
DDee JJoouurrnnaalliisstt
Magazine van de VVJ

22 augustus 2003 – nummer 61 – V.U. Pol Deltour, IPC, Résidence Palace blok C,Wetstraat 155, 1040 Brussel

België-Belgique
P.B.

8900 IEPER 1
3/8136

AAffggiifftteekkaannttoooorr IIeeppeerr

Mia Doornaert, mevrouw de barones

Zelfstandige journalisten starten nieuwe campagne

Dossier: de Vlaamse beroepsjounalist (deel 3 en slot)

Het gevaar Berlusconi: een alarmkreet uit Rome

Raad voor de Journalistiek over wederwoord en privacy



Inhoud
Fo

to
: L

ud
o 

M
ar

ië
n

Van de redactie 3

Actueel

KIK-project van start in het najaar 4
Decreet verstrengt audiovisueel recht tot antwoord 4
De zomer was extra heet voor gerechtsjournalisten 5

Dossier

De Vlaamse beroepsjournalist doorgelicht:

deel 3 (en slot) van een onderzoek van de Universiteit Gent 6-7-8
Portret

Barones Mia Doornaert 9
Italië

Het gevaar-Berlusconi:

interview met de secretaris van de Journalistenbond FNSI 10-11
Nieuws van de verenigingen

IPV Antwerpen organiseert Dag van de regionale persclubs 4
1.736 Vlaamse beroepsjournalisten opnieuw erkend 12

Beeldpers wuift koninklijke woordvoerder uit (en haalt nieuwe in) 13
Zelfstandigen starten nieuwe campagne 14

Boekbespreking

VTM-journalisten misten koninklijke scoop 13
Raad voor de Journalistiek

Willy Van den Wijngaert e.a. c/ Het Laatste Nieuws 16-17-18
Belgische Zuivelindustrie c/ Het Nieuwsblad 18-19

Scheef bekeken 12-13

Onder embargo 15

Dag vrijheid
Met de foto op de cover won Ludo Mariën, van
Gazet van Antwerpen, de eerste Sabam Photo
Award voor de beste humoristische persfoto van
2002. In beeld: een wetsdienaar met ontsnapt
schaap aan het slachthuis van Antwerpen. 
De tweede en derde prijs waren weggelegd voor
respectievelijk Philippe Lebeau van Het Belang van
Limburg en Ronny Meyers van Het Laatste Nieuws.



De 
Journalist

augustus 2003 3

Het valt te betwijfelen of de spreuken van de Bond zonder Naam tot het courant
leesvoer horen van de modale journalist. Toch verdient de lectuur van het juli-
augustus-nummer van BZN-Info, het blaadje van de Bond, aanbeveling. Met een
voor de onverbeterlijke positivo’s van de BZN ongewone bitterheid wordt daarin
van leer getrokken tegen... de media.
“Er was een tijd dat journalistiek een kracht was. Vandaag is het een macht. In
naam van de persvrijheid bezitten de media een absolute macht, een soort dicta-
toriale macht. Dat is: een soort vrijheid zonder grenzen. Ze mogen liegen. Ze mogen
brutaal zijn, gewelddadig en onbeschoft. Ze mogen mensen belachelijk maken,
bespotten en neerhalen en helemaal uitkleden. Elke beperking wordt beschouwd
als censuur.”
Zo begint de tirade van de Bond, die het voorts heeft over de dictatuur van kijk-
en leescijfers, de voorspelbaarheid, de opgeklopte verhalen, het artificiële ‘nieuws’,
en het gebrek aan nuance en volledigheid.
Hoewel we de indruk hebben dat de scribent van dienst van de BZN iets verkeerds
gegeten had toen hij dit vakantienummer maakte, kan niet ontkend worden dat
ook menig journalist klaagt over de naar ‘brood en spelen’ ruikende ondraaglijke
lichtheid van het meeste wat de lezer-kijker dagelijks krijgt voorgeschoteld. Soms
lijkt het wel of een aantal machten samenspannen om het publiek onprettige
waarheden te ‘besparen’.
Waartoe een en ander kan leiden blijkt uit het interview van Italië-corresponden-
te Hedwig Zeedijk met Paolo Serventi Longhi, de secretaris van de Italiaanse jour-
nalistenvakbond, verder in dit nummer. “Elke keer dat ik het verhaal vertel, vind ik
het zelf ongeloofwaardig”, is zo’n beetje de sleutelzin uit dat relaas over de hallu-
cinante greep die de Italiaanse premier Berlusconi heeft op de pers en de media, in
wat hij stilaan in meer dan een betekenis ‘zijn land’ kan noemen.
Berlusconi bezit als mediamagnaat de grootste tv-zenders, de meeste kranten, de
belangrijkste uitgeverijen, de grootste boekhandelketen en de grootste bioscoop-
keten. Als premier controleert hij bovendien de openbare omroep, waar hij tal van
hoofdredacteurs heeft laten vervangen, en het parlement, de wetgever, dat hem
telkens met nieuwe wetgeving uit de wind zet als de justitie hem te dicht nadert.
De zeldzame uitgever of journalist die niet rechtstreeks of onrechtstreeks onder zijn
controle staat, en die zich kritisch durft uitlaten, wordt om de oren geslagen met
processen en schadeclaims a rato van 50 miljoen euro per stuk, een efficiënt mid-
del om ook de meest kritische stem het zwijgen op te leggen.
En Serventi Longhi waarschuwt: ook in Spanje en zelfs in Groot-Brittannië ziet hij
meer en meer druk van de politieke machthebbers op de media om netjes in de pas
te lopen, en de waarheid niet te veel in de weg te laten lopen van het regerings-
beleid.
Dergelijke toestanden lijken bij ons gelukkig ondenkbaar. Maar dat dachten ze tien
jaar geleden in Italië waarschijnlijk ook.

Luc Standaert

Van de redactie
Magazine van de Vlaamse
Vereniging van 
beroepsJournalisten (VVJ)

Coördinatie

Pol DELTOUR

pol.deltour@journalist.be

en Luc STANDAERT

Vaste medewerkers

Jan BACKX

Kim DUCHATEAU

Marleen FRANSEN

Johan VAN CUTSEM

Kris VANDERHAEGEN

Luc VANHEERENTALS

Redactiesecretariaat

Résidence Palace

Blok C - Lokaal 2232

Wetstraat 155 - 1040 BRUSSEL

Tel. 02/235.22.70

Fax 02/235.22.72

E-mail de.journalist@journalist.be

www.journalist.be

Abonnementen

Lisbeth MOONS

Zie adres hierboven

lisbeth.moons@journalist.be

Publiciteitsregie

Laurent COPPENS

E-mail laurent.coppens@euronet.be

Lay-out & druk

Drukkerij Deman nv

Nijverheidslaan 5

8970 Poperinge

Tel. 057/33 67 21

Fax 057/33 40 18

Lid van de Unie van Uitgevers van de

Periodieke Pers

De Journalist

Ondenkbaar ?



De 
Journalist

4 augustus 2003

Actueel

IIPPVV OORRGGAANNIISSEEEERRTT DDAAGG VVAANN DDEE RREEGGIIOONNAALLEE PPEERRSSCCLLUUBBSS
OOPP ZZAATTEERRDDAAGG 2200 SSEEPPTTEEMMBBEERR 22000033

Op zaterdag 20 september 2003 vanaf 10 uur gooit het Internationaal Perscentrum
Vlaanderen (IPV) op de Antwerpse Grote Markt de deuren open voor al haar wer-
kende leden. Een unieke gelegenheid om (eindelijk ?) eens met de infrastructuur, het
potentieel en de medewerkers van het perscentrum kennis te maken.

Deze kennismakingsdag staat open voor alle IPV- werkende leden en hun gezin.

Een ideale gelegenheid voor een plezierige dag in Antwerpen.
Terwijl de IPV’ers verzamelen blazen om 10 uur in het IPV, kunnen partner en kin-
deren al op hetzelfde uur rechtstreeks terecht in de Zoo. Om 14 uur wordt er dan
herenigd  aan de Zoo-ingang voor het geleid bezoek in kleine groepjes achter de
schermen.
Dankzij de medewerking van de Antwerpse Zoo en de afdeling Antwerpen-Limburg
van de Vereniging van Vlaamse Journalisten (VVJ) kunnen we dit  programma aan-
bieden aan de uitzonderlijke prijs van  amper 5 (vijf) euro per persoon.

Tijdig inschrijven met onderstaande strook én betalen uiterlijk VOOR 15 SEPTEM-
BER 2003 is noodzakelijk.

HET PROGRAMMA:
10.00u. Ontvangst met koffie in de polyvalente zaal (2de verdieping)van het

IPV, Grote Markt 40, 2000 Antwerpen.
10.30u: Verwelkoming door de Raad van Beheer van het IPV en introductie

gastspreker over actueel journalistiek onderwerp (voor meer details:
www.ipvlaanderen.be vanaf 25/08/2003)

11.30u: Mogelijkheid om de IPV-lokalen en infrastructuur te bezoeken
12.00 - 13.30u: Verzorgde receptie in de historische persclub
14.00u stipt: Bijeenkomst / hereniging met gezin aan de ingang van de Zoo,

Koningin Astridplein 26, 2018 Antwerpen (naast het Centraal Station)
voor start geleide bezoeken achter de schermen van de dierentuin.

17.00u: einde van de kennismakingsdag.

INSCHRIJVINGSSTROOK: Terug te mailen (ipv@pandora.be) te faxen ( 03/ 232.21.30) of op te sturen aan het Internationaal Perscentrum Vlaanderen, Grote Markt 40,
2000 Antwerpen UITERLIJK VOOR 15 SEPTEMBER 2003

Naam & Voornaam van het  werkend lid: ...................................................................................................................................................................................................................
Naam en voornaam van partner: .................................................................................................................................................................................................................................
Naam, voornaam en leeftijd van inwonende kinderen: ...............................................................................................................................................................................................
Volledig adres: ..............................................................................................................................................................................................................................................................
Telefoonnummer en e-mail: ........................................................................................................................................................................................................................................
Aantal deelnemers à 5 € per persoon: ........ x 5 € = .........€

Totaal bedrag te storten VOOR 15 SEPTEMBER 2003 op rekeningnummer  220-0037318-09 van het Internationaal Perscentrum Vlaanderen (IPV) met vermelding :
IPV-dag 20 SEPTEMBER

Het Vlaams Parlement heeft in juli het recht van antwoord ten overstaan
van de audiovisuele media bijgesteld. Het nieuwe decreet voert ondermeer
een ‘recht van mededeling’ in voor personen die op een omroep als ver-
dachte of beklaagde zijn genoemd. Worden zij later definitief buiten de
zaak gesteld of vrijgesproken, dan kunnen ze dit via de betrokken zender
kenbaar maken aan het publiek.
Het decreet bevestigt verder het principe dat het recht tot antwoord niet
enkel dient om foutieve informatie recht te zetten. Voor een genoemde
persoon volstaat het dat er iets ‘beledigends’ over hem is gezegd. Daarmee
gaat het ‘audiovisuele’ recht tot antwoord wel nog niet zo ver als dat in de
geschreven pers, waar het zelfs voldoende is dat iemand nog maar

‘genoemd’ of zelfs ‘impliciet aangewezen is’ om een antwoord te kunnen
bekomen.
Het Vlaamse Parlement keurde het decreet begin juli unaniem goed. Het
voorstel werd vooral gedragen door parlementslid Ludwig Decaluwé van
oppositiepartij CD&V. Hij is er niet weinig trots op dat het decreet een
strengere regeling omvat dan de Europese Televisierichtlijn, die rechten van
antwoorden slechts toelaat voor onjuiste mededelingen.
Het decreet wijzigt een hoofdstuk uit de nationale wet op het recht tot
antwoord van 1961. Daarover werd een hevige communautaire discussie
gevoerd, maar uiteindelijk beslechtte de Raad van State het dispuut in het
voordeel van de Vlaamse decreetgever. (PD)

Vlaamse overheid KIKt 750.000 kranten 
in middelbare scholen
De Vlaamse Dagbladuitgevers (VDP) zijn volop bezig met de recrute-
ring van een coördinator voor het KIK-project, waarmee vanaf dit
najaar 750.000 kranten gratis verdeeld worden over de middelbare
scholen in Vlaanderen. Liefst 230 kandidaten reageerden op de vaca-
ture die in de Vlaamse kranten verscheen. Secretaris-generaal Alex
Fordyn van de VDP hoopt dat de selectie tegen 1 september rond is.
Het project Krant-in-de-Klas (KIK) moet de interesse van jongeren in
het krantenlezen aanwakkeren. Uitgangspunt is de vaststelling dat in
de groep van 12- tot 17-jarigen maar een klein deel kranten leest.
Daarbij komt dat de dagbladuitgevers het tegenwoordig, vooral gelet
op de krimpende reclamemarkt, niet al te breed hebben. De Vlaamse
regering toonde zich in de persoon van voormalig Mediaminister Dirk

Van Mechelen (VLD) al langer geïnteresseerd in het KIK-project dat de
krantenuitgevers uitwerkten. Begin juli nam nieuw Mediaminister
Marino Keulen (VLD) de aspiraties over, en verklaarde hij het komen-
de jaar 500.000 € uit te trekken voor het project. Een goed deel van
dat geld, 224.000 €, wordt overigens gehaald bij de VRT, en stemt
overeen met een teveel aan sponsorgelden dat de openbare omroep
vorig jaar binnenkreeg.
Het is de bedoeling op een jaar tijd 750.000 kranten te verspreiden in
de laatste twee jaren van het ASO en TSO in Vlaanderen. Het kran-
tenproject zou worden ingeschreven in de vakoverschrijdende eind-
termen, zodat het vlot in de lessen kan worden geïntegreerd.

(PD)

Radio en tv onderworpen aan strenger
recht van antwoord



Actueel
De 

Journalist

augustus 2003 5

Om maar direct met het laatste, goede nieuws te beginnen: het Europees
Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) in Straatsburg heeft op 15 juli
in een baanbrekend arrest beslist dat het uit moet zijn met al te wille-
keurige huiszoekingen en inbeslagnemingen bij journalisten. De uit-
spraak gaat nota bene terug op een Belgische zaak, die mee door de
AVBB in Straatsburg aangekaart werd.
We schrijven 23 juni 1995, omstreeks halfvijf in de vooravond. In het
totaal 160 politiemannen zijn gemobiliseerd om acht huiszoekingen uit
te voeren: bij de journalisten Martine Ernst (RTBF), René Haquin (Le Soir),
Philippe Brewaeys (Le Soir Illustré) en Walter De Bock (De Morgen) thuis,
en ook nog eens op hun respectievelijke redacties. Documenten, disket-
tes en harde computerschijven worden in beslag genomen. De huiszoe-
kingsmandaten geven geen enkele aanwijzing
over wat de journalisten ten laste gelegd wordt,
en ook verder aandringen levert niet het minste
uitsluitsel op.
In die tijd waarde de geest van de toen pas ver-
moorde PS-topman André Cools nog volop
door het land. In het kader hiervan waren cor-
ruptiedossiers aan het licht gekomen die luis-
terden naar de namen ‘Agusta’ en ‘Dassault’. Dat
de media uitvoerig over een en ander bericht-
ten was niets minder dan een vanzelfsprekend-
heid, zij het niet voor de Belgische topmagi-
stratuur. Toen de in opspraak gekomen luchtmachtgeneraal Jacques
Lefèbvre zich in maart 1995 van het leven beroofde, barste bij het Hof
van Cassatie de bom. Op verzoek van procureur-generaal Jacques Velu,
gelastte het hoogste rechtscollege onderzoeksrechter Paul Maffeï met
een ‘lekkenonderzoek’. Maffeï liet er geen gras over groeien, met de mas-
sale zoekoperatie van 23 juni tot gevolg.

Erger dan Goodwin

Het EHRM veroordeelt de huiszoekingen en inbeslagnemingen zonder
veel omwegen als aantastingen van de persvrijheid en het recht van pri-
vacy. In het arrest van 15 juli (www.echr.coe.int) wordt eens te meer
beklemtoond hoe belangrijk het journalistieke bronnengeheim voor de
persvrijheid is. “Het uitblijven van een dergelijke bescherming zou jour-
nalistieke informanten ervan kunnen weerhouden de pers te helpen om
het publiek in te lichten over kwesties van algemeen belang.”
Dat in casu het bronnengeheim van de betrokken journalisten geschon-
den is, staat voor de zeven Straatsburgse rechters buiten kijf. Tegen de

vier bestond geen enkele concrete aanwijzing van schuld, er werd alleen
maar wat lukraak naar mogelijke sporen van informatielekken gezocht.
Daarbij stoort het EHRM zich enorm (“la Cour est frappée”) aan het mas-
sieve karakter van de operatie (acht quasi-gelijktijdige huiszoekingen,
160 politiemannen). Er wordt nog fijntjes op gewezen dat de Belgische
justitie best een alternatief had: dat was eerst in eigen rangen op zoek
gaan naar de lekkers van informatie...
Het arrest ‘Ernst & Co. c/ België’ ligt in de lijn van eerdere rechtspraak
van het EHRM, en met name dan het arrest-Goodwin dat in 1996 al het
recht op bronnenbescherming poneerde. Toch is de Belgische zaak erger
(“encore plus grave”) dan wat de Britse journalist William Goodwin over-
kwam, besluit het Hof. Terwijl Goodwin alleen maar netjes werd gesom-

meerd om zijn bron bekend te maken, zijn de
Belgische journalisten bij verrassing genomen
en stootten de speurders door tot hun volledi-
ge documentatie.
De AVBB drong intussen bij de Belgische over-
heid aan op maatregelen ter verankering van
het journalistieke bronnengeheim. In theorie
heeft de regering de mogelijkheid tegen het
arrest beroep aan te tekenen bij de zogenaam-
de ‘Grote Kamer’ van het EHRM, maar daar ziet
het tot op vandaag niet naar uit.

Advocaten

Hoger beroep is intussen wel ingesteld in de zaak-Masschelin, naar de
journalist van Het Laatste Nieuws die op 25 juni jl. veroordeeld werd voor
‘misbruik van inzagerecht’ in het gerechtelijk dossier rond de zelfver-
klaarde pedosexueel (tevens vriend van schrijver Gerard Reve) Joop
Schafthuizen. Voor de AVBB gaat het om een “zeer gevaarlijk precedent”
dat “elke verslaggeving over lopende gerechtsonderzoeken dreigt te
hypotheceren”. Pro memorie: Masschelin kreeg voor het citeren uit het
onderzoeksdossier een geldboete van 2.500 € (waarvan de helft met uit-
stel) en moet Schafthuizen 500 € betalen.
Ondertussen had de VVJ een onderhoud met de voorzitster van de Orde
van Vlaamse Balies (OVB), Geneviève Boliau. De OVB zegde op zijn beurt
de pers de wacht aan door een restrictief mediareglement uit te vaardi-
gen. Dat verbiedt advocaten om nog langer in toga de pers te woord te
staan en legt hen verder op nalezing te vragen van al hun quotes die de
media publiceren of uitzenden. Voor de VVJ gaat het om een compleet
onwerkbaar reglement. In het najaar wordt de zaak uitgeklaard.

Hete zomer voor nieuwsjagers
Het was ook voor journalisten een hete zomer, zeker voor zij die zich al eens over gerech-
telijke toestanden buigen. Nog maar net was José Masschelin van Het Laatste Nieuws
veroordeeld voor zogenaamd ‘misbruik van inzagerecht’ in gerechtelijke dossiers, of de
Vlaamse advocatuur kondigde een nogal repressief mediareglement af. Gelukkig zette
iemand in Straatsburg de airco aan, zodat er vanuit het Europese Mensenrechtenhof
alsnog enige verkoeling kwam.

Pol Deltour



De 
Journalist

6 augustus 2003

Dossier: de Vlaamse journalist (deel 3)

In de bespreking van de eerste onderzoeksresultaten zagen we dat
de gemiddelde Vlaamse beroepsjournalist mannelijk, hoogge-
schoold en 39 jaar oud is. Verder stelden we vast dat hij gemiddeld
11,5 jaar journalistieke ervaring heeft, waarvan 9 jaar bij de huidi-
ge werkgever. Tweederde van de journalisten werkt vol- of deeltijds
in de geschreven pers en ruim vier op de tien journalisten werkt
voor een omroep. We hadden ook aandacht voor de factoren die de
aanwerving en de promotie beïnvloeden, en we leverden een dwars-
doorsnede van het  werk dat journalisten leveren.
Maar hoe is het nu gesteld met de redactionele autonomie, de pro-
fessionele opvattingen en de algemene beroepstevredenheid van de
Vlaamse journalisten ?

Redactionele autonomie

Uit de enquête blijkt dat journalisten een vrij hoge mate van auto-
nomie genieten, zowel op individueel als op redactioneel vlak. 38%
van de Vlaamse beroepsjournalist zegt dat een goed idee, waarvan
hij/zij vindt dat het moet worden opgevolgd, ook (bijna) altijd in de
berichtgeving wordt opgenomen; bij nog eens 46% gebeurt dit
‘vaker wel dan niet’. Verder beschikt minstens een kwart van de
journalisten (resp. 25% en 32%) over ‘(bijna) complete vrijheid’ als
het gaat om het ‘kiezen van berichten’ en het ‘benadrukken van
bepaalde aspecten in het verhaal’. Bijna de helft (48%) zegt ter zake

over ‘een groot stuk vrijheid’ te beschikken. Slechts 4% is niet
tevreden over de individuele autonomie die hij/zij binnen de redac-
tie heeft. De Vlaamse beroepsjournalisten zijn niet alleen tevreden
over hun individuele vrijheid, maar ook over de redactionele auto-
nomie. Twee op tien journalisten uiten hun ontevredenheid over de
autonomie van de redactie t.o.v. zowel de interne druk als de com-
merciële druk van buitenaf. Eén op tien journalisten vindt ook de
‘niet-commerciële druk van buitenaf’ op de redactie te hoog.
Hoewel een redactiestatuut vaak gezien wordt als een waarborg
voor de redactionele autonomie, werkt bijna een kwart van de jour-
nalisten (23%) op een redactie zonder zo’n statuut. Opmerkelijk is
het hoge aantal journalisten dat niet weet of hun redactie al dan
niet een eigen redactiestatuut heeft: een op drie journalisten is er
niet van op de hoogte.

Professionele en deontologische 
opvattingen

Uit internationaal onderzoek is meermaals gebleken dat journalis-
ten grotendeels dezelfde kijk hebben op hun rol in de maatschap-
pij. Ook de professionele opvattingen van de Vlaamse beroepsjour-
nalisten liggen in de lijn van die van hun collega’s in andere (wes-
terse) landen, zoals de VS, Australië, Engeland, Nederland en
Duitsland.

Het profiel van de Vlaamse beroepsjournalist
(deel 3 en slot)

Els De Bens, Mieke De Clercq & Steve Paulussen
Vakgroep Communicatiewetenschappen Universiteit Gent

In de vorige twee nummers van De Journalist publiceerden we
reeds resultaten van het grootschalige journalistenonderzoek ‘de
journalist van de 21ste eeuw’. In deze derde en laatste aflevering
bespreken we de resultaten over de redactionele autonomie, de
professionele en deontologische opvattingen en de algemene
beroepstevredenheid.

zeer eerder tevreden eerder zeer
tevreden tevreden noch ontevreden ontevreden

ontevreden

De individuele autonomie binnen de redactie 35,9% 49,6% 10,2% 3,6% 0,8%

De autonomie van de redactie t.o.v. interne druk (marketing-afdeling, hoofdredactie, ...) 16,3% 39,6% 22,4% 17,9% 3,7%

De autonomie van de redactie t.o.v. commerciële druk van buitenaf 20,9% 35,5% 25,2% 15,4% 2,9%

De autonomie van de redactie t.o.v. andere, niet-commerciële druk van buitenaf 18,1% 41,9% 28,5% 9,7% 1,7%

Tabel 3: Tevredenheid over de autonomie



De 
Journalist

Dossier: de Vlaamse journalist (deel 3)

augustus 2003 7

Dat journalistiek in de eerste plaats neerkomt op het verschaffen
van betrouwbare (objectieve) informatie aan het publiek, wordt
door geen enkele journalist in twijfel getrokken. Bovendien is een
overgrote meerderheid van de journalisten (in Vlaanderen ongeveer 
negen op de tien) het erover eens dat de informatie zo snel moge-
lijk en met voldoende duiding gebracht moet worden - twee zaken
die elkaar dus niet hoeven uit te sluiten. Daarbij is het voor drie-
kwart van de journalisten belangrijk om een zo breed mogelijk
publiek te bereiken, al wil dit helemaal niet zeggen dat ze de
publieke opinie of de politieke agenda willen beïnvloeden (resp.
37% en 39,5% vindt dit onbelangrijk). Dat journalisten niet alleen
betrouwbaar, maar ook kritisch moeten zijn, blijkt uit het belang
dat ze hechten aan de ‘waakhondfunctie’ van de pers en de journa-

listieke taak om nieuwe trends en ideeën te signaleren. Contact
houden met het publiek en rekening houden met reacties op het
journalistieke werk is voor iets minder dan de helft van de journa-
listen belangrijk, al vindt respectievelijk 15% en 17,5% dit onbe-
langrijk.
De informatiefunctie van de journalistiek primeert duidelijk op
andere (mogelijke) taken van de journalistiek, zoals het bieden van
ontspanning, het fungeren als spreekbuis voor bepaalde groepen of
het creëren van een goede omgeving voor adverteerders. Dat dit
laatste niet tot de journalistieke plichten behoort, wordt hier nog-
maals bevestigd: zeven op de tien journalisten vindt een goede
omgeving creëren voor adverteerders eerder tot zeer onbelangrijk
en amper 1% vindt het zeer belangrijk.

Journalisten worden in hun werk soms geconfronteerd met ethische
kwesties. In de enquête schotelden we de respondenten acht prak-
tijken voor met de vraag welke ze onder bepaalde omstandigheden
geoorloofd vinden en welke niet.

Opnieuw blijkt dat journalisten in grote lijnen dezelfde professio-
nele - in dit geval deontologische - opvattingen delen, niet alleen
in Vlaanderen, maar ook vergeleken met andere landen. Leggen we
de ethische opvattingen van de Vlaamse journalisten bijvoorbeeld
naast die van hun Amerikaanse of Nederlandse collega’s, dan 
komen dezelfde patronen naar voren. Undercover gaan of zonder
toestemming een beroep doen op politieke of zakelijke documenten 

Tabel 5: Ethische opvattingen over (on)geoorloofde praktijken in de
journalistiek

altijd toegestaan niet onzeker
toegestaan in sommige toegestaan geen  mening

gevallen

Undercover gaan voor informatie 7,6% 78,6% 8,4% 5,4%
Verborgen microfoons of 2,1% 62,9% 27,5% 7,5%
camera’s gebruiken
Vertrouwelijke (politieke of  3,4% 54,8% 36,4% 5,3%
zakelijke) documenten zonder 
toestemming gebruiken

Onwillige informanten lastigvallen 9,0% 45,8% 38,9% 6,3%

om informatie te verkrijgen

U niet bekendmaken als journalist 2,5% 52,9% 39,7% 4,9%

Uzelf voordoen als iemand anders 0,5% 31,7% 61,8% 6,0%

Mensen betalen voor informatie 0,2% 29,3% 61,3% 9,2%
Persoonlijke documenten 0,4% 20,7% 74,3% 4,6%
(brieven, foto’s, ...) zonder 
toestemming gebruiken

vindt een meerderheid in sommige gevallen toegestaan, maar men-

sen betalen voor informatie of zichzelf voordoen als iemand anders

blijft dan weer in de meeste gevallen ongeoorloofd. Het aantal

journalisten dat het gebruik van verborgen camera’s of microfoons

in sommige gevallen geoorloofd vindt, ligt in Vlaanderen iets hoger

dan in het buitenland. Zonder toestemming gebruikmaken van per-

soonlijke documenten ligt bij Vlaamse journalisten dan weer gevoe-

liger; in Groot-Brittannië en in de VS heeft bijna de helft van de

Tabel 4: Belang van journalistieke rollen 

belangrijk neutraal onbelangrijk

Betrouwbare (objectieve) informatie verschaffen 99,1% 0,8% 0,1%

Analyse/ duiding verschaffen bij complexe problemen 92,7% 6,7% 0,6%

Informatie zo snel als mogelijk verspreiden 84,1% 11,1% 4,7%

Een zo breed mogelijk publiek bereiken 75,1% 17,7% 7,2%

Waakhond zijn voor de democratie 68,5% 22,4% 9,1%

Signaleren van nieuwe trends en ideeën 62,1% 23,3% 14,7%

Contact met het publiek 48,3% 36,4% 15,3%

Rekening houden met reacties op journalistieke werk 46,6% 35,9% 17,5%

Mensen een forum bieden om hun mening te uiten 46,2% 34,7% 19,1%

Ontspanning bieden 38,5% 30,8% 30,8%

Spreekbuis zijn voor bepaalde groepen 28,9% 29,2% 41,8%

De politieke agenda beïnvloeden 22,5% 38,0% 39,5%

De publieke opinie beïnvloeden 21,8% 40,9% 37,3%

Goede omgeving creëren voor de adverteerders 8,3% 21,3% 70,4%



De 
Journalist

Dossier: de Vlaamse journalist (deel 3)
De 

Journalist

8 augustus 2003

journalisten (tegenover een vijfde in Vlaanderen) hier geen proble-

men mee.

Algemene beroepstevredenheid

Dat de beroepstevredenheid van journalisten globaal gezien vrij

hoog ligt, bleek al uit vroeger onderzoek (De Bens, 1983, 1995) en

wordt door onze enquête nogmaals bevestigd. In een vorige afleve-

ring schreven we al dat maar liefst 93% van de journalisten van

plan is om de komende vijf jaar in de journalistiek te blijven en dat

tweederde zichzelf tot het eind van hun loopbaan in de journalis-

tiek ziet blijven. 

Uit de tabel blijkt dat journalisten over de meeste aspecten van hun

beroep tevreden zijn. Meer dan driekwart van de journalisten is

tevreden tot zeer tevreden over de afwisseling in het werk (87%),

de veelheid aan contacten (85%), alsook over de creatieve moge-

lijkheden (80%), de individuele vrijheid (78%) en de intellectuele

uitdagingen (77%) die de job biedt. Ruim tweederde van de jour-

nalisten is bovendien tevreden over het maatschappelijk aanzien

van het beroep. De belangrijkste oorzaken voor ontevredenheid bij

journalisten zijn de lage werkzekerheid, onregelmatige werkuren en

beperkte promotiekansen: over elk van deze aspecten is meer dan

een kwart van de journalisten eerder tot zeer ontevreden. Het

grootste ongenoegen bij de Vlaamse journalisten heeft echter te

maken met de werkdruk, het enige aspect waarover de groep onte-

vredenen (40%) groter is dan de groep die wel tevreden is (31%).

Daarnaast kunnen we nog eens vermelden dat ook het loon bij ruim

een vijfde van de beroepsgroep (22,5%) voor ongenoegen zorgt. 

Op het vlak van werkuren en werkzekerheid is het ongenoegen bij

freelance journalisten duidelijk groter dan bij de loontrekkende.

Vooral wat dit laatste aspect betreft, is het verschil frappant: liefst

zes op de tien freelancers zijn ontevreden over de werkzekerheid in

de journalistiek; bij de journalisten in loondienst is dit slechts 15%. 

Samen met een verlaging van de werkdruk is de zorg voor werkze-

kerheid dan ook een belangrijke bekommernis voor de Vlaamse

journalistiek aan het begin van de 21e eeuw. Daarbij moet de aan-

dacht vooral gaan naar het onzekere statuut van freelancers, die

toch een kwart van de totale beroepsgroep uitmaken. Ten tweede

stellen we vast dat vrouwen nog steeds sterk ondervertegenwoor-

digd zijn, een ongelijkheid die nog groter is in leidinggevende func-

ties. Hetzelfde geldt voor allochtonen. Een derde algemene vast-

stelling is dat ook in de Vlaamse journalistiek het internet aanvaard

is als communicatiemiddel en informatiebron, maar dat het als

publicatiemedium voor Vlaamse beroepsjournalisten weinig nieuwe

jobkansen heeft gecreëerd: slechts 4% van de beroepsgroep werkt

(o.a.) als on-linejournalist. Verder bevestigen de resultaten een aan-

tal algemene tendenzen in de journalistiek, zoals de hoge oplei-

dingsgraad van journalisten, hun progressieve ingesteldheid, hun

vrij hoge beroepstevredenheid en hun behoorlijk eensgezinde visie

op de rol en ethiek van het journalistieke beroep.

Voor meer informatie over de enquête kunt u contact opne-

men met Mieke De Clercq (mieke.declercq@rug.ac.be) of Steve

Paulussen (steve.paulussen@rug.ac.be).

zeer tevreden eerder tevreden tevreden noch ontevreden eerder ontevreden zeer ontevreden heeft  geen belang

Maatschappelijk aanzien 13,5% 54,1% 18,1% 3,7% 0,3% 10,2%

Aanzien binnen beroepsgroep 9,1% 45,6% 26,7% 10,1% 1,1% 7,4%

Sociaal engagement 7,3% 49,6% 30,8% 8,4% 1,1% 2,8%

Creativiteit 21,6% 58,7% 12,8% 5,7% 1,1% 0,1%

Afwisseling (inhoudelijk) 35,9% 51,1% 8,7% 3,2% 1,1% 0,1%

Veelheid aan contacten 34,8% 49,9% 10,3% 3,4% 0,9% 0,7%

Intellectuele uitdaging 27,1% 49,5% 16,1% 6,0% 1,0% 0,3%

Individuele vrijheid 27,9% 50,5% 14,9% 5,5% 1,1% 0,0%

Werkuren 7,8% 36,2% 26,0% 23,8% 5,3% 1,0%

Werkdruk 4,5% 26,5% 29,8% 29,0% 9,5% 0,7%

Werkzekerheid 12,6% 36,7% 23,2% 17,1% 9,0% 1,4%

Promotiekansen 2,7% 21,1% 37,0% 21,3% 8,1% 9,8%

Verloning* 9,2% 43,7% 24,6% 19,2% 3,4% /

* Bij de vraag naar de tevredenheid over de verloning werd de antwoordcategorie ‘heeft geen belang’ niet opgenomen.

Tabel 6: Tevredenheid over diverse aspecten van het beroep



De 
Journalist

De 
Journalist

Portret

juni 2003 9augustus 2003 9

“Neen, ik zal mijn artikels in De Standaard voortaan niet signeren
met barones Mia Doornaert”, zegt barones Mia Doornaert. “Maar als
mijn titel kan helpen om deuren te openen die anders dicht blijven,
zou ik wel dom zijn om ze niet voluit te gebruiken.”
Ieder jaar vlak voor de nationale feestdag van 21 juli verleent de
koning adellijke gunsten - zo heet dat - aan enkele Belgen die hij
buitengewoon verdienstelijk acht. Dit jaar prijken twee journalisten
op het korte lijstje van nieuwe edellieden: oud-hoofdredacteur van
La Libre Belgique Jacques Franck en - leve het communautaire
evenwicht - Mia Doornaert, redactrice buitenland bij De Standaard.
Van 1984 tot 1987 was Mia Doornaert voorzitter van de AVBB, de
Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten in België. Van 1986
tot 1992 presideerde ze de Internationale Federatie van
Journalisten IFJ.
Dat een journaliste geadeld wordt, is geen primeur. Toen Mia (jaar-
gang 1945) nog maar pas haar eerste hotpants op de redactieban-
ken versleet, viel een adellijke onderscheiding al te beurt aan haar
collega Maria Rosseels, die decennia lang, tot aan het faillissement
van De Standaard in 1976, de filmbladzijde had geredigeerd. Koning
Boudewijn maakte Maria Rosseels barones. Maar in tegenstelling
tot Doornaert kreeg Rosseels haar adeltitel niet voor haar journalis-
tiek werk maar voor haar literaire verdiensten, die haar trouwens
ook een eredoctoraat in Leuven opleverden.
Bij Doornaert daarentegen is de journalistieke bedrijvigheid maar
vooral haar gedrevenheid voor de journalistiek de reden waarom
koning Albert haar adelde. Het benoemingsbesluit verwijst expliciet
naar haar journalistieke werk maar ook naar haar inzet als voorzit-
ter van zowel de Belgische als de internationale beroepsverenigin-
gen.
Journalisten relativeren graag. Dat is een deel van hun job, daarvoor
worden ze betaald. “Het werd tijd dat we hier eens een barones kre-

gen, want De Ridders en De Keyzers hebben we al genoeg gehad”,
reageerde een collega dan ook toen op de redactie van De
Standaard bekend werd dat Mia Doornaert voortaan barones Mia
Doornaert is.
Naast die voor de hand liggende grapjes klinkt er ook fundamente-
ler kritiek: adellijke titels zijn niet meer van deze tijd want een over-
blijfsel van het Ancien Régime dat sneuvelde bij de Franse
Revolutie. Waarom nog iemand barones maken of graaf als alle
Belgen gelijk zijn voor de wet? Barones Doornaert: “Er zijn twee
instellingen waarmee je blijkbaar als in een Pavlov-reactie moet
lachen om in te zijn tegenwoordig, en dat zijn de kerk en het
koningshuis. Denk over de monarchie wat je wil, maar ik weet dat
onze dynastie staat voor waarden waar ook ik voor sta. De Belgische
koning kiest zeer duidelijk stelling voor tolerantie en tegen xenofo-
bie. Ik deel zijn mening. Is dat Ancien Régime? »
Of ze iets heeft gedaan om die titel te verdienen, vraag ik haar. Zijn
er prestaties waarop ze fier is ? Mia Doornaert: “Toen ik voorzitter
was van de AVBB hebben we voor de laatste keer onderhandeld
over loonsverhogingen in een CAO voor de dagbladpers. Opkomen
voor de
arbeidsvoorwaarden van journalisten is toch belangrijk. En als voor-
zitter van de IFJ waren er de interventies voor vervolgde collega’s.
Het congres dat we in september 1988 in Santiago de Chili hebben
gehouden heeft volgens  de voorzitter van de Chileense journalis-
tenbond  bijgedragen tot de val van Pinochet. Dat zegt toch wel iets
over de belangrijkheid van de IFJ.”
Toch dénkt ze er niet aan haar stukken voortaan met Barones Mia
Doornaert te ondertekenen. “Met mijn kroontjespen zeker?  Maar
als ik mijn titel kan gebruiken om ergens de persvrijheid te verdedi-
gen of een journalist uit de gevangenis te halen, dan zou ik wel gek
zijn om mijn protestbrief niét met barones te ondertekenen. Van
1998 tot 2000 was ik voorzitster van  het adviescomité voor pers-
vrijheid bij de Unesco en op dat vlak blijf ik actief. Als mijn adellij-
ke titel kan helpen om de doelstellingen te realiseren waar ik ach-
ter sta, dan maak ik daar graag gebruik van.”
Als nieuwe barones mag Mia Doornaert nu ook een wapenschild en
-spreuk kiezen. Die wapenspreuk wordt allicht een citaat uit de
Latijnse literatuur. In de woelige jaren ‘60 studeerde Mia Doornaert,
toen een braaf meisje uit Harelbeke, in Leuven klassieke filologie en
ze werd zo waar lerares aan het Heilig Hartinstituut in Heverlee.
“Maar in 1970 was daar die advertentie waarin De Standaard een
redacteur buitenland zocht. Zoals Saulus van zijn paard werd gesla-
gen en Paulus werd, zo veranderde ik van lerares in journaliste.
Maar die klassieke opvoeding blijft. Een Latijnse spreuk dus.”
Hoogstwaarschijnlijk wordt dat ‘Calamus fortior ense’. In het
Nederlands: ‘De pen is sterker dan het zwaard.’ Graag met een spa-
tie tussen pen en is.

‘Calamus fortior ense’  

Barones Mia Doornaert,
redactrice met een kroontjespen

Mark Vlaeminck

(F
ot

o 
M

aî
tr

is
e)



De 
Journalist

Italië

De 
Journalist

10 augustus 2003

Paolo Serventi Longhi (54) is intussen zeven jaar secretaris van de
FNSI. In 1974 begon hij te werken voor persbureau ANSA. “Het
grote probleem is natuurlijk dat de media grotendeels in handen
zijn van één persoon”, zucht Longhi terwijl hij aan een espresso nipt.
“De eigenaar van het privé-netwerk Mediaset controleert, als rege-
ringshoofd, ook de publieke zenders van de RAI. Daarbij is
Berlusconi eigenaar van het reclamebureau van Mediaset, Publitalia
en, als regeringshoofd, verantwoordelijk, voor het reclamebedrijf
van de RAI, SIPRA. De premier is bovendien eigenaar van de groot-
ste uitgeverij van boeken en tijdschriften, Mondadori, en via zijn
broer, zijn zoon en zijn vrouw controleert hij enkele landelijke dag-
bladen. Het grote filmdistributiebedrijf Medusa, en een keten van
de belangrijkste boekhandels en bioscopen, zijn ook van hem. Een
gevaarlijke machtsconcentratie, iedere keer als ik dit vertel, vind ik
het zelf ongeloofwaardig... Op de koop toe dreigt nu ook de groot-
ste en belangrijkste krant van Italië, Corriere della Sera, onder zijn
invloed te komen, nu zijn goede vriend, de Siciliaanse aannemer
Ligresti, zich aan het inkopen is in de krant. Onlangs is de hoofdre-
dacteur, niet graag gezien door de premier, vervangen door een
ander.”

Maar hoofdredacteur De Bortoli zei om persoonlijke redenen op te stappen...
“Ja, hij zei het hoofdredacteurschap beu te zijn, maar ik vrees dat
dit slechts de halve waarheid is. Ligresti is een ‘compagnon’ van
Berlusconi vanwege hun beider lidmaatschap van de geheime loge
P2. Hij was ook betrokken bij de Milanese corruptieschandalen en is
boezemvriend en handelspartner van Berlusconi. Zijn toetreding tot
Corriere della Sera is daarom ook echt verontrustend. Maar ook de
krant van FIAT, La Stampa, wordt bedreigd. De financiële crisis van
het familiebedrijf kan zich vertalen in een gedeeltelijke verkoop.
Dan is het maar afwachten wie zeggenschap krijgt over het dagblad
uit Turijn.” 

En op televisiegebied ?
“Berlusconi’s minister van Communicatie heeft een wetsvoorstel
ingediend dat het complete medialandschap zodanig hervormt dat
Mediaset verder kan uitbreiden en zelfs kranten kan uitgeven.
Ondertussen bespreekt het parlement een voorstel dat een belan-

genconflict uitsluit, zolang een ondernemer maar geen bestuurs-
functie heeft in zijn bedrijf. Daarmee worden in een klap alle
mediabelangen van de premier veiliggesteld. Berlusconi heeft de
RAI uitgekleed, redacteuren vervangen en - op het derde, landelij-
ke net na - overal zijn mannetjes geplaatst. Hij heeft tientallen
journalisten weggejaagd, niet alleen de twee grote namen Enzo
Biagi en Michele Santoro.”

Houden jullie een lijst bij van deze ‘slachtoffers’ ?
“Nee, een lijst niet, maar ik kan genoeg voorbeelden noemen. Zo
zijn de hoofdredacteuren van de regionale zetels van de RAI ver-
vangen in Puglia, Toscane, Lombardië en Emilia Romagna. De
hoofdredacteuren van de televisiejournaals van RAI UNO en RAI
DUE zijn vervangen, evenals de hoofdredacteuren van de satelliet-
zenders RAI Net en RAI International. Ook de hoofdredacteur van
het radionieuws en van televideo (teletekst, nvdr) zijn vervangen.
Bovendien zijn de correspondenten in Brussel, Parijs, New York en
Washington overgeplaatst. Dat zijn de harde feiten. Allemaal ver-
vangen !”

Maar een stoelendans bij de RAI volgt toch altijd na een machts-
wisseling?
“Nee, zo erg is het echt nog nooit geweest. Dat we ons in deze situ-
atie bevinden, verwijt ik trouwens de huidige oppositie. Dat die in
vijf jaar regering geen mediahervorming heeft doorgevoerd, is de
centrumlinkse partijen ernstig kwalijk te nemen.
Het Italiaanse model breidt zich bovendien uit naar de rest van
Europa. Aznar controleert de Spaanse publieke zenders, maar ook -
via zijn vrienden - het belangrijkste commerciële netwerk.
Telecinco, is in handen van zijn grote vriend Silvio Berlusconi. In
Portugal heb ik gedemonstreerd tegen de privatisering van de
publieke omroep. De man die daar het tweede net overnam, besloot
daarna de politiek in te gaan! In Engeland dreigt de regering de
geldkraan van de BBC dicht te draaien, omdat de BBC kritisch
berichtte over de oorlog in Irak en de bewijzen over massavernieti-
gingswapens.
Ik zie een tendens van onverdraagzaamheid ten opzichte van de
persvrijheid, van de autonomie, van het recht een andere mening te

Het gaat niet goed met de persvrijheid in Italië. Zeker nu ene Silvio Berlusconi er de plak
zwaait, wordt ten allen kante gevreesd voor het pluralistisch en democratisch gehalte
van het land. Ook de journalistenbond FNSI hangt aan de klaagmuur. ‘Dit is ernstiger
dan een dictatuur’, zegt Paolo Serventi Longhi van de Federazione Nazionale Stampa
Italiana (FNSI). ‘In een dictatuur kan je je tenminste nog met een geweer terugtrekken
in de bergen.’

Het gevaar Berlusconi
Gesprek met de secretaris van de Italiaanse Journalistenbond

Hedwig Zeedijk
vanuit Rome



De 
Journalist

augustus 2003 11

Italië
hebben. De BBC houdt ten minste de rug recht. Niet zoals hier
gebeurt - Santo cielo, heilige hemel... Als de BBC instort en de voor-
zitter zwicht, is dat het einde. Niet alleen in Engeland, in heel
Europa! Dan heeft het publieke bestel geen bestaansrecht meer. Als
dat de spreekbuis wordt van de regering, kan het net zo goed
meteen worden overgenomen door een Berlusconi, een Murdoch of
een Kirsch.”

Hoe wapent u zich daartegen? 
“Door zo hard mogelijk te schreeuwen! Door iedereen te overtuigen
van het gevaar van de huidige ontwikkelingen. Het is ernstiger dan
in een dictatuur. In een dictatuur kun je je nog met een geweer
terugtrekken in de bergen. De autonomie van de publieke zender
staat gelijk aan het recht om vrij, objectief en pluriform geïnfor-
meerd te worden. Een essentieel burgerrecht.”

Journalisten moeten zich soms ook persoonlijk verdedigen tegen
Berlusconi. Biagi en Santoro zitten na openlijke beschuldigingen
van de premier werkloos thuis. De schrijvers en uitgevers van de
boeken ‘De geur van geld’ en ‘Rode Rechters’ en het linkse tijd-
schrift ‘Diario’ kregen een schadeclaim van vijftig miljoen euro.
Daarover lees of hoor je nauwelijks wat.
“De media worden gecontroleerd door ofwel Berlusconi ofwel zijn
partij, en zijn te beschaamd om over hun eigen juridische zaken, of
die van bevriende collega’s, te berichten. 
De financiële dreiging van schadeclaims
heeft een enorme impact op de persvrijheid.
Volgens de Orde van Journalisten bedragen
de lopende schadeclaims, van vooral
Berlusconi en consorten, in totaal 1,5 mil-
jard euro!
Je snapt het mechanisme: de journalist
wordt bang en past zelfcensuur toe. De uit-
gevers vragen hun verslaggevers voorzichtig
te zijn en staan niet meer borg voor ze.
Tegenwoordig zitten er meer advocaten dan
journalisten in de directie. Te gek voor
woorden! Wij wilden andere regels voor rechtszaken tegen journa-
listen, maar wat gebeurde? In plaats van geldboetes worden nu
gevangenisstraffen mogelijk!”

Daar sprak zelfs Berlusconi schande van.
“Tja, iedereen riep snel dat het een ‘foutje’ was en de wetswijziging
is nog niet aangenomen, maar ondertussen staat het er nog steeds,
zwart op wit.”

Mediaseteigenaar Berlusconi zegt dat hij geen contact heeft met
‘zijn’ journalisten, die totaal onafhankelijk hun beroep uitoefenen.
Was dat te merken tijdens de landelijke staking tegen het belan-
genconflict van de premier, afgelopen juli?
“Ja, de staking was een politieke actie tégen het belangenconflict,
tégen de nieuwe mediawet en vóór persvrijheid. De deelname was
enorm, rond de tachtig procent! Ook binnen Mediaset.
Tja, en dan zegt Berlusconi dat alle journalisten communisten zijn.
Ik laat maar aan anderen over om te beslissen of tachtig procent

van de Italiaanse journalisten communist kan zijn.....
Wij komen op voor de rechten van journalisten en maken daarin
geen enkel onderscheid. Zo hebben we La Padania, huiskrant van de
Lega Nord, verdedigd tegen de eigen politieke leiding. Die wilde vrij
beslissen over het ontslag van het personeel, maar ook journalisten
van partijkranten kunnen niet zonder reden ontslagen worden.”

Bijna alle kranten zijn in handen van ondernemers met andere
belangen. Bestaat er eigenlijk wel een onafhankelijke pers in Italië?
“De scheiding tussen redactie en directie bestaat in theorie. In de
praktijk dreigt de directie steeds vaker in te grijpen. Door voorstel-
len, goede raad, ideeën, kritiek, druk, ingrepen, dreigementen. Als
een dagbladeigenaar tevens bruggenbouwer is en interesse toont
voor een brug tussen - laten we zeggen - het vasteland en een
eiland, dan zal hij zijn redactie wellicht aanbevelen niet ‘slecht’ te
schrijven over het project. Als Il Messaggero schrijft dat de brug
naar Sicilië een waardeloos project is, wordt eigenaar/ingenieur
Caltagirone boos. Pure uitgevers bestaan hier nauwelijks. Iedereen
heeft een dubbele agenda. Maar er zijn gelukkig nog journalisten
die niet buigen voor hun padrone.”

De journalistieke code ontraadt nevenfuncties die de ‘onafhanke-
lijkheid of geloofwaardigheid’ aantasten. Toch zijn veel politici
journalist. Hoe rijmt u dat? 

“Een journalist mag natuurlijk, privé, zijn
politieke ideeën uiten, maar zodra hij ver-
kozen wordt, moet hij stoppen met zijn
journalistieke werk. Toch sterft een journa-
list vaak in het harnas, met zijn perskaart
tot op het sterfjaar vernieuwd. Piero
Badaloni werd voor centrumlinks gekozen
als voorzitterschap van de regio Lazio en
stopte zijn werk bij de RAI. Toen zijn termijn
verstreek, keerde hij terug naar de televisie.
Zo is er geen sprake van belangenverstren-
geling.”

Drukt zijn politieke verleden geen stempel op zijn berichtgeving, als
correspondent vanuit Brussel? 
“Nee. Sterker nog, misschien moet Badaloni meer nog dan zijn col-
lega’s de informatie van alle kanten belichten. Natuurlijk zijn er ook
twijfelachtige situaties. Zo is de hoofdredacteur van Il Secolo
d’Italia tevens gedeputeerde voor de Alleanza Nazionale. De Orde
van Journalisten heeft daarover geen specifieke richtlijnen. Alleen
reclame maken is absoluut uit den boze.”

Hoe kunnen wij een Belgische Berlusconi voorkomen?
“De Belgische vakbond moet ervoor zorgen dat een politieke carriè-
re voor eigenaren van mediabedrijven onmogelijk wordt. Dat zou
zelfs in de Europese grondwet moeten staan, maar laten we lande-
lijk beginnen. Het risico van een belangenconflict is overal aanwe-
zig. Je kunt dat ontkennen en vervolgens wakker worden en er mid-
denin zitten, zoals nu in Portugal. Duidelijke wetgeving moet dat
voorkomen. Natuurlijk moet ook de persvrijheid en pluriformiteit
evenals de publieke omroep rigoureus verdedigd worden.”

Paolo Serventi Longhi (links, naast de Italiaanse president
Ciampi): ‘Het Italiaanse model breidt zich uit naar de rest
van Europa.’ 

(Foto Acesareo)



De 
Journalist

12 augustus 2003

Nieuws van de verenigingen

Scheef
bekeken

« Maar we gaan het toch niet een interview lang over het allochtonenschap

hebben, hé ? Dan loop ik straks toch nog met die sticker ‘Allochtone

Presentatrice’ op mijn voorhoofd. Mijn afkomst is niet relevant. Mijn iden-

titeitscrisis heb ik achter de rug. Ik weet wie ik ben en waar ik voor sta, ik

weet wat mijn roots zijn. Mijn vader ligt begraven in Marokko, mijn moeder

in haar geboortestad Mechelen, en dat is het. Punt.  (...) Jij hebt het nu wel

de hele tijd over dat allochtonengedoe, maar dat [mijn moeder] er van het

ene moment op het andere niet meer was, heeft mij veel meer gevormd.»

Nadia Dala, presentatrice Voetzoeker (Canvas/VRT) en medewerkster van

de Cel Diversiteit bij de VRT, in Humo van 22 juli 2003

« Ik wilde zo snel mogelijk binnengeraken bij de VRT. Eerst lukte dat bij

Donna en een paar maanden later kon ik beginnen bij ‘Voor de Dag’ op

Radio 1 : vervangingen doen van presentatoren. Dat had ik van bij de start

duidelijk gemaakt : ik ben niet iemand die je naar een betoging moet stu-

ren of in de gietende regen een boer moet laten interviewen op zijn erf. Dat

zijn nachtmerries voor mij. (...) Ik ben ooit gepolst voor het televisiejournaal,

maar ik moest eerst maandenlang reportages maken voor ik in beeld mocht

komen. Dat wilde ik niet. Zoals ik als kind wel advocaat wilde worden, maar

niet eerst vijf jaar rechten studeren. »

Lisbeth Imbo (27), presentatrice van De Wandelgangen op Radio 1, in

Menzo van augustus 2003

« Gestolen sterrenbeelden zijn vaak niet zo gestolen als ze lijken : in het uni-

versum van de ‘people press’ stikt het van de geautoriseerde foto’s en laten

beroemdheden zich riant betalen voor hun publieke verschijningen. (...)

Vlaanderen heeft dan ook geen paparazzi. De markt is te klein voor echt

scherpe concurrentie tussen de bladen, en journalisten en fotografen zijn

ontzettend bang om zich ‘te verbranden’ bij Bekende Vlamingen. »

Frank Demets in Knack van 6 augustus 2003

« Onze collega Koen Meulenaere kan er ook wat van, al wordt hij nooit zo

grof als Camps, dat komt misschien nog, hij is iets jonger. Zijn keurige

opvoeding zal er wel voor iets tussenzitten dat hij nog een beetje op zijn

woorden past. Lezeressen vragen mij of hij een probleem heeft met vrou-

wen. Ik denk dat hij zelf denkt van niet. Maar dat hij een hekel heeft aan

vrouwen op de voorgrond, dat is zeker. Phara de Aguirre, Frieda Van Wijck,

Mireille Schreurs en anderen kunnen daarvan meespreken. »

Tessa Vermeiren in Weekend Knack van 5 augustus 2003

« Vergeet ook niet dat het voor analisten, commentatoren en journalisten

sowieso veel moeilijker is om kritisch te zijn voor het Belgisch voetbal dan

voor het internationale voetbal. Wij kunnen perfect zeggen dat David

Beckham een snertmatch gespeeld heeft. Maar als het over een Belgische

speler gaat, moet je het veel subtieler aanpakken. Anders krijg je naast de

speler zelf nog eens een massa supporters over je heen. Het is ons lot : voor

Bruggelingen zijn we Anderlecht-supporters en omgekeerd. »

Bart Raes, presentator van Stadion op VTM, in P-magazine van 6 augustus 2003

Op 21 mei 2003 beschikten welgeteld 1.736 Vlaamse beroepsjourna-
listen over nieuwe persdocumenten voor de periode 2002-2006. 170
‘oude’ beroepsjournalisten dienden geen aanvraag tot vernieuwing in,
12 erkenningen werden (na oproeping van de betrokkenen) ingetrok-
ken, en 57 dossiers zijn nog in behandeling. Een en ander staat in het
jaarverslag over 2002 van de voorzitter van de Nederlandstalige
Erkenningscommissie, Raymond De Craecker.
De wet van 1963 legt een vijfjaarlijkse hernieuwing van de persdocu-
menten van erkende beroepsjournalisten op. Zo kan de
Erkenningscommissie nagaan of de betrokken journalisten wel nog
aan de voorwaarden voor erkenning voldoen. Het gaat dan om de
vereiste dat journalistiek de hoofdactiviteit moet uitmaken, dat er
niet mag gecombineerd worden met ‘commerciële nevenactiviteiten’,
en dies meer. In twijfelgevallen - in 2002 waren er dat 28 - wordt de
journalist door de Erkenningscommissie opgeroepen.
De jongste hernieuwingsoperatie kon in 2002 niet worden afgerond
omdat al te veel dossiers niet volledig bleken. Met name freelancers
moeten uit hun boekhouding laten blijken dat ze geen commerciële
nevenactiviteiten ontplooien, wat in die beroepsgroep overigens voor
heel wat tandengeknars zorgt (zie ook pagina 14 in dit nummer).

Nieuwkomers

Naast de hernieuwingen van de oude erkenningen, heeft de
Nederlandstalige Erkenningscommissie in 2002 ook nog eens 159
nieuwe beroepsjournalisten aanvaard. In de loop van het jaar kwa-
men 177 aanvragen binnen. In 30 gevallen werd het dossier in
beraad gehouden, maar er werden geen kandidaten formeel afge-
wezen in 2002. Van de 20 aanvragen voor een T-kaart (bestemd
voor technici die beroepsjournalisten bijstaan) werden er 17 inge-
willigd.

Het VVJ-secretariaat van zijn kant akteerde voor de eerste vijf
maanden van 2003 alweer 103 nieuwe erkenningen. Het gaat om
66 mannen en 37 vrouwen. 88 werken in loondienst, 13 zijn free-
lancer, 2 hebben de buitenlandse nationaliteit.
Nog in de periode januari - mei 2003 aanvaardde de Raad van
Bestuur van de VVJ 55 nieuwe stagiairs-beroepsjournalist. Onder
hen 34 mannen en 21 vrouwen. 39 zijn loontrekkend, 16 hebben
een zelfstandigenstatuut.

(PD/LM)

1.736 Vlaamse beroepsjournalisten 
kregen nieuwe persdocumenten

Nederlandstalige Erkenningscommissie legt jaarverslag 2002 voor



augustus 2003 13

De 
Journalist

De 
Journalist

Nieuws van de verenigingen

Het ergste wat auteurs en uitgevers kan gebeuren is dat de pre-
sentatie van hun boek de mist ingaat omdat er op die dag belang-
rijker nieuws is. Dat is precies wat auteurs Brigitte Balfoort, Barend
Leyts en Pol Van Den Driessche en uitgever Van Halewyck over-
kwam op 8 juli. ‘s Middags stelden ze in het sjieke Brusselse
Astoria-hotel hun boek ‘Albert II, 10 jaar koning’ voor, en enkele
uren later meldde Guy Verhofstadt fier dat socialisten en liberalen
onder zijn leiding een paars regeerakkoord hadden afgesloten. 
Het resultaat was dat de media-aandacht voor het nieuwe kijk- en
leesboek over het vorstenhuis minimaal bleef, ook al hadden de
auteurs er een knaller van formaat in gestopt. Volgens Balfoort,
Leyts en Van Den Driessche, alledrie verbonden aan de redactie van
VTM, heeft een voor het boek geïnterviewde toppoliticus hun toe-
vertrouwd dat de politieke wereld prins Filip ongeschikt acht voor
de troon, en eigenlijk liefst zijn zus Astrid die klus zou zien opknap-
pen.
In normale omstandigheden zou een dergelijke onthulling over een

strijd om de troon het land op zijn grondvesten doen daveren, ook
al omdat uit wat de auteurs vertelden bij de voorstelling en de lijst
van geïnterviewde personen, vrij snel duidelijk wordt dat er maar
twee toppolitici in aanmerking komen als bron. Maar het regeer-
akkoord bracht redding voor de betrokken bewindslui. In de vakan-
tieperiode kunnen de politieke redacties van de Belgische media-
huizen blijkbaar moeilijk twee grote verhalen tegelijk aan, en ze
namen dan ook genoegen met de kordate ontkenning door de
woordvoerder van de premier. Jammer, want ook als de suggestie
van de auteurs zelf klopt, dat ‘de politiek’ op die manier een sig-
naal heeft willen geven aan de prins, was het verhaal meer aan-
dacht waard geweest.
Voor de rest is ‘Albert II, 10 jaar koning’ - een spin off van de tv-
documentaire die VTM gewijd heeft aan het tien jarig jubileum van
de vorst - een aardig kijk- en leesboek voor wie geïnteresseerd is in
royalty, met enkele honderden onuitgegeven foto’s uit het onuit-
puttelijke Belga-archief. (LS)

Het Koninklijk Paleis beschikt over een nieuwe persverantwoordelij-
ke, Michel Malherbe. Hij komt in de plaats van Pierre-Emmanuel De

Bauw, die vanaf 1 september Belgisch ambassadeur wordt in
Havanna. De Belgische Foto- en Filmpers (BFFP) wuifde De Bauw op
24 juli jl. uit en verwelkomde zijn opvolger Malherbe.
In een afscheidswoordje dankte BFFP-voorzitter Peter Maenhoudt
Piere-Emmanuel De Bauw voor zijn werk als persverantwoordelijke,
wat hij drie jaar heeft gedaan. Onder De Bauw trad een serieuze
versoepeling van de perscontacten in, wat zich ondermeer uitte bij
de geboorte van prinses Elisabeth, het huwelijk van Laurent en
Claire, en recentelijk nog de feestelijkheden rond het tienjarig
koningschap van Albert-II. De medewerkers van de koninklijke pers-
dienst, onder wie kapitein Didier Deweert, blijven op post.
Op de foto van links naar rechts : Piet Velghe (BFFP), de nieuwe
paleiswoordvoerder Michel Malherbe, kersvers ambassadeur Pierre-
Emmanuel De Bauw, Peter Maenhoudt (BFFP) en Robert Vanden
Brugge (BFFP, mét Cubaanse sigaar). (PD)

Wisseling perswacht bij Koninklijk Paleis

Fo
to

 C
lé

m
en

t

Albert II de mist in

Scheef
bekeken

« Over enkele weken is de zomer voorbij en beginnen de tv-zenders met hun

nieuwe programmering. Aangezien wij op vakantie vertrekken, zouden we

graag op voorhand enkele uitzendingen programmeren op video. Helaas geven

de zenders ons weinig of geen informatie over hun nieuwe programma’s.

Zouden wij op onze beurt eens geen actie starten : ‘tv-zenderke pesten’ ? »

Lezer J. Geert (Antwerpen) in de Lezersrubriek van Dag Allemaal van 12

augustus 2003

« In Nederland is het niet zo zorgelijk als in Italië. Met dank aan de Belgische

zakenman Christian van Thillo wordt er een krant ‘vrij onverveerd’ nieuw leven

ingeblazen - daar ga je Parool, mijn abonnement heb je binnen. »

Joost Divendal, hoofdredacteur van de Nederlandse ‘De Journalist’, in het

nummer van 11 juli 2003

« Doordat een alerte journaliste van de VRT toevallig in het Franse Zuiden op

vakantie was, bracht de VRT een ooggetuigenverslag van de rampzalige bos-

branden. Als nu iemand van dezelfde openbare omroep toevallig zijn of haar

tentje had opgeslagen in de Wetstraat, hadden we wellicht ietwat uitgebrei-

der duiding gekregen over de programmawet en de wapenlicenties. Daar is de

regering nu zonder veel uitleg mee weggekomen. »

Marcel Van Nieuwenborgh in zijn wekelijkse column in De Standaard van 2

augustus 2003



De 
Journalist

Nieuws van de verenigingen
De 

Journalist

14 augustus 2003

De werkgroep zelfstandigen van de VVJ lanceert een nieuwe cam-
pagne ter verbetering van het zelfstandigenstatuut. Momenteel
wordt de laatste hand gelegd aan een uitgebreide tekst waarin pijn-
punten worden geïnventariseerd en oplossingen aangereikt. De
tekst (1) wordt binnenkort naar alle zelfstandigen actief in de
Vlaamse media opgestuurd en ter discussie gelegd tijdens gespreks-
avonden in Antwerpen (9/9), Leuven (16/9) en Gent (23/9) (2). Alle
zelfstandigen wordt begin oktober gevraagd het definitieve eisen-
platform te ondertekenen. Uitgevers, overheden en journalistenver-
enigingen willen we dit najaar confronteren met het resultaat.   
Alhoewel het zeker niet allemaal kommer en kwel is in het zelf-
standigenlegioen, bewijzen de vele klachtbrieven die we de afgelo-
pen jaren mochten ontvangen dat er structureel van alles fout zit.
Uit de enquêtes die de UG-Vakgroep
Communicatiewetenschappen de afgelo-
pen jaren hield onder zelfstandige jour-
nalisten blijkt dat een meerderheid onte-
vreden is over statuut en loon (zie de
vorige en deze editie van De Journalist).

In het huidige ontwerp-eisenplatform
wordt een vergoeding geëist op basis van
het aantal uren werk, wat de normale
gang van zaken is in zelfstandigenberoe-
pen. In de praktijk bestaan er thans hon-
derd-en-een vergoedingswijzen, gaande
van 3 eurocent per letter over 7 eurocent
per woord, 0,7 euro per zin, 49,5 per
gepubliceerde bladzijde tot zoveel per foto... Telkens wordt de ver-
goeding berekend op basis van de omvang van het gepresteerde
werk. Een uurvergoeding is volgens ons veel representatiever. Op
basis van wat een loontrekkende aan een uitgever kost, hebben we
berekend dat deze uurvergoeding minimaal 30 euro moet bedragen
bij het begin van de carrière en 50 euro op het einde van de loop-
baan. Voor elke grote opdracht dienen afspraken gemaakt te wor-
den over het aantal uren dat de zelfstandige eraan kan besteden.
Voor type-opdrachten (pc, studiedag, gerechtszaak...) moet een
standaardstelsel worden uitgewerkt.
De efficiëntste manier om de statutaire onzekerheid weg te werken
is een standaardaannemingsovereenkomst die een aantal mini-
mumvoorwaarden oplegt aan elke opdracht van een uitgever aan
een zelfstandige. Naast de vermelde uurvergoeding, dient deze
overeenkomst te voorzien in tal van bepalingen zoals het betalen
van de beloofde vergoeding als een tekst niet gebruikt wordt,
auteursrechtenvergoeding van 50 procent bij elk hergebruik (voor
verlieslatende initiatieven als internetsites is een aparte regeling
voorzien), het niet knoeien in de tekst zonder toestemming van de

zelfstandige, een minimale opzeggingstermijn van 2 maanden bij
stopzetting van een samenwerking die een zekere periode geduurd
heeft... In deze overeenkomst moeten ook de nodige bepalingen
opgenomen worden die elke zweem van schijnzelfstandigheid uit-
sluiten.

Het ontwerp-eisenplatform reikt echter verder dan de relatie uitge-
ver-zelfstandige. Ook op andere vlakken merken we immers een dis-
criminatie van de zelfstandige journalist die moet worden stopge-
zet. Zo genieten bijvoorbeeld alleen loontrekkenden van een extra
wettelijk pensioen waarvoor naast de betrokkene ook de werkgever
en de overheid bijdragen. Ook de discriminerende behandeling door
de erkenningscommissie - zelfstandigen moeten heel hun boekhou-

ding voorleggen om te bewijzen dat ze
geen commerciële activiteiten ontplooi-
en - dient te stoppen en de notie “handel
drijven” in de wet moet herzien en her-
schreven worden in functie van de onaf-
hankelijkheid van de journalistieke
beroepsuitoefening.
In een laatste hoofdstuk worden de jour-
nalistenverenigingen gevraagd hun
dienstverlening aan zelfstandigen te ver-
hogen. Met verenigde kracht moet het
op termijn toch mogelijk zijn om iemand
voltijds in dienst te nemen die de belan-
gen van zelfstandigen behartigt.

Wat de strategie betreft om ons doel te bereiken moeten we ons
spiegelen aan de wijze waarop de actiegroepen uit de Noordrand
van Brussel op nauwelijks een jaar tijd onvoorstelbare resultaten
behaald hebben in hun strijd tegen de nachtvluchtenconcentratie
boven hun regio. Hun succes is mijns inziens te danken aan de com-
binatie van een zeer goede dossierkennis, hulp van specialisten op
de diverse terreinen (gezondheid, juridische acties, geluidsaspec-
ten...), lobbying op alle mogelijke niveaus, een aanhoudende stroom
van mededelingen en vooral het laten blijken van de eigen sterkte
en aanhang op diverse publieke momenten.

(1)  Wie een exemplaar wil van deze ontwerptekst kan deze
aanvragen via luc.vanheerentals@chello.be
(2)  De discussie-avond in Antwerpen op 9/9 gaat door in het
Internationaal Perscentrum. De locaties voor de discussieavon-
den in Leuven (16/9) en Gent (23/9) worden gekozen in func-
tie van het aantal geïnteresseerden. In beide gevallen dient
men telkens uiterlijk 3 dagen op voorhand vooraf in te schrij-
ven via het vermelde mailadres. 

Nieuwe campagne ter verbetering van 
het zelfstandigenstatuut

Luc Vanheerentals
Werkgroep Zelfstandigen VVJ



De krantenverkoop in Vlaanderen is in het tweede kwartaal van dit jaar gestabiliseerd.
Volgens de CIM kwam de gemiddelde dagverkoop uit op 958.000 exemplaren. Stijgers
zijn Het Nieuwsblad (+ 2,7 pct.), De Standaard (+ 2,1 pct.), Het Laatste Nieuws (+ 1,9
pct.) en De Morgen (+ 1,3 pct.). Gingen achteruit : de Financieel-Economische Tijd (-
10 pct.), Het Volk (- 5,6 pct.) en Gazet van Antwerpen (- 2,6 pct.).

•••
Opvallend : Het Belang van Limburg verkocht met 100.884 stuks welgeteld één
exemplaar minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De redactie koestert vermoedens
in de richting van een schielijk overleden abonnee uit de Koevlaaienstraat in Kermt.

•••
In absolute cijfers verkocht Het Laatste Nieuws in het tweede kartaal 286.831 exem-
plaren, Het Nieuwsblad 201.561, Gazet van Antwerpen 115.833, Het Belang van
Limburg 100.884, Het Volk 86.416, De Standaard 76.068 (plus 3.445 digitale abonne-
menten), De Morgen 50.882, en de Financieel-Economische Tijd 39.523 stuks.

•••
In Franstalig België ging de krantenverkoop in dezelfde periode verder achteruit, en wel
met 1,3 pct. In ‘s lands zuiden gingen daardoor dagelijks nog 480.713 dagbladen over
de toonbank. Sud Presse, dat al in een zware herstructurering verwikkeld is, moest nog
eens 6 pct. inleveren. Grote concurrent Vers L’Avenir daarentegen ging 4,2 pct. vooruit.
Le Soir brak met de dalende tendens van de voorbije jaren, en ging 1 pct. vooruit.

•••
Luc Standaert, oud-voorzitter van de VVJ, heeft aanvaard in afwachting van het vin-
den van een nieuwe voorzitter en ten laatste tot aan de volgende algemene verga-
dering, opnieuw de vergaderingen van de Raad van Bestuur van de VVJ voor te zit-
ten. De Raad van Bestuur had Luc in die zin bevraagd, na het ontslag van voorzitter
Josse Abrahams die naar de persdienst van BASF vertrok.

•••
Jos Gemmeke, gewezen hoofdredacteur van de openbare radionieuwsdienst, is overle-
den. Jos, die 83 werd, was tijdens Wereldoorlog II actief in het verzet en hielp mee het
radiocontact met Londen in stand houden. Na de bevrijding werd hij radiojournalist, om
in de jaren zeventig hoofdredacteur te worden. In 1982 ging hij met pensioen.

•••
Ook overleden: Jos Van Landeghem, voormalig sportjournalist van Gazet van
Antwerpen. Ook hij werd 83. Jos Van Landeghem maakte naam en faam als wieler-
journalist, en stond bekend om zijn uitgebreid sportarchief dat hij nauwgezet bijhield.
Aldus “voerde hij een vaak eenzame kruistocht tegen verkeerde data in de media”, zo
herinnert GvA-collega Luk Luyten zich de overledene.

•••
Bij Dag Allemaal, met 375.000 exemplaren het meest verkochte weekblad van
Vlaanderen, heeft Vic Dennis als hoofdredacteur de plaats moeten ruimen voor Ilse
Beyers. Uitgever Koen Clement gewaagt van ‘fundamentele meningsverschillen’ met
Dennis, die in 1984 samen met Guido Van Liefferinge aan de wieg stond van Dag
Allemaal. De heel wat jongere Ilse Beyers (31) werkte al voor Joepie (als hoofdredac-
teur) en voor VT4.

•••
Beroepsjournalist Stefaan Kerger van de West-Vlaamse regiozenders Focus en WTV
(31) is de woordvoerder geworden van de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken
Patrick Dewael (VLD). Vandaar naar het parlement is tegenwoordig maar een kleine
stap, Stefaan !

•••
En de nieuwe woordvoerder van minister van Economie Fientje Moerman (VLD) luis-
tert naar de naam Peter Van den Borne (ex-VTM, ex-Jambers’ Televisiefabriek, ex-
woordvoerder Etienne Schouppe).

•••
Nog electorale naweeën. Toen CD&V-senator Sabine De Bethune in een krant een leuk
interview met zichzelf had zien staan, kwam ze op het idee dit op haar website over te
nemen. Dat was buiten de journalist gerekend die het interview afgenomen had, en via
de JAM (Journalisten Auteurs Maatschappij) aanspraak maakte op zijn auteursrechten.
Nadat de voorzitster van de CD&V-senaatsfractie over haar eerste ongenoegen heen
was, betaalde ze braaf de door de JAM voorgestelde minnelijke regeling.

•••
Bij TV-Brussel is beroepsjournalist Evert Kets weg, hij vervoegt de politieke afdeling
van de Militaire Inlichtingendienst (!).

Jan Lamers, van 1982 tot 2002 uitgever van de Financieel-Economische Tijd en
tegenwoordig ‘mediaconsulent’, heeft er een drie maanden en 15.000 kilometer lange
tocht door Canada opzitten. Hij schreef zijn wedervaringen op in het boek ‘Canada
Drive’, dat in oktober bij Lannoo verschijnt.

•••
Tanja Dierckx, zelfstandig beroepsjournaliste, laat weten dat haar e-mailadres in het
Jaarboek 2003 een vervelende zetfout vertoont en moet zijn: ta.dierckx@pi.be.

•••
De VTM-nieuwsdienst krijgt tegen komende lente een nagelnieuwe nieuwsstudio.
Die zal dan wel dienen om een korter nieuwsjournaal te presenteren, want het VTM-
nieuws van 19 uur wordt met 7 tot 8 minuten ingekort. Op die manier kan de soap
‘Familie’ al om 19u45 van start gaan, en wil de VTM-top voorkomen dat tussen 19u45
en 20u nog veel kijkers overschakelen naar ‘Man bijt hond’ op TV1.

•••
Het zijn maar een paar van de maatregelen waarmee de nieuwe algemene directeur van
VTM, Peter Quaghebeur, de commerciële omroep uit het slop wil halen. Een opdracht
waarvoor hij sinds augustus ook een beroep kan doen op de nieuwe programmadirec-
teurs Bert Geenen (ex-Donna, ex-Q-Music) en Jan Verheyen (filmproducent).

•••
Allergrote baas Christian Van Thillo (41) is ondertussen opgenomen in de Raad van
Bestuur van het Duitse Bertelsmann, de op een na grootste mediagroep in Europa. De
benoeming zou evenwel geen invloed hebben op de toekomst van De Persgroep als
onafhankelijk Vlaams mediabedrijf. Ook van een toenadering tussen VTM en RTL, dat
voor 90 pct. in handen is van Bertelsmann, is geen sprake. Zegt Persgroep-topman
Christophe Convent in de Financieel-Economische Tijd.

•••
De internetsites van de IPM-dagbladen La Libre Belgique en La Dernière Heure zijn
het slachtoffer geworden van cybervandalen. Begin augustus schiep een hacker er zo
te zien plezier in delen van lalibre.be en dhnet.be onklaar te maken. De Computer
Crime Unit van de Brusselse politie voert een onderzoek.

•••
Voor de mannen onder ons: Penthouse, de zelfverklaarde leider in erotisch enter-
tainment, is failliet. Uitgever General Media wijst vooral naar de concurrentie van
internetporno. Playboy dan weer slaagde erin zijn verlies over het tweede kartaal van
2003 te beperken. Uitgever Playboy Enterprises investeert meer dan ooit tevoren in
internetactiviteiten. Een andere mogelijkheid is natuurlijk wat mannenblad Maxim
tegenwoordig uitvreet: zelf een waslijst van producten op de markt brengen en die
vervolgens onder de naam Maxim slijten aan het publiek.

•••
De Europese Federatie van Journalisten (EFJ/IFJ) buigt zich op 12 en 13 september
over de problematiek van de schijnzelfstandigen in de journalistiek. De tweedaagse, die
plaats vindt in de Résidence Palace alhier, gaat onder de titel ‘Freelance par choix, faux
freelance ou freelance forcé ? Dilemmes et opportunités pour les journalistes freelan-
ce’. Op het congres zullen de resultaten van een onderzoek bij en over zelfstandige jour-
nalisten worden toegelicht. Er wordt ook op zoek gegaan naar de beste manieren om
de problematiek op zowel het nationale als het Europese forum aan te kaarten.
Voertalen: Frans en Engels. Informatie bekomen en inschrijven kan op Bernard@ifj.org.

•••
Het Rode Kruis-Vlaanderen organiseert op 7 en 8 oktober opnieuw een tweedaagse
cursus over de internationale rechtsregels die van toepassing zijn in oorlogssituaties.
Naast humanitaire hulpverleners zijn ook journalisten zeer welkom. Deze tweedaag-
se, die plaats vindt in landcommanderij Alden Biesen in Bilzen, kost slechts 75 euro
per persoon (verblijf, eten en cursusmateriaal inbegrepen). Meer informatie op het
telefoonnummer 02/349.55.42 of per e-mail op humanitair.recht@redcross-fl.be.

•••
En nog voor de agenda’s: op 7 en 8 november organiseert de VVOJ (Vlaams-
Nederlandse Vereniging voor Onderzoeksjournalistiek) voor de tweede keer een con-
ferentie ten dienste van alle journalisten die geïnteresseerd zijn in kritische en diep-
gravende journalistiek. De conferentie, die dit keer plaats vindt op diverse plaatsen in
Antwerpen, brengt opnieuw lezingen (van ondermeer twee Amerikaanse
Pulitzerprijs-winnaars), forumdiscussies, workshops en computertrainingen.
Deelname, die voorbehouden is aan VVOJ-leden, kost 175 euro. Meer info op
www.vvoj.be/conferentie_2003.

De 
Journalist

Onder embargo

augustus 2003 15



De 
Journalist

16 augustus 2003

Raad voor de Journalistiek
Beslissing van de Raad voor de
Journalistiek over de klacht van de
heer Willy Van den Wijngaert,
mevrouw Rosie Ovaere en de heer
Jean-Paul Peers tegen Walter
Wauters en Het Laatste Nieuws

Met een aangetekende brief van 8 november 2002 dient advocaat
Jan Hamels namens zijn cliënten Willy Van den Wijngaert, Rosie
Ovaere en Jean-Paul Peers klacht in tegen journalist Walter Wauters
van Het Laatste Nieuws. Aanleiding is een artikel dat is verschenen
in de krant van 19 oktober 2002 en waarin over twee bladzijden een
portret werd gemaakt van de drie klagers. Volgens de klachtbrief
staan er in het artikel verschillende feitelijke onjuistheden, is er
informatie gepubliceerd waarvan de oorsprong niet gekend was en
is ten onrechte de privacy van de klagers geschonden. Het artikel
werd bovendien geïllustreerd door een ver-
keerde foto. De advocaat van de klagers voert
ook aan dat hij de krant had gevraagd om een
recht van antwoord te publiceren, maar dat
daar geen gevolg aan is gegeven. Daarom richt
hij zich tot de raad voor deontologie van de
AVBB. De Raad voor de Journalistiek heeft
ondertussen de Nederlandstalige dossiers van
de raad voor deontologie overgenomen.
Met een brief van 6 december 2002 hebben de
hoofdredacteurs van Het Laatste Nieuws gere-
ageerd op de klacht en het standpunt van hun
krant meegedeeld aan de Raad voor de
Journalistiek. De ombudsman van de Raad
voor de Journalistiek heeft daarna getracht om te bemiddelen,
maar een minnelijke regeling is niet tot stand gekomen, zodat de
Raad voor de Journalistiek op 13 maart 2003 besloten heeft het
geschil ten gronde te onderzoeken. Met een brief van 1 april 2003
heeft de advocaat van de klagers een conclusie en enkele stukken
ingediend. Daarop heeft de redactie van Het Laatste Nieuws geant-
woord in een brief van 17 april 2003. De advocaat van klagers heeft
op 15 april 2003 nog een brief gericht aan de Raad voor de
Journalistiek, waarin hij enkele argumenten verder ontwikkelt.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft
een hoorzitting gehouden op 15 mei 2003. Op die zitting is namens
de klagers advocaat Jan Hamels verschenen, die nog een bijkomend
stuk heeft ingediend. Namens de krant zijn hoofdredacteur Paul
Daenen en hoofd redactiebeheer Raymond De Craecker verschenen.
Beide partijen hebben mondeling hun argumenten toegelicht. Na
afloop van de hoorzitting heeft de krant nog een overtuigingsstuk
aan de rapporteringscommissie bezorgd.

DE FEITEN

In de krant van 19 en 20 oktober 2002 publiceert Het Laatste
Nieuws een uitgebreide bijdrage over twee pagina’s onder de titel:

‘KV Mechelen, kroniek van een vergane glorie’. In de bijdrage, die uit
een viertal artikelen bestaat en met elf foto’s wordt geïllustreerd,
wordt een beeld geschetst van de problemen die de Mechelse voet-
balclub in die periode ondervindt. Ze bevat onder meer een portret
van de toenmalige voorzitter van KV Mechelen, Willy Van den
Wijngaert en van diens levenspartner, Rosie Ovaere. De bedoeling
van de bijdrage wordt duidelijk gemaakt in de inleiding, waarin
onder meer volgende passage staat: ‘... Met dat duo is vaak de draak
gestoken, als hoofdrolspelers in een soap, maar wie zijn de ménsen
achter de personages? Wie zijn Willy en Rosie écht? Vanwaar haalt
hij zijn geld en zij haar macht?’
Met een aangetekende brief en fax van 24 oktober 2002 vraagt
advocaat Jan Hamels namens klagers aan de krant om een recht van
antwoord op te nemen. Hij schrijft dat er in het artikel verschillen-
de onjuistheden staan over Willy Van den Wijngaert, Rosie Ovaere
en Jean-Paul Peers, de zoon van mevrouw Ovaere. Hij ontkent een
aantal beweringen uit de krantenbijdrage. Hij beweert ook dat er
ten onrechte een foto is afgedrukt van de golfclub van Keerbergen,
die wordt voorgesteld als de villa van de heer Van den Wijngaert.

Voorts stelt de advocaat dat de privacy en het
recht op godsdienstvrijheid van mevrouw
Ovaere geschonden zijn en dat er met de fysie-
ke toestand van de heer Van den Wijngaert de
spot is gedreven.
Volgens de bewering van partijen zijn er daar-
na telefonische contacten geweest tussen de
advocaat en de juridische dienst van Het
Laatste Nieuws. Feit is dat het recht van ant-
woord nooit is gepubliceerd. Wel verschijnt
enkele weken later, op 7 november 2002, in
Het Laatste Nieuws een uitgebreid vraagge-
sprek met Willy Van den Wijngaert, die enkele

uren voordien ontslag heeft genomen als voorzitter van KV
Mechelen.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

In zijn klachtbrief, zijn conclusie en zijn mondelinge uiteenzetting
voor de rapporteringscommissie betoogt advocaat Hamels dat de
journalist en de krant verschillende inbreuken hebben gepleegd op
de journalistieke ethiek.
Een eerste beweerde inbreuk betreft de onnodige schending van het
privé-leven van mevrouw Ovaere, wat gebeurde door informatie te
publiceren over haar vroegere godsdienstige overtuiging.
Ten tweede verwijten de klagers de krant haar bronnen onvoldoen-
de te hebben nagetrokken en ongecontroleerde informatie te heb-
ben gepubliceerd. Daardoor bevat de bijdrage volgens de klagers
verschillende feitelijke onjuistheden en worden ook allerlei zaken
geïnsinueerd, die niet hard worden gemaakt. Daarenboven wordt
een foto afgedrukt van de golfclub van Keerbergen, maar het pand
wordt in het onderschrift voorgesteld als de woning van Van den
Wijngaert.
Ten derde verwijten de klagers dat de krant de onjuist gebleken
informatie niet heeft rechtgezet, hoewel zij daartoe een uitdrukke-
lijk verzoek had gekregen.



De 
Journalist

Raad voor de Journalistiek

augustus 2003 17

De advocaat van klagers voert ook nog aan dat het vraaggesprek
dat nadien, in de krant van 7 november 2002, is verschenen geba-
seerd is op een telefonisch contact van een redacteur van Het
Laatste Nieuws met de heer Van den Wijngaert, die zich na zijn ont-
slag had teruggetrokken in een Brussels hotel. Een eigenlijk inter-
view zou dus niet hebben plaatsgevonden, al is het telefoontje in de
krant wel als zodanig voorgesteld.
Op de hoorzitting erkent de raadsman van klagers dat een aantal
van de bezwaren in het recht van antwoord niet gegrond waren,
vermits zij steunden op hetzij een verkeerde, hetzij een eerder sub-
jectieve lezing van de betreffende passages in het artikel.

In hun brieven en hun mondelinge uiteenzetting voor de rapporte-
ringscommissie voeren de redactieverantwoordelijken van Het
Laatste Nieuws aan dat de klacht ongegrond is.
Vooreerst wijzen zij erop dat het logisch was dat de krant, gezien de
dreigende ineenstorting van KV Mechelen, de cruciale rol wilde
belichten die de voorzitter en zijn levensgezellin daarbij speelden.
In eerste instantie heeft de sportredactie geruime tijd getracht een
interview los te krijgen van mevrouw Ovaere, maar zij werd aan het
lijntje gehouden. Daarom is besloten een portret te maken aan de
hand van getuigenissen, verzameld bij tientallen familieleden,
vrienden en kennissen van de klagers.
Toen de sportredactie geconfronteerd werd met een reeks getuige-
nissen over mevrouw Ovaere, werd besloten haar persoonlijk om
een reactie te vragen. De getuigenissen werden haar per fax
bezorgd. Hierop kwam enkel een reactie van een advocaat, die dui-
delijk de opdracht had gekregen om de publicatie van de reportage
te verhinderen. Ook met de heer Van de Wijngaert is er nog contact
geweest, maar ook hij trachtte alleen maar de publicatie te verhin-
deren in plaats van meteen voor een repliek te zorgen.
De reportage werd uiteindelijk gepubliceerd in de weekendkrant
van 19-20 oktober 2002. Wel waren een aantal gevoelige passages
geschrapt, nadat de hoofdredactie een lang telefonisch contact had
gehad met de advocaat. Het gesprek sterkte de krant in de overtui-
ging dat er een consensus was bereikt. Dat vermoeden werd voor de
krant bevestigd, toen de heer Van de Wijngaert de krant vijftien
dagen later een uitgebreid interview toestond, dat verscheen op 7
november 2002.
Wat de beweerde schending van het privé-leven betreft, antwoordt
Het laatste Nieuws dat zowel de heer Van den Wijngaert als zijn
levensgezellin zelf steeds de openbaarheid hebben opgezocht en
publieke figuren zijn geworden. Zo maakte mevrouw Ovaere er ove-
rigens geen geheim van dat ze een gebedsgenezer uit Afrika liet
overkomen om een goede afloop van voetbalwedstrijden te verkrij-
gen.
De redactieverantwoordelijken van Het Laatste Nieuws zeggen dat
hun redacteurs voor ieder onderdeel van de bijdrage over de klagers
beschikken over minstens twee betrouwbare en van elkaar onaf-
hankelijke bronnen. Alle beweringen zijn dus ernstig nagetrokken.
De informatie over de financiële toestand van de heer Van den
Wijngaert is onder meer gebaseerd op de jaarrekeningen van zijn
bedrijf. De krant geeft wel toe dat er per vergissing een verkeerde
foto is afgedrukt. Zij zegt bereid te zijn geweest om dit zo snel
mogelijk recht te zetten als over de wijze waarop overeenstemming

kon worden bereikt.
Het recht van antwoord is volgens de krant niet conform de wette-
lijke bepalingen ingediend. Dat is aan de advocaat telefonisch mee-
gedeeld.

BESLISSING

Over de klacht:
Klagers erkennen dat hun klacht ten dele niet gegrond is, aangezien
bepaalde onderdelen ervan steunen op hetzij een verkeerde, hetzij
een eerder subjectieve lezing van deze passages in het artikel.
Het betreft onder meer gegevens over de heer Peers, van wie de kla-
gers dachten dat het artikel zegt dat die geen goede banden meer
met zijn moeder zou hebben, terwijl dat niet in het artikel staat, en
de gegevens over de gezondheidstoestand van de heer Van den
Wijngaert, waarover de klacht beweert dat zij spottend zijn opge-
steld, terwijl dat niet uit het artikel blijkt.
De Raad is van oordeel dat deze onderdelen van de klacht niet
gegrond zijn.

Over het wederwoord:
Het wederwoord met de bedoeling om fout geachte informatie
recht te zetten omtrent personen of zaken die door de journalist in
zijn informatie betrokken worden, is een rechtmatig uitvloeisel van
de persvrijheid. Wanneer betrokkenen hierom uitdrukkelijk verzoe-
ken, kan het enkel om ernstige redenen afgewezen worden.
Tijdens de hoorzitting bleek dat kort voor de publicatie een ont-
werptekst aan de klagers werd overhandigd. Deze ontwerptekst was
vergezeld van een korte handgeschreven nota, waarvan de Raad
moet vaststellen dat die als uitnodiging tot wederwoord onvol-
doende is, en eerder van die aard om het tegenovergestelde te
bereiken. Zeker nu blijkt dat de ontwerptekst een groot aantal
gegevens van zeer persoonlijke aard omvatte, is deze praktijk niet
aanvaardbaar.
Na publicatie stuurden klagers een antwoord, waarin naast weder-
woord ook rechtzetting gevraagd werd van een foutief geplaatste
foto. Ter zitting bleek dat de weigering tot publicatie van het ant-
woord enkel steunde op zwakke, eerder formalistische gronden.
Zonder zich te mogen uitspreken over de gegrondheid van de wei-
gering tot opname van het antwoord, moet de Raad wel vaststellen
dat de weigering om op één of andere manier wederwoord te ver-
lenen, waar minstens rechtzetting had moeten gebeuren, niet cor-
rect is. Bovendien had het afdrukken van een verkeerde foto spon-
taan moeten rechtgezet worden, temeer daar de krant beweert over
een speciaal daartoe bestemde rubriek te beschikken.
De Raad is van oordeel dat dit onderdeel van de klacht gegrond is.

Over de bronnen:
Wanneer, zoals in dit geval, gevoelige informatie uit de privé-sfeer
wordt bekendgemaakt, moet de journalist een uiterste zorgvuldig-
heid aan de dag leggen, niet alleen bij de garing van het nieuws
maar ook bij de wijze waarop dit nieuws aan het publiek wordt
voorgesteld.
In de bijdrage werden bij de voorstelling van een aantal feiten,
vooral in verband met de financiële toestand van klagers, veel vra-



De 
Journalist

18 augustus 2003

Raad voor de Journalistiek

gen geïnsinueerd en bedenkingen in vragende vorm gemaakt, waar-
door onvermijdelijk een sfeer van verdachtmaking ontstaat. Deze
sfeer van verdachtmaking tast het hele artikel aan, ook de feiten die
de privacy van de klagers raken, en waarvan de krant voorhoudt dat
ze enerzijds waar zijn en gebaseerd op verschillende mondelinge
bronnen, en dat ze anderzijds voldoende maatschappelijke relevan-
tie hebben.
Het is niet overtuigend aangetoond dat de journalist onzorgvuldig
heeft gehandeld bij het vergaren van het nieuws en dat hij zijn
bronnen onvoldoende heeft gecontroleerd. Gegevens die door de
klagers als feitelijke onjuistheden of als kwalijke insinuaties betwist
worden, blijken voor interpretatie vatbaar en sommige aangevoch-
ten inlichtingen behoorden tot het publiek domein van een zaak die
al geruime tijd beroering verwekte.
De Raad meent dat een serenere voorstelling van deze feiten, voor-
al in het licht van de privacy van bepaalde gegevens, beter op haar
plaats was geweest.
Niettemin is de Raad van oordeel dat dit onderdeel van de klacht
niet gegrond is.

Over de privacy:
Het schrijven van portretten behoort tot het normale journalistieke
gebruik. Per definitie worden indiscrete gegevens vermeld in artike-
len die geschreven worden met de bedoeling te onthullen wie de
mensen zijn achter de personages zoals die in het sportieve drama
nationale bekendheid hebben gekregen. Aangezien de gepubliceer-

de gegevens in dit geval maatschappelijk relevant zijn kan aan de
journalist geen schending van de privacy verweten worden.
Toch meent de Raad dat de voorstelling van gegevens die de privé-
sfeer van personen raakt, nodeloos een sfeer van insinuatie en ver-
dachtmaking opriep. Zeker omdat het feiten betreft die tot de
privé-sfeer van de klagers behoort, is dit te betreuren, zelfs in het
geval dat aangenomen zou kunnen worden dat de feiten maat-
schappelijk relevant zijn.
Niettemin is de Raad van oordeel dat dit onderdeel van de klacht
niet gegrond is.

Om deze redenen oordeelt 
de Raad voor de Journalistiek:

De klacht is deels gegrond.
De Raad voor de Journalistiek vindt dat er geen reden is om in te
gaan op de vraag van klagers om een publicatie op te leggen in Het
Laatste Nieuws en in andere weekbladen. Mede gelet op het feit dat
de klacht slechts gedeeltelijk gegrond is, meent de Raad voor de
Journalistiek dat de publicatie van deze uitspraak op de eigen web-
site volstaat.

De Raad voor de Journalistiek is niet bevoegd om tuchtsancties op
te leggen.

Brussel, 10 juli 2003.

Beslissing van de Raad voor de
Journalistiek over de klacht van 
de Belgische Confederatie van 
de Zuivelindustrie tegen 
Het Nieuwsblad

Met een aangetekende brief van 21 januari 2003 dient de Belgische
Confederatie van de Zuivelindustrie BCZ klacht in naar aanleiding
van een artikel dat op de voorpagina van Het Nieuwsblad is ver-
schenen op 23 oktober 2002.
De ombudsman van de Raad voor de Journalistiek heeft getracht
een minnelijke regeling te bereiken tussen de klaagster en de krant,
maar die poging heeft geen resultaat opgeleverd. Klaagster heeft
laten weten dat ze een principe-uitspraak wil van de Raad voor de
Journalistiek. De klaagster en de advocaat van de krant hebben hun
standpunt uiteengezet in een schriftelijke conclusie.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de Journalistiek heeft
de zaak behandeld op 5 juni 2003. Namens de krant is advocaat Ann
Devroe verschenen. Namens de BCZ verschenen voorzitter Hugo
Vranckx en secretaris-generaal Renaat Debergh.

DE FEITEN

Op 22 oktober 2002 deelt het federale voedselagentschap aan de

pers mee dat een PCB-besmetting aan het licht is gebracht in voe-
der bestemd voor melkrunderen. Het voederbedrijf en twee melk-
veebedrijven die besmet voeder kochten werden geblokkeerd, aldus
nog de persmededeling.
Op 23 oktober 2003 besteden alle kranten ruime aandacht aan de
zaak. In Het Nieuwsblad gebeurt dit met een artikel op de voorpa-
gina dat als kop heeft: ‘Opnieuw gif in melk’.
Dezelfde ochtend neemt de secretaris-generaal van de BCZ telefo-
nisch contact op met de hoofdredactie van Het Nieuwsblad om een
rechtzetting te vragen. Hij betoogt dat de titel niet aan de werke-
lijkheid beantwoordt en de sector schade kan toebrengen. De dag
erop verschijnt in de krant een nieuw artikel dat de woorden van de
secretaris-generaal van de BCZ gedeeltelijk overneemt zonder ech-
ter de titel te herroepen, en dat wordt door de BCZ niet als een vol-
doende rechtzetting ervaren. Er is daarna opnieuw telefonisch con-
tact tussen de BCZ en een verantwoordelijke van de krant, waarbij
bij wijze van tegemoetkoming een artikel zou zijn toegezegd waar-
in de sector zijn visie uitvoerig uit de doeken zou kunnen doen.
Maar daarvan is niets in huis gekomen.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Volgens de klachtbrief en de conclusie van de BCZ staan er in de
korte titel van het betwiste artikel - ‘Opnieuw gif in de melk’ - twee
pertinente onwaarheden. Ten eerste betekent het feit dat er PCB is
aangetroffen in het veevoer nog niet dat er daarom ook gif in de



augustus 2003 19

De 
Journalist

Raad voor de Journalistiek

melk zou zijn. Dit verband zou wetenschappelijk niet voorhanden
zijn. En ten tweede is er in het recente verleden nooit gif in de melk
aangetroffen, zodat er bezwaarlijk kan gezegd worden dat er nu
‘opnieuw’ gif in de melk zou zijn.
De BCZ zegt dat ze nagenoeg alle zuivelondernemingen in België
verenigt en dat de sector grote schade lijdt door dergelijke bericht-
geving. Veel mensen lezen alleen de titel in de krant. Enkele dagen
voor de publicatie van het betwiste artikel had Saoedi-Arabië, na
grote inspanningen van onder meer de BCZ, het invoerverbod op
zuivelproducten opgeheven dat na de dioxinecrisis was uitgevaar-
digd. En in eigen land was de BCZ in die periode bezig met een cam-
pagne over de zuiverheid van de melk, waaraan door het artikel ook
schade zou zijn toegebracht.
Het Nieuwsblad publiceerde op 24 oktober 2002 een tweede artikel
over de zaak, nadat er telefonisch contact was geweest tussen de
secretaris-generaal van de BCZ en de hoofdredacteur van de krant.
Maar voor de BCZ is het tweede artikel slechts een zeer gedeeltelij-
ke weergave van dit gesprek met de secretaris-generaal en vooral
geen correcte rechtzetting van de betwiste kop in de krant van de
dag voordien. De BCZ heeft daarop opnieuw telefonisch contact
gehad met de krant, waarbij zou zijn toegezegd dat er een derde
artikel zou verschijnen. Omdat dit derde artikel uitbleef is er uitein-
delijk klacht ingediend bij de Raad voor de Journalistiek.
De BCZ zegt dat ze er begrip voor heeft dat een krantentitel kort en
gebald moet zijn en dat hij bedoeld is om de aandacht van de lezer
te trekken. Maar dat is nog geen vrijbrief om onwaarheden te
schrijven.
Op de hoorzitting beklemtonen de vertegenwoordigers van de BCZ
dat het hun om het principe te doen is. De organisatie heeft ook
juridische stappen overwogen tegen de krant, maar ziet daarvan af
en geeft de voorkeur aan een uitspraak van de Raad voor de
Journalistiek. Die uitspraak moet als precedent gelden, om de pers
ertoe aan te zetten ook in de koppen zorgvuldig te berichten over
eventuele toekomstige incidenten rond voedselveiligheid.

In haar conclusie betoogt advocate Ann Devroe namens Het
Nieuwsblad dat een krantentitel nooit een perfecte samenvatting
kan zijn van een artikel. Natuurlijk mag een titel niet manifest
onjuist zijn, maar dat was hier niet het geval. Wanneer PCB’s zijn
aangetroffen in melkvoeder, en de koeien van dat voeder gegeten
hebben, dan zal de melk van die koeien PCB’s moeten bevatten. De
vraag is alleen of de bij wet gestelde norm daarmee overtreden is,
maar zoiets wordt in de titel niet gesuggereerd.
Het Nieuwsblad betwist ook de invloed die een krantenkop heeft op
de bevolking, laat staan op de beleidsmakers in Saoedi-Arabië.
De krant wijst ook op het artikel dat verschenen is op 24 oktober,
en waarin de secretaris-generaal van de BCZ aan het woord is gela-
ten. Dat er na publicatie van dat artikel een afspraak voor een derde
artikel zou zijn gemaakt tussen de chef nieuws van de krant en de
BCZ wordt betwist. Mogelijk is er sprake van een misverstand. De
krant blijft echter bereid tot een gesprek om de gerezen misver-
standen uit de weg te ruimen.
Op de hoorzitting bevestigt meester De Vroe dat de krant volledig
bereid blijft om het geschil in der minne te regelen.

Op het einde van de hoorzitting heeft de rapporteringscommissie
aan de vertegenwoordigers van de BCZ gevraagd om nogmaals een
minnelijke regeling te overwegen. De BCZ had diezelfde dag nog
een bijeenkomst van haar raad van bestuur, waarop dit voorstel is
besproken. Na afloop van die vergadering heeft de secretaris-gene-
raal van de BCZ aan het secretariaat van de Raad voor de
Journalistiek telefonisch laten weten dat zijn organisatie haar
standpunt handhaaft en aandringt op een uitspraak.

BESLISSING

De Raad voor de Journalistiek stelt vast dat de titel ‘Opnieuw gif in
melk’ niet overeenstemt met de feiten, zoals voorgesteld in het
omstreden artikel. De kwestie van de voedselveiligheid ligt bijzon-
der gevoelig na de dioxinecrisis van 1999. Het is dan ook niet uit te
sluiten dat de publieke opinie door de titel in Het Nieuwsblad node-
loos werd verontrust, zoals de BCZ betoogt.
Het valt ook op dat de tekst van het artikel zelf veel genuanceerder
is, en enkel spreekt van de mogelijkheid dat er opnieuw gif zou
terechtgekomen zijn in ons voedsel. De titel stemt dus niet overeen
met de eigenlijke strekking van het artikel.
Het klopt dat, zoals de advocaat van Het Nieuwsblad voorhoudt,
een titel kort en kernachtig moet zijn en dat hij bedoeld is om de
aandacht van de lezer te trekken. Maar dat betekent nog niet dat
de titel onjuist mag zijn of iets anders mag zeggen dan het artikel
zelf. Het was heel goed mogelijk geweest om boven het stuk een
andere korte titel met een juiste inhoud te plaatsen. De andere
kranten zijn daar op 23 oktober 2002 wel in geslaagd. Zo heeft Het
Volk, zusterkrant van Het Nieuwsblad, aan de zaak een artikel
gewijd onder de correcte titel ‘Weer PCB in veevoeder’. Het artikel
lijkt heel sterk op dat van Het Nieuwsblad, en is ondertekend door
WDP, vermoedelijk dezelfde journalist als de auteur van het artikel
onder de gewraakte titel in Het Nieuwsblad.
De redactie van Het Nieuwsblad heeft, na de tussenkomst van de
secretaris-generaal van de BCZ, haar vergissing zelf ook wel inge-
zien, getuige het tweede artikel dat de krant op 24 oktober 2002
heeft gepubliceerd. Toch kan dit tweede artikel niet als voldoende
rechtzetting gelden. Opdat er van een echte rechtzetting sprake zou
kunnen zijn, had de krant zelf afstand moeten nemen van de titel
van de dag ervoor, en de correctie niet enkel in de mond mogen
leggen van de woordvoerder van de BCZ.

De Raad voor de Journalistiek besluit 
daarom:

De klacht is gegrond.

Deze uitspraak wordt bekendgemaakt op de website van de Raad
voor de Journalistiek.

Brussel, 10 juli 2003



Vlaanderen in 
2020

Kleurrijk Vlaanderen. 
Nu nadenken over het Vlaanderen van morgen. 

Wacht niet tot morgen 
met uw ideeen voor 

de toekomst.

Met het project Kleurrijk Vlaanderen wil de Vlaamse Regering het langetermijndenken 
stimuleren.

Surf vandaag nog naar www.kleurrijkvlaanderen.be U kunt er informatie verzamelen
en debatteren over het Vlaanderen van morgen. En via het langetermijn denken over
thema's als mobiliteit, milieu, werken, sport, cultuur, ... leggen we allemaal samen het
fundament van een bloeiende toekomst voor de volgende generaties. 

Een eerste tip voor de toekomst krijgt u trouwens nu al van ons: schrijf u in op de gratis
elektronische Toekomst Nieuwsbrief. Zo blijft u wekelijks op de hoogte van de evolutie binnen
het debat over onze toekomst. 

..

Ideeën of meningen? 

Volg de discussie op www.kleurrijkvlaanderen.be..

Schrijf u in op onze wekelijkse gratis e-nieuwsbrief. 


