ook bijzonder jammer dat de grote
Merckx niet startte in de Tour van 1973, de eerste Ronde die ik als
jonge verslaggever mocht volgen."

Sindsdien leerde Landuyt andere grote renners kennen, want na zijn
eerste Tour in 1973 (gewonnen door de Spanjaard Luis Ocafia) volg-
de hij nog 21 keer de Ronde van Frankrijk.

"De Tour volgen, dat is het van het zwaarste dat een sportjournalist
kan doen", zegt hij. "Een trekhond, dat zijt ge. De Tour volgen, dat
betekent dat ge drie weken lang iedere dag uren en uren in een
auto zit dwars door Frankrijk, dat ge ‘s avonds na de ritaankomst
nog eens tot 100 kilometer kunt afleggen om uw bed te vinden en
dat ge de volgende ochtend misschien weer 100 kilometer moet

doen om de nieuwe startplaats op te zoeken. Als ge dat niet heel
graag doet, houdt ge dat nooit vol."

Gaarne doen, is een uitdrukking die Tony Landuyt tijdens ons
gesprek wel vaker gebruikt. Zo volgde hij ook met plezier drie keer
de Giro en een keer de Olympische Spelen in Barcelona. Ik vraag
hem of hij dan ook niet liever wielerverslaggever was geweest op de
redactie van een grotere krant waar wieler- en andere sporen meer
ruimte krijgen.

"Ik ben graag bij De Morgen", antwoordt hij. "Maar ik zal niet ont-
kennen dat het hier, zeker in het begin, soms moeilijk was. De eer-
ste jaren liepen wij hier permanent met de strop rond de hals, maar
gelukkig ging de valkuil niet open. In 1986 gingen we failliet, maar
we mochten zelf verder een krant uitgeven. Van overal kwam er
toen solidariteit voor De Morgen. Zelfs in Nederland waren er bene-
fietconcerten. Ook die woelige dagen hebben we overleefd.
Solidariteit kan veel doen."

Zonder solidariteit en collegialiteit kun je ook in de wielerverslag-
geverij niet overleven. Want kijk eens: zo'n renner haalt daar de
eindstreep en alsof er een schat aan goudstukken valt te rapen, rep-
pen zich een paar honderd nieuwsgeile verslaggevers naar de rit-
winnaar. Wie geluk heeft en rap kan lopen, eindigt op 5 centimeter
van de overwinnaar en kan inderdaad noteren wat die vedette ver-
kondigt. Bij sommige wielerploegen volgen de renners mediatrai-
ning om te leren wat ze tijdens zo'n interview moeten zeggen. Maar
een sportjournalist met te korte beentjes, of met een te dikke buik
die in de weg hangt, of gewoon met brute pech, die collega strandt
op dertig meter van de gevierde winnaar en die hoort geen halve
letter van wat die kerel meedeelt. Toch moet ook die ongelukkige
sportjournalist zijn artikel doorzenden naar zijn redactie, want ook
zijn lezers willen uitgebreid op de hoogte gebracht worden van wat
er omging in het hart en het hoofd van hun sportieve idolen.

"Op dat moment speelt de solidariteit tussen sportjournalisten”,
zegt Tony Landuyt, "want wie vandaag het geluk heeft op de eerste
rij te staan, moet goed beseffen dat hij morgen helemaal achteraan
kan eindigen."

Een journalist die een kwart eeuw de Tour volgt, die moet toch kun-
nen antwoorden op de vraag of er ook renners zijn die niét slikken.
Landuyt: "De inspanning die van de renners gevraagd wordt is
enorm zwaar. Een Tour win je echt niet op een boterham en zelfs
niet op een biefstuk. ledereen zal dus wel iets innemen. Alleen is de
vraag: waar eindigt de medische begeleiding en waar begint de
doping?"

Samen met collega Jeroen De Preter
schreef Tony Landuyt het boek ‘Koers!:

Het begint waar Het Rijke Vlaamse Wielerleven van
Karel van Wijnendaele eindigt en bevat 12 portret-
ten, van Briek Schotte tot Johan Museeuw.
Uitgegeven bij Manteau/Meulenhoff.



Journalist

De wet van ‘63 is 40, de Erkenningscommissie

37 jaar oud

Zaterdag 17 september 1966, in de namiddag, kwamen één vrouw
en zeven mannen samen in het oude pershuis aan de Korte
Boterstraat, hartje Brussel. Het werd een histori-
sche bijeenkomst, al zullen ze dat op dat ogen-
blik misschien niet beseft hebben. Zij vergader-
den voor het eerst - gedurende vier uur - als
'Kommissie voor de Erkenning en de Bescherming
van de Titel van Beroepsjournalist', die was opge-
richt voor de uitvoering van de wet van 30
december 1963.

De wet is nu 40 jaar oud. Maar de eerste zitting
van de Nederlandstalige kamer van de
Erkenningscommissie dateert dus van 37 jaar
geleden. Waarom er bijna drie jaar verliep tussen
de ondertekening van de wet en die eerste zit-
tingsdag is niet helemaal duidelijk. Weliswaar
moesten nog Koninklijke Besluiten worden opge-

steld voor de organisatie en de werking van de

voorzitter van de Nederlandstalige Erkenningscommissie

secretaris bij, een meneer Hernalsteen.

Als eerste punt op de agenda van die vergadering stond vermeld: de
"verkiezing van voorzitter en sekretaris”, als twee-
de punt: "modaliteiten van het voorzitterschap,
verhouding en bevoegdheden van de te verkiezen
voorzitter en sekretaris". Bij het begin van de ver-
gadering waren wel een voorlopig voorzitter en
secretaris aangeduid, namelijk Emiel Soudan en
Georgette Decq. En dat was maar goed ook, want
van de verkiezing van voorzitter en secretaris
kwam niets in huis. De uitgevers schoven Henri De
Kimpe naar voren, maar de journalisten waren
daarmee niet akkoord. Zij argumenteerden hun
verzet met een verwijzing naar het voorzitterschap
bij de Franstalige afdeling, die al eerder was
samengekomen. Daar was een directeur als voor-
zitter aanvaard. De Vlaamse journalisten waren
van mening dat er een evenwicht moest zijn en

Raymond De Craecker (Foto Nick Hannes)

commissies en voor de samenstelling ervan,

maar die kwamen er al in het voorjaar van 1965. Er is dan nog
anderhalf verlopen alvorens werkelijk werd gestart met de echte
erkenning en bescherming van de beroepsjournalisten en op basis
van die erkenning, de uitreiking van de offici€le perskaarten van het
ministerie van Binnenlandse Zaken.

De pioniers van toen, 17 september 1966, waren van de kant van de
mediadirecties Georgette Decq (De Standaard), Henri De Kimpe (de
vereniging van dagbladuitgevers), Wilfried Somville (Gazet van
Antwerpen) en Willy Vaerewijck (Volksgazet). Aan journalistenzijde
zetelden Leo Laureyssens (Volksgazet), Emiel Soudan (Vooruit) en
Frans Van Erps (De Nieuwe Gids). Er was ook een administratief

dat daarom de Nederlandstalige afdeling een journa-
list als voorzitter moest krijgen.
Geen van beide delegaties wilde meteen toegeven. Het zou nog ver-
scheidene (elkaar snel opeenvolgende) vergaderingen duren tot ten
slotte tijdens de zevende vergadering, op 18 november 1966, Frans
Van Erps werd verkozen tot voorzitter en Henri De Kimpe tot secre-
taris. Zij zouden dat jarenlang blijven. Frans Van Erps leidde de
Nederlandstalige Erkenningscommissie tot in 1991. Hij werd toen
opgevolgd door Rudi De Ceuster, toenmalig directeur-generaal van
het persagentschap Belga, die tot in maart 1999 voorzitter bleef,
waarna de huidige voorzitter overnam.
Dat betekent dat de commissie tot nu, buiten de enkele maanden
met een waarnemende voorzitter, slechts drie voorzitters heeft



=0

U verlicht de geesten,
Dexia Bank helpt u hierhij.

Neem deel aan de Persprijzen Dexia Bank

Meer info op 02 222 49 95 - www.dexia.be



gekend. Dat is vooral het gevolg van de prestatie gedurende een
kwarteeuw van Frans Van Erps.

Keren we nog even terug naar de eerste vergadering van 17 sep-
tember 1966. Er werden die dag al meteen journalisten erkend. De
aanwezigen begonnen, een beetje logisch, met zichzelf en zo kreeg
Leo Laureyssens het erkenningsnummer N1 en Frans Van Erps num-
mer N2.

Na die eerste vergadering volgden in 1966 nog zeven zittingen en
in totaal werden dat jaar, dus eigenlijk op een goede drie maanden,
430 erkenningen uitgesproken. Voor vrijwel alle op dat ogenblik
actieve journalisten waarover geen twijfel bestond, was de toe-
stand geregulariseerd.

Prima overlegmodel

Artikel 1 van de wet van 30 december 1963 somt een hele reeks
voorwaarden op waaraan kandidaten moeten voldoen om erkend
te kunnen worden. Maar, wie aan al die voorwaarden voldoet, is
nog niet automatisch
beroepsjournalist.

Artikel 2 van de wet 70
stelt immers dat een

. . 60
Erkenningscommissie
dient ingesteld, 50
samen_ .met een 40
Commissie van
Beroep, om na te 30
gaan of iemand al 20
dan niet beant-

woordt aan de voor-
waarden van artikel

0 v
L AL ,Mm 00 & H o
1. De organisatie en o NN NN QY TN
J FAIIX XN

de werking van die
commissies werd
voor het eerst vast-
gelegd bij Koninklijk
Besluit van 26 janu-
ari 1965. Daarmee
werd een overlegmo-
del gecreéerd dat -
na veertig jaar kan
het zonder schroom
gezegd -
zeer goed blijkt te
werken.

worden

De erken-
ning van de journa- van de Erkenningscommissie)

listen werd daarmee

niet overgelaten aan een of andere administratieve dienst bij een
ministerie. Er werd daarentegen voor gekozen mensen uit de sector
zelf te laten beslissen over de kandidaturen. En omdat in bepaalde
gevallen de belangen van de mediadirecties misschien zouden kun-

nen afwijken van die van de journalisten, is in het KB voorzien dat

Aantal erkenningen per mediacategorie en per jaar

Deze grafiek toont de evolutie van het aantal erkenningen van beroepsjournalisten
per jaar. Het jaar 1966 is niet afgebeeld: ten werden 430 beroepsjournalisten ineens
‘gerequlariseerd: Het totale aantal erkenningen per jaar verkrijgt u door de cijfers van
de verschillende mediacategorieén op te tellen. Zo werden er in 1967 in het totaal 60
beroepsjournalisten erkend, in 1968 ging het om 66 personen. Het aantal erkennin-
gen kende een gestage groei tot er in 1990 een ware boom optrad met 138 dossiers.
De lancering van VIM is daar natuurlijk niet vreemd aan, maar ook de dagbladsec-
tor zette in die periode een pak meer beroepsjournalisten aan het werk. In 1992 wer-
den 165 beroepsjournalisten erkend, een cijfer dat in 2003 met nog een eenheid over-
troffen werd. De 166 erkenningen van 2003 vormen het voorlopig jaarrecord.
(Grafiek gerealiseerd dankzij het geduldige cijferwerk van Martine Joos, secretaresse

Journalist
e

de commissies paritair worden samengesteld uit afgevaardigden
van enerzijds de directies, anderzijds de journalisten, die telkens
worden voorgedragen door de representatieve beroepsverenigin-
gen.

Het permanent overleg heeft, steeds met het grootste respect voor
de wet, een antwoord weten te vinden op tal van vragen die in de
loop der jaren rezen ingevolge de enorme evolutie in de sector. Het
KB van 1965 werd inmiddels opgeheven en vervangen door het KB
van 16 oktober 1991, dat de commissies volgens dezelfde principes
organiseert.

De erkenning en bescherming van het beroep van journalist kwam
er op vraag van de journalisten zelf. De regering is destijds op het
verzoek ingegaan, al lag het niet meteen voor de hand hoe men het
beroep kon beschermen terwijl tegelijk de in de grondwet voorzie-
ne persvrijheid moest worden gerespecteerd en eveneens de vrij-
heid van meningsuiting, opgenomen in het Europees Verdrag voor
de Rechten van de Mens. De wet voor de bescherming van de jour-
nalisten moest een heel andere constructie worden dan die voor de
bescherming van andere
beroepen. Bij advo-
caten, apothekers,
geneesheren, die-
renartsen, gerechts-
deurwaarders,

— dagbladen .
.. architecten en ga zo
— audiovisueel
— magazines maar door, werd
freelance met de bescherming
— buit. corresp. meteen een exclusi-
viteit  gecreéerd.
Alleen zij mogen
het beroep uitoefe-
o?\v“ oé‘\ QQQ é’ nen. En in de voor-
SN N N

waarden om de titel
te verkrijgen staat
meestal een vrij
strikte omschrijving
van het vereiste
diploma.

Voor journalisten
mocht en kon men
niet zo ver gaan.
Zoals de journalis-
ten zelf, ging ook de
regering ervan uit
dat iedereen, met
gelijk welk diploma
(of zelfs helemaal
zonder) in aanmer-
king moest kunnen komen om erkend te worden. Anderzijds mocht
met de erkenning geen monopolie ontstaan om te mogen schrijven
in dag- of weekbladen.

De wetgever is daarbij zeer duidelijk willen zijn en zover gegaan dat



10

Journalist

D

niet de titel van ‘journalist’ werd beschermd maar wel die van
‘beroepsjournalist. Merkwaardig, want men spreekt toch ook niet
van ‘beroepsadvocaat’ of ‘beroepsapotheker. En het is niet omdat
men de titel van ‘journalist’ erkend zou hebben dat men anderen
meteen het recht zou ontnomen hebben om te publiceren in dag-
of weekbladen of om nieuws en informatie te verstrekken via radio
of televisie.

Echte professionelen

ledereen mag zich dus vandaag nog journalist noemen, ook als de
journalistiek niet zijn beroep is maar slechts een hobby of bijver-
dienste. Dat maakt het er op het terrein niet altijd gemakkelijk op.
Toch biedt de wet van '63 de (beroeps)journalisten een flinke hou-
vast omdat ze met hun erkenning en de bijhorende persdocumen-
ten kunnen aantonen dat ze echte professionelen zijn, geen ama-
teurs. In het verslag van de Senaatscommissie, waar in 1962 en
1963 de wet werd besproken staat daarover: "Alhoewel de beteke-
nis van dit wetsontwerp zeer beperkt is, blijkt het toch van groot
belang voor journalisten (...) onmiddellijk en door een officiéle titel
en een officieel document het bewijs te kunnen leveren dat zij wer-

kelijk de journalistiek beoefenen als hoofdberoep en in bepaalde
voorwaarden van achtenswaardigheid. En het is ook waarschijnlijk
dat de journalisten, die de titel van beroepsjournalist dragen, van-
wege de officiéle instanties en ook van de meeste private organisa-
ties en personen zullen kunnen rekenen op een speciale gunstbeje-
gening die hun zal toelaten zich op meer doelmatige en gemakke-
lijke wijze van hun taak te kwijten."

De senatoren hadden het bij het rechte eind, want inderdaad heb-
ben de titel en de officiéle documenten in de loop der jaren aan
‘gezag’ gewonnen, vooral dan bij officiéle instanties. Zo organise-
ren openbare besturen persconferenties waarop alleen beroepsjour-
nalisten (en stagiairs) worden toegelaten en ook politie en gerecht
verstrekken hun informatie bij voorkeur aan de erkende journalis-
ten. Dat het ook in dit verband nog veel beter zou kunnen, weten
de beroepsverenigingen, die er permanent over blijven waken dat
de titel en de persdocumenten naar waarde worden geschat en
worden gerespecteerd.

Overigens werden in de loop der jaren verscheidene (sociale) voor-
zieningen aan de erkenning gekoppeld. Zo bestaat er voor de
beroepsjournalisten een aparte pensioenregeling en in een aantal
collectieve arbeidsovereenkomsten speelt de datum van erkenning
een belangrijke rol voor het bepalen van de baremieke anciénniteit.

Erkenningscommissie evolueert met het

medialandschap mee

- Raymond De Craecker

De wet op de Erkenning en Bescherming van de Titel van
Beroepsjournalist dateert uit een tijd dat het medialandschap in ons
land er een stuk eenvoudiger uitzag dan nu. Er waren weliswaar meer
uitgevers van dagbladen, maar van fenomenen in de audiovisuele sec-
tor zoals vrije radio's, commerciéle televisie, regionale televisie, betaal-
zenders, productiehuizen was geen sprake en helemaal onbekend
waren internetredacties. Zelfstandige journalisten, freelancers dus,
waren er bijna niet. De Erkenningscommissies hebben hun werking in
de loop der jaren aan een onvoorstelbare evolutie moeten aanpassen
om de wet van 30 december 1963 zinvol te kunnen blijven hanteren.
Dat de wet inmiddels 40 jaar meegaat en de toepassing ervan geen
onoverkomelijke problemen stelt, getuigt eigenlijk van de kwaliteit van
het wetgevend werk uit het begin van de jaren zestig.

Een wet van veertig jaar is al een oude wet, zeker in een snel evolu-
erende sector. En journalisten werken ongetwijfeld in zo'n sector.
Destijds, toen de wet tot stand kwam, was Vlaanderen rijker aan dag-
bladtitels en aan zelfstandige redacties dan nu. De socialistische
Volksgazet bestond nog in Antwerpen en de Vooruit in Gent. Linkser
stelde zich nog steeds De Rode Vaan op, weliswaar al als weekblad. De
Nieuwe Gazet in Antwerpen, was al overgenomen door Het Laatste

Voorzitter van de Nederlandstalige Erkenningscommissie

Nieuws maar genoot nog met een respectabele redactie van een grote
zelfstandigheid. De Nieuwe Gids en de Antwerpse Gids bestonden nog
voort onder de vleugels van vakbondskrant Het Volk (Gent), die inmid-
dels zelf is overgenomen door de uitgeverij van Het Nieuwsblad...
Kwamen er sindsdien bij: De Morgen en de op financieel en econo-
misch nieuws gerichte De Tijd.

Bij de weekbladpers waren er in de loop van de jaren zeer veel ver-
schuivingen. Het aanbod nam toe met een grote diversiteit aan bladen.
Er kwamen trouwens ook veertiendaagse en maandbladen bij, die als
publicaties voor algemene berichtgeving kunnen worden beschouwd
en waarvan de vaste redacteurs bijgevolg erkend kunnen worden.

‘Nieuwe media’

De grootste veranderingen deden zich voor bij de audiovisuele media.
Begin de jaren zestig moest, op enkele uitzonderingen na, alleen reke-
ning worden gehouden met de openbare omroep, de BRT, die ook toen
aparte redacties had voor radio en televisie. De nieuwsuitzendingen
waren duidelijk herkenbaar en afgebakend en daar werkten de journa-
listen, die in aanmerking kwamen om erkend te worden. De vrij een-
voudige situatie behoort al lang tot het verleden sinds het BRT-, inmid-



Journalist

‘Ga even buiten, Leo, dat we je kunnen erkennen../

Erkenningsnummer ‘1" werd 40 jaar geleden toegekend aan de
Antwerpse stads- en paleisjournalist Leo Laureyssens. Aan plechtige
momenten zit altijd wel een komisch Slisse-en-César-trekje. Om te
kunnen ‘erkennen’ moest de splinternieuwe Erkenningscommissie
eerst zichzelf erkennen. Een kip-ei situatie. Leo vloog als eerste even
op de gang, opdat de andere leden hem het professionele vormsel
zouden kunnen toedienen. Als ‘Nummer 1° kwam hij terug aan de
tafel zitten. De gedreven straatjournalist van Volksgazet-zaliger was
er de rest van zijn loopbaan stilletjes fier op.

Ik leerde Leo in 1970 kennen, kort na zijn overstap naar De Nieuwe
Gazet, waar hoofdredacteur Frans Strieleman hem de leiding over de
stadsploeg had beloofd. ‘Nummer 1' was, achter de facade van ouwe
rechtbankverslaggever, een kwetsbaar man, met een groot hart en
een al evenzeer ontwikkeld vaderlijk gevoel. Een begenadigd verteller,
die virtuoos uit de hoek kon komen met trouvailles en woordspelin-
gen. Tegen het vaak drammerige en zichzelf overserieus nemende cul-

dels VRT-monopolie werd doorbroken.

Met de komst van VTM kwam er een grote nieuwsredactie bij, die net
zoals bij de openbare omroep een goed omschreven entiteit vormt en
waarvan de journalisten dus ook over het algemeen vrij gemakkelijk
kunnen worden erkend. Maar daar bleef het niet bij. Zowel bij de open-
bare als bij de private omroep werden buiten de specifieke nieuws- en
duidingsmagazines tal van programma’s gecreéerd, die een mengeling
zijn van actueel nieuws en ontspanning: ‘infotainment. Wat is het
gehalte aan ‘algemene berichtgeving' van dergelijke uitzendingen?
Waar ligt de grens tussen de programma’s die wel of niet bij de nieuws-
uitzendingen moeten worden gerekend? De Erkenningscommissie moet
het telkens weer onderzoeken en evalueren.

Overigens blijft het niet bij VRT en VIM. Er kwam een heel gamma van
productiehuizen bij waarvan sommige wel, andere niet en sommige
voor een deel nieuwsreportages leveren aan binnen- en buitenlandse
zenders. De commissie moet het uizoeken, want alleen de redacteurs en
cameralui die voor de nieuwsuitzendingen werken kunnen worden
erkend. Zij die aan ontspanningsprogramma's werken, aan reclame- of
promotiefilms, komen helemaal niet in aanmerking. Bij de themazen-
ders en de regionale televisie stelt zich hetzelfde probleem.

Dat de Erkenningscommissie zich steeds aanpast aan de evolutie van de
media kan ook worden afgeleid uit de gewijzigde houding tegenover
betaaltelevisie. Omdat om de uitzendingen op het scherm te krijgen
een afzonderlijk abonnement moet worden genomen, werd betaaltele-
visie jarenlang op dezelfde manier behandeld als abonnementsbladen.
Die worden niet algemeen verspreid via kiosken en krantenwinkels,
doch uitsluitend verstuurd naar de abonnees. Het zijn daarom geen
bladen voor algemene berichtgeving. Diezelfde regel werd dus ook
gehanteerd voor betaaltelevisie. Twee jaar geleden is de commissie
afgestapt van deze benadering en heeft in een gedragscode gesteld:
"De wijze van verspreiden van het nieuws dat betrekking heeft op het
actualiteitsgebeuren in 't algemeen mag de erkenning van de journa-
listen niet in de weg staan voor zover het om een verspreiding op ruime

tuurwereldje keek de journalistieke arbeider ‘L' wat achterdochtig
aan. Hij vertrouwde meer op zijn parate kennis van de menselijke psy-
che, opgedaan als doorgewinterde misdaadverslaggever. Trekkend aan
een sigaartje kon hij epische verhalen kwijt, over de jacht op De
Wurger van Sint-Anneke en over de man die in zijn badkuip aan stuk-
ken was gezaagd. Het journalistieke métier, opgaan in sterke verha-
len, binnen een klein halfuurtje een kloek editoriaal op papier zetten:
Leo beleefde er een aanstekelijk plezier aan. Maar het leven spaarde
hem niet. Nog voor de kaap van 50 werd hij getroffen door een zwaar
hartinfarct. En op de drempel van het informaticatijdperk kreeg Leo
te horen dat hij - samen met de schrijfmachine - op pensioen mocht.
Hij was net 60. Het werd geen feest. Toen het bericht van zijn profes-
sioneel afscheid in de oudejaarskrant 1984-85 verscheen, lag Leo in
de kliniek. EIf dagen later viel zijn zwaar beproefde hart definitief stil.

Jan Backx

schaal gaat en de gehanteerde verspreidingstechniek voor het overgro-
te deel van het publiek geen onoverkomelijke hinderpaal is om het
nieuws te bereiken."

Dat maakt het mogelijk dat journalisten van bijvoorbeeld Canal+ wor-
den erkend. Maar ook redacteurs van ruim per abonnement verspreide
bladen komen in aanmerking voor zover die bladen algemene bericht-

Eind 2000 werd de Erkenningscommissie hernieuwd voor een nieuwe periode van vier
Jjaar. Op deze foto alvast de meeste journalistenvertegenwoordigers. Op de bovenste rij
van links naar rechts herkent u mogelijk Herwig Pee (Libelle), Raymond De Craecker (Het
Laatste Nieuws), Eric Vercruysse (Belga), Jean-Paul Forier (Het Belang van Limburg), Frank
Demets (Trends). Onderaan van links naar rechts staan Guido Stoffels (zelfstandige),
Walter Vanderstukken (ENG-Videohouse) en Karin Strobbe (VRT). Rechts onderaan staat
Martine Joos, de administratief secretaresse van de Erkenningscommissie.

(Foto Johan Van Cutsem)
geving bevatten.
Internetredacties? De wetgever kon begin de jaren zestig, net zomin als
de journalisten van toen, vermoeden dat de wereld de 21ste eeuw zou
ingaan in een volledig communicatieweb met nooit geziene mogelijk-
heden. Van het World Wide Web of van internet kon vanzelfsprekend
geen sprake zijn toen de teksten voor de wet van 30 december 1963
opgesteld. Nochtans heeft de Nederlandstalige

Erkenningscommissie de journalisten die op internet werken vrijwel

werden

11



12

e v
Journalist

onmiddellijk aanvaard. De collega's moeten wel beantwoorden aan alle
bepalingen van de wet, net zoals de redacteurs van de traditionele
media. Dat betekent onder andere dat zij op volwaardige, autonome
redacties moeten werken en dat ze hun job als hoofdberoep uitoefe-
nen.

Flexibiliteit zonder de essentie van de wet van '63 geweld aan te doen,
zal ook in de toekomst het uitgangspunt van de Erkenningscommissie
moeten zijn bij de beoordeling van de aanvragen. De techniek staat
niet stil en het medialandschap zal ongetwijfeld verder evolueren.

Toegenomen werkdruk

Zijn er dan geen problemen ? Toch wel. Die zijn evenwel niet het gevolg
van de wijze waarop de commissies zijn samengesteld, dan wel van de
sterk verhoogde werkdruk.

In de loop van de ruim zevenendertig jaar dat de Erkenningscommissie
actief is, evolueerden haar taken aanzienlijk. De commissie krijgt thans
veel meer dossiers te behandelen dan in het begin en die dossiers ver-
gen bovendien meer onderzoek.

Het toegenomen aantal dossiers kan al worden aangetoond door te
verwijzen naar het aantal erkenningen. Na een eerste grote reeks
erkenningen - van de journalisten die reeds actief waren in de jaren
1965/1966 toen de wet voor het eerst werd toegepast - volgde een
lange periode waarin per jaar circa 55 journalisten werden erkend.
Midden de jaren tachtig was er een toename tot 80 a 90 journalisten
per jaar. Van 1990 af (met de opkomst van de privé-zenders) werden
jaarlijks gemiddeld 125 journalisten erkend (1992 werd het recordjaar
met 164 erkenningen).

Uit deze nuchtere cijfers blijkt al dat het jaarlijks aantal erkenningen
meer dan verdubbelde.

Bij de beoordeling van het takenpakket en de werklast van de commis-
sie mag evenwel niet louter rekening worden gehouden met de erken-
ningen vermits ook de dossiers van kandidaten die worden afgewezen
op de agenda komen. Veel dossiers komen meer dan eens aan de orde

omdat de commissie na een eerste behandeling bijkomende informatie
wenst waarvoor de kandidaat al dan niet wordt opgeroepen. In som-
mige gevallen nodigt de commissie derden uit, die over een bepaalde
materie een deskundig advies kunnen verstrekken.

Over de evolutie in de loop der jaren van het aantal behandelde dos-
siers bestaan geen cijfers, maar het is zeker dat hier eveneens sprake
kan zijn van minstens een verdubbeling vermits de voorgelegde aan-
vragen er niet eenvoudiger op zijn geworden. De eerste jaren behoor-
den de erkende journalisten hoofdzakelijk tot de dag- en weekbladpers
en in mindere mate tot de openbare omroep en het agentschap Belga.
Het aantal freelancers was beperkt en van privé-zenders was geen
sprake. De jongste tien tot vijftien jaar is daar een geweldige verande-
ring in gekomen.

Van de dossiers die tot erkenning leiden, komt thans ruim de helft van
de niet-openbare omroep, lokale zenders, productiehuizen en dies meer
of van freelancers. Dossiers van freelancers vergen doorgaans veel meer
tijd dan die van vast aangeworven journalisten omdat veel meer docu-
menten dienen onderzocht en dergelijke kandidaten in veel gevallen
moeten worden opgeroepen. De commissie moet ook veel meer dan
vroeger, gedragscodes bepalen voor de beoordeling van aanvragen die
slaan op nieuwe vormen van journalistiek, die in het snel evoluerend
medialandschap vanzelfsprekend meer dan ooit opduiken.

Om dit steeds groter wordend aantal dossiers te kunnen blijven ver-
werken, zonder achterstand op te lopen zoals bij de rechtbanken
gebeurt, zou het permanent secretariaat versterkt moeten worden.
Thans moet één secretaresse al het administratieve werk verrichten
voor de Franstalige en Nederlandstalige afdelingen van zowel
Commissie van Eerste Aanleg als de Commissie van Beroep. Dat wordt
op korte termijn beslist onhoudbaar. Overigens groeit alvast aan
Nederlandstalige zijde het besef dat de Erkenningscommissie nog veel
zelfstandiger zou moeten kunnen werken, los van de journalistenver-
enigingen waarop ze nu nog voor een deel van de administratieve
afhandeling is aangewezen.

Altijd goed om weten

* De volledige tekst van de jari-
ge wet van 30 december 1963
staat op www.journalist.be.

® Onder de eerst erkende
beroepsjournalisten bevinden
zich naast Fernand Papon (zie
pagina 13) nog klinkende
namen, zoals die van Jan De
Winter (nummer 7), Robert
‘Bob' Van de Voorde (nummer
13), Frans Strieleman (nummer
15) en Leo Siaens (hummer 19).

® Het bleef wachten tot num-
mer 128 vooraleer de eerste
vrouw aan de beurt was:
Yvonne Monneman van Gazet
van Antwerpen. Tweede erkende
vrouwelijke beroepsjournaliste

was Maria Rosseels van De
Standaard.

* Het Belgische kader voor
‘beroepsjournalisten’ kan als vrij
uniek in de wereld worden
omschreven. Er is wel degelijk
sprake van een wettelijke omka-
dering, die de titel van ‘beroeps-
journalist' tot een officieel sta-
tuut maakt met alle (h)erken-
ning door publieke en private
autoriteiten vandien. Dat ont-
breekt in bijvoorbeeld
Nederland: daar beslist de
beroepsvereniging NVJ exclusief
over de uitreiking van de
beroepstitel. Anderzijds berust
het Belgische erkenningssys-
teem op zelfregulering vanwege

de mediasector zelf en heeft het
niet het wurgende, autoritaire
karakter van een Orde. Daarmee
onderscheiden we ons grondig
van het Itali¢ van Mussolini en
Berlusconi (zie DJ nr. 61).

® Beroepsjournalisten beschik-
ken onder meer over meer dan
interessante prijsvoordelen op
het stuk van vervoer, en uitge-
rekend de prijsregeling bij de
NMBS ondergaat per 1 februari
e.k. een interessante wijziging.
Voortaan kunnen alle beroeps-
journalisten en stagiairs gratis
treinen in 2de klas, in plaats van
aan het 25 procent-tarief. Op
vertoon van de perskaart kun-
nen ze bovendien nog altijd met

75 procent-korting reizen in
1ste klas.

* Opgelet evenwel, want vanaf
2005 vervalt het voordeel voor
beroepsjournalisten met 15 jaar
lidanciénniteit bij de VWJ/AVBB
om gratis te sporen in 1ste klas.

*Zonder daartoe verplicht te
zijn, kunnen erkende beroeps-
journalisten ten allen tijde lid
worden van de VWJ/AVBB. De
betaling van de lidgelden voor
2004 loopt als een trein. Voor
de anderen deed het VVJ-secre-
tariaat intussen een ‘rappel' op
de bus. Alvast bedankt voor het
hernieuwde vertrouwen !

(PD)



Journalist
e

‘Nummer 4’ overwon de Wilde Bosspinnen
Oudste nog levende beroepsjournalist is Fernand Papon (75)

Jan Backx

Vrijwel alles wat door zijn handen ging was voor Fernand Papon -
jarenlang ‘eerste redactiesecretaris' bij de Antwerpse De Nieuwe
Gazet - Driiing-end ! Nam hij de telefoon op, dan mocht de oproe-
per zich verwachten aan een krachtig en dwingend ‘Hallo?!', wat
treuzelaars meteen aanporde hun boodschap vooral kort, snel en
duidelijk te formuleren. Steeg de temperatuur op de redactie wel
eens tot het kookpunt, dan had Papon een uitroep uit een science
fictionfilm achter de hand: het was weer eens tegen de Wilde
Bosspinnen op ! Maar zijn journalistieke sérieux primeerde altijd. De
reportageploeg die van een brand, een moord, een politieke veld-
slag, een mondain evenement terug neerstreek op het nest, vond bij
hem een aandachtig luiste-
rend oor: ‘En... heeft het
wat opgeleverd 7.

Fernand, een uiterst vitaal
man van 75 die de
Antwerpse bodem ruilde
voor de zeelucht van
Knokke, heeft zijn strijd
tegen de Wilde Bosspinnen
glansrijk gewonnen. Dat hij
als 'Nummer 4" intussen de
langstlevende
journalist met het laagste
erkenningsnummer gewor-

Vlaamse

den is - en bij uitbreiding

Fernand Papon: 'lk zou me niet meer thuis voelen' (Foto Maitrise)

een persbond-museumstuk
-, neemt hij er heel filosofisch bij.

Papon behoort tot de generatie die in haar jeugd een wereldoorlog
beleefde. Als tiener verloor hij zijn moeder aan een V-bominslag.
Kort nadien ontsnapten hij, zijn zuster en hun vader door een spe-
ling van het lot op het nippertje aan de moordende V-bom op de
Antwerpse cinema Rex. De relativiteit der dingen zit er dan levens-
lang in. Je wordt niet meer koud of warm bij het al dan niet com-
patibel zijn van een pc met een gsm.

"Eigenlijk wou ik naar de Koloniale Hogeschool. Ik droomde van een
loopbaan in Belgisch Congo. Afrika boeide mij geweldig. Maar na de
Grieks-Latijnse in het Antwerps Atheneum waren thuis de centen
op. Ik moest de kost gaan verdienen. Mijn legerdienst sleet ik bij de
persdienst. Mijn opvolger daar was Hugo Claus. Terug in Antwerpen
ging ik aan de slag bij Caltex: assistent-waterklerk. Het duurde een
maand of acht. In 1949 stapte ik aan de Brusselse Emile
Jacgmainlaan het bureau van Het Laatste Nieuws-hoofdredacteur
Raymond Stijns binnen. Aangenomen ! Tegen 5.000 frank per
maand... Mijn stek werd het Antwerpse Het Laatste Nieuws-kantoor,
aan de Ommeganckstraat, waar Frans Grootjans de leiding had.
Toen in 1958 iedereen naar de Wereldtentoontstelling ging kijken,
verhuisden wij naar de lokalen van De Nieuwe Gazet, in hartje

Antwerpen. Die liberale stadskrant was opgekocht door Het Laatste
Nieuws. Frans Grootjans drukte ons toen op het hart: "We gaan er
heen als collega’s, niet als veroveraars !"

Politiek, opera en film

Fernand Papon is zijn krantengroep altijd trouw gebleven. De drie
facetten van zijn journalistieke persoonlijkheid kon hij er decennia
lang volop laten schitteren. Als strijdvaardig formulerend politiek
editorialist nam hij het naar de beste liberale traditie op voor kader-
leden, kleine spaarders, zelfstandigen, kortom iedereen die in de
natie zijn best doet maar
zucht onder de wurgende
fiscaliteit. En lang voor De
Drie Tenoren en Helmut
Lotti plots bon ton wer-
den, stond Fernand Papon
al bekend als verwoed
melomaan-operaliefheb-
ber. Op muzikaal vlak pro-
fileerde hij zich als een
wandelende encyclopedie.
Net zoals wanneer het
over film ging. In zijn
bestuursfuncties bij de
plaatselijke pers- en film-
persbond haalde Fernand
voor gala's ondermeer Pavarotti, Béjart, Nourejev, Gregory Peck en
Charlton Heston naar Antwerpen.

Hoe kijkt Nummer 4 vandaag aan tegen "de pers"” ?

"Eerlijk, ik zou me niet meer thuis voelen. Zowat alles wordt nu
gelanceerd zonder checken. Je voelt vaak aan dat mensen gewoon
niet weten waarover ze schrijven ! Vroeger leerde je de stiel via
wegen van geleidelijkheid. Nu gaat het zo snel dat men op geen
enkele bagage kan terugvallen. We ondergaan een virtuoze mani-
pulatie van nieuws. Wie niet in het beroep zit, merkt het niet eens.
We staan aan de rand van de anti-journalistiek. Sommige media
hebben cultuur totaal gebannen. Het is nu vaak de totale woestijn,
waaruit zelfs de oase is verdwenen. Bladenmakers zijn fabrikanten
van grijze eenheidsworst geworden."

Is er dan nog wel iets waaraan een goedmenend jong journalist
zich kan vastklampen, willen we weten.

Fernand Papon: "Zeker en vast. De nieuwe lichting confraters heeft
in dit computertijdperk een weelde van documentatiemogelijkhe-
den. Daar op een zinnige manier mee leren omgaan om zo objectief
mogelijk informatie en duiding te brengen, dat is de grote uitda-

ging "

Dossier: 40 jaa »_erkennin; S

13



e v
Journalist

Wanneer een statuut voor de journalist in bijberoep ?

Enkele weken geleden kreeg ik als ‘oudere stagiair-beroepsjournalist’
de vraag van de WJ of ik nog steeds als professioneel journalist werk
voor een algemeen informatiemedium. Bij deze moet ik jullie meede-
len dat ik sinds enige tijd niet langer werk als professioneel journa-
list.

‘Moet', want het gebeurt met spijt in het hart. Eind dit jaar verlopen
mijn erkenning en mijn perskaart.

Zoals zoveel beginnende journalisten diende ik enkele jaren geleden
mijn aanvraag tot erkenning als stagiair in. Met succes. Ik was net
begonnen als freelancer voor De Gentenaar/Het Nieuwsblad en
droomde van een carriére als beroepsjournalist. Helaas zijn de moei-
lijke paden die een freelancer nog altijd moet bewandelen intussen
genoegzaam bekend. Ik slaagde er wel in rond te komen met mijn
stukken die ik intussen als schijnzelfstandige voor De Gentenaar
pleegde. Maar in de loop van de bijna vier jaar die ik voor de VUM
werkte, werden de werkomstandigheden steeds moeilijker, werden bij-
lagen geschrapt, verschoof de krant inhoudelijk van toegankelijk
kwaliteitsblad tot populaire krant op Het Volk-formaat, en ging ik
eerder minder verdienen dan meer. Nadat we ook nog onze auteurs-
rechten moesten afstaan, ben ik er uiteindelijk node mee gestopt.
Sindsdien werk ik als bediende in een sector die niks met de journa-
listiek te maken heeft.

Voor wie in een dergelijke situatie nog wil blijven schrijven in bijbe-
roep, is tijdsgebrek vaak het grootste probleem. Bijkomende hindernis
is echter dat de Erkenningscommissie nog altijd weigert om mensen
die een ander hoofdberoep combineren met journalistiek in bijberoep
een perskaart te verlenen. Zelfs een halftijdse job blijkt niet met een
erkenning als zelfstandig journalist te verzoenen.

Ik vind dat onbegrijpelijk. In een sector waarin het als freelance jour-
nalist in hoofdberoep moeilijk is om het hoofd financieel boven water
te houden, zou een beroepsfederatie mensen die er node voor kiezen
om in bijberoep/halftijds actief te blijven in de journalistiek structu-
reel en symbolisch kunnen steunen door het verlenen van een pers-
kaart. Dat blijkt ook uit het recente eisenplatform dat de Werkgroep
Zelfstandige Journalisten opstelde. Eis 10 houdt in dat zelfstandige
journalisten moeten kunnen ‘handel drijven! En neen, dit hoeft hun
onafhankelijkheid niet in het gedrang te brengen - een zelfstandig
Journalist zal daar als kwetsbaar figuur zelf ook wel over waken.

Pascal Goethals
Bijna erkenningsnummer NS 1383 af

‘Vademecum yoorzelistandigejournalisten®

Hiermee bestel ik
O ... exempla(a)ren van het Vademecum a 12 euro.

O ... exempla(a)ren O als WJ-lid

en betaal dan 7 euro per exemplaar.

In onze prijzen zijn BTW en verzendingskosten inbegrepen

(pas op: freelancers die aangesloten zijn bij de WJ ontvangen het Vademecum gratis!)
O als student (mits voorleggen van studentenkaart)

VADEMECUM

yoor

VERZENDINGSADRES :

Naam (Dedrijf/Vereniging)......ccccoueeeueerieeuecrreeeneseeseescesssessess s ssss s ss e sesson

T2V, ANESMEVE. oo Functie . .......
VOIIRAIG QOIS I ..ottt

Tel. o Fax @ oo e-mail adres :

Wenst u een factuur 2 0 JA [ 0 NEEN BTW-NC. cooiooioeeeeeee e

ZELFSTANDIGE
_JOURNALISTE

2004

14 December 2003

TS URTIISVINEY (indien dit verschilt van uw verzendingsadres) :

Datum : Handtekening :

U kunt deze bestelbon terugzenden of faxen naar

WIJ-Résidence Palace - Blok C - Wetstraat 155 — 1040 BRUSSEL - Fax: 02/235.22.72
Betaling van 7 of 12 euro op rekening nr. 210 0319706 46 (Fortisbank)
Bijkomende info: tel. 02/235.22.70 of lisbeth.moons@journalist.be




Journalist

e

D

Gij zult uw uitgever niet gijzelen

Vlaamse journalisten mochten dan
onlangs wel in woord, in klank en in
beeld berichten over spectaculaire
gijzelingsacties in een Waalse verf-
fabriek, zelf tot gijzeling overgaan
doen ze tot nog toe niet. In het geval
het toch ooit zo ver zou komen, kun-
nen ze maar beter rekening houden
met enkele praktische tips.

Gijzelen, dat is iemand als onder-
pand nemen voor het nakomen van
beloften of voorwaarden of voor het
afdwingen van bepaalde eisen.
Bankovervallers gijzelen klanten die
toevallig staan aan te schuiven aan
het loket. Op televisie geeft dat ake-
lige beelden. Als kijker word je bang
dat daar bloed zal vioeien en doden
zullen vallen. Bedrogen werknemers
in een verffabriek gijzelen hun direc-
tie die botweg weigerde te praten
met de mensen die ze in radeloze
onzekerheid hadden geduwd. Op
televisie geeft dat geen akelige beel-
den, want als kijker weet je dat daar
geen gangsters hun machinegewe-
ren gaan leeg vuren.

Gijzelen mag niet. Laten we daar-
over akkoord gaan. Je berooft geen  (roto Maitrise)

mensen van hun vrijheid.

Maar dat de scheve arbeidsverhoudingen die onlangs bij een soci-
aal conflict tot een gijzeling leidden, evenmin mogen, ook daarover
moeten we het eens zijn. En die eensgezindheid is niet zo evident.
Bij de gijzelingsactie in Manage had minister Patrick hou-me-
tegen-of-ik-doe-iets Dewael het in Terzake wel over die stoute
syndicalisten, maar voor de stoute Sigma-directeurs was hij min-
der streng.

Mochten er bij het mislukken van het sociaal overleg tussen jour-
nalisten en uitgevers ooit situaties ontstaan waarbij de werkne-
mers hun werkgevers gijzelen, dan kunnen beide partijen maar
beter op een comfortabele afloop zijn voorbereid. En daarvoor kun-
nen er nu al maatregelen worden genomen.

Om te beginnen doen directeuren er goed aan hun bureau in te
richten op het gelijkvioers. Nu resideren die heren graag op een zo
hoog mogelijke verdieping waar ze, onbewust misschien maar
symbolisch zeker, neerkijken op hun medewerkers. Als het ooit tot
een gijzeling zou komen, kunnen ze beter ontsnappen uit een
gelijkvioers vergaderlokaal dan door een kantelraam op de vijfde
verdieping.

Journalisten die overwegen hun uitgevers tijdelijk van hun vrijheid
te beroven, kunnen maar beter goed uitkienen wanneer ze tot die
ongeoorloofde praktijken zullen overgaan. Het is immers de bedoe-
ling dat er over die actie in de andere media uitvoerig wordt bericht
en ook daar gelden deadlines en sluitingstijden. Vooraf even chec-
ken bij de collega’s is geen overbodige luxe. Het installeren van
straalverbindingen vergt organisatie. Voor de geschreven pers is
een gijzeling op zaterdagochtend comfortabel, want dan is er tijd
tot zondagavond om het zaakje redactioneel te coveren. Met uit-

__ Een column van Mark Vlaeminck

zondering voor Het Nieuwsblad op
Zondag. Dat krantje kan dan weer op
zondagochtend bij de bakker uitpak-
ken met een echte primeur. In De
Zevende Dag heeft Dewael een paar
uur later rustig alle tijd om zeer boos
in de camera te kijken en te zeggen
dat het daar rap zal gedaan zijn als
het nog lang zou duren.
Belangrijk is ook dat de gijzelnemers
een goede relatie onderhouden met
de plaatselijke burgemeester. Hij of
Zij moet immers in eerste instantie
beslissen of er al dan niet een regi-
ment bottines op de onverlaten
wordt afgestuurd. En niets is zo wei-
nig fotogeniek als gijzelnemers die al
manu militari uiteen zijn geklopt nog
voor VRT of VIM hun cameraploeg
ter plaatse hadden. De timing moet
strikt in de gaten worden gehouden.
Journalisten die ten einde raad over-
wegen tot een gijzeling over te gaan,
moeten ondertussen wel beseffen
dat niet alleen uitgevers kunnen
gegijzeld worden. Met enige zin voor
creativiteit kunnen nog andere
bevolkingsgroepen worden ontdekt
die voor een korte opsluiting in aan-
merking komen. De categorie der
hoofdredacteuren bijvoorbeeld. Ook zij houden wel eens journalis-
ten nutteloos en achteloos langer aan het lijntje dan goed is voor
hun beider gezondheid en lopen, door het aldus verwekken van
nervositeit, een hoger risico op ongecontroleerde reacties op de
werkvloer.
Ja maar, merkt daar iemand op, hoofdredacteuren die moet je niet
meer gijzelen, want die zijn dat permanent. Hoofdredacteuren wor-
den gegijzeld door uitgevers zodat ze voortdurend wakker liggen
van CIM-cijfers en van dalende oplages in plaats van zich zorgen
te maken over de kwaliteit van het product waarvoor zij de jour-
nalistieke eindverantwoordelijkheid torsen. Tegen die bedenking
kan ik weinig zinvolle argumenten aanvoeren.
Alhoewel. Er zijn ook mensen die graag gegijzeld worden. In mijn
lange loopbaan heb ik een hoofdredacteur gekend die niet beter
vroeg dan gegijzeld te worden. En omdat niemand op de redactie
tot de daad wou overgaan, gijzelde hij op de duur zichzelf dan
maar. Een paar keer per dag sloot hij zich op in zijn bureau. Sleutel
in het slot. Incommunicado. Voor niemand te bereiken.
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat hij bij die zelfgijzeling
iedere keer vergezeld was van telkens weer hetzelfde slachtoffer:
een jonge redactrice die hij om de paar uur naar zijn bureau riep
waar zij de eerste beginselen van journalistiek moest onder de knie
krijgen. Nou ja, onder.
In het begin keken wij daar van op. O, wat is er toen wat afgerod-
deld daar bij de koffieautomaat. Tot het nieuwe er af was. Een
mens went immers aan alles. Ook aan gijzelingen. En journalisten
Zijn ook maar mensen.

15



e v
Journalist

R

16

Beslissing van de Raad voor de
Journalistiek over de klacht van
de heer Jean Bruggeman tegen
Het Laatste Nieuws en de heer
Bart Pierreux, journalist

Met een brief van 12 juni 2003 dient de heer Jean Bruggeman
klacht in naar aanleiding van het optreden van journalist Bart
Pierreux van Het Laatste Nieuws op 8 februari 2003 en de dag erna,
naar aanleiding van het tragische overlijden van het zoontje van
klager. Na ontvangst van de klacht heeft de ombudsman

van de Raad voor de Journalistiek contact opgenomen

met de journalist en met de hoofdredacteur. Hij

heeft hen de inhoud van de klachtbrief meegedeeld

en gevraagd of er een minnelijke regeling mogelijk

is. Het Laatste Nieuws heeft een uitvoerig antwoord

bezorgd aan de ombudsman. De krant betoogt dat

haar journalist geen fout heeft gemaakt, maar dat hij wel

bereid is om het geschil minnelijk te regelen. Op 27 augustus
2003 heeft op voorstel van de ombudsman een ontmoeting plaats-
gevonden tussen klager en de journalist, die vergezeld was van
Raymond De Craecker, hoofd redactiebeheer van de krant. Na de
bijeenkomst heeft klager met een brief van 3 september 2003 laten
weten dat hij zijn klacht handhaaft en zijn argumenten hiervoor
uiteengezet. Hierop heeft het hoofd redactiebeheer geantwoord in
een brief van 15 september 2003, waarop klager nog een repliek
heeft bezorgd met een brief van 3 oktober 2003.

De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft
de zaak behandeld op 22 oktober 2003. De klager is in persoon ver-
schenen. Samen met hem verschenen ook zijn zuster, Christine
Bruggeman, en mevrouw Inge Mertens van de dienst slachtoffer-
hulp in Brussel. De journalist is eveneens persoonlijk verschenen
samen met de heer Raymond De Craecker, hoofd redactiebeheer.
Beide partijen hebben mondeling en uitvoerig hun visie op de zaak
toegelicht.

DE FEITEN

Op 8 februari 2003 in de voormiddag is het tweejarige zoontje van
klager in tragische omstandigheden overleden in de ouderlijke
woning. De gebeurtenissen zijn de daaropvolgende dagen in ver-
schillende kranten weergegeven, ook in Het Laatste Nieuws. In de
editie van 10 februari 2003 is een artikel van Bart Pierreux opge-
nomen, waarin de feiten worden weergegeven samen met de reac-
tie van een aantal buurtbewoners. De journalist heeft de avond van
de feiten en de dag erna verschillende keren, vooral telefonisch,
contact opgenomen met familieleden van klager, met de bedoeling
om aan hen een reactie te vragen en om een foto van het overle-
den kind te verkrijgen. Maar de gecontacteerde familieleden zijn
daar niet op willen ingaan.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

In zijn klachtbrief, zijn daaropvolgende brieven en in zijn uiteen-
zetting betoogt klager dat het hem niet zozeer te doen is om de
inhoud van het artikel dat over de zaak is verschenen, maar wel
over de manier waarop de heer Pierreux is opgetreden voordat het
artikel is verschenen. Klager vindt weliswaar dat er in het artikel een
aantal onnauwkeurigheden staan, maar wil zijn klacht beperken tot
de methode van nieuwsgaring van de journalist.
Volgens klager heeft de journalist op de avond van de feiten naar
zijn ouders gebeld om inlichtingen te verkrijgen. De schoonbroer
van klager heeft de telefoon opgenomen en meegedeeld dat de
familie geen contact wou met de pers. Nog dezelfde avond
heeft de journalist telefonisch contact opgenomen met
een bejaarde tante van klager, die nog niet op de hoog-
te was van het drama. De dag erop heeft de journalist
zich persoonlijk aangeboden bij de ouders en vroeg hij
aan de zuster van klager, die de deur opendeed, een
foto. Opnieuw werd meegedeeld dat men de pers niet te
woord wou staan. Enkele uren later heeft de journalist gete-
lefoneerd naar de zuster en de schoonbroer van klager, waar hij
hetzelfde te horen kreeg.
Klager betoogt dat de journalist door zijn aandringen op 8 en 9
februari 2003 een inbreuk heeft gepleegd op het privé-leven van
zijn gezin en dat hij een gebrek aan respect heeft getoond tegen-
over mensen die het overlijden van het zoontje van klager aan het
verwerken waren.

In hun schriftelijke reactie en hun mondelinge uiteenzetting beto-
gen de journalist en het hoofd redactiebeheer van de krant dat zij
begrip hebben voor het leed van klager en zijn familie. Toch is het
de taak van de pers om ook over dramatische gebeurtenissen waar-
heidsgetrouw te berichten. Een journalist mag daarbij niet enkel
afgaan op de beperkte mededelingen die daarover door officiéle
instanties worden verstrekt. Hij moet ook zelf de nodige informatie
verzamelen. De beste bron daarvoor zijn meestal de rechtstreeks
betrokkenen. In veel gevallen zijn die trouwens graag bereid om de
pers te woord te staan.

Het klopt dat de heer Pierreux in de avond van 8 februari en de dag
erop een aantal familieleden van klager heeft gecontacteerd en dat
hem is meegedeeld dat de familie geen contact wou met de pers.
Maar het is niet altijd mogelijk om in te schatten of degene die een
dergelijke mededeling namens de hele familie spreekt. Bovendien is
de heer Pierreux steeds tactvol opgetreden. Hij heeft zich zeker niet
opdringerig opgesteld. In het artikel wordt, op basis van getuige-
nissen van buurtbewoners, bovendien een positief beeld geschetst
van klager en zijn gezin.

BESLISSING

Het recht van Het Laatste Nieuws om te berichten over het drama-
tische overlijden van het zoontje van klager staat niet ter discussie.



De krant betoogt daarbij terecht dat ze zich niet moet beperken tot
officiéle mededelingen, maar dat ze zelf aan bijkomende nieuwsg-
aring wil doen om haar berichtgeving zo volledig mogelijk te
maken.

Toch houdt de door de journalist gebruikte methode, die erin
bestaat achtereenvolgens contact te zoeken met verschillende
familieleden, ernstige risico's in. Een eerste risico is dat familieleden,
binnen een korte tijdspanne en dat terwijl ze een schokkende
gebeurtenis aan het verwerken zijn, door dezelfde journalist her-
haaldelijk opnieuw worden gestoord. Een tweede risico is dat recht-
streeks verwanten, die nog niet door de familie of door professio-
nele hulpverleners op de hoogte konden worden gebracht van de
feiten, er met een onverwacht telefoontje van een journalist over
worden geinformeerd.

In dit concrete geval heeft de journalist op onverantwoorde wijze
risico's genomen en hij heeft hierdoor aan de betrokkenen onge-
twijfeld bijkomend leed en extra stress berokkend. Het feit dat de
journalist daarbij tactvol is tewerk gegaan, doet daar niets van af.
Artikel 5 van de Code van journalistieke beginselen (1) bepaalt dat
journalisten elke ongeoorloofde inmenging in pijn en smart moeten
vermijden, tenzij overwegingen in verband met de persvrijheid dit

Journalist

noodzakelijk maken.

De Raad voor de Journalistiek is van oordeel dat er in dit concrete
geval geen overwegingen in verband met de persvrijheid waren die
een herhaaldelijk contacteren van de familie Bruggeman konden
verantwoorden. Nadat hem een eerste keer was meegedeeld dat de
familie geen contact wou met de pers, had de journalist in deze
zaak de wil van de betrokkenen moeten respecteren. Een journalist
moet in beginsel, kort na de gebeurtenissen, het leed van slacht-
offers en hun omgeving respecteren en hij zal ze bijgevolg niet her-
haaldelijk lastig vallen.

De klacht is gegrond.

Brussel, 11 december 2003

(1) Code van journalistieke beginselen, aangenomen door de
Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten in Belgié (AVBB), de
Belgische Vereniging van Dagbladuitgevers (BVDU) en de Nationale
Federatie van Informatieweekbladen (NFIW) - sinds 1999 FEBELMA
- in 1982.

Scheef bekeken

"Wat voor een vertoning hebben onze beide nationale zenders daar in prime time op ons los losgelaten ? Het prinselijke paar,
agenda vullend, geboortekaartjes beantwoordend, pannenkoeken bakkend, rondskiénd en in de helikopter overvliegend. (...) Het
was van een zelden vertoonde klefheid, waarbij even de meest elementaire journalistieke reflexen vrolijk bij het restafval werden
gezet. Het grootste risico dat de aanwezige reporters liepen, was dat het prinselijke paar te abrupt zou zijn gestopt, want dan
hadden de journalisten ongetwijfeld met hun neus in de bilspleet van Filip vastgezeten. (...) Denken ze daar bij VRT en VTM dat
de hele bevolking verslaafd is aan Story ? En dat is dan nog een belediging voor Story, want zelfs die durven af en toe nog weél
eens relevante informatie brengen. De Pfaffs op het koninklijk paleis. Gelukkig was het maar één aflevering."

Yves Desmet in De Morgen van 6 december 2003

"Wij hadden ons willen aansluiten bij de gelukwensen aan de collega's van De Morgen, naar aanleiding van het 25-jarig bestaan
van hun krant. De kwaadwillige houding van de commentaarschrijver van De Morgen bemoeilijkt dat. Het is blijkbaar zijn vaste
gewoonte geworden Gazet van Antwerpen in verband te brengen met het Vlaams Blok. (...) Zijn beweringen zijn vals. Zo schreven
we niet op de voorpagina dat het OCMW-huis van schepen Pauwels een ‘sociale woning' was. En de persmededeling van het
Vlaams Blok kwam een dag na de publicatie in Gazet van Antwerpen. De heer Desmet mag zich als ‘absoluut Blokbestrijder' veel
permitteren. Wij meten ons geen aureolen aan. De journalisten van Gazet van Antwerpen doen aan journalistiek, ze zijn geen
propagandisten van partij X of bestrijders van partij Y. Zij pogen onbevooroordeeld aan journalistiek te doen en sluiten daarbij

niets of niemand uit."

De redactie van Gazet van Antwerpen in een lezersbrief in Knack van 10 december 2003

"Bij het begin van paars-groen kreeg de regering opvallend veel krediet van de media. Dat is niet zo gek: uit een onderzoek dat
onlangs in het vakblad De Journalist is gepubliceerd, blijkt dat bij de verkiezingen van 1999 de helft van de journalisten groen
stemde en 30 procent voor de socialisten, in 2003 was dat net omgekeerd. Met andere woorden: de linkse meerderheid in de
media is groter dan in een doorsnee staalbedrijf. Als een tandarts op de VLD stemt, heeft dat in principe geen effect op de kwali-
teit van zijn werk. Maar als het gros van de journalisten links is, zie je dat wel degelijk aan de berichtgeving. Aanvankelijk heeft
dat het paars-groene project in Belgié goed geholpen en werd ‘'kaloten kloten' het favoriete spelletje van veel journalisten. Sinds
de kranten steeds meer kritiek op de regering publiceren, hebben de ministers het daar duidelijk moeilijk mee."

Derk-Jan Eppink, oud-journalist en momenteel woordvoerder van de liberale Europese commissaris Bolkestein, in Knack van 26

november 2003

Raad van de Journalistiek -

17



e v
Journalist

R

18

Beslissing van de Raad voor de
Journalistiek over de klacht van
de heer Gert Verhellen, advocaat
tegen De Morgen en de heer
Douglas De Coninck, journalist

Met een brief van 26 februari 2003 dient de heer Gert Verhellen, advo-
caat in Brussel, klacht in naar aanleiding van een artikel dat op 15
februari 2003 is verschenen in de bijlage ‘Reporter' van De Morgen
onder de titel 'Een spannend onderhoud met Piet Van Haut. Na
ontvangst van de klacht heeft de ombudsman van de Raad
voor de Journalistiek contact opgenomen met de journa-
list en met de hoofdredacteur. Hij heeft hen de inhoud
van de klachtbrief meegedeeld en gevraagd of er een
minnelijke regeling mogelijk is. De journalist heeft daar-

op een uitvoerig antwoord bezorgd aan de ombudsman.
Hij verklaart geen enkele fout te hebben gemaakt. Dit stand-
punt is bezorgd aan de klager, die daarop nog een schriftelijke
repliek heeft ingediend. De rapporteringscommissie van de Raad voor
de Journalistiek heeft de zaak behandeld op 29 september 2003. Zowel
de klager als de journalist zijn in persoon verschenen en ze hebben er
mondeling hun visie op de zaak toegelicht.

DE FEITEN

Op 15 februari 2003 verschijnt in de weekendbijlage van De Morgen
een uitvoerig stuk van de hand van D. De Coninck die beschrijft hoe een
oplichter er vanuit de gevangenis in slaagt om daar herhaaldelijk door
een hele reeks advocaten te worden opgezocht, soms tot verschillende
keren per dag. Dit gebeurt onder allerlei fantastische voorwendsels en
ondanks het feit dat verschillende stafhouders hun collega’s voor de
praktijken van de man hadden gewaarschuwd. Een van de advocaten
die in het stuk worden genoemd is klager, die door de oplichter werd
geraadpleegd in verband met een miljardentransactie.

Ter voorbereiding van zijn artikel heeft De Coninck klager opgebeld op
14 februari 2003 rond 19 uur. De Coninck heeft klager vragen gesteld
over zijn bezoeken aan de gevangenis, en klager heeft de journalist
daarover te woord gestaan. Tijdens het telefoongesprek zouden klager
en de journalist ook enkele afspraken hebben gemaakt, maar over de
inhoud daarvan lopen de versies uiteen.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

In zijn klachtbrief betoogt advocaat Verhellen dat tijdens het telefoon-
gesprek op 14 februari is afgesproken dat de journalist diens naam niet
zou vermelden in het artikel en dat hij het stuk voor publicatie nog ter
nalezing zou aanbieden. Beide afspraken zijn niet nageleefd. Voorts
staan er in het artikel feiten die niet kloppen en worden klager woor-
den in de mond gelegd die hij niet heeft uitgesproken. Tenslotte heeft
de journalist ook misbruik gemaakt van de briefwisseling van de advo-
caat door eruit te citeren in zijn artikel.

Tijdens de hoorzitting stelt klager nog dat hij op de avond van het tele-

foontje tot 22.30 uur op zijn kantoor is gebleven en dus bereikbaar was
voor de journalist. Maar hij heeft pas dagen nadien van kennissen ver-
nomen dat het stuk al verschenen was de dag nadat het telefoonge-
sprek plaatsgevonden had. Hij zegt ook dat hij de relevantie niet inziet
van het geven van zijn volledige naam, temeer daar andere advocaten
in het artikel enkel met hun initialen worden genoemd. In het alge-
meen verwijt klager de journalist dat die niet fair is geweest.

Douglas De Coninck betoogt dat er met advocaat Verhellen nooit is
afgesproken dat diens naam niet zou worden vermeld en dat het arti-
kel voor publicatie eerst ter inzage zou worden overgemaakt. Wel werd
tijdens het telefoongesprek duidelijk dat klager geen lezer was van
De Morgen. De Coninck heeft daarop aangeboden om het arti-
kel ter kennisname door te mailen. Hij deed dat om de advo-
caat ter wille te zijn, aangezien de advocaat ook bereidwil-
lig op zijn vragen had geantwoord. Maar uiteindelijk is de
tekst van het artikel toch niet doorgemaild omdat het stuk
pas heel laat af was. De Coninck zegt dat het inderdaad
gebruikelijk is om geinterviewden voor publicatie inzage te
geven van hun verklaringen. Maar hier is er geen sprake van een eigen-
lijk interview, maar werd de advocaat enkel om een reactie gevraagd op
feiten waarvan de journalist kennis had gekregen.
De Coninck ontkent ook dat er een afspraak is gemaakt om Verhellens
naam niet voluit te vermelden. Het klopt dat in het artikel sommige
advocaten alleen met hun initialen werden genoemd, maar daar waren
redenen in verband met de privacy voor die in het geval van advocaat
Verhellen niet voorhanden waren. Overigens zijn nog andere advocaten
in het artikel met hun volledige naam vermeld.
Volgens De Coninck heeft hij de woorden van klager correct weergege-
ven. Hij heeft ook geen fout gemaakt door uit brieven van de advocaat
aan zijn cliént te citeren. De brieven werden hem door de cliént ter
inzage gegeven zonder dat daarbij enig voorbehoud is gemaakt.
De Coninck zegt dat zijn artikel relevant is omdat het beschrijft hoe een
oplichter erin is geslaagd een hele reeks advocaten voor hem te laten
werken.

BESLISSING

Uit de gegevens van de zaak blijkt dat de journalist de klager heeft
opgebeld in functie van een bronnencontrole, onder meer om de echt-
heid van de briefwisseling van de klager na te gaan. Uit de gegevens
van de zaak blijkt eveneens dat de weergave in het artikel van de
inlichtingen die de klager verstrekte, door deze laatste niet werden
tegengesproken op de hoorzitting van 29 september 2003.

Afspraken over bekendmaking van namen of voorinzage van teksten
moeten nageleefd worden maar dienen juist om die reden duidelijk en
ondubbelzinnig te zijn. Het is echter onvoldoende duidelijk dat de jour-
nalist met de klager heeft afgesproken dat diens naam niet voluit zou
worden vermeld en dat de tekst vooraf ter inzage zou worden overge-
maakt. De afspraken in deze zaak werden niet of althans onvoldoende
gepreciseerd om te kunnen gewagen van een fout van de journalist.

De klacht is ongegrond.
Brussel, 11 december 2003



Journalist

De crisis op de nieuwsdienst van de VRT-televisie lijkt bezworen met de
bevestiging van Leo Hellemans als algemeen hoofdredacteur. Leo (52) leid-
de de televisienieuwsdienst al van 1996 tot 2002, waarna voornaamgenoot
De Bock het roer overnam tot de gekende ‘onherstelbare vertrouwensbreuk'
met een deel(tje) van de redactie daar een einde aan maakte.

(11}
Bij zijn eerste publieke optreden als ‘nieuwe’ hoofdredacteur counterde
Hellemans eind november alvast de critici die vinden dat de VRT te veel geld
opslorpt. "Voor 11 eurocent belasting per dag - of 1,3 procent van de tota-
le Vlaamse begroting - krijgt de Vlaming twee televisie- en zes radionetten
terug, en niet zomaar de eerste beste."

(X1}
Onder Hellemans wordt adjunct-hoofdredacteur Wim Willems verantwoor-
delijk voor de dagelijkse leiding van het Journaal (en Karrewiet !).

(11}
Adjunct-hoofdredacteur Kris Hoflack krijgt de dagelijkse leiding over
TerZake, Koppen, De Zevende Dag, Panorama, Coninx & Van Wijck en Villa
Politica.

(X1}
Begin 2004 komt er nog een derde adjunct-hoofdredacteur in de persoon
van lvo Belet. Hij wordt verantwoordelijk voor de extra verkiezingsprogram-
ma's die er in de aanloop naar de gemeenschapsverkiezingen van 13 juni
2004 aankomen.

(X1}
De dagelijkse leiding van de sportdienst blijft in handen van Frank Van
Laeken. Hem staat straks de drukste sportzomer in vele jaren te wachten,
met EK Voetbal, Ronde van Frankrijk, Olympische Spelen en twee tennistor-
nooien - stuk voor stuk evenementen waarop de VRT de uitzendrechten
heeft.

(11}
De VRT zou in de zomer dan ook graag een derde net op de kabel brengen.
Dat is althans de vurige wens van Aimé Van Hecke, die zich sinds eind
november overigens volwaardig directeur televisie kan noemen. Aan dat
laatste ging de afspraak vooraf dat het mediabedrijfje van Van Heckes echt-
genote zoals in het verleden geen rechtstreekse onderhandelingen zal voe-
ren met de VRT.

(11}
Storm geluwd bij de VRT, vallen weer enkele fikse windstoten te noteren in
Vilvoorde bij VTM. Het begon met Eric Goens (34), totdusver hoofdredacteur
van Telefacts, die gepromoveerd werd tot hoofdredacteur van het VIM-
nieuws. Juist, naast de van de VRT overgewaaide Stef Wauters.

(11}
Begin december dan diende Yves Ponnette, de degelijkheid zelve als het over
politieke berichtgeving gaat, de VIM-nieuwdienst te verlaten omwille van
‘aanslepende meningsverschillen:

(11}
Kort nadien bevestigde VIM het verdwijnen van Kris Borgraeve als nieuw-
sanker. Kris mag vanaf 29 december wel een nieuw spelprogramma presen-
teren.

(X1}
Terug naar de VRT, waar de directie overweegt om het (succesvolle) on-line-
nieuwsproject VRT-nieuws.net te verrijken met een SMS-dienst.

(11}
Terwijl de VMMa, moeder van VIM, wil gaan investeren in haar andere (en
volle) dochter Paratel. Dat is uitgerekend het bedrijf dat zich toespitst op
interactieve telecommunicatie via internet, GSM/SMS etcetera.

(X1}
Bij De Standaard scheiden de wegen met Frank Albers van De Standaard der
Letteren voorlopig dan toch niet. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch en
Frank Albers praatten de voorbije weken wel over een nieuwe invulling van
DSDL.

(11}
De Morgen is 25, en vijf personeelsleden maakten die kwarteeuw ook per-
soonlijk rond bij de krant. Frank Schlomer, Tony Landuyt (zie ook pagina 6)
en directiesecretaresse Joke Beysen kwamen over van Volksgazet, Jan
Temmerman en telefoniste Marleen Toch van Vooruit.

Van het jubileum maakte De Morgen gebruik om - eindelijk ! - een digitale

Onder embarg

versie van de krant te lanceren. Onmiddellijke concurrenten De Tijd en De
Standaard gingen in respectievelijk 1996 en 1998 al on line. Tot het einde
van het jaar is www.demorgen.be gratis toegankelijk, vanaf dan moet een
abonnement worden betaald.

(11}
Www.politicsinfo.net, de politieke nieuwssite die drie jaar terug in het leven
geroepen is door Jurgen Verstrepen, is nog steeds niet rendabel. De site is nu
overgenomen door TVLokaal.com, zeg maar Vivant-voorman Roland
Duchatelet. Duchatelet waarborgt in De Standaard wel de onafhankelijkheid
van de Politicsinfo-redactie.

(11}
Paul Goossens, Europa-journalist van Belga, heeft de toorn opgewekt van
Buitenlandminister Louis Michel (MR). Belga had waarheidsgetrouw gerap-
porteerd hoe Belgié een beetje zielig buiten een Frans-Duits-Brits onderons-
je over defensie gehouden was. Waarop Michel: "Vanaf nu vertel ik de pers
alleen nog wat mij persoonlijk goed uitkomt."

(11}
Het kan nog erger. Filip Dewinter, van het Vlaams Blok, heeft de VMMa
gevraagd om twee afleveringen van de prestigieuze fictiereeks The West
Wing te censureren omdat daarin het Flemish Bloc omschreven wordt als
een "bende ultranationalisten, skinheads en neonazi's in driedelig maatpak".
VMMa weigert.

(11}
Het gaat om hetzelfde VIaams Blok dat zich na een arrest van het Hof van
Cassatie opnieuw voor een correctionele rechter moet verantwoorden voor
inbreuken op de racismewet. Racistische persdelicten vallen, in tegenstelling
tot politieke misdrijven, niet onder de bevoegdheid van het hof van assisen.
Dus is het woord nu aan het Gentse hof van beroep, aldus Cassatie.

(11}
Nog een manier om de persvrijheid te fnuiken: de nieuwsstudio binnenval-
len tijdens het uitzenden van het journaal. Zoals de Arabisch-Europese Liga
op 9 december presteerde bij VRT-TerZake en het ATV-journaal.

(11}
Het gaat om dezelfde Arabisch-Europese Liga waarvan de woordvoerder
Ahmed Azzuz ook al terecht staat voor het uiten van bedreigingen aan het
adres van VIM-journalist Kris Borgraeve in Antwerpen vorig jaar.

(11}
Yves Barbieux, van het Nieuwsblad, is vrijgesproken voor het publiceren van
robotfoto's in het kader van het Bende-van-Nijvel-onderzoek vlak voordat
die tekeningen op Oproep 2020 op VIM werden getoond. De politieman die
hem de foto's bezorgde ging vrijuit voor schending van het beroepsgeheim.

(11}
En Luk Alloo is vrijgesproken voor de handel in namaak-Rolexen die hem in
Gent ten laste werd gelegd. In Alloo Undercover op VIM had de journalist
levensecht aangetoond hoe makkelijk namaakartikelen te krijgen zijn.

(11}
Het proces tegen journalist Marc Goossens voor het gebruik van een scan-
ner (Aanklager: "We hebben niets gevonden dus hij heeft er zeker één !") is
intussen nog maar eens uitgesteld, dit keer naar 6 januari 2004.

(11}
Het Dendermondse parket hanteert overigens steeds driestere methodes om
de informatiekanalen van Marc Goossens bloot en droog te leggen. De AVBB
verstuurde brieven naar het Dendermondse gerecht, de gerechtelijke hiérar-
chie, de minister van Justitie en de Kamer- en Senaatscommissies voor
Justitie om te waarschuwen dat het dossier nu al rijp is voor een nieuwe ver-
oordeling van Belgi€ in Straatsburg.

(11}
De Belgische federale politie kondigt inmiddels een overleg met de media
aan over het instellen van een ‘media-alarm’ bij bepaalde dringende inci-
denten. Dat zou het scannen van politiefrequenties overbodig maken.
Althans wanneer het systeem beter zou functioneren dan volgens onze
broeders van de NVJ in Nederland het geval blijkt te zijn.

(111}
Pierre Swennen, ex-RTBF-journalist, heeft voor de rechtbank een schade-
vergoeding van 10.000 euro verkregen van barones Marie-France Botte. De
strijdster tegen kinderprostitutie had de journalist openlijk voor pedofiel uit-
gemaakt - waarna hij zijn werk verloor.

19



— Vraagje over kunstonderwijs? —

O aver steun aan kunstermars, loopbaananderbreking, adaoptic, minimumnaormen vaar
huurwoningen ... ¥ Bortor, u heeft een vraagie voor de Viaamse overbeid? U krijgt van ons
meteen het antwoord, of we wijzen u de weg L., elke werkdag tussen % en 19 wur,

De Viaamse Infolijn
0800/30201°%

Uw gids door de Vlaamse overheid

2 0 November 2003



