
DDee JJoouurrnnaalliisstt
Magazine van de VVJ

juni 2002 - nummer 49 - Verschijnt maandelijks -  V.U.Ann Deceunynck, p/a Internationaal Perscentrum Vlaanderen, Grote Markt 40, 2000 Antwerpen

België-Belgique
P.B.

8900 IEPER 1
3/8136

AAffggiifftteekkaannttoooorr IIeeppeerr

DDoossssiieerr::AAuutteeuurrss-- eenn rreepprrooggrraaffiieerreecchhtteenn

KKaannaaaall 33:: RReeddaaccttiiee oonnttssllaaggeenn

DDeemmoonniisseerreenn((ddee)) mmeeddiiaa ??



8-9-10-11

Inhoud

4

5
6
7

Actueel

Uitreiking Dexia-Persprijzen in Albert Hall

Wereldspelen voor de Media 2003 te Cannes

Raad voor de Journalistiek uit de startblokken

Bronnengeheim en duikbootjournalistiek

Bronnengeheim in België: wachten op Straatsburg

Auteurs- en reprografierechten:
een centenkwestie

13
14

Actueel
‘De VRT stuurt vier mensen, VTW twee en wij één’

Regio-tv: de afrekening volgt

7
Nieuws uit de Verenigingen

Nieuw bestuur in afdeling Brussel-Brabant

15Onder Embargo

8
9

10

11

12

Dossier

JAM wil gerechtelijke actie starten tegen Mediargus

Berekening reprografierechten: suggesties blijven welkom

JAM: forse stijging aantal leden

‘VUM-sanering zit op koers’

Luc Van der Kelen: Géén afstand van auteursrechten

Advocaat Herman Croux: Onderhandelen

‘Authors’ rights for all-campaign

Wie trekt het laken naar zich toe?

Auteurs vragen een vergoeding voor digitale kopie

14
Nieuws uit de Verenigingen

Hernieuwing persdocumenten 2002-2006: nog net niet te laat

15
Boeken

‘Ne socialist, meneer, die kent niks van commerce...’

16
Actueel

Relatie pers-bondscoach weer richting vriespunt

17
Mens achter het nieuws

Hans Vandeweghe: ‘Sportjournalisten zouden meer afstand moeten nemen’

18-19
Actueel

De ‘welles-nietes’-discussie over demonisering in de media: Demoniseren(de) media?

Fo
to

: J
oh

an
 V

an
 C

ut
se

m



De 
Journalist

juni 2002 3

Van wie moeten journalisten nu het meeste schrik hebben ? Van het gerecht, waar

sommigen nog steeds niet goed beseffen dat ze de vertrouwelijke bronnen van een

journalist moeten ontzien ? Of van de politiek, die in de woorden van afscheidne-

mend VRT-baas Bert De Graeve bezig is met een recuperatiebeweging ten overstaan

van de openbare omroep en bij uitbreiding van alle media ?

Ach, uiteindelijk valt alles nog wel mee. Die blunderende rechter is inmiddels ste-

vig door een collega teruggefloten, zodat De Morgen dan toch geen dwangsom

dient op te hoesten. En zelfs àls, had het Europese Mensenrechtenhof in fine wel

recht doen geschieden. Daar hebben ze het journalistieke zwijgrecht al lang aan de

basiswaarden van de moderne democratie toegevoegd. Intussen weet iedereen dat

ook politici de media liever wat meer op hun hand zien (wanneer is het trouwens

ooit anders geweest ?). Maar ook hier bevinden we ons momenteel nog ver uit de

gevarenzone. Tot nader order verhindert geen enkele regeringspropaganda of cen-

suur redacties - ook die van de VRT - vrank en vrij het nieuws te verslaan dat zij

relevant vinden.

Misschien loert de grootste dreiging voor een vrije journalistiek op dit ogenblik wel

in eigen rangen. Onderbezette redacties, onderbetaalde journalisten (de situatie

van de zelfstandigen blijft dramatisch !), overdreven commerciële druk op de

redactievloer: voor die dingen zijn de media zelf, en niemand anders verantwoor-

delijk. Wanneer gaat een Van Thillo zijn aandeelhouders er eens van overtuigen dat

de winsten van zijn vele bedrijven op dit moment het beste geïnvesteerd worden in

personeel, eerder dan in dividenden ? Wat weegt uiteindelijk door: winst voor de

familie, of winst voor de samenleving ?

“Journalisten beter betalen is geen slecht voorstel om mee te beginnen”, zei fede-

raal premier Verhofstadt (VLD) tijdens het pas afgelopen Wereldcongres van

Dagbladuitgevers in Brugge, wijzend op de kanalen waarlangs de printmedia hun

prominente rol in de samenleving kunnen vrijwaren. Daarmee gaat de prijs voor de

verstandigste uitspraak over journalistiek deze maand naar een politicus.

Pol Deltour

Van de redactie
Magazine van de Vlaamse
Vereniging van 
beroepsJournalisten

3de jaargang
juni 2002, nummer 49
Verschijnt maandelijks

Redactie en coördinatie
Ann Deceunynck
Internationaal Perscentrum Vlaanderen
Grote Markt 40 
2000 Antwerpen
Tel. 03/290 63 73 - 0478/38 10 35
Fax 03/232 21 30
ann.deceunynck@journalist.be
ann.deceunynck@euronet.be

Werkten mee aan dit nummer
Annemie Copers
Laurent Coppens
Pol Deltour
Helen Johnson
Wout Pittoors
Luc Standaert
Domien Struyven
Kris Vanderhaegen

Abonnementen en advertenties
Lisbeth Moons
Vlaamse Vereniging van
BeroepsJournalisten
Résidence Palace
Blok C - Lokaal 2232 (2de verdieping)
Wetstraat 155
1040 Brussel
Tel. 02/235.22.70
Fax 02/235.22.72
avbb@belgian-journalist.be

Abonnementsprijs
45 euro per jaar
30 euro per jaar voor studenten 
en leden van de FPPB

Lay-out & druk
Drukkerij Deman nv
Nijverheidslaan 5
8970 Poperinge
Tel. 057/33 67 21
Fax 057/33 40 18

Lid van de Unie van Uitgevers van de
Periodieke Pers

De Journalist

Dreiging

Fo
to

: J
oh

an
 V

an
 C

ut
se

m



De 
Journalist

4 juni 2002

Actueel

In mei 2003 worden de ‘Wereldspelen voor de Media’ georganiseerd
in het Franse Cannes. In de week van 17 tot 24 mei wordt daar van
de gelegenheid gebruik gemaakt om dit evenement te organiseren
tijdens de week van het Filmfestival.
Kandidaten die willen deelnemen aan de ‘Wereldspelen voor de
Media’ hebben al zeker de keuze tussen sporten als voetbal, basket-
bal, lopen, zwemmen, boogschieten.
De inschrijvingen zijn nu al gestart. Er is plaats voor 600 atleten uit
de mediawereld. Er werden reeds inschrijvingen genoteerd van in
totaal enkele honderden deelnemers, onder wie Canadezen,
Fransen, Duitsers, Slovenen, Roemenen, Spanjaarden, Bulgaren,
Zwitsers, Portugezen, Britten en Belgen. Snel beslissen lijkt dus de
boodschap.
Geïnteresseerde Vlamingen kunnen zich melden bij Philippe
Maertens van de VTM-Sportredactie
(philippe.maertens@vmma.be). Kostprijs van het verblijf (acht
dagen, zeven nachten in half pension) bedraagt ong. 650 euro op
basis van tweepersoonskamers. Verplaatsingen en excursies zijn in

deze prijs begrepen.
Heen- en terugreis naar Cannes gebeurt met eigen middelen.

(AD)

De Belgische équipe behaalde in januari 2001 in het Canadese Charlevoix goud, zilver en
brons in het curling. Op de foto is Nathalie Evrard (Belga) aan de beurt.

Wereldspelen voor de Media 2003 te Cannes

Op 16 mei jl. werden in het Albert Hall Complex te Brussel de 39ste
Persprijzen van Dexia Bank uitgereikt.
De 198 inzendingen van deze editie werden beoordeeld door zeven
verschillende prejury’s (één per categorie), alle samengesteld uit
vaklui uit de mediawereld, specialisten en academici. De eindjury,
samengesteld uit afgevaardigden van de prejury’s, koos op 16 mei
uit de twintig genomineerden de uiteindelijke laureaten. De eind-
laureaten ontvingen een trofee en een chèque ter waarde van 2.500
euro.
Met de jaarlijkse organisatie wil
Dexia Bank bijdragen tot een bete-
re kennis van het federale, maar
ook van het regionale en het plaat-
selijke reilen en zeilen van Belgen
in België of elders, en dit door het
betere journalistieke werk over
financiële, maatschappelijke, cul-
turele, socio-economische of spor-
tieve topics te bekronen.
Aan Nederlandstalige zijde werden
elf journalisten in de eer betrok-
ken.
Bij de Fotopers werd Tim Dirven (De
Morgen) genomineerd met ‘De
Kasteelheren van Gheja’. Wim
Kempenaers (Photo News) won
met ‘De Begrafenis van Merveille’.

Bij de Radio- en Televisie Pers won Ariane Mertens (VRT/Canvas)
met een reportage over de politie van Charleroi. Een nominatie was
er voor Ng Sauw Tjhoi en Brecht Devoldere (Radio 1/Piazza) met
‘Beeldenstorm’ en voor Wim Van den Eynde (VRT/Canvas) met
‘Ulaanbaatar Underground’.
Bij de schrijvende pers was er een nominatie voor Jorn De Cock, Rolf
Falter en Mia Doornaert (De Standaard) met ‘Europa’ en voor Chris
De Stoop (Knack) met ‘De Ketel kookt over’. Laureaat werd Annemie
Struyf (Weekend Knack) met ‘A la Limite’. (AD)

Uitreiking Dexia-Persprijzen in Albert Hall

Fo
to

: D
oc

Fo
to

: S
tu

di
o 

Da
nn



Actueel
De 

Journalist

juni 2002 5

De beheerders staan voor vier grote uitdagingen: de selectie van
een Ombudsman, het aanstellen van de zes externe experten voor
de Raad, het rond krijgen van een budget van 200.000 euro, en de
keuze van een standplaats.
Om met het laatste te beginnen: twee serieuze opties dienen zich
aan. Het gaat om enerzijds het Internationaal Pers Centrum (IPC)
in de Résidence Palace te Brussel, en anderzijds het Internationaal
Perscentrum Vlaanderen (IPV) in het Pershuis aan de Antwerpse
Grote Markt. Valt het prijskaartje in Antwerpen voordeliger uit
dan dat van Brussel, dan biedt het IPC in de Résidence Palace
betere faciliteiten en toegangsmogelijkheden. Wordt vervolgd, en
wel op de eerstvolgende Raad van Beheer van de VZW van 6
augustus e.k.
Diezelfde Raad van Beheer moet het hebben over de Ombudsman,
die feitelijk de zenuwknoop van de nieuwe Raad voor de
Journalistiek wordt. Hij/zij wordt momenteel opgespoord via een
personeelsadvertentie die in dit eigenste blad, in Vacature en in
Job@ verscheen. Ondertussen duidde de Raad van Beheer wel al
een eigen voorzitter aan. Het werd Patrick Martens, redacteur bij
Knack en voorzitter van de huidige Raad voor Deontologie van de
AVBB. Volgens de afspraak wordt de voorzitter voor vier jaar
gekozen uit afwisselend de A-groep (journalisten) en de B-groep
(werkgevers) binnen de VZW. De eerste ondervoorzitter wordt
iemand van de Vlaamse dagbladuitgevers, waarbij de keuze gaat
tussen Jo Van Croonenborch (VUM), Hans Maertens (De Tijd) en
Alex Fordyn (algemeen directeur Vlaamse Dagbladpers).

Expertise

Van de 16 beheerders van de VZW nemen er 12 tegelijk een man-
daat op in de eigenlijke Raad voor de Journalistiek. Die 12 wor-
den tegen het najaar aangevuld met 6 ‘externen’, waarmee figu-
ren van buiten de mediasector wordt bedoeld die niettemin een
serieuze expertise hebben in de materie. Wie voorzitter wordt van
de eigenlijke Raad voor de Journalistiek, wordt later nog uitge-
maakt.
De VRT maakte intussen duidelijk dat ze niet in de VZW stapt als
lid. Wel ziet afscheidnemend gedelegeerd bestuurder Bert De
Graeve een ‘partnership’ zitten, dat vorm zou krijgen in een pro-
tocol tussen de nieuwe VZW en de VRT. Aldus zou de omroep wel
een waarnemend lid leveren voor de Raad voor de Journalistiek.
Hij/zij moet mee vorm geven aan uitgewerktere deontologische

richtlijnen voor journalistiek.
Bert De Graeve beloofde op 13 mei jl. ook nog dat hij de hoofd-
redacteuren van de nieuwsdiensten zou bevragen over de moge-
lijkheid dat de VRT alsnog meestapt in de ombudswerking van de
Raad voor de Journalistiek. Een onderwerping van de VRT aan de
formele oordelen van de Raad blijft de Reyerslaan echter koppig
afwijzen.

Raad voor de Journalistiek uit de startblokken

VRT doet mee als ‘partner’ en levert waarnemend lid

De VZW Raad voor de Journalistiek, in wiens schoot zeer binnenkort de nieuwe
Vlaamse raad voor journalistieke deontologie operationeel wordt, is goed en wel aan
het werk geslagen.

Pol Deltour

Vacature
de Raad voor

de Journalistiek v.z.w.

zoekt een

secretaris-generaal
(m/v)

De gegadigde zal verantwoordelijk zijn voor de juridi-
sche, wetenschappelijke, logistieke en administratieve
ondersteuning van de nieuwe Raad voor de Journalistiek.
Ingeval van klachten rond journalistieke deontologie zal
hij/zij tevens optreden als Ombudsman tussen burger en
media.

Profiel: we zoeken iemand
• met minstens 10 jaar beroepservaring in de media

(bij voorkeur in de journalistiek);
• met een juridische vorming en/of ervaring;
• die ondernemend is;
• en onderhandelingsvaardig.

We bieden een boeiende job met een aantrekkelijk sala-
ris.

Kandidaturen moeten binnen zijn op 10 juli e.k. ten laat-
ste. Interviews op 5 augustus 2002.
De indiensttreding is voorzien voor het najaar 2002.

Kandidaten schrijven met uitvoerig curriculum
vitae naar Raad voor de Journalistiek v.z.w.
P/a. IPC, Résidence Palace blok C, 2de verdieping
(ten name van Pol Deltour)
Wetstraat 155, 1040 BRUSSEL



De 
Journalist

6 juni 2002

Actueel

Mooi, al die reacties (die van een enkele, Antwerpse krant daarge-

laten dan). Want met dat journalistieke zwijgrecht over bronnen

valt écht niet te sollen. Het is en blijft de enige waarborg op een

vrije circulatie van informatie, en met name officieuze informatie

dan. Zonder journalistiek bronnengeheim geen perslekken meer.

Geen klokkenluiders die onfrisse zaken signaleren onder de voor-

waarde van strikte anonimiteit. Zonder bronnengeheim zelfs geen

officieuze persbriefings meer, waarop door insiders in alle vertrou-

wen de kleine kantjes van een politiek akkoord, van een gerechte-

lijke beslissing of van een bedrijfsmaneuver worden belicht. Het is

zoals een belangrijk politicus ooit zei naar aanleiding van een eer-

der incident: “Als zo’n uitspraak de regel wordt, dan kunnen wij hier

in de Wetstraat de boeken wel toe doen.”

Nu blijft journalistiek natuurlijk een werk van dubbele adem: eerst

informatie inwinnen, en daar vervolgens iets mee doen. Precies met

informatie uit een anonieme bron rijst dan de vraag: hoe presente-

ren we dit in vredesnaam aan het publiek ? Eigen aan dit soort

informatie is nu eenmaal dat de bron langs geen omwegen geïden-

tificeerd wil kunnen worden, en is een van de eerste lessen van de

journalistiek dan niet dat informatie juist zoveel mogelijk toege-

schreven wordt aan een bron ? Via een interview, via citaten, of via

de duidelijke situering van een relevant document.

De journalist kan er zich natuurlijk vanaf maken door te vermelden

dat het gaat om informatie ‘van een anonieme bron’. Maar ook dan

zal men erop letten niet zomaar om het even wat op papier of op

antenne te brengen. Een onbevestigde anonieme informatie - zelfs

wanneer dit als zo danig wordt voorgesteld - blijft al bij al een

zwaktebod. Alleen al omdat voor het publiek elke controlemogelijk-

heid ontbreekt.

Journalisten moeten in hun verhouding met anonieme bronnen

koele minnaars zijn. Een uitweg is dat ze de informatie in kwestie

gebruiken als tip, als aanzet tot verder onderzoek. Bevestiging dient

dan gezocht bij een tweede, voldoende van de eerste onafhankelij-

ke bron. Wordt de informatie effectief bevestigd, dan belet niets de

journalist om ze als waarheidsgetrouw te presenteren aan zijn

publiek.

En dan is er natuurlijk nog een mogelijkheid: dat men de bekomen

inlichtingen duidelijk als opinie presenteert, als een subjectief iets.

Volgens het gevleugelde principe zijn ‘feiten heilig, commentaren

vrij’. Ook het Europese Hof voor de Mensenrechten maakt dit onder-

scheid. Wie zijn beweringen duidelijk presenteert onder een kopje

als ‘edito’, ‘opinie’ of ‘column’, kan dus ongehinderd zijn gang gaan,

zonder dat elke bewering moet zijn gecheckt.

Guerilla

Wat deontologisch onaanvaardbaar is, is een onbevestigde anonie-

me informatie onverkort presenteren als ‘waar’. Zeker als dit dan

ook nog op een nogal agressief-journalistieke manier gebeurt, rijst

de vraag of de berichtgeving beantwoordt aan de normen van ‘cor-

rectheid’, ‘waarheidsgetrouwheid’ en ‘evenwicht’, die alle deontolo-

gische codes voorop stellen voor informatie die aan het grote

publiek geboden wordt. Voor de journalist in kwestie gaat het

natuurlijk om een gemakkelijke vorm van journalistiek: men beluis-

tert de bron, die overigens meestal exclusiviteit belooft, en men

schrijft getrouw op wat die beweert.

Maar de deficitzijde is een heel stuk langer. Niet alleen voelen de

geviseerden zich dan het slachtoffer van een laffe guerilla, die ano-

nieme bron en journalist samen opzetten tegen hem. Bovendien is

zo een ‘duikbootjournalistiek’ niet eerlijk tegenover het publiek, dat

immers geen klare kijk geboden wordt over de herkomst van de

munitie die wordt afgevuurd. Van de weeromstuit geeft zo’n jour-

nalistiek trouwens aanleiding tot totaal tegenstrijdige berichtge-

ving in een reeks andere media, en is er sprake van een heuse

‘media-oorlog’. De fameuze X-dossiers en de KB-Lux-affaire gaven

eerder al zo’n tekening te zien, en zopas, tijdens het proces-Van

Noppen, was het weer van dat. Telkens opnieuw gaan journalisten

Bronnengeheim en duikbootjournalistiek

Journalist moet koele minnaar zijn van anonieme bron

Dat hebben we ook weer gehad. De Morgen niet voor de eerste keer in de aanval tegen
de NMBS, en de spoorwegmaatschappij die zich dat wel zeer erg aantrekt. Een rechter
die vervolgens dartel het journalistieke bronnengeheim miskent. De nagenoeg voltallige
Belgische pers die over hem heen valt. En een rist politici die de journalisten onmiddel-
lijk de hand reiken teneinde hen te beschermen tegen verdere aanvallen van het persvij-
andige gerecht.

Pol Deltour



De 
Journalist

Actueel

juni 2002 7

elkaar dan jarenlang bekampen met hun eigen Grote Gelijk. En

temidden van de vuurlinies van ‘believers’ en ‘disbelievers’, zoekt

het publiek verweesd naar een uitweg.

De voorbije jaren moesten journalisten een pak gerechtelijke over-

last ondergaan die precies met dit alles te maken heeft. De Raad

voor Deontologie van de AVBB van zijn kant tikte journalisten her-

haaldelijk op de vingers omdat ze zich onvoldoende aan hun plicht

van hoor en wederhoor hielden bij het lanceren van beschuldigin-

gen, meer bepaald wanneer die afkomstig waren uit anonieme

bron.

Veroorlooft dit de geviseerden om via het gerecht te gaan spitten

naar de anonieme bron van de journalist ? Geenszins, het journalis-

tieke bronnengeheim blijft een democratisch basisprincipe dat geen

enkele toegeving verdraagt. Men zal van een in opspraak gebrach-

te figuur anderzijds wel begrijpen dat hij al eens op een andere

manier zijn gram probeert te halen tegen de journalist. Bij voor-

beeld via een klacht bij de Raad voor Deontologie voor ‘oncorrecte

berichtgeving’. Vindt niet iedereen de tegenaanval de beste verde-

diging dan ? Aan de journalist om vervolgens maar aan te tonen dat

hij nog voldoende reservemunitie in zijn zakken heeft.

De zaak NMBS c/ De Morgen vormt niet het eerste Belgische geval
waarin het journalistieke bronnengeheim zwaar op de proef wordt
gesteld. In de jaren tachtig waren er al zware incidenten rond week-
blad Humo en het Franstalige magazine Pour. En in de zomer van
1995 kregen journalisten en redacties van De Morgen, Le Soir en de
RTBF wel zeer onvriendelijk bezoek van gerechtelijke speurders
nadat ze iets te letterlijk hadden geciteerd uit het toen volop lopen-
de Agusta-onderzoek.
Naar aanleiding van die laatste huiszoekingen en inbeslagnemin-
gen, dienden journalisten en de AVBB klacht in bij het Belgische
gerecht. Het Hof van Cassatie weigerde in de zoekacties echter een
inbreuk op de privacy en op het journalistieke bronnengeheim te
zien. Daarom trok de AVBB met de betrokken journalisten naar het
Europese Hof voor de Mensenrechtenhof in Straatsburg.
Dat buigt zich op dinsdag 25 juni e.k. om 14 uur over de zaak.
Duidelijk is dat eerst nog een reeks procedure- en andere formele
kwesties moeten uitgeklaard worden, maar in essentie draait het
proces wel degelijk rond de erkenning van het journalistieke bron-

nengeheim. Had de Brusselse raadsheer Maffeï nu al dan niet het
recht om op 23 juni 1995 redacties en journalisten te bestoken met
zoekingen en inbeslagnemingen teneinde de herkomst van een
informatielek te achterhalen ?

Vingertik

Als de journalisten in het gelijk worden gesteld, betekent dat een
serieuze vingerwijzing aan het adres van de Belgische overheid.
Eerder werden het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk al op de vingers
getikt voor het onvoldoende vrijwaren van het journalistieke zwijg-
recht. Tijdens een recent onderhoud met de AVBB weigerde minis-
ter van Justitie Marc Verwilghen (VLD) nog om een circulaire uit te
schrijven voor de (parket)magistratuur teneinde haar te wijzen op
de nood aan respect voor het bronnengeheim. Volgens Verwilghen
moeten de journalisten “eerst maar werk maken van hun deontolo-
gie”. De partij N-VA van Geert Bourgeois vatte intussen het oude
idee op van een wettelijke verankering van het bronnengeheim.

Bronnengeheim in België:
wachten op Straatsburg
Europees Hof voor de Mensenrechten buigt zich op 25 juni over
Agusta-huiszoekingen

Pol Deltour

Op de Algemene Vergadering van de afdeling Brussel-Brabant werd
op 17 april 2002 een nieuw bestuurscomité verkozen. Als voorzitter
werd Alex Puissant verkozen. Ondervoorzitter is Jean-Léon Wauters.
Schatbewaarder is Eric Vercruysse en secretaris is Annemie Copers.
Dit comité zal werken tot februari volgend jaar, wanneer een nieuw
bestuur verkozen wordt of het mandaat verlengd. In het uitgebreid

bestuurscomité werden afgevaardigen van het VVJ-bestuur en het
AJP-bestuur opgenomen. Het gaat resp. om Raf Custers en Philippe
Decamps. De vele voorstellen voor activiteiten van de afdeling
Brussel-Brabant van de AVBB werden verder uitgewerkt op een
bestuursvergadering van 21 mei 2002. Jullie horen nog van ons! 

(Annemie Copers)

Nieuw bestuur in afdeling Brussel-Brabant



De 
Journalist

Dossier: Auteurs- en reprografierechten
De 

Journalist

8 juni 2002

Toch zijn er ook problemen, met name in het dossier Mediargus.
Alain Guillaume, directeur-generaal van de JAM en zelf voormalig
journalist bij Le Soir, wond er geen doekjes om. ‘De tijd van onder-
handelingspogingen met Mediargus is voorbij, we gaan over tot de
actie’. De JAM wil deze maand via juriste Katrien Van Eenoo een
gespecialiseerd advocatenkantoor onder de arm nemen. Op basis
van tal van auteursrechtelijke problemen met de uitgevers waarover
Vlaamse journalisten zich de jongste jaren kwamen beklagen, gaat
de JAM voor haar leden dan een dossier samenstellen waarmee naar
de rechtbank kan worden gestapt.
Als het tenminste zo ver komt. De uitgevers aanvaarden misschien
nog een minnelijke schikking. Het op de website van Mediargus
plaatsen van teksten van journalisten die géén afstand van auteurs-
rechten tekenden, heet in termen van de uitgevers ‘technische fou-
ten’.
Op dit moment woedt nog steeds de bikkelharde strijd van (de laat-
ste?) individuele journalisten die door hun uitgever geconfronteerd
worden met eisen tot ‘afstand van auteursrechten’. De emoties laai-
en soms hoog op. De machtstrijd om het auteursrecht is binnen de
geschreven pers in België al enige jaren bezig. Massaal hebben jour-
nalisten intussen eieren voor hun geld gekozen, en bij hun uitgever
het gevreesde document waarmee zij hun auteursrechten afstaan
aan de uitgever, toch maar ondertekend. Enkelen trotseren de ork-
aan nog steeds. Voor hoe lang? En hoe groot is de inzet?
De discussie is erg veelzijdig. Sommige krantenbedrijven hebben
behoorlijke afspraken gemaakt en vergoeden hun journalisten rede-
lijk voor het ondertekenen van de ‘Afstand’. Andere doen dat niet.
Loontrekkende journalisten hebben nog enigszins zicht op de zaak,
omdat ze met velen in hetzelfde schuitje zitten op hun redactie. Bij
zelfstandigen is de onzekerheid veel groter, al was het maar omdat
zij per definitie en ook in werkelijkheid er helemaal alleen voor
staan.

Frustratie

De directies van alle Vlaamse kranten,  van het persagentschap
Belga en van grote Nederlandse dagbladen werken samen aan
Mediargus. Tussen uitgevers en Mediargus werden contracten afge-
sloten die voorzien dat alle ter beschikking gestelde teksten vrij zijn
van auteursrechten. 
Klanten die zich tegen betaling van een paswoord en geheime code

voorzien, mogen grasduinen in het nieuws en achief, of krijgen
nieuws waar zij voor gekozen hebben. Die verhandeling gebeurt via
drie verschillende opties en diverse tariefsystemen.
Aan sommige uitgevers valt niet veel te verwijten. De uitzonderlij-
ke stukken, zelfs al zijn dat hoofdartikelen of politieke opiniestuk-
ken, worden netjes uit het digitale aanbod weg gefilterd omdat de
betrokken redacteur géén afstand tekende. Maar andere kranten-
bazen maken ‘fouten’, en ‘vergeten’ de redactionele bijdragen van
wie geen afstand tekende uit het aanbod te halen. Dat gebeurde
meermaals. In de onderhandelingen tussen de JAM en de uitgever,
die intussen nog niet echt veel concreets opleverden, krijgt dit
bewijsmateriaal een benaming die afhankelijk is van de partij in de
discussie. Meer concreet zijn de uitgevers bereid ervoor te zorgen
dat ze in de toekomst geen ‘technische fouten’ meer te maken.
Duidelijk is dat de Vlaamse uitgevers na de mislukking van Central
Station een nieuwe kip met gouden eieren zagen in Mediargus.
Zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven, werd de organisatie de
afgelopen jaren opgezet vanuit kantoren op hetzelfde adres als
waar het persagentschap Belga huist.
Ondertussen werd op de diverse redacties overal in Vlaanderen via
hoofdredacties en chefs een organisatie opgezet waarbij zoveel
mogelijk handtekeningen verzameld werden. Handtekeningen die
aan de uitgever de toelating geven om de journalistieke teksten
naar eigen goeddunken en zonder verder overleg te hergebruiken
voor alle doeleinden.
In heel die periode werd uiteraard ook aan de inkomstenzijde
gewerkt, en ronselde Mediargus klanten voor het digitale aanbod.
Afwachten maar of de kip haar gouden eieren werkelijk zal leggen.

JAM wil gerechtelijke actie starten tegen Mediargus
Alain Guillaume: ‘Gedaan met onderhandelingspogingen, nu formu-
leren we een klacht’
Op zaterdag 1 juni werd in Résidence Palace de jaarlijkse algemene vergadering georga-
niseerd van de Journalisten Auteurs Maatschappij (JAM). Positief is het rapport over het
voorbije werkingsjaar zeker. ‘Eindelijk’ kon er een uitbetaling gebeuren van reprografie-
rechten, én de bedragen zijn meegevallen.

Ann Deceunynck



De 
Journalist

De 
Journalist

Dossier: Auteurs- en reprografierechten

juni 2002      9

Van de totale
‘pot’ reprogra-
fiegelden die
vanaf 2002 en
voortaan jaar-
lijks aan de jour-
nalisten/auteurs
uitgekeerd zul-
len worden,
wordt 48 %

evenredig verdeeld, en 52 % via individuele parameters. Die per-
centages zijn wettelijk bepaald. Alle leden van de JAM zullen dus
ook in de toekomst jaarlijks een document moeten invullen dat als
basis dient voor de berekening van de persoonlijke reprografierech-
ten. Voorzien wordt dat de vragenlijst die in het najaar van 2002
verspreid zal worden, ietsje eenvoudiger zal kunnen zijn. ‘Maar aan
belangrijke vereenvoudigingen moeten de leden zich niet verwach-
ten. Dat is wettelijk uitgesloten’. Dat zegt Guido Roelants. Niet
onbelangrijk te weten is dat het ministerie van justitie zeer strenge,
haast wekelijkse gedetailleerde controles uitvoert op de JAM-admi-
nistratie. Net zoals op de zes andere beheersvennootschappen trou-
wens. De JAM moet daarbij telkens kunnen bewijzen dat alles cor-
rect - en dat is volgens de zéér ingewikkelde procedures - verloopt.

Controles

Maar ook de ingewikkeldheid van de vragenlijst zelf en het feit dat
er zoveel verschillende vragen beantwoord moeten worden, is niet
voor veel wijzigingen vatbaar. Er wordt rekening gehouden met o.a.
leeftijd, aantal jaren in het beroep, oplage, aantal redactionele
stukken per jaar. Die precieze parameters worden bepaald door de
Raad van Bestuur van de JAM. Tijdens de vergadering beklaagde
iemand zich erover dat het lijkt, op basis van een persoonlijke rond-
vraag, dat zelfstandige journalisten allemaal minder hadden gekre-
gen dan loontrekkende collega’s. ‘Zou het niet beter zijn dat zelf-
standigen wat méér krijgen? Zij worden (vaak) al onderbetaald?’ Al
gauw bleek dat deze bedenking afwijkingen zou opleveren in de
richting van - ook weer ongewenste - positieve discriminatie. Als
‘troost’ voor de zelfstandigen, stelde Guillaume dat gebleken is dat

zelfstandige journalisten gemiddeld beduidend méér schrijven dan
het merendeel van hun loontrekkende collega’s. ‘En de hoeveelheid
van de jaarlijks geproduceerde kopij, is een parameter die relatief
véél gewicht in de schaal van de verdeling legt’. Alain Guillaume
houdt zich aanbevolen voor suggesties, maar was er tegelijk van
overtuigd dat de parameters het resultaat zijn van lange en inten-
sieve discussies door journalisten zelf, en dat duidelijke, objectieve
verbeteringen niet voor de hand zullen liggen. Vanuit de zaal werd
ook opgemerkt dat hier en daar collega’s zich hadden laten ontval-
len dat ze er zomaar een slag naar geslagen hadden hoeveel ze
schreven, of dat ze hun aantallen wat hadden opgesmukt. Daar ant-
woordde Guido Roelants op dat gedurende intensieve uren van de
Raad van Bestuur alle lijsten werden gecontroleerd. Verklaringen
werden aan elkaar getoetst op basis van vergelijkbare functies op
redacties. Een aantal verdachten werd opgebeld. De meesten gaven
bij de eerste confrontatie hun fouten toe. Enkele uitzonderingen
deden dat niet. Met hen wordt de discussie voortgezet. ‘Op de alge-
mene vergadering volgend jaar zullen we uitleggen hoe hun dossier
afliep’, aldus het bestuur. Sancties zijn helemaal niet uitgesloten.

Reprografierechten verminderen

Uit onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Reprobel blijkt
dat de financiële voordelen die auteurs halen uit hun ‘secundaire’
auteursrechten, in de toekomst zullen dalen. De zeven beheersven-
nootschappen, waaronder de JAM, moeten voor de verdeling  van
de reprografierechten binnen Reprobel akkoorden afsluiten. De dis-
cussies in dat verband gebeuren enerzijds binnen het auteurscolle-
ge van Reprobel, anderzijds binnen het uitgeverscollege. Een zeer
belangrijke parameter in die onderhandelingen zijn resultaten van
uitgebreide onderzoeken die Reprobel speciaal met dit doel laat uit-
voeren. Uit recent onderzoek is inmiddels duidelijk gebleken dat het
gebruik van fotokopieën voor bijvoorbeeld de bedeling van pers-
overzichten, schrikwekkend daalt. Deze tendens zal ongetwijfeld
niet veranderen de volgende jaren. Die reprografierechten zijn
‘secundaire’ auteursrechten. De inkomsten uit de ‘primaire’ auteurs-
rechten, waarover dan evenwel weer de discussies van afstand
gevoerd worden met de uitgevers, daarentegen zijn in gevaar. Die
behouden hun intrinsieke waarde altijd.

Berekening reprografierechten:
suggesties blijven welkom
Tijdens de algemene vergadering van de JAM op 1 juni werd het bestuur o.a.  gecon-
fronteerd met vragen en opmerkingen over de inhoud van de vragenlijsten die in 2001
ingevuld moesten worden. Op basis van die lijsten werden in 2002 de individuele per-
centages van de reprografierechten uitbetaald.
Voorzitter Guido Roelants en directeur-generaal Alain Guillaume gaven tekst en uitleg
bij de noodzaak van deze ingewikkelde vragenlijst.

Ann Deceunynck

Fo
to

’s:
 J

os
 V

er
ho

og
en

Guido Roelants Alain Guillaume



Dossier: Auteurs- en reprografierechten

De 
Journalist

10 juni 2002

De Journalisten Auteurs Maatschappij (JAM) is één van de zeven
Belgische auteursmaatschappijen die werden opgericht na de Wet
op de Auteursrechten die dateert van 30/6/1994. De JAM organi-
seert en verdedigt specifiek de wettelijke rechten van auteurs-jour-
nalisten, zowel van de AVBB (VVJ en AJP) als van de VJPP.
Het voortouw tot de oprichting van de JAM werd in die periode
genomen door Piet De Busschere, toenmalig AVBB-voorzitter en ex-
journalist bij de FET. 
Het ledental van de JAM is in de tweede helft van 2001 bijna ver-
dubbeld tot bijna 1.500. Die stijging wordt toegeschreven aan het
feit dat in januari 2002 voor het eerst reprografierechten werden
uitgekeerd via de JAM.
Omdat met deze eerste uitbetalingen ook het werkpakket van de
JAM fors steeg, was het noodzakelijk dat organisatie en personeels-
bestand uitgebreid werden. Behalve directeur-generaal Alain
Guillaume werkt momenteel een voltijdse secretariaatskracht voor
de JAM. Op een juriste, een boekhouder, computerdeskundigen en
uitzendkrachten wordt een beroep gedaan.
Er werd ook fors geïnvesteerd in materiaal. Een stevige infrastruc-
tuur was noodzakelijk. 
De Journalisten Auteurs Maatschappij (JAM) heeft tijdens het voor-
bije werkingsjaar een overeenkomst afgesloten met SOFAM inzake
de wederzijdse dienstverlening betreffende beheer en inning van
auteursrechten, het beheer van geschildossiers, de verstrekking van
juridisch advies aan leden, en de organisatie van de raden van
bestuur. 

De JAM heeft in de afgelopen jaren i.v.m. de collectieve regeling van
auteursrechten van journalisten, een aantal contracten afgesloten
en onderhandelingen gevoerd met uitgevers. Dit heeft ertoe geleid
dat er op dit ogenblik contracten zijn met Le Soir, Sud Presse, Vers
l’Avenir en Sanoma (ex-Mediaxis) waarin de auteursrechtenvergoe-
ding van de betrokken journalisten worden geregeld. Dit is het dos-
sier Mediargus. De JAM heeft voor journalisten uit beide taalgroe-
pen een aantal individuele dossiers afgehandeld waarin leden een
vergoeding kregen voor specifiek, eenmalig gebruik van hun tek-
sten. (AD)

JAM: forse stijging aantal leden

“De herstructurering van de VUM zit op het goede spoor. De sane-
ringsmaatregelen die directie en personeel afgesproken hebben,
zullen effect hebben op de exploitatierekening. De VUM is, met
andere woorden, de bocht aan het maken.”
Aan het woord is Jo Van Croonenborch, gedelegeerd bestuurder van
de VUM, op een bijeenkomst met de personeelsvertegenwoordigers
afgelopen donderdag. Een redelijk optimistische Van Croonenborch
dus, maar daarom niet over al zijn krantententitels. “Het Volk, met
een nieuw verkoopverlies van vierduizend exemplaren, blijft ons
grote zorgen baren. Het Nieuwsblad daarentegen heeft zich gesta-
biliseerd op 197.000 verkochte eenheden. En De Standaard, ver-
koopoplage 83.000, gaat momenteel als enige Vlaamse krant voor-
uit.” Binnen afzienbare tijd wordt De Standaard Online een te beta-
len product, en ook daarvan verwacht de VUM-directie enig soelaas.
Nog belangrijker is dat ook Job@ goed bezig is. Sinds april trekt de
publiciteitsmarkt trouwens weer aan. Van Croonenborch: “De eerste
drie maanden van 2002 waren inzake publiciteit nog zwak, maar er
is duidelijk beterschap op komst.” Intussen blijft de VUM wel nog
met een pak technische problemen sukkelen. Een professionele
audit en de installatie van werkgroepen moeten hieraan verhelpen.

Personeel

Toen de directie eind 2001 haar Pegasus-herstructureringsplan lan-

ceerde, stond haar een sanering van 600 miljoen BEF voor ogen. Die
besparing moest vooral komen van het personeel, dat met 228 een-
heden diende te verminderen. Afgezien van de niet-verlenging van
een vijftigtal tijdelijken en een ‘natuurlijk verloop’ van dertig een-
heden, vertrokken daarom nog een goede honderd mensen op
ofwel vervroegd pensioen, ofwel brugpensioen, ofwel halftijds dan
wel 4/5 tijdskrediet - dit telkens afhankelijk van de leeftijd. 
Wat daarbij opvalt, is dat de werknemers die hadden kunnen kiezen
voor een gedeeltelijke afbouw van de carrière via het deeltijds tijds-
krediet, bijna zonder uitzondering toch voor het brugpensioen
kozen.
Volgens de CAO-afspraken moet nu nog dringend werk worden
gemaakt van enkele nevendossiers, zoals de verfijning van de eva-
luatieprocedures voor het personeel. Een VUM-delegatie startte
inmiddels gesprekken op met de JAM (Journalisten Auteurs
Maatschappij) in functie van een regeling van de reprografierech-
ten van de VUM-journalisten. Maar directie en syndicale organisa-
ties zijn het erover eens dat nog een andere aangelegenheid op dit
moment eveneens prioriteit verdient, en dat is de verregaande
malaise op de redactie van Het Nieuwsblad/Het Volk. Daar heeft de
nieuwe hoofdredacteur, Guido Van Liefferinge, door wat men
‘eigengereid optreden’ pleegt te noemen op korte tijd een groot
deel van de journalisten tegen zich in het harnas gejaagd. Een ver-
zoeningspoging is gepland voor 13 juni.

‘VUM-sanering zit op koers’
Pol Deltour



De 
Journalist

juni 2002    11

Dossier: Auteurs- en reprografierechten

‘Ik vind dat journalisten de auteursrechten op
hun teksten niet aan de uitgever moeten
afstaan. De uitgever moet niet de vrijheid
krijgen die teksten wereldwijd en voor alle
andere doeleinden te gebruiken, of voor een
appel en een ei te verkopen aan ik weet niet
wie. Ik ben lid geworden van de JAM omdat ik
er vertrouwen in heb dat de journalistenver-
eniging mijn rechten goed beheert. Er moet
een behoorlijke vergoeding staan tegenover

het gebruik van auteursrechten.

Journalisten hebben gewerkt aan hun teksten, zeker als het bijvoorbeeld
om gehelen op een volledige pagina of zo gaat. Ik vergelijk journalistiek
werk met werk van een uitvoerende kunstenaar. Die richt zich voor de
exploitatie van zijn auteursrechten tot SABAM. Ik vind dat journalisten die
zaak inderdaad best voor zichzelf organiseren.
Bovendien wil ik controle houden over die rechten. Wat mijzelf betreft,
gaat het vaak om niet-vrijblijvende inhoud, stellingname, en wil ik weten
waar die commercialisering mij naartoe leidt. Journalistiek werk is wat
anders dan bijvoorbeeld stenen afleveren. Bij ons gaat het om een product
waar de journalist creativiteit en persoonlijkheid in legt.’

Luc Van der Kelen: Géén afstand van auteursrechten

‘De wet is heel duidelijk. Alle journalisten, ook
loontrekkende, beschikken persoonlijk over
hun auteursrechten behalve als ze die expli-
ciet afstaan. Vroeger, voor de nieuwe Wet op
de auteursrechten die dateert van 1994, had
men nog kunnen argumenteren dat loontrek-
kende journalisten hun auteursrechten stil-
zwijgend afstaan.  Persoonlijk lijkt het mij
evenwel normaal dat er in de printmedia een
overdracht van auteursrechten gebeurt. De

vraag is wel hoever die overdracht moet gaan voor allerhande digitale
exploitaties van de traditionele printmedia. Het principe is eenvoudig: de
partijen onderhandelen onder elkaar over welke rechten en welke prijs. In
een breder kader moet zulke onderhandeling bekeken worden in het licht
van de totale relatie tussen werkgever en werknemer. De intensiteit van de

discussie over bijkomende auteursrechten en de tevredenheid over het
basisloon staan met mekaar in verband. De kwestie kan geregeld worden op
individueel niveau, bedrijfsniveau, of via CAO. Wat is de waarde van een
journalistenloon? Zijn zij overbetaald? Ik denk het niet. De loon- en
auteursrechtendiscussies lopen door elkaar. In andere sectoren, zoals recla-
me, klinkt bij werknemers de vraag niet zo luid: ofwel omdat de verloning
anders is, ofwel omdat de machtsverhoudingen anders liggen.  Indien de
lonen hoger of lager zouden liggen, dan zou de auteursrechtendiscussie
anders kunnen klinken. Bij wijze van spreken: als journalisten méér betaald
zouden worden, zouden auteursrechten wellicht niet zo een twistappel zijn.
Mijn inzicht in het auteursrechtendebat is: het heeft te maken met de tota-
le relatie tussen werkgever en werknemer. Arbeidsrelaties zijn machtsrela-
ties, doceerde Prof. Blanpain altijd. Auteursrechtenrelaties zijn evenzeer
machtsrelaties, al begint de auteur met een principiële wettelijke bescher-
ming van zijn auteursrechten, waarover hij dan kan onderhandelen.’

Freelancers en andere losse medewerkers, die door uitgevers en andere
media-bonzen zo ongeveer als mest behandeld worden, gebrek aan respect
voor het intellectueel eigendomsrecht bij zowat iedereen die in de wereld
van krant en tijdschrift een sceptertje zwaait,  op het Brussels hoofdkwar-
tier van de “ International Federation of Journalists” (IFJ)  in Résidence
Palace kunnen ze je er ongeveer alles over vertellen.  Voor sommigen zijn
auteursrechten blijkbaar geen evidente zaak. Het uitwringen van iemands
talent en het uitpersen van zijn werklust zijn dat dan - even blijkbaar - wel.
Bijna twee jaar voert de IFJ strijd tegen deze malafide praktijken nadat
zulks werd beslist op het congres van Londen (14 tot 18 juni 2000). Er werd
overgegaan tot het opstarten van de “Authors’Rights for All-Campaign”
door journalisten en mediaspecialisten uit een dertigtal landen. Sindsdien

stapelen de dossiers zich op, zijn de processen niet  uit de lucht en boekten
de advocaten van de IFJ al enkele sprekende overwinningen.  De agenda
van de campagne ziet er bovendien niet minnetjes uit. Zo voorziet hij
ondermeer in een internationale audit van het copyright-eigendom en het
vastleggen van algemeen geldende regels voor het uitreiken van licenties
en het incasso van de verschuldigde rechten. Ook wordt gestreefd naar een
akkoord met de vakbonden opdat er een collectieve onderhandelingstac-
tiek voor freelancers zou worden uitgebouwd, daar waar die niet bestaat
en naar een streng toezicht op het respect voor de rechten van journalis-
ten in vast dienstverband. Wie wat meer wil weten over de werking van de
“Authors’Rights for All-Campaign” kan terecht op de website van de IFJ.:
WWW.IFJ.ORG. 

The Authors’ rights for all-compaign
Wout Pittoors 

Advocaat Herman Croux: Onderhandelen
De discussie over het afstaan van auteursrechten van journalisten draait op redacties om één centrale vraag. Is het normaal dat loontrek-
kende journalisten extra vergoed worden voor het extra gebruik dat de uitgever wil maken van hun teksten? In de praktijk is de vraag
intussen op grote schaal beantwoord. Met een antwoord dat verschilt per mediadirectie, of per blad, of individueel. Een duidelijke beeld-
vorming is er niet. De discussies zijn trouwens nog niet afgerond. De Journalist legde de vraag voor aan advocaat Herman Croux, die gespe-
cialiseerd is in mediarecht.

Fo
lo

: D
e 

Pe
rs

gr
oe

p

Luc Van der Kelen, politiek com-
mentator van Het Laatste Nieuws.

Advocaat Herman Croux

Fo
lo

: J
oh

an
 V

an
 C

ut
se

m



De 
Journalist

12 juni 2002

Dossier: Auteurs- en reprografierechten

Het lobbywerk voor de omzetting van de Europese richtlijn over het
auteursrecht in Belgisch recht is al een lange tijd aan de gang. Eerst
was er het heftige lobbywerk op Europees niveau, nu ijveren de ver-
schillende belangengroepen elk in hun eigen land. Bij ons, in België
ging de bal aan het rollen op het ogenblik dat senator Philippe
Monfils (MR), ten dele onverwachts, met een wetsvoorstel voor de
dag kwam. Aanvankelijk zag het ernaar uit dat zijn wetsvoorstel snel
in de commissie voor de Financiën en voor de Economische
Aangelegenheden van de Senaat zou worden besproken. Maar dat
was niet alleen buiten de talrijke betrokken partijen maar ook bui-
ten de regering, in het bijzonder de bevoegde minister van Justitie
gerekend. In de parlementaire wandelgangen was veel kritiek te
horen op het wetsvoorstel. Ook het kabinet van minister Verwilghen
vond het wetsvoorstel te mager. De regering was dan ook van plan
met een eigen voorstel, een wetsontwerp, voor de dag te komen. Het
ziet ernaar uit dat omwille van politieke redenen van dat idee werd
afgestapt. Met het indienen van een eigen voorstel zou de regering
publiekelijk een lid van de meerderheidspartijen loochenen. Politiek
onhandig dus. Als alternatief rijpte het idee om vanuit de regering
het voorstel van Monfils met behulp van amendementen te wijzigen.
Op die manier kan Monfils zijn naam aan het voorstel blijven ver-
binden. Bovendien kan een geamendeerd wetsvoorstel sneller wor-
den gestemd. In tegenstelling tot een wetsontwerp is een advies van
de Raad van State niet nodig. Terwijl vanuit de regering werd gedis-
cussieerd over de te volgen weg lieten de zogenaamde belangheb-
bende partijen van zich horen. De uitgevers van dagbladen en perio-
dieke uitgaven claimen een exclusief recht op zowel de primaire als
de secundaire exploitatie van publicaties. De auteurs wensen een
redelijke vergoeding voor hun publicaties die opnieuw worden
gebruikt en/of worden gekopieerd. Daarnaast zijn er de zogenaam-

de debiteuren, de tientallen organisaties die hun leden vertegen-
woordigen die jaarlijks reprografierechten betalen. Zij volgen met
argusogen of de omzetting van de Belgische richtlijn niet leidt tot
meer reprografierechten betalen. Ook de bibliotheken die ten
behoeve van het grote lezerspubliek auteursrechtelijk beschermde
werken ter ontlening aanbieden, lieten zich niet onbetuigd. Of hoe
het recht van het publiek om een boek te ontlenen moet worden
afgewogen tegen het recht van de auteur om vergoed te worden
voor zijn werk. Knipseldiensten, die aan secundaire exploitatie doen
van bestaande berichtgeving, lieten zich ook horen. Op basis van een
zogenaamd recht op informatie wensen zij verder in de toekomst
bestaande berichtgeving opnieuw te verspreiden. Om het massale
duw- en trekwerk op te vangen, besliste senator Monfils om een
informele werkgroep op te richten. Snel bleek dat dit niet de ideale
formule was, vooral omdat verschillende partijen zoals de debiteu-
ren die jaarlijks miljoenen aan reprografierechten betalen niet waren
uitgenodigd op het informele overleg. De werkgroep werd dan ook
meermaals verruimd. Ook vertegenwoordigers van het kabinet van
Justitie namen aan de informele werksessies deel. Verwacht wordt
dat nog in de maand juni of ten laatste begin juli de omzetting van
de Europese richtlijn geagendeerd zal worden in de commissie voor
de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden. Dat is
alvast enkele maanden later dan gepland. De kans is reëel dat de
besprekingen van het wetsvoorstel niet vlot zullen verlopen. Nu
reeds is te horen dat verschillende belangenorganisaties officieel
wensen te worden gehoord. De sector van de informatievoorziening
blijft een broze ketting van vaak tegenovergestelde belangen.
Wellicht wordt de auteur er nog het meest beter van wanneer alle
belanghebbende partijen op een evenwichtige manier aan hun trek-
ken komen.

Wie trekt het laken naar zich toe?

‘Hot issue’ in de wereld van het auteursrecht is momenteel het sta-
tuut en een daaraan gekoppelde vergoeding voor de digitale kopie. 
In een tijd waar multimediale toepassingen alsmaar meer opgang
maken, dreigt vroeg of laat het papier en dus de papieren kopie in
het verdomhoekje te worden gedrumd. Bovendien is de elektroni-
sche verspreiding een heel stuk gemakkelijker dan het maken van
papieren kopieën. Niet alleen is de kwaliteit van de elektronische
reproductie (verspreiding via e-mail bijvoorbeeld) gelijkwaardig aan
het origineel maar ligt de snelheid van elektronische verspreiding
vele malen hoger dan de verspreiding van een papieren versie. De
uitgevers en de auteurs zijn dan ook vragende partij om zo snel
mogelijk een regeling te voorzien voor de zogenaamde elektroni-
sche verspreiding van publicaties. Volgens de huidige wetgeving
betalen diegenen die een papieren kopie maken een reprografiever-
goeding. Die vergoeding wordt betaald aan Reprobel door diegenen
die een kopieermachine in huis hebben. Via ingewikkelde verdeel-
sleutels en veel onderhandelingswerk wordt dit geld via door de
minister van Justitie erkende beheersvennootschappen aan de
auteurs van bijvoorbeeld krantenartikelen betaald. Voor digitale
kopieën wordt momenteel niet betaald. Aanvankelijk wensten de
uitgevers geen beroep te doen op een gelijkaardige regeling zoals

deze voor de papieren reproducties. Zij eisten het zogenaamde
exclusieve recht op van zowel de primaire als de secundaire exploi-
tatie van publicaties. M.a.w. een digitale kopie van bijvoorbeeld een
krantenartikel zou nooit mogelijk zijn zonder de toestemming -en
een daaraan gekoppelde vergoeding- van de uitgever. Dit standpunt
is in de praktijk bijzonder moeilijk te handhaven. Digitale kopieën,
of ze nu al dan niet wettelijk toegestaan zijn, zullen altijd en wel-
licht in overvloed tot stand komen.  Binnen het Auteurscollege werd
ongeveer een jaar geleden een werkgroep ‘digitale kopie’ opgericht.
Naast de auteurs zetelen in die werkgroep ook de uitgevers en de
debiteuren, diegene die reprografierechten voor papieren kopieën
betalen. Alhoewel de discussies nog volop aan de gang zijn, rijpt
momenteel bij alle betrokken partijen de idee om voor de digitale
kopie een gelijkaardig systeem zoals van toepassing bij de papieren
kopie in te voeren. Dat betekent dat op alle materiaal dat in staat
is digitale kopieën te verspreiden zoals scanners, CD-roms, harddisk
een heffing zal worden ingevoerd. Hoe die heffing precies zal wor-
den geheven, werd nog niet uitgemaakt. Hoogstwaarschijnlijk
wordt het een jaarlijkse forfaitaire heffing op het voornoemde
materiaal. Waarna de discussies zullen losbarsten wie welk deel van
de koek dient te krijgen.

Auteurs vragen vergoeding voor digitale kopie



De 
Journalist

Actueel

juni 2002 13

“Onze voorkeur gaat uit naar mul-

timediajournalisten”, zegt afge-

vaardigd bestuurder Ernest Bujok

van de RUG. “Dat betekent dat

onze journalisten op stap gaan met

de camera en hun reportage zelf

monteren en klaarmaken voor de

uitzending”. Eerder introduceerde

de RUG dezelfde kostenbesparende

manier van werken bij TV Limburg.

“Cameramannen en journalisten

worden overbodig en we willen meer journalisten op straat, daar

komt het op neer. De VRT stuurt vier mensen op pad voor een

nieuwsreportage, VTM twee en wij één. Op die manier kunnen we

meer nieuws maken aan een lagere prijs”, vervolgt Bujok die veel

verwacht van Olivier Van Raemdonck, de nieuwe hoofdredacteur

die Swa Collier opvolgt. Van Raemdonck werkt tot eind deze maand

als eindredacteur van het dagelijkse magazine Exclusief voor de

commerciële zender VTM. Samen met hem stapt ook Jan Smekens

over naar Kanaal 3. Smekens gaat er als programmadirecteur aan de

slag.

Van Raemdonck schoeit Kanaal 3 op een nieuwe leest en voor de

meerderheid van de voormalige werknemers is er geen plaats meer.

Eind mei liep de arbeidsovereenkomst van alle personeelsleden, met

uitzondering van één journaliste, af. Aanvankelijk zag het ernaar uit

dat de RUG hun contract zou verlengen, maar daar kwam uiteinde-

lijk niets van in huis. “Ik besef dat die beslissing voor de betrokken

personeelsleden zeer dubbelzinnig overkomt, maar we maken een

breuk met het verleden. We hebben met iedereen die voor Kanaal 3

werkt een gesprek gehad en gevraagd of ze zin hadden om mee te

werken aan het nieuwe concept”, zegt Van Raemdonck. “Uit de

groep die positief reageerde hebben we vier mensen gekozen die

volgens ons over de juiste ‘spirit’ beschikken. Uit een tweede test

moest blijken of een journalist bijvoorbeeld ook handig met het

technische aspect van het nieuws maken kan omspringen. Dat we

niemand van de oude ploeg de kans gegeven hebben om bij het

vernieuwde Kanaal 3 aan de slag gaan, klopt niet. We willen immers

niet helemaal van nul herbeginnen, noch de link met het verleden

radicaal uitwissen. Ik wil louter een groep van een achttal jonge

mensen bij elkaar brengen die alles combineert. Het is correct dat

het om een kostenbesparende operatie gaat, maar ik deel de

mening van Ernest Bujok.

Uit het verleden is gebleken dat regionale televisie niet rendabel

was, wij hebben een manier gevonden waarop we zo’n zender wel

rendabel kunnen maken. We gaan niet besparen op het aantal jour-

nalisten, integendeel. De grootste besparingsoperatie slaat op het

technisch materiaal. Het geld dat we daarmee uitsparen, investeren

we in de nieuwe look en nieuwsaanpak van het station”. Of de zen-

der nog verder door het leven zal gaan onder de naam Kanaal 3 is

zeer de vraag. In opdracht van de RUG zoekt het bureau (Noël)

Slangen en partners naar een nieuwe naam voor het station. “Het is

ons vooral opgevallen dat de perceptie van Kanaal 3 in de regio niet

echt positief is.

De verstandhouding met de politici is verzuurd en ook de kijker zit

niet echt op de reportages van de omroep te wachten. Met een

nieuwe naam hopen we daarin verandering te brengen”, stelt Ernest

Bujok. Hoofdredacteur Van Raemdonck nuanceert die visie enigs-

zins. “We peilen inderdaad naar het imago van Kanaal 3. Of we echt

voor een nieuwe naam kiezen valt af te wachten”. Hij is er ook van

overtuigd dat zijn nieuwe ploeg er ten laatste vanaf 1 september in

slaagt om opnieuw dagelijkse journaals te brengen. In de zomerva-

kantie wordt er voor een tijdelijke oplossing gekozen. “In tegenstel-

ling tot bepaalde geruchten verdwijnt Kanaal 3 tijdens de zomerva-

kantie niet van het scherm. In juli en augustus zal het nieuws een

mix zijn van een kabelkrant, waarbij het nieuws in tekstvorm op het

scherm te lezen valt, en reportages.

Lang niet iedereen op de redactie van Kanaal 3 is het eens met de

visie van de nieuwe bazen. Volgens nieuwspresentatrice Jessie De

Caluwé, die te horen kreeg dat er voor haar geen rol meer is weg-

gelegd bij de zender, blaast de nieuwe wind ijskoud in het gezicht

van de voormalige personeelsleden. “Kanaal 3 had een uitzendver-

gunning gekregen voor negen jaar, die afliep op 31 mei 2002.

Iedereen hoopte dat de RUG de contracten gewoon zou verlengen,

maar in de plaats daarvan werd hen gevraagd om voor alles inzet-

baar te zijn. Ze hebben zelfs twee technici gevraagd om deel te

nemen aan een redactionele proef. Zelf ben ik niet gevraagd voor

‘De VRT stuurt vier mensen op pad voor een
nieuwsreportage,VTM twee en wij één’
Bij de regionale televisieomroep Kanaal 3 (Aalst-Dendermonde) verloor eind vorige
maand een aantal journalisten en technici hun baan. Vanaf 1 juli neemt de Regionale
Uitgeversmaatschappij (RUG) het exploitatiecontract van Roularta Media Groep over. De
RUG kiest voor een andere manier van televisie maken: de journalisten worden geacht
alles zelf te doen. Interviewen, filmen, het geluid opnemen en zelf monteren.

Kris Vanderhaegen

Olivier Van Raemdonck

Fo
to

: J
oh

an
 M

ar
te

ns



De 
Journalist

14 juni 2002

Actueel
een gesprek. Ik mocht het nieuws vernemen toen ik uit de studio

kwam. Op een avond werd me gezegd dat er voor mij geen plaats

was binnen het nieuwe concept. Mijn collega Tine Slossen heeft in

de krant mogen lezen dat ze ontslagen was”.

“Voor mezelf is het jammer, maar voor de mensen die op straat

staan is het een drama. Het ging stuk voor stuk om twintigers met

kinderen die allemaal het gevoel hebben dat bij Kanaal 3 de kip met

de gouden eieren, namelijk de goed draaiende redactie, wordt

geslacht. Ik ben benieuwd naar het resultaat van de nieuwe aanpak.

Maar als ik in het vorige nummer van De Journalist Bart Van

Lysebeth, voorzitter van de vzw achter Kanaal 3, hoor zeggen dat

de technische kwaliteit van de reportages van ondergeschikt belang

is, dan heb ik daar mijn bedenkingen bij. Mijn wantrouwen wordt

gevoed als ik kijk naar de manier waarop het nieuws deze maand

tot stand komt. De redactie wordt bemand door één journalist en

een aantal stagiairs, kortom door twee man en een paardenkop”. Als

klap op de vuurpijl blijkt het ontslag van Jessie De Caluwé kafkai-

aanse allures aan te nemen. De nieuwspresentatrice kreeg van de

vzw Kanaal 3 te horen dat ze niet meer welkom was, terwijl zij een

contract tekende met Roularta Media Groep, de vorige exploitant

van Kanaal 3. “Ik heb nog steeds geen ontslagbrief in de bus gekre-

gen of een mededeling dat mijn contract aangepast wordt. Zolang

dat niet gebeurd ben ik nog altijd in dienst bij Kanaal 3, zo neem ik

aan”.

Dat het al een tijdje financieel niet botert bij de regionale

omroepen is al lang geen publiek geheim meer. Vorig jaar trok

Roularta Media Groep zich terug uit Ring-tv (Halle-Vilvoorde) en

moest de Vlaamse overheid eenmalig 743.680 euro overhandi-

gen om het station van de ondergang te redden. Kanaal 3 vond

een redder in de RUG, maar die legt de zender een drastische

ommezwaai op. Alsof het allemaal nog niet genoeg is hangt alle

regionale zenders nog een financiële verrassing boven het hoofd.

Regionale zenders mogen naast regionale, ook nationale recla-

mespotjes uitzenden. Die nationale spotjes worden geronseld

door RTVM, de gezamenlijke reclameregie van de zenders. Ieder

jaar raamt RTVM het bedrag dat netto omgezet zal worden.

Iedere maand krijgt iedere omroep 1/12 van het geraamde

bedrag. Twee keer per jaar wordt een afrekening gemaakt: op 30

juni en 31 december. Indien de omzet de raming overtreft, krij-

gen de zenders extra geld in het laatje. Indien de omzet lager ligt

dan de raming, dan moeten de zenders een deel van het reeds

uitgekeerde bedrag terug betalen. Nu blijkt uit de eerste resulta-

ten dat RTVM gedurende de eerste zes maanden van dit jaar

amper 40 procent van de geraamde omzet heeft binnengehaald.

Dat betekent dat de zenders 60 procent van het reeds uitge-

keerde bedrag sinds januari zullen moeten terugstorten. Voor de

noodlijdende regionale omroepen betekent dit alweer een streep

door hun rekening. Het is zeer de vraag of een kleine, fragiele

zenders als Ring-tv dat bedrag zal kunnen ophoesten. Nu al

wordt de boekhouding daar gratis verricht door een lid van de

raad van bestuur. Of hoe kleine zenders creatieve overlevings-

strategieën bedenken om het hoofd boven water te houden. (KV)

Regio-tv: de afrekening volgt

We hebben het nog eens uitgerekend: van de 2.189 Vlaamse

beroepsjournalisten die erkend waren tot 2002, hebben er totnog-

toe 1.722 hun erkenning (en de bijhorende persdocumenten) ver-

nieuwd. Dat komt neer op ruim 300 eerder erkende journalisten die

nog geen aanvraag tot hernieuwing hebben ingediend. Onder hen

147 zelfstandigen. En toch is het nog niet te laat ! Soepel als we

zijn, legden we de datum van afsluiting van de hernieuwingsaan-

vragen vast op 31 juli 2002. Wenst u dus alsnog een hernieuwing te

bekomen, dan kan u het passende aanvraagformulier bekomen op

het VVJ-secretariaat: tel. 02/235.22.70 - fax 02/235.22.72 -

www.journalist.be. Vraag naar Lisbeth Moons.

In het geval u past voor een hernieuwing, doet u ons een plezier

door dit schriftelijk te bevestigen aan de Erkenningscommissie,

Résidence Palace blok C, lokaal 2.226, Wetstraat 155, 1040 Brussel

- fax. 02/235.22.72. Meer info bij Martine Joos op tel. 02/235.22.65.

Mogelijkheid drie is natuurlijk dat u helemaal niets van zich laat

horen. In dat geval wacht u de vergeetput als straf. Of om precies

te zijn: dan brengen we uw gegevens automatisch over naar onze

archiefdatabank.

(LM, MJ, PD)

Hernieuwing persdocumenten 2002-2006 -
nog net niet te laat



De 
Journalist

Boeken

juni 2002 15

De Commissie van Beroep, die zich in tweede aanleg moet bui-
gen over het erkennen van de titel van beroepsjournalist, is op
23 mei in vergadering bijeengekomen in het Résidence Palace.
Hoe lang het precies geleden was dat iemand een beroep
gedaan had op de Commissie van Beroep, is niet echt duidelijk.
Zeker langer dan de commissie in deze samenstelling zetelt.
Het dossier van Ann Deceunynck, journalist bij dit blad, werd
onder de loep genomen. N.a.v. de herziening van de persdocu-
menten had de Erkenningscommissie in september de perskaart
van Ann ingetrokken. Het behartigen van de belangen van de
beroepsjournalisten via het schrijven van hun blad, was voor de
Erkenningscommissie géén argument dat het behoud van de
perskaart rechtvaardigt. Omdat Ann acht maanden later nog
altijd de mening was toegedaan dat het behartigen van de
belangen van de beroepsjournalisten wél een valabel argument
is dat recht geeft op deel uitmaken van de groep, formuleerde
zij opnieuw dezelfde argumentatie. Met succes. De beslissing
van de Erkenningscommissie werd hervormd, zoals dat juri-
disch heet. ••• Op 6 mei is Winand Fadeux overleden aan de
gevolgen van een slepende ziekte. Winand was jarenlang een
gewaardeerd cameraman bij ENG-Videohouse. ‘Hij kon motive-
ren en bovenal ook relativeren in een soms vluchtige nieuws-
wereld’, aldus Walter Vanderstukken. ••• Binnen De Persgroep
is niet iedereen lovend over de aanpak bij Blik. Rudy Collier stak
dit zelfs in zijn krantenkolommen niet onder stoelen of banken.
Hij lanceerde een oproep om het blad niet meer te kopen. Ook
het informele circuit laat aan duidelijkheid niets te wensen
over. ‘Interne demarches leiden niet tot verbetering van de
inhoud van het blad, maar fnuiken alle pogingen tot ernstig
werk’, klinkt het moedeloos. ‘Een moeizaam opgebouwde repu-
tatie - Blik bestaat veertien jaar - wordt wekelijks aan scherven
gegooid’. ••• Bert De Graeve zal tijdens zijn laatste weken aan
de top van de openbare omroep nog wél de beslissingen nemen
die van hem verwacht worden, maar zwijgt in het openbaar.
Geen interviews meer. Dat in Knack was het eerste (na het ont-
slag), en ook het allerlaatste. Deze beslissing nam De Graeve
volgens zijn woordvoerder na lang en rijp beraad. ••• Johan De
Boel, die tot december 2001 directeur was bij de regionale
Antwerpse zender ATV, is sedert 1 juni aan de slag als commer-
cieel directeur van de Antwerpse Zoo. ••• Van de hand van Het
Nieuwsblad-collega Dirk Musschoot verscheen zopas een boek
‘Wij gaan naar Amerika - Vlaamse landverhuizers naar de
Nieuwe Wereld 1850-1930’. Het boek werd uitgegeven bij
Lannoo en kost 22,50 euro. ••• Van voormalig journalist Marc
Platel, huidig hoofd van de Studiedienst van de N-VA, ver-
scheen zopas ‘De Belgen en hun eigenzinnige koning’. Dit boek
werd uitgegeven bij Houtekiet en kost 15,90 euro. ••• Het
Fonds Pascal Decroos heeft laten weten dat de gloednieuwe
Vereniging van OnderzoeksJournalisten (VVOJ) zichzelf aan de
buitenwereld voorstelt in Amsterdam. Het Fonds deelde nog
mee dat het voortaan ook belangstelling heeft voor scripties
van studenten. Niet alleen is een ‘hoog wetenschappelijk
niveau’ van de scriptie vereist, maar het werk moet ook als
basis dienen voor een opmerkelijk journalistiek verhaal/artikel.

Onder embargo

Voor een kritiek op Bruno Vanspauwen’s boek “
De Miljoenen van de Morgen” is er wellicht geen
méérzeggende titel te vinden. En toch heeft dit
land van ons regelmatig een socialist op het
departement van Economische Zaken weten zit-
ten. “Le bel Edmond” Leburton, bijvoorbeeld, of
de Heer  Claes Willy uit het verre Limburg of nog
de Dendermondse  denkreus Norbert  De

Batselier, enfin op de muren van de Brusselse de Meeüssquare ont-
breken zeker de rode strepen niet. 
Wie er als de kippen bij wil zijn, om uit te leggen, dat “Economische
Zaken”  iets anders is dan “commerce”  moet - in elk geval voor wat
de steller van dit stukje betreft - zijn liedje op een ander gaan zin-
gen.  Zonder “commerce” geen economie en er is wezenlijk geen filo-
sofisch verschil tussen het meesterlijk uitvoeren van een elektronisch
beursmaneuver en het neerkwakken van ongeveer 200 gram witte
kaas op een papiertje gelegen op de weegschaal van de kruidenier
om de hoek.
Deze introductie uitsluitend en alleen om uit te leggen, dat het werk
van Vanspauwen wemelt van grote namen uit de socialistische partij
van de jongste vijfentwintig  à dertig  jaar en dat hij daar vooral - en
wellicht  ongewild - mee bewijst wat voor hopeloze klunzen dat stuk
voor stuk waren, toen ze plots niet meer met economie uit een boek
maar met commercie op het terrein werden geconfronteerd.  Voeg
daarbij hun ongebreidelde politieke ambities (ze waren tenslotte
politici en geen handelaars), een partijvoorzitter als Van Miert die bij
de sympathieke oude wijfjes van de gepensioneerdenbond zo verte-
derend overkwam maar die in werkelijkheid een ongenietbare
Streber was en nog een paar “jonge wolven” stijl Louis Tobback,
Freddy Willockx, enz. Het was een veelbelovende bende daar aan de
Brusselse Keizerslaan, toen de partijkrant “Volksgazet” failliet werd
verklaard en de Gentse “Vooruit” de tocht uit de gangen van de han-
delsrechtbank voelde waaien.
Aangevuld met nog een paar verheven persoonlijkheden zoals Frank
Van Acker ging deze groep nu eens eindelijk een kwaliteitskrant voor
de linkse intellectueel op de markt brengen en om te laten zien, dat
elke vorm van fanatisme hun vreemd was benoemden ze een vroe-
gere Leuvense studentenleider, “de heer Paul Goossens”, tot hoofdre-
dacteur. Daarover - en vooral over diens mislukken in zijn poging om
in Vlaanderen een “progressief dagblad” aan de man te brengen
(althans aan commercieel gezien voldoende “mannen”)  - handelen
de “ Miljoenen”  van Vanspauwen. Later duiken in het boek de opvol-
gers op en wordt nogal gedetailleerd het uitbouwen van de huidige
machtsstructuur en het opgaan in de niet zo direct om zijn linkse
sympathie bekende Van Thillo-clan, uit de doeken gedaan. 
De lezer die het boek zou kopen om te weten te komen hoeveel mil-
joenen de  Socialistische Gemeenschappelijke  Actie (SGA) in het lan-
ceren van deze krant heeft gestopt, komt bedrogen uit.  Het staat er
niet in.  ‘t Is wel veel geld geweest. Sommige onderdelen van de SGA
(of hoe ze het ding tegenwoordig ook noemen) betalen nog altijd.
Er zijn sjieke villa’s in de Antwerpse Kempen waar daar af en toe nog
eens mee gelachen wordt.

“Ne socialist, meneer,
die kent niks van com-
merce...” 

Wout Pittoors

Fo
to

: J
oh

an
 V

an
 C

ut
se

m



De 
Journalist

16 juni 2002

Actueel

Georges Leekens leidde België naar het WK van 1998 in Frankrijk.
Een droomstart had zijn relatie met de pers niet bepaald genomen:
zijn aanstelling werd wereldkundig gemaakt door een perslek.
(Leekens had nog een contract bij Moeskroen.) De toon was gezet.
Tijdens het tornooi speculeerde de pers dat Leekens contacten
onderhield met het Nederlandse Vitesse, wat de sfeer geenszins ten
goede kwam. Na een WK-campagne waar, vooral sportief, veel mis
liep, trok Leekens zijn conclusies en stapte hij op.
In augustus 1999 kreeg de Frantalige pers haar zin en werd Robert
Waseige selectieheer. Het Belgische journaille reageerde enthou-
siast op de maiden-match van Waseige: een spectaculair 5-5 gelijk-
spel in Nederland.
Op Euro 2000 was België het eerste gastland van een eindronde dat
er niet in slaagde zich te kwalificeren voor de tweede ronde. Toch
bleef de pers mild en mocht Waseige verder werken. De pers appre-
cieerde vooral de rust die Waseige bracht na de discipline die
Leekens predikte.
Na de eerste kwalificatiewedstrijd sloeg de pers het roer om: België
kon geen afstand nemen van Kroatië. De pers voorspelde het ont-
slag van Waseige als de volgende wedstrijden geen resultaten
brachten. Die resultaten volgden wel en Waseige bleef in het zadel.
Voor de wedstrijd tegen Schotland leken de rollen opeens omge-
draaid: nu ging de bondscoach in de aanval tegen de pers. Hij blies
een persconferentie af: ‘Ik kom niet voor mensen die alleen nega-
tief zijn.’ Ook een interview met Philippe Léonard, een door hem
geweerde speler die kritiek leverde, stuitte hem tegen de borst.

Communautair

Na de wedstrijd tegen Finland (4-1 verlies) trok de coach, net als de
pers, hard van leer tegen de spelers. Na moeizame overwinningen
met een matig spelpeil tegen bescheiden tegenstanders als San
Marino en Letland gebeurde hetzelfde.
De kwalificatie voor het WK werd wel bewerkstelligd en dus kreeg
Waseige lof voor zijn werk. Toch plaatste de (Vlaamse) pers enkele
kanttekeningen. Bijna elke wedstrijd werd de Franstalige spelmaker
Johan Walem gecontesteerd. De ook al Franstalige kapitein Marc
Wilmots, door Waseige incontournable genoemd, werd meermaals
in vraag gesteld.
Dit communautair aspect valt niet te onderschatten. De Franstalige
pers koos in 1998 en masse de kant van Enzo Scifo tegen Leekens.
De Vlaamse pers was milder in zijn kritiek. Nu de nationale oefen-
meester een Waal is, halen de Vlaamse media uit, maar de algeme-

ne opinie is dat Waseige voorlopig gespaard wordt door de pers.
De laatste voorbereidingswedstrijden stond Waseige duidelijk onder
druk. Op uitlatingen van ex-voetballer en nu collega-trainer Franky
Van der Elst in de media reageerde hij geprikkeld. Toch maakte Van
der Elst in grote lijnen dezelfde analyse als de bondscoach. Ook de
entourage moest het ontgelden: Waseige laakte het gebrek aan
enthousiasme voor het WK.
De contractperikelen van Waseige speelden duidelijk hun rol: net
voor de afreis naar Japan tekende hij een contract bij Standard.
Sommige media bestempelden Waseige als een leugenaar. Immers:
terwijl hij elk contact met Standard ontkende, bevestigde de club
zelf dat de onderhandelingen al een tiental dagen aan de gang
waren. De KBVB van haar kant geloofde steeds dat Waseige zijn
contract zou verlengen.
De sfeer liep bij de afreis van de Rode Duivels naar Japan zelfs zo
uit de hand, dat de AVBB met een communiqué op de proppen
kwam. Volgens de AVBB verwijt Waseige de media een overdreven
kritische, te negatieve en te weinig vaderlandslievende houding ten
overstaan van de nationale voetbalploeg. De AVBB stelt dat de
bedoeling van de pers is om te informeren, opiniëren en duiden.
Chauvinisme behoort niet tot dat lijstje. De verantwoordelijkheid en
de vrijheid van de pers om haar werk te doen mag niet belemmerd
worden door de bondscoach of een andere overheid.
Pers en bondscoach: het blijft een complexe en netelige verhou-
ding. Sinds Guy Thys waren problemen met de pers de rode lijn in
het beleid van de bondscoaches. Is de vraag niet veeleer of het de
taak van de bondscoach, de sportief verantwoordelijke, is om het
mediabeleid in handen te nemen?

Relatie pers-bondscoach weer richting vriespunt
Voor de zesde keer op rij is België van de partij op de eindfase van een WK voetbal. Uniek
voor zo’n klein land. Maar we wennen er wel aan. Zoals we ook wennen aan het gege-
ven dat onze sportpers na de jongste tornooien steeds als een oorzaak voor het falen
van de Rode Duivels wordt aangehaald. Bondscoach na bondscoach lijkt zijn tanden
stuk te bijten op de kritiek van de sportpennen.

Domien Struyven



De 
Journalist

Mens achter het nieuws

juni 2002 17

De Gentenaar Hans Vandeweghe ontkent niet dat hij stilaan in de situ-
atie van een luxepaard zit. Hij is in de sportverslaggeving gerold, omdat
hij als topsporter ook wel eens iets wilde schrijven. Tot 1989 bleef hij
aanwezig in de Belgische volleybaltop. Hij stopte die sportcarrière in de
tweedehoogste volleybalreeks. De combinatie met de journalistiek werd
op dat moment te zwaar. Toch is Vandeweghe sindsdien niet alléén jour-
nalist geweest.
Bij De Morgen  kan Vandeweghe bogen op een lange geschiedenis. Die
startte in 1976 toen hij medewerker werd aan de Vooruit. In 1978
maakte hij de start van De Morgen mee. Ook toen De Morgen tot het
absolute dieptepunt zakte, bleef Vandeweghe aanwezig. Wél pikte hij
vanaf die periode een graantje in Nederland mee. En later méér dan een
graantje. In 1993 kwam hij terecht bij Weekbladpers in Gouda, waar hij
nu adjunct-hoofdredacteur is van Sport International.
Op de evolutie van sportnieuws in de kranten heeft Vandeweghe nogal
wat kritiek. ‘De slag om de populaire krant wordt via de sport gevoerd.
Iedereen moet zich er best van bewust zijn dat dit leidt tot vervlakking
en verschraling van het aanbod. De kwantiteit van het aanbod haalt het
op de kwaliteit. Op de sportbladzijden wordt nieuws gedumpt. En mate-
riaal wordt veel te vaak gerecycleerd. Ongetwijfeld lezen de mensen dat
allemaal graag. Ik denk dat de top van de Nederlandstalige sportjour-
nalisten in Vlaanderen te vinden is, maar Nederland heeft een beter
middenveld en basisniveau’.
Van die verhalen die nu tijdens het WK in Japan geschreven worden,

weet je op voorhand wat de teneur zal zijn. De journalist die er naartoe
reist, krijgt een cultuurschok en begint daarover te berichten.
Internationaal tennis kennen de redacties nog zo lang Justine Henin en
Kim Clijsters het goed doen. Maar als die twee een balletje misslaan, dan
is het tennis uit de Belgische pers verdwenen. De andere sporten komen
helemaal niet meer op een ernstige manier aan bod.
Het is een kwalijke tendens dat er eigenlijk alleen nog aandacht besteed
wordt aan voetbal en wielrennen. Die overbelichting leidt tot een duo-
cultuur van self fullfilling prophecy. Iedereen wil voetbal en wielrennen
zien, én doen. Die tendenzen hebben een weerslag op de sport zelf. Onze
pers creëert heldjes onder de kerktoren, van Lommel tot Moeskroen.
Gelukkig gaan die journalisten nog op een verantwoorde manier tewerk.
En staan er geen journalisten aan de voordeur te wachten als zo’n BV
zijn huis uitkomt. Maar het evenwicht met écht internationaal bekende
sportkampioenen is wel volledig zoek.
En de basisberichtgeving, die zal in de toekomst nog afnemen in de
kranten. Op wereldvlak wordt die nu al algemeen aangeboden via web-
sites. Persoonlijke websites van spelers, en websites van grote clubs, zijn
schitterende informatiebronnen. Hoe futuristisch is het beeld nog dat in
de huiskamers een computer ingelogd wordt waar het nieuws meteen
op te zien is?
En dan heb je de dictatuur van de quotes nog. Waarom wordt er nog zo
weinig gewoon beschreven wat er gebeurt? Daar dienen journalisten
toch voor. Ik maak geen verwijt aan de jonge generatie sportjournalis-
ten. Zij draaien maar mee. Maar het is wel belangrijk dat ze beseffen dat
ze zo gauw ze kunnen, hieruit moeten stappen. Dat ze wat afstand moe-
ten leren nemen. Te weinig journalisten komen daaraan toe. Er zijn ook
journalisten die sport tot een soort staatszaak verheffen. Dat komt door
het feit dat ze - omwille van een of andere frustratie - gewoon zichzelf
willen profileren. Het incident Waseige is daar een voorbeeld van. Sport
blijft toch eigenlijk maar sport. 
Te veel Vlaamse sportjournalisten zijn eigenlijk voetbalsupporters die
toevallig kunnen schrijven. Maar zij zien het groter geheel niet.
Achtergronden van de voetbalwereld, financiële moeilijkheden van
clubs, daar hebben zij te lang geen belangstelling voor gehad.
Journalisten zouden toch kritisch moeten zijn als de sport bijvoorbeeld
pleit voor fiscale voordelen voor voetballers. Het Belgisch voetbal zit al
vol financiële voordelen. Zelf heb ik ooit een stuk geschreven, dat is ver-
schenen in de Financieel Economische Tijd, nadat een collega mij had
gesignaleerd dat er een doctoraatsthesis was gemaakt rond de vraag
waar er in Vlaanderen een topclub zou kunnen ingeplant worden.
Razend interessant, maar de collega vond het te moeilijk terwijl het
wereldnieuws was. Enfin, in België dan.

Hans Vandeweghe: ‘Sportjournalisten
zouden meer afstand moeten nemen’
‘Bij De Morgen ben ik drie maal vertrokken, en drie maal teruggekeerd. Ik zit er nu in een
liberorol. Ik schrijf columns, help mee op de redactie. Ik reik vooral ook ideeën aan. Ik ben
elke week één dag op deze redactie aanwezig. Eén dag vind ik goed. Nuttig, nodig. De
sfeer van de redactie hééft iets. En ik kan er de Belgische gazetten lezen.’

Ann Deceunynck

Hans Vandeweghe

Fo
to

: J
oh

an
 V

an
 C

ut
se

m



De 
Journalist

18 juni 2002

Actueel

‘Demoniseren (...) als kwaad beschouwen, duivels voorstellen’, luidt

Van Dales toelichting bij de meest populaire mediaterm van dit

moment. Sinds 14 maart klinkt het werkwoord voortdurend en

overal. 

Op die dag werd de controversiële Nederlandse politicus Pim

Fortuyn ‘getaart’ naar aanleiding van de presentatie van zijn partij-

programma in boekvorm. Na zijn besmeurde stropdas te hebben

verruild voor een schone, verklaart hij aangedaan: “de Nederlandse

politiek is verantwoordelijk voor de demonisering van mijn per-

soon.”

Hij windt evenmin doekjes om zijn minachting voor media die hem

‘in de extreem-rechtse hoek plaatsen’. En dat is gebeurd: columnist

Matty Verkamman dichtte ‘de vuile, kale nepprofessor’ in dagblad

Trouw ‘de intelligentie van Hitler en de charme van Himmler’ toe.

Columnist Marcel van Dam noemde Fortuyn al eens een ‘buitenge-

woon minderwaardig mens’ en beschrijft hem later in de Volkskrant

als ‘onvervalste anti-islamiet’.

Demoniseren gedemoniseerd

Het woord ‘demonisering’ zingt, in afwachting van bevestiging, nog

lang rond. En die bevestiging komt er voor velen op 6 mei: met de

liquidatie van Fortuyn. Het wordt het startsein van de ‘zie je wel-

consensus’ en daarmee wordt de hetze waarvan Fortuyn pers en

politiek had beschuldigd, in zijn nagedachtenis, een hetze tegen de

beschuldigden.

Vrijwel direct na zijn dood stroomt het Haagse Binnenhof vol met

woedende mensen. ‘Melkert moordenaar’, ‘Kok moordenaar’,

‘Rosenmöller moordenaar’, klinkt het. Uit de die avond gehoorde

vox pop blijkt dat menigeen niet alleen linkse politici, maar ook de

vaderlandse pers medeverantwoordelijk acht voor de moord op

Fortuyn: ‘demonisering is moord’, wordt er geroepen. De toon is

gezet.

Een dag na Fortuyns overlijden, gaat een aantal belangrijke

Nederlandse mediavertegenwoordigers de discussie aan in het

VARA actualiteitenprogramma B&W. Op de vraag of zij als media

hebben bijgedragen aan een klimaat waarin Fortuyn kon worden

vermoord, geven zij niet thuis. De aanwezige gasten wassen hun

handen in onschuld: zij hebben toch slechts hun werk gedaan? Een

controversiële man kritisch gevolgd? 

Het is een onbevredigende conclusie voor de aanhangers van de

vermoorde politicus. Een enkeling zorgt ervoor dat journalisten die

boodschap onmiskenbaar verstaan: parlementair verslaggever Frits

Wester krijgt voor zijn huis een klap op zijn hoofd, de politiek-

redacteuren van het NOS Journaal worden met de dood bedreigd.

Al met al krijgt de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ)

tal van meldingen binnen van (doods)bedreigingen en geweldple-

ging. Voortaan gaan niet alleen politici, maar ook journalisten

begeleid door een bodyguard aan het werk.   

Aanklagers aangeklaagd

Twee dagen voor de verkiezingen, op 13 mei, vertalen de advocaten

Spong en Hammerstein de publieke aanklacht in een officiële.

Matty Verkamman en het dagblad Trouw, Marcel van Dam, de gehe-

le redactie van NRC Handelsblad en enkele politici worden, in

opdracht van wijlen Pim Fortuyn, aangeklaagd wegens het aanzet-

ten tot haat.

Toegegeven, de woordkeus van de aangeklaagden is niet bepaald

mild geweest. Maar is het niet zo dat wie kaatst de bal moet ver-

wachten? Dat journalisten de waakhonden zijn van de democratie?

Dat columns polemisch zijn? En Nederland zowel vrijheid van

meningsuiting als persvrijheid kent?

De aangeklaagde media verwerpen de klacht dan ook. Zij zijn van

mening dat met de aanklacht het vrije woord in het geding is en dat

zij nu op hun beurt worden gedemoniseerd. De NVJ overweegt een

tegenaanklacht in te dienen, maar ziet daarvan af omdat zij ‘niet

ook zelf wil bijdragen aan de spelverruwing’. 

Vijf advocaten hebben sindsdien wel een tuchtklacht ingediend

tegen Spong en Hammerstein. En de omroeporganisatie VPRO

tekent op eigen wijze protest aan: middels een handtekeningenac-

tie voor de persvrijheid en tegen de Amsterdamse advocaten.

Niet elke journalist is echter overtuigd van de onschuld van media

inzake Pim Fortuyn. De hoofdredactionele leiders van het opinie-

weekblad HP/De Tijd, Henk Steenhuis en Gerard Mulder vinden dat

journalisten weldegelijk hebben bijgedragen aan het haatklimaat

De ‘welles-nietes’-discussie over demonise-
ring in de media: Demoniseren(de) media?
Pim Fortuyn betichtte pers en politiek ervan. Na zijn dood doen de advocaten Spong en
Hammerstein dat officieel. Journalisten en politici geven niet thuis en het volk is er nog
steeds niet uit: demoniseren(de) media? Een reconstructie van de schuldvraag. 

Helen Johnson



waarin Fortuyn is omgebracht. Volgens hen hebben velen Fortuyn

afgeschilderd als een slecht en gevaarlijk mens, waardoor domme

mensen zich geroepen zouden kunnen voelen om dat kwaad te

bestrijden.

Ook Spong en Hammerstein houden voet bij stuk. Op 4 juni jl.

besluit het Rotterdamse Openbaar Ministerie niet tot vervolging

van de aangeklaagden over te gaan, omdat de uitspraken over

Fortuyn waren gericht op zijn politieke gedachtengoed, niet zijn

persoonlijke levensovertuiging. De heren advocaten hebben sinds-

dien aangegeven hier geen genoegen mee te nemen en verzoeken

daarom het Hof het OM te dwingen de aangeklaagden te alsnog

vervolgen. Demonisering of geen demonisering? Het laatste woord

is hierover nog niet gezegd.

Schuldig of onschuldig?

De discussie is dus inmiddels beland op welles-nietes-niveau. De

enige zekerheid is vooralsnog dat er onenigheid bestaat over de

schuldvraag. Mediadeskundige Els De Bens, verbonden aan de

Rijksuniversiteit Gent, heeft naar aanleiding van de Kosovo-oorlog

onderzoek gedaan naar de demonisering van Milosovic. Destijds is

zij tot de conclusie gekomen dat media zich bij tijd en wijle wèl

schuldig maken aan demonisering.

Is dat volgens De Bens ook het geval geweest inzake Pim Fortuyn?

“Pim Fortuyn was geen gedemoniseerde politicus. De media hebben

zich ten opzichte van zijn persoon genuanceerd opgesteld. Er werd

niet enkel zwart-wit over hem bericht. Als media medeverantwoor-

delijk zijn voor een klimaat waarin er politieke moorden worden

gepleegd, zouden er veel meer politici voor hun leven moeten vre-

zen! Over vergelijkingen met nazi-kopstukken moet natuurlijk niet

lichtzinnig worden gedaan, maar de pers ook heeft meegewerkt aan

Fortuyns enorme populariteit. Pim Fortuyn is vermoord door een

gek, niet door de media.”

Desondanks weet De Bens dat de pers niet geheel is vrij te pleiten

wanneer het om demonisering gaat: “Met name in oorlogssituaties

maken media zich schuldig aan demonisering. Sadam Hussein,

Arafat en Milosovic zijn daar goede voorbeelden van. Ten tijde van

de Kosovo-oorlog, gingen journalisten bijvoorbeeld te makkelijk

mee in het standpunt van de Navo en werd er een eenzijdig beeld

geschetst van Milosovic en de Serviërs. Die situatie werd tot een

‘good guy versus bad guy-verhaal’ gereduceerd. Terwijl dergelijke

conflicten veel complexer zijn dan dat.”

Volgens De Bens zijn er een aantal achterliggende factoren te noe-

men waardoor journalisten over gaan tot demonisering:

“Journalisten vandaag de dag staan onder zware tijdsdruk. Wanneer

zij daarnaast niet genoeg kennis bezitten over een kwestie, gaan zij

te makkelijk mee in een eenzijdige visie zonder deze gedegen na te

trekken. Ik heb begrip voor de moeilijkheden waarmee journalisten

te maken hebben, maar als je iets opschrijft moet je er zeker van

zijn; een schoon geweten hebben.”  

Schoon geweten, of niet: de verdachten van Fortuyn-demonisering

hangt een proces boven het hoofd. Hoe schat De Bens in dat geval

hun kansen in? “Die twee advocaten gaan aan het kortste eind trek-

ken. De pers is immers vrij!” Laten we dat ook zo houden. 

De 
Journalist

Actueel

juni 2002 19



“Rijden op waterstof. Een fata morgana ?”

“Reeds realiteit ! 

Met de innovatieve technologie van BASF.”

BASF is actief betrokken bij de ontwikkeling
van auto's die rijden op brandstofcellen.
Zo ontwikkelde BASF een revolutionaire
katalysator die zorgt voor een probleem-
loze energietoevoer voor de NECAR 5, het
prototype van een auto op waterstof van
Daimler Chrysler. De BASF-katalysator zet de

vloeibare brandstof, methanol, om in water-
stof die noodzakelijk is voor de brandstof-
cellen. Eenvoudig, veilig en milieuvriendelijk.
Op deze manier staat BASF vandaag al op
de eerste plaats aangaande alternatieven
voor energievoorziening en mobiliteit.
Persdienst: 03/561 21 51, www.basf.be

De segmenten van BASF:
Chemische producten, Kunststoffen en
vezels, Veredelingsproducten, Gewas-
bescherming en voeding, Olie en gas

Innovatief denken. Verantwoordelijk handelen.


