
DDee JJoouurrnnaalliisstt
Magazine van de VVJ

22 mei 2001 - nummer 33 - Verschijnt veertiendaags -  V.U.Ann Deceunynck, p/a Internationaal Perscentrum Vlaanderen, Grote Markt 40, 2000 Antwerpen

België-Belgique
P.B.

8900 IEPER 1
3/8136

AAffggiifftteekkaannttoooorr IIeeppeerr

RRRRoooollll   vvvvaaaannnn  ddddeeee  ppppeeeerrrrssss  iiiinnnn  ddddeeee  zzzzaaaaaaaakkkk  SSSSaaaauuuuwwwweeeennnnssss

JJJJoooouuuurrrrnnnnaaaallll iiiisssstttt  JJJJaaaannnn  LLLLaaaammmmbbbbiiiinnnn  oooovvvveeeerrrrlllleeeeddddeeeennnn

UUUUiiiittttrrrreeeeiiiikkkkiiiinnnngggg  NNNNiiiikkkkoooonnnn  ffffoooottttooooppppeeeerrrrsssspppprrrriiii jjjjzzzzeeeennnn



8-9-10-11

Inhoud

4
5

Actueel

(Belga) - Bronvermelding kan beter

Dexia-Persprijzen uitgereikt

Jan Lambin: geen carrièreplanning

‘De laatste reis’

fo
to

: P
hi

lip
pe

 L
eb

ea
u

6
7
8
9

10

Dossier

Harde informatie uit ondemocratische bron

En de week eindigde met schieten op de boodschapper

De Beelden met Sauwens

VTM de bevriende zender van het Vlaams Blok?

Verantwoordelijkheid neemt toe

Geen stap te ver

11
Nieuws uit de verenigingen

Standpunt Zelfstandigen over auteursrechten

Oproep: ‘Het leven zoals het is... van een freelancer’

2 22-05-2001

13

Mens achter het nieuws

Herman Sourbron: Soms schrijf ik een lezersbrief

12
Actueel

Europese fotoprijzen voor Stephan Vanfleteren

12Onder embargo

Johan Sauwens:

Exit na een mediastorm.

14

15

Actueel

De broekzak-vestzakoperatie van RMG

Paritair Comité voor de geschreven pers?

Vliegende reporter landt in Brussel



De 
Journalist

22-05-2001 3

Soms dringt een thema zich op. Na de door het Vlaams Blok georkestreerde liquidatie van
Vlaams minister Johan Sauwens, kan je als journalistenblad moeilijk anders dan proberen
na te gaan of de veel bekritiseerde rol van de pers in deze zaak ook echt voor kritiek vat-
baar was. Om te beginnen een vaststelling: Johan Sauwens had zichzelf heelwat miserie
en de politieke wereld een sensationele week kunnen besparen door niet naar de bijeen-
komst van het Sint-Maartensfonds te gaan. Dat een krant daar al of niet via een tip ach-
ter komt en bericht over brengt is verder de normaalste zaak van de wereld, al stellen we
vast dat ook bij De Morgen de dictatuur van de lekkere titels heerst. De kop ‘Sauwens
bouwt feestje met Vlaamse SS’ suggereert immers iets heel anders dan de nogal saaie kof-
fieklets-achtige toestand waarover het bleek te gaan.  Wat er daarna gebeurde werd poli-
tiek geregisseerd. Door SP en Agalev, die na enige aarzeling toch het ontslag van Sauwens
eisten, maar vooral door het Vlaams Blok, dat er terecht op gokte dat SP en Agalev in een
opbod met elkaar verzeild zouden geraken. En toen bleek dat de VLD en de publieke opi-
nie nog niet helemaal overtuigd waren, gooide het Blok er de videobeelden bovenop. Niet
door de band gewoon vrij te geven, maar door hem te tonen aan de Wetstraatpers, met
deskundige commentaar. Want lang niet elke journalist weet waar welke leuzen en rune-
tekens  precies voor staan. En de kracht van het beeld is zo sterk dat het Sauwens de das
omdeed, zelfs zonder dat het te zien was. Want buiten het twintigtal journalisten dat die
woensdag in het Vlaams parlement aanwezig was, heeft niemand de beelden te zien
gekregen. Maar toen die journalisten aan de politici vertelden dat de beelden bestonden,
was het lot van de Bilzenaar bezegeld. Hebben wij, de journalisten, ons laten manipule-
ren door het Vlaams Blok? Het antwoord is ja, nogal duidelijk. Maar we zijn in goed gezel-
schap, want in het hele Sauwens-drama marcheerde de politiek, met op kop twee meer-
derheidsfracties, precies in de richting die door het Blok werd aangegeven.  
En bovendien hebben wij een excuus en zij niet. De politici zijn immers niet verplicht in
de vallen van het Blok te trappen, maar wij journalisten zijn wel verplicht te verslaan wat
we meemaken. Toch moeten we waakzaam blijven.
In ‘correcte politieke kringen’ werd de voorbije dagen twijfel gezaaid over het democra-
tisch gehalte van Johan Sauwens. Dagen eerder was door die zelfde politiek correcte krin-
gen de CVP al de les gelezen omdat die partij “samen met extreemrechts” betoogd had
tegen het Lambermont-akkoord. En als we vorige week een prominente vertegenwoordi-
ger van de strekking-Anciaux binnen de Volksunie moesten geloven, dan was Geert
Bourgeois “aan het afglijden naar extreem-rechts”.
Wie herinnert zich de situatie zo’n tien jaar geleden, toen Guy Verhofstadt zijn liberaal
volk nog door de woestijn leidde, en de socialistische familie nog niet geplaagd was door
schandalen. Toen werd vanuit die familie regelmatig gesuggereerd dat die liberalen toch
niet helemaal zuiver op de democratische graat waren en gevaarlijk ver naar rechts over-
helden.  Met andere woorden: het is niet omdat een politicus een andere politicus voor
fascist uitscheldt dat hij het ook meent. Dat hoort bij het politieke spel. En dat spel kun-
nen wij journalisten niet meespelen. Wij moeten voorzichtiger zijn met kwalificaties als
‘fascist’. Want als wij het zeggen, dan gaan de mensen het nog geloven ook.

Luc STANDAERT 

Van de redactie
Magazine van de Vlaamse
Vereniging van 
beroepsJournalisten

2de jaargang
22 mei 2001, nummer 33
Verschijnt veertiendaags 

Redactieraad
Laurent Coppens
Pol Deltour
Farid El Mabrouk
Wout Pittoors
Luc Standaert
Luc Vanheerentals

Redactie en coördinatie
Ann Deceunynck
Internationaal Perscentrum Vlaanderen
Grote Markt 40 
2000 Antwerpen
Tel. 03/290 63 73
Fax 03/232 21 30
de.journalist@pandora.be
ann.deceunynck@euronet.be

Abonnementen en advertenties
Lisbeth Moons
Vlaamse Vereniging van
BeroepsJournalisten
Steenkoolkaai 9 b
1000   Brussel
Tel. 02/229.14.70
Fax 02/223.02.72
vvj@belgian-journalist.be

Abonnementsprijs:
3.200,- Bef per jaar
1.500,- Bef per jaar voor leden van de
Association des Journalistes Profes-
sionelles (A.J.P.), Vereniging van de
Journalisten van de Periodieke pers
(V.J.P.P.) en studenten.

Vormgeving
Prepress Publiwest

Drukkerij
Publiwest N.V.
Drukkerij Sansen
Nijverheidslaan 5
8970 Poperinge
Tel. 057/33 67 21
Fax 057/33 40 18

Lid van de Unie van Uitgevers van de
Periodieke Pers

De Journalist

Politiek spel

Fo
to

: J
oh

an
 V

an
 C

ut
se

m



Actueel

De 
Journalist

4 22-05-2001

Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers Cvba.

Auteurs, componisten, uitgevers, dichters, romanschrijvers, dramaturgen, cineasten, scenario- en dialoogschrijvers, fotografen,
grafici, tekenaars, kunstschilders, beelhouwers, arrangeurs, bewerkers, vertalers, choreografen, ...

... geniet het vertrouwen van duizenden auteurs

Tel. 02/286 82 41

Fax 02/230 38 11

Gsm 0475/71 86 92

Http://www.sabam.be

E-mail: thierry.dachelet@sabam.beAfdeling Communicatie

Nieuwe website (in juni 2001)

Enkele Vlaamse kranten zijn erg slordig in de vermelding van Belga
als nieuwsbron of nieuwskanaal. Dat blijkt uit een eindwerk waar-
mee Veerle Delbeke aan de Gentse Arteveldehogeschool (optie
Journalistiek) afstudeert.
Dat kranten Belga-berichten als eigen werk publiceren, is een oude
frustratie bij het persagentschap. Soms wordt een bericht gepubli-
ceerd zonder vermelding van Belga als nieuwskanaal of -bron, in
andere gevallen worden enkele woorden of zinnen veranderd en
wordt het bericht ‘anoniem’ of als eigen berichtgeving gepubli-
ceerd.
In haar eindwerk ‘Het persagentschap Belga: geschiedenis, werking,
gebruik in vier Nederlandstalige dagbladen’, onderzocht Veerle
Delbeke De Morgen, Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en
Het Laatste Nieuws in de periode maart-april 2000. Van elke krant
onderzocht zij in zeven edities onder meer het aantal Belga-berich-
ten, hun plaats in de krant en de bronvermelding.
Vooral De Morgen en Het Laatste Nieuws ‘vergeten’ Belga te ver-
melden. ‘Plagiaat is dit niet echt, want de kranten betalen voor onze
berichten’, verklaarde nieuwsmanager Marc Hollanders aan de laat-
stejaarsstudente.
Correct is het niet, maar Belga-redacteuren staan vrij machteloos:
de kranten zijn niet alleen klanten van Belga, zij zijn ook de belang-

rijkste aandeelhouders.
Volgens Wout Pittoors, voormalig Belga-redacteur, kunnen journa-
listen van het persagentschap zich niet op het auteursrecht beroe-
pen. In Groot-Brittannië ligt dat anders. ‘Daar zou een krant onmid-
dellijk een proces krijgen als zij een bericht overneemt zonder de
bronvermelding Reuters’.
Voor haar eindwerk vergeleek Veerle Delbeke berichten uit de vier
kranten met de originele Belga-berichten. Zij deed dat onderzoek
op de redactie van Belga. In haar eindwerk zijn enkele voorbeelden
afgedrukt.
Algemeen is Belga onmisbaar voor de Belgische pers, schrijft de stu-
dente, en de meerderheid van de Vlaamse kranten past de bronver-
melding correct toe.
Delbeke beschrijft ook de actuele geschiedenis van het persagent-
schap, waarin sociale onrust niet ontbreekt. De jacht op 55-plussers,
die bij heel wat persbedrijven heeft toegeslagen, spaarde ook Belga
niet. Zo zette het bedrijf eind 1999 - na een studie van een consul-
tingbureau - 17 ‘oudere’ journalisten collectief aan de deur.
‘Belga nieuwe stijl’ kon geboren worden: sneller en korter in de
berichtgeving, op zoek naar nieuwe doelgroepen en nieuwe midde-
len. En goedkoper.

(Belga) - Bronvermelding kan beter
Gerrit De Clercq



Actueel
De 

Journalist

22-05-2001 5

Op 77-jarige leeftijd overleed op 5 mei te
Antwerpen beroepsjournalist Jan Lambin. Op
zijn uitdrukkelijk verzoek werd de uitvaart-
plechtigheid in beperkte kring gevierd en wer-
den er geen rouwbrieven rondgestuurd. Gaston
Durnez schreef nadien voor De Journalist de
hierbij afgedrukte tekst als afscheid aan zijn
zeer goede vriend.
Dirk Somers, zelf ook beroepsjournalist en pro-
ducer bij Radio 2, typeert zijn schoonvader Jan

Lambin als ‘zeer eigenzinnig en eigenwijs’. ‘Niet alleen stond hij ervoor
bekend als journalist tegen de directie in onverschrokken een eigen
mening te behouden en te verdedigen, ook in zijn carrièreplanning was
Lambin altijd zijn eigen baas. Hij weigerde promotie omdat hij absoluut

journalist wilde blijven. Hij had een hekel aan administratie, ook aan
gezag’. ‘Met de computer werken heeft hij nooit willen leren. Hij bleef
zweren bij een ouderwetse mechanische schrijfmachine’.
‘We weten niet precies wanneer, maar zeker lang geleden, nam hij een
cassetje op met instructies over wat er moest gebeuren na zijn overlij-
den. Daarop hoorden we dat hij wenste dat de begrafenis in familie-
kring gehouden zou worden. We hoorden ook dat hij niet wilde dat er
gezongen zou worden. Hij had ook gedicteerd welke vermeldingen hij
belangrijk vond in de aankondiging van zijn overlijden, en in welke
bewoording ze moesten neergeschreven worden. Dat waren ‘gepensio-
neerd radiojournalist BRT 1’, ‘erelid van de Provinciale Commissie voor
Monumenten en Landschappen Antwerpen’, ‘Medestichter van de
Academie voor de Streekgebonden Gastronomie (A.S.G.)’ en ‘Ridder van
de Orde van Driekoningen’. (AD)

Jan Lambin: geen carrièreplanning

De eerste Grote
Dexia-prijs, ter
waarde van 5.000
euro, is op 10 mei jl.
uitgereikt aan zelf-
standig journalist
Karl Martens voor de
reportage ‘De Schat
van Mauretanië’, die
hij maakte voor de
reeks ‘De wereld is
klein’ op Canvas.

Voor deze 38ste editie waren de vroegere ‘Gemeentekrediet-prijzen’ in
een nieuw kleedje gestoken. Zo zijn de diverse categorieën (geschreven
pers, radio, televisie, en economische berichtgeving) verdwenen. De
jury wijst over alle disciplines heen zoveel laureaten aan als ze wil. Die

krijgen allen een geldprijs. In een tweede ronde wordt beslist of er een
Grote Dexia-prijs wordt toegekend. En die ging dit jaar dus naar Karl
Martens.
Voorts wil Dexia nog altijd journalisten bekronen voor hoogstaand
nieuws- en reportagewerk over België of zijn inwoners.
Naast eindwinnaar Karl Martens waren er nog zeven andere Vlaamse
laureaten: Veerle Beel (De Standaard) voor ‘Stokvis’; Johannes Bucher
(Canvas) voor ‘De gemengde scheiding’; Dirk Draulans (Knack) voor ‘Een
lijdensweg vol leugens’; Bert Govaerts & Karel Schoetens
(Canvas/Histories) voor ‘De bibliotheek van Leuven’; Georges Kamanayo
(Canvas) voor ‘Kazungu de Metris’; Dirk Leestmans (Canvas/Spots) voor
‘Paviljoen F - Merksplas’; Kris Verhaegen (Radio 1/Piazza) voor ‘Dan
kunnen we maar beter samen gaan’.
Aan Franstalige kant kregen Francois Ryckmans & Eric d’Agostino (RTBF
Radio) de Grote Prijs Dexia Bank mee naar huis voor ‘Memoire(s)
noire(s) d’une Independence’. (AD)

Dexia-Persprijzen 2000 uitgereikt

De radiojournalist en publicist Jan Lambin is op 5 mei 2001, in de leef-
tijd van 77 jaar, in Antwerpen overleden. Op zijn verzoek had de uit-
vaart in familiekring plaats en werden geen rouwbrieven verzonden. Zo
was Jan: hij hield niet van drukte, hij wou geen “last verkopen”, en
geen “beslag maken”.
Jan Lambin, op 9 februari 1924 in Antwerpen geboren, stamde uit een
Limburgse-Antwerpse familie en zijn ouders waren bekende en ver-
dienstelijke figuren uit het sociaal-culturele leven van hun tijd. Zijn
moeder, José Pasquasy, publiceerde een drietal familieromans. Zijn
vader, Marcel Lambin, mag als directeur-generaal van het Rode Kruis
een pionier worden genoemd, zowel door de groei van deze organisa-
tie als voor de vernederlandsing van haar bedrijvigheid in Vlaanderen.
Marcel Lambin was tevens een verdienstelijke historische publicist,
met o.m. een boek over Hendrik Conscience.
Jan Lambin erfde hun belangstelling en hun pen. Zijn studies werden
in de oorlogsomstandigheden onderbroken en na de Bevrijding kwam
hij spoedig in de journalistiek terecht. Hij behoorde tot de eerste
naoorlogse nieuwsredactie van het NIR, de latere BRT. In een bloemle-
zing uit de roemrucht Kroniek van de Dag uit de jaren vijftig en zestig
vinden we ook zijn naam.
Gaandeweg specialiseerde hij zich in de toeristische informatie en in
1964 begon hij met een eigen programma, De Postiljon, dat vijf keer
per week werd uitgezonden. Het maakte hem op zijn beurt tot een pio-
nier. Het programma groeide uit tot een populair magazine over toe-

ristische, volkskundige en gastronomische onderwerpen. In 1969 wer-
den zijn verdiensten terzake bekroond met de Radio-Oscar.
Het magazine, waaruit een tweetal boeken is gegroeid, (Zwerven door
Vlaanderen en De Postiljon) bleef bestaan tot in 1984. Ondertussen
speelde Lambin al vroeg een rol in diverse instanties die zich met
natuurbeleid en gastronomie bezighielden. Zo was hij lange tijd lid van
de Commissie voor Monumenten en Landschappen in de Provincie
Antwerpen, en was hij medestichter van de Academie voor de
Streekgebonden Gastronomie.
Jan was een Sinjoor met een nuchtere blik, die niet hield van rederij-
kerij. Zijn journalistenhart klopte voor oprechte mensen en dingen. Op
vanzelfsprekende wijze behoorde hij tot de flamingantische generatie
die, in de de geest van Vermeylens woord, “ons land schoner wilde
maken”.
Vijftig jaar geleden leerde ik, piepjonge verslaggever, hem op een
reportage kennen: als journalistieke padvinders “versloegen” wij de
Jamboree in Bad Aschl, ten jare 1951. Sindsdien zijn wij vrienden
gebleven en hebben wij meer dan eens samengewerkt, o.m. bij het
legendarisch bezoek aan de goede paus Johannes XXIII.
Nu wij tot afscheid werden gedwongen, had ik Jan als een dierbare
broer willen danken in een lofrede, maar ik hoorde hem op zijn
Antwerps zeggen ‘Lottet ooit hé”. Heel stil wilde hij vertrekken voor zijn
laatste reis. Wij wuiven hem na en drukken de hand van wie hem lief
waren. Gaston Durnez

‘De laatste reis’

Fo
to

: D
oc

Jan Lambin

Fo
to

: J
ac

qu
es

 C
ol

le
t

Uitreiking Dexia-Persprijzen.



De 
Journalist

6 22-05-2001

Dossier De val van Johan Sauwens

Het probleem is de afgelopen week twee keer op scherp gesteld. De
eerste keer nadat De Morgen op maandag 7 mei verslag uitbracht
van de meeting van het extreemrechtse Sint-Maartensfonds waar-
op ook Vlaams minister Johan Sauwens (VU) partij gaf. De tweede
keer was de woensdag erna, toen eerst VTM en vervolgens alle
andere Vlaamse media de aanwezigheid van Sauwens bevestigden,
dit na het bekijken van videobeelden op uitnodiging van (en in het
parlementskantoor van) Vlaams-Blokvoorman Filip Dewinter.
Toch is er een fundamenteel verschil tussen beide situaties. De
Morgen heeft zijn nieuws over Sauwens’ aanwezigheid op de rechts
extremistische reünie niet echt ‘cadeau’ gekregen van het Vlaams
Blok of van welke extreemrechtse bron ook. Heel misschien was er
wel een tip(je) vooraf, waarschijnlijker is van niet, zoals blijkt uit het
(niet-ondertekend) verslag van de betrokken DM-journalist in de
krant van 12 mei.
Diezelfde DM-journalist trok vervolgens discreet en zonder zich
kenbaar te maken zaal Alpheusdal in Berchem binnen. Dat kon in
casu ook. Volgens de Raad voor Deontologie kunnen journalisten
undercover gaan wanneer het beoogde nieuws maatschappelijk
relevant is en klassieke garingstechnieken niet volstaan om eraan te
geraken. Belangrijk is dat dit undercoverwerk de journalist door-
gaans in een onafhankelijker positie laat staan ten overstaan van
het voorwerp van zijn werk. Dat ligt vaak anders wanneer men
bepaalde informatie letterlijk krijgt van zijn bron, zeker wanneer
het op de koop toe nog eens om een min of meer exclusief
geschenkje gaat. De vraag rijst in hoeverre hiervan sprake was voor
de rij journalisten die een na een binnen gelaten werden door Filip
Dewinter in diens hoogsteigen parlementskantoor om te kijken naar
videobeelden van het Sint-Maartensfeest.

(Geen) entente

In het concurrentiële mediaklimaat van vandaag krijgen journalis-
ten meer dan ooit met het gegeven van ‘geven en nemen’ te maken.
Wie over (exclusieve) informatie beschikt, kan naar believen kiezen
voor deze of gene journalist om het nieuws te verspreiden.
Tegenover die voorkeurbehandeling staat dan vaak wel de vraag om
een of andere tegenprestatie, goodwill bij voorbeeld, of eens een
groot interview. Het Vlaams Blok, waar velen allicht goed thuis zijn
in leven en werk van een nazi-hoofdman als Goebbels, is het net zo.
In het kader van diverse parlementaire onderzoekscommissies waar
hij in zat, leurde VB-kopman Gerolf Annemans permanent met
nieuws in ruil voor interviews.
Inzoverre journalisten aan die eis om een tegenprestatie weerstaan,
is er niets aan de hand. Dan is er immers geen sprake van een enten-
te met extreemrechts, wat toch het minimum is dat van een demo-
cratische pers mag worden verwacht. Delicaat zal de oefening

steeds zijn, maar onder die voorwaarde moet het kunnen dat men
actief feitelijke informatie inzamelt bij extreemrechts, bij voorbeeld
door er naar videobeelden te gaan kijken.
De journalist kan vervolgens in zijn verslag trouwens ook nog
ingaan op het maneuver dat extreemrechts met zijn informatie
beoogt. Precies wat de VRT en de kranten hebben gedaan. Door dit
te onthullen, stelde men het Blok voor als een partij die ook maar
kleine politieke spelletjes speelt. 
Al bij al kan het omstreden bezoekje van de Vlaamse journalisten
aan Dewinter daarom niet zomaar als een ‘ontsporing’ worden
bestempeld. Want laat er ook geen twijfel bestaan over de relevan-
tie van het bericht: een minister uit de Vlaamse regering die met
neo-nazi’s aan tafel zit, dat is geen alledaagse koffie. Dat blijft spij-
tig genoeg zelfs heel erg. Sauwens wàs op die bijeenkomst, en
dankzij vrije en alerte journalisten zijn we dat ook te weten geko-
men.
En ja, mogelijk heeft de affaire-Sauwens het Vlaams Blok objectief
gezien in de kaart gespeeld. Toch mag dat de berichtgeving over
kwesties als deze absoluut niet verhinderen. In de Wetstraat en
omstreken horen ze het niet graag, maar de strijd tegen extreem-
rechts staat niet in de weg dat de pers àlle politici - net zoals ieder-
een met een publieke functie - kritisch blijft volgen. Dat is en blijft
haar verdomde basisplicht.

In de schaduw

Slotvraagje: had De Morgen, die de hele zaak lanceerde, geen open
kaart moeten spelen over zowel de (nog steeds niet officieel geou-
te) auteur als de oorsprong van het hele verhaal ? Verscheidene
redacties hebben daar de voorbije week op aangedrongen.
Toch heeft, ingeval van delicaat undercoverwerk, de betrokken
journalist het recht om in de schaduw te blijven, alleen al om puur
fysieke veiligheidsredenen. En zeker heeft hij het recht om te zwij-
gen over kennissen (potentiële tipgevers) van hem in het betrokken
milieu. Zoiets valt onmiskenbaar onder het bronnengeheim dat
sinds mensenheugnis de journalistieke ethische codes en onlangs
nog de Raad van Europa aan alle journalisten hebben toegezegd.
In dat licht doet het toch wel een beetje vreemd aan dat met name
TerZake op de VRT-televisie en De Standaard  zo hard zijn gaan
doorboren naar de (vermeende) bron van DM bij het Sint-
Maartensfonds. Was een beetje meer respect hier niet op de plaats
geweest ? Anderzijds: helemààl irrelevant is de genese van een
berichtgeving zoals die over Sauwens natuurlijk niet, alleen al his-
torisch en sociologisch gezien. Het is maar de vraag of De Morgen
niet de eerste zou zijn om door te boren naar de bronnen van De
Standaard wanneer die het ontslag van Mieke Vogels zou bewerk-
stelligen na onthullingen over een lidmaatschap van het ALF...

Harde informatie uit ondemocratische bron
Dissectie van een dilemma

Er wordt je harde informatie aangeboden, maar wel uit extreemrechtse hoek... Van een
journalistiek dilemma gesproken ! Er gebruik van maken komt het Vlaams Blok politiek
goed uit, en dreigt jou - zeker wanneer de informatie je ook nog eens ‘exclusief’ aange-
boden wordt - schatplichtig te maken aan die partij. Maak je er géén gebruik van, dan
verzaak je mogelijk aan je informatietaak, en hoogstwaarschijnlijk gaan andere media
dan toch met het nieuws aan de gang. (Hoe) kan ons journalistieke geweten alsnog wor-
den gesust ?

Pol Deltour



De 
Journalist

Dossier De val van Johan Sauwens

22-05-2001 7

Je kan het voortdurend in vraag stellen van mekaars bronnen
natuurlijk ook kwalitatieve journalistiek noemen. Ik denk daarente-
gen dat we ons beroep en de perceptie ervan door  het grote
publiek onderuit aan het halen zijn. De nasleep van de zaak
Sauwens twee weken geleden joeg mij de gordijnen in.

Het kwam allemaal betrekkelijk langzaam op gang. Zondag 6 mei
besloot de redactie van De Morgen het verhaal van Sauwens’ aan-
wezigheid op de bijeenkomst van het Sint-Maartensfonds te publi-
ceren. Dat gebeurde heus niet zonder beraad en afweging van het
belang er van. Uiteindelijk was het gewicht van de zaak in verhou-
ding tot het andere aanbod van die dag voldoende om er de krant
mee te openen. Dit was belangrijk nieuws en was bovendien onbe-
twistbaar juist. Iemand van onze vaste journalisten was ter plaatse
en had Sauwens met eigen ogen bezig gezien. Twijfels over de bron
waren bijgevolg uitgesloten.
Maandag begon het nieuws door te sijpelen in de politieke wereld
maar vooral in de geesten. De SP eiste eerste nog ontslag uit het
Sint-Maartensfonds, Sauwens verontschuldigde zich en wie het
dagboek van minister-president Patrick Dewael las, merkt dat er
wat tijd over heen ging voor er bijkomende vragen werden gesteld
en de positie van Sauwens in gevaar kwam. Wat volgde was een
parlementair debat, discussie en verwarring en uiteindelijk het ont-
slag van de minister.

X 1

Opvallend was dat die laatste in zijn verdediging voortdurend de
boodschapper, de krant De Morgen, probeerde te betrekken. Niets
nieuws onder de zon, een eeuwenoude strategie, waar Sauwens
overigens ook de weken daarvoor van gebruik had gemaakt in zijn
verweer in de zaak van de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij, een
dossier dat eveneens in De Morgen werd gebracht en waar Sauwens
de ronduit smerige reactie bovenhaalde dat de reeks geschreven
werd door dezelfde journalist die het dossier van Getuige X1 naar
boven had gespit, een dossier dat in zijn ogen blijkbaar als verzin-
sel moet worden bekeken. Dat datzelfde dossier goed was voor een
mobilisatie van de Belgische parketten en door hen blijkbaar wel
ernstig genoeg werd genomen om te onderzoeken, veegt Sauwens
even onder het tapijt. Maar dit geheel terzijde.
Na zijn ontslag bleef de ex-minister uithalen naar de krant en paste

het schieten op de boodschapper perfect in zijn verdediging. Het
pijnlijke van de zaak is dat een aantal media met plezier achter die
strategie aanholden. Dit was een ideale kans om geloofwaardigheid
van De Morgen onderuit te halen. Dat wij alles uit de allereerste
hand hadden, onze tipgever niet zomaar geloofden en zelf gingen
kijken, was voor die media nog niet voldoende. Nu kwam het ver-
haal van het bondgenootschap met het Vlaams Blok op de proppen.
Dat de aanklagers gebruik maakten ‘van tweede of derde hands
bronnen, ‘van horen zeggen van horen zeggen’ maakte niet uit. De
schijn werd gewekt. De krant die al jaren Vlaams Blok-mandataris-
sen in hun hemd zet, speelde onder één hoedje met die partij.

Geloofwaardigheid

Alle middelen zijn blijkbaar goed om mekaars geloofwaardigheid
onderuit te halen. Het behoort bij een professionele werkwijze om
berichten van andere media zelf na te gaan. Probleem is dat dat
teveel gebeurt in de hoop dat de anderen in de fout zijn gegaan,
het checken van het verhaal van de concurrenten om hen er mee te
kunnen pakken.
Ik weet het wel, beste collega’s, we zijn allemaal wel een beetje in
dat bedje ziek. Als we primeurs van mekaar moeten overnemen,
omdat ze er nu eenmaal als een paal boven water staan, dan doen
we dat schoorvoetend en hopen we steeds dat het verhaal niet
klopt. Klopt het wel dan wordt de krant, tv-zender of radio liefst zo
ver mogelijk naar onder in de kolommen vermeld. Het is kleinzielig
en kinderachtig. OK, er moet gechekt en dubbel gecheckt worden,
maar als het achteraf allemaal blijkt te kloppen, gun mekaar dan die
primeur. Als iedereen zijn werk zo goed mogelijk doet, komt dat het
hele beroep ten goede.
Nog niet zo lang geleden bracht een enquête het angstvallig gebrek
aan geloofwaardigheid van de media in België aan het licht. Het
zou ons allemaal ongerust moeten maken. Als journalistieke bijdra-
gen voortdurend in vraag worden gesteld, is de fase van het afha-
ken van de lezer misschien wel erg dicht bij.
In plaats van het onderuit halen van mekaars verhalen, zouden we
ons best eens buigen over de perceptie van ons beroep in de publie-
ke opinie. Misschien is er wel een samenhang met bijvoorbeeld het
voortdurend dalen van de totale krantenmarkt. Als het nieuws
waarmee lezers hun honger stillen, niet meer betrouwbaar is,
nemen ze misschien andere voedingsgewoontes aan.

En de week eindigde met schieten 
op de boodschapper
Als de feiten kloppen, gun mekaar toch die primeur

Josse Abrahams
journalist De Morgen



De 
Journalist

Dossier De val van Johan Sauwens
De 

Journalist

8 22-05-2001

Heel de zaak had uiteindelijk maar een lauwe
mediastart gekregen. Maandag waren de
reacties biezonder voorzichtig op de primeur
van De Morgen. De media deden de zaak af
met een reactie van Sauwens zelf. De politie-
ke partijen gaven hem een bolwassing maar
zagen niet direct gevolgen voor het minister-
schap van Sauwens.
Dinsdagnamiddag eisten de SP en Agalev wel
zijn ontslag, na kritische fractiebijeenkom-

sten. Maar woensdagmorgen was het scenario voor de VLD nog
altijd dat Sauwens wel gered zou worden als hij maar een zeer over-
tuigend mea culpa zou slaan in het Vlaams parlement. Zelfs al zat
minister-president Dewael met zware gewetensproblemen. De VU
bleeft Sauwens steunen, ook zijn collega-minister Bert Anciaux.
Om 13 uur pakte VTM groots uit met het verhaal over de beelden.
De zender kon ze wel niet laten zien, maar VTM-collega Van den
Bogaert had ze kunnen bekijken. Het verhaal van de beelden bracht
de zaak Sauwens in een nooit geziene stroomversnelling. Dat merk-
te je meteen aan de reactie van de politici van de meerderheid. VLD-
voorzitter De Gucht zei: “hier is werk voor een biechtvader, maar
één ding is zeker, Sauwens moet gaan.”  Ook in de omgeving van
VU-minister Anciaux was er een duidelijke ommeslag. “Dit kunnen
we niet blijven verdedigen”, was te horen. In Bonanza van dezelfde
week, zegt Anciaux zelf trouwens dat Sauwens nog minister was
geweest, als die beelden er niet waren geweest.

Informatietaak

Ik vroeg me onmiddellijk af waar VTM die beelden had gezien, want
collega Van den Bogaert had niet gezegd waar hij ze bekeken had.
Ik vermoedde wel dat het Blok ze had. Mijn VRT-tv-collega’s kregen
bij de partij te horen dat ze de primeur aan VTM hadden gegeven
omdat de VRT het Blok boycot. Blok-fractieleider Dewinter wou de
VRT-journalisten wel de beelden laten zien. Wat extra druk op
Sauwens en de Vlaamse regering leek hem blijkbaar welkom. 
Als journalist besef je duidelijk dat je gebruikt wordt in zo’n scena-
rio. Maar anderzijds was er de politieke impact van de beelden. Ik
wou ze ook met eigen ogen kunnen zien om ze te kunnen inschat-
ten. Waren de beelden gemanipuleerd bijvoorbeeld ? Ik zou in mijn
informatietaak tekort geschoten zijn als ik niet was gaan kijken.
Bovendien, het verhaal van de beelden was gelanceerd. Je kon dus
moeilijk anders dan erop doorgaan. Zelfs al had elke Vlaamse jour-
nalist, ook die van VTM, geweigerd om de beelden te gaan bekijken,
dan zouden ze wel opgedoken zijn via de Nederlandse tv of
desnoods via internet. Eraan ontkomen kon je moeilijk, zelfs al dien-
den ze de strategie van het Blok.
Eén ding is zeker. Heel de kwestie toont nog maar eens aan welke
impact beelden kunnen hebben. Woorden kan je met woorden
weerleggen, maar de enorme indruk die beelden kunnen maken,

krijg je moeilijk weggewerkt met woorden. Daarom was het politie-
ke effect van het verhaal van de beelden veel groter, dan wat in De
Morgen stond.

Terugspoelen

Toen ik het verhaal bracht in het nieuws van 15, 17, 18 en 19 uur
heb ik er altijd duidelijk bij vermeld dat de beelden te zien waren bij
het Blok. De goede verstaander kon dan horen welk maneuver er
aan de gang was. De Winter had er trouwens geen probleem mee
dat ie als bron vermeld werd. VTM had in zijn berichtgeving de bron
niet vermeld. 
Ik heb ook geprobeerd om een bijzonder sec verslag uit te brengen
van wat ik gezien had. Eerst een beschrijving van wat vooraan in de
zaal te zien was. En daarna een verslag van wat er te zien was van
Sauwens. Ik heb herhaaldelijk de beelden laten terugspoelen om
precies te weten op welk gedicht of lied hij reageerde tijdens de
manifestatie. Ik heb ook geen appreciatie gegeven bij wat ik gezien
heb, om het verslag zo neutraal mogelijk te maken.
Krijg je nu als journalist gewetensproblemen? Je voelt uiteraard dat
je gebruikt bent. Maar anderzijds, als je zo aan tastbare informatie
raakt die politiek relevant is, dan kan je die toch moeilijk negeren.
Bovendien was het Blok zo handig om de beelden te laten zien op
de juiste plaats (kantoor Dewinter in Vlaams parlement) en op het
juiste tijdsstip (toen moest beslist worden over het lot van
Sauwens.). Wat wel vaststaat, is dat je in geen geval een bijkomen-
de prijs mag betalen voor die beelden. Je moet het Blok als journa-
list blijvend kritisch aanpakken. Dat heb ik de dag erna ook gedaan
in een interview met Filip Dewinter.

Info voor interviews

Een slotvraag. Levert het Blok veel informatie en primeurs aan de
pers ? Uit mijn jarenlange ervaring als Wetstraatverslaggever moet
ik daar negatief op antwoorden. Van het Blok heb ik nog nooit pri-
meurs gekregen. Wel waren er verhalen over Blokker Annemans in
de Dutroux-commissie. Hij had wel de naam dat hij informatie gaf
voor tv-interviews. Maar ik kan niet uit eigen ervaring spreken,
want ik heb die Dutroux-commissie niet van nabij gevolgd.
Al heb ikzelf wel eens een tekenend voorvalletje meegemaakt. Ik
heb indertijd in de Kamer de Agusta-commissie gevolgd die moest
beslissen over het lot van oud-minister Coëme. Ik zat in de gang een
bijdrage voor Actueel neer te pennen. Er was een detailtje over de
Agusta-affaire dat ik vergeten had. Toen zag ik Annemans voorbij-
komen. Hij zat ook in de Agusta-commissie en ik vroeg hem wat
meer informatie over dat detailtje. Annemans antwoordde me
prompt : “Ik geef je geen informatie, je hebt me niet opgevoerd tij-
dens interviews, dus krijg je niets.” Blijkbaar was er na de Dutroux-
commissie een verwachtingspatroon ontstaan bij Annemans, een
patroon dat alleen maar te betreuren is.

De Beelden met Sauwens
Woensdag 16 mei was voor mij een van de meest hectische dagen als politiek verslag-
gever. Op die dag nam Vlaams minister Sauwens ontslag, uitgerekend nadat het Vlaams
Blok aan heel wat journalisten beelden van hem liet zien op de omstreden bijeenkomst
van het Sint-Maartensfonds.

Johny Vansevenant
VRT-radionieuwsdienst

Fo
to

: V
RT

Johny Vansevenant



De 
Journalist

De 
Journalist

Dossier De val van Johan Sauwens

22-05-2001      9

Het zal je maar overkomen als nieuwszender.
Je hebt een leuke primeur, en beschrijft als
eerste wat er allemaal te zien is op de video-
beelden over het Sint-Maartensfonds, en de
collega’s van de concurrerende VRT bombar-
deren je meteen tot bevriende zender van
het Vlaams Blok.
In een schriftelijke reactie aan VTM tracht
VRT-collega Walter Zinzen er zich nog mak-
kelijk vanaf te maken. De uitspraak ‘bevrien-
de zender’ was gewoon ironie van Ter Zake-

presentatrice Phara de Aguirre. Maar in de bevriende kranten van
de VUM laat Zinzen in zijn kaarten kijken. Geen sprake meer van een
grapje. Nu luidt het dat Vlaams Blok-Kamerlid Gerolf Annemans
zegt dat hij de beelden wel aan VTM en niet aan de VRT doorspeelt.
‘Dan lijkt me dat een bevriende zender’, luidt de snelle conclusie van
Walter Zinzen. Dus, de eerstvolgende primeur van bijvoorbeeld de
SP aan de VRT-nieuwsdienst, betekent dan onherroepelijk dat de
VRT een rode zender is. Dat soort verwijten hebben ze aan de
Reyerslaan jaren gekregen, en die werden daar niet echt goed ont-
vangen.

Misprijzen

Ook Phara de Aguirre geeft toe dat het eigenlijk helemaal geen
grapje was. In ‘De Morgen’ verwijst ook zij naar Annemans, die zou
gezegd hebben dat VTM minder kritisch is en dus de beelden als
eerste mocht zien. Conclusie van Phara de Aguirre: ‘Hoe anders kan
je verklaren dat zij eerst die beelden  krijgen en daarna als eerste de
foto’s ? Dat ze daar maar een goede reden voor geven in hun jour-
naal’.
Het getuigt van een onwaarschijnlijk dédain om er vanuit te gaan
dat de openbare omroep per definitie de eerste is met alle informa-
tie. En als VTM een primeur heeft, dan is dat meteen het gevolg van
een ‘minder kritische houding’. Het misprijzen zit ingebakken bij
sommige bureau-redacteuren van de VRT. Misschien moeten ze hun
veilig cocon eens verlaten en terug de straat opgaan. Daar kunnen
ze dan met eigen ogen vaststellen dat de journalisten van VTM, bin-
nen en buiten de Wetstraat, ook fatsoenlijk werk afleveren, kritisch
zijn, primeurs halen. Misschien ligt het kalf daar wel gebonden. De
VRT is de eigen sprookjes gaan geloven. De openbare omroep is per

definitie de beste en dus komen er jaloerse reacties als VTM een pri-
meur heeft, zeker in de Wetstraat, jarenlang beschouwd als het
privé-jachtdomein van de openbare omroep.
In de politieke wereld was men overigens helemaal niet te spreken
over de uithaal van Phara de Aguirre in Ter Zake. Het werd alge-
meen als totaal ongepast ervaren. Maar in de  Wetstraat heeft VTM
al jaren bewezen helemaal niet het kleine broertje te zijn. En dat
steekt natuurlijk.

Aanschuiven

Het is eigenlijk vrij lachwekkend hoe de journalisten van de ‘correc-
te’ zender stonden aan te schuiven om, uren na VTM, ook de video-
beelden te kunnen bekijken. Laat ons nu heel even veronderstellen
dat de VRT als eerste die beelden had te zien gekregen, was dat dan
plots een Vlaams Blok-vriendelijke zender ? Nee toch.
Tweede vreemde vaststelling. De VRT-radio maakt later ook melding
van de beelden, en zegt daar nadrukkelijk bij dat ze die bekeken
heeft bij het Vlaams Blok. Waar VTM zich scrupuleus houdt aan het
bronnengeheim, verklapt de VRT meteen haar bron. Dat kan toch
niet ? Een bron is heilig voor een journalist, en dan verraad je nooit
wie je informant is. Of die nu liberaal, katholiek of extreem-rechts
is. Dat is gewoon een stelregel waar je als journalist niet van kan
afwijken. Ofwel moet je vooraf zeggen: ik weiger informatie van die
partij. Maar niet met de linkerhand informatie gaan schooien, en
met de rechterhand uithalen. Wees dan consequent en blijft daar
weg.
Maar ja, ook de openbare omroep scoort graag, nietwaar. Het is
trouwens niet de eerste keer dat journalisten met graagte eerst
informatie halen bij het Vlaams Blok, om dan vervolgens doodleuk
in de krant te zetten wie uit de biecht heeft geklapt.

Belang

Temidden van al die heisa over VTM als al dan niet bevriende zen-
der, zou men bijna het grote politiek belang vergeten van de
fameuze beelden. De aanwezigheid van minister Sauwens op het
feest van het Sint-Maartensfonds was al bekend, maar uiteindelijk
hebben het bestaan van videobeelden en foto’s de minister de das
omgedaan. Het was VTM dus niet zomaar om een primeurtje te
doen, maar om het ultieme bewijs.

VTM de bevriende zender van het Vlaams Blok?
Dirk Van den Bogaert

Chef politiek VTM

Fo
to

: J
oh

an
 V

an
 C

ut
se

m

Dirk Van den Bogaert



Dossier De val van Johan Sauwens

De 
Journalist

10 22-05-2001

Mochten journalisten een videoband
over het feest van het Sint-
Maartensfonds bekijken die door het
Vlaams Blok werd getoond? Ja. Op het
ogenblik van de feiten speelde die
bewuste video een centrale rol in de
politieke besluitvorming. 
Even recapituleren. Johan Sauwens
leest op de middag een verklaring voor
in het Vlaams Parlement waarin hij zijn
lidmaatschap van het Sint-
Maartensfonds opzegt. De zitting wordt

vervolgens geschorst. Voor ze om 14u wordt hervat, gonst het van
geruchten in de wandelzaal van het Vlaams parlement. VTM heeft
in het journaal van 13u verklaard dat er een video bestaat over de
aanwezigheid van Johan Sauwens. De nervositeit bij de politici
stijgt, het ontslag van de minister hangt in de lucht. Dat gebeurt
uiteindelijk dan (nog) niet. 
Het Vlaams Blok nodigt in de late namiddag - dat is mijn ervaring
- journalisten uit om de video te bekijken. Ga je er op in? Ja. Omdat
op dat moment heel duidelijk was dat het Vlaams Blok die video
gebruikte in zijn strategie tegen Johan Sauwens. De video kwam pas
boven nadat de minister zijn lidmaatschap van het Sint-
Maartensfonds had opgezegd. 
Juist omdat  kort na de middag bleek dat de politieke partijen dui-

delijk werden beïnvloed door het bestaan van de video, hoewel ze
die blijkbaar niet gezien hadden. En om precies te weten wat er op
stond , ben ik die video ook gaan bekijken. 
Juist bij het bekijken ervan werd het beeld van de manipulatie rond
de video ook veel duidelijker. Het is niet omdat het Blok zijn visie
geeft bij de beelden, dat je als journalist die informatie ook klakke-
loos overneemt. Je kon op video heel duidelijk zien dat het niet
zomaar amateurbeelden waren, dat een aantal zaken heel bewust
in beeld werden gebracht. 
De herkomst van de videobeelden werd ook duidelijk aangegeven in
de verslaggeving. Hoewel het Blok aandrong om dat niet te doen.
Journalistiek werd de zaak objectief geregistreerd en geduid. Het is
toch de taak van journalisten om te trachten de manipulaties ach-
ter de schermen in beeld te brengen. Dat je daarbij telkens afweegt
hoever je kan gaan, is evident. Maar het bekijken van de video van
het Blok was geen stap te ver. 
Overigens, ik vind het steeds opmerkelijker dat de politiek zich
vaker en dieper bemoeit met de media en de berichtgeving over
extreem-rechts. De politici herhalen dat ze zich daar niet mee wil-
len bemoeien, maar tussen de lijnen wordt de druk verhoogd. Het
blijft een zaak dat de media dit zelf moeten regelen. En niet hoe-
ven mee te spelen in de politieke beleidslijnen.

Kurt Tuerlinckx
Gazet van Antwerpen

Kurt Tuerlinckx

Fo
to

:  
RU

G

Johan Sauwens (VU) moest nadat hij
een viering van het Sint-Maartensfonds
- een vereniging van gewezen oost-
frontsoldaten en hun sympathisanten -
bijwoonde, ontslag nemen als minister
van de Vlaamse regering. De politiek
dwong hem daartoe. Maar slechts
nadat de media eerst hun rol hadden
gespeeld in een Grieks drama waarvan
het Vlaams Blok de regie in handen had.
Voor dit laatste zijn er twee belangrijke
aanwijzingen. De bal ging aan het rol-

len met een artikel in ‘De Morgen’. Deze krant heeft een traditie in
het undercover volgen van bijeenkomsten van extreemrechtse
organisaties. Maar toen hoofdredacteur Yves Desnemt gevraagd
werd of de krant getipt was over de aanwezigheid van Sauwens op
de bewuste viering, verwees hij niet naar deze traditie. Integendeel,
tot driemaal toe beriep hij zich op het beroepsgeheim van de jour-
nalist om niet op de vraag te moeten beantwoorden. Dit versterkt
het vermoeden dat de krant inderdaad getipt werd. En dat kon
alleen door mensen uit de organisastie zelf.
De tweede belangrijke aanwijzing is de video, die door het Vlaams
Blok werd vrijgegeven toen bleek dat de artikels in ‘De Morgen’ niet
volstonden om Johan Sauwens te doen opstappen. Alleen al het
nieuws dat een video was opgedoken, volstond om de situatie

definitief te doen kantelen.
Het mag duidelijk zijn. Het ontslag van Johan Sauwens als minister
was terecht. Dat kunnen we nu met zekerheid stellen. Het kan niet
zijn dat ministers, al was het maar door hun aanwezigheid, ook
maar enige schijn van legitimiteit geven aan organisaties die
samenwerken met neo-nazi’s en neo-nazistische groeperingen.
Dit neemt niet weg dat wij ons als journalisten vragen moeten dur-
ven stellen bij de rol die we gespeeld hebben in het ontslag van
Johan Sauwens. Hebben we ons niet laten misbruiken door het
Vlaams Blok? Hebben we wel voldoende gecontroleerd in welke
mate de video al dan niet gemanipuleerd was? Hebben we het prin-
cipe van woord en wederwoord laten spelen voor we onze conclu-
sies trokken? Waren we onbevooroordeeld? Wisten we in welk spel
we speelden en wilden we het weten?
Menig journalist, en daar wil uw dienaar zich zelf bij rekenen, zal op
een of meerdere van deze vragen met een ‘neen’ moeten antwoor-
den. De concurrentie en de tijdsdruk, nietwaar. Maar dit kan niet
langer. Want indien deze affaire iets heeft aangetoond, dan is het
wel dat politici zich in hun doen en laten in eerste instantie laten
leiden door de media. De eerste en de tweede macht hebben
troonsafstand gedaan ten voordele van de vierde macht. We mogen
daar fier op zijn. Maar het houdt wel in dat onze verantwoordelijk-
heid des te groter is geworden, dat wij dus zorgzamer dan ooit te
werk moeten gaan. 
Eric Donckier, hoofdredacteur Het Belang van Limburg.

Verantwoordelijkheid neemt toe

Eric Donckier

Fo
to

: G
ui

do
 Z

ee
lm

ae
ke

rs

Geen stap te ver



De 
Journalist

22-05-2001    11

Nieuws uit de verenigingen

De Werkgroep Zelfstandige Journalisten (WZJ) wil belevenissen,
ervaringen, problemen, voor- en tegenslagen van haar journalisten
in kaart brengen om haar beleid beter te kunnen afstemmen op de
noden, vragen en wensen van alle freelancers. De WZJ wil de resul-
taten van deze oproep ook in een document verwerken. Dat moet
een leidraad/hulp worden voor huidige en toekomstige freelancers.
Bent u een zelfstandige beroepsjournalist? Pas aan de slag of al
jaren actief? Bent u een ex-freelancer of iemand die met freelan-
cers werkt? Wat zijn uw ervaringen, uw dagelijkse vreugden en
smarten? Hoe is de samenwerking met collega’s, redacties en
hoofdredacties? Werkt u dag en nacht? Goed betaald of niet?
Waarover maakt u zich zorgen? Wat maakt u blij? Alle informatie

over hoe ‘het leven als freelancer’ is, is welkom. Maar daarvoor heb-
ben we wel uw hulp en bijdragen nodig. Schrijf ons. Fax ons. Mail
ons, liefst zo vlug en zo uitgebreid mogelijk. Namen worden NIET
vermeld, tenzij na uitdrukkelijke toestemming.

Luc Vanheerentals, Ria Goris, Ann Driessen
Contactadressen: 
Werkgroep Zelfstandige Journalisten, VVJ-AVBB,  
Postbus 116, 3000 Leuven 3, faxnr. 016-26.17.15 
ann.driessen@antwerpen.be
ria.goris@pi.be

Oproep:‘Het leven zoals het is... van een freelancer’

De Werkgroep Zelfstandigen van de Vlaamse Vereniging van
Beroepsjournalisten verwerpt de actuele pogingen van de meeste
Vlaamse uitgeverijen om de voor hen werkende zelfstandige jour-
nalisten ertoe te brengen hun auteursrechten volledig af te staan.
Totaal onaanvaardbaar is dat in een aantal gevallen de uitgevers de
zelfstandigen thans voor de keuze plaatsen het voorstel te onder-
tekenen of op te hoepelen. De Werkgroep adviseert alle journalis-
ten aan te sluiten bij de Journalisten Auteursmaatschappij (JAM) -
fotografen en cameramensen bij SOFAM - en deze auteursmaat-
schappijen te verzoeken onderhandelingen te starten met de uitge-
vers met het oog op een globale regeling voor alle leden.
De Werkgroep kan meer bepaald niet akkoord gaan met de voor-
stellen die momenteel aangeboden worden door Roularta, De
Financieel-Economische Tijd, De Vlijt en de VUM omdat hierbij tel-
kens een volledige overdracht wordt geëist van alle vermogens-
rechten op de geleverde bijdragen. Als uitzondering op de regel gel-
den “tot dusver onbekende exploitatievormen”. Roularta biedt een
algemene tariefverhoging van 3 procent in ruil voor onbeperkt her-
gebruik in multimediale toepassingen, 30 procent van de oorspron-
kelijke vergoeding bij hergebruik in een andere publicatie van de
uitgever of geassocieerd bedrijf en 40 procent van de verkoopprijs
bij verkoop aan een andere uitgeverij. De Tijd spreekt enkel over een
verhoging van de basishonoraria met 3 procent voor multimediale
toepassingen. Ook voor wie de VUM-overeenkomst tekent en alle
exploitatierechten overdraagt ligt een verhoging van de vergoedin-
gen klaar tussen 10 en 30 Bef naargelang de aard van het stuk, wat
eveneens neerkomt op zo’n 3 procent extra. In het voorstel van De
Vlijt heet het kort en bondig “dat alle vermogensrechten zonder
enige vergoeding in hun meest volledige wettelijke omvang over-
gedragen worden”. 
Wat de morele rechten betreft die de auteurswetgeving garandeert
- het recht op openbaarmaking, naamvermelding en eerbied voor
het werk - maken Roularta en De Tijd er een ingewikkeld potje van.
Zo wordt de auteur gevraagd weliswaar afstand te doen van het
recht om zich te verzetten tegen elke wijziging van zijn werk, maar
behoudt hij het recht om zich te verzetten tegen iedere misvorming
of verminking of andere wijziging of aantasting van zijn werk die
zijn eer of faam kan schaden. De naamvermelding wordt niet gega-
randeerd. Bij publicatie in een andere titel moet er voorafgaande-
lijk met de auteur overlegd worden. Bij de VUM moet de zelfstan-
dige het stellen met de belofte dat de uitgeverij zich zich ertoe ver-
bindt de teksten van de freelancer niet te misvormen. Deze uitge-

ver zal zich ook inspannen om de naam of initialen te vermelden.
Bij De Vlijt is er van garanties inzake morele rechten helemaal geen
sprake.
De Werkgroep Zelfstandigen eist dat overdracht van auteursrechten
enkel kan slaan op zeer goed omschreven doelen. Uitgever en de
JAM (SOFAM) moeten telkens opnieuw een aparte financiële rege-
ling uitwerken voor elk medium waarin de uitgever teksten van
zelfstandigen wil gaan hergebruiken. Wat de multimediale toepas-
singen betreft dient gezien de tot dusver geringe rentabiliteit op
basis van omzet- en winstcijfers een aandeel toegewezen te worden
aan de groep journalisten die hieraan bijdragen leveren. We spiege-
len ons hier aan de overeenkomst die de JAM eind 1997 sloot met
Rossel (Le Soir) en waarbij een licentie voor hergebruik gegeven
werd voor bepaalde informatiedragers tegen een totaal bedrag van
1,5 miljoen Bef voor de volledige groep journalisten als de omzet
kleiner is of gelijk aan 10 miljoen Bef. Hoe hoger de omzet, hoe
hoger het bedrag voor journalisten. Bij hergebruik in een andere
titel van dezelfde uitgeverij moet volgens ons principieel 50 procent
betaald worden van de oorspronkelijke vergoeding. Bij verkoop aan
een andere uitgever is het aan de auteur om onderhandelingen te
voeren. De zelfstandige behoudt immers altijd het recht om zijn
tekst door te verkopen aan iemand anders.
De morele rechten die de auteurswetgeving verleent dienen volle-
dig gerespecteerd te worden. Dit betekent dat de uitgever de auteur
steeds om een toelating verzoekt voor een welbepaald hergebruik
tenzij de samenwerking voor een bepaald medium een structureel
karakter heeft. Zo volstaat bijvoorbeeld één toestemming om alle
geleverde artikelen op een welbepaalde website te plaatsen. Voor
elk ander gebruik is wel een toelating nodig. Elke wijziging aan de
inhoud moet afgesproken worden met de auteur. Ook het recht op
naamtekening door de auteur moet onverkort gelden. De uitgever
die deze morele rechten niet respecteert is hiervoor tenvolle aan-
sprakelijk en dient schadevergoeding te betalen. Dreigementen van
uitgevers om niet langer samen te werken met zelfstandigen die
weigeren hun auteursrechten volledig over te dragen zijn totaal uit
den boze. Klachten hierover moeten behandeld worden door een
nog op te richten paritair bemiddelingscomité met hierin uitgevers
en zelfstandige medewerkers.

WERKGROEP ZELFSTANDIGEN VVJ
Deze verenigt zowel journalisten, cameramensen als fotografen.

Standpunt zelfstandigen over 
auteursrechten



De 
Journalist

12 22-05-2001

Actueel

Op 29 april werden in Kopenhagen de Europese Fuji-fotopersprijzen
uitgereikt. De Belgische persfotograaf Stephan Vanfleteren (De
Morgen) is in twee categorieën in de prijzen gevallen. Hij won de
eerste prijs in de categorie ‘Features’ met ‘Afganistan - Young boy
jumps over river’ en hij won ook de eerste prijs in de categorie

‘News’ met ‘Euro 2000 Soccer - English football fan showing mus-
cles’.
De eerste prijs in de categorie ‘Sports’ ging naar Philippe Buissin
(Reporters) met ‘Sydney 2000 - Diving’.
(AD)

Europese fotoprijzen voor 
Stephan Vanfleteren

Onder embargo
De leden van de Geschillenraad die erover moet waken dat er in de audiovisuele media niet wordt gediscrimineerd, kijken al lang niet meer op een

klacht van het Vlaams Blok. Maar zes op één dag, dat hadden ze nog niet meegemaakt. Op woensdag 9 mei vonden de leden van de raad zes klach-

ten van het Vlaams Blok in hun brievenbus, vier tegen de VRT en twee tegen ATV. Tot vandaag heeft de Geschillenraad nog nooit een klacht van het

Vlaams Blok gegrond verklaard. ••• In het vorige nummer van De Journalist werd gesteld dat op de redactie van Het Nieuwsblad heksenjacht wordt

gemaakt op oudere journalisten. Intussen blijkt dat ook bij Het Laatste Nieuws deze sport nog steeds beoefend wordt. Na 21 jaar trouwe dienst werd

daar enkele weken geleden Rudy Bauwens met een ‘regeling’ wandelen gestuurd. Intussen is Bauwens aan de slag bij het magazine Play Golf, een zus-

terblad van het meer bekende Play Tennis. Daar is hij hoofdredacteur. ••• Koen Stuyck stapt van het Antwerpse persagentschap PagiA over naar

11.11.11. Hij wordt daar stafmedewerker die de coördinatie van een volwaardige persdienst zal uitbouwen. Voor hij bij het Antwerpse gerechtelijke

persagentschap terecht kwam, deed Stuyck informaticawerk voor Amnesty International en Joker Reizen. ••• De gratis pendelkrant Metro haalt min-

der inkomsten dan verwacht. Roularta topman Rik De Nolf heeft andere aandeelhouders voorgesteld het dagblad om te turnen tot een weekblad. RUG-

topman Marc Vangeel is het daar niet mee eens en zegt dat er helemaal geen overhaaste beslissingen genomen moeten worden. Dat er een inkom-

stenprobleem is, ontkent hij niet. Vooral de verhoopte jobadvertenties zouden op zich laten wachten. ••• Tot 31 mei kunnen beroepsjournalisten deel-

nemen aan de Vlaams-Brabantse Persprijs die goed is voor 100.000 Bef. Alle in 2000 gepubliceerde journalistieke bijdragen die betrekking hebben op

Vlaams-Brabant komen in aanmerking. Info via e-mail bij adewolfvl-brabant.be ••• Op 18 juni wordt in het Europees Parlement voor de tweede keer

in België een ‘Machiavellibijeenkomst’ georganiseerd. Machiavelli organiseert in Den Haag al meer dan tien jaar debatavonden inzake politiek, journa-

listiek en overheidsvoorlichting. Meer info is te vinden op de website machiavelli@totalidentity.nl.

Foto: Stephan Vanfleteren

Foto: Stephan Vanfleteren

Foto: Philippe Buissin



De 
Journalist

Mens achter het nieuws

22-05-2001 13

‘Het ecologische thema in de pers lijkt uitgeblust. Ook Agalev is
daar uiteindelijk nog maar weinig mee bezig. Toen ik in de jaren ‘70
begon met het opvolgen van thema’s rond natuurbehoud, was bij-
voorbeeld ook de Volksunie écht bezorgd om dat groene gedach-
tengoed. Dat voor die ecologische problemen tegenwoordig nog
maar zo weinig aandacht bestaat, verontrust mij. Het mag duidelijk
zijn dat de mens fout zit als hij niet meedenkt met de natuurlijke
mechanismen van de aarde. De BSE-crisis heeft dat nog maar eens
bewezen.’
Herman Sourbron geniet inmiddels al bijna twee jaar van een wel-
verdiend (pre-)pensioen. Als pas afgestudeerde met een diploma
hoger onderwijs kwam hij aanvankelijk voor de klas terecht. Daar
doceerde hij Engels, Duits en moraal. Snel besefte hij dat dit niet
zijn hele loopbaan zou worden, en besliste hij naar Australië te emi-
greren. Toen heel het papieren dossier in orde was, veranderde
Sourbron van gedachte. Hij kon beginnen op de redactie van Het
Belang van Limburg, en twijfelde niet lang. Van zijn keuze heeft hij
later nooit spijt gehad. Gedurende korte tijd kwam Sourbron op de
sportredactie terecht. Maar daar hield hij het snel voor bekeken.
Toen verhuisde hij naar binnenland. ‘Daar heb ik de stiel geleerd, en
een zwak ontwikkeld voor ecologie’. Na een hele carrière op de

Hasseltse redactie kon Sourbron naar eigen zeggen ‘uitlopen op zijn
sokken’.
Nu werkt hij nu nog onbezoldigd mee aan de redactie van enkele
tijdschriften. Zijn oude liefde, de ‘milieu-berichtgeving’ kon hij niet
loslaten. Dat blijkt ook als Sourbron toegeeft dat hij nog af en toe
naar de redactie belt met ‘tips’. ‘Als blijkt dat het stralingsniveau in
de Franse Vercors nog altijd Tsjernobil-hoogten haalt, dan vraag ik
mij af waarom hier in Limburg niet eens onderzocht wordt hoe het
komt dat het kankersterftecijfer zo hoog is op sommige plaatsen. Ik
signaleer mijn bezorgdheid dan aan de redactie. En als een bepaald
actueel dossier mij echt dwars zit, dan kruip ik in mijn pen en schrijf
ik een lezersbrief naar Het Belang van Limburg. Daar kan ik dan
echt in kwijt wat ik te zeggen heb’.
‘Natuurbehoud wordt in onze pers steevast verwaarloosd.
Duurzame ontwikkeling is nochtans de basis van alles. Ook van de
economie. In de jaren ‘70 ben ik begonnen met me in te werken in
de problemen rond natuurbehoud. Ik heb mezelf stevig gedocu-
menteerd omdat ik wilde weten waar ik aan begon. Ik kocht stapels
boeken over de mens in de natuur. De mens is in de natuur echt
niets meer dan een héél klein schakeltje’. ‘Ik merkte dat ik op mijn
groene thema’s veel lezersreacties kreeg. Over de problemen rond
de A 24 schreef ik meer dan 300 artikels. En die A 24 is slechts een
onderdeel van het Limburgs rasterplan. Ik was vrij geëngageerd, as-
trant soms ook. Ik schreef stukken met ‘hoor’, maar vaak zonder
‘wederhoor’. Ik heb altijd een grote redactionele vrijheid genoten. In
de latere jaren heb ik mezelf wel wat bijgestuurd.’
‘Ik stelde vast dat de milieuorganisaties steeds nieuwe elementen
aandroegen. Voor het behoud van de bio-atmosfeer, tegen de
voortvarendheid van wegenbouwers. Die wilden immers altijd maar
vooruitgang, maar wisten vaak zelf niet goed waar naartoe. Nadien
begon ik over milieubehoud in andere sectoren te schrijven. De
landbouwsector volgde, de kernenergiesector ook. Ik volgde de tal-
loze persconferenties van de Bond Beter Leefmilieu. Hun gedach-
tengoed raakte ruim verspreid. Maar ik heb de indruk dat het
tegenwoordig uitgeblust is’.
‘Ik schreef vanuit mijn nieren. Dat kwam de objectiviteit niet altijd
ten goede. Maar ik vond, en vind, dat journalisten ook echt grote
verantwoordelijkheden dragen. Dat schijnt men tegenwoordig niet
altijd meer te beseffen. Aan slordig taalgebruik en fouten stoor ik
mij. Van schabouwelijke programma’s als Big Brother tegenwoordig
beginnen mijn tenen bijna te krullen.’
‘Maar mooi was, precies op mijn allerlaatste werkdag in 1999, te
vernemen dat mijn dochter Miet erkend was als beroepsjournaliste.
Net als ik, heeft zij eerst een tijdje les gegeven, en daarna toch maar
gekozen voor een carrière in de journalistiek. Zij kwam bij Mediaxis
terecht. Ik heb haar nooit gepusht, maar ik ben toch blij dat mijn
opvolging verzekerd is’.

Herman Sourbron:
Soms schrijf ik een lezersbrief

Ann Deceunynck

Fo
to

: T
in

y 
Bo

ga
er

s

Herman Sourbron



De 
Journalist

14 22-05-2001

Actueel

Roularta Media Group (RMG) wenst niet langer de exploitatie van
haar regionale zenders te dragen. Zij wil uitsluitend nog instaan voor
de reclameregie. Voortaan zullen beide West-Vlaamse zenders (WTV
en Focus) en het Oost-Vlaamse Kanaal 3 zelf voor hun verliezen moe-
ten opdraaien. Het contract met het Brabantse Ring-Tv zegde RMG
al op.
Met de opzegging van de exploitatiecontracten - in feite gaat het om
niet verlengen van de huidige exploitatiecontracten - schuift RMG
het financiële risico naar de regionale zenders door. RMG wil haar rol
voortaan beperken tot het werven van reclame. En dit omdat volgens
de Roeselaarse mediagroep de regionale zenders zonder overheids-
steun niet leefbaar zijn.
Maar hoeveel die (onrechtstreekse) steun dan zou moeten bedragen
is niet gemakkelijk te becijferen. Het onderzoek naar de leefbaarheid
van de regionale televisie bracht aan het licht dat de financiële cij-
fers van de omroepen ondoorzichtig zijn. De studie van Podium
Perception Management laakt onder andere de manier van reclame-
werving. “Alle reclamewerving”, staat in het rapport, “gebeurt door
een externe regie (RTR) die een volle dochter is van Roularta, in ruil
voor de betaling van de werkingskosten. Het systeem is weinig trans-
parant. (...) In elk geval heeft men er belang bij dat het forfaitaire
systeem transparant wordt.”
Maar ook aan de manier van produceren - zeg maar programma’s
maken - schort er iets. Uit het onderzoeksrapport: “De West- en
Oost-Vlaamse zenders zijn vrij ingewikkeld gestructureerd, wat het
kostprijsbewustzijn en het commercieel management remt. Met uit-
zondering van AVS hebben zij een hoge kostprijs per uur uitzending.”

Broekzak-vestzak

Opmerkelijk is dat de winstgevende zenders die zelf instaan voor de
productie goedkoop produceren in vergelijking met WTV, Focus en
Kanaal 3. Zij doen een beroep op productiehuizen waar RMG in parti-
cipeert. Dat is volgens het rapport van PPM de achilleshiel van de hele
discussie. Binnen de regionale televisiezenders vragen velen zich al lang
af tot hoe ver de broekzak-vestzakoperatie reikt. Terwijl RMG meedeelt
dat zij de regionale zenders moet betoelagen omdat ze financieel niet
leefbaar zijn, betalen die zenders aan RMG, via dochtermaatschappijen,
te veel voor de productie van hun programma’s.
Ook krijgen de zenders een vastgestelde forfaitaire som voor de uit-
zending van reclame-boodschappen, en dit onafhankelijk van de hoog-
te van de inkomsten uit de verkoop van publiciteitsruimte. Met andere
woorden: tegen de betaling van een vooraf vastgelegde som draagt
RMG het financiële risico van de regionale zenders. Maar dat risico
wenst de West-Vlaamse mediagroep niet langer mee te dragen. RMG
blijft er van overtuigd dat zonder overheidssteun de regionale zenders
geen lang leven meer beschoren zijn. Volgens Roularta kan die over-
heidssteun het best gebeuren door de vzw’s, houders van de zendver-
gunning, die dan ook de financiële verantwoordelijkheid over de zen-
ders moeten dragen.
De meeste regionale zenders willen wel zelf het roer in handen houden.
Op die manier kunnen ze bijvoorbeeld gemakkelijker bepalen met welk
productiehuis ze in zee wensen te gaan. Sommige regionale zenders
spelen met het idee om via een eigen reclameregie zelf aan publici-
teitswerving te doen en op die manier volledig op eigen benen te staan.

De broekzak-vestzakoperatie van RMG
Regionale televisiezenders moeten van Roularta op eigen benen
staan Laurent Coppens

Minister van Tewerkstelling en Arbeid Laurette Onkelinkx (PS) heeft
de procedure gelanceerd tot oprichting van een Paritair Comité
voor de geschreven pers. Dit PC zou het toekomstige kader kunnen
worden voor CAO’s die ook de loon- en arbeidsvoorwaarden van de
kranten- en magazinejournalisten regelen.
Officieel dekt het beoogde PC “de geschreven pers, de uitgeverij en het
grafische kunstbedrijf”. Het werkterrein zou zich uitstrekken over werkne-
mers en werkgevers die actief zijn bij “het ontwerp, de realisatie of de
productie op papieren of elektronische drager van dagbladen, weekbla-
den, tijdschriften”. Ook prepress-activiteiten worden gecovered. Minister
Onkelinx publiceerde het obligate bericht tot de oprichting van het PC in
het Belgisch Staatsblad van 11 mei jongstleden. Werkgevers- en werkne-
mersorganisaties hebben nu drie maanden tijd om hun mening erover
kenbaar te maken.
Intussen is de oprichting van een sectoraal PC voor de audiovisuele media
een feit. Hierover werden indertijd van werkgeverszijde geen veto’s gefor-
muleerd. In september eerstkomend al zou dit PC worden ingevuld en
operationeel zijn.
Wat de printmedia betreft, zou het nieuwe PC een lacune kunnen invul-
len die ontstaan is door het wegvallen van een CAO voor de dagblad-

journalisten, althans aan Vlaamse kant. Onder meer hierom gaf de
Algemene Vergadering van de AVBB in februari jongstleden zijn princi-
pieel fiat aan een nauwere samenwerking met de vakbonden, onder
anderen in de schoot van PC’s. Volgens de wet van 1968 zijn enkel de
erkende vakverenigingen gerechtigd om zitting te hebben in PC’s.

Vakbonden

Binnenkort gaat de AVBB opnieuw met de vakbonden aan tafel zitten om
over de modaliteiten van samenwerking in de PC’s te praten. De AVBB eist
dat de specifieke belangen van journalisten in de persbedrijven worden
gevrijwaard, onder anderen inzake auteursrechten en intellectuele onaf-
hankelijkheid. Er zijn diverse formules om dit structureel te verankeren.
Een daarvan is dat de AVBB een vetorecht krijgt over de afsluiting van
CAO’s.
Het bericht tot oprichting van een PC voor de geschreven pers kwam bij
de AVBB wel enigszins als een verrassing, omdat kabinetsmedewerker
Delattre van minister Onkelinx de journalistenvereniging enige tijd gele-
den had beloofd om voordien zeker nog contact te leggen met haar.

Paritair Comité voor de geschreven pers ?
Pol Deltour



De 
Journalist

Actueel

22-05-2001 15

Vliegende reporter landt in Brussel
Heidi Verdonck wint eerste Egon Erwin Kisch-prijs

De winnende reportage van de ‘Egon Erwin Kisch’-wedstrijd, staat op naam van Heidi
Verdonck. De dertigjarige journaliste schreef het levensverhaal van Anatole
Brawermane.

Gwendoline Lawaisse

De ‘Egon Erwin Kisch’-wedstrijd is mee geor-
ganiseerd door het Fonds Pascal Decroos
voor bijzondere journalistiek. Tegelijk lopen
momenteel nog een tentoonstelling over
Kisch en tal van andere randactiviteiten
rond de bekende Duitse journalist. Met de
wedstrijd beoogden de initiatiefnemers op
zoek tegaan naar jong journalistiek talent.
De winnende reportage krijgt trouwens een
ereplaatsje in De Standaard. Behalve het

verhaal over Anatole, stonden nog vijf reportages op de nominatielijst: ‘De
dromen van Brusselse daklozen: Vanavond kreeft, schat’, ‘Les misérables of
het verhaal van Parijs’, ‘Van klassiek naar modern circus’, ‘Nog een verhaal-
tje voor het slapengaan’ en ‘Van levenslust tot vrijheidsdwang’. Maar Heidi
Verdonck ging verdiend met de prijs lopen. Haar verhaal voert je terug naar
de tijd van het bezette België.

Verliefde blozer

Anatole Brawerman’s nieuwe leven start kort voor Kerstmis van 1942.
Anatole werd toen door Emilie en Frans Rasschaert opgenomen ‘als de
jongste’ in hun boerenfamilietje. Zelf hadden ze nog twee kinderen. De
zeventienjarige Emile en de twaalfjarige Anna. In de komende vijf jaar zou
dit de enige familie zijn die Anatole heeft. Zijn moeder was op een trein
naar Ausschwitz beland en zijn vader vocht in Groot-Brittannië aan de
zijde van de geallieerden.
De eens zo schuchtere Anatole bloeide al gauw open tot een blozende plat-
telandsjongen. Zijn schoolvriendjes kenden hem als Jean Vandenbergen, de
pleegzoon van de familie Rasschaert. Anatole leidde een normaal leven en
dat was tegelijkertijd zijn grootste geluk, “want”, zo getuigt hij in de repor-
tage van Heidi Verdonck, “als je je normaal gedraagt, val je niet op. Pas
wanneer je angst hebt, maak je je verdacht.”
Wanner zijn vader terugkeert, verlaat Anatole het gezin. Maar in de vakan-
ties keert hij altijd terug naar het Oost-Vlaamse Overmere. Anna, die als
kind een echte zus voor hem was, werd in 1954 zijn vrouw.

Uitvinder van de reportage

Kisch, jood en communist, eigende zichzelf de naam Erwin toe. Egon kreeg
hij mee van het patriciërsgezin waarin hij opgroeide. Hij werd in 1885 in
Praag geboren als tweede zoon van vijf.
Egon Erwin Kisch wordt ook ‘der rasende Reporter’ (de vliegende reporter)
genoemd. Die naam kreeg hij niet omdat hij als een ‘razende’ reportages
produceerde. Integendeel, “Kisch kon uren en dagen aan een artikel zitten

schaven en over de formulering van één zinnetje zitten broeden”, getuigt
de bevriende Kästner in De Standaard van 24 april jl. Wel dankt hij zijn bij-
naam aan de titel van één van zijn boeken. Het is een bundeling reporta-
ges waarmee Kisch in de jaren ‘20 bekendheid verwierf.
Kisch wordt ook wel ‘de uitvinder van de reportage’ genoemd. Hij was
meester in het combineren van literaire stijlmiddelen met diepgaand jour-
nalistiek graafwerk. Hèt voorbeeld voor veel journalisten dus. Behalve
reportages, sieren gewone verhalen en cultuurhistorische essays het oeuvre
van Kisch. En naast een literaire passie, bezat hij een levendige belangstel-
ling voor criminologie. Zeer levendig soms: meer dan eens zat hij zelf in de
cel als gevolg van zijn nachtelijke escapades.
Kisch was een man van de wereld en één van zijn tijd. Hij trok heel de
wereld rond. Meestal gewild, maar soms ook gedwongen om vervolging te
ontlopen, ook al was vluchten niet bepaald zijn stijl. Kisch is de man die
elke gebeurtenis noteerde en voor niets of niemand terugdeinsde. Kisch
zijn bewogen leven speelde zich onder andere af tijdens de Balkanoorlog
van 1912, de Eerste Wereldoorlog. Een dag na de Rijksdagbrand werd hij
gearresteerd. Hij had contacten met Gorky, Brecht, Gide en Chaplin.
Uiteindelijk keert Kisch terug naar zijn thuishaven,Praag, waar hij in 1948
sterft.

Tentoonstelling

Internationaal werden tal van onderscheidingen voor reportagewerk naar
de journalist genoemd. België kon moeilijk op die lijst ontbreken.. Het
Fonds Pascal Decroos, dat de Egon Erwin Kisch-prijs vorm gaf, viseert dan
wel niet alle journalisten, maar hoopt wel de kwaliteits- en onderzoeks-
journalistiek te bevorderen. Aan de wedstrijd konden enkel journalisten
deelnemen die hooguit twee jaar ervaring in het vak hebben. Ook niet-
journalisten die ambities hebben in het vak, krijgen een kans. Het onder-
werp van de reportage is vrij, maar het moet wel gaan om bijzondere jour-
nalistiek die ‘graaft in het geheugen van de wereld, speurt naar feiten die
sommigen aan ons oog willen onttrekken’. Wie wint, mag zich voor 20.000
bef gaan uitleven in de FNAC èn maakt kans op de publicatie van zijn, of
in dit geval haar, stuk in De Standaard.
Onder het project valt eveneens de expo die in de Lipzaal van de Koninklijke
Bibliotheek van Brussel loopt. De fototentoonstelling van Weense origine
werd samengesteld door Marcus Patka. Hij is een rasechte Kisch-kenner en
is curator van de expo. De rode draad doorheen het getoonde is een blau-
we, wazige rook. Frappant hoe zelden Kisch zonder sigaret poseerde. Enkel
het begin van de gang is ‘rookvrij’. Die staat dan ook model voor de begin-
jaren van zijn leven. Elke daarna volgende foto onthult een later moment
uit het leven van Kisch. Zo doorloop je zijn hele levensloop tot wanneer de
gang helemaal wazig wordt en je niets meer kunt zien...

Fo
to

: D
oc

Egon Erwin Kisch



De Reprobel-miljoenen 
komen er aan...
Hoe krijg ik mijn centen?

Contacteer voor elke mogelijkheid het JAM-secretariaat, Steenkoolkaai 9B, 1000 Brussel - Tel. 02/229 14 70

Opgelet: wacht niet te lang om lid te worden!  

Wij beheren een gegevensbank van meer dan 4.000 auteurs en we voeren betalingscampagnes uit die duizenden over-
schrijvingen omvatten.  Wij werken dus in “fases”, “per contracten”, en “per golven”.  Concreet gezien, zullen we de
inschrijvingen van nieuwe leden afsluiten op 30 september 2001 en de berekeningen van de verdeling tegen 1 decem-
ber 2001. 

Indien u pas lid wordt na 30 september, zal u het geld nog steeds tegoed hebben.  Het zal in bewaring gehouden worden
(gedurende een periode van maximum 3 jaar), maar we zullen u in dat geval ten vroegste in december 2002 kunnen uit-
betalen. 

Spijtig genoeg, zal geen enkele persoonlijke afwijking kunnen toegestaan worden op deze agenda, want het gaat hier om
het collectief belang. We hopen de betaling van alle reprografierechten van 2001, ten laatste op 30 januari 2002 gedaan
te hebben . 

* Indien u reeds lid bent van de JAM (u bent titularis van een aandeel dat u reeds betaald heeft, en wij hebben
al uw persoonlijke gegevens), is alles in orde...

... u dient ons enkel een gegevensblad toe te sturen voor 30 september 2001. Dit blad kan u verkrijgen op het
JAM-secretariaat. Het geld zal automatisch in de loop van december 2001 of januari 2002 op uw bankrekening
worden gestort. Naast de normale administratieve kosten van de JAM, zullen geen bijkomende dossierkosten aan-
gerekend worden.

* Indien u nog geen lid bent van de JAM, zijn er drie mogelijkheden: 

1) “onafhankelijk” blijven en ons een aangetekende brief sturen waarin u de betaling van uw rechten inzake
reprografie eist.  U zal ons ieder jaar een dergelijke brief moeten sturen.  En bij elke storting zullen we
dossierskosten moeten afhouden (dit jaar vastgesteld op 100 € of 4.034 BF);  

2) volledig vennoot worden van de JAM en haar het beheer van uw auteursrechten en van uw reprografierecht-
en overdragen.  Opgelet, indien u reeds het beheer van uw auteursrechten hebt overgedragen aan uw uitgev-
er, is deze oplossing theoretisch gezien niet meer mogelijk (tenzij u ons persoonlijk contacteert opdat wij het
contract dat u aan uw uitgever bindt, kunnen nakijken).  Indien u lid bent van de AVBB of de VJPP zal het u
1.000 BF kosten (eenmalig, niet elk jaar) om een aandeel te verwerven.  Indien u geen lid bent van deze
verenigingen, zal dit aandeel u 5.000 BF kosten. 

3) “reprografie-vennoot” worden van de JAM door ons enkel het beheer van uw reprografierechten over te dra-
gen.  Dit lidmaatschap is in principe voorbehouden aan journalisten die zich hebben laten “gevangen nemen”
door hun uitgever: in geen enkel geval zullen we voor deze leden kunnen tussenkomen inzake auteursrecht.
Hier bedraagt het aandeel eveneens 1.000 BF voor de leden van de AVBB of de VJPP en 5.000 BF voor niet-
leden (eenmalig). 


