
De Journalist
Magazine van de VVJ

27 maart 2001 - nummer 29 - Verschijnt veertiendaags -  V.U.Ann Deceunynck, Internationaal Perscentrum Vlaanderen, Grote Markt 40, 2000 Antwerpen

België-Belgique
P.B.

8900 IEPER 1
3/8136

AAffggiifftteekkaannttoooorr IIeeppeerr

Crisis bij regionale televisie

Erkenningscommissie moet beslissingen motiveren

‘Rodekruisjeskalender’ voor Raad voor Deontologie

Crisis bij regionale televisie

Erkenningscommissie moet beslissingen motiveren

‘Rodekruisjeskalender’ voor Raad voor Deontologie



8-9-10-11

Inhoud
fo

to
: J

o
h

an
 V

an
 C

u
ts

em

4
5

Actueel

Rechter maakt brandhout van zaak-Devlies

‘Perskartoenist’ Brasser overleden

1-0 voor de F.E.T.-redactie

Ruandaproces

Regionaal nieuws in de gevarenzone

6
7
8

9

Dossier

Vitale weken voor regionale omroepen

TV-Brussel blijft Vlaams Blok op de huid hebben

Ook productiehuizen zullen prijzen moeten aanpassen

Rijk zullen onze aandeelhouders nooit worden

Televisiebeelden zullen er wel altijd zijn

Laatste etappe in explosie van werkverschaffing

Subsidiërende ‘superklant’ is gevaarlijk

2 27-03-2001

15

Actueel

Raad voor Deontologie…

Rodekruisjeskalender

Geen fout van De Tijd

Piet Paaltjes revisited

10

11-12

Actueel

Erkenningscommissie moet beslissingen motiveren

Uitwisselingsbeurzen voor studenten

Journalisten speuren naar leven in cyberspace

13
Mens achter het nieuws

Regionale realiteit overtreft de fictie

14
Actueel

Fusies van Nederlandse dagbladen

Indiase minister struikelt over verborgen camera

Onder Embargo



De 
Journalist

27-03-2001 3

De onrust op redacties van verlieslatende regionale televisiezenders stijgt. Roularta gooi-
de een steen in de kikkerpoel. Vlaams minister Van Mechelen laat sindsdien een studie
uitvoeren over de leefbaarheid van regionale televisie. Hier en daar werden vingers op de
wonden gelegd. Het is niet de eerste keer in medialand dat 'het probleem aan de inkom-
stenzijde zit'. 
Wat de diagnose betreft, mogen de redacties in dit dossier dus op beide oren slapen. Zij
werken goed, efficiënt, streven deontologische waarborgen na en slagen erin met beperk-
te middelen hun ding te doen.
Zij maken het nieuws dat dicht bij de kijker staat. Iedereen ziet bij de regionale televisie
al eens zijn eigen kind, eigen buurtfeest en eigen gemeentehuis op het scherm. De for-
mule slaat aan. De zenders hebben in de afgelopen tien jaar allemaal een imago
gecreëerd. De redacties hebben hun plekje onder de zon veroverd. Cultureel, politiek, eco-
nomisch, sportief, jeugdig en organiserend Vlaanderen is tevreden eens af en toe op het
scherm te komen.
Een onderzoek heeft bovendien uitgewezen dat regionale reclame als 'minder storend'
wordt ervaren als nationale reclame 'omdat hij dichter bij de leefwereld van de kijker aan-
sluit'. Met die commerciële geruststelling trekken de exploitatiemaatschappijen naar de
adverteerder. Met wisselend succes.
Er bestaan blijkbaar nog altijd doorslaggevende argumenten om Van de Ven uit Olen over
de streep te halen. Auto's Cardoen gelooft ook in de boodschap-van-bij-ons. En De Bank
van de Post hoopt ook op verdere schaalvergroting via kleine stukjes dorpsgemeenschap.
De meeste regionale zenders klagen overigens zelf ook niet over hun kijkdichtheid. Al lij-
ken de cijfers van het regionale kijksucces niet altijd even wetenschappelijk bewezen als
die van de landelijke concurrentie. Nationale zenders verkopen seconden aan de hand van
tarieventabellen, en aangetoond via meetinstrumenten die op elk moment de exacte kijk-
dichtheid tot ver na de komma bepalen. Hard business.
De advertentiemarkt is nooit zo hypergevoelig geweest als vandaag. 'Trouw' is geschrapt
uit het woordenboek van de adverteerder. Mediacentrales en reclamebureaus hanteren de
meetlat van de wiskundige principes. Dure onderzoeken moeten het profiel van de
'mediagebruiker' schetsen. Met pseudo-wetenschappelijke kennis wordt koopkrachtig
Vlaanderen ingedeeld in bruikbare doelgroepen. Actieve vrouwen, managers, zelfbewuste
jongeren, gelukkige vijftigers. Hoe willen zij het liefst verleid worden?
Graaien zij een nieuw magazine mee? Of valt een gratis meeneemkrant op tabloïdformaat
in hun smaak? Of hebben ze een ouderwets jaarabonnent op de krant? Of lezen ze
gewoon weinig, maar hebben ze hun vaste plekje dagelijks voor het scherm? En kijken ze
dan vooral naar soaps of naar journaals? Gaat hun voorkeur uit naar regionaal aanbod of
naar doelgroepenzenders? Of internetten zij veel?
Journalisten die werken op redacties van regionale zenders zullen het voorlopig moeten
stellen met de zekerheid dat de Vlaamse overheid hen decretaal een informatiefunctie

gaf, dat hun VZW's het beste met hen voor hebben, en
dat het regionale publiek hen niet in de steek laat.
Elke redactie zal onder de plaatselijke kerktoren moeten
waken over de scheidingslijn tussen journalistiek en
commercie. Een dosis gezonde creativiteit kan helpen om
via journalistiek verantwoorde producten, uitzendingen
te maken die ook goed verkoopbaar zijn.

Ann Deceunynck

Van de redactie
Magazine van de Vlaamse
Vereniging van 
beroepsJournalisten

2de jaargang
27 maart 2001, nummer 29
Verschijnt veertiendaags 

Redactieraad
Laurent Coppens
Pol Deltour
Farid El Mabrouk
Wout Pittoors
Luc Standaert
Luc Vanheerentals

Redactie en coördinatie
Ann Deceunynck
Internationaal Perscentrum Vlaanderen
Grote Markt 40 
2000 Antwerpen
Tel. 03/290 63 73
Fax 03/232 21 30
de.journalist@pandora.be
ann.deceunynck@euronet.be

Abonnementen
Lisbeth Moons
Vlaamse Vereniging van
BeroepsJournalisten
Steenkoolkaai 9 b
1000   Brussel
Tel. 02/229.14.70
Fax 02/223.02.72
vvj@belgian-journalist.be

Abonnementsprijs:
3.200,- Bef per jaar
1.500,- Bef per jaar voor leden van de
Association des Journalistes Profes-
sionelles (A.J.P.), Vereniging van de
Journalisten van de Periodieke pers
(V.J.P.P.) en studenten.

Vormgeving
Prepress Publiwest
Jo Klaps

Publiciteitsregie:
Media Selling Place BVBA
Lambermontlaan 170
1030 Brussel
Tel 02/241 55 55
Fax 02/241 55 33
media.selling@euronet.be

Drukkerij
Publiwest N.V.
Drukkerij Sansen
Nijverheidslaan 5
8970 Poperinge
Tel. 057/33 67 21
Fax 057/33 40 18

Lid van de Unie van Uitgevers van de
Periodieke Pers

De Journalist

Hoe willen zij verleid worden?



De 
Journalist

4 27-03-2001

Actueel

De VRT heeft van een Brussels rechter gelijk gekregen in het der-
denverzet dat het aantekende tegen het vonnis waarmee een rech-
ter de openbare omroep enkele dagen voor de gemeenteraadsver-
kiezingen van 2000 op straf van een dwangsom van 500.000 Bef.
verbood een panelgesprek over de Leuvense verkiezingen uit te zen-
den tenzij ook de plaatselijke CVP-lijsttrekker Carl Devlies naast de
reeds uitgenodigden Louis Tobback en Rik Daems in het panel zou
worden opgenomen. De VRT legde dit vonnis op eenzijdig verzoek-
schrift van Devlies indertijd zoals bekend naast zich neer.
Uit nalezing van het vonnis blijkt dat de Brusselse rechter van eer-
ste aanleg die de zaak behandelde brandhout maakt van de uit-
spraak van zijn voorganger. Deze laatste verwees in zijn vonnis
enkel naar het feit dat de VRT dit debat op zijn website had aange-
kondigd met de melding "de strijd om de burgemeesterssjerp in
Leuven is bitsig en gaat tussen Louis Tobback (SP) en inwijkeling Rik

Daems (VLD)". Hij volgde de stelling van Devlies dat deze aankondi-
ging zou hebben doen uitschijnen dat deze geen kandidaat-burge-
meester in Leuven meer zou zijn. Deze informatie was dus blijkbaar
zo schadelijk voor Devlies dat het verbod op de uitzending zich
opdrong.
"Het belang van Devlies om het debat niet uit te zenden weegt niet
op tegen het belang van de VRT om dit wel te doen", aldus de rech-
ter. De rechter betwist dat de gemiddelde lezer uit de melding op
de site concludeert dat Devlies geen kandidaat meer is. Het staat de
VRT anderzijds volledig vrij een eigen programmaformule uit te
werken net zoals ze zelf regio's en gemeenten kan uitkiezen over
wiens kiesstrijd ze een debat wil organiseren, idem voor de keuze
van de politici. De VRT moet er weliswaar over waken dat elke poli-
tieke strekking aan bod komt maar de aankondiging op de website
kadert volgens de rechter in de keuzes die de VRT vrij kan maken.

Rechter maakt brandhout van zaak-Devlies

Luc Vanheerentals

Officieel
Jaarboek 
van de Belgische
Pers - 2000

Het ‘Officieel Jaarboek van de
Belgische Pers - 2000’ van de VVJ en
AJP is nog steeds verkrijgbaar op het
secretariaat. Het bevat uitgebreide
informatie over de journalistenvereni-
ging zelf, over de Erkenningscommis-
sie,over de Belgische media en over
gespecialiseerde instellingen en ver-
enigingen.

Kostprijs: 2.800 Bef. voor bestellingen
in België, en 3.000 Bef. voor levering
in het buitenland.

Voor bestellingen en info kan men
terecht bij Lisbeth Moons op het VVJ-
secretariaat, Steenkoolkaai 9 te 1000
Brussel (tel. 02/223 02 72 en 
fax 02/223 02 72).



De 
Journalist

Actueel

De redactie van de Financieel-Economische tijd heeft het slechte
voorjaarsweer flink doorstaan en wie op 22 maart wat ongerust uit-
keek naar de houding van uitgever De Tijd na afloop van de bijeen-
komst van de raad van bestuur, bleek zich nodeloos zorgen te heb-
ben gemaakt. De F.E.T. wordt niet verkocht en de verschillende bie-
ders krijgen een brief in de bus om uit te leggen 'dat het allemaal
niet doorgaat'. Het personeel van de Tijd en de angstvallige bewa-
kers van de redactionele autonomie van de krant kunnen voorlopig
op hun twee oren slapen. Voorlopig, want de top van het bedrijf -
zoals bleek in een aantal interviews en commentaarstukken - was
weliswaar geschrokken van de heisa, die de aangekondigde verkoop
veroorzaakte maar werkt nu naarstig aan een businessplan om wel-

licht later met iets meer duidelijkheid in de etalage te gaan staan.
Het blijft echter de vraag in hoeverre de Tijd NV zich echt financieel
moet versterken (en dus kapitaal van buitenaf moet aantrekken)
opdat het onder meer zijn plannen voor expansie in het buitenland
zou kunnen uitvoeren. Niet iedereen aan de top van de uitgeverij en
in kringen van hoofdaandeelhouder VEV is van het nut of de zin van
een dergelijke expansie overtuigd. 'Over enkele maanden' mogen
kandidaat-kopers opnieuw bij de Tijd op de stoep komen staan. Het
lijdt geen twijfel dat ze daar ook de redactie van de F.E.T. gaan aan-
treffen, met opgestroopte mouwen tot verdediging van haar jour-
nalistieke autonomie. 

(WP)

1 - 0 voor de F.E.T.-redactie ...
Maar de 'scheids' moet nog afblazen

Op zijn identiteitskaart vermeldde Pol ‘Brasser’ De Valck dat hij
‘perskartoenist’ was. Op 64-jarige leeftijd heeft de milde humorist
het gevecht verloren tegen een slepende ziekte die hem aan zijn
bed gekluisterd hield, maar hem er niet van weerhouden heeft tot
één week voor zijn dood cartoontjes te tekenen. Brasser was als gra-
ficus werkzaam bij het ACW, maar tekende sedert 1962 voor de
VUM-kranten en ‘t Pallieterke. Hij werkte voor de VRT en Ring TV,
maakte boekjes en kaarten, illustreerde affiches en kalenders. 
Zijn hier gepubliceerde cartoon werd opgenomen in ‘Cartoons over
boeken’, een uitgave van de Kartoenistenvereniging Kever en de
internationale cartoonistenvereniging FECO. (AD)

‘Perskartoenist’ Brasser 
overleden

27-03-2001 5

Ruandaproces 
Freddy Kempeneer

Op dinsdag 17 april 2001 vat voor het Brusselse Assisenhof het
"Ruandaproces" aan. Om organisatorische reden moeten alle
journalisten, die het proces willen volgen, zich dringend laat
accrediteren. 
De accreditaties moeten aangevraagd worden bij de heer Griffier
Paul De Smedt van het Hof van Assisen in Brussel via het fax-
nummer: 02-508.68.12. Gelieve naam, functie en medium en
"Proces Ruanda" te vermelden. 
Het proces vat op 17 april aan om 9 uur met de aanstelling van
de jury. Er is een afzonderlijke ingang voorzien voor de geaccre-

diteerde journalisten. De deuren worden geopend om 8.15 uur.
Het hof vraagt begrip voor vertraging die de eerste dag door
organisatorische reden kan ontstaan. Het hof voorziet dat het
proces vier tot zes weken kan duren. 
De voorzitter laat filmen en fotograferen toe bij het binnen
komen van het hof op de eerste dag. 
Informatie bij advocaat-generaal Jacques De Lentdecker op het
telefoonnummer: 02-508.64.97 en bij griffier Paul De Smedt:
02-508.66.39.



De 
Journalist

6 27-03-2001

Dossier Crisis bij regionale televisie

Hoeveel regionale omroepen van de tien die er momenteel in Vlaan-
deren actief zijn, halen het einde van het jaar ? De vraag is bijzonder
acuut geworden nadat Rik De Nolf, topman van Roularta en als zoda-
nig exploitant van vijf regiozenders, de doodsklok heeft geluid over
Ring-TV. Volgens Denolf is deze noordelijke Vlaams-Brabantse tv-
omroep volkomen onleefbaar. Slechts de helft van de kosten wordt
gedekt door de omzet, waardoor het operationele verlies tegen de 30
miljoen aanbotst. Een "structurele verliessituatie", heet het bij
Roularta, en dus werd het exploitatiecontract voor Ring-TV per 1 sep-
tember e.k. opgezegd. Het leidde tot ontstemde reacties in politieke
kringen. Met name Vlaams Mediaminister Dirk Van Mechelen (VLD)
hekelde, in De Morgen, dat op die manier een lacune gecreëerd zou
worden "waardoor een vijf jaar durende geschiedenis in enkele maan-
den kapotgemaakt wordt." Van Mechelen en zijn collega in de Vlaamse
regering Bert Anciaux (VU), minister van Cultuur, gaan op dit ogenblik
na hoe Ring-TV ook na 1 september nog op de kabel kan blijven. In het
begin van de week worden hierover contacten met Roularta gelegd.

Eye-D

Ondertussen beseft iedereen dat Rik Denolf met zijn doodsvonnis
over Ring-TV tevens een signaal heeft willen geven aan zowel de
andere regiozenders in zijn portefeuille als de politieke overheid.
Volgens Denolf kan nu eenmaal ook de rentabiliteit van Focus-TV,
WTV, AVS en Kanaal 3 omhoog. Met alle vier deze omroepen worden
momenteel gesprekken gevoerd over de voortzetting van het exploi-
tatiecontract. Voor het Oost-Vlaamse Kanaal 3 (Aalst-Dendermonde-
Sint-Niklaas) stelt zich daarbij - zoals voor Ring-TV - de complicatie
dat de plaatselijke publiciteitsmarkt te klein zou zijn om de zender te
laten overleven. De West-Vlaamse omroepen Focus-TV en WTV kre-
gen van Roularta te horen dat hun kostenstructuur met 10 procent
naar beneden moet. De onderhandelingen leiden aan de kant van de
regiozenders - en met name dan de VZW's die de officiële inrichters
zijn én de redacties - tot grote ongerustheid. Tot frustraties ook,
omwille van de twijfelachtige rol die Roularta soms speelt in het ver-
haal. Mààkt dat bedrijf eigenlijk wel (zoveel) verlies bij de exploitatie
van de regiozenders ? Een moeilijk te beantwoorden vraag, gelet op
de enorme verwevenheid van het bedrijf in talloze media-activitei-
ten. Roularta heeft er tot op zekere hoogte zelfs belang bij dat de

regionale omroepen niet te véél reclame-inkomsten binnenrijven,
omdat dit in het nadeel speelt van De Streekkrant, dat andere
Roularta-product. Een ander discussiepunt betreft de met Roularta
gelieerde facilitaire bedrijven ENG-Videohouse en Eye-D, waarmee
sommige omroepen van Roularta moeten samenwerken. Door voor
zichzelf én voor Roularta winstmaximalisatie na te streven, drijven
deze productiehuizen de kosten van de regiozenders navenant de
hoogte in.

Management

Deze en nog andere verwikkelingen maken overigens het voorwerp
uit van een leefbaarheidsstudie die de Vlaamse regering onlangs toe-
vertrouwd heeft aan het onderzoeksbureau Podium Perception
Management, van voormalig VRT-topman Piet Van Roe. Op het einde
van de week wordt alvast een tussentijds rapport ingewacht op de
Vlaamse kabinetten van Media en Cultuur. Het onderzoeksrapport
moet onder meer duidelijk maken of een hertekening van de uitzend-
gebieden soelaas kan bieden voor de noodlijdende regiozenders.
Concreet - en op korte termijn - zou voor het op sterven na dood zijn-
de Ring-TV een samenwerking met (het als enige zender gesubsi-
dieerde) TV-Brussel en/of ROB-TV een uitweg kunnen bieden.
Een open vraag blijft ook nog in hoeverre de overheid met financiële
steun over de brug zal komen. Geen enkele regionale omroep zit te
wachten op een rechtstreekse subsidiëring, maar indirecte steun in de
vorm van betaalde overheidscampagnes zou wel welkom zijn. Ook al
liet Rik Denolf ook hierover al enige scepsis blijken. Zelfs een over-
heidsinvestering van 100 miljoen levert per zender maar 10 miljoen op,
en dat is volgens de Roularta-topman nog altijd "bijzonder weinig".

Vitale weken voor regionale omroepen
Vragen rond soms twijfelachtige rol van exploitant Roularta

Het worden beslissende weken voor de regionale televisie-omroepen in Vlaanderen, en
voor Ring-TV in het bijzonder. Geeft Roularta de Vlaams-Brabantse zender alsnog een
laatste kans ? Welk lot wacht de andere 'Roularta-zenders' ? En wat brengt de lang ver-
wachte haalbaarheidsstudie, waarop de Vlaamse overheid zich wil baseren om de toe-
komst van de regio-omroepen structureel veilig te stellen?

Pol Deltour



De 
Journalist

Dossier Crisis bij regionale televisie

27-03-2001 7

Nog maar eens was het Dominiek Lootens, een Vlaams Blok'er met
een zitje in het Vlaamse Parlement en in de Brusselse Gewestraad,
die de klachten indiende. In de voorbije paar jaar diende Lootens al
vier klachten in tegen TV-Brussel, maar deze werden telkens afge-
wezen door de Vlaamse Geschillenraad voor Radio en Televisie. De
'jurisprudentie' die de Vlaamse Geschillenraad rond deze dossiers
ontwikkelt is van groot belang, ook al door de precedentwaarde
voor de omroepen in het algemeen.

Een van de recente klachten ging over de behandeling door TV-
Brussel van het zogenaamde Lambermont-akkoord, en met name
dan het heikele punt van de politieke vertegenwoordiging van de
Brusselse Vlamingen op gemeentelijk vlak. In de nieuwsuitzending
van 30 november 2000 had de Brusselse zender hierover alleen
maar de Vlaamse meerderheidspartijen in de Vlaamse Gemeen-
schapscommissie aan het woord gelaten, niet oppositiepartij Vlaams
Blok.

De Vlaamse Geschillenraad acht de politieke neutraliteitsplicht van
TV-Brussel evenwel "niet voldoende aanwijsbaar geschonden".
Tijdens zijn pleidooien had de omroep, die ook nu weer bijgestaan
werd door de VVJ, erop gewezen dat relevante standpunten van het
Blok wel degelijk aan bod komen in de nieuwsuitzendingen.
Concreet nu wat het Lambermontdossier betreft, bleek er alleen al
tussen de Vlaamse meerderheidspartijen zoveel animositeit te
bestaan, dat de redactie het niet echt opportuun vond daar ook nog
eens de (voorspelbare) kritiek van een oppositiepartij aan toe te
voegen.
Ook Lootens tweede klacht werd afgewezen. Nu ging het over de
opschorting van de toepassing van de taalwetgeving voor de
Brusselse politiediensten. In de nieuwsuitzending van 19 december
2000 was hierover enkel de Brusselse minister-president aan het
woord gelaten, niemand anders. De Vlaamse Geschillenraad stelt
daarbij vast dat de klacht "geen betrekking heeft op een debat in
een parlementaire assemblée, doch op het niet vermelden van een
persmededeling." Volgens de Raad kan de nieuwswaarde van zo'n
communiqué "te gering worden geacht om er naar aanleiding van
een vraaggesprek met de voorzitter van de Brusselse regering
gewag van te maken."

Neutraliteitsplicht

De Vlaamse Geschillenraad kwam onlangs zelf in het nieuws toen
bleek dat het Vlaams Blok twee 'vertrouwelingen' in het orgaan
binnengeloodst had, op een totaal ledenbestand van negen. Volgens
het Concentra-internetmagazine Mao zou een van hen, Charles
Luyckx, daarbij niet aan de benoemingsvoorwaarden voldoen. Het
Bureau van het Vlaams Parlement zou de zaak onderzoeken.

Opvallend aan de jongste uitspraken van de Geschillenraad is intus-
sen dat duidelijker dan vroeger een onderscheid gemaakt wordt
tussen de algemene journalistieke normen waaraan redacties zich
moeten houden en de politieke neutraliteitsplicht (of non-discrimi-
natieplicht) die geldt voor de audiovisuele omroepen in het bijzon-
der. De VVJ pleit ervoor de bevoegdheid van de Geschillenraad tot
dit laatste te beperken. De beoordeling van de algemene deontolo-
gie zou dan - ook voor de audiovisuele nieuwsredacties - toekomen
aan de Raad voor de Journalistiek die de VVJ en de Vlaamse media-
directies samen in de steigers hebben staan. De ratio hierachter is
dat het geen enkele zin heeft om de invulling van normen als hoor
en wederhoor, respect voor de privacy of embargo over te laten aan
twee onderscheiden instanties alnaargelang het om printmedia dan
wel audiovisuele media gaat.

TV-Brussel blijft Vlaams Blok op de huid hebben
Vlaamse Geschillenraad wijst twee nieuwe klachten af

TV-Brussel heeft, als enige regionale omroep met een overheidsdotatie, niet zozeer
financiële problemen, maar andere katten heeft de hoofdstedelijke zender wel te gese-
len. Het Vlaams Blok diende onlangs nog maar eens twee klachten in wegens vermeen-
de discriminatie in de berichtgeving. Weliswaar bevond de Vlaamse Geschillenraad deze
opnieuw te licht.

Pol Deltour



De 
Journalist

Dossier Crisis bij regionale televisie
De 

Journalist

‘Nog maar pas enkele dagen geleden
hebben wij echt het bericht gekregen
dat Roularta de steun aan ons met tien
procent gaat verlagen. Voordien wisten
wij het alleen uit ... de pers. Het pro-
bleem ligt aan de reclame-inkomsten. 

Aan onze kijkcijfers kan het zeker niet
liggen. Wij zijn de derde-drukst bekeken
zender in Vlaanderen. We komen vlak na

VRT en VTM. De oplossing voor het probleem ligt niet voor de hand.
Moeten we de programma’s meer diversifiëren? Maar dat kost
direct ook weer meer geld. We moeten zeker proberen de adver-
teerder te overtuigen dat hij een loep aangeboden krijgt voor het-

geen hij aanbiedt, dat hij de beste ‘return of investment’ krijgt.
Schaalvergroting zou de kosten iets kunnen verlagen. Maar daar-
mee verliezen we dan weer regionalisering. En dan stelt zich de
vraag met wie we moeten samenwerken. Moet Kanaal 3 met Gent
gelinkt worden?

Alleszins zullen de productiehuizen waarmee we samenwerken ook
hun prijzen moeten aanpassen. Op sommige punten betalen wij
echt teveel. Ja, het gaat bij hen ook al slecht. Maar met onze vijf-
tien vaste medewerkers leven wij absoluut niet in luxe. Van onze vijf
redacteurs zijn er momenteel twee ziek. We zitten dik in de proble-
men om ons nieuws te maken.’

Werther Van der Sarren is directeur van Kanaal 3.

Werther Van der Sarren:
Ook productiehuizen moeten prijzen 
aanpassen

‘Alles draait rond de verkoop van
regionale publiciteit. De adverteer-
ders kijken naar het doelpubliek.
Blijkbaar zijn we voor hen nog altijd
niet voldoende succesvol. Voor de kij-
kers nochtans wél. En als je alle
cameraploegen zou optellen, hebben
de regionale televisiezenders er in
totaal meer rondlopen dan de natio-
nale. Misschien is er ook te weinig

samenwerking tussen de regionale zenders. Er is ook (nog) niet zo’n
traditie van mediaplanners. Dit zijn allemaal maar gissingen. In
Limburg is het probleem niet zo acuut, maar het bestaat wel. Wij
hebben enkele nieuwe initiatieven genomen en misschien de pro-
blemen gepareerd. Met onze ‘stadstelevisie’ en ‘TV-publiek’ hebben
wij projecten opgestart die geen echte journalistieke producten
zijn, maar toch nauwgezet deontologisch opgevolgd worden. Zo is
er bijvoorbeeld een afspraak dat we geen burgemeesters in beeld
brengen. Dat is nodig om zeker te vermijden dat we een stoet van
gezagsdragers zouden opvoeren. Het moet geloofwaardig blijven.
Voor mij zijn zo’n programma’s okee.

Een ander probleem is natuurlijk dat wij een informatieve functie
hebben, en geen amusementswaarde. Veel leuke dingen zijn bij ons
gewoon onmogelijk. De regionale zenders moeten helemaal geen

kopie worden van de nationale zenders. Nieuwsformules nabootsen
is niet de bedoeling. Wij experimenteren hoe het anders kan, en
stellen vast dat er toch ook gekeken wordt. Wij hebben nu zelfs een
programma opgestart waarvoor mensen zelfopgenomen videocas-
settes brengen. Wij zenden die beelden uit. De formule slaat aan.
Maar de hoofdbrok blijft natuurlijk het journaal, compleet volgens
alle regels van journalistiek werken. Daar zijn we best trots op. Het
nieuws is het hart van de zender. Op onze manier slagen wij erin
geen verlies te maken. Maar rijk zullen onze aandeelhouders er wel
nooit van worden.

Een puur journalistiek product is ook in Limburg niet leefbaar. Van
een beetje reclameblokjes verkopen en die vooraan en achteraan
tegen het nieuws plakken, blijft geen enkele regionale zender over-
eind. Je moet je conclusies trekken op basis van je omgeving. De
overheidscommunicatie die nu wordt aangeboden, betekent wel
extra financiële zuurstof. Maar toch ben ik er niet onverdeeld
gelukkig mee. Het mist eigenlijk de doelstelling. Wat moet ik met
informatie uit Zellik op mijn zender in Hasselt ? Ik zou willen dat de
Vlaamse overheid ruimte koopt voor campagnes. Tien weken lang
een programma’tje van drie minuten, hoe moeten we dat program-
meren?’

Philip Hilven is hoofdredacteur van TV-Limburg en bestuurslid van
de VVJ.

Philip Hilven:
Rijk worden onze aandeelhouders nooit

8 27-03-2001

Fo
to

: G
uy

 O
os

te
rli

nc
k

Fo
to

: R
U

G



De 
Journalist

De 
Journalist

Dossier Crisis bij regionale televisie

27-03-2001      9

‘De regionale zenders zijn (bijna) de laat-
ste etappe geweest in de explosie van
werkverschaffing in onze sector sinds de
komst van VTM. Voor VTM was er niets,
geen enkele beweging in de markt. Ik ben
in 1985 als cameraman aan de slag
gegaan. Ik draaide onmiddellijk reporta-
ges voor buitenlandse zenders als BBC,
ITN, NOS. En ik werkte ook voor bedrijfs-
films. Op de binnenlandse markt werd er

helemaal geen nieuws gefilmd buiten dat voor de VRT. En hun
nieuwsdienst werkte niet met free-lancers. Voor Panorama kon dat
dan later wel.
In 1989 startte VTM. VT4 volgde. Toen volgde nog Kanaal 2. In het
begin van de jaren ‘90 kwamen alle regionale televisiezenders eraan.
Er was een tekort aan cameralui langs alle kanten. Er is fenomenaal
veel vraag geweest naar mensen. Het kon allemaal niet op. Maar
nadien is het bergaf beginnen gaan voor ons. Niet alleen voor de
cameralui, ook voor de televisiejournalisten.

Na de regionale zenders zijn er nog veel later enkele doelgroepen-
zenders als Kanaal Z en Vitaya bijgekomen. Maar dat zijn geen grote
werkverschaffers. De regionale zenders zijn dat wél. Beginnende
cameralui zijn nu zelfs min of meer aan zichzelf verplicht eerst voor
regionale televisie te werken om de nodige ervaring op te doen. Bijna
geen enkele cameraman komt meteen bij de nationale zenders
terecht.
Ja, nieuws maken kost nu eenmaal veel geld. Adverteerders betalen
evenredig met de kijkcijfers. Een eerste probleem bij de regionale
televisie is dat ze zelf niet over exacte cijfers beschikken. De grote
zenders volgen die per minuut op. Zelfs tijdens de reclameblokjes.
Regionale zenders rekenen anders. Zij rekenen volgens het aantal kij-
kers op basis van iedereen die in de loop van de avond wel eens even
op de zender afgestemd heeft. Dat is niet altijd even duidelijk.
En dan is er het probleem van de grootte van de regio’s en de inde-
ling. De indeling in Vlaanderen is veel te kunstmatig gebeurd. Een
regio is niet hetzelfde als een leefgemeenschap. Er zijn politieke keu-
zes gemaakt. Alhoewel, misschien is Vlaanderen gewoon te klein.
Eric Fux is zelfstandig cameraman.

Walter Vanderstukken:
Televisiebeelden zullen er wel altijd zijn

‘Een journaaltje van een kwartier is
natuurlijk veel te weinig. Dagnieuws,
zaterdagavondnieuws, het kan allemaal
en bij ons kent het een groot commercieel
succes. Regionale omroepen moeten cre-
atief zijn in de programmatie. Uit een
enquète is gebleken dat het publiek de
reclame op regionale televisie als veel
minder storend ervaart dan op de natio-
nale zenders. Hij sluit veel beter aan bij

hun leefwereld. We moeten leren de kijker rechtstreeks te benaderen.
Dat is precies de sterkte van lokale zenders.
Als je regionale televisie gaat subsidiëren, wordt het risico op belan-

genvermenging veel te groot. De persvrijheid zal dan snel zoek gera-
ken. Je krijgt dan het fenomeen van één ‘superklant’. Een redactie moet
sterk staan en kritisch kunnen blijven, en mag niet verraden worden
door de onveiligheid van één te sterke financiële inbreng. De com-
mercie moet er juist over waken dat er voor het geheel van de zenders
een win-win situatie groeit.
Er is te weinig dialoog tussen de Vlaamse regionale zenders. We heb-
ben nog zéér veel van elkaar te leren. Ook tussen de VZW’s en de com-
merciële exploitatie intern is er te vaak een te moeizame dialoog. Het
leidt tot te veel frustraties als de leden van de VZW’s niet op dezelfde
golflengte zitten als diegenen die het werk uitvoeren’.

Johan De Boel is directeur van de Antwerpse Televisie Maatschappij.

De ene televisieregio is duidelijk beter
bedeeld dan de andere. In Antwerpen en
Brussel gebeurt veel, is er altijd wel
nieuws te melden. het zendgebied van
Ring-TV is één lange strook met weinig
spectaculaire gebeurtenissen. TV-Brussel
is dus als regio duidelijk veel beter af. In
Antwerpen is er een veel bredere regio
die het Antwerpse nieuws ontvangt.

ENG-Videohouse levert technische ondersteuning voor Ring-TV en
voor TV-Brussel. Onze ploegen zijn dagelijks op de baan voor o.a.
het verslaan van regionaal nieuws. Persoonlijk ben ik er wel van
overtuigd dat er voor onze cameraploegen altijd werk zal zijn. Al
wordt het anders georganiseerd, nieuws maken zal niet verdwijnen.

Walter Vanderstukken is bij ENG-Videohouse verantwoordelijk voor
de EFP (Electronic Field Production). Hij heeft er de leiding over de
tweemansploegen en is ondervoorzitter van de VVJ.

Fo
to

: J
oh

an
 V

an
 C

ut
se

m
Fo

to
: J

oh
an

 V
an

 C
ut

se
m

Fo
to

: A
lb

er
t 

Se
gh

er
s

Eric Fux:
Laatste etappe in explosie van werkverschaffing

Johan De Boel:
Subsidiërende ‘superklant’ is gevaarlijk



Actueel

De 
Journalist

10 27-03-2001

Verwijzend naar de vrije tribune van de werkgroep zelfstandigen
van de VVJ die op 16 februari gepubliceerd werd in de Financieel-
Economische Tijd vroeg Steverlynck een reactie van Verhofstadt,
onder wiens bevoegdheid de erkenningscommissies ressorteren, op
beweringen dat de Nederlandstalige commissie zelfstandigen veel
strenger zou behandelen dan loontrekkenden en de commissie aan
niemand iets kwijt wil over de wijze waarop zij de wet van
30/12/1963 betreffende de erkenning van beroepsjournalisten
interpreteert, meer bepaald de noties "handel drijven", "algemene
berichtgeving" en vanaf welke inkomsten de commissie aanvaardt
dat de betrokkene "het als een gewoon beroep uitoefent".

Wat de vermeende strengere behandeling van zelfstandigen betreft
laat Verhofstadt weten dat de voorzitter van de Nederlandstalige
commissie hem verzekerd heeft "dat er geen sprake is van bevoor-
deling of discriminatie". "Omwille van het verschillend statuut wor-
den aan loontrekkenden en zelfstandigen andere documenten
gevraagd. De bevraging heeft evenwel hetzelfde doel, namelijk
nagaan of de wet van 1963 wordt gerespecteerd. Ook aan loon-
trekkenden wordt in bepaalde gevallen bijkomende informatie
gevraagd", aldus de premier hierbij citerend uit een brief die de
commissievoorzitter hem stuurde.

Omzichtig

Op 8 februari stelde Mediaminister Dirk Van Mechelen in antwoord
op een vraag van Danny Vandenbossche (SP) dat hij met betrekking
tot de erkenning van journalisten heel veel signalen ontving dat
men de wet te rigoureus zou interpreteren en toepassen en dat men
inlichtingen zou vragen die geïnterpreteerd kunnen worden als een
inbreuk op de privacy. "Het spreekt voor zich dat een weigering tot
erkenning soms leidt tot broodroof en dat men hierbij bijzonder
omzichtig moet zijn. Het is ook niet steeds makkelijk om het juiste
evenwicht te vinden en het kaf van het koren te scheiden. Ik denk
dat men moet proberen een systeem uit te bouwen waarbij deels
voorwaardelijk gewerkt wordt en waarbij men een goede opvolging
en controle heeft zodat vermeden kan worden dat de verkeerde
mensen aangesteld worden", aldus de minister.
Van Mechelen stelde voorts dat hij samen met "mensen van de VVJ"
de moeilijkheden van bij erkenningscommissie onderzocht had.
"Deze moeilijkheden zijn gedeeltelijk logistiek. Zo wordt de werking
van de erkenningscommissie bijvoorbeeld gehypothekeerd door het
feit dat er slechts één administratieve kracht aanwezig is. Daardoor
verloopt de opvolging van de dossiers niet zoals verwacht".

Erkenningscommissie moet 
beslissingen motiveren

Luc Vanheerentals 

"De erkenningscommissie heeft de verplichting elk van haar beslissingen met individu-
ele strekking te motiveren". Dat heeft premier Guy Verhofstadt, bij monde van minister
van financiën Didier Reynders, op 15 maart geantwoord in de senaat op een mondelin-
ge vraag van senator Jan Steverlynck (CVP). De erkenningscommissie is volgens
Verhofstadt immers een bestuursoverheid en moet bijgevolg de wetten betreffende de
uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen en openbaarheid van bestuur toe-
passen. Momenteel krijgt zoals bekend geen enkele kandidaat-journalist te horen waar-
om hij of zij al dan niet erkend werd.

Net als vorig jaar organiseert het Prins Filipfonds ook nu weer
”Uitwisselingsbeurzen voor journalisten”. Dit gebeurt in n.a.v. het
seminarie 'De rol van de media in de beeldvorming over de ande-
re Gemeenschap' dat plaats vond in mei vorig jaar. 
Alle beroepsjournalisten kunnen hiermee de kans krijgen om één
tot twee maanden lang te werken bij een krant, tijdschrift, een
radio- of TV-zender naar keuze, in een andere gemeenschap van
België. De bedoeling is dat de betrokkenen nader kennis maken
met de inwoners, de cultuur en de media van de andere gemeen-

schap.  Er wordt een beurs van maximum 100.000 Bef. toege-
kend. Als de kandidaat onvoldoende vertrouwd is met de taal
van de andere Gemeenschap, dan wordt ook nog een intensieve
taalcursus aangeboden. Voor meer informatie kunnen beroeps-
journalisten, die minstens drie jaar ervaring moeten hebben,
terecht bij het Prins Filipfonds, c/o Koning Boudewijnstichting,
Brederodestraat 21 te 1000 Brussel - Tel. 02/549.03.05 - 
Fax 02/511.05.32 - Website: www.prins-filipfonds.org
e-mail: info@prins-filipfonds.org. (AD)

Uitwisselingsbeurzen voor journalisten



De 
Journalist

27-03-2001    11

Actueel

Gelden voor on-line journalistiek, zeg maar internetjournalistiek,
dezelfde regels als voor de ‘klassieke’ journalistiek? Zijn technieken
en deontologie zonder meer over te planten? Op deze en andere
vragen probeerden deskundigen op een studiedag van de optie
Journalistiek van de Gentse Arteveldehogeschool een antwoord te
vinden.

Nagenoeg alle media zijn on-line actief. Sommige met een digitale
versie van het origineel, andere zoeken een integratie van tekst,
beeld en geluid in multimediatoepassingen. Hier en daar steken
onafhankelijke initiatieven de kop op. Digitale journalistiek in de
lage landen is een verhaal van vallen en opstaan, van journalistieke
ambitie die niet altijd parallel loopt met commerciële doelstellingen.

Uit de referaten en panelgesprekken op de studiedag bleek duide-
lijk dat journalistieke toepassingen op het internet nog lang geen
goudmijn zijn. De adverteerders zijn terughoudend, surfers haken af
wanneer ze voor de informatie moeten betalen die ze elders gratis
vinden. Voor de uitgevers is het internet nog geen commercieel
hanteerbaar medium: leesbereik en kijkcijfers van de klassieke
media zijn goed meetbaar, klikcijfers zijn niet zo makkelijk interpre-
teerbaar.

Toch zijn de productiekosten relatief laag. Moeten webredacteuren
dan, om adverteerders te plezieren, zoeken naar meer consument-
gericht nieuws? De grens tussen commercie en redactie is op het
web toch al flinterdun.

Of dat gevaarlijk is, daarover liepen de meningen van verscheidene
sprekers uiteen. VVJ-voorzitter Luc Standaert pleitte voor een beroeps-
ethiek voor internetredacties, Marc Deuze (onderzoeker aan de
Amsterdam School of Communications Research) merkte op dat "jour-
nalistiek zonder commercie niet per definitie betere journalistiek is".

Grammatica

Nochtans heeft het web een enorm journalistiek potentieel, op
voorwaarde dat de journalist de grammatica van het net leert
beheersen, zei Peter Verwey, docent aan de Utrechtse School voor
Journalistiek. Een ‘artikel’ zal in de toekomst bestaan uit tekst, beeld
en geluid, aangevuld met hyperlinks naar andere informatie.
Verwey wees erop dat het plaatsen van hyperlinks één van de grote
voordelen is van internetjournalistiek. Maar, zei hij,  het gebeurt
nog veel te weinig.
De surfer heeft nochtans behoefte aan ‘wegwijzers’ die hem door-

heen de onmetelijke hoeveelheid informatie op het web loodsen.
Dat is een nieuwe taak voor journalisten: tussen de hopen rommel
de betrouwbare informatie aanwijzen. 

Pol Van den Driessche, ex-hoofdredacteur van wijlen de internetre-
dactie Café Belge, waarschuwde met klem voor normvervaging en
slordigheid als gevolg van de toenemende tijdsdruk. Zo worden
bronnen minder gecontroleerd dan het eigenlijk zou moeten.
Sterker nog: op het net wordt onfatsoenlijk veel gekopieerd en
gestolen, zei Van den Driessche. Respect voor auteursrechten is er
vaak ver zoek.

Content-managers

Andere vaststelling: het ambacht, de stiel verandert. Verscheidene
sprekers wezen erop dat internetjournalisten vaak minder nieuws-
jagers zijn dan herkauwers van bestaand nieuws. Ze worden data-
base-beheerders, content-managers.  Die content bestaat uit infor-
matie die voor print, audio, video en internet bruikbaar is, en naar
behoefte hérbruikbaar.

Volgens Deuze blijkt uit onderzoek dat momenteel slechts een
kwart van de content die voor het web bestemd is, uit nieuw mate-
riaal bestaat. "De rest bestaat uit artikels die voor het web her-
schreven zijn". Veelal door jonge mensen, want iets meer dan de
helft van de internetjournalisten is tussen 25 en 36 jaar. Voor 38
procent van de afgestudeerden in één of andere journalistieke
opleiding, biedt het internet een eerste job – althans in Nederland.
Waarbij Standaert nuchter opmerkte dat "jongeren die na hun stu-
dies meteen voor websites schrijven, soms niet eens beseffen dat ze
met journalistiek bezig zijn – ook al worden ze in sommige geval-
len beter betaald dan hun klassieke collega’s." 

Toch is de beroepsvereniging niet a priori tegen on-linejournalis-
tiek. Tal van webredacteuren hebben de titel van beroepsjournalist
al op zak, recent werd zelfs de eerste wap-redacteur erkend, vertel-
de de VVJ-voorzitter.

Eénmansprojecten

Francisco Van Jole (zelfstandig Nederlands internetjournalist)
bracht een verhaal over journalistiek pur sang op het internet. Het
internet als onschatbare bron van informatie, de on-linejournalist
als guerrillero - dat is toch een beetje de ziel van het beroep? Van
Jole gelooft vooral in de toekomst van éénmansprojecten, onder

Journalisten speuren naar leven in cyberspace

Gentse Arteveldehogeschool organiseert studiedag "On-linejournalistiek in de Lage
Landen"

Gerrit De Clercq



De 
Journalist

12 27-03-2001

Actueel
meer door de lage kosten. In 1996 richtte hij het e-zine Daily Planet
op, dat twee jaar later 30.000 abonnees had. Nu maakt hij het e-
zine 2525.com. Van Jole relativeerde het succesverhaal van grote
kranten: ,,De website van de New York Times heeft een half miljoen
bezoekers per dag. Dat is leuk. Maar de papieren versie wordt door
twee miljoen mensen gelezen.’’  Ook Napster is niet altijd wat het
lijkt. ,,Iedereen schrijft dat Napster 60 miljoen gebruikers heeft. Dat
is fout. Napster is 60 miljoen keer gedownload.’’ 

Volgens Van Jole hebben soloprojecten en grote ondernemingen
toch één ding gemeen: ,,Niemand wil betalen voor de informatie.’’

Toon Lowette, journalist en oprichter van 6minutes.net, gelooft wél
dat klanten uiteindelijk bereid zullen zijn te betalen voor kwalita-
tieve informatie. Maar hij gaf toe dat zijn nieuwsbrief amper hon-
derd abonnees heeft, ook al kost hij nog geen 800 Bef. per jaar.

‘One-man band’

Verwey schetste ironisch het schrikbeeld van de internetjournalist
die met laptop en digitale opnameapparatuur als een soort ,,one-
man band’’ op pad gaat en met sms-slagzinnen en ter plaatse
gemonteerd beeld en geluid, aan berichtgeving doet.

Verscheidene sprekers wezen op het belang van een goede basisop-
leiding in de journalistiek. De nieuwe media moeten daarvan deel
uitmaken. Eric Goubin, hoofd Wetenschappelijk Onderzoek bij de
Katholieke Hogeschool Mechelen, benadrukte dat een vak ‘inter-
netbronnen’ in die opleiding onmisbaar is. In Mechelen bestaat
trouwens al een opleiding internetjournalistiek. Of ze behouden
blijft, zal afhangen van de marktbehoefte. 

Is het schrijven dan niet meer de moeder van de journalistiek?
Moeten we radicaal multimedia denken? Wordt de journalist van
morgen iemand die steeds meer kan maar steeds minder weet
omdat het steeds maar sneller en korter moet? Het klassieke model
zender-ontvanger is in ieder geval ver te zoeken, het sleutelwoord
is interactiviteit. Door de uitbreiding van de mobiele toepassingen
kan de consument immers altijd en overal op het net terecht voor
nieuws. Die evolutie is onomkeerbaar.

Maar ter attentie van de ruim tweehonderd studenten journalistiek
in de zaal, benadrukte Van den Driessche: ,,Leer vooral schrijven.
Vergeet nooit dat je een goed verhaal moet brengen. Gecontro-
leerd, controleerbaar en goed geschreven.’’

(De auteur is hoofd van de optie Journalistiek aan de Artevelde-
hogeschool in Gent en bereikbaar via e-mail: gadc@bigfoot.com)
Enkele studenten van de optie Journalistiek maakten een web-
site over de studiedag:
http://www.communicatiebeheer.com/studiedag
Anderen schreven stukken voor De Standaard Online:
http://www.standaard.be
Foto’s op deze pagina: An Nelissen

Pol Van den Driessche waarschuwde
voor normvervaging en slordigheid.

Peter Verwey:”Het net heeft een eigen
grammatica”.

Ruim tweehonderd studenten woonden
de studiedag bij.

VRT-journalist Marc Peirs leidde de
panelgesprekken, hier met o.m. VVJ-
voorzitter Luc Standaert en 
onderzoeker Marc Deuze (rechts).

Marc Peirs (VRT-radio) modereerde de
panelgesprekken, hier met VVJ-voorzit-
ter Luc Standaert, Marc Deuze
(Amsterdam School of Communications
Research) en Eric Goubin (Katholieke
Hogeschool Mechelen).

Marc Deuze: Journalistiek zonder
commercie is niet per definitie betere
journalistiek.



De 
Journalist

Mens achter het nieuws

27-03-2001 13

Liliana Casagrande noemt zichzelf een derdegeneratie allochtoon.
Zij is van Italiaanse origine en werd vorig jaar tot Belg genaturali-
seerd. De grootouders van Liliana kwamen vanuit Italië de
Limburgse mijnstreek opzoeken, net als duizenden andere ‘gastar-
beiders’ in de jaren vijftig. Gedurende haar jongste kinderjaren
hoorde Liliana thuis nog vooral Italiaans spreken. Maar vanaf het
moment dat Liliana naar school ging, beslisten haar ouders thuis
ook Nederlands te leren praten.

Het gezin Casagrande is ingeburgerd in Houthalen. Liliana is er
opgegroeid, maar vond het er al gauw te klein. Haar studententijd
bracht ze dan ook door in Firenze. Ze wilde op zoek naar haar roots.
Maar Liliana kwam er al snel achter dat ze een kale reis maakte. Na
haar studies verhuisde ze met volle overtuiging terug naar België.
Het voor haar onbekende Italië was onbemind gebleven. In België
begon ze dan maar aan de verwezenlijking van een andere gekoes-
terde droom, journalist worden.

Liliana startte in 1992 bij een inmiddels ter ziele gegaan productie-
huis, waar ze het één jaar vol hield. Daarna kwam zij als ‘soiriste’
terecht op de redactie van Het Belang van Limburg. Daar werden
haar opdrachten stelselmatig uitgebreid. Op een mooie dag werd ze,
nog steeds als free-lance journaliste, van de Hasseltse naar
Brusselse redactie gestuurd. Liliana geraakte steeds meer gespecia-
liseerd in de TV-rubriek en leerde heel Bekend Vlaanderen kennen.
Na één jaartje in Brussel, zette Liliana de stap naar de Gazet van
Antwerpen. Daar werd ze als voltijdse redactrice aangenomen, mét
contract. Toch gaf Lilana daar - na alweer een jaartje - de brui aan.
‘Bij Het Belang is het véél fijner’, weet ze sindsdien. Voor die redac-
tiewissel moest Liliana nochtans haar langverwachte contract weer
opofferen. Bij ‘Het Belang’ duurde het uiteindelijk nog tot 1 januari
1997 - een datum die ze uit haar hoofd kent - voor ze ook daar
‘vast’ kon beginnen.

In 1998 verhuisde Liliana van haar vertrouwde terrein, TV- en
medianieuws, naar de regionale redactie. Die stap heeft zij zich
sindsdien niet beklaagd. ‘Ik was die BV’s spuugzat. Zij zeggen toch
niks. Ik kon mijn stukken schrijven voor ik de mensen geïnterviewd
had. Op de regionale redactie is het veel leuker werken. Diegenen
die nog nooit een journalist gezien hebben, zijn nog de besten. Zij
zijn veel eerlijker, snediger, sappiger. Het is gewoon een droom om
zo’n mensen te interviewen’. ‘Regionaal nieuws - een gemeente-
raadszitting bijvoorbeeld - is vaak theater van de bovenste plank.
De realiteit overtreft de fictie’. ‘Het nieuws is ook veel echter. Wij
kunnen onze bronnen nog checken, desnoods rijden we ergens
gewoon naartoe. De keerzijde van de medaille is wel dat de betrok-
kenen aan de telefoon hangen vanaf het moment dat ze denken dat
er een komma verkeerd staat. Ze voelen zich van zeer nabij betrok-
ken bij ‘hun’ nieuws’.

Liliana is op de regionale redactie omringd door allemaal ‘single’
vrouwen. Sommigen hebben wel een lief. Maar niemand uit hun
kliekje combineert het veeleisende regionale redactiewerk met kin-
deren. ‘Ik zou echt niet weten hoe ik dat moest doen. Dat gaat
gewoon niet, journalistiek en kinderen combineren. De meeste
vrouwen op redacties die echt kinderen willen, zeggen op een
bepaald moment ‘foert, dan ga ik wel iets anders doen op de redac-
tie’. En ze belanden op een andere deelredactie waar je je werk beter
kan plannen. ‘En ik doe mijn werk ook zo graag. ‘s Avonds laat thuis
komen neem ik er dan wel bij. Want als ik een opdracht heb over-
gelaten aan een correspondent, denk ik achteraf soms ‘shit, ik had
dat liever zelf geschreven’.

‘Kinderen zouden trouwens helemaal niets voor mij zijn. Ik ben
helemaal geen goeie organisator. Mijn zus heeft drie kinderen. Zij
heeft voor het nageslacht van de familie gezorgd’. 

Regionale realiteit overtreft de fictie
Ann Deceunynck

Liliana Casagrande

Fo
to

: T
in

y 
B

og
ae

rt
s



De 
Journalist

14 27-03-2001

Actueel

Fusies van Nederlandse dagbladen
Door fusies gaan binnenkort enkele regionale dagbladen verdwijnen,
waaronder de Arnhemse Courant, een van de oudste Nederlandse dag-
bladen. Veel deining veroorzaakten de aankondigingen niet. Er zullen
wel enkele tientallen arbeidsplaatsen verdwijnen. De eerste fusie, die
werd aangekondigd en die in november haar beslag moet krijgen,
betrof De Gelderlander, met hoofdzetel in Nijmegen, en de Arnhemse
Courant. Een grote verrassing was het niet, eerder een logisch uit-
vloeisel van het feit dat uitgeverij Wegener, die de Arnhemse krant uit-
gaf, in 1999 ook De Gelderlander kocht. De fusiekrant wordt de groot-
ste regionale krant van Nederland: ze hebben samen ruim 200.000
abonnees. De Arnhemse Courant houdt na 187 jaar op te bestaan - de
naam blijft slechts voortleven als ondertitel in de Arnhemse editie van
de nieuwe krant. Reden voor de fusie is, uiteraard, kostenbesparing. Op
de redacties verdwijnen 39 arbeidsplaatsen, te realiseren via natuurlijk
verloop.  

Wegener heeft ook plannen om de redacties van de Apeldoornse
Courant en de Zwolse Courant samen te voegen.Enkele dagen later
kondigde de Hazewinkel Pers aan, dat twee kranten uit deze stal vol-
gend jaar gaan fuseren: het Nieuwsblad van het Noorden en Groninger
Dagblad/Drentse Courant. De nieuwe titel is nog niet bekend maar vast
staat, dat de twee noordelijke provincies volgend jaar nog maar één
krant hebben, met een oplage van ca. 180.000. Van de 220 journalis-
ten zullen er na de fusie 160 à 170 overblijven.De fusies versterken de
al langer aan de gang zijnde verschuiving van middag- naar ochtend-
bladen in Nederland. De fusiekranten worden allemaal ochtendbladen,
terwijl de Arnhemse Courant en het Nieuwsblad van het Noorden mid-
dagkranten waren. Sinds 1965 zijn zo'n 25 Nederlandse kranten van de
middag naar de ochtend gegaan. Het aantal middagkranten is geslon-
ken tot een handjevol, met de landelijke NRC Handelsblad als de
bekendste. (AVM)

Indiase minister struikelt over verborgen camera
VTM zorgde ten onrechte voor enige beroering door met een verbor-
gen camera Zware Strafbare Feiten in een Antwerpse dancing aan
het licht te brengen. In India zorgden journalisten voor straffere kost:
opnamen met een verborgen camera leidden tot het ontslag van een
minister en twee partijvoorzitters. Journalisten van de website
Tehelka.com gaven zich maandenlang uit als verkopers van een (niet
bestaande) Britse wapenfabrikant en wisten geleidelijk aan door te
dringen tot de hoogste regionen. Met een verborgen camera regis-
treerden ze, dat diverse hoge politici, ambtenaren en militairen
bereid waren steekpenningen op zak te steken om de verkoop van

nachtkijkers aan het ministerie van Defensie te bevorderen. Toen de
beelden werden verspreid, zagen de voorzitter van de regerende BJP
en van de kleinere coalitiepartner Samata zich genoodzaakt af te tre-
den. Vier ambtenaren van defensie werden geschorst. Een dag later
nam ook minister van Defensie George Fernandes ontslag, hoewel hij
de beschuldigingen aan zijn adres vals noemde. Premier Vajpayee
weerstond tot dusver oproepen van de oppositie om met zijn hele
regering af te treden, maar hij kondigde wel een grondige 'schoon-
maak' aan.

(AVM)

Onder embargo
Beroepsjournalist Kris Borgraeve heeft in een uitzending van ‘Recht van Antwoord’ de plaats ingenomen van presentatrice Goedele Liekens die ziek
te bed lag. Journalistiek en presentatie liggen blijkbaar dicht bij elkaar. ••• VTM heeft beslist om de uitzending van een Jambers Magazine over vier
pornoliefhebbers niet uit te zenden. Na de porno in de disco, porno in de frigo. Zie je wel dat zelfregulering werkt ! ••• Dus Belga verstrekt zijn
Europa-desk met het oog op het Belgische EU-voorzitterschap in juli. Paul Goossens is bepaald niet de eerste de beste inzake Europese verslagge-
ving. Maar met Egbert Hans, Hans Muys, Jules Hanot en nu ook Paul Goossens begint de top van Belga toch wel heel erg op een oudstrijdersclub
van De Morgen te gelijken. ••• Fons Van Dyck die de voorbije viereneenhalf jaar Telenet hielp uitbouwen, gaat vanaf 1 april aan de slag bij het
reclamebureau VVL/BBDO. Van Dyck was eerder nog woordvoerder van de SP. ••• Bij diezelfde SP is Peter Renard, die communicatiemedewerker
was voor de parlementaire fracties (Vlaams, Kamer, Senaat en Europees), intussen bevorderd tot directeur communicatie. ••• Het hof van beroep in
Brussel heeft journalisten Michel Bouffioux en Marie-Jeanne Van Heeswyck veroordeeld tot het betalen van 500.000 Bef. aan rijkswachtcomman-
dant Duterme. De twee maakten een ‘zware fout’ in de manier waarop ze tegen de commandant schreven. Ook de burgerlijke rechtbank had eer-
der dezelfde straf uitgesproken. ••• De algemene aandeelhoudersvergadering van Le Matin heeft zich bij het ter perse gaan van De Journalist una-
niem uitgesproken voor de stopzetting van de activiteiten van de krant. Dat heeft hoofdredacteur-ad interim Jean-Pierre Désiron bevestigd. •••

Dirk Melkebeek zal namens de Oost-Vlaamse Meta Media Groep Het Vrije Waasland nieuw leven inblazen. De mediagroep heeft 50 % van de aan-
delen van de weekkrant overgekocht van de Wase zakenman Water Verbraeken. Die had de titel van Het Vrije Waasland overgenomen na het fail-
lissement van het blad. Vanaf 1 juni zou het blad opnieuw op de markt moeten komen. Drie voltijdse journalisten en twee vertegenwoordigers zou-
den binnenkort aan de slag gaan. ••• Het Belgische Mediaxis, met tijdschriften als Humo, Express, Menzo en Flair, wordt niet apart verkocht. Dat
zegt Rob van den Bergh, algemeen directeur van de VNU. ••• De Persgroep heeft zijn beursgang voor onbepaalde tijd uitgesteld. Dat heeft veel
zoniet alles te maken met de onaangename beurservaringen die Roularta tegenwoordig opdoet. Roularta zag zijn aandeel in zowat een jaar tijd
gehalveerd worden. ••• Het ministerie van justitie koopt binnenkort in de weekendedities van het merendeel van de Belgische kranten een volle-
dige pagina om alle openstaande vacatures bij parketten en andere diensten te publiceren. Justitie vindt dat de respons op publicatie van de vaca-
nte jobs in het Belgisch Staatsblad te klein is. ••• Volgens de Britse Press Complaints Commission - hun versie van onze Raad voor Deontologie -
moeten economiejournalisten die schrijven over een bedrijf voortaan melden of ze aandelen bezitten in dat bedrijf. Een vermogensregister voor
journalisten, voorwaar. Lang geleden stelden bij ons politici zoiets in het vooruitzicht voor hun vermogens, maar sinds Nieuwe Politieke Cultuur
niet meer zo bon ton is is daar niets meer van gehoord. ••• Het Europese Hof voor de Mensenrechten heeft beslist dat ook een vraag stellen bele-
digend kan zijn. Concreet ging het om een Estse journalist die in een interview met een ghostwriter een vrouw ex-echtgenote van een voormali-
ge Estse premier - afgeschilderd had als een huwelijksbreekster en iemand die haar kind verwaarloosde. 



De 
Journalist

Actueel

27-03-2001 15

Geen fout van De Tijd
FET-journalist Jan Puype kan geen deontologische fout worden

aangewreven in zijn reportage over West-Vlaamse ondernemers. Dit
concludeerde de Raad voor Deontologie in zijn advies, uitgebracht
n.a.v. een klacht van tapijtenproducent Roger De Clerck.De teneur
van het artikel over het ondernemersklimaat in West-Vlaanderen,
dat Puype op 26 augustus vorig jaar in de FET publiceerde, was dat
West-Vlaamse ondernemers noeste werkers zijn, maar lak hebben
aan wetten en niet vies zijn van fiscale fraude. Een kapstok voor het
verhaal was de zaak-Beaulieu rond Roger De Clerck. De ondernemer
had bezwaar tegen twee passages in het artikel. Puype had geschre-
ven, dat De Clerck in 1986 een veroordeling opliep en daarbij
opschorting van straf kreeg, maar De Clerck wees erop dat hij in
1987 doorde kamer van inbeschuldigingstelling buiten vervolging
was gesteld. Voorts wees hij erop, dat in de eigenlijke Beaulieu-zaak,
die al meer dan tien jaar in handen is van een onderzoeksrechter,
nog steed geen enkele formele inverdenkingstelling is geformuleerd.
Omdat de FET niet inging op een verzoek tot 'rechtzetting' wendde 

De Clerck zich tot de Raad voor Deontologie. Puype verweerde zich
door er o.m. op te wijzen, dat hij uitdrukkelijk had vermeld dat er in
de Beaulieu-zaak nog geen uitspraak is gedaan, dat hij de passage
over opschorting van het vonnis had gehaald uit het boek 'Beaulieu
pleit onschuldig' van Ludwig Verduyn uit 1992 (en dat er nooit een
klacht was ingediend tegen Verduyn), en dat De Clerck had geweigerd
een reactie te geven toen hij hem daarvoor in het kader van de repor-
tage had opgebeld. De Raad wees erop, dat de gewraakte passages
onderdeel uitmaakten van een uitvoerige reportage, waarin de jour-
nalist verschillende invalshoeken belichtte. De Raad wees er voorts
op, dat de journalist een vergeefse poging had gedaan om De Clerck
zelf aan het woord te laten. De passage over de veroordeling met
opschorting van vonnis 'beantwoordt in die zin aan de werkelijkheid',
aldus de Raad, dat de raadkamer van Kortrijkop 12 december 1986
een verwijzing van De Clerck naar de correctionele rechtbank
opschortte. 'Het is niet omdat de door de journalist gehanteerde ter-
minologie niet naadloos aansluit op de juridisch-gerechtelijke termi-
nologie, dat de journalist zich schuldig maakt aan een deontologische
inbreuk', aldus de Raad. (AVM)

Raad voor Deontologie…

Piet Paaltjes revisited
Een journalist die voor correct hoor en wederhoor zorgt, die de

standpunten  - voor zover de partijen deze wilden formuleren – juist
weergeeft, kan geen enkele deontologische fout aangewreven wor-
den. Dat heeft de Raad voor Deontologie op 22 februari jl. beslist. In
zijn advies voegt de Raad eraan toe, dat het de journalist  "niet ten
kwade geduid kan worden naderhand een alsnog gegeven reactie
niet gepubliceerd te hebben, daar waar hij de betrokken politicus op
voorhand alle gelegenheid liet zijn visie te geven."
Achtergrond van dit advies is een artikel van 31 oktober 2000 in
"Het Laatste Nieuws" over de heraanleg van het perceel grond rond
de Sint-Veerlekapel in Steenokkerzeel. Daarover bleek een politiek
conflict te bestaan, met als inzet of er paaltjes geplaatst zouden
worden of niet. De bevoegde schepen van Openbare Werken was pro
de paaltjes maar kreeg van zijn burgemeester op dat punt openlijk
kritiek.
In een reactie in "Het Laatste Nieuws" zegt de betrokken schepen:
"Ik heb geen opdracht gegeven tot het plaatsen of bestellen van
paaltjes. Het hele schepencollege beslist daarover. Dat doe ik niet
alleen. Verder zeg ik er niets meer over, ze kunnen ermee doen wat

ze willen. Ik ben het beu het middelpunt van allerlei schandaaltjes
te zijn".
Op 13 november 2000 kwam de schepen klagen bij de Raad voor
Deontologie. Hij wreef de journalist een "ondeontologische"  hou-
ding aan omdat het artikel helemaal niet strookte met zijn verkla-
ring noch met andere beschikbare informatie. De journalist was er
daarbij op uit "een schandaalsfeer te scheppen." Bovendien werd
een verzoek tot recht op antwoord niet ingewilligd.
Op 22 januari 2001 kreeg de Raad een brief van de hoofdredacteur
van "Het Laatste Nieuws", waarin die onderstreept, dat beide partij-
en in het conflict om hun mening is gevraagd, dat de commentaren
van beiden in citaatvorm werden weergegeven en dat het bijgevolg
om correcte berichtgeving gaat. Het klopt dat de betrokken schepen
maar weinig medewerking betoonde, maar dat was omdat hij zeer
ten onrechte dacht, dat de journalist een "schandaalartikel" wilde
schrijven. Bovendien zegt de hoofdredacteur nooit een recht van
antwoord te hebben gezien.
In zijn advies wijst de Raad voor Deontologie erop, dat alleen de
rechtscolleges bevoegd zijn over de beoordeling van een publicatie-
verplichting in het licht van de wet op het recht tot antwoord van
23 juni 1961. (WP)

Rodekruisjeskalender
De Raad voor Deontologie van de AVBB heeft in een advies bepaald
dat het gedrag van een journalist van Gazet van Antwerpen ‘niet
gestrookt heeft met de plicht tot confraterniteit’ ten opzichte van
een collega bij De Morgen. Bovendien wordt gesteld dat de betrok-
ken journalist op zijn redactie ‘een praktijk toegepast heeft die ern-
stige vragen oproept rond het respect voor de privacy van de
betrokken werkneemsters’ op die redactie.
Wat was er gebeurd ?
Op 14 oktober 1999 publiceerde De Morgen een verhaal over ‘een
Antwerps bedrijf’, dat later Gazet van Antwerpen bleek te zijn, waar
‘een personeelsverantwoordelijke een boekje bijhield met de data
van menstruatie van de vrouwelijke personeelsleden’. Het artikel
maakte een vergelijking met gelijkaardige praktijken in het

Aziatische en Amerikaanse bedrijfsleven, waar zulks gebeurd zou
zijn ‘ ter bescherming van het vrouwelijk personeel’.
De affaire haalde op 19 oktober de actualiteit van het Radio 1-pro-
gramma ‘Groot Gelijk’, waar zowel de auteur van het stuk in De
Morgen als de journalist van Gazet van Antwerpen te gast waren.
De redacteur van Gazet van Antwerpen gaf openlijk uitleg over de
‘rodekruisjeskalender’ die hij inderdaad bijhield.
Toen de betrokkene nadien door zijn hoofdredacteur over de zaak
werd ondervraagd, ontkende hij plots de feiten. Hij omschreef de
geschiedenis als een ‘uit de hand gelopen grap’.
O.a. na de beluistering van een cassette van de radio-uitzending is
de Raad voor Deontologie tot de vaststelling gekomen dat de fei-
ten geen ‘uit de hand gelopen grap’ zijn. De redacteur van Gazet
van Antwerpen heeft ondanks herhaald verzoek geen uitleg willen
geven aan de Raad voor Deontologie. (AD)



KONINGSTRAAT 266
1210 BRUSSEL

De IFJ-kaart voor journalisten die grenzen verleggen

WIE KOMT ER IN AANMERKING ?
Elke beroepsjournalist of stagiair die AVBB-lid is (die dus zijn/haar jaarlijks lidgeld
heeft betaald) kan een perskaart van de Internationale Federatie van Journalisten
(IFJ) aanvragen. 
De AVBB is voor België de enige vertegenwoordiger bij de IFJ.

WAT ?
De internationale perskaart wordt afgeleverd door de Internationale Federatie van
Journalisten en is geldig voor twee jaar (vanaf de datum van de aanvraag). De kaart
biedt een bescherming voor de journalist in het buitenland en is vooral nuttig voor rei-
zen en verblijven in gevaarlijke en/of verre landen. Bij de kaart ontvangt u een boek-
je met alle adresgegevens van de journalistenverenigingen die aangesloten zijn bij de
IFJ. Daar kunt u terecht in geval van moeilijkheden.

Kosten: 700 frank

HOE AANVRAGEN ?
*** Indien u de kaart dringend nodig heeft en gemakkelijk in Brussel kunt
geraken: 

Het AVBB-secretariaat kan de kaart voor u opmaken (Steenkoolkaai 9b -
1000 Brussel, Tel. 02/229 14 70). U brengt 700 frank en 1 pasfoto mee. 

*** Indien het allemaal niet zo dringend is: 

U zendt een pasfoto naar het AVBB-secretariaat en u schrijft 700 frank over
op rekening 210-0319706-46. Uw internationale perskaart wordt naar uw
thuisadres gestuurd.


