Belgié-Belgique
P.B.

8900 IEPER |
il Rl 3/8136

gazme van eW Aeieekeantoor [eper

|'I'l.'|_'-'|l'_'|,.'|"~,"-_'|'. VAL

e LA IRy

@ COntr

Leuvensespens.onderhandelt met burgevmeester Tobback
Xy 1.'3"’

24 april 2001 - nummer 31 - Verschijnt veertiendaags - V.U.Ann Deceunynck, Internationaal Perscentrum Vlaanderen, Grote Markt 40, 2000 Antwerpen




Actueel

Dossier

Actueel

Nieuws uit de verenigingen

Actueel

Mens achter het nieuws

Onder embargo




Journalist

LDt Auteurs van het zuiverste water

beroepsJournalisten

2de jaargang
24 april 2001, nummer 31
Verschijnt veertiendaags schien wel eens meer, maar met hun stellingen inzake auteursrechten is het onvermogen

Er hapert iets aan het redeneervermogen van de Belgische mediadirecties. Dat blijkt mis-
toch bijzonder schrijnend.

Enerzijds, zeggen de uitgevers en omroepdirecties, is het evident dat creatieve arbeid
behoorlijk wordt gehonoreerd. Dit verhindert dat het publiek zomaar, kosteloos, kennis
kan nemen van bijvoorbeeld een journalistiek product. Laat staan dat een derde dit ook
nog eens zelf gaat exploiteren. Diefstal, heet zoiets. Dus is het niet meer dan normaal dat
vergoedingen worden aangerekend voor fotocopies - vergoedingen die via het miljar-
denfonds Reprobel terugvloeien naar de mediasector. En even logisch is dat de produ-
centen van op-maat-gesneden persknipselkranten worden aangepakt, net zoals de out-
laws die beeld- of klankmateriaal verspreiden op Internet. Gelijk hebben ze natuurlijk, de
mediadirecties. Zelfs de vrijheid van informatie, die sommigen claimen, is geen excuus om
het anders te doen. Informatie en communicatie gedijen precies wanneer auteurs en pro-
ducenten loyaal voor hun inspanningen worden beloond.

Nu is het begrip auteursrechten ook relevant binnen de mediasector als zodanig, dat is in
de verhouding tussen de eigenlijke auteur en de exploitant van het werk. En zie: plots
blijkt het belang van creatieve arbeid voor de directies veel minder van tel. Dan heet het
dat journalisten door in dienst te treden hun auteursrechten natuurlijkerwijze overdra-
gen aan de uitgever. Terwijl het de uitgever is die ‘alle risico's neemt', wanneer nieuwe, al
dan niet multimediale initiatieven worden opgestart waarvoor de journalistieke produc-
ten worden hergebruikt...

Dat is dus onzin. Als auteurs van het zuiverste water, hebben journalisten ontegenspre-
kelijk auteursrechten. In de zin van een behoorlijke vergoeding voor elk hergebruik dat de
werk- of opdrachtgever van zijn werk maakt. En verder in de zin van een moreel respect
voor de inhoud en de naamtekening van het werk. Dat een journalist het laatste woord
moet kunnen hebben over de inhoud van zijn bijdrage, is op de koop toe normaal in het
licht van de getrapte verantwoordelijkheid in persaangelegenheden.

Het resultaat is hoe dan ook dat de journalisten hun auteursrechten vandaag vooral vei-
lig moeten stellen tegenover hun eigen mediadirecties, eerder dan tegenover het publiek.
Door de gulzigheid van de werkgevers zitten de journalisten zelfs in een beklemmend-
defensieve positie. Moge het 'Dossier’ in deze De Journalist hen veel inspiratie geven. De
inspiratie om lid te worden van de JAM bijvoorbeeld - al was het maar voor de invorde-
ring van hun reprografierechten bij Reprobel.

Pol Deltour

Foto: Johan Van Cutsem

VVJ‘

VLAAMSE
VERENIGING VAN
=] EROEPSJOURNAI_ISTEN

10-04-2001 3




_ _Actuee

4

e v
Journalist

24-04-2001

De commercialisering van de media

Vorige week startte in de Koninklijke Vlaamse Academie van Belgi€ voor Wetenschappen
en Kunsten de traditionele ‘Lentecyclus. Die wordt dit jaar georganiseerd rond het thema
‘Media, Markt en Maatschappij. Tijdens een eerste avond kwamen drie sprekers aan het
woord rond ‘Commercialisering en globalisering van de media:

Groter percentage BNP

De Nederlandse professor Cees J. Hamelink had het in zijn bijdrage over
‘Media Globalisering: heeft de burger nog toekomst 7. Hamelink, zelf oud-
journalist van het NRC-Handelsblad, is nu hoogleraar internationale com-
municatie aan de Universiteit van Amsterdam en is als gasthoogleraar ver-
bonden aan de Katholieke Universiteit en de City University of London.
‘Mediaglobalisering wordt grotendeels gestuurd door neoliberale globalise-
ring, en is in belangrijke mate afhankelijk van reclame. Vorig jaar werd 500
miljard dollar gespendeerd aan reclame. Een steeds groter percentage van
het Bruto Nationaal Product gaat naar reclamebudgetten - zelfs in arme
landen. We stevenen af op een billboardsamenleving. We riskeren nog dat
er een krachtige lasertechniek wordt ontwikkeld die ons elke avond con-
fronteert met een door reclame verlichte maan' De spreker meende dat 'het
belang om eigendomsrechten op ‘inhoud’ te beschermen, steeds groter
wordt. 'Een gevolg van die mediacommercialisering is dat mensen steeds
meer consumenten worden dan burgers. Goede informatie is een funda-
menteel recht van de burger. Maar worden wij wel goed geinformeerd ?
Wat met 'no-go-gebieden’ waar journalisten steeds vaker mee geconfron-
teerd worden ? Bij democratie hoort een open plein, een publiek domein.
Maar hoe langer hoe meer wordt aan informatie een prijskaartje gehangen.
Dat belooft niet veel goeds voor het burgerschap!

Parochialisme in het nieuws

Daniel Biltereyst besprak ‘Nieuwsmedia en de paradox van globalisering
Biltereyst is hoofddocent aan de Vakgroep Communicatiewetenschappen
van de Universiteit Gent. Hij doceert er film-, televisie- en culturele media-
studies, en ook Internationale communicatie. Voor hem ‘relativeren de
media geografische grenzen, en spelen ze een primaire katalyserende rol.
‘Globaliseringsprocessen zijn niet nieuw. Alleen is het tempo waarin nieuws
gemaakt wordt, nu veel indrukwekkender dan ooit. De media zijn zelf een
onderdeel van de politieke en economische bedrijvigheid: ‘Tegelijk met de
globalisering, is er ook een tendens van lokalisering vast te stellen. In onze
media is een soort ‘parochialisme’ ontstaan’.

Hij legde een klemtoon op de vaststelling dat het volume buitenlandse
berichtgeving steeds daalt. 'Vroeger betekende de televisie een venster op
de wereld. Nu is voor velen het dorp de wereld geworden. Buitenlands
nieuws is gedegradeerd tot een vaak verplicht nummer, dat wordt opge-

Foto: Johan Van Cutsem

Foto: KVAB foto: Johan Van Cutsem

Cees J. Hamerlink Hilde Van den Bulck

Daniel Biltereyst

. Ann Deceunynck

voerd ergens achteraan in het nieuws, snel-snel. Het wordt aangeboden in
een carrouselsysteem, en ‘verzacht' met muziek. Er is nauwelijks duiding bij.
Van follow-up is helemaal geen sprake. Het buitenlandse nieuws dat niet
genegeerd kan worden, wordt ‘gedomestikeerd’ Na de vuurwerkramp in
Enschede stellen wij ons de vraag hoe het met veiligheid en brandpreven-
tie bij ons is gesteld:

Biltereyst confronteerde zijn publiek met de analyse waaruit blijkt dat ‘de
media ons in contact brengen met verschillende niveaus, waaruit we een
complexe identiteit kunnen kiezen. 'Maar er is een duaal proces bezig. De
mogelijkheid om onze leefwereld te verruimen wordt niet benut, de
nieuwsagenda is juist versmald. Voor de grote bevolkingsgroep wordt
bespaard op de kansen om complexe niveaus aan te bieden. Alleen voor een
elite wordt nog aan 'upgrading’ gedaan. Dat maakt het sociale verschil nog
groter, en leidt tot meer verschil in ‘cultureel kapitaal' Het beleid van de
populaire nieuwsmedia doet de kloof alleen maar toenemen!

Om af te sluiten stelde hij 'dat er ook een tendens zichtbaar wordt waarbij
buitenlands nieuws steeds meer gebruikt wordt als negatieve pool, waar-
door een samenhorigheidsgevoel gecreéerd wordt.

Verviechting telecommunicatie en informatie

Hilde Van den Bulck had eerder de spits afgebeten met haar visie over ‘De
media als globale macht. De economische logica achter de huidige massa-
mediale industrie en markt: feiten en processen’ Zij promoveerde tot doc-
tor in de sociale wetenschappen aan de KULeuven met een proefschrift
omtrent de eerste twintig jaar van de Vlaamse publieke televisie. Zij is
werkzaam als postdoctoraal onderzoeker aan het departement communi-
catiewetenschap KULeuven en doceert Reclameleer aan de UIA.

Hilde Van den Bulck ging uit van de vaststelling dat ‘alle media-productie-
processen greep willen krijgen op de ‘inhoud' van het nieuws. De dynamiek
van de markt bestaat uit economische invioeden, maar ook het politieke
klimaat speelt een belangrijke rol. Vermits telecommunicatie en informatie
steeds meer met elkaar vervlochten raken, moeten ze ook samen
ge(de)regulariseerd worden’ ‘Sedert het einde van de jaren ‘80 is de evolu-
tie van de mediamarkt hallucinant.

Op de transnationale mediamarkt zag deze spreekster ‘nieuwe spelers.
'Hoewel de perssector daarin een beetje afwezig lijkt, blijkt toch dat een
aantal mediabedrijven een zeer stevige financi€le basis hebben. De groot-
ste strijd werd ongetwijfeld geleverd op de audiovisuele markt. ‘De beslis-
singsmacht komt in steeds minder handen terecht. Zij zou meer gedecen-
traliseerd moeten zijn. Dat sommige eigenaars een zware machtspositie
verwerven, doet vragen rijzen rond controle. Synergieén leiden bovendien
ook tot het risico van uitbuiting’

Op 2 mei worden de lezingen binnen de Lentecyclus gehouden rond het
thema ‘Nieuws mediatechnologieén! Op 16 mei is het de beurt aan
‘Opdracht van de openbare omroep' en tenslotte op 30 mei is er aandacht
voor ‘Deontologie van de media’ De lezingen vangen steeds aan om 17 uur.
Voor meer informatie kan men terecht bij de Koninklijke Vlaamse Academie
van Belgi€¢ voor Wetenschappen en Kunsten, Paleis der Academién,
Hertogsstraat 1 te Brussel (tel. 02/550.23.23).



Journalist

A

Valse zelfstandigen erkend als werknemer

Een veertigtal 'valse zelfstandigen’ van Gazet van Antwerpen heeft in de voorbije weken
een brief van de Sociale Inspectie ontvangen waaruit blijkt dat zij in 1996 recht hadden
- en nu ook krijgen - op het statuut van loontrekkenden. Voor de jaren 1997, 1998, 1999
en 2000 gaat het onderzoek nog verder. Voor de betrokken ‘werknemers’ betekent dit
concreet dat ze niet alleen ‘rechten geopend’ hebben als loontrekkenden, maar dat ze
ook bewijsmateriaal hebben om hun sociale bijdragen voor 1996 aan de zelfstandigen-

kas terug te vorderen.

De Sociale Inspectie van het Ministerie van Sociale Zaken te
Antwerpen startte dit onderzoek op basis van een klacht van een
ex-werknemer die ontslagen werd n.a.v. de saneringsoperaties bij
NV De Vlijt in 1996 en 1997. Precies een jaar geleden verwekte het
onderzoek veel opschudding toen 'valse zelfstandigen' allemaal een
brief in de bus kregen en ondervraagd werden door inspecteurs van
de Sociale Inspectie. Sindsdien heeft de Sociale Inspectie de dos-
siers onderzocht en een procedure gevoerd met de Rijksdienst voor
Sociale Zekerheid. Die heeft de redenering van de Sociale Inspectie
gevolgd. Op basis daarvan werden intussen de dossiers definitief
ingecohierd. Hiermee staat het statuut van de betrokkenen in 1996
vast. De RSZ richt zich momenteel tot de Regionale Uitgeversgroep,
overnemer van De Vlijt, met een totale vordering voor 1996.
Duidelijk is dat de RUG deze factuur betwist, en naar de rechtbank
zal stappen. De afloop hiervan heeft evenwel geen invioed meer op

het aanvaarde statuut van de betrokken ‘personeelsleden’ anno

. Ann Deceunynck

1996. De Sociale Inspectie heeft eerst de periode 1996 aangepakt
en afgehandeld om te vermijden dat feiten intussen zouden verja-
ren. Nu wordt voortgewerkt aan de jaren 1997, 1998, 1999 en 2000.
Begin 2001 heeft de RUG een verzoek tot regularisatie gekregen. In
principe eindigt de onderzoeksperiode op dat moment. Niets belet
natuurlijk dat de Sociale Inspectie later ook nog onderzoekt hoe de
tewerkstelling in 2001 wordt georganiseerd.

Putten graven

Dergelijke onderzoeken leiden vaak tot faillissementen, en nog
vaker tot het 'graven van putten’ Als de ‘werkgever' de dans ont-
springt en nooit effectief de vordering van de RSZ betaalt, draait de
Rijksdienst voor Sociale Zekerheid zelf op voor 'de put. Het lijkt in
dit geval echter niet te gaan om een bedrag dat voor de RUG een

risico op faillissement zou meebrengen.

Belastingen terugvorderen

Alle betrokken 'valse zelfstandigen' die intussen herdoopt werden
tot ‘werknemer’, hebben voor 1996 ‘rechten geopend' in een
bediendenstatuut. Zo hebben zij op het einde van hun loopbaan
voor 1996 recht op een bediendenpensioen. In principe is het
onmogelijk tegelijk als ‘zelfstandige in hoofdberoep’ en als ‘loon-
trekkende' verzekerd te zijn. De betrokkenen hebben nu ook de
nodige bewijzen in handen om terugbetaling te vragen van hun
onterecht betaalde sociale bijdragen in de bewezen periode. Het is

evenwel niet ondenkbaar dat ook de belastingsdossiers van de
betrokkenen hierdoor veranderen. In principe kunnen de betrokke-
nen nu een herziening van hun dossier aanvragen. Als zij nemen dat
dit een voordeliger eindresultaat zou opleveren, hebben ze daar
natuurlijk alle baat bij. ‘Gewone' belastingsaangiften moeten bin-
nen de drie jaar gebeuren. Maar in dit geval kunnen langere ter-
mijnen mogelijk zijn.

(AD)

Loontrekkend of zelfstandig ?

De inzet van de discussie zijn de principes ‘loon’ en 'gezag’ Een aan-
tal criteria dienen daarbij als parameter om vast te stellen hoe ‘vals’
het zelfstandig werk is. Een argument dat op ‘valsheid" wijst, is bij-
voorbeeld de verplichting om dagelijks op een regelmatig uur naar
de redactie te komen om kennis te krijgen van de opdracht voor die
dag. Als daarbij ook nog de prestaties op een formulier ingevuld
moeten worden, is dit nog een argument extra.

Ook het feit dat journalisten permanenties moeten verzekeren om
telefoons te beantwoorden en informatie te verzamelen, wijst op

‘valse zelfstandigheid' Hetzelfde geldt voor de verplichting te tele-
foneren om 'faits divers' te verzamelen, voor de verplichting om tij-
dens weekends te werken en hiervoor compensatie te krijgen, voor
de verplichting om tijdens weekends te werken en hiervoor com-
pensatiedagen te krijgen, voor de verplichting om van een chef
gezag te aanvaarden en hem te vervangen bij afwezigheid. Ook het
verschaffen door de werkgever van accommodatie als een compu-
ter, GSM of auto, staat ter discussie.

(AD)

24-04-2001

5



6

e v
Journalist

24-04-2001

Kogel is door Reprobel-kerk

Guido Roelants

ondervoorzitter JAM, lid raad van bestuur Reprobel

Toegegeven: het is niet de eerste keer dat we het aankondigen,
maar dit keer is het echt zo. Het eerste geld van Reprobel - de
beheersvennootschap die sinds januari 1998 de vergoedingen voor
fotokopie€n int - staat een van de komende dagen op de rekening
van de Journalisten Auteurs Maatschappij. Minister Verwilghen
zette enkele weken geleden eindelijk het licht op groen voor de ver-
deling van een eerste schijf. Het auteurscollege binnen Reprobel
bereikte eerder al een akkoord over de verdeelsleutel tussen de ver-
schillende auteursmaatschappijen. De JAM krijgt net geen 50 mil-
joen Bef. Later - wellicht begin 2002, maar nu wagen we ons reke-
ning houdend met de ervaringen uit het verleden op glad ijs - volgt
er meer. Honderden uren vergaderen, kibbelen, onderhandelen en
wikken en wegen, leveren eindelijk een voor u tastbaar resultaat op.
Al zal het nog even duren voor het geld uw rekening heeft bereikt.
Niet dat de JAM van plan is de volgende raad van bestuur op de
Nederlandse Antillen of een ander duur exotisch oord te organise-
ren. De vertegenwoordiger van de minister waakt over het gebruik
van de gelden bij de verschillende vennootschappen. Hij moet zijn
fiat geven over de verdeelsleutel die de JAM gaat hanteren. Een
evenredige verdeling - wat snel en relatief eenvoudig had kunnen
gebeuren - werd door de vertegenwoordiger van de minister van de
hand gewezen. Om de verdeling zo vlot en snel mogelijk te laten
verlopen, hebt u er dus alle belang bij de persoonlijke gegevens die
we nodig hebben (zie bijgevoegde brochure) correct en volledig in
te vullen. En vergeet vooral niet om lid van de JAM te worden! Het
maakt de zaken voor u en ons een stuk eenvoudiger (zie alweer bij-

gevoegde brochure). Omdat de wet een duidelijk onderscheid maakt
tussen auteurs- en reprografierechten - ons door het ministerie
bevestigd! - is er voortaan een lidmaatschap voor reprografierech-
ten alleen. Dus: zelfs indien u reeds afstand van auteursrechten
hebt gedaan aan een uitgever, kan u lid van de JAM worden.

Tot slot moeten we nog even een eresaluut brengen aan de man die
aan de basis ligt van zowel Reprobel als de JAM: gewezen FET-jour-
nalist Piet De Busschere. De ex-voorzitter van de AVBB stond mee
aan de wieg van beide vennootschappen, was zelfs voorzitter van
zowel de JAM als Reprobel. “"Het is een moeilijke bevalling geweest,
want in het begin was niet iedereen overtuigd van het nut. Laat
staan dat er geloof werd gehecht aan grote financi€le inkomsten uit
reprografierechten. Als ik zie wat er nu uit de bus komt, kan ik
alleen maar blij zijn dat we indertijd met een aantal mensen het ini-
tiatief hebben genomen. Dat het lang heeft aangesleept voor het
geld beschikbaar was, is niet onlogisch. Om Reprobel op de rails te
krijgen, werkten alle betrokken partijen goed samen. Eens de dis-
cussies over de verdeling van de centen begonnen, werd het een
stuk moeilijker", aldus Piet De Busschere.

En alle 'moeilijkheden’ zijn niet van de baan. Terwijl er werk zal wor-
den gemaakt van de eerste betalingen, moeten de debatten over de
verdeelsleutels bij Reprobel en het auteurscollege opnieuw worden
geopend. Dit keer ligt er een onderzoek naar het kopieergedrag van
de Belgen op tafel.

Brandende discussies bij Mediaxis en Roularta

De strijd voor auteursrechten houdt nooit op. Op dit ogenblik voe-
ren journalisten, met de JAM en de VWJ/AVBB in de rug, op meer-
dere fronten strijd voor de erkenning van hun rechten. Een over-
zichtje.

Mediaxis

Sinds december vorig jaar zijn er tussen het personeel en de directie
van Mediaxis onderhandelingen aan de gang over een CAO met betrek-
king tot auteursrechten. De directie aast vooral op het recht tot herge-
bruik van redactionele of visuele creaties, dit zowel op papier als op
Internet, en al dan niet in samenwerking met derden. Voor de over-
dracht van dit recht zouden de journalisten (of andere medewerkers)
een jaarlijkse forfaitaire vergoeding krijgen van bijvoorbeeld 300 Euro
(om en bij 12.000 Bef). Een belangrijk punt van discussie blijft of het
om een netto- of bruto-vergoeding gaat.

Mediaxis rekent er verder op werken ter beschikking te kunnen stellen
van derden, en hiervoor wordt aan een vergoeding gedacht van de helft
van de gefactureerde verkoopprijs (na aftrek van 20 procent algemene
kosten voor de uitgever). Bij de bundeling of uitgave van creaties - in
een boek of op CD-ROM - zou de auteur aanspraak kunnen maken op
een vergoeding van 8 procent van de netto-verkoopprijs.

. PolDeltour

Zelfstandigen

Bij de zelfstandige medewerkers van Roularta heerst sinds enige tijd
grote ontevredenheid over de wijze waarop dat bedrijf hun auteurs-
rechten behandelt. De directie dringt aan op een volledige over-
dracht in ruil voor een eenmalige verhoging van de basisvergoeding
voor een artikel ten belope van 3 procent. Schandalig weinig, oor-
delen de zelfstandige journalisten, die zich beraden over acties.
Free-lancers zijn wel eens meer de pineut. Begin dit jaar stelden
enkelen tot hun ontsteltenis vast dat een paar uitgeverijen op
Internet de website www.get-a-copy.com hadden gelanceerd. Het
publiek zou daar artikelen kunnen kopen of huren. Een kort arti-
kel uit de FET bijvoorbeeld zou 2.500 Bef kosten. Had de FET van
zijn loontrekkende journalisten wel een recht van hergebruik
bedongen, dan vielen de zelfstandige medewerkers compleet uit
de lucht. Het verkopen van specifieke artikelen aan het publiek
blijft ook de opdracht van www.mediargus.com, dat Vlaamse en
Nederlandse dagbladuitgevers samen hebben opgericht. De voor-
loper, Central Station, werd door de uitgevers afgeblazen nadat
het Brusselse hof van beroep vastgesteld had dat ze de auteurs-
rechten van hun journalisten onvoldoende hadden gehonoreerd.
Momenteel draait Mediargus volop proef als elektronisch knipse-
larchief tussen de betrokken redacties.

Foto: Johan Van Cutsem



Journalist

EU geeft auteursrecht digitale dimensie

IFJ/EF] voert actie rond internationale journalistieke rechten op

‘Het belangrijkste wat Europa ooit gepresteerd heeft op het vliak van auteursrechten. Zo
omschreef Europees commissaris Frits Bolkestein de richtliin die de Europese
Ministerraad op 9 april jl. goedkeurde en die de vijftien lidstaten nu binnen anderhalf
Jaar in hun nationale wetgevingen moeten integreren.

De Europese Unie oefent een steeds belangrijker invloed uit op de
regeling van het auteursrecht. Sinds 1991 werden al vijf richtlijnen
uitgevaardigd, maar die sloegen elk op een eerder specifiek pro-
bleem. Daar is nu de directive 'tot harmonisatie van bepaalde
aspecten van het auteursrecht en de naburige rechten in de infor-
matiemaatschappij' bij gekomen. Deze volgt een jaar nadat de USA
zijn Digital Copyright Millenium Act (DCMA) uitvaardigde. Het uit-
gangspunt van de richtlijn is dat de razendsnelle technologische
ontwikkelingen de mogelijkheden van reproductie, publicatie en
distributie van creaties enorm hebben doen toenemen. Onder ande-
ren op Internet wordt er nogal wat met journalistieke en artistieke
werken gemarchandeerd, zonder dat de auteur of kunstenaar daar
noodzakelijkerwijs iets voor krijgt. Voor de EU is het van wezenlijk
belang dat de rechten van de auteur op zijn creaties scherper wor-
den gevrijwaard. Deze (betere) rechtsbescherming dient immers de
creativiteit, en daar zijn behalve de auteur zelf, ook diens uitgever
en het publiek mee gebaat.

Drie rechten

De richtlijn verleent aan auteurs, kunstenaars, geluids- en beeld-
producenten drie elementaire rechten: dat van reproductie, dat van
mededeling aan het publiek, en dat van distributie. De drie rechten
behoren in principe exclusief toe aan de schepper van het werk. De
formuleringen laten toe dat deze vanaf nu ook zijn rechten kan
laten gelden in het geval van de zogenaamde video on demand of
gelijkaardige exploitatievormen. Maar de directive voorziet in uit-
zonderingen. Een voorbeeld zijn tijdelijke reproducties, die louter in
functie staan van een transmissie en die geen zelfstandige econo-
mische betekenis hebben. Zij ressorteren niet onder het auteurs-
recht. De EU-lidstaten kunnen verder uitzonderingen voorzien voor
thuiskopies op een analoge drager, voor archivering of reproductie
in de schoot van een openbare bibliotheek, of nog voor gebruikma-
king in functie van het onderwijs, het wetenschappelijk onderzoek
of de openbare veiligheid.

Belangrijk voor journalisten en redacties: de nationale wetgeving
kan het reproductie- en mededelingsrecht eveneens tussen haakjes
plaatsen voor tijdelijke opnamen van een radio-omroep, voor het
citeren in het kader van actualiteitsberichtgeving, of nog voor

Huisakkoord

Bij de Regionale Uitgeversgroep (RUG - Het Belang van Limburg -
Gazet van Antwerpen) zijn begin deze maand de gesprekken gestart
over een nieuwe huis-CAO voor de redactie. De huidige CAO van de
RUG-redactie loopt eind dit jaar af. Naast de klassieke arbeids- en
loonvoorwaarden staan ook de auteursrechten op de agenda, aan-
gezien het huisakkoord over de afstand van de auteursrechten

. PolDeltour

gebruikmaking bij recensies en kritieken. En ook nog essentieel: de
directieve staat niet in de weg dat auteurs hun rechten overdragen
aan een uitgever of andere exploitant. In de verhouding tussen
mediadirecties en journalisten in Belgi€ hoeft er dan ook niet zoveel
te veranderen.

Lobbyslag

Al bij al voert de nieuwe richtlijn wat de grote principes betreft
geen revolutie door. Het belet niet dat ze een globale en vrij con-
sistente regeling omvat voor het auteursrecht in al zijn gedaanten.
Ook het auteursrecht op digitale gebruikmaking van creaties. Geen
wonder dat rond de tekst een nooit geziene lobbyslag is gevoerd.
Uitgevers- en auteursverenigingen, maar ook internetproviders en
telecombedrijven verdrongen zich in rijen voor de deuren van
Europese politici. Zo werden in extremis nog negen amendementen
verwerkt die het Europees Parlement goedkeurde. Het heeft er de
EFJ, de Europese afdeling van de IFJ, toe aangezet haar activiteiten
rond auteursrechten uit te breiden. In dat verband wordt een full-
time codrdinator aangeworven, die de razendsnelle ontwikkelingen
inzake communicatie en de impact hiervan voor auteurs op de voet
moet volgen.
AUTEURSRECHTEN ?

[_MEeestAL SchEndEn WE
:| De AGTeuR eeRsT Zelf... —

_..eN Pag DAAPNa
Zijn rEchTeN!

Is
i

gekoppeld was aan de aflopende CAO. De onderhandelaars hopen
voor de vakantie klaar te zijn met een basisversie, die kan worden
voorgelegd aan de redactie, zodat er in het najaar voldoende tijd
blijft om eventueel nog een en ander aan te passen alvorens de CAO
vanaf 1 januari 2002 van kracht wordt.

(LS)

24-04-2001

7



e v
Journalist

D

8 24-04-2001

Ook een fontein is beschermd door

het auteursrecht

Hof van Beroep Brussel kapittelt Roularta voor foto in Le Vif

Het zit soms in een klein hoekje. Uitgever Roularta is onlangs door het Hof van Beroep
van Brussel veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan de ontwerper van
een fontein. Roularta-magazine Le Vif had foto's gepubliceerd van de fontein, maar zon-
der toestemming van de ontwerper ervan en zonder diens naamsvermelding.

De auteursmaatschappij SOFAM had de procedure voor de fontein-
ontwerper ingeleid. Roularta voerde daarop tal van argumenten
aan voor de niet-betaling van de auteursrechten. De fontein zou
niet auteursrechtelijk beschermd zijn, enerzijds wegens gebrek aan
originaliteit en anderzijds omdat deze op een openbare plaats staat
en daardoor volgens de uitgever tot het openbaar domein behoort.
Als er al auteursrechten verschuldigd waren, vervolgde de uitgever,
dan kwamen die de stad Charleroi toe als eigenaar van het monu-
ment. Maar de toestemming van de auteur, die was dus hoege-
naamd niet vereist. Te meer omdat de auteurswetgeving ook nog
een andere deur open laat: een werk kan immers toch zonder de
toestemming van de auteur gereproduceerd worden indien het
werk tentoongesteld is op een voor het publiek toegankelijke plaats
en het doel van de reproductie niet het werk zelf betreft.

SOFAM weerlegde deze argumenten één voor één, en overtuigde
achtereenvolgens ook de rechtbank van eerste aanleg en het hof
van beroep te Brussel van zijn standpunten. Zo oordelen ook de
rechters dat de fontein op het Charles Il-plein in Charleroi zonder
enige twijfel origineel is en aldus beschermd door het auteursrecht.
Dat de ontwerper zijn monument aan een overheidsinstantie ver-
kocht, voor plaatsing op een stadsplein, doet hem bovendien zijn
auteursrechten op dat werk niet verliezen. De auteursrechten blij-
ven immers bij de auteur, zolang deze niet uitdrukkelijk overgedra-
gen worden, ook indien hij het eigendom van zijn werk afstaat.

Atomium

Zo blijven ook andere werken op een openbare plaats beschermd
door het auteursrecht. Eén van de bekendere voorbeelden is het
Atomium, waarop zonder twijfel auteursrechten rusten, ook al staat
het Atomium op een openbare plaats.

Het klopt wel dat de auteurswet een uitzondering voorziet voor
reproducties van auteursrechtelijk beschermde werken op openba-
re plaatsen indien de reproductie van het werk toevallig is. Zo zal
bijvoorbeeld voor een televisiereportage over een receptie ter gele-
genheid van de opening van het parlementaire jaar, geen toestem-

. Katrien Van Fenoo

ming moeten gevraagd worden aan de ontwerpers van alle kunst-
werken die daarbij in beeld worden gebracht. Deze kunstwerken
maken immers niet het onderwerp van de reportage uit.

Deze uitzondering moet echter beperkt geinterpreteerd worden,
voegen de Brusselse rechters daar in de zaak SOFAM/Le Vif aan toe.
Bijgevolg kan ze niet ingeroepen worden voor de reproducties in
het magazine, aangezien de foto's in kwestie overduidelijk tot doel
hadden de fontein af te beelden. Dit kon ook afgeleid worden uit
de inhoud van de artikelen en de legende bij de foto's. De artikelen
gingen immers over de renovatie van het plein en verwijzen expli-
ciet naar de fontein die de stad Charleroi een nieuwe uitstraling
geeft.

Volgens de rechters stond de fontein dan ook niet toevallig op de
foto's, en is de uitzonderingsbepaling uit de auteurswet dan ook
niet van toepassing.

Conclusie: op het auteursrecht van de ontwerper van de fontein
werd dus een inbreuk gepleegd. De materi€le en morele schade die
de auteur hierdoor leed,
kon volgens beide rechts-
colleges berekend wor-
den op basis van de
gangbare SOFAM-tarie-
ven, aangezien deze de
gebruiken van het beroep
weerspiegelen en zeker
geen misbruik uitmaken
zoals door de uitgever
werd beweerd. Roularta
werd bijgevolg veroor-
deeld tot het betalen van
113.610 Bef als vergoe-
ding voor de auteurs-
rechten en bijkomende
schadevergoeding
wegens schending van

deze auteursrechten.

Voor alle duidelijkheid: deze fontein valt onder het
auteursrecht van De Journalist-huiscartoonist Kim.



Foto: Johan Van Cutsem

Journalist

‘Draag auteursrechten niet over voor

een peulschil’

Gesprek met Katrien Van Eenoo, juriste bij de JAM

“De meeste uitgevers vragen thans aan hun loontrekkende en zelfstandige journalisten
om tegen een vergoeding van 3 procent of een forfaitair bedrag van 5.000 Bef per jaar
hun auteursrechten volledig over te dragen, zodat ze de geleverde teksten onbeperkt
kunnen gebruiken via kanalen zoals internet. Wij raden iedereen af dat te doen tegen

een dergelijke peulschil”

Dat stelt Katrien Van Eenoo,
juridisch medewerkster bij de
Journalisten AuteursMaat-
schappij (JAM) en SOFAM, de
auteursmaatschappij  voor
fotografen, cameralui en
andere auteurs van visuele
kunsten.

De 26-jarige Van Eenoo is al
1,5 jaar in dienst van SOFAM
en sinds augustus vorig jaar
ook van de JAM. Beide orga-
nisaties kunnen talrijke dien-
sten leveren aan iedereen die
‘beschermde werken' levert
aan media. Het gaat daarbij
om originele werken in een
vorm die communicatie met het publiek mogelijk maakt.

Katrien Van Eenoo: "Er is vooreerst de gratis juridische bijstand. We
kunnen ook tussenkomen in juridische procedures ten voordele van
onze leden, omdat zij door lid te worden hun rechten overdragen
aan de auteursmaatschappij. Dat laatste is natuurlijk enkel maar
theorie, want men kan er in de praktijk verder vrij over beschikken.
Deze overdracht van rechten levert de betrokken ook een alibi om
niet te moeten ingaan op eisen die de uitgevers stellen, want men
kan zijn rechten niet aan twee instanties overdragen. Lid worden
betekent ook dat men zonder bijkomende administratieve kosten
zijn reprografierechten kan opvorderen.”

De JAM begeleidt momenteel zes klachten van journalisten over
een inbreuk op auteursrechten. Het heetste item op dit ogenblik is
ongetwijfeld het massale hergebruik door uitgevers van teksten via
internetsites, CD-roms, teletekst en dergelijke. “We krijgen hierover
momenteel enorm veel telefoontjes van journalisten”, aldus Katrien
Van Eenoo. “Vooral de internetsites hebben heel wat in beweging
gebracht.”

De JAM-juriste wijst het wijdverbreid misverstand naar de prulle-
mand dat het tekenen van een arbeidscontract voor de journalist
zekere verplichtingen met zich zou meebrengen inzake de over-
dracht van auteursrechten. Evenmin bestaat er ter zake een verschil
tussen de loontrekkende en zelfstandige journalist. "Voor elke
reproductievorm van het geleverde werk moet toestemming gege-

Katrien Van Eenoo

_ lucVanheerentals

ven worden, en dient een nieuw contract afgesloten te worden met
de uitgever."

Frankrijk

Is 3 procent of een forfaitair jaarbedrag van 5.000 Bef veel te wei-
nig als vergoeding voor een overdracht, dan ontbreekt het momen-
teel nog aan richtlijnen om te bepalen welke sommen dan wel rede-
lijk zijn. Katrien Van Eenoo: "Wij vragen thans bij betwistingen over
het hergebruik van een tekst van 2 tot 3 bladzijden 5.000 Bef. In
ons land komt dat over als een enorm bedrag, maar in Frankrijk,
waar men op het vlak van auteursrechten al een hele traditie heeft,
is dit normaal.”

De JAM en SOFAM sturen momenteel aan op onderhandelingen
hierover met de uitgevers. Met Rossel (Le Soir) bereikten beide
auteursmaatschappijen eind 1997 een overeenkomst waarbij herge-
bruik op bepaalde dragers toegelaten wordt in ruil voor 1,5 miljoen
Bef per jaar, althans wanneer de omzet kleiner is of gelijk aan 10
miljoen. Voor het deel van de omzet groter dan 10 miljoen komt er
nog eens 10 procent bij. Beide maatschappijen verdelen het bedrag
onder loontrekkende en zelfstandige medewerkers.

Van Eenoo: "Momenteel wordt ook met Mediaxis gepraat. Ideaal
zou zijn dat we zo'n overeenkomst met alle uitgevers zouden kun-
nen sluiten.” Een probleem is natuurlijk dat al veel journalisten hun
rechten hebben overgedragen, aldus nog de juriste. Geen nood ech-
ter: wie dit gedaan heeft, kan bij de JAM steeds laten nakijken of
het contract wel wettelijk is en hij of zij er desgevallend "onderuit"
kan.

Ondertussen is de JAM ook nog met andere zaken bezig. "Een van
de klachten betreft bijvoorbeeld de overname van artikelen door
een periodiek tijdschrift. Meestal gebeuren dergelijke zaken niet ter
kwader trouw, maar weet men gewoon niet dat volgens de nieuwe
auteurswet van 1994 er in ons land ook voor het hergebruik van
dagbladartikelen steeds een voorafgaande toestemming nodig is
van de auteur. In dergelijke gevallen wordt eerst gepoogd een min-
nelijke schikking te bereiken, waarbij men de tegenpartij tracht te
bewegen de gewone vergoeding te betalen plus een schadevergoe-
ding. Indien er geen akkoord kan bereikt worden, wat slechts in de
minderheid van de gevallen zo is, wordt een advocaat ingeschakeld
en volgt een rechtsprocedure.”

24-04-2001

9



_ _Actuee

10

e v
Journalist

24-04-2001

Auteurs stappen naar rechter voor

leenvergoeding

Zeven auteursverenigingen eisen voor de rechtbank van eerste aan-
leg te Brussel drie miljard Bef. achterstallinge leenrechtvergoedin-
gen van de Belgische overheid. Conform een EU-richtlijn uit 1992
diende ons land voor 1 juli 1994 dit leenrecht in te voeren voor de
openbare uitlening van beschermde (cfr. oorspronkelijke en origine-
le) werken, maar zulks gebeurde tot dusver nog steeds niet.
Initiatiefnemer voor de rechtszaak is Roger Blanpain, voorzitter van
de Vereniging van Educatieve en Wetenschappelijke auteurs
(VEWA). Hij kon ook de Waalse VEWA-tegenhanger ASSUCOPIE
overtuigen mee te doen, net als de JAM (journalisten), SABAM
(auteurs, componisten en uitgevers), SACD

(drama-auteurs), SCAM (multimedia-auteurs) en SOFAM (auteurs
visuele kunsten). VEWA had overigens vorig jaar reeds met een der-
gelijke rechtszaak gedreigd.

Het gevorderde bedrag werd berekend op basis van de auteurseis

dat een leenrecht van één Bef. per lener en per dag dient betaald te
worden. 'Er zijn méér dan 1,5 miljoen Belgen die samen zo'n 65 mil-
joen werken ontlenen per jaar. De schade bedraagt dan ook min-
stens 400 miljoen Bef. per jaar laattijdigheid, te vermeerderen met
vergoedende en gerechtelijke intresten’, aldus Blanpain. VEWA
diende vorig jaar bij de Europese Commissie ook klacht in tegen
Belgié wegens niet-naleving van de Europese Wetgeving. ‘De com-
missie heeft hierop de Belgische overheid op de vingers getikt. We
weten dat er tussen beide administraties momenteel hierover
gesprekken voeren', aldus Blanpain. De huidige minister van Justitie
die terzake bevoegd is wil volgens Blanpain wel tot een regeling
komen maar de cultuurministers die een adviserende vinger in de
pap hebben ‘doen moeilijk-

(Lv)

De kwaliteit van het zendgebied

Uit een studie van Podium Perception Management, gemaakt in
opdracht van de Administratie Media van de Vlaamse Regering, is
vorige week gebleken dat de leefbaarheid van regionale televisie in
Vlaanderen afhangt van de kwaliteit van het zendgebied.

Het Limburgse TVL, ATV uit Antwerpen en RTV uit de Kempen boe-
ren goed tot heel goed.De twee West-Vlaamse zenders WTV en
Focus en Oost-Vlaamse zenders Kanaal 3 en AVS zitten in de pro-
blemen. En het Vlaams-Brabantse Ring-TV, ROB uit Leuven en TV-
Brussel leven 'met een handicap'

Bij de opdrachtgevers is men niet echt verrast door die resultaten.

‘Dit is allemaal niet te verwonderen als je ziet hoe het zendgebied
verschilt;' ‘In TV-Limburg bestrijken ze gewoon heel de provincie
Limburg, terwijl Ring-TV over een regio loopt van Tervuren tot
Halle'
Om conclusies te trekken is het nog te vroeg. Vorige week werd de
primeur van de resultaten voorgesteld in de commissie van het
Vlaams Parlement. Het onderzoeksbureau legt momenteel de laat-
ste hand aan een versie van de resultaten die eerstdaags ter
beschikking is voor verdere uitdieping.

(AD)

Le Matin: ‘modern, dynamisch, kritisch’

haalde het niet

Op vrijdag 13 april werd het laatste nummer van ‘Le Matin' gedrukt.
De AJP (Association des Journalistes Professionnels francophones et
germanophones) heeft bij die gelegenheid een communiqué ver-
spreid om solidariteit te betuigen aan de journalisten van de krant.
Voorzitter Philippe Leruth heeft daarbij ook - andermaal - zijn
bezorgdheid geuit over de toestand van heel de Franstalige pers in
Belgi€. De overheidssteun aan Waalse kant werd onvoldoende
genoemd. De geschreven pers heeft recht op dezelfde aandacht als
heel de sector van bedrijven in moeilijkheden. Een pluralistische
pers en opiniebladen moeten gegarandeerd blijven.

De AJP herinnerde bij deze gelegenheid ook aan het belang van een
redactiestatuut om autonomie van de journalisten te garanderen.
Redactiechefs moeten op de eerste plaats journalisten zijn en blij-
ven.

Le Matin startte op 24 maart 1998 toen ze verrees uit de as van La
Wallonie en Le Peuple. Deze kranten verkochten op het einde samen
nog maar 8.500 exemplaren. Le Matin is daar nog onder gedaald.
Le Matin profileerde zich van bij de start als 'modern, dynamisch,
kritisch en niet vastgeroest. De vijftig redacteurs zaten verdeeld
over redacties in Brussel, Luik, charleroi en Namen. Er waren bijna
evenveel vrouwelijke als mannelijke redacteurs in dienst. In sep-
tember 1999 werd reeds een gerechtelijk concordaat aangevraagd.
In juli 2000 werd een tweede lancering ondernomen.

Eind maart 2001 werd door de algemene vergadering beslist dat Le
Matin in vereffening zou gaan. Er heeft zich geen enkele kandidaat
overnemer gemeld. Nog tot in juli wordt er een ‘contactcel’ in leven
gehouden, voor het geval er zich toch nog een nieuw initiatief zou
aandienen voor een nieuw persproject. (AD)



_ Nieuws uit de verenigingen

Journalist

VV]-bestuur gewonnen voor harmonisering
beroepsstatuten journalist

De WIJ heeft zich op zijn laatste Raad van Bestuur uitgesproken
voor een harmonisering van de statuten van 'beroepsjournalist’ en
‘journalist van beroep’ Het eerste is verbonden aan de ‘algemene’
informatiemedia, het tweede aan de 'gespecialiseerde’ pers. Het
WJ-bestuur drukt er wel op dat de eenmaking met de nodige
omzichtigheid moet gebeuren, en de deur niet mag open zetten
voor loutere spreekbuizen van een vereniging of een bedrijf.

Het komt de Raad van Bestuur van de federale AVBB toe om de
optie al dan niet te bekrachtigen. Ondertussen praten de AVBB en
de Vereniging van Journalisten van de Periodieke (Gespecialiseerde)
Pers (VJPP) wel al over de mogelijke nieuwe invulling van het een-
gemaakte concept 'beroepsjournalist. De harmonisering zou impli-
ceren dat iedereen die professioneel met journalistiek bezig is voor-
taan dezelfde persdocumenten krijgt. Medewerkers van een maga-

zine als Test-Aankoop of een themazender als Canal+ zouden op
gelijke voet behandeld worden als journalisten van dagbladen of
reguliere omroepen. Een eengemaakte Erkenningscommissie
(momenteel zijn er twee, een voor elk beroepsstatuut) zou de aan-
vragen tot erkenning beoordelen.
AVBB en VJPP wonnen zopas juridisch advies in van twee specialis-
ten. UCL-hoogleraar Francois Jongen beklemtoont in zijn analyse de
ongrondwettigheid van het onderscheid dat de wet momenteel tus-
sen beroepsjournalisten en journalisten van beroep maakt. Het
Arbitragehof zou deze discriminatie zeker sanctioneren, meent
Jongen. Mediajurist en advocaat Herman Croux geeft in zijn advies
de wettelijke weg aan waarlangs de harmonisering verwezenlijkt
kan worden.

(PD)

Leuvense informatieambtenaar krijgt

meer bevoegdheid

Een afvaardiging van de Leuvense Persclub heeft de afgelopen
maanden onderhandelingen gevoerd met burgemeester Louis
Tobback, namens het stadsbestuur, en Jean-Pol Olbrechts, gedepu-
teerde van het provinciebestuur en bevoegd voor ‘Media’, om de
werkomstandigheden van de in Leuven actieve journalisten te ver-
beteren. Daarbij kwam een lange lijst van desiderata aan bod. Het
ging onder meer om het inzagerecht in dossiers en in verslagen van
college-, deputatie- en commissieverslagen, het spreekrecht van
ambtenaren, de organisatie van open persbabbels, parkeerfacilitei-
ten ... Wat is de oogst tot dusver ? Het gesprek met Tobback leidde
tot een formeel collegebesluit op 15 maart. Hierin belooft het
stadsbestuur dat er naast de gewone persconferenties maandelijks
een uitgebreide persbabbel komt in aanwezigheid van alle schepe-
nen. De documentatie bij een gemeenteraadszitting kan vanaf nu
vooraf bekomen worden. Een lijst van alle leidende ambtenaren met
hun bevoegdheden wordt opgesteld en de bevoegdheden van de
informatieambtenaar uitgebreid. Hij wordt het eerste aanspreek-
punt voor wie op zoek is naar informatie. De afdelingen van de

Leuvense politie krijgen één aanspreekpunt. Waar Tobback niet op
wou ingaan, is inzage geven in beslissingen van het schepencollege
en gemeenteraadscommissie. Journalisten krijgen qua inzagerecht
in dossiers ook geen voorkeursbehandeling in vergelijking met
anderen. De provincie belooft na uitzuivering van de persoonsge-
bonden materies, de beslissingen van de deputatie uiterlijk twee
weken na de zitting te bezorgen. Tijdens elke provincieraadszitting
worden de schriftelijke vragen en antwoorden onmiddellijk ter
beschikking gesteld en de aanwezige journalisten zullen indien
mogelijk gedeputeerden nog tijdens de zitting over een bepaald
punt om meer uitleg kunnen vragen. Ook de bestaande auditieve
problemen tijdens de zittingen worden weggewerkt. Tijdens de
maandelijkse persbabbel wordt meer tijd gecreéerd voor journalis-
ten om vragen te stellen. Over de werkomstandigheden van de pers
in het nieuwe in aanbouw zijnde provinciehuis komt er binnenkort
een nieuwe vergadering. Men belooft ook een rondschrijven wat
het spreekrecht van de ambtenaren betreft. En de GSM-nummers
van de gedeputeerden zullen worden bekend gemaakt. (LV)

Postacademische opleiding “Journalistieke vaardigheden”

Wanmeer
Waar:

Informatie:

SILRT

Een initiatiscursus journalistiek voor academisch afgestudesrden

van Z ol en mat 20 juli 2001 (Bu0d-17uld)
Universited Antwerpan (UA-campus)
Universiteizplein 1 la
Eric Mathiau (programmacodrdinator)

Tel. 03-820 21 15; E-mail mathiau@uia ua ac bsa
YAV hip: Mereewuia_ac. bedpavaljournalistiek

Wiilrijk

— UNIVERSITEIT
—— SHTWERPEN

Het aamnial plaalizen 15 beperkl
inschafven is moged fof 15 jur 2001

24-04-2001

11



e v
Journalist

A

12

24-04-2001

Journalist mag op collega’s voortgaan

Europees Mensenrechtenhof nuanceert Luxemburgse en tevens

Belgische rechtspraktijk

Een journalist ontloopt zijn verantwoordelijkheid niet door aan te voeren dat bepaalde
lasterlijke aantijgingen eerder al door andere media zijn bekend gemaakt, zeggen de wet
en de rechtsspraak. Toch mag deze regel niet te strikt worden toegepast, aldus het

Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

In 1991 besteedde de Luxemburgse journalist Marc Thoma in een
radioprogramma op RTL aandacht aan bepaalde corruptieve praktij-
ken bij de bosexploitatie en sommige herbebossingsprojecten in het
Groothertogdom. Om de ernst van de problematiek te verduidelij-
ken, verwees hij naar een artikel dat enkele dagen tevoren in de
krant Tageblatt was verschenen. In dat artikel werd gemeld dat fir-
ma's steekpenningen en smeergeld toeschoven aan de federale
overheid of de gemeenten. Thoma verduidelijkte dat dit neerkwam
op de omkoping van, maar ook de corruptie door bosbeheerders en
ambtenaren van het Ministerie van Waters en Bossen. Hij citeerde
uit het artikel in Tageblatt waarin een expert melding maakte van
het feit dat er in de hele sector maar één onkreukbare bosbeheer-
der was.

In de daaropvolgende maanden vorderden 54 bosbeheerders en 9
bosingenieurs een schadevergoeding van Thoma wegens schending
van hun eer en goede naam. Elk van hen eiste 1 miljoen Bef schade-
loosstelling. In toepassing van de artikelen 1382-1383 van het
Burgerlijk Wetboek werd Thoma uiteindelijk veroordeeld tot 63 keer
één Bef schadevergoeding. Het arrest van het Hof van Beroep van
30 januari 1996 bevestigde dat Thoma zich niet kon verschuilen
achter het feit dat hij zich in zijn reportage gesteund had op het
artikel dat eerder in Tageblatt was verschenen. Zelfs al had Thoma
volstaan met bepaalde passages uit het krantenartikel te citeren, "il
n'en reste pas moins que cette citation engage sa responsabilité”.
Omdat Thoma bij de verwijzing naar het krantenbericht niet uit-
drukkelijk afstand had genomen van de erin vervatte lasterlijke
aantijgingen werd hij zelf aansprakelijk gesteld voor de schending
van de eer en goede naam van de ambtenaren van het Ministerie

van Waters en Bossen.
Waakhondfunctie

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens is in een arrest van
29 maart 2001 unaniem van oordeel dat deze veroordeling in strijd
is met de vrijheid van meningsuiting en met de journalistieke vrij-
heid zoals beschermd door artikel 10 EVRM. Het Hof herhaalt de

. Dirk Voorhoof

basisprincipes van de rechtspraak in verband met artikel 10 EVRM,
de nadruk leggend op de "waakhondfunctie” van de pers in een
democratische rechtstaat. Het Hof erkent de ernst van de aantij-
gingen en benadrukt dat het belangrijk is dat het publiek vertrou-
wen kan hebben in ambtenaren. Maar tegelijk vestigt het Hof de
aandacht op het feit dat de gewraakte radioreportage duidelijk ver-
band hield met een ernstig maatschappelijk probleem, en dat de
overheid de grootste terughoudendheid zou moeten betonen om de
vrijheid van meningsuiting hierover te doorkruisen. Immers, het
sanctioneren van journalistieke berichtgeving is in deze context
algauw van aard om de pers te ontmoedigen om deel te nemen aan
de discussie omtrent problemen van algemeen maatschappelijk
belang.

Het Hof kan niet akkoord gaan met het feit dat het citeren van een
bericht automatisch leidt tot de aansprakelijkheid van degene die
het bericht overneemt. Volgens de rechters is er geen sprake van
“uitzonderlijk ernstige redenen” ter legitimatie van de veroordeling
van de journalist. Integendeel: de algemene vereiste “que les jour-
nalistes se distancient systématiquement et formellement du con-
tenu d'une citation qui pourrait insulter des tiers, les provoquer ou
porter atteinte a leur honneur ne se concilie pas avec le role de la
presse d'informer sur des faits ou des opinions et des idées qui ont
cours a un moment donné"”.

Het Hof legt er nog de nadruk op dat Thoma juist herhaaldelijk en
expliciet naar het artikel in Tageblatt heeft verwezen, artikel dat hij
overigens ter informatie aan de luisteraars als "pikant" kwalificeer-
de. Ook had Thoma tijdens een interview in het programma aan een
ambtenaar de vraag voorgelegd wat zijn reactie was op de scherpe
aantijgingen die in Tageblatt waren gepubliceerd. Het Straatsburgse
Hof concludeert dat de motieven voor de veroordeling van Thoma
niet kunnen volstaan om het Hof ervan te overtuigen dat de
gewraakte veroordeling nodig was in een democratische samenle-

ving.

Europees Hof Mensenrechten (Tweede Sectie) 29 maart 2001,

Thoma t. Luxemburg (www.echr.coe.int).



ournalist

Foto: Marc De Roeck

J
e

Eric Durnez (FET)

"Het is zo'n uitdrukking die om de haverklap wordt gebruikt, "de
verantwoordelijkheid van de media”, maar eigenlijk zijn de media
helemaal niet verantwoordelijk. In werkelijkheid brengen kranten,
radio en TV verslag uit over feiten waarvoor anderen verantwoor-
delijk zijn."

Dat zegt Eric Durnez (48), de man die zich bij de Financieel-
Economische Tijd om de goede afloop van de bijlagen bekommert.
“Natuurlijk kan een of ander stuk in een krant nare gevolgen heb-
ben voor een persoon, een groep, een bedrijf of een partij maar -
zolang het om correcte informatie gaat - heeft dat niets met "ver-
antwoordelijkheid" te maken hoe graag sommigen ook met dat
begrip zwaaien."

Durnez is halverwege de jaren zeventig bij de FET. aan de slag
gegaan na eerst welgeteld één dag bij de (half)Jdoodgeboren “De
Krant" gewerkt te hebben. "Een hoogstmerkwaardige toestand was
dat", zegt hij, "ik stapte daar op een 30ste september de redactie
binnen maar vernam op 1 oktober, dat het geld op was en er van
een contract geen sprake kon zijn". Hij zou echter journalist wor-
den, dat zat in de genen. Naar "De Standaard” wou hij niet want hij
wenste geenszins de opvolger van vader Gaston te worden. Deze
"natuurlijke hindernis" bleek al bij al nog een geluk te zijn, immers
Eric zat in het voorjaar van 1976 nog niet goed en wel onder de
pannen bij de FET. of de “N.V. De Standaard"”, die toen was uitge-
groeid tot een wanstaltige en vooral ondoorzichtige conglomeraat
van hele en halve mediabedrijven, ging uitgebreid op de fles.

En terwijl de financiers van Vlaanderen zich repten om het boeg-
beeld van de kwaliteitsjournalistiek uit de put te halen en daarbij
zelfs het juridisch-boekhoudkundig “waterdicht schot” uitvonden,
maakte Eric Durnez - met zicht op de Schelde en de oudere
Antwerpse dokken - kennis met de 11-koppige redactie die de F.ET.
toen sleet aan zegge en schrijve 11.000 abonnees. Durnez: "Zuivere
pionierstijd. Met deze beurskrant werd al om 18 uur naar de druk-
ker gelopen. Onder meer het nieuws over Wall Street was dan ook
aan de belegen kant. Het was wel een voorrecht om intens te kun-
nen meewerken aan de geleidelijke uitbouw van de FET. tot een
volwaardig product dat vlotter en vlotter de weg naar de lezers
vond en nog steeds vindt. 0.K. we zijn een niche-medium maar in
de loop der jaren werd de redactionele aandacht opengetrokken
naar de politiek en het bredere maatschappelijke veld. Ook al zijn
we op dat vlak niet te vergelijken met de ‘Financial Times' toch
heeft die keuze ons geen windeieren gelegd.”.

Het lijdt volgens Durnez geen twijfel dat de politiek van de regel-
matige bijlagen aan de gestage groei heeft meegeholpen. Het
mooiste voorbeeld blijkt de zaterdageditie te zijn, die met haar bij-
lage de losse verkoop van 6 a 7.000 stuks naar 25.000 heeft opge-
dreven. Waarschijnlijk heeft dezelfde politiek ook het lezersbeeld
van de FET. beinvlioed. Durnez:"In het begin van de jaren '90 kwa-
men we tot de vaststelling dat 83 procent van onze lezers mannen
waren. Mensenlief, zelfs bij 'Playboy’ was dat maar 81 procent.
Intussen is dat wel veranderd ook al omdat het effect van het snel
stijgend aantal hoger opgeleide vrouwen zich nu volop doet voe-
len".

Inmiddels verwijst Durnez niet zonder trots naar het zeer bekwame
en ook zeer hechte redactieteam van de FE.T. "Jonge stagiairs, die
hier in morgenuren op de kantoren rondlopen, vragen zich steevast
af hoe we 's anderdaags op de markt gaan geraken want het lijkt
alsof er niks gebeurt. Die houden dan geen rekening met de 'dage-
lijkse kramp" die omstreeks drie uur in de namiddag ontstaat en
waarbij iedereen zowat de pannen van het dak begint te werken".
De sfeer in de ploeg wordt nog best getekend door de wijze waar-
op onlangs Eric's zilveren jubileum als FE.T.-redacteur werd gevierd.
Door een PR-bureau werd hij uitgenodigd om met een paar confra-
ters deel te nemen aan een panelgesprek in het Antwerpse
Zuiderpershuis rond het mediagebeuren. Weinig kon hij vermoeden,
dat het om een in alle details uitgewerkte fuik betrof en dat alle
betrokkenen - hoofdredacteur incluis - een flink stukje komedie
hadden opgevoerd. Klaargestoomd voor een stevige paneldiscussie
stapte hij in het Zuiderpershuis los in de armen van een bende
feestvierders. Durnez: "Ik kwam in dat zaaltje en kende er iedereen.
Ik was het onvermoede feestvarken. Toegegeven, het is die avond
een tikkeltje later geworden.”

_ Mens achter het nieuy
Eric Durnez: De “verantwoordelijkheid
van de media’ bestaat niet

24-04-2001 ‘I 3



e v
Journalist

~ Actuec

‘I 4 24-04-2001

De slag om NTV

Russisch staatsbedrijf accapareert laatste onafhankelijke

tv-station

Uitgerekend in een weekend dat met vrede en hoop geassocieerd wordt, kreeg de
Russische tv-zender NTV zijn finale doodssteek. Het liet de nieuwe directie van NTV koud
dat het Pasen was. Zij stuurde, in de nacht van vrijdag op zaterdag, haar eigen veilig-
heidsmannetjes af op het tv-gebouw Ostankino.

Alleen wie schriftelijk bevestigde dat hij de nieuwe leiding van NTV
aanvaardde, mocht door de poorten van het, tot dan toe, onafhan-
kelijke tv-station. De journalisten die persvrijheid boven een maan-
delijks inkomen verkozen, zochten hun toevlucht aan de overkant
van de straat. Nu zenden ze, vanuit de studio’'s van het amuse-
mentskanaal TNT, eigen nieuwsberichten uit. Het hoofdpunt van die
eerste dagen was: de definitieve overname van NTV door het staats-
bedrijf Gazprom.

TNT is, net zoals NTV, bezit van Media-Most en dus van Vladimir
Goesinski. De oprichter van Media-Most werd enkele weken gele-
den gearresteerd op verdenking van fraude. Hoe lang de strijdlusti-
ge journalisten onderdak kunnen krijgen bij TNT, is onzeker. Op
Paasmaandag stond de belastingpolitie al voor de deur, om de
zendgemachtigde omroep prompt een achterstallige schuld van
anderhalf jaar onder de neus te duwen. TNT dreigt dus al evenzeer
in de klauwen van Gazprom verstrikt te raken als Goesinski niet
gauw met geld op de proppen komt.

Ondertussen heeft Goesinski wel de hand gereikt aan Boris
Berezovski, eigenlijk een aartsrivaal van hem. Samen willen ze een
nieuwe "onafhankelijke” omroep opstarten. Dat willen ze doen door
hun beider tweederangs tv-zenders samen te voegen. Het TNT van
Goesinski en TV6, dat voor 75 procent in handen is van Berezovski.

Slechte gok

Het was helemaal anders uitgedraaid, als Goesinski op een ander
paard had gewed. In de aanloop naar de parlementsverkiezingen
van 1999, promootte NTV Moskous burgemeester Joeri Loezjkov.
Verkeerde keuze, want de splinternieuwe partij van Vladimir Poetin
kwam als winnaar uit de bus. De anders zo gulle staat, in dit geval
het gasbedrijf Gazprom, eiste nu haar geleende miljoenen terug.
Goesinski, die niet in staat was zijn schuldenberg af te lossen, kon
niet anders dan de macht overdragen aan Gazprom.

Van de drie nationale tv-stations in Rusland, was NTV de enige die
nog onafhankelijk werkte. NTV stond bekend om zijn kritische ver-
slaggeving, wat duidelijk niet naar de zin van Poetin en het Kremlin
was. De enorme schuldenlast van Media-MOST aan Gazprom vorm-
de het excuus om Goesinski 19 procent van zijn aandelen afhandig
te maken. Daardoor verwierf Gazprom met 46 procent een relatie-
ve meerderheid in de aandelenstructuur, terwijl Goesinski slechts 30
procent overhoudt. "De media worden nu op een andere manier
bespeeld"”, zegt professor Katlijn Malfliet (K.U. Leuven). "De staat
verschuilt zich achter economische kwesties om zo invloed te krij-

gen in private bedrijven."

De uiteindelijke "putsch”, zoals de NTV-journalisten zelf de overna-
me van het gasbedrijf noemen, kwam er begin april. Nadat
Goesinski en directeur-generaal Jevgni Kiseljov aan de deur werden
gezet, benoemde Gazprom zijn eigen mannetjes. In de negenkoppi-
ge raad van bestuur zetelen nu zes Gazprom-boys. Alfred Koch is de
nieuwe voorzitter van de raad van bestuur. Voordien was hij chef op
de media-afdeling van Gazprom. De stoel van directeur-generaal
wordt voortaan bezet door de Amerikaanse bankier Boris Jordan.
Vladimir Koelistikov kreeg de rol van hoofdredacteur toegespeeld.
Hij stond vroeger aan het hoofd van het Russisch staatspersagent-
schap RIA.

Gorbatsjov

Nochtans waren NTV-journalisten al in februari op bezoek bij Poetin
geweest om te praten over democratie en persvrijheid. De president
wimpelde de problemen tussen NTV en Gazprom af als een zuiver
juridische kwestie. Hij gaat er vanuit dat noch het Kremlin noch hij-
zelf iets aan de situatie kan veranderen. Poetin ziet bovendien geen
principiéle problemen: "Het maakt voor de persvrijheid toch niet uit
wie NTV bezit 7"

Ook de poging van Ted Turner om NTV te redden, kon de president
niet steunen. CNN-baas Ted Turner was bereid in NTV te investeren
en zo de verschuldigde lening af te lossen. Het heeft er lang naar
uitgezien dat Turner de redder in nood was, maar dat kwam niet uit.
De CNN-baas stuitte op het verzet van voorzitter Alfred Koch.
Ondertussen is op NTV de nieuwe programmatie van start gegaan.
Een ludieke film van Louis De Funés verving de doorwrochte poli-
tieke uitzending van Kiseljov, signaleerde De Morgen-correspon-
dente Suzanna Jansen vanuit Moskou.

Onverwachte steun kwam er wel van de bevolking, toen duizenden
mensen de straat op gingen om hun steun te betuigen. Nog ver-
wonderlijker was de reactie uit communistische hoek. Doema-voor-
zitter Gennady Seleznjov verklaarde zich ronduit tegenstander van
het nieuwe NTV-management. En ook gouverneur en ex-generaal
Aleksandr Lebed toonde zich ontevreden over de situatie.

NTV zelf had intussen nog op een mirakel gehoopt door Michael
Gorbatsjov naar voren te schuiven. Opnieuw tevergeefs. De vroege-
re sovjetpresident is voorzitter van de Openbare Raad van NTV, die
erop toe ziet dat de deontologische regels nageleefd worden. De tijd
zal uitwijzen in hoeverre de Raad straks extra zal moeten optreden.



Journalist

Lezersbrief

o
=
9
o
w
L
7]
N
()
-1

(Geen) ongecontroleerde roddels in

De Journalist !

Het zou mij niet storen om opnieuw samen te werken met competente
collega’s als Paul Goossens, Jules Hanot en Hans Muys. Ik ontken even-
wel formeel dat ik ook maar overwogen zou hebben om mijn krant De
Morgen te verlaten en naar het persagentschap Belga over te stappen.
Samen vertegenwoordigt dit kwartet inderdaad enkele decennia aan
journalistieke ervaring. Dat uw journalist (?) dit in Onder Embargo als
een oudemannenclub bestempelt, laat ik over aan zijn persoonlijke
appreciatie. Het stoort mij evenwel in grote mate dat deze ongecontro-
leerde roddel zomaar in uw (ons ?) vakblad wordt geslingerd. Temeer
omdat in hetzelfde orgaan regelmatig belerende stukken staan over

Journalistieke deontologie. Als jarenlang lid en voormalig ondervoorzit-
ter van de vereniging vraag ik met nadruk dat mijn reactie in het vol-
gende nummer van De Journalist opgenomen wordt.

Frank Schlomer

Naschrift redactie: We slaan mea culpa. Wat bedoeld was als lichtvoetig
ondingetje in onze weetjesrubriek Onder Embargo, is bij Frank niet zo
overgekomen en doorstaat - achteraf bekeken - allicht ook de toets van
de algemene humorsmaak niet. We zullen het nooit meer doen.

Motivering erkenningscommissie

Met grote interesse heb ik in de voorbije edities van De Journalist, meer
bepaald de nummers van 27 maart en 10 april jongstleden, de discussie
gevolgd over de commissie voor de erkenning en de bescherming van de
titel van beroepsjournalist, en meer bepaald het aspect van de motive-
ring van de beslissingen ervan. Zelf heb ik begin vorig jaar (2000) een
aanvraag ingediend om als beroepsjournalist te worden erkend. Van
maart 1994 tot mei 1998 vervulde ik freelance-opdrachten als zelfstan-
dige in bijberoep voor De Streekkrant, Steps magazine, Gazet van
Antwerpen en, sinds september 1996, voor de ROB-kabelkrant. Eind 1997
werd ik door de AVBB zelfs erkend als stagiair. Van mei 1998 tot eind
Januari 1999 vervulde ik freelance opdrachten, voor dezelfde publicaties,
als zelfstandige in hoofdberoep. Op 1 februari 1999 werd ik, in vast
dienstverband, aangeworven door Roularta Media Group als hoofdre-
dacteur voor De Streekkrant Leuven. Alleen voor de ROB-kabelkrant ver-
vul ik sindsdien nog freelance-opdrachten. In oktober 1999 startte
Roularta in de regio Oost-Brabant met De Zondag. Ook daarvan kreeg ik
het hoofdredacteurschap toegewezen. Ik achtte toen de tijd rijp om mijn
aanvraag als beroepsjournalist in te dienen. Dat gebeurde in de lente van
2000. Op 15 juni 2000 ontving ik een schrijven van de erkenningscom-
missie met de melding dat mijn dossier onvolledig was. Voor de periode

juni 1998 - februari 1999 (zelfstandige in hoofdberoep) vroeg men een
kopie van alle uitgaande facturen. Ik moest immers bewijzen reeds 2 jaar
van de pen te kunnen leven. |k stuurde de ontbrekende stukken in juli
2000 op. Ik heb sedertdien van de commissie geen enkel schrijven meer
ontvangen. Ik ben ook nooit opgeroepen door de commissie om mij te
verdedigen. In het najaar van 2000 nam ik telefonisch contact op met de
commissie en kreeg te horen dat ik mijn aanvraag had moeten indienen
bij de Periodieke Pers. Schriftelijk werd dit nooit bevestigd. Meer nog, het
ingediende dossier, met alle bewijsstukken, heb ik nooit teruggezien. Het
is in dergelijke omstandigheden natuurlijk vrij moeilijk beroep aan te
tekenen tegen een beslissing, die men niet op papier heeft. Collega's-
Jjournalisten hebben mij er op gewezen dat het helemaal niet klopt dat
ik een aanvraag moet indienen bij de periodieke pers. De Streekkrant en
De Zondag verschijnen weliswaar wekelijks, het onderscheid tussen
‘dagblad’-pers en periodieke pers komt neer op het onderscheid ‘alge-
mene’ berichtgeving versus ‘gespecialiseerde’ berichtgeving. Wanneer de
commissie in De Journalist beweert dat in alle gevallen de aanvragers
schriftelijk op de hoogte worden gesteld, strookt dat dus niet met de
werkelijkheid. Mijn ervaring is daarvan een voorbeeld.

Patrick Staudt, Leuven

Onder embargo

Collega Raf Custers werd vorige week samen met een 20-tal anderen gearresteerd tijdens een actie ter herdenking van de moord op Semira. Custers,
beroepsjournalist en medewerker van ‘Indymedia’, wilde een verslag maken van een bezetting van het 'Collectief tegen de uitwijzingen' die georgani-
seerd werd op het kabinet van Vande Lanotte. Raf Custers is sedert februari 2001 bestuurslid van de VVJ. eee De nieuwe persdocumenten, die aan de
beroepsjournalisten uitgereikt zullen worden voor de periode 2002-2006, krijgen een blauwe kleur. De nieuwe persdocumenten voor de journalisten
van de gespecialiseerde pers zullen groen kleuren. De nieuwe T-kaarten tot slot zullen er paars uitzien. Dat is het Nationaal Secretariaat van de AVBB
overeengekomen met het ministerie van Binnenlandse Zaken. ®ee Ziehier waarom politie-recruten absoluut niet kleurenblind mogen zijn. eee
Maomagazine is onder ons. De meest geheimzinnige redactie van het land, die al een jaar ergens in Brussel aan het werk is, heeft naast haar website
nu ook een papieren blad. Dat gaat veertiendaags verschijnen en heet ‘onbetaalbaar’ te zijn. Het wordt met andere woorden gratis verdeeld, wellicht
nadat de marketeers van de Concentra-groep tot de vaststelling waren gekomen dat niemand er geld voor wil geven. ®®e Michel Van Hoof verhuist
binnenkort van de redactie van Het Laatste Nieuws naar die van Knack. ®®® En Eric Goens, die tot niet zo lang geleden nog zelfstandig journalist was,
trekt nu van de Humo-redactie naar die van Telefacts. ®#® Noch Frank Schlémer noch Pol Deltour gaat naar Belga. We herhalen: het persagentschap
wordt niét versterkt met de De Morgen-oudgedienden Schldmer en Deltour. De flauwe grapjas die dat uitvond, moesten ze naar het Russische NTV
verbannen. ®ee Kwatongen fluisterden ons in dat op de redactie van Mao ter verdrijving van de stress een biljarttafel beschikbaar is. En omdat niet
alle redacteuren de kunst van het biljarten beheersen, zou er ook een flipperkast in aantocht zijn. Dezelfde kwatongen fluisteren ook eerbiedig dat
Mao zijn mensen vorstelijk betaalt. e Dokter Didier Lauby, een geneesheer uit het Franse Cannes, is wanhopig op zoek naar een 27-jarige Vlaamse
cameraman, van wie hij niet echt veel afweet. De gezochte heet 'Kris', werkt in Antwerpen of de omgeving van Antwerpen, en ontmoette Didier Lauby
op 4 januari in Tignes-le-Lac, waar 'Kris' leerde snowboarden. Dokter Lauby is voor Kris bereikbaar op telefoonnummer 00-33-4.93.38.21.88. of via e-
mail didier.lauby@santenet.com. ®®e Van 19 tot 31 mei loopt in de Kon. Bibliotheek te Brussel een fototentoonstelling in het kader van het zoge-
naamde ‘Kisch-project’ dat het leven, oeuvre en tijdsklimaat van Egon Erwin Kisch (1885-1948) wil ontsluiten en toegankelijk maken. Op 16 mei is op
dezelfde locatie een debat over onderzoeksjournalistiek met Charles Lewis, Walter De Bock, Alain Lallemand en onder voorbehoud ook Giinter Walraff.
Op 31 mei wordt de reportagetechniek van Kisch literair bekeken door Geert Van Istendael, Jan Brokken en Landolf Scherzer.

24-04-2001

15



rrl

U wil een eigen zaak beginnen of een
vrij beroep vitoefenen?

Dan weet u natuurlijk graag wat u te
wachten staal, hoe uw sociaal statuut in
mekaar zit, welke uw rechien en
plichten zijn!

Wil u deskhundige bedeleiding en advies
bij de starf en de groei van uw zaak?

Wij helpen u graag mei de administratieve
voorbereiding van uw zelfstandige

Eeslaagde start
e|fstandige!

I
&
&

!

aande laagste
administratiekasten, 3 %.

beroepsactiviteit en dit nog steeds

Wil u hierover meer inlichtindgen, aar-

zel dan niel en bel ons vandaag nog!

Fanne Bauwens

hoofd marketing
fel, 03-829 23 B2

U kan ook terecht op een van anze vestigingen

9000 ABLE]
Gentsesiraal 123
el 053-2] 2482
Fac 05377 76 12

Hilde Yanderstappen

2010 W ILHIK
Snesuwbeslaan 20
lel. 03-B2% 23 51
fax 03-829 21 88
Haymond Persoans

BOO0O BRIMGGE
Langesiraat 21
el 050-33 50 28
fax 080-34 &1 24
Huub Daert

1150 BRUSSEL
Tervurenlaan 463
lel, 02-TT1 16 40
Fax 02-773 L6 03

Kurd Verlenlen

5200 DENDERMOMN DE

Wocedlaan 148
lel. D52-21 92 11
fax 052-22 08 B2

irk De Moor

000 GEMT
F. Lawreniplein 17
el 0%-204 12 20
fax 059-264 12 13
Johian Jonghloet

Snesuwbeslaan 20

ACERTA

Sociaal Verzekeringsfonds

2610 Wilrijk
2500 HASSELT Z2300 LIEK
Eunsilaam L astniuksvest 3
fel. B11-24 44 30 el 03-%31 34 34

Face OL1-23 19 71
Paul Holemans

BAO0 KCHTHIE
Grote Markl 1%
lel. D50-21 593 21
fax 08&4-21 93 29
Audy Bousse

2000 LEUWVEM
Diestsewvest 1%
Bl DIE-2Y B2 19
Fax OLG-2% 52 4
Sef Yan Aflenhoven

Fau 02-931 BY 4y
Frieda Weyns

2800 MECHMELER
Wan Benedendn. 73
bl D15-4i 42 20
Faw DLE-90 42 4l
lari Poachiel

Y00 OODETENDE
leperstrast 10-12
b=l DEY-55 &6 07
Fau (%9-55 2699
Hita Oe Deyne

EROD ROESELARE

Lw. Arleyveldestr. 94

bel O51-24 &6 27
faw 051-20 08 91

Iahan ¥andenbrouche

100 ST-MIKLAAS
Plezantstraak &
. D2-T80 T4 500
Fact D3-780 T4 Y=

Pascal Thuw

2300 TUBKHHOLT
Palerssbraat 100
lel. B%-50 02 50
faw 31%-30 02 &%

Michel Celis



