
De Journalist
m a g a z i n e  v a n  d e  V V J

Magazinejournalisten bekommerd om hun onafhankelijkheid
Kranten weren zich tegen ‘marktverstoring’ door openbare omroepsites

VVJ, AJP en JAM investeren in eigen huis
UGent onderzocht voorverpakt nieuws in Vlaamse pers

En de Raad voor de Journalistiek over uitlopers van de affaire-De Tandt

D
e 

Jo
ur

na
lis

t 1
39

 -
 2

4 
se

pt
em

be
r 2

01
0 

– 
ve

rs
ch

ijn
t m

aa
nd

el
ijk

s 
– 

v.
u.

 p
ol

 d
el

to
ur

, I
PC

, r
és

id
en

ce
 p

al
ac

e 
bl

ok
 C

 -
 w

et
st

ra
at

 1
55

  1
04

0 
Br

us
se

l



RubriekRubriek

2

IN
H

O
U

D
september 2010

UIT DE VVJ

FINANCIËLE VERANTWOORDELIJKHEID 3

ACTUEEL

 Magazinejournalisten tevreden maar ook bezorgd 4

 Ook Franstalige journalisten zuchten onder werkdruk 4

 De Vlaamse beroepsjournalist in kaart gebracht 4

 Kranten weren zich tegen openbare omroepsites 5

 Erkenningscommissie lanceert www.cebj.be 6

 Hernieuwing persdocumenten 2012-2016 van start 6

 VVJ, AJP en JAM investeren in Zennestraat 21 6

 VVJ verhoogt lidgelden voor 2011 6

 Ook Belga biedt freelancers ruimte voor fotoarchief 7

ONDERZOEK

 UGent zocht naar voorverpakt nieuws in Vlaamse kranten 8-9

REEKS

 Het fenomeen WikiLeaks: nieuwe media en publieke geheimen 10-11

SCHEEF BEKEKEN 11

RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK

 Luc Vergaelen c/ Douglas De Coninck 12-13

 Leo Guns c/ Annemie Bulté 13-14

 Procureur Du Four c/ Douglas De Coninck 15-16

BOEKEN  17

MENS ACHTER HET NIEUWS

 Stefan Blommaert over zijn fascinatie voor het Oosten 18

ONDER EMBARGO 19

SERVICE

 Groepsverzekering beroepsaansprakelijkheid 5

 Interculturele Persprijs 2010 7

 Journalistenloop 11.11.2010 in Tervuren 16

Op de cover – De bisschoppen Leonard, Harpigny en Bonny bereiden zich op 
13 september voor op een ontmoeting met de media naar aanleiding van het 

eindrapport van de commissie-Adriaenssens. Dat legde op een indringend pijnlijke 
wijze het kindermisbruik in de Kerk bloot. (Foto Didier Lebrun/PhotoNews)



3

Lid van de Unie van Uitgevers 

van de Periodieke Pers

Uit de VVJ

FINANCIËLE VERANTWOORDELIJKHEID

De kogel is na lang beraad door de kerk: de VVJ koopt samen met de JAM, onze eigen 
auteursrechtenmaatschappij, en de AJP, onze Franstalige zustervereniging, een huis in 
de Zennestraat in Brussel. Ook de leningakte is intussen getekend. Als de verbouwingen 
volgens plan verlopen zal de verhuizing mogelijk begin 2012 plaatsvinden.

Onze algemene ledenvergaderingen hebben die aankoop eerder al principieel goedge-
keurd. De bedoeling is tweeërlei. Vooreerst zijn we uit op de hergroepering van onze 
journalistenassociaties in functie van een grotere effi ciëntie. Het is nu eenmaal bijzon-
der interessant om zoveel mogelijk organisaties die met journalistiek te maken hebben 
bijeen te brengen. Voorlopig gaat het om de VVJ-AJP (de federale AVBB dus) en de JAM. 
Maar misschien volgen er later nog. Ook de vakbroeders van de periodieke pers bijvoor-
beeld zijn welkom. Zo worden we met z’n allen ook zichtbaarder in Brussel en daar-
buiten. En in tijden van communautaire spanningen is het een unicum dat we in plaats 
van te splitsen goed samenwerken dankzij waterdichte afspraken tussen Vlamingen en 
Franstaligen.

Verder beogen we met onze verhuizing kosten te besparen. In de Zennestraat zullen we 
goedkoper af zijn dan met de huidige huurprijs van onze kantoren in het IPC. Op korte 
termijn, zolang de lening en de verbouwing lopen, zullen we daar nog niet zo veel van 
voelen. Maar op langere termijn kan de VVJ hier alleen maar wel bij varen. Door mede-
eigenaar te worden van een gebouw dat alleen maar in waarde zal stijgen, zijn de lid-
gelden van u allemaal goed beheerd. Door beroepsvereniging en auteursmaatschappij 
samen te zetten zullen bovendien de werkingskosten kunnen dalen.

Jammer genoeg zijn onze fi nanciële perspectieven voor de nabije toekomst minder roos-
kleurig. Tot nu toe konden we het lidgeld van de VVJ laag houden dankzij een gestaag 
groeiend ledenbestand, zuinig beheer en een werkingssubsidie van de Vlaamse over-
heid voor de wettelijke opdrachten die we vervullen in verband met de erkenning van 
beroepsjournalisten. De besparingsdrift van de Vlaamse regering lijkt echter ook ons te 
zullen treffen. We moeten dan ook rekening houden met een vermindering van onze 
werkingstoelage, ook al dient die dus voor de fi nanciering van wettelijke toegewezen 
opdrachten: de implementatie namelijk van het erkenningsysteem voor beroepsjourna-
listen zoals geregeld in de wet van 30 december 1963. Begrijpe wie kan…

Het is een van de redenen waarom de Raad van Bestuur van de VVJ zich gedwongen 
ziet het lidgeld voor 2011 aan te passen. Maar er zijn nog redenen waarom we dit doen. 
Al meer dan 10 jaar nu is de ledenbijdrage onveranderd op 105 euro blijven staan. We 
konden ons dit veroorloven omdat ons ledenbestand gestaag is blijven groeien in die 
periode, maar nu hebben infl atie en opeenvolgende indexeringen ook ons ingehaald. 
Intussen heeft de VVJ haar service steeds meer uitgebreid. Behalve met de erkenning 
van beroepsjournalisten zijn we bezig met informatieverstrekking, dienstverlening en 
procesbijstand, en dit op het vlak van journalistieke faciliteiten, arbeidssituatie, sociale 
zekerheid, aansprakelijkheid, beroepsethiek en nog veel meer. Om dat vele werk zo 
goed mogelijk te blijven doen, is een inkrimping van het secretariaat zeker niet aan te 
bevelen.

Argumenten genoeg, oordeelde de Raad van Bestuur vorige woensdag, om het lidgeld 
voor beroepsjournalisten te verhogen tot 115 euro, een stijging met 10 procent. We zijn 
ervan overtuigd dat de overgrote meerderheid van onze leden die ingreep zullen be-
grijpen. Overigens hebben we ook alle andere lidgelden 
verhoogd. Net zoals de administratiekosten trouwens 
die we traditioneel aanrekenen aan niet-leden die of-
fi ciële persdocumenten willen.

Een ding is zeker: onze boekhouding klopte altijd als een 
bus, jaar na jaar bereikten we een perfect evenwicht 
tussen inkomsten en uitgaven. Toch dwingen diverse 
factoren ons nu tot een verhoging van uw ledenbijdra-
ge. Financiële verantwoordelijkheidszin heet dat tegen-
woordig.

Marc Van de Looverbosch
Voorzitter VVJ

De Journalist
MAGAZINE VAN DE 
VLAAMSE VERENIGING VAN 
JOURNALISTEN (VVJ)

COÖRDINATIE
Pol DELTOUR
pol.deltour@journalist.be

VASTE MEDEWERKERS 
Jan BACKX
Ivan DECLERCQ
Marleen SLUYDTS
Johan VAN CUTSEM
Luc VANHEERENTALS
Mark VLAEMINCK
BELGA PICTURES
PHOTO NEWS
ZAK

REDACTIESECRETARIAAT
Résidence Palace
Blok C - Lokaal 2232
Wetstraat 155 - 1040 Brussel
Tel. 02/235.22.70
Fax 02/235.22.72
info@journalist.be
www.journalist.be 

ABONNEMENTEN
Marleen Sluydts
Zie adres hierboven
info@journalist.be

RECLAMEREGIE
Lisbeth MOONS
Zie adres hierboven
info@journalist.be

LAYOUT EN DRUK
 Poot Printers
Industrialaan 12
Zone maalbeek
1702 Groot-Bijgaarden
 Tel. 02 467 30 30
 Fax  02 463 58 30
www.pootprinters.be



ActueelActueel
D

e 
Jo

u
rn

a
lis

t
D

e 
Jo

u
rn

a
lis

t
september 2010

MAGAZINEJOURNALISTEN TEVREDEN OVER JOB MAAR 
BEZORGD OM KWALITEIT EN ONAFHANKELIJKHEID
Bij magazinejournalisten bestaat een grote beroepstevredenheid. 86% is tevreden over zijn job, 
35% zelfs zeer tevreden. Maar ook de bezorgdheid om de kwaliteit en onafhankelijkheid van 
het werk is groot.
Dat blijkt uit onderzoek van Why5Research, het markton-
derzoeksbureau van communicatiegoeroe Jan Callebaut. De 
enquête gebeurde in opdracht van The PPress, de koepelor-
ganisatie van magazine-uitgevers in het land, en diende om 
de opleidingsbehoeften van magazinejournalisten in kaart 
te brengen. 140 mediaprofessionals uit de magazinesector – 
ruim de helft journalisten – namen aan het onderzoek deel.
Ondanks de grote beroepstevredenheid is het niet allemaal 
rozengeur en maneschijn in magazineland. 45% meent dat 
de kwaliteit van de journalistiek aan het verslechteren is. 
Daartegenover staan 24% respondenten die een verbete-
ring zien. Hou ouder de respondent, hoe groter de perceptie 
van kwaliteitsverslechtering. Opvallend is het grote aantal 
magazinemedewerkers (85%) dat volmondig meent dat de 
journalistieke objectiviteit onder steeds grotere invloed komt 
van adverteerders, marketeers en investeerders. Omzeggens 
evenveel respondenten laken de inkrimpingen op redacties, 
die de kwaliteit van het geleverde werk voelbaar verminde-
ren. Drie kwart van de respondenten meent dat journalisten 
vandaag te weinig kritische vragen stellen en zich te veel 
overgeven aan copy/paste-verslaggeving.

“De druk van het economische model is geen nieuw 
gegeven”, beklemtonen Callebaut & Co. “Maar ze wordt 
wel als verhoogd ervaren. Journalisten stellen zich duidelijk 
vragen bij de bewaking van de redactionele onafhankelijk-
heid en objectiviteit.”
Nog een interessante bevinding: magazinejournalisten zien 
de nieuwe media niet als een directe bedreiging voor hun 
werk. Ook de oudere generatie niet, hoezeer die soms ook 
worstelt om de klassieke defi nities van goede journalistiek 
toe te passen op de nieuwe, digitale context. De onderzoekers 
gewagen in dat verband trouwens van een identiteitscrisis in 
de moderne journalistiek. Concreet merken ze een spanning 
tussen de traditionele journalistiek, die evaluatief is, en de 
huidige journalistiek, die ze veeleer dynamisch noemen. De 
eerste soort focust meer op diepgang en context; de tweede 
is meer geënt op snelheid en onmiddellijkheid (continue be-
richtgeving van zodra iets gebeurt). “De uitdaging voor de 
sector ligt dan ook vooral in de herdefi niëring van ‘goede’ 
journalistiek binnen de nieuwe context. Behalve in een iden-
titeitscrisis bevindt de journalistiek zich dan ook in een defi -
nitiecrisis.”  (PD)

4

OOK FRANSTALIGE JOURNALISTEN 
ZUCHTEN ONDER WERKDRUK
Een onderzoek bij Franstalige beroepsjournalis-
ten bevestigt dat de werkdruk op redacties te 
groot is. In combinatie met een onaangepaste 
loonpolitiek dreigt dit veel collega’s al te snel uit 
het vak weg te jagen.

VLAAMSE BEROEPSJOURNALISTEN 
IN KAART GEBRACHT
Bij Lannoo Campus is het Gentse onderzoeksrap-
port Journalisten verschenen. Daarin presente-
ren de academici Steve Paulussen en Karin Raey-
maeckers een doorwrocht profi el van de Vlaamse 
beroepsjournalist.

In het kader van een eindwerk voor journalistiek bracht UCL-
student Sébastien Uyttenhoef de loon- en werkomstandig-
heden van 552 Franstalige beroepsjournalisten en stagiairs 
in kaart. Nagenoeg alle ondervraagde journalisten presteren 
meer dan de contractueel bepaalde werktijd. Gemiddeld gaat 
het om 6 à 7 uren per week. In 64% van de gevallen wordt 
er recuperatieverlof voor genomen, en in 11% wordt er fi -

nancieel gecompenseerd. Maar 
een kwart van de journalisten valt 
geen van beide te beurt.
Meer dan 80% oordeelt dat het 
loon hoe dan ook niet beant-
woordt aan de werklast. Vooral 
dagblad- en televisiejournalisten 
klagen hierover. Een urgente eis 
van de journalisten is dan ook de 
fi nanciële valorisatie van alle ge-
presteerde uren. Die bekommernis 
primeert alleszins op een mo-
gelijke verhoging van het aantal 
verlofdagen als remedie voor de 
hoge werkdruk.                    (PD)

Het boek omvat de volledige wetenschappelijke rapportering 
van de onderzoeksresultaten die in de loop van 2008 al in 
reeksvorm in De Journalist verschenen. De Gentse weten-
schappers tekenen het basisprofi el van de Vlaamse beroeps-
journalist uit (een hoogopgeleide blanke man van 42), en 
gaan vervolgens uitgebreid in op elk profi elkenmerk apart. 
In afzonderlijke hoofdstukken komen de werkvoorwaarden 
en de beroepstevredenheid in de Vlaamse pers aan bod. 
Ook de persoonlijke, politieke 
en professionele overtuigingen 
van Vlaamse beroepsjournalisten 
worden onder de loep genomen, 
net zoals de wijze waarop ze met 
informatiebronnen omgaan.
“Wie gelooft in de democratie, 
moet zich bekommeren om de 
journalistiek”, zo verantwoorden 
Paulussen en Raeymaeckers hun 
onderzoekswerk. Ze breken er 
meteen een lans mee voor nieuw 
vervolgonderzoek, dat in 2013 is 
gepland.                 (PD)



5

KRANTEN IN HET GEWEER TEGEN ‘MARKTVER-
STORING’ DOOR OPENBARE OMROEPSITES

Luc Vanheerentals
De Franstalige dagbladuitgevers hebben de RTBF voor de rechter gedaagd wegens diens uitbrei-
ding van het online nieuwsaanbod. In Vlaanderen proberen de krantenuitgevers via overleg de 
‘marktverstoring’ tegen te gaan.

JOURNALISTEN KUNNEN IN BELGIE RUIM HUN GEDACHT ZEGGEN.
MAAR ZIJ NIET ALLEEN…

Journalisten genieten in België een grote vrijheid en bescherming. Toch is de persvrijheid niet onbeperkt, en ook dat is maar normaal. Journalisten moeten 
zich rekenschap geven van de privacy van particulieren, van het recht op goede naam van personen en bedrijven, van de aanspraak die anderen maken op 
correcte verslaggeving en eerlijke journalistiek.

In de praktijk valt een steeds grotere mondigheid van het publiek te noteren tegenover de nieuwsmedia. Minder dan vroeger wordt zomaar aanvaard wat 
journalisten publiceren. De veroordeling van een belangrijke krant tot € 500.000 schadevergoeding voor onthullingen over wielerdoping is bij velen ingeslagen 
als een bom. Maar ook in andere, minder opzichtige dossiers zijn intussen veroordelingen uitgesproken die de traditionele morele schadevergoeding van € 1 
ver overstijgen. Het gaat daarbij om gevallen van smaad of laster, inbreuken op het portretrecht, schendingen van de privacy…

Al tien jaar organiseert de VVJ/AVBB voor haar leden een interessante groepsverzekering die aangesloten journalisten vrijwaart voor zowel gerechtskosten 
als schadevergoedingen die hun te beurt kunnen vallen. Sinds drie jaar wordt deze verzekering aangeboden door AIG via tussenpersoon AON. Voor een 
uitzonderlijk lage jaarpremie van € 109,25 geniet de verzekerde journalist van een royale dekking van zijn beroepsaansprakelijkheid. Dat de premie zo laag 
ligt, heeft  te maken met zowel het groepskarakter van de verzekering als met de garantie die de VVJ/AVBB kan bieden dat haar leden zich houden aan de 
deontologische beroepsregels eigen aan de stiel.

Het nut van de verzekering wordt overigens door de feiten aangetoond: 7 procent van de verzekerden heeft  al een eff ectieve schadeclaim ontvangen. Vooral 
voor de dekking van verdedigingskosten doen journalisten een beroep op de polis: aan deze kosten gaat tot nog toe bijna de helft  van het totale premiebedrag 
op.

Meer informatie over de groepsverzekering 
Rechtsbijstand-Beroepsaansprakelijkheid van AIG-AON / VVJ-AVBB ?

Wens je in te tekenen ?

Surf naar www.journalist.be / Oeps, foutje…
Of contacteer Damien De Meester bij 

AON: Damien_de_Meester@aon.be – tel. 02/730.99.66
post Potvlietlaan 2A, 2600 Berchem

ADV AON.indd   1 01-06-2010   10:24:02

De JFB (Journaux Francophones Belges) voert voor de recht-
bank aan dat online nieuws niet tot de kerntaken van de 
openbare omroep behoort, en bovendien marktverstorend 
werkt. Vooral het mislopen van advertentie-inkomsten is de 
Franstalige kranten een doorn in het oog.
Ook de Vlaamse dagbladuitgevers zijn deredactie.be en 
sporza.be liever kwijt dan rijk. Ze willen het nieuwsaanbod 
op de VRT-websites dan ook betrekken bij de komende on-
derhandelingen over een nieuwe beheersovereenkomst voor 
de VRT voor 2012-2016. Net zoals de JFB vindt de Vlaamse 
Dagbladpers (VDP) dat de openbare omroep zich zoveel moet 
beperken tot het maken van radio en televisie. Het aanbieden 
van een nieuwssite die hoofdzakelijk bestaat uit teksten, valt 
niet onder die hoofdopdracht.
Patrick Lacroix, directeur van VDP, begrijpt de actie van zijn 
Franstalige collega’s wel, en hij wijst erop “dat de kritiek overal 
in Europa wordt geuit”. Van een gerechtelijke actie tegen de 
VRT is in Vlaanderen echter geen sprake. Lacroix hoopt bin-
nenkort wel samen met de VRT en Vlaams Mediaminister 
Lieten een open gesprek te hebben over de kwestie. “De VRT 
bevindt zich met zijn online-nieuwsaanbod in dezelfde markt 
als kranten. We zijn mekaars concurrenten en zouden daarom 
graag willen weten wat de kostprijs is om die VRT-sites online 
te houden. We delen de analyse van onze Franstalige collega’s, 
maar in tegenstelling tot hun confl ictmodel kiezen wij ervoor 
te onderhandelen. Waarom dokteren we bijvoorbeeld geen 
synergieën uit tussen de verschillende onlinediensten?”

Reclamegeld

De nieuwssites van de kranten zijn nog steeds onvoldoende 
rendabel. De huidige advertentie-inkomsten brengen daar 
voorlopig geen verandering in, en bovendien schrikken de 
uitgevers ervoor terug ze betalend te maken voor de consu-
ment.
Onder meer in Zwitserland gelden intussen beperkingen voor 
onlinediensten van publieke omroepen. Zo dienen online-
teksten er gelinkt te zijn aan radio- of televisieprogramma’s. 
Enkel achtergrondinformatie bij uitzendingen is toegelaten, 
net als discussiegroepen over items die aan bod kwamen. Ook 
in Nederland staat het punt op de agenda. Dagbladuitgevers, 
commerciële omroepen en radiozenders trokken recentelijk 
naar de rechter omdat de staatssecretaris voor Media de pu-
blieke omroep toelating gaf tv-kanalen in het leven te roepen 
voor mobiele telefoons.
De lopende beheersovereenkomst 2007-2011 biedt de VRT 
alle kansen om zich digitaal te ontplooien en zijn progamma’s 
en diensten crossmediaal, lineair en niet-lineair aan te bieden. 
“De VRT brengt zijn aanbod via alle relevante media: radio, 
televisie, internet en mobiel en via alle relevante analoge en 
digitale netwerken”, staat in de beheersovereenkomst. Daar 
wordt evenwel ook aan toegevoegd dat initiatieven “niet 
marktverstorend” mogen zijn. Diverse spelers in de private 
mediamarkt sturen aan op een aanzienlijke verscherping van 
deze formulering in de nieuwe beheersovereenkomst voor 
2012-2016.



6

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t ActueelActueel

ERKENNINGSCOMMISSIE LANCEERT 
EIGEN WEBSITE
De Erkenningscommissie is sinds kort met een eigen site 
op het internet te vinden: www.cebj.be. Het is de bedoe-
ling kandidaat-beroepsjournalisten op een snelle en handige 
manier wegwijs te maken in de procedure die tot hun er-
kenning kan leiden. De Erkenningscommissie is een admi-
nistratieve overheidsinstantie die onder de Kanselarij van de 
Eerste Minister ressorteert. De commissie bestaat weliswaar 
uit vertegenwoordigers van de journalistenbond VVJ en van 
mediawerkgevers, maar ze neemt haar beslissingen in alle 
onafhankelijkheid. De eigen website moet die onafhankelijk-
heid meer in de verf zetten.
Aanvragen voor een erkenning als beroepsjournalist moeten 
wettelijk wel nog altijd via het VVJ-secretariaat bij de 
Erkenningscommissie worden ingediend. Eens men als be-
roepsjournalist door de commissie is erkend, is de VVJ ook 
weer wettelijk verantwoordelijk voor de afwikkeling van 
de erkenning. VVJ en Erkenningscommissie werken op dit 
moment nog aan een optimale afstemming van hun respec-
tievelijke websites.              (PD)

HERNIEUWING PERSDOCUMENTEN 
2012-2016 STILAAN OP GANG
Binnenkort kunnen de eerste erkende beroepsjournalisten 
alweer de formulieren verwachten voor de hernieuwing van 
hun erkenning voor 2012-2016. Die vijfjaarlijkse hernieu-
wing is wettelijk geregeld en dient om het bestand van be-
roepsjournalisten enigszins uit te borstelen. Enkel wie kan 

aantonen dat hij in de voorbije twee jaar professioneel als 
journalist heeft gewerkt voor algemene nieuwsmedia – en 
dit zonder commerciële nevenactiviteiten – kan zijn erken-
ning verlengen voor vijf jaar.
Naar goede traditie ontvangen eerst de zelfstandige be-
roepsjournalisten de uitnodiging om hun erkenning te ver-
nieuwen. De reden daarvoor is dat het onderzoek van hun 
dossiers meer werk en tijd in beslag neemt dan de aanvragen 
van loontrekkenden. Tegen eind 2011 zou elke hernieuwde 
beroepsjournalist in het bezit moeten zijn van zijn nieuwe 
offi ciële persdocumenten.                (PD)

VVJ, AJP EN JAM SAMEN IN NIEUW 
HUISVESTINGSPROJECT
Na een lange voorbereiding ondertekent de VVJ eerstdaags 
de aankoop van een pand gelegen Zennestraat 21 in Brussel, 
vlakbij de Dansaertwijk. Ze doet dat samen met zusterorga-
nisatie AJP en de auteursvennootschap JAM. De JAM wordt 
eigenaar voor de helft, VVJ en AJP elk voor een kwart. Het 
is vooral de bedoeling de beroepsvereniging opnieuw onder 
hetzelfde dak te brengen als de JAM, zodat de service aan 
journalisten verder kan worden uitgebreid. De verhuizing 
past daarnaast in de blijvende bezorgdheid om een goed 

beheer van de beschikbare fi nanciële middelen.
Frans Wauters, die nog tot midden volgend jaar directeur is 
van de JAM, heeft zich ertoe geëngageerd het huisvestings-
project in de Zennestraat tot het einde toe te blijven coördi-
neren. De architect die werd aangetrokken is Frans Van Praet. 
Als alles naar wens verloopt zouden de VVJ en partners begin 
2012 kunnen intrekken in de Zennestraat 21.              (PD)

VVJ VERHOOGT LIDGELDEN 
VOOR 2011
De Raad van Bestuur van de VVJ heeft beslist om de lidgelden 
op te trekken. De voorbije tien jaar bleef de bijdrage voor 
beroepsjournalisten op € 105, voor 2011 wordt ze op € 115 
gebracht. Voor stagiairs wordt het lidgeld opgetrokken van € 
75 naar € 80, voor persmedewerkers van € 60 naar € 65 en 
voor ereleden (oud-journalisten) van € 55 naar € 60.
Ook de beroepsjournalisten die geen VVJ-lid willen worden, 
zullen meer moeten betalen voor de administratieve verwer-
king van hun offi ciële persdocumenten: € 50 euro (i.p.v. € 
27) voor het vignet voor de perskaart, € 50 (i.p.v. € 40) voor 
het vignet voor de autoplaat, en € 100 (i.p.v. € 62) voor de 
hernieuwing van hun perskaart voor 2012-2016.
De verhoging is noodzakelijk om de stijging van de werkings-
kosten van de VVJ op te vangen. Bovendien dreigt de VVJ 
mee het slachtoffer te worden van overheidsbesparingen, en 
dit terwijl de wettelijke opdrachten die ze heeft – vooral met 
betrekking tot het erkenningsysteem voor beroepsjournalis-
ten – niet samendrukbaar zijn. Ter vergelijking: de Franstalige 
zustervereniging AJP vraag sinds enkele jaren € 125 lidgeld 
aan beroepsjournalisten. In Nederland bedraagt het lidgeld 
van de NVJ € 300 per jaar.                (PD)

september 2010

Persverantwoordelijke (m/v)

Meer vacatures vindt u op www.unizo.be/jobs

INTERESSE? 
Geïnteresseerd in een veelzijdige functie, 
een aantrekkelijke wedde met extra-legale 
voordelen in een motiverende werksfeer?

Stuur dan uw kandidatuur met uitgebreide cv naar 
UNIZO vzw, t.a.v. Stéphane Vanden Broeck, Spastraat 
8, 1000 Brussel of mail naar sollicitaties@unizo.be.  

WWW.UNIZO.BE

ondernemer 
maar toch 

Geen

ondernemend?

UW TAAK

• U bent de contactpersoon 
voor journalisten.

• U ontwikkelt en voert het 
persbeleid.

UW PROFIEL

• U bent bekend met 
het medialandschap. 

• U  bent diplomatisch, asser-
tief en communicatief sterk. 

• Kennis van de ondernemers-
wereld is een pluspunt. 

maakt werk van 

diversiteit in haar 

personeelsbeleid.



w

7

OOK BELGA BIEDT FREELANCERS RUIMTE 
VOOR FOTOARCHIEF
Ook via de site van persagentschap Belga kunnen freelancefotografen hun fotoarchief aan po-
tentiële klanten aanbieden.

Imagedesk, de fotodatabank die enkele freelance persfotogra-
fen onlangs lanceerden (zie DJ van juni), is niet de enige in 
zijn soort. Op de website http://picture.belga.be staat onder 
de feed ‘Belgian Freelance’ de productie van talrijke freelance 
persfotografen. Algemeen secretaris Jean-Pierre Breulet en 
chef-beeld Philippe François van Belga lichten een en ander 
toe.
“Elke degelijke persfotograaf kan bij ons zijn stocks archive-
ren”, zegt François. “We hebben nu met ongeveer 120 foto-
grafen daarover een overeenkomst. Er zijn er 
die een tiental foto’s uploaden, maar er zijn 
er ook die hun hele dag-, week- of maand-
productie online plaatsen. Sommigen gebrui-
ken de Belga-site als archief, zo hoeven ze 
hun beelden niet meer op hun eigen compu-
ter te archiveren. We hebben nog geen port-
folio’s, maar daar gaan we aan werken door 
elke week een andere fotograaf in de kijker te 
plaatsen met een blokje op de site.”
Fotografen die hun stock willen aanbieden op 
de site van Belga worden weliswaar eerst op 
kwaliteit gescreend. Als dat goed zit, wordt 
een overeenkomst afgesloten met de fotograaf, die dan zijn 
foto’s kan uploaden. De vaste klanten van Belga – kranten, 
tijdschriften, radio & tv, internetsites – betalen een vooraf vast-
gestelde prijs voor foto’s die ze gebruiken uit het archief van 
Belgian Freelance. Die verschilt wat van klant tot klant. Een 
occasionele klant die een foto wil gebruiken, moet de Belga-
fotodienst mailen of bellen, met vermelding van het gebruik 
dat hij wil maken van die foto. In functie daarvan wordt de 
prijs bepaald. 
“Alle downloads kunnen perfect worden nagetrokken, wat 
ons systeem heel transparant maakt voor de fotografen”, stipt 
François aan. De fotograaf weet wel niet van tevoren hoeveel 

zijn foto’s zullen opbrengen, want de verkoopprijs wordt door 
Belga bepaald. “Hoeveel? Het is een vork van prijzen”, ont-
wijkt François de vraag. “Maar hoe dan ook: het archief van de 
fotograaf rendeert op die manier toch wel. Hij of zij krijgt 50% 
van onze verkoopprijs.”
Bij Imagedesk vangt de fotograaf 90%. Breulet rolt met de 
ogen en mompelt: “Dat is hún businessmodel, om zich in 
de markt te zetten. Maar ons businessmodel werkt ook. We 
hebben op onze site zelfs foto’s van andere agentschappen, 

dus heeft de rechtenhouder kennelijk voldoen-
de retour om toch bij ons te staan.” Philippe 
François vult aan: “We zijn nu eenmaal een 
aantrekkelijke portal voor Belgische persfoto-
grafi e. De naambekendheid is een grote troef 
van Belga.” Jean-Pierre Breulet: “Bovendien 
zijn we een interessante toegangspoort tot het 
buitenland. En als een fotograaf heel speciale 
foto’s uit zijn archief bij ons plaatst, dan kunnen 
ook andere percentages of prijzen worden over-
eengekomen.” Die heel speciale foto’s kunnen 
overigens ook worden aangeboden via het 
verkoopkanaal globereports.be, een initiatief 

van Belga-ceo Egbert Hans. Dat is bestemd voor het veeleer 
documentaire of artistieke beeld. Een verkoopsteam van Belga 
brengt die foto’s aan de man in binnen- en buitenland.
Aan veel persfotografen is het niet besteed: zij lijden in dit 
digitale tijdperk met braderende amateurs onder al te precaire 
opbrengsten en werkvoorwaarden. Breulet: “De goeie fotogra-
fen zullen overleven en aardig hun boterham verdienen. Want 
kijk: iedereen kan typen, maar niet iedereen kan schrijven. Dat 
geldt ook voor de fotografi e: het is niet zomaar op een knopje 
drukken. En je kunt beter nummer één zijn in je regio of in een 
bepaald thema, dan op alle vogels te willen schieten.”

Ivan Declercq

Philippe François (l) en Jean-
Pierre Breulet : ‘De goede 
fotografen zullen overleven.’  
(Foto Benoit Doppagne)



8

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

september 2010

OnderzoekOnderzoek

KANT-EN-KLAAR-NIEUWS: JOURNALISTIEK IN 
EEN PAKKETJE Sarah Van Leuven & Valérie Bourgeois

Center for Journalism Studies, Universiteit Gent

In de lente van 2010 onderzochten Sarah Van Leuven en Valerie Bourgeois (Universiteit Gent) de invloed van 
voorverpakt materiaal – persberichten, berichten van nieuwsagentschappen en dies meer – op de kwaliteit 
van de journalistiek. Dat leverde enkele opvallende resultaten op. Zo blijken niet alle journalisten even trans-
parant te berichten over de bronnen die ze gebruiken. Vooral korte en feitelijke artikels zijn het product van 
knip-en-plakwerk. Grote en diepgravende stukken daarentegen zijn vooral van eigen makelij. En ook al wordt 
kant-en-klaar-nieuws steeds belangrijker in de hedendaagse journalistiek, het fenomeen houdt wel degelijk 
gevaren in.

Veranderende werkomgeving

Onderzoek aan de Britse universiteit van Cardiff heeft aange-
toond dat journalisten steeds meer nieuws moeten produceren 
in minder tijd. Met een ongeveer gelijk aantal, moeten Britse 
journalisten nu drie maal zoveel nieuws produceren als 20 jaar 
geleden. Uit het onderzoek blijkt verder hoe dit onvermijdelijk 
leidt tot een grotere afhankelijkheid van ready-made nieuws. 
De onderzoekers stelden vast dat 60% van de krantenberich-
ten en 34% van het radio- en televisienieuws volledig of ge-
deeltelijk gebaseerd zijn op ‘voorverpakt’ materiaal.
In navolging van de Britse studie heeft het Center for Journalism 
Studies (UGent) een verkennend onderzoek opgezet om na te 
gaan hoe het gesteld is met de aanwezigheid van voorverpakt 
nieuws in de Vlaamse kwaliteitskranten. We deden dat aan de 
hand van een inhoudsanalyse en een case study van het bin-
nenlands nieuws in de kranten De Standaard en De Morgen. 
Concreet werd onderzocht hoe groot het aandeel voorverpakte 
informatie is en hoe transparant de twee dagbladen omgaan 
met hun informatie en bronnen. De steekproef bestond uit alle 
binnenlandse nieuwsberichten die op twaalf dagen versche-
nen tussen 8 februari 2010 en 20 maart 2010. In het totaal 
gaat het om 427 nieuwsberichten: 235 in De Morgen en 192 
in De Standaard. De bevindingen van dit onderzoek dienen als 
aanzet voor een vierjarig doctoraatsproject binnen het Center 
for Journalism Studies aan de universiteit Gent.

Creditlines

De Morgen en De Standaard verschillen sterk op het vlak van 
transparantie over de identiteit van de auteur van hun nieuws-
berichten. Bijna de helft van de artikels in De Morgen (44,3%) 
vermeldt geen auteur, tegenover slechts 3 artikels (1,6%) in 
De Standaard. De Morgen duidt bovendien slechts bij één 
artikel een nieuwsagentschap aan als auteur. Het percentage 
van De Standaard benadert meer de realiteit, met een totaal 
van 41 artikels.
Wellicht is een groot aandeel van de artikels zonder creditline 
– in De Morgen en in mindere mate in De Standaard – toe 
te schrijven aan nieuwsagentschappen. Onderzoek van het 
Nederlandse Commissariaat voor de Media ondersteunt die 
hypothese. De onderzoekers van de universiteit van Cardiff 
voegen daaraan toe dat ook artikels die worden toegeschre-
ven aan journalisten soms louter knip- en plakwerk zijn van 
materiaal dat ze elders hebben gevonden. Onze ervaringen 
op nieuwsredacties leren ons dat dit ook op Vlaamse redacties 
het geval is.
Weliswaar is het enkel bij korte berichten dat De Morgen 
geen journalistieke auteur vermeldt. Zoals het ook bij korte 
nieuwsberichten is dat De Standaard nieuwsagentschappen 
als auteur vermeldt (één vermelding bij een groot bericht 
daargelaten), en niet voor analyses, achtergrondinformatie, 

reportages of interviews. Journalisten gebruiken het materi-
aal van nieuwsagentschappen met andere woorden voor de 
weergave van korte nieuwsfeiten die weinig verdere ver-
werking vragen. Aangezien de analyse betrekking heeft op 
binnenlandse berichtgeving, is het vanzelfsprekend dat het 
meest voorkomende nieuwsagentschap Belga is. Voor grotere 
berichten daarentegen vertrouwen ze nog altijd vooral op hun 
eigen kunnen.

Tabel - Creditline in De Morgen en De Standaard (N=427)

Ten slotte toont de analyse aan dat een deel van de artikels 
zonder creditline minstens gedeeltelijk toe te schrijven is aan 
de auteurs van persberichten. Zo vonden we een artikel zonder 
creditline over de opschudding die vredesactivisten veroor-
zaakten op het Vakantiesalon in Brussel. Nochtans is meer dan 
de helft van het artikel overgenomen uit een persbericht van 
de vredesorganisatie. Hieruit blijkt dat althans een deel van de 
artikels zonder creditline in werkelijkheid minstens gedeelte-
lijk toe te schrijven zijn aan de auteurs van persberichten.

Nieuwsbronnen in de tekst

Niet alleen het nieuwsbericht op zich kan voorverpakt zijn, 
ook binnen de berichten zelf kunnen we op zoek gaan naar 
voorverpakt materiaal. Journalisten kunnen hun informatie 
halen bij andere media, nieuwsagentschappen, of persberich-
ten/persconferenties. 18,2% van de artikels in De Standaard 
verwijzen naar andere media als bron van informatie; in De 
Morgen gaat het om 13,2% van de artikels. Het gaat dan 
om Belgische kranten, week- en maandbladen, audiovisuele 
media (programma’s zoals De Ochtend, Phara of De Zevende 
Dag) en nieuwssites. Ook onderzoeksrapporten worden als 
nieuwsbron vermeld. Slechts 1% van de berichten in beide 
krantentitels (telkens 2 artikels) vermelden in de tekst zelf 
nieuwsagentschappen als informatiebron.

 De Morgen 
N = 235 

De Standaard 
N = 192 

Totaal 
N = 427 

Geen identiteit weergegeven 104 (44,3%)   3 (1,6%) 107 (25,1%) 
Journalist/Redactie 130 (55,3%) 152 (79,1%) 282 (66,0%) 
Nieuwsagentschap   1 (0,4%)    41 (21,4%)  42 (9,8%) 



In ongeveer 2/3 van de artikels (61,3% in De Morgen en 
67,2% in De Standaard) wordt geen enkele bron genoemd. 
De meeste interviews en reportages vallen vanzelfsprekend 
onder deze categorie. Dit wil echter niet zeggen dat de journa-
list zich uitsluitend heeft gebaseerd op informatie die hij zelf 
verzamelde. Ook nieuwsagentschappen zijn een belangrijke 
leverancier van kant-en-klaar nieuws, hoewel dit niet altijd zo 
in de tekst vermeld wordt. Studies zoals die van de universiteit 
van Cardiff hebben overigens aangetoond dat persberichten 
in toenemende mate een belangrijke bron van ‘voorverpakt’ 
materiaal zijn voor journalisten die voortdurend onder tijds-
druk moeten presteren. Wellicht is er dus nog vaker gebruik 
gemaakt van persberichten of persconferenties dan in de 
32,8% artikels in De Morgen en 18,8% artikels in De Standaard 
waarin we sporen van persberichten teruggevonden hebben. 
Hoe dan ook staat het vast dat deze externe auteurs er een 
eigen agenda op na kunnen houden, die niet altijd strookt met 
het publieke belang en het recht op juiste informatie.

Oorsprong persberichten

Het grootste deel van de persberichten in de steekproef is 
afkomstig van publieke organen zoals politie of parket (41 
artikels). De tweede grootste leverancier van persberichten 
zijn de regering, ministers en bestuursoverheid (inclusief 
overheidsbedrijven zoals Belgacom of de NMBS) (38 artikels). 
Op nummer drie staat de bedrijfswereld (21 artikels). Deze 
topdrie van nieuwsbronnen heeft een enorme voorsprong op 
de andere groepen actoren die we in dit onderzoek onder-
scheiden, zoals professionele verenigingen (vakbonden, werk-
gevers- of consumentenorganisaties – 9 artikels) en burgers 
(4 artikels). Persberichten van niet-gouvernementele organi-
saties zijn helemaal afwezig.

Deze resultaten bevestigen de bevindingen van het Britse 
onderzoek dat aantoonde dat het vooral offi ciële bronnen en 
de bedrijfswereld zijn die aan de hand van georganiseerde 
mediagebeurtenissen (persberichten en persconferenties) hun 
boodschap in de media krijgen. Dit strookt tevens met de vast-
stelling dat het vooral artikels met een politieke en econo-
mische inslag zijn waarin we verwijzingen naar persberichten 
terugvinden. Natuurlijk beschikken overheid en bedrijfswereld 
ook over veel meer middelen dan burgers en NGO’s om hun 
informatie te verspreiden. Het veroorzaakt anderzijds wel 
een politiek onevenwicht, aangezien de bedrijfswereld en 
burgers/ NGO’s voor veel onderwerpen tegengestelde posities 
innemen.

Case study: de overname van persberichten

We stelden reeds vast dat we het gebruik van persberichten 
wellicht hoger moeten inschatten dan de cijfers aangeven. 
Daarom hebben we geprobeerd om aan de hand van een case 
study na te gaan hoe journalisten gebruik maken van persbe-
richten. Daarvoor gingen we na hoeveel overlap we konden 
vaststellen tussen 22 artikels uit de inhoudsanalyse en de bij-
horende persberichten die we op internet konden opsporen. 
De voorbeelden die we hier geven, gelden als illustratie en als 

aanzet voor verder onderzoek binnen het Center for Journalism 
Studies. Ze hebben dus niet tot doel om algemene conclusies 
te trekken over de aanwezigheid van persberichten in Vlaamse 
kranten.

Uit de analyse blijkt dat 9 persberichten deels overgenomen 
zijn en 8 persberichten volledig. Telkens namen De Morgen 
en De Standaard elk de helft voor hun rekening. In sommige 
gevallen wordt het persbericht volledig overgenomen zonder 
enige vermelding ervan in het artikel. Voor 5 artikels hebben 
de journalisten nauwelijks iets letterlijk overgenomen, en ge-
bruikten ze het persbericht louter als basis voor hun bericht. 
In dit geval vermelden journalisten zelden dat (een deel van) 
hun informatie afkomstig is van persberichten. Toch haalde 
de boodschap van het persbericht natuurlijk wel de publie-
ke agenda, al dan niet met de invalshoek die de auteur van 
het persbericht eraan heeft meegegeven. Daarom zou het de 
transparantie van de berichtgeving ten goede komen wanneer 
in het artikel naar het persbericht verwezen wordt.

Om het bij een voorbeeld te houden: in de onderzochte kranten 
vonden we een artikel dat integraal een persbericht weergaf 
dat afkomstig was van minister van Economie Vincent Van 
Quickenborne (VLD). Markant aan dit voorbeeld was dat in de 
creditline een journalist als auteur wordt vermeld, hoewel de 
oorspronkelijke tekst van het persbericht volledig behouden 
werd en er slechts enkele tabellen ter illustratie aan werden 
toegevoegd. Ook in de tekst zelf wordt nergens naar het pers-
bericht verwezen. Op die manier laat de journalistiek niet 
alleen haar functie van agendasetting over aan niet-objectieve 
actoren, maar stelt ze ook de boodschap en de invalshoek voor 
als een journalistieke, onpartijdige representatie van de feiten, 
terwijl er eigenlijk een ‘verborgen agenda’ en specifi eke doel-
stellingen kunnen achterzitten. Zoals gezegd is er daarbij ook 
sprake van politieke scheeftrekking in het voordeel van over-
heden en bedrijven.

Dat auteurs van persberichten er doorgaans een heel eigen 
agenda op nahouden, is wel duidelijk. Dat werd zopas nog 
eens treffend aangetoond door de onafhankelijke nieuws-
site Apache. Rond 20 augustus verscheen in verschillende 
Australische media een bericht over een kersvers Australisch 
vakantieoord – de Lynx Lodge – waar mannen zich kunnen 
laten verwennen door het bloedmooie, schaars geklede per-
soneel. Over de hele wereld – ook in Vlaanderen – namen jour-
nalisten het bericht over. De VRT verspreidde het nieuws op 
haar website, zonder bronvermelding. De wereldwijde nieuw-

scarrousel bleek echter in gang gezet te 
zijn door een persbericht van Unilever, en 
de Lynx Lodge bleek deel uit te maken 
van een wereldwijde reclamecampagne. 
Met andere woorden, het overnemen 
van persberichten houdt wel degelijk het 
gevaar in dat (on)bewust een verborgen 
agenda wordt gepromoot, in dit geval een 
goedkope manier om reclame te maken.

9



ReeksReeks
D

e 
Jo

u
rn

a
lis

t
D

e 
Jo

u
rn

a
lis

t

DE GLAZEN SAMENLEVING: EEN GROTE ZEGEN 
(EN SOMS EEN VLOEK) Pol Deltour

Overheden, bedrijven en associaties van welk allooi ook wezen gewaarschuwd: wie in het digitale tijd-
perk nog informatie denkt te kunnen achterhouden, dreigt van een koude kermis thuis te komen. Nieuwe 
technologie heeft ook de omloopsnelheid van vertrouwelijke inlichtingen verveelvoudigd. Journalisten, 
informanten en klokkenluiders komen nu niet enkel veel sneller aan gegevens, ze hebben die tevens in 
een oogwenk wereldwijd bekendgemaakt. Voor mens en maatschappij is de glazen samenleving een 
zegen. Blijft alleen de vraag of journalisten en hun bronnen heel soms niet te gulzig zijn. Op sommige 
informatie blijft wel degelijk beter het zegel van de discretie rusten, omdat de privacy van individuen 
ermee is gemoeid en soms ook omdat er relevante publieke belangen op het spel kunnen staan.

De nieuwe mediamogelijkheden bewezen zopas nog maar eens 
hun grote deugd. De dag dat de commissie-Adriaenssens haar 
eindrapport over kindermisbruik in de kerk voorstelde, zette ze 
meteen de volledige tekst op het web. Diverse redacties plaats-
ten bij hun berichtgeving links naar een pdf van het rapport. 
Kort voordien konden we uit eerste hand nog vernemen wat de 
preformatiegesprekken onder leiding van het koppel Di Rupo-De 
Wever tot dusver opleverden. Ook die nota verscheen in de ori-
ginele, ongezouten versie op kranten- en omroepsites.
Zo nieuw is het allemaal niet. In de zomer van 1998 verbaasde 
de Amerikaanse openbare aanklager Kenneth Starr de wereld 
door zijn rapport over mogelijke meineed van toenmalig presi-
dent Clinton in de Lewinsky-affaire op het internet te publiceren. 
Sinds diverse jaren publiceren ook bij ons allerlei parlementaire 
onderzoekscommissies, de Bankcommissie, het Rekenhof, alle 
mogelijke ombudsdiensten, het Controlecomité voor de Politie 
of de Hoge Raad voor Justitie jaarverslagen of specifi eke audits 
op het web. Zo kon de voltallige natie onlangs via het internet 
ook nog kennis nemen van ongekuiste offi ciële rapporten over 
Fortisgate of over het manklopende Belgische Kyoto-beleid.
Van openbaarheid van bestuur gesproken. Aan het recht op infor-
matie van het publiek wordt vandaag meer tegemoet gekomen 
dan ooit. Dat levert meteen een heleboel democratisch surplus 
op. Alle lof in dat verband trouwens voor een vereniging als 
Kortom (www.kortom.be), die communicatieprofessionals uit 
de overheid groepeert en zwaar inzet op het internet voor de 
informatie aan het grote publiek.

Digitalisering = democratisering, zo kan 
kort door de bocht worden gesteld. Te 
meer omdat via de nieuwe mediakana-
len tegenwoordig ook pakken informatie 
worden verspreid die eigenlijk het daglicht 
schuwen. Want laat ons wel wezen: over-
heden en bedrijven zullen niet zomaar al 
hun interne wetenswaardigheden bekend 
maken. Soms leveren ze zelfs gemeen spel. 
Dan maken ze van communicatie gebruik 
(misbruik is een meer accurate term) om 
echt belangrijk, maar voor hen onwelge-
vallig nieuws onder de mat te schuiven. 
Desinformatie of manipulatie zijn de geijkte 
termen hiervoor. Communicatiemanagers en spin doctors ver-
dienen er tonnen geld mee.
De nieuwe media nu laten toe dat dergelijke propagandamachi-
nes toch weer worden ingehaald. De vindbaarheid en doorgeef-
mogelijkheid van ook vertrouwelijke informatie in het digitale 
tijdperk maken dat de waarheid wel degelijk kan worden bo-
vengespit. Dat veronderstelt weliswaar dat journalisten ook de 
tijd krijgen om dat te doen - iets wat in tijden van commercia-

lisering en vervlakking van het nieuws geen evidentie is. Maar 
de mogelijkheden zijn wel degelijk reëel. Voor klokkenluiders 
en onthullingsjournalisten is de nieuwe digitale omgeving een 
zegen.

WikiLeaks

Geen fenomeen illustreert dat vandaag beter dan WikiLeaks 
(www.wikileaks.org). Die organisatie publiceerde sinds 2006 
duizenden documenten van overheden, bedrijven of organisa-
ties die niét door henzelf werden openbaar gemaakt. Telkens 
gaat het om materiaal dat klokkenluiders anoniem toch willen 
verspreiden. WikiLeaks maakt van de bescherming van de iden-
titeit van zijn informatiebronnen zijn keurmerk. Volgens Julian 
Assange, een Australische computerfanaat die zich profi leert 
als de hoofdredacteur van de voor het overige mysterieuze or-
ganisatie, verklaart dat het grote succes van WikiLeaks. “In de 
voorbije drie jaar verzamelden wij meer vertrouwelijke infor-
matie dan de klassieke media in dertig jaar”, zei Assange eens 
grootsprakerig. Het is meteen ook de reden waarom de organi-
satie logistieke poten aan de grond heeft in IJsland, Zweden en 
België. Dat zijn landen die de persvrijheid traditioneel hoog in 
het vaandel hebben en ook verregaande bescherming bieden 
aan vertrouwelijke informatiebronnen.
De reeks onthullingen van WikiLeaks wordt stilaan indrukwek-
kend: geheime VS-documenten over de oorlog in Afghanistan 
(die de uitzichtloosheid ervan aantonen), een vademecum voor 
cipiers op Guantanamo, beelden van een Amerikaanse heli-

kopteraanval op journalisten en burgers in 
Bagdad, interne informatie over Scientology, 
een ledenlijst van de extreemrechtse British 
National Party… Het leverde de organisa-
tie her en der al lof op, bijvoorbeeld van 
Amnesty International. De inlichtingendienst 
van het volk, zo wordt WikiLeaks ook wel 
genoemd. En Julian Assange wordt almaar 
vaker gezien als een moderne Robin Hood, 
die met zijn vondelingschuif voor geheime 
documenten overheden en multinationals 
op de huid zit.
Dat niet iedereen het zo positief ziet, hoeft 
niet te verwonderen. Vooral conservatieve 
politici, in de VS en elders, riepen WikiLeaks 

intussen uit tot ‘staatsgevaarlijk’. Een Amerikaans Republikeins 
congreslid eiste zelfs al de doodstraf tegen een militair die werd 
geïdentifi ceerd als bron van de Afghaanse War Logs. Tegelijk 
krijgt de site meer en meer gerechtelijke procedures te verwer-
ken, ook al werden die aanvallen tot dusver met succes afge-
slagen. “We zullen nooit toegeven aan de druk van wie dan 
ook”, reageerde Julian Assange een keer op weer een nieuwe 
gerechtelijke vordering tegen hem. “Niet van Scientology, niet 

10

september 2010

Klokkenluiders en onthullingsjournalisten aan het feest met WikiLeaks



11

Waarheen met de journalistiek ? (13)Waarheen met de journalistiek ? (13)

van Zwitserse banken, niet van Afrikaanse kleptocraten en niet 
van het Pentagon.”

Zwaktebod

Dat WikiLeaks — en bij uitbreiding andere digitale klokken-
luidersplaformen — onfeilbaar zijn, is daarmee niet gezegd. 
In meer dan een geval blijft informatie uit anonieme bron 
een zwaktebod. Wie zit achter het lek, en wat is zijn belang? 
Is het document wel altijd authentiek? Van vele documenten 
die WikiLeaks publiceert ontbreekt bovendien elke context. Dat 
maakt het voor de afnemer bijzonder moeilijk en soms zelfs 
onmogelijk om het hele verhaal te zien. De korte summary of 
description die bij documenten wordt geplaatst, komt aan dat 
euvel nauwelijks tegemoet.
Er is meer, want bij de publicatie van nogal wat materiaal wordt 
maar weinig rekening gehouden met de privacy van niet recht-
streeks betrokken personen. Sommige vermeldingen brengen 
zelfs de veiligheid van genoemde fi guren in het gedrang. In 
de Afghaanse War Logs bij voorbeeld stonden ook de namen 
van honderden informanten en dissidenten die de taliban de 
rug toekeerden. “Julian Assange profi leert zich wel als een 
vrijheidsstrijder”, zo heette het in Amerikaanse en Afghaanse 
regeringskringen, “maar hij heeft wel hopen bloed aan zijn 
handen.” Ook diverse mensenrechtenorganisaties, waaronder 
Amnesty International, vroegen WikiLeaks om de vele namen 
van Afghaanse burgers te schrappen.

De zwakke punten van WikiLeaks worden helemaal bevestigd 
in het Belgische luik van de site. Zijn op dit ogenblik te raadple-
gen: een voor leken onverteerbaar belastingadvies van Ernst & 
Young aan ABN Amro; een geïsoleerd proces-verbaal in een pe-
dofi liezaak; het (wurg)contract dat TévéCompany voorlegt aan 
de deelnemers van het realityprogramma Het Zesde Zintuig; 
een onmogelijk te begrijpen noch in te schatten document uit 
het kadaster van de stad Brussel; en de door een rechtbank 
gecensureerde strip uit Het Gat van de Wereld in Humo waarin 
politiechef Fernand Koekelberg in enigszins onkuise poses met 

zijn medewerksters is afgebeeld.
Pièce de résistance in de reeks Belgische documenten is het 
rapport-Dutroux uit 1996-’97, althans een synthese-proces-
verbaal daarvan, dat nog altijd 1235 pagina’s bevat. Het gaat 
om een lange lijst van alle onderzoeksdaden in de affaire-
Dutroux. Opnieuw valt het totale gebrek aan uitleg, achtergrond 
en analyse op. En wat erger is: ook dit document stikt van de 
namen — ook van onschuldige burgers en zelfs van getuigen 
aan wie discretie werd beloofd. Zo worden ook de fantaisisti-
sche verhalen van X1 weer opgerakeld, net zoals de valse pe-
dofi lieklacht die ooit tegen Elio Di Rupo werd ingediend. Dat 
gebeurt zonder enige aanvulling, tegenspraak of duiding. Op 
die manier doen onthullingen meer kwaad dan goed. In plaats 
van een zegen wordt het internet dan een vloek.

Professionalisering

De enige uitweg is een doorgedreven professionalisering van 
de (internet)journalistiek. Journalisten moeten door de digitale 
versnelling veel alerter zijn dan vroeger: almaar sneller moeten 
ze de afweging maken tussen publicatie enerzijds, privacy en 
openbare belangen anderzijds. Dat vereist een doorgedreven 
kennis en ervaring in hoofde van de journalist. Niet alle gerech-
telijke onderzoekswerk of rapporten van inlichtingendiensten 
verdienen het om zomaar, koudweg en ongezuiverd, op het pu-
blieke forum te worden gegooid. Soms is de collatoral damage 
echt wel te groot.
WikiLeaks-hoofdredacteur Assange heeft intussen zelf al laten 
verstaan dat de toekomst van zijn organisatie, bij gebrek aan 
voldoende eigen middelen, in een samenwerking met de pro-
fessionele redacties van gevestigde nieuwsmedia ligt. Zo legde 
hij de bekendmaking van de Afghaanse oorlogsboeken vooraf 
voor aan The New York Times, The Guardian en Der Spiegel. 
Misschien kan hij vooraleer een nieuw Belgisch document te 
publiceren ook eens te rade gaan bij een of meer redacties van 
hier. Al was het maar om de publicatie van de nodige context 
te voorzien.

S C H E E F  B E K E K E N
“Het vermaledijde toverwoord is al een tijdje ‘lezersvriendelijke’ journalistiek. Wij schrijven wat u wilt lezen. En nu is het natuurlijk niet 
onverstandig om een blad zo ‘leesvriendelijk’ te maken als mogelijk, maar dat mag niet betekenen dat de lezer de maat van alle dingen 
wordt. Vergelijk het met de politiek: als die alleen nog maar de kiezer en niet de res publica voor ogen heeft, begeeft hij zich op een 
heilloos pad. Dat van het populisme.”
Karl van den Broeck, hoofdredacteur Knack, tijdens een Open Forum van de Uitgevers van de Periodieke Pers op 9 september 
2010 – de volledige tekst van de toespraak staat op www.journalist.be.

“J’ai toujours été un grand partisan du libre marché. Mais une société ne doit-elle pas considérer qu’une presse de qualité est essentielle 
au même titre que l’enseignement, que l’opéra… ? ”
Peter Vandermeersch, ex-DS, nu NRC, in Le Soir van 19 augustus 2010

“Als ik met Annelies (Van Herck, nvdr.) samen zit in het Journaal, voelt dat niet vreemd aan, want dan ben ik met mijn wérk bezig. Dat 
wij een relatie hebben, verandert niets aan de manier waarop wij samenwerken. Een bakker en een bakkersvrouw zijn toch ook met 
hetzelfde bezig?”
Michaël Van Droogenbroeck (VRT-Journaal) in Dag Allemaal van 17 augustus 2010

“Vandaag telt Mediafi n 4.200 digitale abonnees tegenover een kleine 55.000 abonnees op de papieren kranten De Tijd en L’Echo. Een mooi 
resultaat, maar veel belangrijker dan die cijfers is de vaststelling dat mensen wel degelijk bereid zijn te betalen voor onlinecontent. Want 
daarover heerste nogal wat twijfel in de sector.”
Dieter Haerens, operationeel manager van Mediafi n, in De Tijd van 11 september 2010

“Mogelijk regeerakkoord voor België. Tweeënhalve maand na de verkiezingen in België lijkt er een doorbraak te zijn bereikt.”
AP (Associated Press), het Amerikaanse persagentschap dat zowat de halve wereld met nieuwsberichten bedient, pakt eind au-
gustus veeleer voorbarig uit met de vorming van een Belgische regering.

“Psychologische chirurgie, in de psyche van iemand kijken, het is al jarenlang mijn stokpaardje. Vroeger werd ik ervoor neergesabeld. 
Ondertussen trekken ze ook in Koppen, Phara en Volt die kaart meer en meer. Daar ben ik alleen maar blij om.”
Goedele Liekens die op vtm de nieuwe talkshow Goedele Nu presenteert, in Het Laatste Nieuws van 31 augustus 2010

“Goede journalistiek moet ook goed in de markt gebracht worden, zeker. Maar dat fl auwe en sofi stische argument hebben we al iets te 
vaak gehoord van de mediaboeren. Het gaat om de manier waarop de markt vorm, toon en inhoud van het journalistieke product beïn-
vloedt. Of preciezer geformuleerd: de content is sterk afhankelijk van wat mediaboeren en hun handlangers op de redacties zelf veronder-
stellen dat lezers/kijkers willen. Wil iedereen fastfood? Dan zal iedereen fastfood krijgen.”
Filip Rogiers (ex-journalist, nu sp-a beleidsmedewerker) in Ons Erfdeel van augustus 2010



12

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

september 2010

Raad voor de JournalistiekRaad voor de Journalistiek

Beslissing van de Raad voor de Journalistiek
over de klacht van de heer Luc Vergaelen
tegen de heer Douglas De Coninck, journalist
Met een brief van 14 september 2009 dient de heer Luc 
Vergaelen klacht in tegen journalist Douglas De Coninck. 
Aanleiding zijn artikelen van De Coninck in De Morgen van 
19 en 29 augustus en van 4, 8 en 10 september 2009, waarin 
klager geviseerd wordt. De ombudsman van de Raad voor 
de Journalistiek heeft Douglas De Coninck op de hoogte ge-
bracht van de klacht met een brief van 16 september 2009. 
Op 21 september reageert Douglas De Coninck hierop met 
een mail, waarin hij voorstelt om klager in een interview 
in extenso aan het woord te laten in De Morgen. Met een 
brief van 24 september 2009 laat klager aan de ombudsman 
weten dat hij niet op dit voorstel wil ingaan.
Met een brief van 8 oktober 2009 dient klager een bijko-
mende klacht in tegen Douglas De Coninck, ditmaal naar 
aanleiding van diens artikel in De Morgen van 12 september 
2009.
Met een brief van 15 oktober 2009 dient klager een derde 
klacht in tegen Douglas De Coninck, en dit naar aanleiding 
van zijn artikel in De Morgen van 10 oktober 2009.
Met een brief van 9 november 2009 dient klager een vierde 
klacht in tegen Douglas De Coninck, ditmaal naar aanleiding 
van het artikel dat gepubliceerd is in De Morgen van 31 
oktober 2009.
Met een brief van 8 maart 2010 heeft Douglas De Coninck 
gereageerd op de vier klachten. In een begeleidend schrijven 
van dezelfde datum deelt hij mee dat hij niet wenst te ver-
schijnen op de hoorzitting van de Raad voor de Journalistiek.
Met een brief van 8 april 2010 repliceert klager op het stand-
punt van De Coninck.
Beide partijen hebben de Raad voor de Journalistiek ook een 
reeks documenten overgemaakt.
De rapporteringcommissie van de Raad voor Journalistiek 
heeft een hoorzitting gehouden op 6 juli 2010. Klager is per-
soonlijk verschenen. De Coninck was niet aanwezig.

FEITEN
Klager is accountant en zakenman. Hij kwam in het nieuws 
omdat hij een lening had toegekend aan mevrouw Francine 
De Tandt, voorzitter van de rechtbank van koophandel te 
Brussel. In De Morgen van het najaar 2009 zijn een hele 
reeks artikelen gepubliceerd van De Coninck, waarin onder 
meer wordt ingegaan op klager en op diens zakelijke banden 
met de rechter. Ook eerdere activiteiten van klager worden in 
de artikelenreeks besproken.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
Klager voert meerdere bezwaren aan tegen de artikelen van 
De Coninck. In de eerste plaats betoogt hij dat de journa-
list hem niet gecontacteerd heeft voor de publicatie van de 
voor hem nadelige artikelen. Hij herinnert zich slechts één 
telefoonbericht van 17 augustus 2009, met het verzoek om 
De Coninck terug te bellen, maar omdat klager geen inzage 
werd verleend van een ontwerp van artikel had hij geen zin 
om terug te bellen. De hoofdredacteur van De Morgen heeft 

klager dan gecontacteerd, maar klager begreep dat het om 
een rechtzetting zou gaan, met vermoedelijk een nawoord 
van de journalist. Daar kon hij niet op ingaan. Ook op het 
voorstel om te reageren nadat al een hele reeks artikelen zijn 
gepubliceerd waarin hij in een verkeerd daglicht is gesteld, 
wilde klager niet meer ingaan.
Klager betoogt dat de artikelen van De Coninck een hele 
reeks fouten en onwaarheden bevatten. Klager betwist 
onder meer dat hij onvermogend zou zijn, zoals de journa-
list heeft geschreven. Ook zijn relatie met rechter De Tandt 
van de Brusselse rechtbank van koophandel, en de lening die 
hij haar heeft verleend, werden foutief voorgesteld, meent 
klager. Hij ontkent eveneens dat hij ontslagen is als handels-
rechter, maar betoogt dat hij zelf ontslag heeft genomen. Ten 
slotte betwist hij dat hij is veroordeeld wegens oplichting.
Klager meent dat de artikelen ook een inbreuk uitmaken op 
zijn privacy, omdat de journalist een reeks elementen uit zijn 
privéleven heeft bekendgemaakt die volgens hem niet rele-
vant zijn. Hij neemt het met name niet dat de journalist zijn 
adres heeft bekendgemaakt.

Journalist de Coninck zegt dat hij bij de aanvang van zijn ar-
tikelenreeks klager een aantal keren heeft opgebeld en dat 
hij boodschappen heeft ingesproken op diens antwoordap-
paraat, maar dat klager hieraan geen gevolg heeft gegeven. 
Hij heeft klager eveneens een mail gestuurd en heeft bij 
hem thuis aangebeld, zonder reactie te ontvangen. Ook een 
aanbod van de hoofdredacteur van De Morgen om te reage-
ren, werd door klager afgewezen.
De Coninck betoogt ook dat de door hem vermelde feiten 
overeenstemmen met de werkelijkheid en dat ze door meer-
dere bronnen bevestigd werden. Klager toont ook niet aan 
wat er in de artikelen fout zou zijn, aldus de journalist. Het 
klopt dat klagers standpunt niet werd opgenomen, maar dit 
ligt niet aan de journalist maar aan de weigering van klager 
om op zijn herhaaldelijke vragen te reageren.
Ten slotte betoogt de journalist dat hij in de hele reeks 
eenmaal het adres heeft vermeld van een vennootschap van 
klager, maar dit was in de context van het artikel relevant. 
Nergens is geschreven dat dit eveneens het privéadres van 
klager is.

BESLISSING
Na het horen van klager en het doornemen van de door 
beide partijen ingediende documenten komt de Raad voor 
de Journalistiek tot volgend besluit:

1. Over het gebrek aan wederwoord
Over de contacten die er voorafgaand aan de artikelenreeks 
zijn geweest tussen partijen, lopen de versies uiteen. Vast 
staat wel dat de journalist een poging heeft ondernomen 
om een voorafgaande reactie van klager te vragen, maar 
dat klager hier niet op is willen ingaan om redenen die hem 
eigen zijn. Klager heeft na de publicatie van de eerste arti-



p

13

kelen ook niet de kans gegrepen die hem geboden werd om 
te reageren op de berichtgeving. In die omstandigheden kan 
aan de journalist niet verweten worden dat hij aan klager 
geen kans heeft geboden om te reageren op de beschuldi-
gingen.

2. Over de fouten in de artikelenreeks
In de artikelenreeks wordt een negatief beeld opgehangen 
van klager. De journalist geeft hiervan  tal van voorbeelden, 
die door klager formeel worden betwist. De Raad voor de 
Journalistiek beschikt niet over de mogelijkheden om een 
oordeel te  vormen over het waarheidsgehalte van al deze 
feiten, die voor een deel nog het voorwerp uitmaken van 
een gerechtelijk onderzoek, en ook over de interpretatie die 
eraan moet worden gegeven. 
Vast staat wel dat klager door de correctionele rechtbank te 
Brussel op 14 mei 2009 niet werd veroordeeld wegens op-
lichting, zoals in het artikel van 8 september 2009, alsook in 
de titel ervan, wordt gemeld, wel voor meerdere inbreuken 
zoals schriftvervalsing en gebruik van valse stukken. Voor 
oplichting werd klager vrijgesproken. Dit verkeerde woord-
gebruik komt neer op een journalistieke onzorgvuldigheid, 
zeker omdat het verwijst  naar een gerechtelijke uitspraak 
die door de journalist is geconsulteerd en omdat het artikel 
wordt voorgesteld als het resultaat van grondig onderzoek.

3. Over de schending van de privacy
Klager is in het nieuws gekomen vanwege de zakelijke 
banden die hij onderhield met de voormelde rechter. Het is 
dan ook logisch dat de media uitvoerig over zijn huidige en 
vroegere zakelijke activiteiten berichten. Klager voert aan 
dat de journalist ten onrechte zijn privéadres bekend heeft 
gemaakt. In de hele reeks is echter alleen melding gemaakt 
van het adres van een vennootschap van klager, en dat 
gegeven was in het kader van de berichtgeving relevant. 
Nergens is in de artikelenreeks vermeld dat klager zelf ook 
op dat adres woonachtig is. De journalist heeft dan ook de 
privacy van klager niet onrechtmatig geschonden.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van 
oordeel:
De klacht is gegrond in haar tweede onderdeel.
De klacht is ongegrond in haar eerste en derde onderdeel.

Brussel, 9 september 2010

De Raad voor de Journalistiek kwam tot een gelijklopende 
uitspraak over een klacht van de heer Luc Vergaelen tegen 
journaliste Annemie Bulté naar aanleiding van het artikel ‘De 
vele schandalen van Guns & Vergaelen’ in Humo van 8 de-
cember 2009. Zie voor deze uitspraak www.rvdj.be.

Beslissing van de Raad voor de Journalistiek
over de klacht van de heer Leo Guns
tegen mevrouw Annemie Bulté, journaliste
Met een brief van 14 december 2009 dient de heer Leo Guns 
klacht in tegen journaliste Annemie Bulté. Aanleiding is het 
artikel van Bulté onder de titel ‘De vele schandalen van Guns 
& Vergaelen’, dat gepubliceerd werd in het weekblad Humo 
van 8 december 2009.
Annemie Bulté heeft op de klacht geantwoord met een brief 
van 1 maart 2010. Klager heeft daarop gerepliceerd met een 
nota van 27 maart 2010.
Beide partijen hebben de Raad voor de Journalistiek ook een 
reeks documenten overgemaakt.
De rapporteringcommissie van de Raad voor Journalistiek 
heeft een hoorzitting gehouden op 6 juli 2010. Klager is  
persoonlijk verschenen. Ook Annemie Bulté was persoonlijk 
aanwezig op de hoorzitting.

FEITEN
Klager is gewezen burgemeester van Affl igem. Hij kwam in 
2006 in het nieuws na een klacht, onder meer wegens schrift-
vervalsing en belangenvermenging, maar werd daarvoor 
buiten vervolging gesteld. In Humo van 8 december 2009 
wordt een uitvoerig artikel van Annemie Bulté gepubliceerd, 
waarin ze een overzicht geeft van de zakelijke belangen van 
klager en van zijn relatie met Luc Vergaelen, accountant, die 
in het nieuws is gekomen omdat hij een lening aan mevrouw 
Francine De Tandt, voorzitter van de rechtbank van koophan-
del te Brussel heeft toegekend.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
Klager voert meerdere bezwaren aan tegen het artikel van 
Bulté. Vooreerst betoogt hij dat de journaliste geen contact 
met hem heeft gezocht, en dat zij hem dus geen kans heeft 
geboden om te reageren op de aantijgingen in het artikel.
In de tweede plaats betoogt klager dat het artikel een aantal 
pertinente onwaarheden bevat. Zo noemt klager de titel en 
ondertitel van het artikel – ‘Ons kent ons: de politicus, de 
magistraat en de oplichter. De vele schandalen van Guns en 
Vergaelen’ – lasterlijk en eerrovend, omdat hij een blanco 
strafregister heeft. Klager ontkent dat hij zijn positie van poli-
ticus misbruikt heeft om bepaalde gunsten te verkrijgen voor 
de bedrijven van accountant Vergaelen, zoals de journaliste 
heeft geschreven.
Het artikel schendt zijn privacy, omdat het onder meer 
melding maakt van de mensen met wie hij uit eten gaat, 
beleggingen uitvoert of zijn vakantie doorbrengt. Omdat de 
journaliste citeert uit het strafregister of uit gerechtelijke 
stukken, heeft de journaliste zich volgens klager ook schuldig 
gemaakt aan aansporing tot schending van het beroepsge-
heim.

Journaliste Annemie Bulté betoogt vooreerst dat haar artikel 
gebaseerd is op een onderzoek dat de Centrale Dienst voor 
de Bestrijding van Corruptie heeft gevoerd naar de relatie 
tussen accountant Luc Vergaelen en klager, die in zijn hoeda-



14

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

september 2010

Raad voor de JournalistiekRaad voor de Journalistiek
nigheid van politicus zou getracht hebben bepaalde gunsten 
te verkrijgen voor de bedrijven van Vergaelen. Daar het 
artikel uitvoerig citeert uit de verhoren van klager is hij aan 
bod gekomen en was het niet nodig hem nog om een reactie 
te vragen. Omdat het artikel gebaseerd was op elementen 
van het onderzoek tegen klager, is het juist zorgvuldig en 
accuraat. De titel van het artikel dekt volgens de journaliste 
volledig de inhoud. Zij heeft zich enkel beperkt tot elemen-
ten die licht moeten brengen over de zakelijke contacten van 
klager, en zij heeft dan ook niet de privacy van klager ge-
schonden. De journaliste voert ten slotte aan dat zij niet is 
gehouden door het beroepsgeheim, zodat ze het verwijt van 
klager hierover niet begrijpt.

BESLISSING
Na het horen van partijen en het doornemen van de door 
beide partijen  ingediende documenten komt de Raad voor 
de Journalistiek tot volgend besluit:

Vooreerst merkt de Raad voor de Journalistiek op dat hij niet 
bevoegd is om klachten betreffende de schending van het 
beroepsgeheim door niet-journalisten te onderzoeken. De 
Raad kan zich evenmin uitspreken over het feit of journalis-
ten hiertoe al dan niet zouden hebben aangezet.

1. Over het gebrek aan wederhoor
In het artikel worden beschuldigingen geuit aan het adres 
van klager. In een dergelijk geval is het aangewezen dat 
met de betrokkene contact wordt opgenomen voor de pu-
blicatie, en dat hem de kans wordt geboden om te reageren 
op de beschuldigingen (Zie ook: RvdJ 2005-06, Baha’is t/ 
Rabaey en De Morgen; RvdJ 2008-02, Slangen t/ Knack en 
Draulans; RvdJ 2008-12, Meeuws t/ Voetbalmagazine en ’T 
Kint; RvdJ 2009-01, De Cuyper-Huylebroeck t/ De Morgen en 
Cochez; RvdJ, 2010-06, Neel t/ Joods Actueel). De journaliste 
betoogt dat dergelijk wederhoor in dit geval niet nodig was, 
aangezien ze heeft geciteerd uit de verklaringen die klager 
had afgelegd voor de speurders van de Centrale Dienst voor 
de Bestrijding van de Corruptie en aldus het standpunt van 
klager afdoende heeft weergegeven. 
Verklaringen die afgelegd worden in het kader van een ge-
rechtelijk onderzoek spelen zich echter in een totaal verschil-
lende context af dan een gesprek met een journalist. Het 
verhoor van klager dateert trouwens uit 2007, dat is meer 
dan twee jaar voor de publicatie van het artikel in Humo. In 

die omstandigheden moet worden vastgesteld dat de journa-
liste ten onrechte heeft nagelaten om aan klager de kans te 
geven om te reageren op de beschuldigingen in het artikel.

2. Over de fouten in het artikel
In het artikel worden meerdere feiten aangehaald waarbij 
klager en allerlei derden betrokken waren. De Raad voor de 
Journalistiek beschikt niet over de mogelijkheden om het 
waarheidsgehalte van deze feiten te achterhalen. Hij kan 
enkel vaststellen dat de interpretatie die klager eraan geeft 
grondig verschilt van die van de journaliste. 
Vast staat wel dat klager als politicus tussenbeide is gekomen 
in diverse dossiers, onder meer bij benoemingen, en dat hij 
samen met accountant Vergaelen beleggingen heeft verricht. 
Klager betoogt dat deze activiteiten deel uitmaken van zijn 
dienstbetoon en dat ze geen strafbare feiten uitmaken. Het is 
eveneens een feit dat hij op 8 mei 2009 door de raadkamer 
buiten vervolging is gesteld nadat er tegen hem in 2006 een 
klacht was ingediend, onder meer wegens schriftvervalsing 
en belangenvermenging. Van deze buitenvervolgingstelling 
wordt echter in het artikel geen melding gemaakt. Er wordt 
enkel verwezen naar de beroepsprocedure voor de kamer 
van inbeschuldigingstelling, die op 17 december 2009 na de 
publicatie van het artikel uitspraak doet. Ondertussen is ge-
bleken dat klager ook in beroep buiten vervolging is gesteld. 
Het artikel zou alleszins evenwichtiger zijn geweest indien de 
journaliste de uitspraak van de raadkamer had vermeld. Door 
deze uitspraak niet te vermelden ontbreekt een essentieel 
element in de berichtgeving. Deze omissie, samen met de 
titel – ‘De vele schandalen van Guns & Vergaelen’ – komt 
neer op een selectieve en eenzijdige keuze uit het feitenma-
teriaal die tot gevolg heeft dat klager in een negatief daglicht 
komt te staan.

3. Over de schending van de privacy
In het artikel wordt melding gemaakt van allerlei contacten 
van klager, van etentjes en wijnavonden die hij heeft belegd, 
en van de plaats waar hij een vakantieverblijf heeft. Klager 
betoogt dat hij geen politicus meer is, en dat de vermelding 
van deze gegevens dan ook een schending van zijn privé-
leven uitmaakt. Deze gegevens dateren echter uit de tijd 
dat klager wel een politiek mandaat bekleedde, en ze zijn 
mogelijk relevant om zich een mening te vormen voor zijn 
optreden. Op zich maakt de vermelding van deze gegevens 
dan ook geen schending uit van zijn privacy.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van 
oordeel:
De klacht is gegrond in haar eerste twee onderdelen.
De klacht is ongegrond in haar derde onderdeel.

Brussel, 9 september 2010

De Raad voor de Journalistiek kwam tot een gelijklopende uit-
spraak over een klacht van de heer Leo Guns tegen journalist 
Douglas De Coninck naar aanleiding van het artikel ‘Miljonair 
en tevens insolvabel, dat kan alleen bij Vergaelen projects’, 
gepubliceerd in De Morgen van 12 september 2009. Zie voor 
deze uitspraak www.rvdj.be.

Rechter Francine De Tandt (Foto Didier Lebrun/Pho-
tonews)



p

15

Beslissing van de Raad voor de Journalistiek
over de klacht van de heer Christian Du Four, 
procureur des Konings te Dendermonde
tegen de heer Douglas De Conink, journalist
Met een brief van 2 december 2009, gericht aan de natio-
nale secretaris van de VVJ, dient de heer Christian Du Four, 
procureur des Konings te Dendermonde, klacht in tegen jour-
nalist Douglas De Coninck. De VVJ heeft de klachtbrief door-
gestuurd naar de Raad voor de Journalistiek. Aanleiding van 
de klacht is een artikel van De Coninck, dat gepubliceerd is in 
De Morgen van 1 december 2009. Douglas De Coninck heeft 
op de klacht geantwoord met een brief van 30 maart 2009, 
en hij heeft ook een aantal documenten bezorgd aan de Raad 
voor de Journalistiek. (…)

DE FEITEN
Op dinsdag 1 december 2009 publiceert De Morgen een 
artikel van De Coninck onder de titel Anja Hermans: ‘De 
politie gaf mij de computer mee van Kim De Gelder’. In het 
artikel wordt melding gemaakt van een mogelijke blunder bij 
justitie. In het kader van een onderzoek naar haar mogelijke 
betrokkenheid bij aanslagen van  het ALF, heeft de federale 
politie een computer aan Anja Hermans willen bezorgen die 
verkeerdelijk werd aangezien als de computer die bij haar 
eerder in beslag was genomen. In werkelijkheid zou het 
gaan om de computer van Kim De Gelder. In het artikel wordt 
Anja Hermans geciteerd, die bevestigt dat de politie haar een 
computer wou bezorgen die  niet de hare was, maar die een 
opschrift ‘Kim De Gelder’ droeg. Voorts wordt in het artikel 
ook een woordvoerder van het parket van Dendermonde aan 
het woord gelaten, met wie de journalist enkele keren tele-
fonisch contact heeft gehad. In het eerste gesprek werd de 
verwisseling ontkend, in een later gesprek werd toegegeven 
dat er een verwisseling van computers is gebeurd, maar dat 
het niet ging om de computer van Kim De Gelder.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
In zijn brief van 2 december 2009 betoogt de procureur des 
Konings te Dendermonde dat het artikel eenzijdig en tenden-
tieus is. Op 30 november heeft De Coninck telefonisch contact 
opgenomen met de magistraat die op het parket het dossier 
behandelt. Deze heeft doorverwezen naar de persmagistraat, 
die onmiddellijk contact opgenomen heeft met De Coninck en 
de feiten heeft ontkend en ze in hun context heeft geplaatst. 
Volgens klager heeft De Coninck echter de beweringen van 
Anja Hermans zonder enige vorm van kritiek als waarheid 
aangezien en heeft hij doelbewust desinformatie verspreid. 
De procureur des Konings neemt het De Coninck bovendien 
kwalijk dat hij een gesprek tussen de magistraat en de jour-
nalist dat bewust off the record werd gevoerd, in extenso in 
het artikel heeft weergegeven. Het betreft de passage in het 
artikel: “Off the record heette het gisteren ook dat ‘uw krant 
zich belachelijk gaat maken als ze hierover publiceert’”.

In zijn brief van 30 maart 2010 werpt Douglas De Coninck 
vooreerst de vraag op of een brief naar de VVJ kan be-
schouwd worden als klacht bij de Raad voor de Journalistiek. 
Wat de inhoud van het artikel betreft, betoogt De Coninck 

dat hij zich niet alleen gebaseerd heeft op de verklaring van 
Anja Hermans. De Coninck was immers ook in het bezit van 
een foto van een stuk uit het dossier tegen Hermans, dat 
onder meer vermeldde: ‘Door een administratieve fout werd 
deze PC verkeerdelijk toegewezen aan Anja HERMANS, deze 
PC kadert echter in een ander dossier.’ De Coninck heeft op 
30 november 2009 het parket in Dendermonde gebeld. Hij 
kwam eerst terecht bij een magistraat die hem zei dat hij 
niet langer de woordvoerder was, en die hem ook off the 
record zei dat de krant zich belachelijk zou maken als ze hier-
over zou publiceren. Kort daarop werd De Coninck opgebeld 
door de woordvoerder van het parket, die hem zei dat alles 
van a tot z verzonnen was. De Coninck heeft dan meege-
deeld dat hij in het bezit was van een kopie van een stuk 
uit het dossier, waaruit bleek dat er toch een vergissing was 
gebeurd. De woordvoerder heeft De Coninck kort nadien te-
ruggebeld, met de mededeling dat er inderdaad een com-
puter was verwisseld, maar niet die van Kim De Gelder, en 
dat de vergissing gebeurd was ‘in het labo’, zodat er op geen 
enkel ogenblik enig risico is geweest van contaminatie van 
het ene strafonderzoek met het andere.
De Coninck meent dat er een evolutie zat in de versie van 
het parket van Dendermonde, waar de feiten aanvankelijk 
werden ontkend en nadien geminimaliseerd. De Coninck legt 
ook een brief voor van het parket-generaal in Gent over de 
zaak, waarin geschreven wordt dat de fout gebeurd is ‘bij het 
terug bezorgen van een computer’ en dus niet in het labo. De 
Coninck leidt hieruit af dat het parket in Dendermonde hem 
niet de waarheid heeft verteld en dat geprobeerd werd de 
pers te manipuleren. In die omstandigheden acht hij zich ook 
niet gebonden door de afspraak om een uitspraak die off the 
record is gedaan, niet te gebruiken. Overigens wijst hij erop 
dat hij in zijn artikel de reactie van het parket heeft weerge-
geven en dat hij ook voorbehoud heeft gemaakt ten aanzien 
van de versie van Anja Hermans. De Coninck deelt nog mee 
dat ondertussen een strafonderzoek wegens misbruik van in-
zagerecht tegen Anja Hermans is geopend naar aanleiding 
van het fotograferen van een stuk uit  het strafdossier, en dat 
hij in dat kader is uitgenodigd om zich aan te bieden bij de 
federale politie.

BESLISSING
De procureur des Konings te Dendermonde heeft zijn klacht 
met een brief van 2 december 2009 gestuurd naar de nati-
onale secretaris van de VVJ. De nationale secretaris van de 
VVJ heeft de brief bezorgd aan de Raad voor de Journalistiek, 
nadat hij hierover eerst telefonisch overleg had gepleegd 
met de klagende partij, die ermee akkoord ging dat de klacht 
bestemd was voor de Raad voor de Journalistiek. De secreta-
ris-generaal van de Raad voor de Journalistiek heeft de ont-
vangst van de klachtbrief aan de klagende partij bevestigd 
met een brief van 8 december 2009, en hij heeft op dezelfde 
dag Douglas De Coninck ervan per brief op de hoogte ge-
bracht. De klacht is dan ook ontvankelijk.



D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

16

september 2010

Raad voor de JournalistiekRaad voor de Journalistiek
Uit het artikel, dat gepubliceerd werd in De Morgen van 1 de-
cember 2009, blijkt dat de journalist zowel Anja Hermans als 
het parket van Dendermonde aan het woord heeft gelaten. 
De journalist heeft wel vragen geformuleerd ten aanzien van 
de opeenvolgende versies die het parket heeft gegeven, 
maar hij heeft de versie van Anja Hermans niet tot de zijne 
gemaakt. In die zin kan niet besloten worden dat het artikel 
eenzijdig en tendentieus zou zijn, zoals door de klagende 
partij wordt aangevoerd.
Wat de passage betreft die off the record door de woord-
voerder van het parket is meegedeeld, stelt de Raad voor 
de Journalistiek vast dat het citaat in het artikel niet wordt 
toegeschreven aan een bepaalde persoon: “Off the record 
heette het gisteren ook dat ‘uw krant zich gaat belachelijk 
maken als ze hierover publiceert’”. Volgens de Gezamenlijke 
omzendbrief van de Minister van Justitie en het College van 
procureurs-generaal betreffende de informatieverstrekking 

aan de pers door de gerechtelijke overheden en de politie-
diensten gedurende de fase van het vooronderzoek van 30 
april 1999, wordt de informatieverstrekking off the record 
omschreven als volgt: ‘de informatie mag worden gebruikt 
maar de woordvoerder mag niet geciteerd worden’. De Raad 
voor de Journalistiek stelt vast dat de journalist de passage 
niet heeft toegeschreven aan een bepaalde persoon, maar 
enkel in gerechtelijke kringen heeft gesitueerd, zodat hij geen 
inbreuk heeft gemaakt op de afspraken die gelden over het 
gebruik van informatie die off the record wordt gegeven.

Om die redenen is de Raad voor de Journalistiek van 
oordeel:
De klacht is ongegrond.

Brussel, 9 september 2010

16

JOURNALISTENLOOP
5 of 12 km

donderdag 11 november 2010 – 14u30

Vossem - Tervuren

Op donderdag 11 november 2010 vindt in Tervuren de jaarlijkse loopmeeting voor de Belgische pers plaats. De

journalistenloop maakt opnieuw deel uit van de 11.11.11-Solidariteitsjogging in Vossem (Tervuren). Meelopen 

scherpt dus niet enkel de persoonlijke conditie aan, het dient tegelijk een goed maatschappelijk doel.

Kunnen deelnemen aan de persloop:p p Journalisten, persmedewerkers, commerciële mediamedewerkers, woordvo-
erders.

Parcours:  keuze tussen een afstand van 5 kilometer en een van 12 kilometer. Het licht glooiende parcours loopt
door het prachtige park van Tervuren en de omliggende bossen.

Vertrek:  14u30. Voor de pers is een aparte inschrijvingsstand voorzien vanaf 13u30.

Adres:  Dorpstraat 38 - 3080 Vossem
 Kleedkamers en douches beschikbaar

Inschrijvingsgeld:j g g  6 euro bij voorinschrijven via de website;
8 euro de dag zelf.

Er worden geen prijzen uitgedeeld aan de meet. 
Wel wordt per afstand en ook voor de persmensen een
afzonderlijk klassement opgemaakt. Persmensen worden 
dus opgenomen in het algemene klassement en in
een afzonderlijke uitslag. De resultaten worden
verwacht tegen 17u.
Na de aankomst: gezellig samenzijn en drink.

Meer info:
Luc Blyaert (luc@blyaert.be), Jan Margot (jan.margot@belgacom.be)

of Michel Lauwers (m.lauwers@lecho.be)
www.joggings.be

www.11.be/11/vossem

met steun van

Vereniging van Journalisten van 
de Periodieke Pers
VJPP/AJPP



17

Nadia Dala
Intercultureel communiceren
Lannoo campus
Moeten studenten journalistiek worden opgeleid tot louter 
verslaggever of moeten ze een ‘commitment’ aangaan met 
de samenleving? Die vraag stelt Herman Duponcheel, oplei-
dingshoofd journalistiek aan de KHMechelen in de inleiding 
van het nieuwe boek Intercultureel communiceren van Nadia 
Dala, journaliste en docente aan die school. En hij maakt 
duidelijk dat hij voor de tweede optie kiest, door studenten 
‘multicultureel competent’ op te leiden. Daar staat ook Dala 
voor: de politiek heeft begrepen dat de diversiteit in Europa 
nog zal toenemen, schrijft ze. De bedrijfswereld volgt schoor-

voetend, met het aanwer-
ven van allochtonen en 
met het afstemmen van 
het productengamma op 
de behoeften van de mul-
ticulturele samenleving. 
De media mogen niet ach-
terblijven, betoogt ze.
Wat volgt is een werkboek 
dat pleit voor het benader-
en van onderwerpen vanuit 
een andere invalshoek, 
voor het netwerken buiten 
het klassieke ‘witte’ 
wereldje, voor het besef 
dat ‘allochtonen’ geïn-
formeerd worden door 

andere informatiebronnen, zoals Al-Jazeera. En ze geeft 
voorbeelden van hoe Belgische journalisten zich vergissen 
als ze imam Nordine Taouil een moslimspreekbuis noemen, 
of Abou Jahjah een allochtoon.
Het is een werkboek, met opdrachten en oefeningen, met 
tips en getuigenissen. Met do’s en don’ts. Met waarschu-
wingen voor stereotyperingen en voor gevoeligheden en 
misverstanden. Met enerzijds een pleidooi voor neutraal 
taalgebruik en anderzijds sympathie voor geëngageerde 
burgerjournalistiek, zoals dat heet sinds het woord ‘amateur’ 
een negatieve connotatie heeft. Met facts en fi gures die het 
belang van de islam moeten illustreren en aardige weetjes 
over de manier van communiceren in andere culturen. Alles 
samengevat, op het einde van het boek, in tien ‘spelregels’.

 (ID)

Nanne Harkema
Buitenspel
Ellessy
In dit misdaadverhaal is hoofdpersonage Matty Cremer een 
pas afgestudeerde journaliste die aan haar eerste baan bij 
een voetbalmagazine begint. Een van de auteurs, Connie 
Harkema, is zelf journaliste, maar dat komt het realiteits-
gehalte van het boek niet echt ten goede. Matty krijgt drie 
weken de tijd om zich exclusief te wijden aan een special 
over een vermoorde voetballer bij Feyenoord. Na twee 
weken heeft ze amper vier korte interviews en één A4-tje 
met een paar nietszeggende citaten bijeengeschraapt. 
Ze wordt ontslagen en zie, plots blijkt ze stof genoeg te 
hebben om een heel boek over de zaak te schrijven. Op 

de koop toe ontmaskert ze ook nog eens de moordenaar.
Dit boek moet het eerste worden in een serie feel good-mis-
daadromans, geschreven door twee auteurs die hun achter-
namen tot één naam combineerden. Slecht geschreven is 
het verhaal niet, maar het mist wel elke vorm van spanning 
en kan daarom nauwelijks thriller worden genoemd. En wat 
precies met die feel good wordt bedoeld is evenmin hele-
maal duidelijk. Dat er een gegarandeerd happy end is mis-
schien? Of dat we geen gedetailleerde omschrijvingen van 
half ontbonden lijken hoefden te trotseren?                (MSL)

Jan-Erik Pettersson
Stieg Larsson. De biografi e. Het leven als een thril-
ler
Meulenhoff
Zelden een biografi e gelezen waarin het behandelde person-
age zo weinig aan bod komt. Wie graag te weten kwam hoe 
Stieg Larsson was als man, als journalist of als schrijver, is 

eraan voor de moeite. Dit 
boek behandelt wel ruim-
schoots het thema dat ook 
Larsson het meeste boeide: 
extreemrechts. Van die poli-
tieke stroming — zowel in 
Zweden als elders in Europa 
— krijg je een uitgebreide 
studie voorgeschoteld.
Ook de tijdschriften waar 
Larsson voor schreef, en 
die een duidelijk antiracis-
tische grondslag hadden, 
komen aan bod. Dat Larsson 
voor zijn artikelen met de 
dood werd bedreigd, geeft 
die verhalen een extra 
pigment.
Weliswaar wordt dat alles 

op een onvergefelijk droge manier verteld. En dat voor een 
boek dat Het leven als een thriller als ondertitel meekreeg. 
Gelukkig wordt in nog een ander hoofdstuk de evolutie van 
de Zweedse misdaadromans beschreven. Dat zorgt dan toch 
nog voor een beetje afwisseling.                                 (MSL)

Paul van der Bijl en Jan van Vegchel
Nieuwsberichten schrijven
Boom onderwijs
Dit handboek voor beginnende journalisten is aan zijn 
tweede druk toe. Het is dan ook een handig boek, dat zeer 
concreet en praktijkgericht uitlegt hoe je een nieuwsbericht 
schrijft. Stap voor stap worden de verschillende fases in de 
opbouw van een nieuwsbericht beschreven. Interessant om  
te weten is verder hoe je eenzelfde bericht kunt aanpassen 
aan het medium waarvoor je werkt. In nog een ander hoofd-
stukje gaat het over ethiek. En dan is er ook nog een deel 
gewijd aan het schrijven van persberichten, zodat behalve 
journalisten ook persvoorlichters er baat bij kunnen hebben. 
Achteraan staan ten slotte een aantal oefeningen waar je zelf 
mee aan de slag kunt.  

(MSL)

BOEKENBOEKEN



18

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

september 2010

Mens achter het nieuwsMens achter het nieuws

DE RUSSISCH-CHINESE FASCINATIE VAN STEFAN 
BLOMMAERT (VRT)

Jan Backx 

Hij spreekt Russisch en een behoorlijk mondje Chinees. De 
vrucht van pure interesse én stevig blokken, met een oma of 
verre tante in die contreien heeft het niets te maken. VRT-man 
Stefan Blommaert (52) geniet een betonnen reputatie als spe-
cialist inzake het uiteengespatte Sovjetrijk, de Balkanoorlog en 
het snel evoluerend ex-Mao-imperium. Puik palmares voor een 
trotskistisch jongmens, dat ooit heel idealistisch het vuur uit 
zijn sloffen liep voor het revolutionaire studentenblad Rood.

Zijn moeder heeft een nog altijd klinkende naam. Het is Regine 
Beer, die dit jaar 90 wordt en als overlevende van Auschwitz 
jarenlang in scholen getuigenis afl egde van wat het nazi-regi-
me heeft aangericht. Heeft die deportatiegruwel zijn kindertijd 
overschaduwd?
“Gelukkig niet”, vertelt Stefan. “Ik herinner me wel dat tijdens 
een wandelingetje met mijn moeder door het Antwerpse 
Stadspark ik ooit eens de uitdrukking ‘vuile jood’ in de mond 
nam. Mijn moeder greep dat aan om haar verhaal en dat van 
haar familie te vertellen, maar ei-
genlijk zonder het over haar door-
stane miserie te hebben. Pas toen 
ze in de jaren ’70 in de BRT-reeks 
Beschuldigde sta op de rol speelde 
van een fi ctief  oorlogsslachtoffer – 
op vraag van Jan Matterne was dat 
– kwam de emotionele doorbraak. 
Vanaf toen is ze heel gedreven 
voordrachten gaan houden. Ik was 
dertien toen ik Auschwitz koos als 
onderwerp voor een scriptie in het 
lager middelbaar. Voorts was ik een 
doorsnee Antwerps jongetje, dat 
opgroeide in de buurt van het oude 
Justitiepaleis. Mijn vader was archi-
tect en kunsthistoricus. Ik wou ar-
cheoloog worden en was heel actief 
in een Deurnese kring, die span-
nende opgravingen deed aan het 
Bosuilstadion. Mijn studentenkompas werd uiteindelijk afge-
steld op moderne geschiedenis, wat ik ging volgen aan de VUB. 
Fotografi e, nog zo’n passie, dreef me naar een paar jaartjes 
avondschool.  En via dat kiekjesmaken rolde ik de journalistiek 
in... eerst knopje drukken, dan tekstjes schrijven.”

“Bij Rood verwierf ik een chique perskaart van de weekblad-
pers. Ik was erbij toen Jimmy Carter op bezoek kwam bij de 
Navo. Heel beslissend: ik was jong toen de vrije radio’s de kop 
opstaken. Al snel zat ik met onder meer Jan Balliauw aan de 
knoppen van Radio Centraal. Heroïsche tijden. Meer dan eens 
kwam den OD, de agenten in burger van de Antwerpse stede-
lijke politie, onze apparatuur in beslag nemen. Toffe mannen 
trouwens, die we al snel bij de voornaam kenden. De BOB 
toerde toen nog met R4’tjes rond, te herkennen aan de kur-
kentrekker-antenne. Ik stak hen naar de kroon met een ge-
lijkaardig oud bakkerskarretje: mijn reportagewagen, ook met 
antenne. We leerden monteren, brachten veel live-verslagen.”
“Bij de toenmalige BRT verliep het toen nog heel oubollig en 
saai: praatje-plaatje-praatje. Onze vraag of we BRT-nieuws 
mochten overnemen stuitte op een njet. We maakten dan maar 
een bloemlezing van alle belangrijke internationale nieuws-
bronnen. Ondertussen moest ik brood op de plank hebben. Zo 

stond ik drie jaartjes voor een schoolbord. Nog op de unief had 
ik al eens deelgenomen aan het BRT-examen: gebuisd voor de 
stemproef... Maar de aanhouder wint en in 1984 begon ik bij de 
radio, samen met Jan Becaus, Johan Persyn, André Vermeulen, 
Bert Decraene en Terry Verbiest. Een jaar later verhuisde ik naar 
de tv-redactie. Hoofdredacteur Lucien Boussé peilde naar mijn 
interessesferen. Oost-Europa!, antwoordde ik. Maar het duurde 
vier jaar voor ik de eerste keer naar het buitenland mocht.”

“Toen ik aan de Reyerslaan begon, deed iedereen alles. Pas in 
de jaren ’90 kon ik het presentatiewerk afbouwen en me toe-
leggen op reportages. Niet dat ik me had verveeld. Ik beleefde 
het bezoek van Reagan aan Gorbatsjov, maakte een achtdelige 
reeks over glasnost en perestrojka. Ik had Gorbatsjov gevolgd 
tijdens zijn bezoek aan China in 1989. Kort nadat ik om budget-
taire redenen en zeer tegen mijn zin was teruggroepen, werd 
het Tiananmen-plein met ijzeren hand schoongeveegd...
Met mijn avondschool-Russisch trok ik in 1991 drie maanden 

naar het toenmalige Leningrad. Een 
avontuur waar ik loopbaanonderbre-
king voor had afgedwongen. Maar 
de zure tronies van mijn VRT-bazen 
straalden toen ik terugkeerde: de au-
gustusstaatsgreep tegen Gorbatsjov 
had zich voltrokken en plots hadden 
ze met mij toch wel een specialist 
in huis. In 1993-’94 zat ik als VRT-
correspondent in Moskou. Het was 
de beginperiode van Terzake en wat 
ik aanbracht werd gretig onthaald. 
Zo’n correspondentschap vind ik het 
summum van journalistiek. Je kunt 
met veel aplomb dingen voorstel-
len. Het was ongemeen boeiend. 
Voor mijn reeks over het leven in 
Siberië zat ik ooit vanuit een heli-
kopter te speuren naar een te inter-
viewen rendierhouder.”

“Stukken rauwer was mijn eerste oorlogservaring: Sarajevo 
1993. Ik zette mijn indrukken ook op papier. Dat resulteerde 
in drie boeken: over het einde van het Sovjet-tijdperk, de ge-
beurtenissen in Tsjetsjenië en de Balkan, en de ondergang van 
Milosevic. Toen ik later als VRT-man mee mocht met een missie 
van prins Filip naar China, ontdekte ik een nieuwe uitdaging. 
’t Was zo sterk dat ik – in combinatie met mijn VRT-job – vier 
jaar Chinees ging studeren aan wat in Antwerpen nog altijd de 
Tolkenschool wordt genoemd. Ik spits me nu graag toe op wat 
er evolueert en rommelt in China en India.”
“Ja, ik heb de journalistiek zien evolueren en ik heb mee getim-
merd aan de realisatie van een VRT-buitenlandredactie. Onze 
tv-journaals mogen er zijn, zeker als je eens over de grenzen 
kijkt. Natuurlijk is er naar mijn smaak vaak te veel aandacht 
voor crimi of andere sensatie, en zou het buitenland soms een 
prominentere plaats mogen hebben. Maar de laatste tijd is de 
slingerbeweging weer op weg naar een herwaardering van de 
buitenlandse berichtgeving.”
Heeft iemand die het cyrillisch alfabet en Chinese karakters be-
heerst nog een opmerkelijke hobby, wil ik tot slot weten. “Ik 
vrees dat ik je moet teleurstellen”, is het antwoord. “Het blijft 
voor mij bij lekker koken.”

Stefan Blommaert (links in beeld, hier op repor-
tage in Pakistan): ‘Een buitenlands correspon-
dentschap is het summum van journalistiek.’



19

Onder embargoOnder embargo

Het programma van de VVOJ-
Conferentie op 19 en 20 november 
in Gent is rond - zie de folder bij dit 
nummer van De Journalist. De Vlaams-
Nederlandse vereniging voor onder-
zoeksjournalistiek heeft eens te meer 
een boeiende reeks van lezingen, trai-
ningen en workshops rond research-
journalistiek samengeharkt. Meer info 
en een inschrijvingsformulier staan op 
www.vvoj.nl.

VVJ-leden kunnen de conferentie bij-
wonen voor de gunstprijs van € 225 
in plaats van het normale tarief van 
€ 390.

Het is in Gent ook uitkijken naar 
de winnaars van de VVOJ-prijs De 
Loep. Die bekroont de beste onder-
zoeksjournalistiek in Vlaanderen 
en Nederland. In de categorie tek-
stuele producties zijn Saskia Van 
Nieuwenhove en Raf Liekens genomi-
neerd, met een reportagereeks over 
de falende Belgische jeugdzorg die in 
P-Magazine is gepubliceerd.

In de categorie audiovisuele pro-
ducties maken Wim Van den Eynde 
en Peter Brems kans op de prijs, 
voor hun VRT-Panorama-reportage 
over Afghaans bloedantiek dat naar 
Brussel gesmokkeld wordt. En voor de 
VVOJ-aanmoedigingsprijs zijn Mathias 
Bienstman en Berber Verpoest geno-
mineerd, met een onthullend artikel 
dat in MO* Magazine verscheen over 
vreemde benoemingspraktijken van 
Financiënminister Reynders.

Enkele opmerkelijke veranderingen bij 
de businessbladen van Roularta. Naast 
inhoudelijke verschuivingen treedt 
Trends-hoofdredactrice An Goovaerts 
af. Ze blijft wel als schrijvend journa-
liste voor het weekblad werken.

Nog voor het jaareinde wordt een 
nieuwe hoofdredacteur voor Trends 
aangeduid, zo beloofde de Roularta-
directie. Dat wordt dan al de vijfde in 
zowat vijf jaar tijd.

Het maandblad Bizz, ruim tien jaar 
geleden opgezet voor de jonge on-
dernemende generatie, houdt op te 
bestaan. De Bizz-redactie blijft wel 
voort werken, maar haar productie 
wordt voortaan opgenomen als ru-
brieken in het weekblad Trends.

Het fi nanciële blad Cash, oorspron-
kelijk apart en nadien een onderdeel 
van Trends, verdwijnt weer uit Trends 
en wordt opgenomen in Moneytalk, 

dat als een los supplement bij Trends 
zit. Volgt u nog?

De hoofdredacteur van Moneytalk, 
Steven Vandenbroeke, heeft intus-
sen zijn ontslag gegeven en zal zich 
in de toekomst bekommeren om de 
investeringsrelaties van superkruide-
nier Delhaize.

Heeft ook ontslag genomen: Jan 
Lodewyckx, voormalig eindredac-
teur van Trends en sinds enkele jaren 
hoofdredacteur van Gentlemen, een 
Roularta-blad voor de stijlvolle mede-
mens. Lodewyckx is nu eindredacteur 
bij Sabato, een bijlage van De Tijd, 
voor de al even stijlvolle medemens.

De UPP, beroepsunie van uitgevers 
van de periodieke (zeg maar gespeci-
aliseerde) pers, zet haar vormingspro-
ject Academie voor de Periodieke 
Pers verder. In het docentenaanbod 
zitten gereputeerde collega’s als Ludo 
Permentier en Jos Huypens, die straks 
ook nog het online-project Mediacoach 
lanceert. Alle info op www.persacade-
mie.be.

Na Lode Verschingel, LBC-
vakbondssecretaris, verliest het per-

soneel van de Vlaamse mediahuizen 
opnieuw een syndicale toeverlaat: 
Eric Vandersmissen, vakbondssecre-
taris van BBTK. Hij werd na een uit de 
hand gelopen intern dispuut samen 
met vier andere BBTK-secretarissen 
aan de deur gezet.

Zowel Lode als Eric hield zich de 
voorbije jaren actief bezig met de 
mediasector. Het resultaat was een 
b(l)oeiend Mediaplatform van jour-
nalistenbond VVJ en vakbonden, dat 
vele sociale onderhandelingen voerde 
en tot een goed einde bracht in me-
diabedrijven als Corelio, De Persgroep 
en Sanoma.

Op deze plaats dikke hulde aan Eric 
en Lode voor hun jarenlange werk 

en inzet, die ook alle journalisten ten 
goede kwam. En dat hun opvolgers 
zich maar snel mogen inwerken in de 
specialiteiten van de mediasector, het 
zal nodig zijn.

Nu het Brusselse parket heeft laten 
verstaan dat het een onderzoek opent 
naar perslekken omtrent de Operatie 
Kelk, is het niet ongepast alle journa-
listen te herinneren aan hun recht op 
geheimhouding van hun bronnen. De 
wet is formeel: de minste zoekactie 
van het Brusselse gerecht bij een jour-
nalist in deze zaak is verboden.

Het Antwerps Pershuis aan de Grote 
Markt in de Scheldestad sluit de 
deuren. De Vlaamse Gemeenschap ziet 
verdere fi nanciële steun niet zitten, 
en de stad Antwerpen, die eigenaar is 
van het pand, heeft duidelijk andere 
plannen ermee. Het Internationaal 
Perscentrum Vlaanderen (IPV), zoals 
het pershuis nu heet, beraadt zich 
momenteel over zijn toekomst.

Ook de afdeling Antwerpen-Limburg 
van de VVJ, die een van de partners 
is in het IPV, bezint zich over de toe-
komst. Op zaterdag 25 september om 
11 uur worden alle leden voor een 
buitengewone algemene vergadering 
verwacht in het nog net niet gesloten 
pershuis aan de Grote Markt 40.

Op de agenda staat onder meer de 
verkiezing van een nieuw bestuur, 
nu Guy Fransen (hoofdredacteur Het 
Nieuwsblad) ontslag nam als afde-
lingsvoorzitter. Voorlopig  neemt een 
trio de fakkel over: Hans Hellemans 
(ATV, dienstdoend voorzitter), Saskia 
Castelyns (VTM, secretaris) en Gust 
Verwerft (www.assisen.be, coördina-
tie).

Nog op de agenda: de mogelijke op-
richting van een Antwerpse Persclub, 
naar het model van het twintigtal 
lokale persclubs dat Vlaanderen in-
tussen telt. “De aanmaak van een 
Limburgse Persclub zou even praktisch 
zijn”, vermeldt de uitnodiging nog.

Laatste oproep: VVJ-leden die inte-
resse hebben in een mandaat in de 
Raad voor de Journalistiek, kunnen 
zich melden op het VVJ-secretariaat. 
De samenstelling van de Raad wordt 
in december voor een nieuwe periode 
van vier jaar hernieuwd. Het VVJ-
bestuur beslist in november welke vijf 
journalisten als effectief lid en welk 
vijf als plaatsvervanger in de Raad 
zullen zetelen in 2011-2014.



Dexia Bank NV, Pachecolaan 44, 1000 Brussel – IBAN BE23 0529 0064 6991 –  
BIC GKCC BE BB – RPR Brussel BTW BE 0403.201.185 – CBFA nr. 19649 A – FOD Economie 4944.

samen naar de essentie

Later kan vele dingen betekenen. Voor de ene is dat een welverdiend 
pensioen, voor de andere een nieuwe start. Gelukkig bestaat er een bank 
die samen met u recht naar de essentie gaat: wat is later voor ú?
Hoe oud u ook bent, we bekijken graag met u hoe we uw toekomst kunnen voorbereiden. Maak 

een afspraak met uw Dexia-bankier of ontdek er meer over op www.dexia.be 

Wat is later?  
Iets wat op u afkomt?  
Of iets waar u naartoe gaat? 
Is dat “we zullen wel zien”?  
Of vooruitzien?


