
De Journalist
Magazine van de VVJ

13 maart 2001 - nummer 28 - Verschijnt veertiendaags -  V.U.Ann Deceunynck, Internationaal Perscentrum Vlaanderen, Grote Markt 40, 2000 Antwerpen

België-Belgique
P.B.

8900 IEPER 1
3/8136

AAffggiifftteekkaannttoooorr IIeeppeerr

Dossier: Seks in de media 

Nederlandse journalisten en auteursrecht 

Sportpersbond:Vlaamse en Waalse structuur een feit 

Dossier: Seks in de media 

Nederlandse journalisten en auteursrecht 

Sportpersbond:Vlaamse en Waalse structuur een feit 



4 10-10-2000

8-9-10-11

Inhoud
fo

to
: K

o
en

 F
as

se
u

r

4
5

Actueel

Onderscheid redactie en commercie alsmaar moeilijker te maken

Ring TV: Probleem zit aan inkomstenzijde

Redactie World Online niet welkom bij Tiscali

Dancing Zillion: Sekstheater in de media

6
7

8

9

Dossier: Seks in de media

Journalistieke taak beperkt tot aanbrengen van feiten

The Talk of the Town

VTM had extra teaser

Verborgen camera kon wel, naar de politie stappen niet

Moraalridders bij uitstek

Seks in de disco

2 13-03-2001

15

Actueel

Oostenrijkse journalisten in het defensief

Lezersbrief

Zich verzekeren voor beroepsaansprakelijkheid: een aanrader

11

Actueel

Hergebruik moet per product en per tijdseenheid betaald worden

10

Actueel

Reclamefoto’s mochten niet hergebruikt worden

10Onder Embargo

12

Nieuws uit de verenigingen

Vlaamse en Waalse vleugels Sportpersbond door rechtbank goedgekeurd

Nieuwe dynamiek voor Wase Persclub

13

Mens achter het nieuws

Het leesbare nieuws van Bert Verhoye



De 
Journalist

13-03-2001 3

Van de redactie
Magazine van de Vlaamse
Vereniging van 
beroepsJournalisten

2de jaargang
13 maart 2001, nummer 28
Verschijnt veertiendaags 

Redactieraad
Laurent Coppens
Pol Deltour
Farid El Mabrouk
Wout Pittoors
Luc Standaert
Luc Vanheerentals

Redactie en coördinatie
Ann Deceunynck
Internationaal Perscentrum Vlaanderen
Grote Markt 40 
2000 Antwerpen
Tel. 03/290 63 73
Fax 03/232 21 30
de.journalist@pandora.be
ann.deceunynck@euronet.be

Abonnementen
Lisbeth Moons
Vlaamse Vereniging van
BeroepsJournalisten
Steenkoolkaai 9 b
1000   Brussel
Tel. 02/229.14.70
Fax 02/223.02.72
vvj@belgian-journalist.be

Abonnementsprijs:
3.200,- Bef per jaar
1.500,- Bef per jaar voor leden van de
Association des Journalistes Profes-
sionelles (A.J.P.), Vereniging van de
Journalisten van de Periodieke pers
(V.J.P.P.) en studenten.

Vormgeving
Prepress Publiwest
Jo Klaps

Publiciteitsregie:
Media Selling Place BVBA
Lambermontlaan 170
1030 Brussel
Tel 02/241 55 55
Fax 02/241 55 33
media.selling@euronet.be

Drukkerij
Publiwest N.V.
Drukkerij Sansen
Nijverheidslaan 5
8970 Poperinge
Tel. 057/33 67 21
Fax 057/33 40 18

Lid van de Unie van Uitgevers van de
Periodieke Pers

De Journalist

Zelfregulering
Kwaad waren ze bij VTM, voor de zware tegenwind die hun Telefacts-reportage

over porno in de disco gekregen had. Van journalistieke bloedbroeders dan nog.

Meerdere krantencommentatoren hadden er voorwaar een giftig hoofdartikel aan

gewijd. En allemaal zaten ze even fout, fulmineerde VTM-informatiedirecteur Klaus

van Isacker. Met de reportage waren géén journalistieke fatsoengrenzen overschre-

den. En dus belet niets de VTM-redactie om in het vervolg op dezelfde wijze tegen

Onrecht aan te gaan.

Ook de VVJ - beroepsvereniging van de Vlaamse beroepsjournalisten - moest het

ontgelden, want ook zij had enkele kanttekeningen bij de Telefacts-reportage

geplaatst. Een allesvernietigend eindoordeel is hier nochtans nooit geformuleerd.

Vanuit de Journalistenvereniging is enkel gezegd dat de uitzending aanleiding gaf

tot enkele forse discussiepunten, die draaien rond evenveel formele deontologische

principes. Kan je met een verborgen camera binnendringen in een private plaats

wanneer affiches al open en bloot duidelijk maken wat er te zien zal zijn ? Kan je

(zelfs meerderjarige) bezoekers van een seksshow, die je met diezelfde verborgen

camera hebt gefilmd, zomaar in beeld brengen ? En betaamt het wel al voor de uit-

zending met de beelden naar de politie te lopen teneinde haar reactie te krijgen,

wel wetende dat de inbeslagneming van (ook veel ander) journalistiek materiaal er

dan zit aan te komen én dat men deze reactie evengoed ook na de uitzending had

kunnen vragen ?

Klaus Van Isacker eist van de ‘Journalistenbond’ dat deze onverkort de belangen

van ‘de journalist’ verdedigt, in plaats van journalisten af te vallen. Klaus zou beter

moeten weten: in haar huidige vorm staat de VVJ voor belangenbehartiging én

voor zelfregulering. Dat laatste dient de belangen van de volledige beroepsgroep.

Deze is dan ook in overgroten getale zelf vragende partij voor (meer) zelfregule-

ring, zoals het ook bijzonder vaak journalisten zelf zijn die een welbepaald journa-

listiek gedrag aankaarten bij de Raad voor Deontologie. Van Isacker mag er dan aan

denken zijn lidmaatschap op te zeggen, een veelvoud van journalisten stond klaar

om hetzelfde te doen als de VVJ van deze Telefacts géén discussiepunt had

gemaakt.

Alles kan beter natuurlijk, en daarom zette de VVJ samen met de Vlaamse media-

directies een Raad voor de Journalistiek in de steigers. In die constellatie zal het de

beroepsvereniging inderdààd toekomen pal achter een aangeklaagde journalist te

gaan staan. Ook al zullen er natuurlijk altijd dossiers zijn die zelfs met de beste wil

van de wereld niet te verdedigen zijn...

Pol Deltour

fo
to

: J
oh

an
 V

an
 C

ut
se

m



De 
Journalist

4 13-03-2001

Actueel

Dat het onderscheid tussen journalistieke berichtgeving en com-
merciële mededelingen voor het publiek alsmaar moeilijker te
maken is, illustreert de klacht van Belgacom tegen het tijdschrift
Clickx. Belgacom diende bij de Raad voor Deontologie klacht in
omdat het telefoonbedrijf vermoedde dat een artikel dat testresul-
taten over de snelheid van de breedbandverbindingen van verschil-
lende operatoren met elkaar vergeleek, op een bevooroordeelde
manier tot stand kwam. Belgacom steunde zich hiervoor op een
reclamecampagne die concurrent Telenet samen met de uitgever
van het tijdschrift opzette. Vooral het feit dat de voor Telenet posi-
tieve resultaten uit de redactionele tekst werden overgenomen en
in de reclamecampagne werden gepubliceerd, deed Belgacom twij-
felen aan de redactionele onafhankelijkheid van het stuk.
De bewuste reclamecampagne werd in de maand juli 2000 gevoerd.
Het artikel in Clickx verscheen net voor het begin van de reclame-
campagne. In zijn klacht stelde Belgacom dat Clickx bij de beoorde-
ling van één bepaalde operator in zijn redactionele bijdrage com-
merciële belangen had, gezien de gezamenlijke reclamecampagne
met Telenet die daarop volgde. Belgacom had ook vragen bij het feit
dat een redactionele bijdrage werd gebruikt ten voordele van één
bedrijf dat zelf het onderwerp was van de vergelijkende studie in
het artikel. Belgacom meende dan ook dat de redactionele onaf-
hankelijkheid en onpartijdigheid in gevaar waren. De hoofdredac-
teur van Clickx, Lodewijk Deleu, betwistte de aantijgingen. Hij stel-
de dat alle testen door een onafhankelijk labo werden uitgevoerd

en dat het redactionele beleid van het commerciële onafhankelijk
werkt. Bovendien werd de campagne met Telenet, volgens Clickx,
slechts na het verschijnen van de test besproken. De hoofdredacteur
van Clickx stelde nog dat het in de internetwereld niet abnormaal
is dat testen worden geciteerd.
Uit de voorgelegde stukken meent de Raad voor Deontologie dat de
gezamenlijke promotiecampagne inderdaad pas na het verschijnen
van de test in Clickx concreet werd afgesproken. ‘Uit geen enkel
gegeven blijkt dat de test die Clickx heeft gepubliceerd vooraf werd
beïnvloed door commerciële contacten tussen Telenet en Clickx.
Telenet heeft in deze zaak blijkbaar vooral munt willen slaan uit de
positieve testresultaten die in Clickx waren verschenen’, luidt het
advies van de Raad voor Deontologie.
Niettemin spreekt de Raad zijn bezorgdheid uit over de aard van de
campagne die Telenet en Clickx samen hebben gevoerd. Vooral het
letterlijk overnemen van teksten die in Clickx waren verschenen,
doet het onderscheid tussen redactioneel werk en commerciële
activiteiten vervagen. ‘Dergelijke promotiecampagnes wekken de
indruk dat er vooraf afspraken zijn gemaakt en dat het persorgaan
niet onpartijdig was. Indien deze praktijk veralgemeend zou wor-
den, zou het voor het publiek -dat op de pers moet kunnen ver-
trouwen als bron van informatie- moeilijker kunnen worden om het
onderscheid te maken tussen journalistieke berichtgeving en com-
merciële mededelingen’, stelt de Raad voor Deontologie.

Onderscheid redactie en commercie 
alsmaar moeilijker te maken

Laurent Coppens

Officieel Jaarboek van
de Belgische Pers - 2000

Het ‘Officieel Jaarboek van de Belgische Pers - 2000’ van
de VVJ en AJP is nog steeds verkrijgbaar op het secreta-
riaat. Het bevat uitgebreide informatie over de journalis-
tenvereniging zelf, over de Erkenningscommissie,over de
Belgische media en over gespecialiseerde instellingen en
verenigingen.

Kostprijs: 2.800 Bef. voor bestellingen in België, en 3.000
Bef. voor levering in het buitenland.

Voor bestellingen en info kan men terecht bij Lisbeth
Moons op het VVJ-secretariaat, Steenkoolkaai 9 te 1000
Brussel (tel. 02/223 02 72 en fax 02/223 02 72).



De 
Journalist

13-03-2001 5

Actueel

Ring TV: deugt de regio Halle-Vilvoorde niet voor commerciële tele-
visie?

Op 1 maart zegde mediagroep Roularta het exploitatiecontract met
de Vlaams-Brabantse regionale zender Ring TV op. Volgens sommi-
gen gebeurde dit als een donderslag bij heldere hemel. Anderen
zagen de bui toch aankomen.
Vanaf 1 september zal er, als er niet dringend iets gebeurt, helemaal
geen Ring TV meer zijn.  De vier andere zenders van Roularta, WTV
en Focus uit West-Vlaanderen en Kanaal 3 en AVS uit Oost-

Vlaanderen, moeten 10 procent bezuinigen. Want ook zij maken
verlies.
Topman Rik De Nolf was formeel. ‘Er moet maar meer overheids-
steun komen voor regionale televisie, want de reclamemarkt ziet er
onvoldoende brood in. Teveel adverteerders opteren voor nationale
reclame, en laten de regionale zenders in de kou staan’. 
Hoofdredacteur Dirk De Weert van Ring TV is ook formeel. ‘Het pro-
bleem zit aan de inkomstenzijde van de balans. Vorig jaar wees een
studie door Ernst & Young nog uit dat Ring TV zelfs één van de zui-
nigste regionale zenders is. Wij werken zeer efficiënt. Het probleem
zit in de reclame-inkomsten.’
Bij Ring TV werkt een redactie van vijf vaste journalisten, één vaste
productiemedewerker en één researcher. Zij worden bijgestaan door
enkele free-lance journalisten, een regisseur en presentatrices. Het
technisch personeel staat niet op de loonlijst. ENG-Videohouse
levert hiervoor de diensten.
Dirk De Weert, vanaf de start op 1 maart 1995 hoofdredacteur,
beaamt dat er paniek ontstaan is op de redactie. ‘De beslissing van
Roularta is ongemeen bruusk genomen. Het is een duidelijk signaal
naar de overheid toe. Het is vijf voor twaalf voor de regionale zen-
ders. Er moet iets gebeuren. Wij zijn niet leefbaar zonder over-
heidssteun.’ (AD)

Ring TV:‘Probleem zit aan inkomstenzijde’

Internetgigant World
Online, waarvan de
Belgische vestiging een
onderkomen vindt in het
Century Center aan de
Antwerpse De Keyserlei,
werd zopas overgenomen
door het wereldomvat-
tende Tiscali. De 45
Antwerpse werknemers
kunnen kiezen: vrijwillig
opstappen of in de kan-
toren van ‘Tiscali World
Online’ in Brussel komen
werken.
Voor de veertien redac-
teurs van het Belgische
World Online werd de

toekomst binnen het nieuwe bedrijf met één pennentrek herleid tot
nul. ‘In journalisten is Tiscali helemaal niet geïnteresseerd. Het enige
wat ze daar hebben, zijn copy-writers. En wat vertalers. Van deon-
tologie weten ze helemaal niets af. Inhoud voor hun portals zullen
ze wel in het buitenland aankopen.  Als wij naar Tiscali World Online
overstappen, moeten we onze perskaart inleveren’. Dat zegt redac-
tiedirecteur Tom Garcia die samen met hoofdredacteur Frank
Poosen het voorbije jaar zijn allerbeste krachten gaf om bij World

Online de internetjournalistiek te pionieren.
Van de veertien redacteurs die bij de tweetalige redactie aan de slag
waren, zijn er inmiddels drie - toevallig allen Franstaligen - opge-
stapt. De elf anderen zitten er nog. Op 19 maart is het definitief
afgelopen. Dan volgt een collectief ontslag.
Tom Garcia en Frank Poosen namen de voorbije maanden ook het
voortouw in de strijd om de beste afscheidsvoorwaarden af te
dwingen voor heel het personeel. ‘We hebben uit de brand kunnen
slepen dat iedereen de keuze kreeg tussen overstappen naar Tiscali
World Online of de ontslagregeling aanvaarden. Voor diegenen die
weggaan, is er vier maanden loon. Voor diegenen die overstappen
naar Brussel, is er een proefperiode van drie maanden. Lukt het in
die periode niet, dan mogen ze nog altijd voor de ontslagregeling
kiezen.
Garcia heeft moeten vaststellen dat de overnemers veel van hun
beloften niet nakwamen. ‘Van de werkgroepjes die zouden opge-
richt worden om met de nodige omzichtigheid te oordelen over wie
zou blijven en wie niet, is helemaal niets in huis gekomen. Op een
gegeven dag kwamen ze de redactie binnen en begonnen lukraak
met alle aanwezige redacteurs een vraaggesprek. Wij vroegen ons af
of dat sollicitatiegesprekken waren.
In zeven haasten hebben wij tenslotte nog een vakbondsdelegatie
uit de grond gestampt. Frank Poosen heeft zijn hoofdredacteur-
schap gecombineerd met de functie van vakbondsafgevaardigde. In
de internetwereld betekende onze syndicale belangenbehartiging
een absolute sociale primeur.’ (AD)

Redactie World Online niet welkom bij Tiscali

fo
to

: J
oh

an
 V

an
 C

ut
se

m
fo

to
: J

oh
an

 V
an

 C
ut

se
m

Redactie World Online trots op commu-
nicatietechniek achter Big Brother.



De 
Journalist

6 13-03-2001

Dossier Seks in de media

Zoals iedereen ondertussen wel weet, wijdde de nieuwsdienst van
VTM maandagavond 19 februari in haar programma Telefacts een
reportage over pornoshows in enkele Vlaamse discotheken. Snel
bleek dat de uitzending een schot in de roos was. De programma-
makers van de reportage waren erin geslaagd om de gemoederen in
Vlaanderen op te hitsen. Maar al snel bleek dat de discussie zich niet
uitsluitend op inhoudelijk vlak afspeelde. 
Een eerste kritiek was het gebruik van de verborgen camera. Een
techniek die in journalistieke middens slechts aanvaard wordt wan-
neer zich niet zichtbaar opstellen de enige manier is om de infor-
matie te bekomen. En dat was het volgens de televisiezender. “Denk
je dat we met een camera op de schouder dezelfde beelden hadden
kunnen schieten”, vertelde een VTM-journalist.
Terwijl dit criterium in het voordeel van VTM pleit, is dat veel min-
der het geval voor de andere criteria. Vooral het in beeld brengen
van de gezichten van de (meerderjarige) bezoekers, zonder dat hen
werd gevraagd of ze dat wensten, staat in schril contrast met het
recht op privacy. Wie ervan houdt om live seksacts te bewonderen,
wenst daarom nog niet dat televisiekijkend Vlaanderen van zijn
interesse op de hoogte wordt gebracht. 
Vooral het feit dat de politie vóór de uitzending van de reportage
reeds over de beelden beschikte, zette bij
verschillende journalisten kwaad bloed.
Was enkel commentaar van de politie te
krijgen wanneer zij eerst de reportage
konden bekijken? De ordediensten hun
uitleg laten doen op basis van een
beschrijving van de feiten, zonder de
beelden te tonen, was wellicht ook moge-
lijk geweest. In de printmedia kan het niet
anders. 
Op die manier blijft er een strikte schei-
ding bestaan tussen de politie en de jour-
nalistiek. Dat is niet alleen broodnodig
voor de geloofwaardigheid van de media
-die volgens een recente studie snel
taant- maar ook voor de veiligheid van de
journalisten. Welke fotograaf of camera-
man zal nog rustig beelden kunnen schie-
ten van bijvoorbeeld hooligans of verniel-
zuchtige manifestanten wanneer het
publiek de mening zal toegedaan zijn dat
journalistieke beelden naast hun infor-
matieve ook nog een gerechtelijke taak te
vervullen hebben?

Maar dient de kern van het probleem niet verder te worden
gezocht? Alsmaar meer journalisten zien zichzelf als een rechter.
Wat was de eigenlijke drijfveer van de Telefactsreportage? Het aan-
brengen van feiten of het uitspreken van een vonnis? Na de woord-
voerder van de nieuwsdienst die meermaals hamerde op het feit dat
het om strafbare feiten ging, te hebben gehoord in het VTM-pro-
gramma Recht van Antwoord lijkt het tweede meer aannemelijk.
Los van het feit dat zowel Leen Nuyts, parketwoordvoerster, en
meerdere rechtsgeleerden verklaarden dat de gefilmde feiten niet
ipso facto als strafbare feiten kunnen worden geïnterpreteerd
omdat het begrip goede zeden mee-evolueert met zijn tijdsgeest,
stelt zich het probleem van journalisten die zich alsmaar meer op
het juridische vlak gaan opstellen. Beperkt de taak van de journa-
list zich niet tot het aanbrengen van feiten en behoort het catalo-
geren van feiten als strafbaar niet tot de rechterlijke macht? Of
moeten we de mening die Yves Desmet vertolkt in De Morgen gelo-
ven? “Als VTM het toch zo hemeltergend en schandalig vindt (...),
waarom zenden ze die beelden dan eigenlijk uit? Omdat het nieuws
is? Ga heen, en tel je kijkcijfers.”

Journalistieke taak beperkt 
tot aanbrengen van feiten
Seksacts in Vlaamse disco’s op televisie. Niet zozeer de inhoud van de reportage maar
vooral de manier waarop het hele gebeuren werd verslagen, was de voorbije week voer
voor discussie. De techniek van de verborgen camera, het recht op privacy van de disco-
bezoekers, journalisten als hulpje van de politie en de journalist die in de plaats treedt
van de rechter waren de onderwerpen van discussie.

Laurent Coppens



De 
Journalist

Dossier Seks in de media

13-03-2001 7

De reportage rond de resultaten van de seksenquête die
Telefacts op 21 februari uitzond, was journalistiek van het
spraakmakende type. Zodanig dat ze al gauw alle kranten haal-
de en redacties, hoofdredacteurs zelfs, in de gordijnen joeg. Ook
televisiebladen hadden er intussen een gegeerde kluif aan. En de
week na de roemruchte uitzending deed VTM nogmaals een duit
in het zakje met de kans die ze gaf aan de Zillion-baas om uit te
huilen in een ‘Recht van Antwoord’, op de schouder van
Goedele. Zij vroeg aan Verstraeten of het allemaal niet te maken
had met beruchtheid, extravagantie, naamsbekendheid, ‘the Talk
of the Town’.
De redactie van De Journalist meende dat ergens te midden van
de hele mediaheisa een fundamenteel debat over televisiejour-
nalistiek verscholen zit. Wij gingen daarom zelf nog eens achter
de feiten aan. In hoever heeft Telefacts voor sensatie gezorgd ?
In hoever dienen ze het maatschappelijk belang ? In hoever is
werken met een verborgen camera verboden ? 
VTM zelf wenste zich niet te mengen in dit debat. Klaus Van
Isacker stelde ons wel een video ter beschikking met de uitzen-
ding van Telefacts en Recht van Antwoord. Die bekeken we nog
eens in uitgesteld relais, terug naar de bron van alle inkt die er
intussen al over gevloeid was.
Nadien contacteerden we de Antwerpse politie. En dan zochten
we andere betrokkenen die de zaak van nabij of iets verderaf
volgden.
Een woordvoerder van VTM reageerde enigszins verbaasd op
onze vraag naar de ‘inbeslagname’ van de videoband. ‘We wil-
den uiteraard ‘een reactie’ van de politie brengen in de uitzen-
ding zelf’. ‘Achteraf ?’ ‘Ah neen, wij wilden alles samen brengen.
En de politie is zodanig geschrokken van de beelden dat ze
meteen een proces-verbaal wilde opstellen.’

The Talk of the Town
Ann Deceunynck

Fons Bastiaenssens:
VTM had een extra teaser

Fo
to

: R
ay

m
on

d 
va

n 
Be

yg
ae

rd
en

Fons Bastiaenssens is
woordvoerder van de
Antwerpse politie.

Als politieman heb ik beelden gezien waarvan ik
vond dat minstens onderzocht moesten worden of
ze strafbaar zijn, en dus heb ik de film in beslag
genomen. Het is onze plicht in zo’n geval een
onderzoek te starten en een proces-verbaal op te
stellen. Ons aandeel in deze zaak is uiteraard zeer
beperkt. Ik had achteraf wel de indruk dat ze op
voorhand al dachten dat ik dat zou doen. De
reporter van Telefacts werkte duidelijk wel met alle
plezier mee aan de inbeslagname. Ze hadden een
extra teaser. Ik heb zeker geen rel willen ontkete-
nen. En ik heb uiteraard nooit de intentie gehad de

uitzending te verhinderen. Wij hebben de gevraag-
de ‘reactie’ gegeven. We wisten al dat burgemees-
ter Detiège zich had gedistantieerd van de zaak en
hebben zelf eerst contact opgenomen met het
parket. We hebben op voorhand met hen afge-
sproken wat we zouden doen.
Persoonlijk vind ik dat de reportage duidelijk liet
zien wat opgezette acteurs waren. Ze hebben vol-
gens mij zeker geen beelden of feiten uitgelokt.
Het mogelijk strafbare zit ‘m in het feit dat het
publiek over de schreef gaat na de acts van de
acteurs.



De 
Journalist

8 13-03-2001

Dossier Seks in de media
De 

Journalist

‘Ik vond de aanpak in de reportage van Telefacts
onvoorstelbaar hypocriet. Ik geloof niet in hun
journalistieke bedoelingen. Het is van die typische
sensatiejournalistiek. Al gaat het dan niet elke
week over seks, er zijn nog andere dingen waar-
mee ze sensatie najagen. Ik geloof echt niet dat ze
zelf zo geshockeerd waren.

De uitbaters hebben allemaal verklaard dat er
alleen maar volwassenen aanwezig zijn. Of dat
waar is, weet ik natuurlijk ook niet. De reportage-
makers mixen de beelden door een om een ande-

re indruk te creëren.

Los van wat je over smaak kan zeggen, vraag ik
me af waarom zij zo de moraalridder bij uitstek
willen spelen. Blijkbaar gebeurt het allemaal al
lang, weet de politie ervan, treedt ze niet op en
zijn er geen klachten. Tenzij we echt te maken
zouden hebben met een laks gerecht, of met
manifeste schade - en dat vind ik niet - is hun
aanpak behoorlijk moraliserend. We belanden hier
opnieuw in toestanden zoals net na de Dutroux-
affaire.

Patrick Martens:Verborgen camera kon wel,
naar de politie stappen niet

‘Of een uitzending teveel neigt naar sensatie of
niet, is voor ons niet echt een punt van discussie.
In hoever er kijkcijfers nagestreefd worden, is ook
niet onze eerste bekommernis. Essentieel is wel of
de journalist de feiten op een deontologisch ver-
antwoorde manier onderzocht en weergegeven
heeft. Met een verborgen camera werken moet
uitzonderlijk blijven. Maar als je echt iets wil aan-
tonen wat niet koosjer is, en er is geen andere
manier, dan is het wel verantwoord.

Het gaat me te snel te zeggen dat er in dit geval
onterecht gebruik zou gemaakt zijn van de tech-

niek met de verborgen camera. Al maak ik natuur-
lijk dit voorbehoud: ik heb niet zelf met de ver-
antwoordelijken van VTM gesproken.

De Telefacts-reportage heeft ongetwijfeld iets
zichtbaar gemaakt wat voordien niet geweten
was. En het gaat in alle geval over een thema dat
mensen maatschappelijk raakt. Wat de rolverva-
ging tussen enerzijds pers en anderzijds politie en
justitie betreft, vind ik dat de scheidingslijn wel
erg dunnetjes wordt. Er waren andere manieren
dan met het filmmateriaal naar de politie stap-
pen.’

Koen Raes: Moraalridders bij uitstek

Fo
to

: T
in

y 
Bo

ga
er

ts
Fo

to
: J

oh
an

 M
ar

te
ns

Patrick Martens is voorzitter
van de Raad voor
Deontologie van de AVBB.

Koen Raes is docent aan de
Universiteit Gent - Vakgroep
Grondslagen en Geschiedenis
van het Recht.



De 
Journalist

De 
Journalist

Dossier Seks in de media

13-03-2001 9

De Telefacts-reportage ‘Seks in de disco’ op VTM
zorgde voor heel wat commotie. Ook in persmid-
dens. VTM kwam onder vuur te liggen omwille van
drie redenen: de manier waarop de reportage werd
voorgesteld, het werken met een verborgen came-
ra, en het inlichten van de politie. Klaus Van
Isacker, directeur informatie bij VTM, reageerde
bitsig. Ook uw dienaar mocht omwille van een kri-
tisch commentaar in ‘Het Belang van Limburg’ in
de klappen delen.
Een zaak mag duidelijk zijn. ‘Seks in de disco’ is
blijkbaar een fenomeen aan het worden en heeft
derhalve voldoende maatschappelijke relevantie
om behandeld te worden in een televisiemagazine
zoals ‘Telefacts’. Maar om die problematiek aan te
kaarten, in zijn context te plaatsen, te duiden en
wat nog meer, is het niet nodig om expliciete sek-
suele handelingen op televisie te tonen.
Door dit toch te doen, bezondigde VTM zich aan
voyeurisme en mikte het - in de wetenschap dat er
nog net voldoende taboes om seks zijn om de
nieuwsgierigheid te prikkelen - op hoge kijkcijfers
en de daaraan verbonden reclamebudgetten. De

veelvuldige en spectaculaire aankondiging van de
reportage in Telefacts staat als bewijs.
Reportages in journaals en magazines over seks
moeten reportages blijven en geen seksuitzendin-
gen. Tegen dit laatste hoeft er op zich geen
bezwaar te zijn. Maar ze moeten wel als zodanig
gepresenteerd worden, zodat iedereen op voor-
hand weet wat hem te doen staat. Televisie heeft
de kracht van het beeld. Hier moet zorgvuldig mee
omgesprongen worden. Iets wat helemaal opgaat
voor een zender die zich als familiezender presen-
teert.
De vraag of het wel nodig was om de reportage
met een verborgen camera te draaien, is minder
gemakkelijk te beantwoorden. Men moet spaar-
zaam zijn met deze techniek. Maar in dit geval kon
het waarschijnlijk moeilijk anders. Maar met het
geven van een kopie aan de Antwerpse politie voor
een reactie, ging VTM uit de bocht. De politie moet
zelf haar werk doen. Nu deed VTM dat. Het zal
voor iedereen duidelijk zijn dat dit niet meteen
hoort tot de journalistieke opdrachten.

Eric Donckier: Seks in de disco

We weten dat we
beoordeeld worden

op onze daden,
niet op onze woorden

We streven ernaar leider te zijn
in alles wat we ondernemen

op economisch, milieutechnisch
en sociaal gebied.

Daarom spelen onze ideeën over
Duurzame Ontwikkeling mee

in al onze commerciële beslissingen.
Om niet op een dag te moeten kiezen

tussen winst of principes.

Fo
to

: G
ui

do
 Z

ee
lm

ae
ke

rs

Eric Donckier is 
hoofdredacteur bij 
Het Belang van Limburg.



Actueel

De 
Journalist

10 13-03-2001

Onder embargo
Bij Belga wordt volop georganiseerd aan de uitbreiding van de redactie in het Internationaal Perscentrum Vlaanderen. Vaste redacteur Dirk
Bulckmans heeft al enige tijd de dagelijkse assistentie van twee jonge collega’s, Stijn Servaes en Tom Vanagt. Als alles volgens de planning ver-
loopt, zal de Antwerpse redactie over afzienbare tijd bestaan uit acht redacteurs. Zij zullen o.m. een coördinatiepunt vormen voor de brede
Antwerpse regio. Ook Egbert Hans krijgt er voortaan een vaste stek in Antwerpen bij. Zo zal hij niet meer elke dag vanuit Zoersel de files naar
Brussel hoeven te trotseren. Voor de realisatie van die uitbreiding verhuisde de redactie vorige week van een kantoor op de vierde naar de vol-
ledige vijfde verdieping van het IPV. Daarbij kwamen nogal wat installatiewerkzaamheden kijken. Die liepen door allerlei omstandigheden wel
enige dagen vertraging op, o.m. omdat één van de werklieden een ladder vergeten was en die in Brussel moest gaan ophalen. ••• Van de hand
van Désirée De Poot (Gazet van Antwerpen) verscheen zopas bij Van Halewijck ‘Gegoven is gegoven’. Dit boek vertelt het waar gebeurde ver-
haal over veel geld, subtiele chantage, een gesloten bankwereld, mooie vrouwen en waanzinnige luxe van ex-KBC-directeur Eric Goven.
•••Freelance journaliste Gretel Van den Broeck heeft zopas ‘Leven zonder lief. De liefdes van de single’ uitgegeven bij Lannoo. De auteur laat
de lezer kennis maken met de solo’s, vrijgezellen die perfect gelukkig zijn met hun leven zonder partner. ••• ‘De Power list’ is het nieuwste
boek, gepubliceerd bij Van Halewijck, van financieel journalist Ludwig Verduyn. De auteur publiceerde eerder de lijst van de 200 rijkste Belgen,
en maakt nu bekend wie de 200 machtigsten zijn. Twee derden van hen zijn Vlamingen. Als eerste uit de mediawereld prijkt Christian Van Thillo
op de vijfde plaats. ••• ‘De verdoemden’ is de nieuwste literaire bundel van Dirk Martens (VUM). De auteur bundelt er drie novellen ‘Jonathan’,
‘Wolken bestaan niet’ en ‘De man van Lambda’ in. De novellen werden gepubliceerd bij Van Halewijck. ••• Op de redactie van De Tijd werd
Eric Durnez in de bloemetjes gezet voor 25 jaren dienst aan de krant. ••• Totaal onverwachts is Herman Knapen (29), ex-woordvoerder van
Vlaamse minister-president Patrick Dewael, overleden. Om eerste schepen van Sint-Truiden te worden gaf Knapen zijn woordvoerderschap op.
Hij werd opgevolgd door Bart Tommelein. ••• Het communicatiebeleid van premier Verhofstadt staat al maandenlang in de steigers. Een werk-
groep sleutelt aan de overheidscommunicatie, maar struikelt over de bevoegdheden die de ministers behouden. Intussen is een ICT-manager
al een jaar belast met het technisch op een goed spoor zetten van die overheidscommunicatie. De man raakt stilaan gefrustreerd omdat hij
nog altijd geen medewerkers heeft, en zijn taak nog steeds beperkt ziet tot het ‘volschrijven van papier’. ••• Politici zijn erin geslaagd TV 1-
journalisten te verslaan op het basketbalveld van de Antwerpse Arenahal. De sportieve krachtmeting werd al diverse keren georganiseerd. Voor
het eerst moesten de journalisten de duimen leggen. De uitslag was 65-48. ••• Om het contact te stimuleren tussen de Gemeenschappen in
België, organiseert het Prins Filipfonds ook dit jaar weer uitwisselingsbeurzen voor erkende journalisten. In de ‘Campagne 2001’ worden alle
erkende journalisten opgeroepen één tot twee maanden lang te werken bij een krant, een tijdschrift of een radio- of tv-zender naar keuze in
de andere Gemeenschap van België.

Een Limburgse fotograaf kreeg de opdracht om een reeks foto’s van
schoenen te maken. De foto’s waren bestemd voor een folder in
1997. Maar de foto’s verschenen, zonder zijn toestemming, in ande-
re reclamedragers en in TV-spots. Sofam trok in 1998 naar de kort-
gedingrechter met een stakingsvordering, nl. elk verder gebruik van
de foto’s te doen stoppen, gekoppeld aan een dwangsom van 50.000
Bef. per vastgestelde inbreuk. Sofam stelde daarbij dat enkel voor de
reclamefolder ‘97 toestemming was gegeven, en elk ander gebruik
een overtreding van de auteurswet uitmaakt. De Hasseltse rechtbank
volgde die stelling en willigde dat verzoek in, maar de tegenpartij
tekende beroep aan tegen die beschikking. Voor het hof van beroep
pleitte de opdrachtgever dat de vordering van Sofam onontvanke-
lijk is. ‘Er is geen enkel bewijs dat de fotograaf op het ogenblik van
de dagvaarding tot de beheersvennootschap Sofam was toegetre-
den. Sofam kan geen enkele volmacht voorleggen waaruit blijkt dat
zij gerechtigd is om in naam van de fotograaf op te treden. Het
waren geen originele foto’s, dus zijn ze niet door de auteurswet
beschermd. De fotograaf wist zeer goed dat zijn foto’s als basis zou-
den dienen voor het volledige reclameconcept. Hij deed afstand van
zijn auteursrechten, argumenteerde de opdrachtgever. Maar het hof
sloot zich aan bij de argumenten van Sofam en van de Hasseltse
kortgedingrechter. ‘De vordering van Sofam is ontvankelijk. Sofam
heeft de vereiste hoedanigheid en belang om de stakingsvordering
te stellen. Sofam kan elke inbreuk op het auteursrecht vervolgen en

moet geen geïndividualiseerde volmacht voorleggen’, zei het hof.
‘Foto’s moeten geen artistieke waarde hebben om auteursrechterlij-
ke bescherming te genieten. Ook voorwerpen die een loutere weer-
gave zijn van de werkelijkheid, kunnen in aanmerking komen voor
auteursrechterlijke bescherming. De kwestieuze foto’s hebben een
persoonlijk karakter (zwarte of witte achtergrond, schoenen op een
glaasje, mooie lichtverdeling) met eigen inbreng van de fotograaf.
Ze worden als oorspronkelijk (origineel) beschouwd’ staat in het
arrest. ‘ Foto’s zijn onze eigendom’, beweert de opdrachtgever. ‘Ja’,
zegt het hof, ‘maar het is de auteur-fotograaf die de auteursrechten
en dus het reproductierecht behoudt, zonder dat hij vooraf naar de
opdrachtgever zijn auteursrecht uitdrukkelijk moet voorbehouden’.
En dat geldt ook als slechts fragmenten van die foto’s worden
gebruikt. Het hof zegt ook dat enkele afgifte van de foto’s niet zon-
der meer afstand van de auteursrechten impliceert. De opdrachtge-
ver moet bewijzen dat hij van de fotograaf toestemming kreeg. In de
algemene voorwaarden, op de factuur van de fotograaf, stond trou-
wens vermeld dat reproductie slechts mogelijk is mits schriftelijke
toestemming. ‘De opdrachtgever heeft dus zonder toelating de
foto’s gebruikt en dat is een schending van diens auteursrecht. Op
het verzoek van Sofam om alle reproducties terug te geven ging het
hof niet in. Er moet enkel een halt worden toegeroepen aan de prak-
tijk om zonder toestemming de foto’s verder te reproduceren’.

Reclamefoto’s mochten niet hergebruikt worden
Het hof van beroep in Antwerpen is Sofam gevolgd in zijn stelling
dat foto’s niet gebruikt mogen worden in andere publicaties dan
wat schriftelijk is overeengekomen. Ann Driessen



De 
Journalist

13-03-200111

Nieuws uit de verenigingen

1. Ontstaan FLA en conflicten over 
auteursrecht

Op Kerstavond ‘98 ontstond ongenoegen bij een aantal mensen van
het NRC Handelsblad over een door de uitgever aangekondigde
erbarmelijke vergoeding voor het gebruik van gepubliceerd werk in
elektronische communicatie, ‘all-in contract’. Op dat ogenblik was
bekend geraakt dat de grote krantengroep PCM (Pers Combinatie
Meulenhoff) ongeveer 4.000 schrijvers van freelance bijdragen
benaderd had i.v.m. een te ondertekenen licentiebepaling voor elek-
tronisch hergebruik in de toekomst. Wie niet wilde tekenen werd
onder druk gezet, en uit nader onderzoek bleek dat bovendien reeds
jarenlang artikels opgeslagen werden, voor gebruik in een commer-
ciële databank. Het ongenoegen hierover was groot, en een aantal
zelfstandigen zocht contact met de Vereniging van Letterkundigen
(geen onlogische stap vermits enkele bekende columnisten ook
schrijvers waren, en andersom veel schrijvers ook zelfstandigen zijn).
De FLA werd in februari ‘99 opgericht als onderdeel van deze ver-
eniging. De FLA-leden kunnen door deze constructie ook terugval-
len op de expertise en financiële bijstand van de Stichting
Rechtshulp van de vereniging. Een brief van een advocaat van de
PCM leverde niets op. De FLA dreigde vervolgens met een kortge-
ding, waarna de artikels van de toenmalige FLA-leden verwijderd
werden uit de databank en gesprekken volgden met  PCM.
Het conflict spitste zich snel toe op het gezamenlijke elektronische
archief van alle PCM-kranten (NCR Handelsblad, Volkskrant,
Algemeen Dagblad, Trouw, Parool) dat ook ineens bleek te bestaan.
De FLA hanteerde de volgende stelling. Volgens de auteurswet moet
de uitgever aan de auteur de toestemming vragen om artikelen in
het elektronisch raadpleegbare archief te zetten. PCM was overtuigd
van het tegendeel. PCM bond uiteindelijk de kat de bel aan, en start-
te een rechterlijke procedure tegen de FLA. Het geding eindigde in
het overweldigende voordeel van de FLA. Voor zo’n gezamenlijk
archief is wel degelijk toestemming nodig, en voor misbruik moet
betaald worden, oordeelde de rechter.
De rechtbank volgde de redenering dat zelfstandige journalisten
ALTIJD hun auteursrecht behouden. Er kan dus niets van hun werk
overgenomen worden zonder uitdrukkelijke toestemming of over-
eenkomst. Al eerder was door een rechter vastgelegd dat ook
gebruik op een website en op een cd-rom alleen geoorloofd zijn na
uitdrukkelijke toestemming van de zelfstandigen.
In het geding werd ook bepaald dat PCM precies moest vertellen wat
er de afgelopen tien jaar allemaal met het werk van zelfstandigen
gebeurd is. De uitgever moet dus duidelijk zeggen of het werk van

de zelfstandigen werd doorverkocht voor andere databanken, of het
op websites werd gebruikt en of het raadpleegbaar was via inbellij-
nen voor andere redacties. Pas daarna kan volgens de rechter vast-
gesteld worden wat de schade is. Intussen heeft PCM wel al een
schadevergoeding aangeboden van bijna vijf miljoen gulden.
Daarmee wil PCM de schuld in een keer ‘afkopen’. Op dat aanbod is
FLA nog niet ingegaan. Ten eerste komen op dit moment nog steeds
nieuwe gegevens over het verleden boven water. Ten tweede lopen
er nog meer relevante rechtszaken. En ten derde is die afrekening
over het verleden een stok achter de deur voor onderhandelingen
over de toekomst. Op deze manier hoopt de FLA namelijk een aan-
tal praktijken te bannen en faire deals af te dwingen.  Afspraken
over hergebruik van werk moeten per product (website, commercië-
le databank, e-mailkrant, webarchief, cd-rom, etc) en per tijdseen-
heid worden gemaakt. Een modelovereenkomst hierover is bijna
klaar. Ze legt geen honoraria vast.

2. Inzetten  van agent voor tarief
onderhandelingen

Ook de Nederlandse collega’s klagen over een te geringe vergoeding
voor zelfstandige journalistiek. Sinds enkele maanden - in feite nog
te vroeg om het initiatief  te evalueren -  zetten een aantal van de
ongeveer 150 aangesloten leden van de FLA een ‘agent’ in voor indi-
viduele tariefonderhandeling. De agent  presenteert zich tegenover
de uitgever als zodanig (‘ik wil eens komen praten over het honora-
rium van meneer of mevrouw x`). Die vindt het niet fijn geconfron-
teerd te worden met iemand die geen boodschap heeft aan verwij-
zingen naar ‘onze vertrouwensband’ of ‘dat laatste artikel van u’, en
die bovendien een week later opnieuw komt zeuren indien er niet
meteen een overeenkomst bereikt wordt. Deze agent werd reeds
ingezet door acht zelfstandige journalisten van het NRC
Handelsblad. De betrokken chef is al op z’n minst erg geschrokken
van de actie. Hij zei aanvankelijk niets te kunnen doen, maar ver-
hoogde intussen al de vergoeding (in een geval met 25 procent) van
ten minste twee van de acht betrokken zelfstandigen. De agent
spreekt op voorhand met zijn ‘opdrachtgever’, de zelfstandige dus,
af of hij werkt voor een afgesproken commissieloon op het resultaat
van de onderhandelingen, of voor een vast bedrag.
Koenen en Smits menen dat er iets voor te zeggen is dat deze ‘agent’
niet iemand is met een functie binnen de journalistenbond, want de
journalistenbond moet ook goede contacten met uitgevers onder-
houden en onderhandelen over de mensen in vaste dienst.

Hergebruik moet per product 
en per tijdseenheid betaald worden
De ervaring van twee Nederlandse collega’s, sinds twee jaar verenigd in een eigen groe-
pering, stond centraal op de laatste vergadering van de zelfstandige journalisten in
Antwerpen. Liesbeth Koenen en Rik Smits van de in Amsterdam gevestigde Freelancers
Associatie (FLA) gaven toelichting. Auteursrechten zo nodig hanteren als stok achter de
deur naar uitgevers, en inzetten van een agent voor individuele tariefonderhandelingen,
waren twee sterk naar voor springende elementen. Koenen en Smits stelden verder een
aantal kritische vragen bij ons manifest en bij de erkenningscommissie.

Ria Goris



De 
Journalist

12 13-03-2001

Nieuws uit de verenigingen

In het Waasland is sedert enkele maanden ‘W@P’ actief. ‘W@P’ is

de nieuwe naam van de Wase Persclub, die na 25 jaar met een

gloednieuw bestuur een heel nieuwe start kende.

Voorzitter is vanaf heden Guy Van Vliet (free-lance), die in zijn

bestuurstaken bijgestaan wordt door Koen Dewanckel (Gazet van

Antwerpen). De Wase Persclub zet zich o.a. in voor plaatselijke

belangenverdediging, het verbeteren van werkomstandigheden,

vormingsactiviteiten en info-avonden en tenslotte ook ‘ontspan-

ning’. ‘De journalisten kennen elkaar haast niet meer. Als het offi-

ciële gedeelte voorbij is en het aangename gedeelte begint, moeten

wij vertrekken. Op naar onze volgende opdracht of tegen de dead-

line stukjes schrijven’.

W@P gaat er prat op dat de vereniging vanaf heden ook leden uit

de audiovisuele media aantrekt, wat vroeger niet het geval was.

Het eerste evenement dat zopas werd georganiseerd, de ‘Verkiezing

van de Wase figuur van het Jaar’, werd een succes. 

De persclub telt intussen al meer dan vijftig leden. Zij betalen 500

Bef. per jaar. Zij mogen in ruil voor die bijdrage aan alle activiteiten

deelnemen, en zij krijgen ook een maandelijkse nieuwsbrief per e-

mail.    (AD)

Nieuwe dynamiek voor Wase Persclub

Fo
to

: L
ie

ve
n 

Va
n 

Ra
em

do
nc

k

Vroeger waren dat er 22. Zes bestuurders worden rechtstreeks door

de algemene vergadering verkozen; vier anderen komen uit de VBS

(Vlaamse Bond van Sportjournalisten), nog eens vier uit de APFJS

(Association Professionnelle Francophone des Journalistes Sportifs),

de Franstalige vleugel. Al deze bestuursleden werden door de alge-

mene vergadering op 2 maart statutair als federale bestuursleden

bevestigd. De zes rechtstreeks verkozenen zijn voorzitter Dominique

Delhalle (RTBF-TV), ondervoorzitter Rik Lamoral (Het Laatste

Nieuws), secretaris-generaal Jos Segaert (Het Nieuwsblad), pen-

ningmeester Christian Hubert (La Dernière Heure) en leden Francois

Colin (Het Nieuwsblad) en Philippe Vande Weyer (Le Soir). De afge-

vaardigden van de VBS zijn voorzitter Ronny Ceuleers (Gazet van

Antwerpen), ondervoorzitter Gaston Tuch (Het Belang van

Limburg), secretaris Roland Lebuf (Het Nieuwsblad) en als gewoon

lid David Naert (VRT-radio 1). De afgevaardigden van de APFSJ zijn

voorzitter Jean Lafleur (‘actief gepensioneerde’ Vers l’Avenir), en

Marc Gérardy (Radio Contact), Thierry Sainte (freelance), Alain

Mayez (La Nouvelle Gazette). Het bestuur van de VBS telt dus de

volgende zes verkozen leden. Voorzitter is Ronny Ceuleers (Gazet

van Antwerpen), ondervoorzitter is Gaston Tuch (Het Belang van

Limburg) secretaris is Roland Lebuf (Het Nieuwsblad), penning-

meester is Herman Meersseman (Het Nieuwsblad) en leden zijn

David Naert (VRT-radio 1) en Rudi Pascal (Het Belang van Limburg).

Twee gecoöpteerde leden zijn Erik Van Hoecke (Het Nieuwsblad) en

Johan Koekelbergh (freelance). En twee verkozen afgevaardigden

van de losse medewerkers zijn Edwin Marien (Antwerpen) en John

De Vlieger (Oost-Vlaanderen).

(AD)

Vlaamse en Waalse Vleugels Sportpersbond
door rechtbank goedgekeurd
Op vrijdag 2 maart nam de Belgische Bond van Sportjournalisten (BBS) een nieuwe start.
Op basis van de nieuwe statuten werd de definitieve opsplitsing  in twee vleugels een
feit. Die statuten werden op 15 april 2000 door de algemene vergadering goedgekeurd,
maar werden pas op 24 januari 2001 door de rechtbank van eerste aanleg in Brussel
gehomologeerd. Op federaal niveau bestaat het bestuur volgens de nieuwe statuten nog
slechts uit veertien leden. 

Koen Dewanckel en Guy Van Vliet.



De 
Journalist

Mens achter het nieuws

13-03-2001 13

Bert Verhoye
Vlaamse journalistiek durft af en toe zwaar om lezen te zijn, kra-
kend van de grammaticale correctheid maar zonder zwier noch pit.
Vooral de krantenlezer krijgt dagelijks een behoorlijke portie zande-
rige kost op zijn bord. Heeft de jarenlang (terecht) gepredikte schei-
ding van nieuws en commentaar hier voor een vervelend nevenef-
fect gezorgd ?  Misschien, maar hoe dan ook het is zeker niet de
schuld van Bert Verhoye (55), de man achter de “Minimaal”-rubriek
van “De Nieuwe Gazet” en “Het Laatste Nieuws”. De man ook ach-
ter tal van snedige interviews, reportages over theaterfestivals in
binnen- en buitenland en kleurrijke stukken over toestanden in de
Antwerpse gemeenteraad, annex schepencollege. En het is nog niet
gedaan. Verhoye is al jaren de drijvende kracht achter de “Zwarte
Komedie”, een van de weinige kleine theaters in de Sinjorenstad die
nog weten wat een uitverkochte zaal is. “Ik ken veel theatercolle-
ga’s, die steen en been klagen”, zegt Verhoye , “maar wij moeten
dikwijls verlengen om de toeloop de baas te kunnen”. Als Bert over
“zijn” theater praat, relativeert hij dat onmiddellijk. “De kwaliteit
van onze producties hangt vooral af van de voortdurende samen-
spraak tussen alle medewerkers”, zegt hij, “dat vergt een sterke
ploeggeest ook al omdat we lopende producties regelmatig aan de
actualiteit aanpassen”.  Geen gebulldozer met de macht in “De
Zwarte Komedie” dus maar wel waardering voor wie zijn gezag
inbrengt...of zijn hond, want Verhoye heeft ooit eens - om zijn
ingebakken afkeer voor hiërarchische structuren goed in de verf te
zetten - zijn geliefde bobtail Boris tot directeur van de “Zwarte
Komedie” benoemd. Verhoye: “We werden overvallen door het
zoveelste onzinnig decreet van Vlaamse Cultuur. Plots werden we
verplicht een directeur aan te stellen ook al was dat bij ons een vol-

komen nutteloze functie. Het Antwerps kantoor van Belga schreef
een bericht over deze merkwaardige “promotie”, dat prompt door
Reuters overgenomen werd.  Enkele uren later verdrongen de repor-
ters en camerajongens van Belgische zowel als grote internationale
TV-stations elkaar van onze stoep. Een hond als theaterdirecteur.
Het bericht kreeg op CNN tien seconden méér dan het aftreden van
Willy Claes als secretaris-generaal van de NAVO, wat die dag toe-
vallig toch het wereldnieuws was. Zelf mocht ik het allemaal in het
holst van de nacht nog eens vertellen aan een Japanse radio- en TV-
zender en later kreeg ik een krantenknipsel met het Boris-verhaal
zoals verschenen in een Thailandse krant”. Tja, “le ridicule ne tue
pas”, maar extreem-rechtse dwepers kunnen gevaarlijk zijn zoals
Bert mocht ervaren nadat zijn stuk “Verschaeve” in première was
gegaan. Dat was in 1974 en de toen nog niet ontbonden V.M.O.
(Vlaamse Militantenorde) was woest over een toneelstuk waarin
deze West-Vlaamse priester en nazi-sympathisant over de hekel
werd gehaald. Het kostte Bert Verhoye verscheidene ruiten en een
brievenbus vol doodsbedreigingen. De plotse brand in het zaaltje
waar “Verschaeve” werd opgevoerd zal allicht ook geen toeval
geweest zijn. Gelukkig is Verhoye niet bang van aard, want ook in
zijn journalistiek optreden houdt hij de punt van zijn pen erg scherp
of dat nu ongenoegen, ongemak of onrust veroorzaakt of niet. “Als
’t maar waar is, hangt er in de Diepestraat”, is een (zeer) oud
Antwerps gezegde.  Het zou de ideale lijfspreuk van Verhoye kun-
nen zijn omdat hij zijn hele loopbaan lang lachend heeft gemikt op
de verkopers van Het Grote Gebeuren, de handelaars in zever in
pakjes, de leurders met economische, politieke en sociale gebakken
lucht. Verhoye studeerde af aan het RITC, omringd door latere
theatergrootheden als Franz Marrijnen, Frans Redant, Jean-Pierre
De Decker, enz.  Hij kwam in contact met Bert Maertens, een van de
Hoste-toplui die hem een vast contract als journalist en de keuze
tussen de Brusselse redactie van Het Laatste Nieuws of de
Antwerpse van “De Nieuwe Gazet” aanbood. Verhoye koos voor
Antwerpen “omdat ik die stad toen nauwelijks kende”.  “De “gepa-
rachuteerde uit Brussel” schoot hier al direct niet al te best op met
enkele elementen in de hiërarchie van deze lokale krant en dat leid-
de tot jaren van “wrijvingen met schaafwonden”. Echter, “Minimaal”
bleek een uitstekende klantenbinder en wat zeg je dan nog als libe-
raal. Verhoye: “Soms werd de volgehouden wrevel tegen de protégé
van Maertens echt potsierlijk.  Ooit viste ik een foto op van een
Oostenrijkse zware vrachtwagen die bij een vreselijke kettingbot-
sing in de gracht was gereden. ‘Rosenkranz, luidde de firmanaam op
het dekzeil. De foto kwam in Minimaal met als bijschrift ‘dan had je
de camion van Guildenstern nog eens moeten zien’. ‘s Anderendaags
had ik van de hoofdredactie een nota aan mijn broek met het ver-
zoek mij van anti-semitische opmerkingen te willen onthouden”.
Niets zo gevaarlijk als hoofdredacteurs die nauwelijks over
Shakespeare hebben horen praten, zeker als hun redacteurs pro-
ducten zijn van het RITC.

Het leesbare nieuws van Bert Verhoye
Wout Pittoors

Fo
to

: K
oe

n 
Fa

ss
eu

r



De 
Journalist

14 13-03-2001

Actueel

Een van de bedreigingen voor de persvrijheid, die RSF in Oostenrijk

ontwaart, is de buitengewone, ja unieke concentratie in de geschre-

ven pers. De Westduitse groepen WAZ en Grune+Jahr (dochter van

Bertelsmann) hebben na hun fusie meer dan de helft van de

Oostenrijkse dagbladmarkt in handen, met de populaire, uiterst

conservatieve kranten Kronen Zeitung en Kurier. 

Een tweede factor is het feit, dat Oostenrijk als enige land in Europa

de ether nog niet heeft vrijgegeven. Radio en tv zijn nog vrijwel een

monopolie van de staatszenders van de ORF, die onder voogdij staan

van een “Kuratorium”, waarin o.a. de politieke partijen vertegen-

woordigd zijn. Vooral de tv-redactie staat bloot aan partijpolitieke

druk. In oktober vorig jaar kwam de redacteursvereniging van de

ORF naar buiten met een protest tegen de “onverdraaglijke” druk,

die werd uitgeoefend door de regeringspartijen. De fractieleiders

Andreas Khol (ÖVP) en Peter Westenthaler (FPÖ) waren volgens de

redacteuren de voornaamste boosdoeners. Zij hingen bijna dagelijks

aan de telefoon om “rechtzettingen” te krijgen. Een klein voorbeeld:

de zinsnede “De sancties tegen de regering” moest worden veran-

derd in “De sancties tegen Oostenrijk”. De redacteuren verklaarden

dat zij zich niet zouden laten intimideren, en na hun publieke pro-

test lijkt het aantal politieke interventies iets afgenomen. 

De derde bedreiging voor de persvrijheid ziet RSF in de “autoritaire

tendenzen” van de beide regeringspartijen. Op kritiek wordt gere-

ageerd met harde persoonlijke aanvallen en zeer vaak met proces-

sen. Haider gaat al sinds 1986 heftig tekeer tegen de “linkse en par-

tijdige” media — alhoewel er geen echt linkse kranten in Oostenrijk

zijn. Sinds zijn FPÖ in februari 2000 tot de regering toetrad heeft

de partij haar “tegenaanvallen” nog verscherpt. 

Het eerste slachtoffer viel al binnen een week na de beëdiging van

de regering. Een redacteur binnenland van de Oberösterreische

Nachrichten, Gerhard Marschall, werd ontslagen in verband met

een interview met Haider, dat hij een half jaar tevoren had gepu-

bliceerd en dat Haider zeer had ontstemd (de uitgever voerde offi-

cieel wel andere redenen aan). 

Sindsdien werden alle media, die het waagden kritiek te leveren op

de FPÖ, bijna stelselmatig aangepakt. De bureauchef van het natio-

nale persbureau APA in Klagenfurt (in Karinthië, de thuisbasis van

Haider) werd na een bericht over onenigheid in de FPÖ, dat niet in

Haiders kraam paste, door de persdienst van de partij uitgemaakt

voor “lasteraar” die “de feiten heeft verdraaid en een bericht vol

absurditeiten en leugens heeft geschreven”. APA diende een klacht

in.

Maar meestal trekken Haider en/of de FPÖ zelf naar de rechtbank.

Sinds november 1999 hebben zij al tientallen processen aangespan-

nen, niet alleen tegen journalisten, maar ook tegen universitairen,

intellectuelen en kunstenaars. Iedereen, die een verband legt tussen

de FPÖ en het nationaal-socialisme, krijgt het met de partij aan de

stok. De politicoloog Anton Pelinka werd veroordeeld tot een boete

van 180.000 frank omdat hij voor de Italiaanse tv-zender RAI had

uitgelegd wat het betekent als iemand spreekt van “strafkampen” in

plaats van “concentratiekampen”. 

Sommige weekbladen hebben tientallen processen lopen. De direc-

teur van News zei, dat het blad zich in acht jaar tijd in zo’n hon-

derd processen tegen Haider of de FPÖ had moeten verdedigen —

en vaak had verloren. Dat had het blad tenminste 30 miljoen frank

gekost. Haider maakt daarbij handig gebruik van de Oostenrijkse

mediawet, die bepaalt dat journalistieke fouten moeten worden

behandeld als “misdrijven met voorbedachten rade”. 

In dit klimaat is het logisch dat journalisten de neiging hebben zelf-

censuur toe te passen. Kritiek op de regering kan letterlijk duur te

staan komen. Toch noteert RSF dat de regionale pers na de machts-

wissel in Wenen geen politieke ommezwaai heeft gemaakt.

Niettemin vraagt de organisatie de Europese Unie waakzaam te blij-

ven waar het gaat over het pluralisme en de vrijheid van informa-

tie in Oostenrijk.

Oostenrijkse journalisten in het defensief 
Terwijl minister Michel zijn kleine kruistocht tegen de “fascisten” in Europa heeft verlegd
van Oostenrijk naar Italië, van Jörg Haider naar Umberto Bossi, verdient de situatie in
Oostenrijk nog steeds waakzame aandacht. De persvrijheid wordt er op meer dan één
manier bedreigd, zo rapporteerde de “waakhond-organisatie” Reporters zonder Grenzen
(RSF) onlangs. Het meest verontrustende is wellicht, dat individuele journalisten er sinds
het aantreden van de blauw-zwarte coalitie van ÖVP en FPÖ — de conservatieven van
kanselier Wolfgang Schüssel en de rechtse populisten van Jörg Haider — bloot staan aan
keiharde persoonlijke aanvallen, een hele reeks processen en partijpolitieke druk. In dit
klimaat van intimidatie dreigt vooral zelfcensuur.

Aad van Maanen



De 
Journalist

Actueel

13-03-2001 15

Le
ze

rs
br

ief
Met plezier lazen we dat er in De Journalist nr. 25 van 30 januari een bericht stond waarin verwezen werd naar een arti-
kel verschenen in PUB Magazine nr. 1 van 10 januari. Jammer genoeg stonden in dat bericht een aantal pertinente fouten
die we graag verbeterd zouden zien. Het gaat om volgende zaken.
- PUB is geen vakblad voor communicatie en management maar een vakblad voor reclame, marketing en media. Zie de

ondertitel !
- Niemand heeft tijdens het debat verklaard dat Humo VT4 zou doodgezwegen hebben zolang de uitgeverij aandelen heeft

in VTM. Wel zegt Carlo Gepts dat Louis Croonen een verontschuldigingsbrief naar VTM heeft mogen schrijven omdat zijn
hoofdredactie niet helemaal positief was voor die zender.

- Er is in het hele artikel geen enkele aanwijzing te vinden dat Carlo Gepts en Roland Lommé ‘een alliantie’ zouden geslo-
ten hebben om ‘een regelrechte aanval te lanceren op VMM-topman Claeys’. Gezien deze toch wel grove fouten, kan ik
me niet van de indruk ontdoen dat uw redacteur het bewuste artikel in PUB zelf niet gelezen heeft maar zich baseert
op een gesprek met één van de deelnemers of met iemand die het wel gelezen heeft.

Mark Anthierens - Hoofdredacteur

Naschrift
Heeft Pub schrik van zijn eigen schaduw? Wat de heer Anthierens ‘grove fouten’ noemt, zijn meer dan pertinente conclu-
sies die De Journalist kon trekken uit het oorlogsdebat tussen vier bonzen uit de Vlaamse televisiemarkt. Of heeft Pub voor-
al schrik om een aantal geprivilegieerde mediapartners voor het hoofd te stoten?

INTEKENFORMULIER VERZEKERING BEROEPSAANSPRAKELIJKHEID EN RECHTSBIJSTAND

Naam (in hoofdletters) : ...................................................................................  Voornaam :   ................................   Erkennings/Stagenummer : .............. 

Straat :  ..................................................................................................................... Postnummer :...................... Plaats : ...............................................................

Tel. privé : .........................................  Tel. werk: ............................................. Fax. privé  : ........................................   Fax werk  ..............................................

GSM : .................................................  E-mail : ...............................................

STATUUT : o  LOONTREKKEND o  ZELFSTANDIG

MEDIUM (omcirkel het het toepasselijke cijfer)  : .............................................
1= dagblad         2 = magazine         3 = ander geschreven medium (welk)          4 = radio         5 = TV          6 = ander medium (welk)

Ondergetekende verklaart in te tekenen vanaf 1 januari 2001 bij de collectieve polis Beroepsaansprakelijkheid en Rechtsbijstand, onderte-
kend door de AVBB en bemiddeld door Marsh, Vorstlaan 24, 1170 Brussel. De jaarlijkse premie van 1.500 frank stort ik op rekening nr. 
068-0728070-15 van de AVBB  (1.000 frank voor wie intekende vóór 31 juli 1998)

Datum : Handtekening :

Zich verzekeren voor beroepsaansprakelijk-
heid: een aanrader - herinnering
De verzekering voor beroepsaansprakelijkheid en rechtsbijstand die
de AVBB voor haar leden heeft ondertekend, is niet uitsluitend
bedoeld voor journalisten die te maken hebben met ‘gevoelige’ dos-
siers, belangrijke faits divers of grote reportages. Zij is bestemd voor
alle beroepsjournalisten of stagiairs, zowel zelfstandige als loon-
trekkende.De verzekering die we u voorstellen kost 1.500 frank per
jaar (1.000 frank voor wie reeds intekende voor 31 juli 1998) en
beoogt drie dingen :
1) Rechtsbijstand 
2) Het dragen van eventuele schadevergoedingen waartoe de

journalist veroordeeld kan worden, dit tot een bedrag van 10

miljoen frank.
3) Tenslotte is er de dekking van lichamelijke, stoffelijke of

onstoffelijke schade die de journalist bij de uitoefening van zijn
beroep aan een derde toebrengt.

Voor meer info : het AVBB- secretariaat of Marie Van den Wouwer
bij verzekeraar MARSH
Tel. 02/674.91.06  -  fax 02/674.99.52  -  e-mail  marie.vandenwou-
wer@marshmc.com
Hieronder vindt u alvast een inschrijvingsformulier.
Gebruik voor betaling van uw premie het bijgevoegde overschrij-
vingsformulier.




