
BELGIE-BELGIQUE
PB

8900 IEPER I
3/8/36

afgiftekantoor Ieper

Vliegt De Tijd?
Journalisten vechten voor behoorlijke werkvoorwaarden

Griet Schrauwen: oma in de journalistiek

En verder:
de Raad voor de Journalistiek, ons bronnengeheim,

Belgacom, De Lijn, NewsXchange 2004, Marokko, en nog veel meer.

De Journalist

21
 d

ec
em

be
r 

20
04

 -
 n

um
m

er
 7

6-
 v

.u
. p

ol
 d

el
to

ur
, I

PC
, r

és
id

en
ce

 p
al

ac
e 

bl
ok

 C
 -

 w
et

st
ra

at
 1

55
  

10
40

 B
ru

ss
el

m a g a z i n e  v a n  d e  V V J



2

De
decem

ber

2004
IN

H
O

U
D VAN DE REDACTIE

De nieuwjaarswensen van Marc Van de Looverbosch 3

ACTUEEL
De Tijd bespaart en staat te koop 4
Journalisten in het getouw tegen uitholling werkvoorwaarden 5
Ombudsdienst vormt spil Raad voor de Journalistiek 6
Senaat rondt bronnengeheim in januari af 7
Al 120 gedode journalisten in 2004 15
Journalistieke vrijheden in Turkije nog altijd bedreigd 15
Het Laatste Nieuws en de foto’s van Raymond Goethals 15

SCHEEF BEKEKEN 7

MENS ACHTER HET NIEUWS
Griet Schrauwen (Weekend Knack) voelt zich weer kiplekker 8

WORD (OPNIEUW) LID VAN DE VVJ ! 9

SERVICE
Voordeeltarief Belgacom veronderstelt attente uitgever 10
Ook in 2005 gratis Omnipas De Lijn 10

DE DEADLINE VOORBIJ
Mark Vlaeminck over (d)evaluaties 13

RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK
Lucas Catherine c/ Mia Doornaert 14-15

REPORTAGE
Wouter Dambre over NewsXchange 2004 16
Nancy Nackaerts was in Marokko 17

ONDER EMBARGO 18



3

Van de redactie
NIEUWJAARSWENSEN

Marc Van de Looverbosch

Bij het begin van een nieuw jaar past een nieuwjaarsbrief vol vrome wensen en
goede voornemens. We hebben er ook een paar. Om te beginnen, beste collega's,
een betere combinatie van werk en gezin. De onmogelijke uren waarop een groot
deel van ons moet draaien, wegen zwaar op het thuisfront. Een onderzoek naar
stress en relatieproblemen bij mensen die in de journalistiek actief zijn, zou voor-
spelbaar slechte resultaten opleveren. En de vaak ondermaatse beloning die daar
tegenover staat is onvoldoende om al dat leed te compenseren. We hopen dat er op
de verschillende redacties aandacht komt voor die ‘zachte’ kanten van het beroep:
wij zijn ook maar mensen. Al beseffen ze dat niet altijd op het niveau van de direc-
ties.

Als ik dan toevallig hoor hoe toplui van ondermeer regionale zenders tegenover
bedrijfsleiders en politici bluffen met hun ‘nieuwe aanpak’ – zo weinig mogelijk
kosten met een zo hoog mogelijk rendement – dan breekt mijn klomp. Alsof de
Vlaamse pers fier mag zijn dat er binnenkort overal gewerkt wordt met ‘journalisten’
die tegelijk de handcamera en de microfoon vasthouden. En dan maar klagen over
een gebrek aan kwaliteit. Zo stevenen we recht af op een aanbod dat nieuws brengt
als het verkoopbaar is en bestaat uit het kritiekloos verspreiden van verklaringen
zonder enig tegengewicht. Als het maar goed klinkt of als er maar mooie beelden
zijn. En zelfs dat laatste komt in de verdrukking. We staan niet ver meer af van
‘exclusieve’ foto's die via de gsm van een goedmenende amateur op de frontpagina
van een krant verschijnen. Beroepsfotografen zijn toch zo duur en doen toch zo
moeilijk over de vergoedingen die ze vragen. De digitalisering dreigt uit te draaien
op een debilisering van de professionele pers.

Gelukkig is er na een goed onderhoud half november met de nieuwe Vlaamse mi-
nister van de media, Geert Bourgeois, toch enige hoop. Hij is alvast bereid om te
onderzoeken hoe de steun aan de pers kan worden gekoppeld aan kwaliteitsvoor-
waarden, zoals behoorlijke contracten, redactiestatuut en opleiding.

2005 begint helaas niet zo goed voor de collega’s van De Tijd, die in de etalage staat.
Het zou ontzettend jammer zijn dat zo’n kwaliteitsvolle krant uit de markt wordt
geprezen. En overgenomen wordt door een of andere (buitenlandse?) groep die er
dan weer een andere stempel op wil drukken. De concentratiebewegingen in de
pers, het is een zaak die we – hopelijk samen met de politici – op de voet willen vol-
gen. Waar blijft het zo hoog geprezen principe van Vlaamse verankering?

Volgend jaar willen we met de VVJ de koepel van onze organisatie verbreden. Alle
collega’s met een T-kaart (die officieel technische bijstand verlenen aan beroepsjour-
nalisten) kunnen dan ook lid worden van de VVJ. Op het terrein werkt iedereen met
iedereen samen, waarom zouden we dat dan ook
niet doen op het vlak van de organisatie? Oude
muren mogen best gesloopt worden als ze begin-
nen af te brokkelen.

2005 gaan we in elk geval ook in met onze
nieuwe VVJ-website. We raden u warm aan er
zoveel mogelijk gebruik van te maken. Het staat
nu nog in zijn kinderschoenen, en alle suggesties
blijven dan ook welkom. Ons kerstekind moet
immers uitgroeien tot een flinke knaap.

e Journalist
MAGAZINE VAN DE 
VLAAMSE VERENIGING VAN 
BEROEPSJOURNALISTEN (VVJ)

COÖRDINATIE
Pol DELTOUR
pol.deltour@journalist.be
Luc STANDAERT

VASTE MEDEWERKERS 
Jan BACKX
Kim DUCHATEAU
Marleen SLUYDTS
Johan VAN CUTSEM
Luc VANHEERENTALS
Mark VLAEMINCK
Photo News

REDACTIESECRETARIAAT EN
ABONNEMENTEN
Résidence Palace
Blok C - Lokaal 2232
Wetstraat 155 - 1040 Brussel
Tel. 02/235.22.70
Fax 02/235.22.72
info@journalist.be
www.journalist.be 

ABONNEMENTEN
Lisbeth MOONS
Zie adres hierboven
lisbeth.moons@journalist.be

PUBLICITEITSREGIE
Media-Service
info@media-service.be

LAYOUT EN DRUK
Drukkerij Deman NV
Nijverheidslaan 5
8970 Poperinge
Tel. 057/33 67 21
Fax 057/33 40 18

Lid van de Unie van Uitgevers 

van de Periodieke Pers Fo
to

: J
oh

an
 V

an
 C

ut
se

m



D
e 

Jo
ur

na
lis

t
decem

ber

2004

DE TIJD BESPAART EN STAAT TE KOOP
Pol Deltour

Hoe een balletje rollen kan. Dan staat er eens een beleids-
man op die werk wil maken van de administratieve vereen-
voudiging in het land, tekent hij meteen voor het doodvon-
nis van De Tijd als onafhankelijke zakenkrant. In het begin
van het jaar zagen de bedrijfsresultaten van het uitgevers-
bedrijf er nochtans nog goed uit. Algemeen directeur Hans
Maertens gokte, na jaren van verlies, op een break-even.
Maar de afschaffing, voor bedrijven, van enkele publicatie-
verplichtingen in de pers, gooide lelijk roet in het eten. De
Tijd derft hierdoor ruim 3 miljoen euro aan inkomsten, dat is
10 procent van haar omzet. Voor de krantensector in het
algemeen beloopt het verlies op jaarbasis 10 miljoen euro.
Besparen, is dus de eerste boodschap. Vrijdag keurde de
raad van bestuur van Uitgeversbedrijf Tijd een saneringsplan
goed van 2 miljoen euro. Twee derde daarvan moet komen

van operationele besparingen, een
derde van inleveringen door het
personeel. Er worden geen ge-
dwongen ontslagen gepland,

maar een tiental
tijdelijke con-
tracten zullen niet
verlengd worden

en er worden ook
mensen overgeplaatst bin-

nen het bedrijf. Bij De Tijd
werken ongeveer

driehonderd men-
sen.

O n d e r t u s s e n
gaat De Tijd
ook op zoek

naar een overnemer - officieel heet dat “een strategische
partner die het bedrijf kan ondersteunen en ontplooien”. De
raad van bestuur, met achter zich nog altijd het VEV en zijn
sociaal secretariaat SDWorx als de grootste aandeelhouder,
gelastte KBC
Securities met een
opdracht in die zin.
De drie grote
Vlaamse kranten-
groepen staan
alleszins al stevig
in het gelid. Wie
zeker een bod doet
is De Persgroep,
mogelijk in een
combinatie met
Rossel en Roularta.
Ook VUM Media is
sterk geïnte-
resseerd. 
En Concentra heeft
als belangrijk voor-
deel dat het de
krant De Tijd nu reeds
drukt.
Uitgeversbedrijf De Tijd, dat naast de krant ook De Belegger,
Tijdnet en Tijd Beursmedia omvat, wordt voorzichtig op 40
miljoen euro geschat. De krant maakte in de loop van dit jaar
een opvallende evolutie door van financieel-economische
zakenkrant naar algemene kwaliteitskrant. Zowel inhoud en
vorm werden duchtig opgefrist. Op de redacties van De
Standaard (VUM) en De Morgen (De Persgroep) worden de
verwikkelingen rond De Tijd dan ook met heel bijzondere
aandacht gadeslagen.

Het gaat De Tijd niet voor de wind, dat was al langer duidelijk. Het goede
nieuws is dat er niet onmiddellijk naakte ontslagen vallen. Het slechte dat
de concentratiebeweging in de Vlaamse media zich straks nog meer doorzet.

AANDEELHOUDERS VAN
UITGEVERSBEDRIJF TIJD

%
VEV 35,33
SD Worx (sociaal secretariaat VEV) 10,49
Gevaert 10,00
Mercator & Noordstar 8,00
KBC pensioenfonds 7,02
Brussels Securities (GBL) 6,50
Personeel 5,18
Regio (Copeba-Ibel) 4,39
RMBB (Boerenbond) 3,60
Eigen aandelen 3,60
Ibervest 2,00
Bredcover 1,60
Janssen Pharmaceutica 1,44
Familie Huyghe 0,48
Regionale Uitgeversgroep/Concentra 0,36

OOK ANDERE VLAAMSE KRANTEN ZITTEN IN EEN DIPOOK ANDERE VLAAMSE KRANTEN ZITTEN IN EEN DIP
De Tijd beleeft harde tijden, maar ook het gros van de andere Vlaamse kranten zit in een mindere periode. Dat blijkt uit de
CIM-cijfers voor het derde kwartaal van 2004. Alleen de VUM-kranten gingen vooruit.
De verkoop van alle Vlaamse dagbladen daalde voor het eerst sinds lang, met 1,3 procent. De betaalde verspreiding komt
daarmee op 962.000 exemplaren per dag. In heel België werden in het derde kwartaal 1,44 miljoen kranten verkocht, een
daling met 0,37 procent.
Zes van de acht Vlaamse titels verkochten minder kranten. De Tijd moest 2,46 procent inleveren, De Morgen ging 
liefst 3,96 procent achteruit. In het segment van de kwaliteitskranten houdt alleen De Standaard stand, met een 
stijging van 1,75 procent.
Voor het eerst sinds lang verloor ook Het Laatste Nieuws van haar pluimen: min 2,73 procent. Het Nieuwsblad daarentegen
ging met 1,91 procent vooruit, maar Het Volk verloor dan weer 4,97 procent. Gazet van Antwerpen verkocht in het derde
kwartaal 1,55 procent minder kranten, Het Belang van Limburg 0,90 procent minder.
Enkel de VUM-kranten en De Tijd publiceerden echo’s van deze laatste CIM-cijfers. De andere Vlaamse kranten zwegen dit keer
in alle talen. De hoofdredacties kunnen zich daarbij althans voor een deel verschuilen achter het argument dat de inkrimping
een gevolg is van de lagere verkoop tijdens de zomermaanden, die in het derde kwartaal begrepen zijn.  (PD)

Bron: De Tijd

4



VUM
Bij de VUM (De Standaard/Het Nieuwsblad/Het Volk) wordt de
bestaande CAO in 2005 met een jaartje verlengd. In de loop van
het jaar gaan de personeelsdélégees de tekst toetsen aan de
praktijk en de problemen in kaart brengen. Dat moet eind 2005
leiden tot verkennende gesprekken met de directie.
Ondertussen hebben een dertigtal freelance fotografen verbon-
den aan Het Nieuwsblad/Het Volk op 29 november een
opmerkelijke actie gevoerd tegen een nieuwe vergoe-
dingsregeling die de VUM-directie hen wil opleggen. De
fotografen vergastten iedereen die het VUM-gebouw in Groot-
Bijgaarden binnen ging op een glaasje vers geperst sinaasappel-
sap. De VUM-directie, die tot dusver 30 euro betaalde voor elke
gepubliceerde foto, wil voortaan slechts nog 15 euro betalen
voor de tweede foto en 10 euro voor de derde foto verbonden
aan een opdracht. Voor de beeldjournalisten is dat onaanvaard-
baar nu het basistarief van 30 euro in de verste verte niet vol-
staat om de kosten van een opdracht te dekken.
De VUM verklaarde zich uiteindelijk akkoord met een verhoging
van het basistarief tot 30,75 euro, maar weigert af te stappen
van de ‘degressiviteit’ in de tariefstructuur.
De directie benadert de fotografen nu individueel, met de
bedoeling de nieuwe regeling vanaf Nieuwjaar te doen ingaan.

De Persgroep
Bij De Persgroep, meer bepaald Het Laatste Nieuws, onderteke-
nen personeelsvertegenwoordigers en directie een nieuwe CAO
waarin (eindelijk) extra vergoedingen worden toegekend voor
weekendwerk. Vanaf de elfde weekendprestatie in 2005 wordt
er 40 euro toegekend, vanaf de 21ste weekendwerkdag krijgt de
journalist 60 euro. Die bedragen lopen geleidelijk op in de vier
jaren waarover de CAO loopt. Zo leveren weekendprestaties in
2008 vanaf de elfde week 70 euro op en vanaf de 21ste week
105 euro. Als De Persgroep alsnog met een zondagskrant begint
voor Het Laatste Nieuws, wordt het tarief van 2008 onmiddellijk
ingevoerd. De regeling is van toepassing op journalisten en lay-
outers.
Keerzijde van de medaille is dat de bestaande loonbarema’s wor-
den ingeknipt. Meer bepaald in de categorieën B en C worden de
anciënniteitsladders afgetopt op respectievelijk 25 en 20 jaar,
waar ze tot dusver 30 en 25 jaar beliepen. In categorie A blijft de
barema-anciënniteit beperkt tot 6 jaar.
Het personeel van Het Laatste Nieuws mag zich overigens

5

Actueel

JOURNALISTEN IN HET GETOUW TEGEN
UITHOLLING WERKVOORWAARDEN

Pol Deltour

In diverse nieuwsbedrijven zetten journalisten zich de voorbije weken schrap
tegen de aantasting van hun loon- en werkvoorwaarden. Dat gebeurde met
wisselend succes. De VVJ leverde waar gewenst en mogelijk logistieke steun.

opnieuw aan een winstaandeel verwachten in juli 2005 - een
unicum in de Vlaamse pers. Het succesjaar 2003 leverde in dit
verband al een mooi surplus op van zowat 700 euro netto.

Concentra
Ook bij Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg zijn de
voorbije maanden CAO-gesprekken gevoerd - de resultaten laten
nog even op zich wachten.
Ook bij Concentra heerst intussen veel onvrede onder de free-
lancers wegens de barre vergoedingsvoorwaarden. Zo kregen
fotografen onlangs nog het bericht in de bus dat ze verondersteld
worden alle auteursrechten op hun beelden “onbeperkt en zon-
der enige vergoeding” over te dragen aan Concentra Media.

Sanoma
Bij Sanoma (Humo, Flair, Libelle e.a.) worden vijftien personen
met brugpensioen gestuurd in het kader van het Strategisch Plan.
Komen in aanmerking: medewerkers die 58 jaar geworden zijn
voor 31 december 2004 en minstens 25 jaar in effectieve loon-
dienst hebben gewerkt binnen het bedrijf. De directie overlegt
eerstdaags met de personeelsdelegatie over de algemene voor-
waarden van het conventioneel brugpensioen.

AVS
De Oost-Vlaamse regionale tv-zender AVS heeft met de VVJ
gesprekken gevoerd over een nieuwe standaardovereenkomst
voor de freelance cameramannen. Die gesprekken drongen zich
op nadat bij de cameramannen verzet was gerezen tegen een
ontwerp van aannemingsovereenkomst dat sterk in het nadeel
van de freelancers was. Ondermeer op het stuk van de kosten-
regeling en de beroepsaansprakelijkheid beloofde AVS alvast
meer evenwicht in de regeling te brengen.

WTV
De klacht van ex-journalist Johan Persyn tegen de West-Vlaamse
regionale tv-omroep WTV wegens schending van het redactie-
statuut is bij het Hof van Cassatie aanbeland. WTV ontsloeg
Persyn zonder het advies van de redactieraad daarover in te
wachten, zoals het redactiestatuut nochtans formeel oplegt. Het
arbeidshof van Gent bedekte de fout met de mantel der liefde,
en legde aldus een bom onder de weinige redactiestatuten die
sowieso in de Vlaamse mediahuizen bestaan. De VVJ ondersteunt
het cassatieverzoek.

LUC STANDAERT NIEUWE VOORZITTER JAM
Luc Standaert, politiek journalist bij Het Belang van Limburg en oud-voorzitter van de VVJ, is de nieuwe voorzitter van de
Journalisten Auteurs Maatschappij (JAM). Hij volgt Guido Roelants op, die een paar maanden geleden ontslag nam. Hilde
Masui, van De Bond, is eveneens verkozen tot nieuw bestuurslid. De JAM besliste op zijn jongste algemene vergadering
overigens om te verhuizen naar een pand in de Vandendriesschelaan in Woluwe, een boogscheut verwijderd van de
Résidence Palace waar de vereniging nu nog gehuisvest is.
Ook bij SOFAM, de auteursmaatschappij voor fotografen en andere ‘visuele kunstenaars’, is er een wisseling van de
wacht. Daar is de voormalige zaakvoerder Eddy Cochez vervangen door Sandrine Sepul.  (PD)



6

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
decem

ber

2004

OMBUDSDIENST VORMT SPIL RAAD VOOR DE
JOURNALISTIEK

Pol Deltour

Actueel

De ombudswerking vormt het zwaartepunt van de activiteiten
van de Raad voor de Journalistiek. Liefst 16 van 27 dossiers in
2004 werden beëindigd na een minnelijke regeling door toe-
doen van ombudsman Flip Voets.
Dat is gebleken op de jaarvergadering van de VZW Raad voor
de Journalistiek. Het aantal klachten bleef in 2004 overigens
binnen de perken. Tussen 1 januari en 30 november werden
25 nieuwe dossiers geopend. De Raad voor de Journalistiek
behandelde ondertussen ook nog 14 klachten die al in 2003
waren ingediend.
De helft van de klachten wordt ingediend door een particulier,
de andere helft door of namens een organisatie. In tegen-
stelling tot wat vaak gezegd wordt, zijn er maar weinig jour-
nalisten of media zelf die klacht indienen (2 in 2004).
De meeste klachten zijn gericht tegen een dagblad: 16 in het
totaal. Acht klachten waren tegen een televisieprogramma
gericht en vijf tegen een magazine. Ook één radioprogramma
en één fotoagenschap kregen kritiek te verwerken.
De goede helft van de klachten in 2004 had betrekking op
onzorgvuldige berichtgeving: fouten, slechte bronnencontrole,
geen wederwoord. Daarnaast kloegen tien personen over een
inbreuk op hun privacy. Eén klacht betrof de schending van een
embargo, een andere het ‘niet-respecteren van afspraken’ en
nog een andere vermeende belangenvermenging.
Van de 27 dossiers die in 2004 afgesloten zijn, werden er vijf
kennelijk onontvankelijk of ongegrond verklaard. In 16
gevallen bereikte ombudsman Flip Voets een minnelijke

regeling en in de zes
resterende dossiers
diende de eigenlijke
Raad voor de
Journalistiek tot
een beslissing
te komen.

Vragen
De ombudsman
beantwoordde daar-
naast ruim hon-
derd vragen om
i n f o r m a t i e
rond journa-
listieke beroeps-
ethiek. Verder was de
Raad betrokken bij de publicatie van twee
informatieve folders, de eerste over de rol van
de pers bij (het voorkomen van) zelfdoding, de
tweede rond berichtgeving over geesteszieken.
De Raad keurde in 2004 ook nog een richtlijn
goed inzake ‘handel met voorkennis, marktmani-
pulatie, beleggingsaanbevelingen en belangencon-
flicten’. Daarmee speelt hij in op Europese Richtlijnen
met betrekking tot financiële informatie en de verant-
woordelijkheid van de pers daarin. Met de zelfregulerende maat-
regel, die nu eerst nog met de Bankcommissie besproken moet
worden, hoopt de Raad voor de Journalistiek overheidsbemoeie-
nis met de financiële berichtgeving in de nieuwsmedia tegen te
gaan.

In het kader van de jaarvergadering van 7 december werden ook
nog enkele mandaten opnieuw ingevuld. Zo vervoegen, op
voordracht van de VVJ, Leen Uyterhoeven en Astrid Rubbens de
groep van ‘externe leden’ van de Raad. Leen Uyterhoeven is
behalve woordvoerster van de NMBS actief in de vereniging van
overheidsvoorlichters Kortom, waar ze zich met de deontologie
van de overheidsinformatie inlaat. Astrid Rubbens is profes-
sioneel actief in de sector van het slachtofferonthaal.
Koen Clement (Magnet Magazines/De Persgroep) is dan weer
opgenomen in het bestuur van de VZW die de Raad voor de
Journalistiek ondersteunt.

VB-PUBLI IN VUM-KRANTEN WEKT WEINIG ANIMO

Afgezien van de kritiek van de VZW Redactie bij de VUM-kran-
ten zelf, krijgt de publicatie van de Vlaams Belang-adverten-
ties in De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk maar weinig
tegenwind. De meest virulente reactie kwam van de journa-
listen van Vers l’Avenir, dat met de VUM in de holding
Mediabel zit. De VA-redacties vragen hun collega’s in Groot-
Bijgaarden met aandrang om neen te zeggen tegen
“reclamegeld dat stinkt”. De Morgen wist dan weer dat zeven
Gentse theateragentschappen hun abonnementen op De
Standaard opzegden en verdere acties op het getouw willen
zetten.
De bestuursraad van de VVJ van zijn kant oordeelde het niet
opportuun zich in de polemiek te mengen.  (PD)



7

Actueel

De Senaat zal allicht pas na het Kerstreces werk maken van
de wet op het journalistieke bronnengeheim. De ‘evoca-
tietermijn’, binnen dewelke de senatoren de tekst terug aan
de Kamer van Volksvertegenwoordigers moeten bezorgen, is
in extremis verlengd tot 19 januari 2005.
De Senaatscommissie voor Justitie moet zich nog altijd uit-
spreken over diverse amendementen op het wetsontwerp
van de Kamer. Deze komen in grote lijnen tegemoet aan de
journalistieke verzuchtingen die een AVBB-delegatie tijdens
een hoorzitting had geformuleerd. Zo wordt de reikwijdte
van het bronnengeheim uitgebreid tot alle redactiemede-
werkers die samen met de journalist kennis kunnen nemen
van de vertrouwelijke herkomst van informatie.
De schrapping van het bronnengeheim in gevallen van ‘ter-
roristische dreiging’ wordt genuanceerd. In een amende-
ment schrijft PS-senator Philippe Mahoux dat de bedreiging
in kwestie een duidelijk fysiek karakter moet hebben. De
AVBB erkent dat het journalistieke recht op geheimhouding

van de bronnen beperkt kan worden ter voorkoming van le-
vensdelicten als ontvoering of gijzeling.
Ook belangrijk is dat een journalist die zijn bronnen
beschermt niet langer persoonlijk vervolgd zou kunnen wor-
den voor ‘medeplichtigheid aan de schending van het
beroepsgeheim’ door zijn informant. Tot dusver gold die
immuniteit enkel voor vervolgingen wegens ‘heling van ver-
duisterde documenten’. Een ander amendement houdt in
dat een journalist die door justitie of politie ondervraagd
wordt over zijn bronnen, vooraf expliciet gewezen wordt op
zijn zwijgrecht. Tot slot zouden alle bewijsmiddelen en pro-
cedurestappen die het journalistieke bronnengeheim schen-
den, nietig worden verklaard. Ook hierop had de AVBB
aangedrongen.
Aldus lijken de meeste politieke fracties in de Senaat er op
uit om in het Kamervoorstel mooi alle poortjes te sluiten die
justitie nog altijd toelieten het journalistieke bronnengeheim
te omzeilen.

SENAAT RONDT BRONNENGEHEIM PAS BEGIN
2005 AF

Pol Deltour

s c h e e f  b e k e k e n
“Alle respect voor collega’s die steuncomités oprichten voor slacht-
offers van conflicten, maar dat vind ik niet mijn taak. Ik ben op zo’n
plek om op een eerlijke, correcte manier verslag uit te brengen, niet
om hulpverlener te spelen. Al laat het me natuurlijk niet koud als
een vrouw mij haar verhaal doet terwijl ze beide handen op de kist
van haar dode kind laat rusten. Maar dan nog zal ik altijd afstand
bewaren. Wie zich door zijn emoties laat leiden, houdt het niet vol.”
VRT-tv-journalist Johan Depoortere in Gazet van Antwerpen van 11
december 2004

“Ik heb nooit - ook niet als producent - ten koste van alles winst
willen maken. Sterker nog, ik heb programma’s gemaakt - ik ga
geen namen noemen want dat zou niet passen tegenover de klant
- waar ik verlies op heb gemaakt. Ik heb er nooit van gedroomd om
veel geld te hebben, maar ik heb het geluk gehad dat het op een
bepaald moment kwam. En toen het kwam, heb ik het aanvaard.”
Paul Jambers in Het Belang van Limburg van 20 november 2004

“We leveren niet langer visa aan de journalisten van National
Geographic zolang ze deze fout niet recht gezet hebben.”
Een Iraanse beleidsverantwoordelijke na de publicatie in National
Geographic van een kaart waarin de ‘Perzische Golf’ de ‘Arabische
Golf’ wordt genoemd

“Phara de Aguirre is de enige vrouw die van pesten op het werk
haar beroep heeft gemaakt.”
Conférencier Geert Hoste in zijn eindejaarsshow ‘Patat’

“Weet u waarom u nooit de echte onthoofding op tv ziet? 
De opdrachtgever roept altijd ‘cut!’.”
I(bi)dem

“De Morgen is nu een krant van Europees niveau.”
Hoofdredacteur Rudy Collier naar aanleiding van de bekroning van 
De Morgen als ‘Europe’s best designed newspaper’

“Volgende week is iedereen het prinselijke mistasten vergeten.
Dezelfde kranten zullen dan plaats inruimen om met een in stroop

en wierook gedrenkte pen de maturiteit, de intelligentie en het ver-
antwoordelijkheidsbesef van dezelfde Filip te roemen.”
Bart Brinckman in De Standaard van 2 december 2004

“Het is uitzonderlijk dat je als vrouw van veertig nog aan een tv-
carrière begint. Dat is alleen maar mogelijk in een politiek program-
ma. Mijn voordeel is juist dat ik ervaring heb en door de politici au
sérieux word genomen. Dit zou niet kunnen als ik 24 was en pas
enkele maanden bij de VRT werkte.”
Kathleen Cools over haar stap van de radio naar Villa Politica op
Canvas/VRT, in Het Belang van Limburg van 26 november 2004

“De media werken in de optiek van veel rechters niet als
doorgeefluik, maar als een instantie die een karikatuur van de
rechterlijke macht aan het publiek opdringt. (...) Rechters en parket-
magistraten willen die negatieve berichtgeving counteren door meer
en uitdrukkelijker te reageren op onjuiste of verdraaide berichtgeving.
(...) Zij vinden dat, ondanks grote stappen voorwaarts zoals het aan-
duiden van persmagistraten, justitie nog altijd te weinig reageert op
de berichtgeving in de media.”
Uit het eindrapport van een grootschalig onderzoek van het Federaal
Wetenschapsbeleid naar de verhouding tussen justitie en publieke
opinie

“De weerstand tegen autoriteit groeit. Nu, in een groeiperiode met
zelfzekere consumenten, voelen mensen zich machtiger. Het
vertrouwen in journalisten, politici en managers daalt. Wie we wel
nog vertrouwen, zijn artsen en leerkrachten, juist die vertrouwens-
beroepen waarmee we persoonlijk contact hebben.”
Communicatie-adviseur Fons Van Dyck in Weekend Knack van 1 decem-
ber 2004

“[Ik] ben bereid om blootgesteld te worden aan Zyklon B gedurende
tenminste 15 minuten in dezelfde atmosferische en architecturale
omstandigheden die zowel daders als slachtoffers [van de gaskamers
in Auschwitz] beschreven hebben. De test zal in mijn voordeel worden
beschouwd als ik nog steeds in leven ben na 15 minuten.”
Negationist Siegried Verbeke in een brief aan P-magazine



Mens achter het nieuws
D

e 
Jo

ur
na

lis
t

D
ecem

ber

2004

Schrauwen: “Mijn prille jeugd sleet ik niet in Antwerpen
maar in Merksem en aansluitend in ‘s-Gravenwezel. Ik werd
pas echt Antwerpse toen ik op internaat ging bij de nonnen.
Vooral om thuis weg te zijn wou ik later absoluut op kot.
Naar Leuven, om er theologie te studeren. Daar konden pa
en ma niet tegenop. Maar mijn gestudeer hield ik hooguit
een half jaartje vol. Er verscheen een partner in beeld, op
mijn twintigste was ik getrouwd en er kwamen een zoon en
een dochter. Eens mijn kroost uit de luiers, besloot ik
opnieuw te gaan blokken: regentaat Nederlands-Engels-
Geschiedenis. Maar met mijn diploma op zak stelde ik in
1978 vast dat er geen jobs waren en ik nummer 78 was op
de wachtlijst van het Antwerps stedelijk onderwijs. Gelukkig
vond ik iets tijdelijks: les geven aan Nederlandsonkundigen.
Een boeiend, super gemotiveerd publiek: van Chinese en
Russische ingenieurs tot analfabeten uit Afrika! ‘t Was een
hectische tijd, waarin ook mijn huwelijk op de klippen liep.”

Wanneer zag ze dan het journalistieke licht, vraag ik haar.
Schrauwen: “In 1979 klopte ik aan bij de BRT-radio, dienst
Volwassenenvorming. Daar kreeg ik op donderdagavond één
uurtje zendtijd. De creatieve uitdaging was formidabel: zelf
onderwerpen kiezen, met de bandrecorder op stap, de
achtergrondmuziek selecteren. Ik blikte van alles in: judo,
alternatief reizen, survival in de bossen... Ik had een formi-
dabele producer, Bert Govaerts, nu de man van ‘Histories’.
Minpunten: geen langetermijncontract en ik moest ‘s avonds
ook nog altijd Nederlandse les geven. Zekere dag vertelde
Bert Govaerts me over een Libelle-advertentie: ‘Ze zoeken
daar een vaste redactrice.’ Het leek me een verschrikking, ik
stelde mijn sollicitatie zolang mogelijk uit en nam zelfs nog
een smak vakantie, toen bij Libelle voor mij het licht op
groen sprong.
“Maar het viel er reuze mee. Het eerste jaar toerde ik al door
Zwart-Afrika, Japan, Dallas. In die tijd liep op tv de ‘Shogun’-
reeks. Hoofdredacteur Marcel De Borger gaf me een pak dol-
lars mee en had één nachtje voor me geboekt in de Hilton
van Tokio. Opdracht: blijf drie weken weg en kom met mooie
Japan-reportages terug! Water en bloed heb ik er gezweet!”

Bij Libelle zat toen ook Tessa Vermeiren, merk ik op. “Juist”,
antwoordt Griet. “We hebben er samen vijf jaar doorge-
bracht. Toen stapte Tessa over naar Knack om er de
Weekend-bijlage uit te bouwen tot een stevig magazine met
een eigen gezicht. Drie maanden later volgde ik haar. Het
was 1985. Rond onze verhouding moeten geen doekjes
gewonden worden: Tessa werd bazin, ik werd de werkmens.
Twee dingen hield ik goed voor ogen: ik wou me nooit spe-

cialiseren en ik wou me evenmin vast rijden in softe onder-
werpen, à la vrouw-en-gezin.”
Gespierde taal, toch wel... “Ja, maar vergis je niet. Rond
1990 heb ik anderhalf jaartje op de redactie van de échte
Knack gezeten. Maar dat mannenbastion lag me helemaal
niet. Terug bij de Weekend-editie kreeg ik eind de jaren ‘90
nogal wat deskwerk te doen. Het botste met mijn tempera-
ment en de burnout lag op de loer. Trui Moerkerke, die nu
mijn hoofdredactrice is, zag de bui hangen en gaf me
opnieuw faciliteiten om te schrijven en te reizen. Laatst zat
ik in Costa Rica. Ik voel me weer kiplekker en dat halftijds
statuut werkt zowel voor mij als voor het blad prima.”
De snuisterijen in haar interieur verraden alleszins dat het
om een bereisde dame gaat. Of ze ook Groten der Aarde
geïnterviewd heeft? Ze schudt snel wat namen uit de mouw:
Roald Dahl, Audrey Hepburn...
Maar even opvallend zijn de foto’s van de kleinkinderen in
het vertrek. Wat spookt ze eigenlijk uit als er geen Weekend
Knack op stapel staat, wil ik nog weten. “Schrik niet, hé: ik
heb thuis géén pc en géén laptop! Ik ben
wél begeesterd door een
avondlijke naaicursus: maak
van alles voor de
kleinkinderen en voor
mezelf! En ik lees
behoorlijk wat af,
zonder te vergeten
dat ik mijn lijf
wekelijks uitlever
aan de weldaden
van callanetics.”

GRIET SCHRAUWEN VOELT ZICH WEER KIPLEKKER
Jan Backx

De vader van Griet Schrauwen was ingenieur. Maar als klein meisje
vertelde de nu stevig bereisde Weekend Knack-redactrice overal dat haar
papa “een uitvinder” was! Noem het het allereerste staaltje van Griets
verbale talent. Het meisje dat opgroeide in een gezin van acht kinderen is
ondertussen driemaal oma geworden. Professioneel gezien heeft ze er
bijna haar tweede jaar in een lagere, halftijdse versnelling op zitten. Hoe
dat voelt?

Griet Schrauwen: ‘Mijn halftijds statuut werkt zowel
voor mezelf als voor Weekend Knack prima.’  (Foto Nick Hannes)



2 1 0 0 3 1 9 7 0 6 4 6

V.V.J.

RES. PALACE - WETSTRAAT 155

1040 BRUSSEL

0 2

210-0319706-46

V.V.J.

1040 BRUSSEL

december 2004

Lidgeld 2005

HERINNERING
Word (opnieuw) lid van de VVJ/AVBB !

Met het jaareinde in zicht, veroorlooft de Vlaamse Vereniging van Beroepsjournalisten (VVJ) het zich alle (beroeps)journalisten opnieuw
te vragen zich aan te sluiten als lid.

We doen dit met de vaste overtuiging dat ook in 2005 alleen een sterke beroepsvereniging waarborgen biedt voor een behoorlijk 
professioneel, sociaal en intellectueel statuut van de beroepsjournalist. Wat de VVJ/AVBB u in dit verband te bieden heeft, vindt u terug
in het novembernummer van De Journalist.

Gelieve de voor u relevante bijdrage over te schrijven vóór 31 december 2004 op de rekening van de VVJ, dit met vermelding van uw
erkenningsnummer (N…..  of  NS……). Na ontvangst van uw betaling bezorgen we u zo vlug mogelijk de voor u bestemde documenten
(validatievignet 2005, stageperskaart 2005, lidkaart erelid 2005, treinkaart).

Beroepsjournalisten
(brug)gepensioneerden 105 euro

Journalisten-stagiairs 70 euro

Ereleden 75 euro

NOG EVEN OPGELET:
• De stagiairs-beroepsjournalist, de ereleden en de voormalige houders van een NMBS-vrijkaart 1ste klas zijn intussen reeds indi-

vidueel aangeschreven door het secretariaat. Indien ze reeds ingingen op deze brief, hoeven ze vanzelfsprekend niet in te gaan op
huidig schrijven !

• Ook foto- en filmjournalisten moeten niet ingaan op onderhavig bericht. Zij worden met een afzonderlijke brief van de Vereniging
van Beeldjournalisten (VVBJ) op de hoogte gebracht van de prijs en de modaliteiten van het lidmaatschap.

• Voor alle andere beroepsjournalisten geldt deze uitnodiging tot betaling als enige kennisgeving !

• Beroepsjournalisten die ondanks alles géén lid wensen te worden van de VVJ/AVBB, kunnen met bijgevoegd overschrijvings-
formulier ook de jaarlijkse validatievignetten voor hun perskaart (€ 24) en voor hun autopersplaat (€ 34) betalen.

Alvast bedankt, en beste groeten.

Het VVJ/AVBB-secretariaat Pol Deltour
Lisbeth Moons

Marleen Sluydts



D
e 

Jo
ur

na
lis

t
decem

ber

2004
Service

10

VOORDEELTARIEF BELGACOM VOOR BEROEPS-
JOURNALISTEN MET ATTENTE UITGEVER
Het halveprijs-voordeel dat beroepsjournalisten genieten bij Belgacom 
(zie DJ 75) veronderstelt alleen dat ze bij een attente uitgever werken. Die
moet Belgacom een geëigend attest bezorgen en vereffent formeel ook het
resterende bedrag.

Pol Deltour

Het verminderde tarief voor de pers gaat terug op het
beheerscontract dat de Belgische Staat in 1992 afsloot met
de telefoonmaatschappij. De begunstigden zijn alle uitgevers
en bezoldigde beroepsjournalisten van dagbladen, infor-
matieweekbladen en het persagentschap Belga. Niét dus de
omroepen en hun journalisten. Wat de ‘informatieweek-
bladen’ betreft verduidelijkt het reglement nog dat het moet
gaan om een weekblad "dat op hetzelfde papier en het-
zelfde formaat is opgesteld als een dagblad" en aangesloten
is bij de Nationale Federatie der Informatie Weekbladen"

(NFIW, tegenwoordig FEBELMA). Tijdschriften en ge-
ïllustreerde bladen komen met andere woorden

niet in aanmerking.
De voordeelregeling is van toepassing

op zowel alle telefooninstallaties
op de redactie(s) als de aanslui-
tingen "in de woning van beroeps-
journalisten die aan hun dienst zijn
gehecht en geen enkel ander
beroep uitoefenen". Freelance
journalisten vallen spijtig genoeg
uit de boot. Jan Margot, persver-
antwoordelijke van Belgacom:
"We begrijpen wel dat zelfstandi-
ge beroepsjournalisten zich hier

gediscrimineerd voelen. Maar de
verklaring is dat deze tegemoetkoming

eigenlijk een uitvloeisel is van de al veel

langer bestaande overheidssteun aan de opiniepers.
Bovendien verbiedt de wet ons formeel om los van de expli-
ciet genoemde prijsvoordelen bepaalde categorieën klanten
te gaan begunstigen." Jan Margot wijst er wel op dat de
Belgacom-klantendienst talrijke speciale tarieven hanteert,
die ook interessant kunnen zijn. Alle info hierover op num-
mer 0800/22.800.

Het is de uitgever die de aanvraag om prijsvermindering
moet indienen, en dit op speciale attesten die Belgacom ter
beschikking stelt. Gaat het om een aansluiting in de woning
van een beroepsjournalist, dan moet diezelfde werkgever
het telefoonabonnement op zich nemen en alle kosten
ervan vereffenen met Belgacom. Eventueel draagt de
beroepsjournalist zijn abonnement dan over aan de
werkgever. Het valt alleszins moeilijk in te zien dat een dag-
bladonderneming wegens deze administratieve formaliteit
haar bezoldigde beroepsjournalisten het substantiële
Belgacom-prijsvoordeel zou onthouden.
De vermindering zelf tot slot. Deze beloopt vooreerst 50 pro-
cent op het basisabonnementsgeld voor de netlijn en op het
abonnementsgeld voor het enkelvoudig toestel dat er
eventueel op aangesloten is. Daarnaast wordt ook 50 pro-
cent vermindering toegekend op de kosten van het zonale
en interzonale (niét het internationale) verkeer. Pas op: de
vermindering geldt niet voor de bijkomende abonnements-
gelden, zoals bij een geheim nummer of rechtstreekse
inkiezing bij aankomst.

OOK IN 2005 GRATIS OMNIPAS DE LIJN VOOR BEROEPSJOURNALISTEN
Herman Welter

Hoe vraag je een gratis Omnipas aan?

Stuur een briefje naar de dienst abonnementen van De
Lijn in je regio (de adressen vind je hiernaast) mét:
* een fotokopie van je identiteitskaart,
* een fotokopie van je blauwe perskaart mét vignet

2005 (beide kanten van de kaart fotokopiëren).
Vermeld op je brief: Dienst abonnementen
De Omnipas wordt per post toegestuurd. Bij deze
alvast een compliment aan de abonnementendien-
sten van De Lijn voor de snelheid waarmee ze ons de
Omnipas bezorgen.

De Lijn verstrekt al enkele jaren aan journalisten met een geldige perskaart een gratis Omnipas.
Die pas is geldig op alle bussen en trams van de Lijn in heel Vlaanderen.

De Lijn Antwerpen
Grotehondstraat 58
2018 Antwerpen

De Lijn Oost-Vlaanderen
Brusselsesteenweg 361
9050 Gentbrugge

De Lijn Limburg
Grote Breemstraat 4
3500 Hasselt

De Lijn West-Vlaanderen
Nieuwpoortsesteenweg 110
8400 Oostende

De Lijn Vlaams-Brabant
Martelarenplein 19, 3000 Leuven



�������
����

�

���
��	

��	


��
���

�
�
�

������������������

���
������������
	�����������



Of over steun aan kunstenaars, loopbaanonderbreking, adoptie, minimumnormen voor
huurwoningen ... ? Kortom, u heeft een vraagje voor de Vlaamse overheid ? U krijgt van ons 

meteen het antwoord, of we wijzen u de weg ... elke werkdag tussen 9 en 19 uur.

– Vraagje over kunstonderwijs ? –

Uw gids door de Vlaamse overheid



De hoofdvogel werd

echter afgeschoten door

een contactgestoorde die

twaalf maanden lang

tegen de helft van zijn

ploeg nauwelijks een

woord had gesproken

maar die op het einde van

het jaar bijna iedereen

een dikke onvoldoende

gaf. Zelf was de man ooit

chef geworden omdat hij

als schrijvende redacteur

alleen maar stukken had

gepleegd van zo’n grote

saaiheid dat de hoofd-

redactie niet anders kon

dan voor hem een job te

zoeken waar hij tenminste

geen lezers meer kon teis-

teren.

Ik herinner me de tijd dat

formele evaluaties op een

redactie nog niet waren

uitgevonden. De tijd dat een

chef of een hoofdredacteur

je de ene dag nog een complimentje maakte voor een goed

stuk en de dag nadien wist dat het deze keer “op geen

kloten trok”. Uit de mond van een ervaren journalist maakte

dat indruk. Je moest niet wachten tot de kerstperiode om

een evaluatie te krijgen op een gedrukt formulier, je werd

als het ware elke dag geëvalueerd. Mondeling. Soms zelfs

zeer luid mondeling als je een heel slecht stuk had

gepleegd. Dat had het grote voordeel dat je permanent wist

waar je aan toe was.

Later kweekte men volgzame boekhoudertjes die als gefrus-

treerde sinterklazen in hun Groot Boek naarstig noteerden

wat je zo al had mispeuterd en die dat allemaal opkropten

om het dan tegen kerstdag over je verbaasde kop uit te

kieperen.

Evaluatie, zo keert Van Dale, is vaststellen wat iets of iemand

waard is. Devaluatie is iets helemaal anders. In het woor-

denboek ligt de E gevaarlijk dicht bij de D. Misschien is dat

de reden waarom evaluaties zo gemakkelijk devalueren.

(D)EVALUATIES
Een column van Mark Vlaeminck

De overgang van decem-

ber naar januari is de leuk-

ste tijd van het jaar. Overal

kleurrijke kerstlichtjes, ver-

rassende cadeautjes in

feestverpakking, verfijnd

tafelen en al eens een

glaasje teveel voor wie

geen Bob is. Zo ziet de ein-

dejaarsvreugde er voor de

doorsnee Vlaming uit.

Journalisten echter hebben

nog meer reden tot jolijt:

rond de jaarwende krijgen

zij niet alleen een gratis

pas voor trein, tram en

bus, daarenboven lopen zij

ook nog eens kans te wor-

den ontboden bij hoofd-

redacteur of chef voor het

jaarlijkse evaluatiege-

sprek. En aan evaluaties

heb ik de leukste herinne-

ringen.

Tientallen chefs heb ik in

mijn journalistieke loop-

baan versleten. Gemiddeld om de dertien maand kreeg ik

een nieuwe, ik heb het nauwkeurig berekend. Doorgaans

vielen die dame en die heren wel mee, de grote meerder-

heid kon inderdaad spreken, lezen én schrijven, maar de uit-

zonderingen zorgden ervoor dat ik na al die jaren nog steeds

de slappe lach krijg als ik aan sommige evaluatiegesprekken

terugdenk.

Zoals die chef die mij aansprak met de mededeling: “Merk,

iek lig de let hoeg”. Het duurde eventjes voor ik besefte dat

die snuggere leidinggevende eigenlijk bedoeld had: “Mark,

ik leg de lat hoog”, maar eenmaal dat communicatiepro-

bleem opgelost, hebben we van dat evaluatiegesprek toch

nog een gezellige babbel gemaakt.

Of die meneer met een drankprobleem die met alcohol

schreef in plaats van met inkt. Hij moet wel een uitermate

lelijke kater hebben gehad toen hij mijn evaluatieformulier

invulde want zelfs mijn naam had hij fout gespeld. O, wat

denk ik met vreugde aan die evaluatie terug.

De deadline voorbij

(Foto Nick Hannes)

13



14

Godfried van Bouillon’ uit 1981, maar
dit boek is in verschillende andere
media zeer gunstig besproken,
betoogt Catherine. Hij voert aan
dat zijn boek volgens Doornaert
handelt over een wereldwijd joods
complot, terwijl het in realiteit gaat
over de zionistische lobby in België.
Het aangehaalde citaat werd volgens
Catherine door Doornaert verdraaid..
Bovendien houdt Doornaert er geen reke-
ning mee dat van de hand van Catherine in 2002 een nieuw
boek is verschenen onder de titel ‘Palestina, de laatste
kolonie’. Ook de inhoud van een brochure, waaraan
Catherine heeft meegewerkt, wordt door Doornaert ver-
keerd voorgesteld. Aldus nog Catherine.
De uitgever van EPO voert aan dat zijn bedrijf talrijke werken
heeft gepubliceerd met antiracistische inslag, onder meer
over de uitroeiingskampen, zodat EPO bezwaarlijk van anti-
semitisme kan worden verdacht.

Mia Doornaert voert aan dat het boek van Lucas Catherine in
verschillende recensies als antisemitisch gebrandmerkt is, en
zij brengt twee recensies aan. Zij zegt dat er aan de
demonisering van Israël, en het ontkennen van het
bestaansrecht van die staat, een antisemitisch luchtje zit, en
dat zij niet alleen staat met dat oordeel. Doornaert stelt dat
ze de grens tussen antizionisme en antisemitisme elders legt
dan Lucas Catherine, maar dat is de essentie van het demo-
cratische debat. Wat het betwiste citaat betreft, merkt
Doornaert op dat zij slechts een klein deel van de betrokken
passus in citaatvorm weergaf, terwijl de rest van de zin haar
persoonlijke interpretatie is van dit citaat.
Zij, en de hoofdredacteur van De Standaard, wijzen er op dat
de betwiste bijdrage gepubliceerd is op de opiniepagina van
de krant, in de tweewekelijkse rubriek waarin Mia Doornaert
commentaar levert op actuele gebeurtenissen en trends. Een
column is juist bedoeld om op een pittige en provocerende
manier opinies te uiten. Op de opiniepagina’s van De
Standaard heeft Lucas Catherine trouwens de kans gekregen
om op het standpunt van Mia Doornaert te reageren. Hij
heeft die kans aangegrepen, en zijn bijdrage was minstens
even kritisch ten opzichte van Mia Doornaert.

BESLISSING

1. De samenvatting die Mia Doornaert in haar artikel van 19
maart 2004 heeft gemaakt van de standpunten van de
klager is te beschouwen als haar interpretatie van het
boek en de uitspraken van klager. De beschuldiging van
antisemitisme, waartoe zij op grond van haar interpretatie
concludeert, is een zware beschuldiging. In die zin wordt
voor klager begrip opgebracht wanneer hij zwaar tilt aan
het artikel.

BESLISSING VAN DE RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK
OVER DE KLACHT VAN LUCAS CATHERINE, AUTEUR
TEGEN MIA DOORNAERT, JOURNALISTE

Met een brief van 2 april 2004 dient Lucas Catherine klacht
in naar aanleiding van een artikel van Mia Doornaert in De
Standaard van 19 maart 2004 onder de titel ‘Appeasement
zal terreur erger maken’. Mia Doornaert reageert met een
brief van 13 april 2004, waarna de klager nog een repliek
stuurt met een brief van 27 april 2004.
De rapporteringscommissie van de Raad voor de
Journalistiek heeft de zaak behandeld op 27 oktober 2004.
Lucas Catherine is in persoon verschenen, samen met Hugo
Fransen, uitgever van EPO. Ook Mia Doornaert is in persoon
verschenen. Zij werd vergezeld door Peter Vandermeersch,
hoofdredacteur van De Standaard. Beide partijen hebben
mondeling hun visie op de zaak toegelicht.
Enkele dagen voor de zitting heeft Mia Doornaert nog een
tekst met bijlagen bezorgd aan de Raad voor de
Journalistiek. Tijdens de hoorzitting heeft Lucas Catherine
nog enkele documenten overhandigd. Alle ingediende
stukken werden meegedeeld aan de tegenpartij.

DE FEITEN

Op 19 maart 2004 verschijnt op een opiniebladzijde van De
Standaard een artikel van Mia Doornaert in haar tweeweke-
lijkse rubriek ‘Doorgeprikt staat netjes’. Daarin betoogt ze,
naar aanleiding van de terreuraanslag in Madrid en de
Spaanse verkiezingen, dat er niet mag worden toegegeven
aan terroristen. In een passage waarin ze ngo’s bekritiseert
omdat die niet evenwichtig rapporteren over het Nabije
Oosten, verwijst ze onder meer naar het boek ‘De zonen van
Godfried van Bouillon’ van Lucas Catherine, en ze schrijft
daarover: "Het antizionisme van die mensen overschrijdt
overigens al lang de grens met het antisemitisme." Wat
verder geeft ze over een citaat van Lucas Catherine haar
eigen mening weer.
Hierop dient Catherine een reactie in, die door De Standaard
wordt gepubliceerd op een van haar opiniebladzijden onder
de veelzeggende titel: ‘Doorgeprikt staat niet altijd even net-
jes’. Deze bijdrage verschijnt in De Standaard van 26 maart
2004.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Lucas Catherine neemt het niet dat Mia Doornaert hem van
antisemitisme beschuldigt. Hij tilt zeer zwaar aan die
beschuldiging. Hij betoogt dat antisemitisme een vorm van
racisme is, een misdrijf volgens de Belgische wet en op zijn
minst een zware belediging.
Het is volgens Catherine niet de eerste keer dat Mia
Doornaert die beschuldiging uit, maar zij kan de beschuldi-
ging niet waar maken. Doornaert verwijst in haar verdedi-
ging naar een boekbespreking van het boek ‘De zonen van

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
decem

ber

2004

Raad voor de journalistiek



15

Raad voor de journalistiek
Evenwel is het artikel van Mia Doornaert geen feitenre-
laas, maar een column. Het is gepubliceerd op de
opiniebladzijde van De Standaard en in de tweewekelijkse
rubriek met als titel ‘Doorgeprikt staat netjes’, waarin zij
commentaar levert op actuele gebeurtenissen en trends.
Voor de lezers van de krant is het duidelijk dat deze artike-
len de persoonlijke mening weergeven van de auteur. Aan
de schrijver van een column of een andere opiniebijdrage
komt een grote mate van vrijheid toe om zijn of haar
mening te geven en om conclusies te trekken uit door
hem of haar gepresenteerde feiten. Overdrijving en een-
zijdige belichting behoren daarbij tot de gebruikelijke 
stijlmiddelen. De auteur van een column of een andere
opiniebijdrage geniet ook een ruime mate van vrijheid om
feiten te kwalificeren en van een eigen interpretatie te
voorzien (zie: RvdJ, Standaert t/ Desmet, 13 mei 2004).
Overigens moet in deze zaak de klager, die als auteur
regelmatig deelneemt aan het maatschappelijke debat,

aanvaarden dat op zijn scherpe standpunten ook een
scherpe reactie komt.

2. Daar komt bij dat De Standaard op 26 maart 2004, enkele
dagen na het verschijnen van de column van Mia
Doornaert, aan de klager uitgebreid de kans heeft gebo-
den erop te reageren. Het artikel van Lucas Catherine werd
gepubliceerd op de opiniebladzijde onder de kop
‘Doorgeprikt staat niet altijd netjes’, een duidelijke allusie
naar het stuk van Doornaert. In zijn bijdrage heeft klager
de journaliste eveneens scherp op de korrel genomen. De
krant heeft aan klager dus een mogelijkheid tot weer-
woord geboden, waardoor hij een ruime genoegdoening
heeft gekregen.

Deze redenen, samen gelezen, doen besluiten:
De klacht is ongegrond.

Brussel, 9 december 2004

Dodental journalisten
in 2004 al op 120

De Internationale Federatie van Journalisten (IFJ) noteerde
op 17 december reeds 120 dodingen van journalisten voor
2004. "Nooit voorheen was de dodentol in de nieuwsmedia
zo groot", aldus secretaris-generaal Aidan White. Het gros
van de slachtoffers, 53 in het totaal, viel te betreuren in het
Midden Oosten, met ondermeer Irak. Op de Filippijnen lieten
12 journalisten het leven. Het voorlaatste slachtoffer viel op
11 december in Sri Lanka: een fotojournalist kwam om bij
een bomaanslag gepleegd door boedhistische fundamenta-
listen. En op 17 december werd een AFP-correspondent in
de Gambiaanse hoofdstad Banjoel in het hoofd geschoten.
De man stond bekend om zijn kritische berichtgeving over
de Gambiaanse autoriteiten. (PD)

AVBB maant aan tot voorzichtigheid
rond Turkije

De AVBB heeft in een brief aan minister van Buitenlandse
Zaken Karel De Gucht (VLD) gevraagd om de toetreding van
Turkije tot de Europese Unie ook te bekijken in het licht van
de journalistieke rechten en vrijheden ter plekke. De AVBB
stelt daarbij vast dat Turkse journalisten nog altijd in moei-
lijke omstandigheden moeten werken en nog steeds niet
over een bescherming beschikken die in de huidige lidsta-
ten van de EU wel bestaat. Zo zou een wetsvoorstel de
verenigingen van Turkse journalisten verplichten om te
fusioneren met de vakbonden van drukkerijen, post, tele-
foon en telegraaf. Ook de eigenaars van de media in het

land laten journalisten nog altijd niet toe zich in geëigende
verenigingen te organiseren. In het Turkse strafwetboek
staan bovendien nog zware sancties met betrekking tot
mogelijke persinbreuken. Ten slotte worden Turkse journalis-
ten nog steeds scherp in het oog gehouden wanneer ze over
de crisis in Cyprus berichten. De AVBB vraagt, samen met de
Europese Federatie van Journalisten (EFJ/IFJ), dat de EU bij de
komende onderhandelingen met Turkije ook met deze
bekommernissen rekening zal houden.  (PD)

Pers helpt politie te Laken

Het zou een mooi vraagstukje in een opleiding journalistiek
kunnen zijn. Stel: je krijgt een telefoontje van iemand die
foto’s aanbiedt van het opgebaarde lijk van ex-voetbaltrainer
en nationale trots Raymond Goethals. De foto’s zijn authen-
tiek, want de aanbieder blijkt te werken voor de begrafenis-
firma. De vraagprijs voor drie beelden: 2.500 euro. Wat te
doen? Het overkwam begin december Het Laatste Nieuws.
De krant weigerde het spel mee te spelen, en had daar
vanzelfsprekend alle redenen toe. Maar de redactie ging
meteen een stap verder, en schakelde onmiddellijk de poli-
tie in. Twee journalisten spreken met de man af in een
Lakens café en krijgen daarbij het gezelschap van een under-
coveragent. Wanneer de man daar zijn aanbod herhaalt,
wordt hij door vier agenten opgepakt. Verslag en foto’s van
het hele gebeuren verschijnen op de pagina’s 1 en 3 van
HLN. 
Blijft de vraag of HLN de zaak niet wat informeler, discreter
had kunnen afwikkelen – bijvoorbeeld door de man zonder
agenten erbij goed duidelijk te maken dat zijn handelswijze
‘not done’ is? Of is de pers dan toch het hulpje van de poli-
tie?  (PD)

Kort kort kort



Reportage

NewsXchange 2004 focust op Irak
Wouter Dambre

Eindredacteur tv-journaal VRT

Hoe versla je als televisiezender de

oorlog in Irak? Wat met de veilig-

heid? En wat met oorlogsgruwel

die beeldgewijs binnen rolt op de

redactievloer?

Die vragen stonden centraal op NewsXchange,

een jaarlijks internationaal forum voor tv-

nieuwsmakers. Het is de grootste bijeenkomst in zijn soort.

Televisievolk uit de hele wereld kom je er tegen, al is het

zonder twijfel de Amerikaans-Britse coalitie die de zaak

domineert. Dit jaar vond de intensieve tweedaagse plaats in

het Portugese Vilamoura. En ook de televisienieuwsdienst

van de VRT was er met een delegatie bij.

Dat de oorlog in Irak centraal stond in de debatten, mag niet

verwonderen. Het afgelopen jaar waren er meer dan vijftig

doden, journalisten en cameralui. De meeste van hen loka-

le freelancers in dienst van de nieuwsagentschappen en de

grote omroepen. Mensen die iedere dag hun leven riskeren

om de nieuwsmachine te voeden. Zo is er een Irakese ver-

zetsgroep die westerse journalisten screent: de groep is per-

fect op de hoogte van de inhoud van de verslaggeving. De

Australische journalist John Martinkus bij voorbeeld mocht

het tijdens een kruisverhoor van drie dagen ‘gaan uitleg-

gen’. Gelukkig kwam hij er met de schrik vanaf.

In mediakringen groeit het bewustzijn dat er niet alleen een

‘veiligheidsprobleem’ is op het terrein zelf. Via de nieuws-

agentschappen sijpelt de oorlogsgruwel ook binnen op de

redactievloer. Beelden waar niet elke redactiemedewerker

emotioneel tegen bestand is. Onthoofdingscènes in Irak,

gegijzelde kinderen in Beslan... het leidt bij sommigen tot

trauma’s, sterke reacties, nachtmerries. Een probleem van

‘emotionele veiligheid’ zeg maar. Hoe moeten we hiermee

omgaan? Ontkennen of weglachen (zoals nu soms gebeurt)

is in geen geval aanvaardbaar. BBC bijvoorbeeld neemt de

zaak ernstig en voorziet in aangepaste psychologische

begeleiding voor wie dat wil.

‘Explosie’

Irak is ook een geliefkoosd speelterrein voor Arabische

satellietzenders als Al Arabiya en Al Jazeera. Die zijn de

afgelopen jaren een toonaangevende rol gaan spelen.

Verantwoordelijken van die Arabische nieuwsmedia komen

er openlijk voor uit dat ‘objectiviteit’ niet hun eerste zorg is.

De nieuwswaarde primeert, maar je weet als (Arabische)

kijker ook wat de zender ervan vindt. Dat blijkt ondermeer

uit de woordkeuze: de aanslag op het VN-hoofdkwartier in

Irak (22 doden) werd door Al Arabiya afgedaan als een

‘explosie’, niet als de ‘terroristische aanslag’ waar het toch

over ging. Of neem nu het recente schietincident in Fallujah,

waarbij een Amerikaanse marine een gewonde Irakees in

koelen bloede afmaakt. NBC filmde alles, maar toonde het

eigenlijke doodschieten niet. Een ‘gekuist’ verslag, onder-

meer gemotiveerd vanuit de keuze om geen naakt geweld

te tonen. Al Jazeera deed dat wel: om het publiek de ‘waar-

heid’ te tonen, om te focussen op ‘Amerikaans’ geweld.

Arabische nieuwsmedia staan er op hun publiek ‘correct’ te

informeren; het uitgebreid in beeld brengen van de slacht-

offers van Amerikaans of Israëlisch geweld is voor hen van

groot belang.

Nog een bedenking daarbij. Van de zes miljoen moslims in

Frankrijk kijkt de helft uitsluitend naar Al Jazeera. Vraag is of

de Franse media die groep nog wel kunnen bereiken. En als

dat niet meer kan, hoe moet er dan een maatschappelijk

debat komen, bijvoorbeeld over de hoofddoek? De

Arabische zenders zagen het verbod op de hoofddoek in

openbare scholen als een aanval op de islam. Argumenten

van Franse politici, bijvoorbeeld over de kernwaarden van

de Franse Republiek die in het geding waren,  kwamen niet

of nauwelijks aan bod.

Hebben, tot slot, openbare en commerciële zenders een

verschillende nieuwsagenda? Misschien wel, zo bleek op

NewsXchange. Om te onthouden: "de publieke omroep

moet de kijker dienen, de commerciële omroep dient de

adverteerders".  Wat de berichtgeving over Irak betreft,

gaan publieke omroepen meestal dieper in op de zaak,

brengen ze meer achtergrondverhalen. Bij de commerciële

zenders zit Irak zelden vooraan in het nieuws, men maakt

er zich sneller vanaf, zo luidde een slotbeschouwing in

Vilamoura. De oorlog in Irak heeft de onafhankelijke

berichtgeving trouwens zwaar onder druk gezet. Voormalig

BBC-kopstuk Greg Dyke, die moest opstappen na een con-

flict over de Irak-politiek van de regering-Blair, kon daar een

aardig woordje over meepraten. Maar ondanks de zware

botsing met Labour laten de BBC-journalisten zich volgens

Dyke niet intimideren, en blijven ze garant staan voor onaf-

hankelijke verslaggeving.

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
decem

ber

2004

16



Foto Zimbardo Xavier/Photo News

17

Warm, lawaaierig en chaotisch. Mijn eerste kennismaking

met Marokko verliep via het economisch centrum van het

land, Casablanca – of Casa in de volksmond. Het is mijn

derde bezoek aan Noordwest-Afrika, en opnieuw is het

wennen aan het felle licht, de geelbruine kleuren, de ezels

in de straten en het mineraalwater om je tanden te poet-

sen. Op dinsdag 1 september word ik rond half negen ver-

wacht bij de Franstalige krant l’Economiste. Zij zullen me tij-

dens mijn verblijf helpen met internettoegang, archief en

beeldmateriaal. Het werkritme van de journalisten ligt hier

duidelijk anders: iedereen begint tegen 9 uur en gaat naar

huis rond half zes.

Een ‘petit taxi’ brengt me naar de redactie. Daar krijg ik een

plaatsje naast de regionale verslaggever. De krant is volle-

dig anders georganiseerd dan ik gewoon ben bij De

Standaard. Een groep van acht journalisten schrijft alleen

maar analyses en maakt dossiers. Hiernaast bevinden zich

de journalisten die het nieuws volgen, elk in zijn sector.

Sommigen onder hen doen niets anders dan buitenlandse

en binnenlandse telexen opvolgen en herschrijven.

Eindredactie en lay-out zitten samen in een aparte ruimte.

L’Economiste behoort, in tegenstelling tot de meeste ande-

re kranten, niet tot een politieke partij en is, zoals vele

Belgische kranten, voor haar financiering afhankelijk van de

verkoop van publiciteit. Vrijdag beginnen de interviews. In

de voormiddag werpt de voorzitter van de  Belgisch-

Luxemburgse Kamer van Koophandel een blik op de

Marokkaanse economie, ‘s middags maak ik kennis met de

wereld van de callcentra en in de namiddag krijg ik van een

ontwikkelingswerker te horen wat er zo al allemaal fout

gaat in de Marokkaanse maatschappij.

De eerste indrukken worden met wat frisse zeelucht ver-

werkt op de Boulevard de la Corniche. Op de melancholische

Boulevard Mohammed V staan prachtige oude witte heren-

huizen, tekenen van vergane glorie.

Tot donderdag blijf ik in Casablanca, waar ik een aantal

voorzitsters van vrouwenbewegingen ontmoet en in

gesprek geraak met een dokter die zich inzet voor de slacht-

offers van marteling onder de dictatuur van Hassan II. Dan

neem ik de trein naar Marrakech. Toch de raad opgevolgd

van mijn Marokkaanse collega-journalisten en een ticketje

eerste klasse gekocht. Zo ben je zeker dat de airconditioning

werkt en je geen drie uur moet rechtstaan. In het midden

van de Medina ga ik op bezoek bij de textielcoöperatieve

‘Femmes de Marrakech’. Het is bewolkt en er vallen enkele

druppels, wat het aangenaam doet afkoelen in de stad waar

de temperatuur tot ver boven de 30 graden kan oplopen.

Marrakech is als hoofdstad van het zuiden bekend om zijn

kleurencontrasten: het roze van de muren, het groen van de

palmbossen rond de stad en het wit van de sneeuw op de

bergen van de Hoge Atlas. Het wemelt er dan ook van de

toeristen.

Op zondag gaat het richting hoofdstad, Rabat. Een beetje

bureaucratisch stijve stad met weinig karakter. Maar wel

ook de hoofdzetel van de niet-gouvernementele organisa-

ties en microkredieten, mensenrechtenorganisaties en de

IT-wereld.

Voor fotomateriaal duik ik de week nadien het archief in van

l’Economiste. Gewoon om alles digitaal te vinden, maak ik

hier kennis met de bewaakster van een grote dossierkast

vol met bruine enveloppen waarin per thema de foto’s

bewaard worden.

Later trek ik nog naar Fes, waar ik ‘s avonds onder de olijf-

bomen praat met twee broers die zich voorbereiden op een

dorpsraad. De dorpelingen moeten zich uitspreken over de

bouw van ofwel een tweede moskee ofwel een schooltje

en een kinderdagverblijf. Via Kenitra gaat het voor de laat-

ste keer richting Casabalanca waar ik een dagje met voed-

selvergiftiging in bed mag doorbrengen. Maar gezond haal

ik mijn laatste bestemming, de havenstad Tanger. De poort

naar Europa vormt met haar mengelmoes van Arabisch,

Spaans en Frans een mooie afsluiter van mijn ontdekkings-

tocht.

Reportage

IN HET LAND VAN MOHAMMED VI
Nancy Nackaerts

redactrice Economie van De Standaard

Naar aanleiding van veertig jaar immigratie reikte de Koning
Boudewijnstichting dit jaar beurzen uit aan journalisten die zich wilden ver-
diepen in de Turkse of Marokkaanse cultuur. En zo verbleef ik vijf weken lang
in Marokko, een land van contrasten, tussen stad en platteland, tussen arm
en rijk, tussen gelovig en pragmatisch, tussen schijn en werkelijkheid.



Wie zei daar weer dat journalisten niet kunnen schrijven? In het Groot
Dictee der Nederlandse Taal gingen Annelies Van Herck (12 fouten),
Joël De Ceulaer (15 fouten) en Patrick De Witte (20 fouten) met ereplaat-
sen lopen.

Alleen de score van Carl Huybrechts (27 fouten) viel tegen. Maar hij is
dan ook maar een sportpresentator die voor televisie werkt.

Over taal gesproken. Liefst 366 spiksplinternieuwe Nederlandse woorden
noteerde uitgever Van Dale uit de Vlaamse en Nederlandse kranten dit
jaar.

In de top-tien: superministerraad, megaministerraad, fraudeland, smulbos,
groeibrief, duocel, tenenlikker, vluchtbewaker, integratieladder en
oogjuweel.

Wie zei daar weer dat journalisten geen embargo’s kunnen naleven? De
Nederlandse Volkskrant spaarde sinds 2001 vertrouwelijke gesprekken op
die ze met prins Bernhard had gevoerd, om ze pas nu, na Bernhards dood,
te publiceren.

En die Nederlanders maar blijven zeuren over "de intieme verhouding
tussen pers en politiek in België".

Neen, dan liever onze Louis Van Raak, van Story, die tenminste onmid-
dellijk schrijft wat ze bij ons koningshuis op de lever hebben liggen!

Wie zei daar weer dat journalisten te lui zijn om te werken? Dirk
Tieleman verhuist, na bijna veertig jaar VRT, naar productiehuis
Telesaurus, bekend van ondermeer Nachtwacht. Tieleman vindt er oud-
collega Louis Van Dievel terug.

"Maar ik vertrek niet in onmin met de VRT", aldus Dirk, "ik wil gewoon nog
wat blijven voortwerken daar waar de VRT mensen van mijn leeftijd vrien-
delijk verzoekt om met pensioen te gaan."

Er zijn er tegenwoordig nog die klagen over ‘asociaal personeelsbeleid’ bij
de VRT. Het ACOD neemt het niet dat medewerkers met een tijdelijk con-
tract aartsmoeilijke selectieproeven moeten afleggen om aan een vaste
arbeidsovereenkomst te geraken.

Met als gevolg dat bij het consumentenmagazine Klant of Koning
bijvoorbeeld maar 1 van de 8 medewerkers kon blijven.

Dan windt de Engelse BBC er heel wat minder doekjes om. Die komen er
tenminste open voor uit dat 2.900 personeelsleden de deur uit moeten.

Nog bij de VRT gaat het duo (Alain) Coninx & (Frieda) Van Wijck vanaf half
januari De Zevende Dag presenteren. Zij komen in de plaats van Guy
Janssens en Annemie Peeters, en zullen "meer dan hun voorgangers aan-
dacht besteden aan maatschappelijke thema’s".

Geen paniek, ook wij hebben dat laatste een keer goed moeten herlezen.

Greet De Keyser dan weer wordt als VRT-correspondente in de Verenigde
Staten vervangen door Johan Depoortere. Greet neemt een jaar verlof
zonder wedde.

En ook bij VTM wordt de correspondent in New York afgelost: Thomas
Van Hemeledonck, van Telefacts, gaat; Bart Van Doorne komt terug.
Bart, die medio 2002 zelf Suzy Hendrickx verving, gaat meteen aan de slag
als hoofdredacteur van Telefacts.

Nu we bij VTM zijn: nieuwsanker Birgit Van Mol is zwanger. Niemand
minder dan De Morgen eigende zich de wereldprimeur op 2 december toe.
Een gokje: de avond voordien is Yves Desmet in Vilvoorde al dan niet per
abuis tegen Birgits beginnend babybuikje opgebotst.

Kristl Strubbe, tot voor kort ook nog nieuwslezers bij VTM en tegen-
woordig woordvoerster van de VLD, weigert intussen om al meteen voor
een VLD-schepenpost in Mechelen te gaan. Hoezeer burgemeester Bart
Somers daar ook op blijkt aan te dringen.

"Natuurlijk begrijp ik dat Bart voor zijn lijst op zoek is naar sterke
mensen", zegt Kristl in Gazet van Antwerpen. "Maar die zijn elders binnen
de partij ook nog te vinden."

Over nieuwslezers en –lezeressen gesproken. Dag Allemaal publiceerde
eind november een vrij ontluisterend overzicht van Amerikaanse me-
ningen over de Vlaamse presentatoren van het televisienieuws.

Zegt een of andere tv-producer over Lynn Wesenbeek (VTM): "Een heel
mooie vrouw, maar soms trekt ze wel heel vreemde gezichten."

En een grafisch ontwerpster over Martine Tanghe (VRT): "Een lachje af
en toe zou geen kwaad kunnen."

Ook Wim De Vilder (VRT) krijgt een lap: "Er scheelt iets met zijn ogen.
(…) Is die man vorige nacht op stap geweest?".

En over Stef Wauters (VTM): "Dit is een jonge tafelspringer die lef ver-
wart met hersenen en ambitie heeft voor drie."

De elf Amerikaanse mediawatchers zijn vrij unisono in hun keuze van de
beste nieuwslezers op de Vlaamse tv. Over Jan Becaus (VRT): "Als er één
Vlaams nieuwsanker is dat ik zou geloven, zou het deze man zijn." En
over Birgit Van Mol (VTM): "De koningin van het Vlaamse journaal; ik
overweeg naar Vlaanderen uit te wijken."

Wie zei daar weer dat journalisten soms wel scherp van geest kunnen zijn
maar des te lomper wanneer het op handenwerk aankomt? Op zondag
12 december is de volledige redactie van Het Belang van Limburg uit-
gerukt om de krant gratis uit te delen aan alle inwoners van de provincie.

Reeds op dinsdagmiddag vielen de laatste zondagskranten in de brieven-
bussen.

Met de stunt sloot ‘Het Belang’ de festiviteiten rond zijn 125ste ver-
jaardag af.

Het Belang van Limburg dus, niet het Vlaams Belang natuurlijk. Om
naamsverwarring  tegen te gaan, heeft ‘Belang’-hoofdredacteur Ivo
Vandekerckhove de collega’s-journalisten nog eens expliciet gevraagd
om de naam van zijn krant altijd voluit te gebruiken. Net zoals de naam
van het Vlaams Belang.

Komt in orde, Ivo, Limburgs Belang eerst!

En wie zei daar weer dat journalisten dikke ego’s zijn, uitsluitend bekom-
merd om hun eigen naam en faam? De redactie van Knack won met
haar nummer van 7 april over hoofdstad Brussel de Medialeeuw, een
prestigieuze prijs van de Vlaamse Club voor Kunst, Wetenschap en
Letteren. Welnu, het gewonnen bedrag van 3.000 euro werd onmiddellijk
over gemaakt aan Poverello, Brusselse organisatie die zich om de minst-
bedeelden in de stad bekommert.

De Vereniging van Radio- en Televisieverslaggevers reikte intussen haar
Pak de Poen-prijs voor het slechtste mediagebeuren uit aan (de
omkadering van) Sporza/VRT.

En de Belgische Beroepsbond van Sportjournalisten bedacht, pre-
cies zoals vorig jaar, motorcrosser Stefan Everts en tenisster Justine Henin
met de eretitels sportman en sportvrouw van het jaar.

Op 21 november is in Brugge persfotograaf Werner De Baere overleden.
Hij werd 84. Werner freelancte in de kuststreek voor ondermeer Het
Laatste Nieuws en het Brugsch Handelsblad.

Hij stond ook mee aan de wieg van de Belgische Foto- en Filmpers
(BFFP). Zijn collega’s eren hem dan ook voor zijn inzet voor de profes-
sionalisering van het beroep.

Wie zei daar weer dat journalisten geen fijne mensen zijn?

D
e 

Jo
ur

na
lis

t
decem

ber

2004

Onder embargo

18



JOURNALISTENUITWISSELING
BELGIË-NEDERLAND 2005

Begin 2002 vond de eerste editie van deze journalistenuitwisseling plaats. 

De parlementsverkiezingen in Nederland zetten toen het land op zijn kop...

Misschien wilt u in 2005 zelf nagaan wat er in Nederland leeft door enkele weken te herbronnen

bij onze noorderburen?

Het Prins Filipfonds biedt u de kans om minimum 5 en maximum 8 weken op een redactie in

Nederland mee te draaien om zo de diversiteit van de landelijke en regionale media te ontdekken.

De uitwisseling vindt plaats tussen 25 april en 18 juni 2005. 

Elke geselecteerde ontvangt een beurs van € 2.500 om de kosten grotendeels te kunnen dekken.

De drie Gemeenschappen verklaarden zich samen met het Prins Filipfonds akkoord om de nodige

financiële middelen in te brengen om de Belgische journalisten te laten deelnemen.

Bent u een Belgisch journalist en hebt u minimum drie jaar ervaring? 

Dan komt u in aanmerking!

U moet bovendien bereid zijn om de nodige tijd vrij te maken. 

Volgende periodes en data zijn belangrijk:

- 23 - 24 april 2005 : startweekend 

- 25 april - 18 juni 2005 : uitwisseling van minimum 5 en maximum 8 weken

- 18-19 juni 2005 : evaluatieweekend

Belgische journalisten die willen deelnemen sturen hun kandidatuur op

naar het Prins Filipfonds tegen 7 februari 2005.

Deze kandidatuur moet volgende onderdelen bevatten:

- motivatiebrief

- curriculum vitae

- aanbevelingsbrief van de eigen redactie (liefst van de hoofdredactie)

Voor meer informatie kan u terecht bij

Prins Filipfonds

c/o Koning Boudewijnstichting

Brederodestraat 21 - 1000 Brussel

Tel. 02-549 61 98 - Fax 02-512 32 49 -  dierickxvisschers.f@kbs-frb.be

IN SAMENWERKING MET DE KONING BOUDEWIJNSTICHTING

c/o KONING BOUDEWIJNSTICHTING

BREDERODESTRAAT 21  B-1000 BRUSSEL TEL. (02)  511.18.40  FAX (02)  511.52.21 www.prins-filipfonds.org

19



3rd Award for Obesity
Journalism

Voor meer informatie kunt U terecht bij: 
Matthias Meersschaert 02 713 07 35 of 
Tanja De Vleeschouwer 02 525 82 97.

Deelnameformulieren kunt U downloaden op  
http://www.prforce.be/docs/roche/roche_awards_nl.htm of 
www.gezondgewicht.be

Jaarlijks ondersteunt Roche de internationale en Belgische
Award voor Overgewicht en Obesitas Journalistiek. 
Deze onderscheiding erkent en beloont journalisten die dankzij
hun kwaliteitsvolle journalistieke bijdrage inzake overgewicht en
obesitas, de betrokken doelgroepen weten te sensibiliseren.

U kunt zich inschrijven in de volgende twee Award categorieën: 

• Medisch-wetenschappelijke pers 
• Consumentenpers

Alle artikels/uitzendingen die betrekking hebben op overgewicht en obesitas komen in
aanmerking.

Alle type media (print, televisie, radio en internet) kunnen deelnemen.

De artikels/uitzendingen moeten in de loop van 1 mei 2004 tot 31 januari 2005 zijn
gepubliceerd of uitgezonden. 

Alle kandidaturen worden geëvalueerd door een jury van onafhankelijke toonaan-
gevende obesitasspecialisten en wetenschapsjournalisten.

.

BELGISCHE AWARD :

De inzendingen voor de BELGISCHE AWARD moeten uiterlijk in ons bezit zijn op
31 januari 2005. 

De winnaar in elke categorie wordt uitgenodigd om van 1 tot 4 juni 2005 het
ECO congres (European congres for obesity) in Athene  bij te wonen. Hun bij-
drage komt automatisch in aanmerking voor de Internationale Award.

INTERNATIONALE AWARD :

De inzendingen voor de INTERNATIONALE AWARD moeten uiterlijk in ons bezit
zijn op 1 maart 2005.

De winnaar in elke categorie ontvangt €7500.

V
er

an
tw

oo
rd

el
ijk

e 
ui

tg
ev

er
: 

D
r 

C
hr

. 
Le

na
er

ts
 -

 B
r 

74
43

 -
 1

2/
04


