
De Journalist
m a g a z i n e  v a n  d e  V V J

Frieda Joris: ‘Wie bij Het Laatste Nieuws niet presteert, vliegt eruit’
Gerechtelijke censuur van Humo vormt loodzwaar precedent

Gaat De Morgen Het Volk achterna ?
Dossier redactiestatuten: wie doet het goed ?

De anonieme kwaliteit van PhotoNews-fotograaf Bert Van den Broucke

BELGIE-BELGIQUE
PB - PP

1099 Brussel X
B - 11

28
 n

ov
em

be
r 

20
08

 –
 n

um
m

er
 1

19
 –

 v
er

sc
hi

jn
t 

m
aa

nd
el

ijk
s 

– 
v.

u.
 p

ol
 d

el
to

ur
, I

PC
, r

és
id

en
ce

 p
al

ac
e 

bl
ok

 C
 -

 w
et

st
ra

at
 1

55
  1

04
0 

Br
us

se
l



2

novem
ber

2008

IN
H

O
U

D UIT DE VVJ

Humo(r)	 	 	 	 	

	 	 	 3

ACTUEEL

De Morgen vreest voor haar onafhankelijkheid	 4

Walibi-dag van AVBB-afdeling Brabant werd succes	 5

Censuur van Humo vormt gevaarlijk precedent	 6

VVJ steunt Humo tegen gerechtelijke censuur	 7

SCHEEF BEKEKEN 	 5

OPINIE

Flip Voets laakt censuurgedrag van de Orde van Vlaamse Balies	 8

MENS ACHTER HET NIEUWS

PhotoNews-fotograaf Bert Van den Broucke	 9

DOSSIER REDACTIESTATUTEN (deel 1)

Buffers tegen ongewenste druk	 10

De toestand bij De Morgen, VRT en De Tijd	 10-11

SERVICE

Vragen & antwoorden	 12

Tweede oproep hernieuwing VVJ/AVBB-lidmaatschap	 12

JAM kondigt eerste uitbetaling audiovisuele auteursrechten aan	 13

Laatste oproep tot kandidaatstelling voor de Erkenningscommissie	 13

ICONEN VAN DE VLAAMSE JOURNALISTIEK

Frieda Joris: ‘Mijn kanker maakte van me een andere journaliste’	 14-15-16

RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK

Gerechtelijke verslaggeving vereist geen absolute juridische precisie	 17

LEZERS SCHRIJVEN

Kortom reageert: communiceert ‘de overheid’ echt zo slecht?	 17

DE DEADLINE VOORBIJ	

Pieter Lesaffer amuseert zich best als onderwijsspecialist	 18

ONDER EMBARGO	 19

Frieda Joris, grande dame van Het Laatste Nieuws, is dit keer te gast als 
icoon van de Vlaamse journalistiek. Zie pagina’s 14-15-16.  

(Foto Firmin De Maître)



3

De Journalist
MAGAZINE VAN DE 
VLAAMSE VERENIGING VAN 
JOURNALISTEN (VVJ)

COÖRDINATIE
Pol DELTOUR
pol.deltour@journalist.be

VASTE MEDEWERKERS 
Jan BACKX
Ivan DECLERCQ
Marleen SLUYDTS
Johan VAN CUTSEM
Luc VANHEERENTALS
Mark VLAEMINCK
PHOTO NEWS
ZAK

REDACTIESECRETARIAAT
Résidence Palace
Blok C - Lokaal 2232
Wetstraat 155 - 1040 Brussel
Tel. 02/235.22.70
Fax 02/235.22.72
info@journalist.be
www.journalist.be 

ABONNEMENTEN
Lisbeth MOONS
Zie adres hierboven
lisbeth.moons@journalist.be

RECLAMEREGIE
Lisbeth MOONS
Zie adres hierboven
lisbeth.moons@journalist.be

LAYOUT EN DRUK
Poot Printers
Industrialaan 12
Zone maalbeek
1702 Groot-Bijgaarden
Tel. 02 467 30 30
Fax  02 463 58 30
www.pootprinters.be

Lid van de Unie van Uitgevers  

van de Periodieke Pers

Uit de VVJ

HUMO(R)
Dat een Franstalige rechter in kort geding beslist om alle nummers van Humo 

uit de rekken te halen, is te gek voor woorden. Dat is een kanon gebruiken 

om een mug te doden. Zeker voor een Franstalige die niet eens het bestaan 

van Humo en de reputatie van het blad kent. Nog gekker voor woorden is 

de reactie van de chef van de politie en zijn secretaresse die – als ze zich ge-

griefd voelen – evengoed een klacht wegens smaad en eerroof hadden kun-

nen overwegen of een klacht bij de Raad voor de Journalistiek.  Dan hadden 

we nog eens een ernstig debat kunnen voeren.

De pers mag zich zeker niet geïntimideerd voelen door deze groteske uit-

spraak. Ook al is de grondwettelijk vastgelegde persvrijheid hier in het ge-

drang: het recht op vrije meningsuiting, tot en met het recht op satire. Vele 

specialisten hebben zich de voorbije weken over het voorval gebogen en hun 

mening laten horen.

Toch moet mij iets van het hart. De persvrijheid verdedigen is één ding. Maar 

zo’n wapen inzetten om het ‘Gat van de Wereld’ in Humo te verdedigen, 

roept toch een aantal vragen op. Nogal wat mensen hebben bedenkingen 

bij de fotoshopping die, hoe grappig bedoeld ook, een aantal schunnige han-

delingen suggereert. En laten we eerlijk zijn, niet iedereen kan daar even 

smakelijk om lachen. Humor en satire zijn en blijven een moeilijk vak.

De pers moet vooral overtuigen met argumenten. Spitse cartoons kunnen 

daarbij helpen. Maar het is niet omdat een aantal creatievelingen meent dat 

ze zich alles kunnen  permitteren in naam van de vrijheid, dat we daar met 

z’n allen akkoord mee moeten gaan. Nogmaals: het is niet verboden om z’n 

gezond verstand te gebruiken als het gaat om de illustratie van een poli-

tiek en menselijk uiterst gevoelig dossier. De betrokkenen hebben al genoeg 

klappen moeten incasseren. De pers mag grenzen verleggen, de vraag blijft 

waar we dan belanden. En soms is dat in niemandsland. 

	 	 	 	 	 Marc Van de Looverbosch

Voorzitter VVJ



novem
ber

2008

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

Actueel

GAAT DE MORGEN HET VOLK ACHTERNA ?
Pol Deltour

4

Het nieuwe leidersduo van De Morgen, directeur Klaus Van 
Isacker en hoofdredacteur Bart Van Doorne, heeft zich nog 
niet bepaald geliefd gemaakt bij de redactie. Van Doorne 
stuitte bij zijn aanwerving zelfs op een njet van de redac-
tieraad – veto dat redactiedirecteur Klaus Van Isacker autori-
tair naast zich neerlegde. Van Isacker en Van Doorne kennen 
elkaar van bij VTM, en wisten blijkbaar ook uitgeefdirecteur 
Jaak Smeets te overtuigen van hun voorlopig onbewezen ca-
paciteiten om een krant te leiden.

Daar kwam eind oktober bij dat Van Isacker en Van Doorne 
de redactie van De Morgen koud pakten met een ware mare: 
de krant zou verhuizen van de Arduinkaai in hartje Brussel 
naar Kobbegem waar onder meer Het Laatste Nieuws al 
thuis is. Van de gelegenheid zou gebruik worden gemaakt 
om nieuwe synergieën te creëren met andere redacties die 
De Persgroep Publishing (DPP) rijk is – om te beginnen op het 
vlak van fotojournalistiek. Enkele jaren geleden zijn er al van 
die synergieën doorgevoerd. Zo neemt De Morgen van Het 
Laatste Nieuws grote brokken sportberichtgeving over en uit 
De Tijd worden regelmatig substantiële stukken economie-
verslaggeving gekopieerd. Nu zou ook duchtig in de eigen 
cultuurberichtgeving van De Morgen worden gesnoeid. In 
de woorden van Van Isacker omdat geen enkele krant ter 
wereld zoveel cultuur brengt als De Morgen.

Dé reden voor een en ander blijkt van pure bedrijfseconomi-
sche aard. De Morgen, zo meent de DPP-top en haar plaats-
vervangende duo op de redactie, haalt niet het rendement 
dat van de krant mag worden verwacht. Dat kregen de re-
dactiemedewerkers nota bene te horen op een moment dat 
hun verkoopcijfers enkel maar de hoogte ingaan. Net zoals 
die van de andere kwaliteitskranten overigens. Volgens de 
laatste CIM-kwartaalcijfers steeg de oplage met 4,1 procent 
in vergelijking met hetzelfde, derde kwartaal van 2007. Ook 
over de groepscijfers van DPP viel de jongste tijd trouwens 
enkel maar goed nieuws te rapen. Zo werd vorig jaar nog 
een nettowinst van 34 miljoen euro genoteerd, 67 procent 
meer dan het jaar daarvoor.
Wat het personeel van De Morgen extra steekt, is dat er sinds 
de grote fusie-operatie ‘DPP’ bij de jaarwisseling 2006/2007, 
nauwelijks nog controleerbare bedrijfscijfers voor De Morgen 
alleen voorhanden zijn. Toen werden de afzonderlijke nv’s 
rond De Morgen, Het Laatste Nieuws en de magazines (waar-

onder Dag Allemaal) allemaal opgedoekt. En dan wordt het 
financiële plaatje ook nog eens ernstig vertroebeld door on-
betrouwbare rekeningen met betrekking tot het pand aan 
de Arduinkaai en zo mogelijk nog schimmiger afrekeningen 
van sommige redactieverantwoordelijken die, in plaats van 
gewoon op de loonlijst te staan, factureren vanuit zelf opge-
richte bedrijfjes.

Verdamping
Het zijn voor de redactie van de krant alleen maar extra 
redenen om zich schrap te zetten tegen de ambities van de 
DPP-top. Fundamenteel leeft vooral de vrees dat door de ver-
huizing het doodsvonnis wordt uitgesproken over De Morgen 
als autonome titel. Niet een dood met de kogel dan, maar 
een geleidelijke verdrinkingsdood. Het verdampingsscenario 
dat de VUM/Corelio met Het Volk heeft uitgevoerd achterna. 
De DM-redactie drukte het in een persbericht van 30 oktober 
zo uit: “De aantasting van de identiteit van de krant, zowel 
in de feiten als in de perceptie, zal niet enkel de inhoudelijke 
onafhankelijkheid van de redactie, maar ook de levensvat-
baarheid van het merk De Morgen in het gevaar brengen.” 
Die mededeling volgde op een petitie aan de hoofdredactie, 
die door maar liefst 77 journalisten – een overgrote meerder-
heid van de redactie – was ondertekend.

In Kobbegem waren ze danig geschrokken van het verzet, 
en woest om de aandacht die vooral De Standaard aan de 
malaise besteedde (het blijft vreemd hoe sommige media-
verantwoordelijken van anderen maximale openheid eisen 
en de censuurbijl bovenhalen voor elk minder goed nieuws 
over henzelf). Tegen 3 december wil het DPP-management 
nu met een ‘alternatief plan’ voor De Morgen komen. Het 
valt te bezien of dat zoveel zal verschillen van het oorspron-
kelijke program.
Christian Van Thillo en Rudy Bertels hebben in elk geval nog 
een stok achter de deur gezet. De onderhandelingen met 
VVJ en vakbonden over een integratie van de arbeidsstatuten 
bij DPP zijn immers stopgezet “in afwachting van een oplos-
sing voor het probleem De Morgen”. Die harmonisering van 
diverse cao’s had vooral de journalisten van De Morgen goed 
uitgekomen, omdat hun loonbarema’s, net zoals andere ar-
beidsvoorwaarden, eindelijk op het niveau van hun collega’s 
bij Het Laatste Nieuws zouden worden getild.

Is Vlaanderen binnen afzienbare tijd opnieuw een autonome krantentitel armer? Het gaat er meer en meer 
op lijken nu de top van De Persgroep Publishing De Morgen tot een verhuizing naar Kobbegem en nog meer 
synergieën met andere mediatitels uit de groep wil dwingen. Maar de redactie van De Morgen zet zich, 
gesteund door de VVJ, schrap.

In het 3de trimester van dit jaar zijn in het totaal gemiddeld 
922.200 Vlaamse kranten verkocht, dat is 0,7 procent minder 
dan in de periode juli-september 2007. Vooral de kwali-
teitskranten lieten (opnieuw) goede resultaten optekenen. 
De Morgen steeg met 4,1 procent tot 52.103 exemplaren, 
De Standaard met 1,3 procent tot 83.189 exemplaren, en 
De Tijd met 0,9 procent tot 36.196 exemplaren. Ook Het 
Laatste Nieuws ging omhoog, met 1 procent tot 289.487 

verkochte kranten per dag. Het Nieuwsblad-Het Volk 	
(- 2,7 procent), Gazet van Antwerpen (- 3,3 procent) en 
Het Belang van Limburg (- 2,4 procent) gingen enigszins 
achteruit.
Aan Franstalige kant krimpte de totale krantenmarkt 
met 4,1 procent tot nog 444.563 verkochte exemplaren 
per dag. Grootste verliezers daar zijn La Dernière Heure 	
(- 7,1 procent) en Le Soir (- 5,7 procent).

VLAAMSE KRANTENMARKT NAGENOEG STABIEL



5

150 journalisten uit Brabant met gezin op 
griezeltocht in Walibi

De Walibi-dag die de afdeling Brussel-Brabant van de AVBB op 25 ok-
tober organiseerde, was voorwaar een groot succes. Zowat 150 journa-
listen trokken met hun gezin naar Waver voor de Press Day Halloween. 
De 600 deelnemers in het totaal genoten van de spetterende attrac-
ties, koesterden zich tussenin in een lekkere herfstzon, en kregen er ‘s 
avonds nog een vuurwerkspektakel bovenop.
Eric Vercruysse (links op de foto) en Robert Van Den Brugge (2de van 
rechts) zorgden voor een vlekkeloze organisatie van de gezinsdag. 
Dank ook aan het Walibi-management, dat bij de afsluitende receptie 
vertegenwoordigd was door algemeen directeur Marcel Schonenberg 
(2de van links). Op de foto herkent u verder nog AJP-voorzitter Marc 
Chamut (rechts).  

S C H E E F  B E K E K E N
“Je wordt niet toevallig een BV, hé. Voor 
veel van die mensen is het blijkbaar een 
hoger levensdoel om zoveel mogelijk in 
de boekjes en op tv te komen met hun 
gezicht. Opgevoerd worden in rubrieken 
als ‘Het Gat van de Wereld’ is dan één 
van de misschien wat minder aangename 
neveneffecten die ze er maar bij moeten 
nemen.”
Marc Van Springel, man achter ‘Het Gat 
van de Wereld’ in Humo, in Het Belang 
van Limburg van 8 november 2008

“Het kon niet anders dan dat die blondine, 
al zwaar gestraft voor een procedurefout 
van haar baas, ook ten prooi viel aan de 
macho’s in de pers.”
Mia Doornaert neemt het in De 
Standaard van 7 november 2008 op 
voor politiesecretaresse Sylvie Ricour 
in haar conflict met Humo

“Er is volgens mij een gebrek aan mensen 
die echt op het terrein gaan kijken wat 
het probleem is en er is een overschot 
aan mensen die maar wat meningen 
verkondigen. Het ontbreekt ons aan in-
levingsvermogen. Dat is nochtans de job 
van een schrijver.”
Knack-journalist Chris De Stoop in De 
Juristenkrant van 15 oktober 2008

“Als journalisten een gewonde kop zien, 
zullen ze blijven pikken.”
BOIC-dokter Renno Roelandt haalt in 
Humo van 21 oktober 2008 uit naar 
journalist Maarten Michielssens (intus-
sen ex-Het Laatste Nieuws)

“Avant, il y avait des lignes éditoria-
les distinctes; à présent il n’y en a plus 
qu’une qui refuse le sensationnalisme et 
l’info fast food et se veut pédagogique.”
Jean-Pierre Jacqmin, de nieuwe di-
recteur informatie van de RTBF, ver-
tolkt zijn beleidsvisie in Le Soir van 25 
oktober 2008

“Op historische momenten doe ik de 
regie.”
VTM-directeur informatie Eric Goens 
kroop tijdens election night in de VS 
zelf nog eens achter de knoppen (De 
Morgen van 7 november 2008)

“People who are the victims of whatever 
kind of injustice send me emails, or they 
call me. About 10 or 20 a week. I don’t 
call back any more. Besides, it’s healthier 
to develop your stories yourself. Then 
there are the calls from whistle blowers. 
But you have to be careful. I think I’m 
getting to a period in my life or career 
when I don’t like to work with these 
guys so much anymore. I’m not saying 
they’re lying, but there’s always the pos-
sibility they’re using you to settle some 
scores. When someone goes to the press 
with this kind of stuff, it’s always with an 
agenda.”
Douglas De Coninck in Flanders Today 
van 29 oktober 2008

“Journalisten zijn geen onverantwoor-
delijke losbollen: ze begrijpen best dat 
concrete operationale gegevens ver-
trouwelijk moeten blijven om het goed 
functioneren van de veiligheidsdiensten 
niet in het gedrang te brengen. Dat is 

voor de media geen enkel probleem, op 
voorwaarde dan wel dat alle informatie 
waarvoor geen goede reden bestaat om 
ze geheim te houden, wel degelijk wordt 
vrijgegeven.”
Georges Timmerman in De Morgen van 
18 november 2008

“We zijn collega’s die werken voor concur-
rerende kranten.”
Jan Temmerman (filmrecensent De 
Morgen) en Steven De Foer (filmrecen-
sent De Standaard) op Radio 1 op 1 no-
vember 2008

“Ik heb verschillende keren diep in de 
put gezeten. Was ik het vertrouwen van 
de meisjes met wie ik sprak niet aan het 
misbruiken? Ook tegen mijn sponsors had 
ik gelogen. En op den duur kreeg ik zelfs 
medelijden met Ignace Crombé zelf.”
Kirsten Mertes, die voor P-magazine 
zeven maanden undercover ging bij 
Miss Belgian Beauty, in Gazet van 
Antwerpen van 18 oktober 2008

“Ook bij het recente voorval rond   de 
onwaar gebleken hartaanval van Apple-
ceo Steve Jobs, is het minder de betrokken 
citizen journalist dan wel de traditionele 
journalistiek – en met name CNN – die 
gezichtsverlies lijdt. Omdat CNN van twee 
walletjes wilde eten. Aan de ene kant 
zich opwerpen als een wereldwijd kwa-
liteitsmerk voor nieuws. Aan de andere 
kant snel en goedkoop scoops binnenha-
len, meesurfend op de Web 2.0 golf, door 
het opzetten van iReport.”
Dominique Deckmyn in De Standaard 
van 15 oktober 2008

(Foto Daniel Willam / BFFP)



6

Drastisch vervolg
Intussen is nog een dras-
tisch vervolg aan de affaire 
gebreid. Na de rechterlijke 
verspreidingsverboden van 4 

en 6 november liet het zich aanzien dat de gecensureerde fo-
tomontage her en der toch zou opduiken, ook op het internet. 
Het deed Ricour en Koekelberg opnieuw naar de Brusselse 
rechtbank lopen, waar ze dit keer rechter Collignon bereid 
vonden zowaar een absoluut en onbegrensd publicatiever-
bod te decreteren. Geen enkele particulier of medium mag 
de beelden nog verspreiden, heet het sinds 7 november. Per 
inbreuk die Koekelberg of Ricour door een deurwaarder laten 
vaststellen, is een som van € 500 verschuldigd voor elk uur 
dat de beelden beschikbaar blijven.

De affaire roept twee fundamentele vragen op.

1. Hoever reikt het recht van satire in de media? Zonder 
de minste twijfel vullen de twee betrokken Brusselse rech-
ters dit recht wel zeer dunnetjes in. En nu kan men diepgaand 
van mening blijven verschillen over de goede smaak van 
sommige dingen die ook ‘Het Gat van de Wereld’ publiceert, 
de gebrachte pornokolder blijft wel degelijk satire. Onder 
meer het Europees Hof voor de Mensenrechten heeft aan 
dergelijke satire een doorgedreven bescherming verleend, 
die verder gaat dan voor gewone journalistieke verslagge-
ving. Op te merken valt dat de twee betrokken Brusselse 
rechters, net zoals Sylvie Ricour trouwens, van oorsprong 
Franstalig zijn. Het valt te vrezen dat dit een correcte inschat-
ting van het satiregehalte van de betrokken fotomontage in 
de weg heeft gestaan.

2. Hoe pak je media aan die dan toch over de schreef 
gaan? De Grondwet is in artikel 25 zo helder als maar kan: 
de overheid (en ook een rechter) kan de pers nooit voor-
afgaand aan banden leggen. Desgevallend kunnen journa-
listen en hun redactieverantwoordelijken wel achteraf tot 

de orde worden geroepen: 
door een strafklacht, door 
een schadeclaim, door een 
recht van antwoord, door 
een vraag aan de Raad voor 
de Journalistiek. Dat die fun-
damentele regel (opnieuw) 
wordt gekraakt, moet de vol-
ledige mediawereld ernstig 
zorgen baren. Het hoger 
beroep dat Humo tegen de 
verspreidingsverboden heeft 
ingesteld, verdient dan ook 
alle journalistieke steun.

Vliegen straks volledige 
edities van Het Nieuwsblad 
of De Morgen in de ver-
snipperaar omdat de een 
of andere bevolkingsgroep 
zich geschokt voelt door een cartoon van Marec of Zak? 
Wordt Knack van deze week uit de rekken gehaald omdat 
Noël Slangen zich hoogstpersoonlijk gekrenkt voelt door de 
column van Koen Meulenaere? Krijgen binnenkort VRT en VTM 
uitzendverboden te slikken omdat een politieman, politicus, 
bedrijfsleider of sportfiguur oordeelt dat hij te hard door die 
omroep wordt aangepakt?

Het lijkt misschien ver gezocht, maar dergelijke doemsce-
nario’s zijn sinds de Humo-censuur realistischer dan ooit 
tevoren. Tot twee keer toe legde de Brusselse rechter Cécile 
Hayez hoofdredacteur en verantwoordelijk uitgever Jörgen 
Oosterwaal verbod op de editie van 4 november. verder te 
verspreiden. Inbreuk op het verbod zou hem te staan komen 
op € 250 per exemplaar dat ergens nog te koop aangeboden 
werd. Magistrate Hayez ging daarmee vlot in op een dubbel 
verzoek van Fernand Koekelberg, de commissaris-generaal 
van de Federale Politie, en diens secretaresse Sylvie Ricour, 
intussen alom gekend voor haar niet geheel normaal verlo-
pen opgang doorheen de politiehiërarchie. Met name in po-
litiekringen zelf was de uitdrukking ‘canapébenoeming’ niet 
van de lucht. In de Humo-rubriek ‘Het Gat van de Wereld’ 
werd een en ander met wat kolderporno nog eens door de 
mangel gehaald.

Rechter Hayez volgde Ricour en Koekelberg naadloos in hun 
klacht. Volgens haar had ‘de fotografische reportage - die op 
walgelijke wijze werd samengesteld en  waarbij verzoekers 
in obscene poses werden voorgesteld - ernstige schade tot 
gevolg voor hun privéleven en de autoriteit die verbonden 
is aan hun functie’ (vrije overname uit het bijzonder slecht 
geredigeerde eerste vonnis). In haar tweede beschikking, na 
derdenverzet van Humo, gaat de magistrate zelfs nog een 
stap verder. “Ni Mme Ricour 
ni M. Koekelberg ne peuvent 
être considérés comme des 
personages publics”, heet het 
nu in het Frans, “même si le 
battage médiatique dont ils 
sont l’objet depuis des mois 
les ont mis au devant de la 
scène.” Tegen de rechten 
van privacy van deze ‘niet-
publieke personen’, besluit 
rechter Hayez, kan de persvrij-
heid, zelfs van een satirische 
rubriek, niet tegenop.

novem
ber

2008

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

Actueel

CENSUUR VAN HUMO VORMT LOODZWAAR 
PRECEDENT

Pol Deltour

6

Artikel 25 Belgische Grondwet

De drukpers is vrij; 
de censuur kan nooit worden ingevoerd (…)

(Foto Christophe Licoppe/PhotoNews)



77

Het bestuur van de VVJ neemt met verbijstering kennis van 
het gerechtelijke verspreidingsverbod van Humo, nu de 
(Franstalige) Brusselse rechtbankvoorzitster Hayez dit ook 
na derdenverzet van het weekblad heeft bekrachtigd.

De censuurmaatregel gaat fundamenteel in tegen het 
recht van kritiek, satire en parodie, dat een fundamen-
teel onderdeel vormt van de vrijheden van meningsuiting 
en informatieverspreiding via de media. Ook al kunnen 
sommige meningsuitingen kwetsend of shockerend zijn, 
het Europese Hof voor de Mensenrechten heeft hieraan 
steeds een verregaande bescherming verleend teneinde 
de vrije informatiestroom maximaal te vrijwaren. Bij dat 
alles neemt de VVJ met verstomming kennis van de ar-
gumentatie van de rechter dat de betrokken personen, 
federale politiechef Koekelberg en zijn medewerkster 
mevrouw Ricour, geen publieke figuren zouden zijn.

Het verspreidingsverbod vormt bovendien een flagrante 
schending van de persvrijheid in de zin dat artikel 25 

van de Grondwet expliciet elke voorafgaande censuur 
vanwege de overheid verbiedt. Wie zich door een infor-
matiemedium onrecht aangedaan voelt – en de VVJ erkent 
dat zulks in dit concrete geval wel degelijk mogelijk is – 
kan steeds achteraf (na de verspreiding dus) een klacht 
indienen, een schadeclaim formuleren of de kwestie aan-
kaarten bij de Raad voor de Journalistiek (www.rvdj.be).

De beschikkingen van rechtbankvoorzitster Hayez tasten 
niet enkel de fundamentele rechten van Humo en haar 
lezers aan, maar vormen bovendien een gevaarlijk pre-
cedent voor alle informatiemedia en journalisten. Ze 
dreigen een praktijk te doen ontstaan waarbij elk indi-
vidu, gesteund door al te meegaande rechters, zijn of haar 
gevoeligheden kan afreageren op de media en de vrije 
informatiestroom kan blokkeren.

De VVJ steunt Humo in al haar verdere stappen tegen de 
gerechtelijke censuur die haar is opgelegd.

VVJ steunt Humo en verwerpt 
gerechtelijke censuur van de pers

VVJ-standpunt 7 november 2008

je in op

MO de

Digitale achtergronddossiers over de 
mondialiserende wereld. Feiten en 
argumenten. Cijfers en analyses. 
Gratis en voor niets via 
www.MO.be/mopapers

Op de hoogte blijven? 
Schrijf je in via mopaper@mo.be of bel 02 536 19 77.

O
B

38
37

0

OB38370_Adv MO   1 10/27/08   4:14:57 PM

certified PDF



8

tout court werd ingehouden. Een eis die dus neerkomt op 
niet minder dan censuur.
Dat de verdediging van Vercauteren niet opgezet was met 
de geplande documentaire mag dan nog te begrijpen zijn, 
hoewel ze er misschien beter aan had gedaan haar visie op 
de feiten in het programma weer te geven. Erger is evenwel 
dat enkele uren na dit ultimatum een tweede boodschap bij 
de VRT belandde, ditmaal van de Orde van Vlaamse Balies.
In die fax, ondertekend door een van de bestuursleden van 
de Orde in naam van de voorzitter, sluit de organisatie zich 
volmondig aan bij het standpunt van Vercauterens advocaat, 
en eist ze dus eveneens dat het programma wordt gecensu-
reerd of helemaal wordt ingetrokken.

De VRT heeft besloten om niet aan de druk toe te geven. 
Wel heeft de omroep ervoor geopteerd om elke polemiek 
te vermijden, en werd de oorspronkelijk geplande persvisie 
voor de uitzending op het laatste moment afgelast. Voor de 
rest werd niet over het incident gecommuniceerd, en is het 
programma uiteindelijk ook uitgezonden.
Maar nu de hele reeks achter de rug is, is het zinnig om terug 
te keren op de merkwaardige houding van de advocaten-
orde. Bij dat optreden kunnen op zijn minst twee vragen 
worden gesteld.
De eerste vraag luidt: wat bezielt de Orde om zich zo blinde-
lings te scharen achter het standpunt van één enkele partij in 
het proces, blijkbaar zonder zich via andere bronnen te infor-
meren over inhoud en bedoeling van het programma? Meer 
dan wie ook moet de Orde toch op de hoogte zijn van de con-
troverse die de verdediging destijds heeft opgeroepen? Een 
controverse die bestond, niet het minst bij de andere partijen 
in het proces, ook bij de advocaten van de andere beschuldig-
den. Zijn alle leden van de Orde van Vlaamse  balies wel op 
de hoogte van de standpunten die hun organisatie hierover 
inneemt, ook en met name wanneer het gaat om een publiek 
debat over het proces? En zouden alle leden het ermee eens 
zijn dat de Orde het zonder voorbehoud opneemt voor die 
ene – zoals gezegd – bijzonder controversiële visie?

De tweede vraag is nog fundamenteler. Met haar ingebre-
kestelling heeft de Orde immers gepoogd om de uitzending 
over de zaak-Van Noppen te kortwieken. Als de Orde haar 
slag had thuisgehaald, zou het publiek essentiële informa-
tie zijn ontzegd over een rechtszaak die het hele land in de 
ban heeft gehouden. Een poging tot eerlijke reconstructie 
van historische feiten zou op die manier onmogelijk zijn 
gemaakt.

Flip Voets was gerechtsverslaggever en eindredacteur van 
De Juristenkrant. Hij is thans ombudsman van de Raad voor 
de Journalistiek

Canvas reconstrueerde de moord op veekeurder Karel Van 
Noppen in de documentairereeks ‘De Zaak’, die nog andere 
belangwekkende justitiedossiers van de afgelopen jaren be-
lichtte. Het onderzoek naar de moord op Van Noppen verliep 
zoals bekend bijzonder moeilijk. Het proces gaf een opeen-
volging van incidenten te zien met de verdediging van een 
van de beschuldigden, de vermeende en ondertussen ver-
oordeelde opdrachtgever Vercauteren.
De programmamakers zijn hoe dan ook nauwgezet te werk 
gegaan en hebben alle mogelijke bronnen geraadpleegd. 
Alleen de verdediging van Vercauteren heeft op het laatste 
moment, ondanks aanvankelijke toezegging, afgezien van 
medewerking, wat de kijker in de reportage ook duidelijk 
werd gemaakt. Maar ondanks dit afhaken van de advocaten 
van Vercauteren, bleven er genoeg elementen over om de 
kijker duidelijk te maken hoe het onderzoek verlopen is en 
hoe uiteindelijk vier verdachten voor het assisenhof werden 
gebracht.

In het programma werd uitvoerig ingegaan op de contro-
versiële wijze waarop de advocaten van Vercauteren hun 
verdediging hadden opgevat. Daarover waren tijdens het as-
sisenproces vragen gerezen en ze hadden ertoe geleid dat 
advocaat Hans Rieder tijdens het proces zelfs op de getuigen-
bank is beland. De advocaat had enkele jaren voordien in zijn 
kantoor een ontmoeting gehad met enkele gezanten van een 
andere verdachte, die op dat moment in een Franse gevange-
nis verbleef. Na het proces werd de advocaat zelfs vervolgd 
voor meineed en is hij voor ondervraging opgepakt, maar 
uiteindelijk stelde de raadkamer hem buiten vervolging.
Kortom, vragen genoeg over een ophefmakend dossier, 
waarvan sommige advocaten nog altijd beweren dat de 
veroordeling van hun cliënt een gerechtelijke dwaling is 
geweest. Ondanks herhaalde aankondigingen hebben zij tot 
nu toe echter geen stappen ondernomen om het proces te 
laten herzien. Wie het proces destijds heeft gevolgd, zal de 
bizarre wijze waarop de verdediging is gevoerd ongetwijfeld 
bijblijven. Omdat hierover zoveel vragen blijven bestaan, is 
het goed dat in de reportage werd gepoogd de feiten nog 
eens op een rij te zetten. Het publiek heeft het recht om te 
weten hoe de justitie functioneert, en van die werking is de 
verdediging een essentieel onderdeel.

Ingebrekestelling
Enkele dagen voor de uitzending belandde bij een reeks ver-
antwoordelijken van de omroep echter een ingebrekestelling, 
uitgaande van Rieder, de advocaat die tijdens het proces in 
opspraak was geraakt. Daarin werd botweg geëist dat ofwel 
het onderdeel over de ontmoeting op zijn kantoor uit het 
programma werd verwijderd, ofwel dat de hele uitzending 

novem
ber

2008

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

Opinie

ADVOCATENORDE IS OOK AL NIET VIES VAN 
CENSUUR Flip Voets

Het is tot nu toe aan de aandacht ontsnapt, maar Canvas stond voor de recente uitzending van 
haar reconstructie van de moordzaak-Van Noppen onder zware druk om het programma in te 
trekken. Meer bepaald de Orde van Vlaamse Balies eiste in een formele ingebrekestelling dat 
een onderdeel uit het programma verdween of dat het zelfs helemaal werd ingehouden. Een eis 
die neerkwam op niets minder dan censuur.



“Kun jij veel namen noemen van fotografen die voor een pers-
agentschap werken?” De vraag komt van persfotograaf Bert 
Van den Broucke, zelf verbonden aan het agentschap Photo 
News. Het is behoorlijk druk in het café bij het Zoetwater in 
Oud-Heverlee waar we op een winderige herfstavond zitten 
te praten, maar na die vraag valt er aan onze tafel een stilte. 
Ik beken dat ik het antwoord schuldig moet blijven. “Kijk”, 
zegt Bert, “dat is het. Niemand kent ons. Wij zijn nochtans 
goed. Goed maar anoniem.”
Als mensen ijdel zijn, zijn agentschapfotografen de uitzonde-
ring op de regel. Journalisten scheppen genoegen uit naam-
bekendheid, dat is menselijk. Maar ook in de pers kunnen 
vedetten maar floreren dank zij het vaak anonieme maar 
noodzakelijke werk van collega’s 
die niet op de voorgrond glunderen 
maar achter de schermen consciën-
tieus werken aan het eindproduct. 
Zo staat achter de sterreporter de 
anonieme eindredacteur. En achter 
de bekende fotoreporter staat de 
onbekende fotograaf die voor een 
persagentschap werkt. Hij ziet zijn 
naam zelden bij zijn foto vermeld. 
Ook al mag die foto best worden 
gezien.

Bert Van den Broucke is 47 en al 
een jaar of twintig persfotograaf. 
“Ik ben in het beroep gerold”, 
vertelt hij. “Hoewel ik de kleinzoon 
ben van een journalist, stapte ik na 
mijn studies aan Sint-Lucas niet de 
pers binnen, maar werd ik school-
fotograaf. Alle dagen brave leerlin-
gen fotograferen. Voor 198,41 frank 
per uur. Nu zou dat iets minder zijn 
dan 5 euro.”
“Een van mijn vrienden werkte in 
die tijd voor UIT-magazine en af en 
toe vroeg hij me of ik voor hem een 
portretje kon maken. Ik had ten-
slotte fotografie gestudeerd. Ik zei ja en dat beviel me wel. 
Mensen portretteren voor een blad, leek me boeiender dan 
nog maar eens een klasje op fotopapier vereeuwigen.”
“Zo ben ik op een dag naar de redactie van Knack getrokken 
met de vraag of ze soms een fotograaf konden gebruiken. 
‘Wij werken niet met zelfstandige fotografen, alleen met fo-
toagentschappen’, was het antwoord. Fotoagentschap. Het 
woord was gevallen. Ik dus op zoek naar een baan bij een 
fotoagentschap. In eerste instantie werd dat Isopress, waar 
ze toen een Nederlandstalige fotograaf zochten. Enkele jaren 
nadien ben ik overgestapt naar Photo News. Ik zit er nog. En 
met plezier.”
Tegen een vrolijk tempo van baan veranderen mag dan al 
blits zijn en in de ogen van sommigen een blijk van dyna-
misme en creativiteit, Bert Van den Broucke gaat er fier op 
dat hij fideel is aan zijn werkgever. “Een jaar of tien geleden 
heb ik een hersenbloeding gehad. Ik spaar je de medische 

details maar ik kan je wel zeggen dat ik in coma heb gelegen 
en dat de helft van mijn lichaam verlamd was. De gevolgen 
waren niet alleen fysiek: ook mijn kennis van het Frans was 
uitgewist. Hersenen zijn raar, hoor.”
“Vandaag lig ik niet meer in coma, ik ben niet meer voor 
de helft verlamd en ik ken weer Frans. De revalidatie was 
moeilijk en zwaar, maar hier sta ik weer. En al die tijd dat het 
niet goed met me ging, verzekerde mijn baas mij dat ik ten 
allen tijde weer bij hem aan de slag zou kunnen. Dat vergeet 
ik niet.”

Sindsdien is er in de persfotografie veel veranderd. Bert haalt 
een kaartje boven, niet groter dan een luciferdoosje. “Vier 

megabyte”, zegt hij, “en hierop 
staan 720 opnames. Dat is gelijk 
aan 20 filmpjes van 36 beelden 
vroeger. Het grote voordeel van 
digitaal werken is dat je op zicht 
weet of de belichting goed is. En 
een onderbelichte foto kan je een 
beetje bijgeven. Maar eigenlijk 
heb ik dat niet nodig, want ik maak 
geen onderbelichte foto’s. En het 
liefst maak ik een portret.”
“Voor mij betekent ‘portret’ dat ik 
een mens laat zien zoals die op mij 
overkomt. Of ik dan ook in staat 
ben een goed portret te maken van 
bijvoorbeeld een politicus wiens 
ideeën ik verafschuw? Ja, het zal 
wel een goed portret zijn, maar de 
man in kwestie zal er niet blij mee 
zijn, snap je?”
Ondertussen wordt, ondanks 
de technische vooruitgang, het 
beroep van persfotograaf er zeker 
niet makkelijker op. “Financieel 
slabakt het. Als je bijvoorbeeld 
ziet hoe weinig sommige media 
aan een plaatselijke medewerker 
betalen voor een foto. Maar ook de 

mensen worden moeilijker. Communicatieverantwoordelijken 
van bedrijven doen graag lastig. Probeer maar eens een foto 
te maken in een Carrefour als je niet een dag op voorhand de 
toelating hebt gekregen. Of leg aan een actrice die zich per 
sé wil schminken voor je haar fotografeert, maar eens uit dat 
die schmink haar juist lelijker maakt.”
Toch is onze persfotografie nog verre niet toe aan wat je over 
Amerikaanse of Britse paparazzi in de boekskes leest. Hoe 
dat komt? “Ons land is daar gewoon veel te klein voor. Voor 
de deur van welke Belgische beroemdheid zou je hier gaan 
kamperen om een paparazzofoto te maken? Bij Wendy Van 
Wanten, om haar daarna nooit meer te mogen fotograferen? 
Bij de koning, om daarna nooit meer op het paleis binnen 
te mogen voor een officiële foto? Neen, hier niet. Waarmee 
ik niet gezegd wil hebben dat wij paparazzi zouden nodig 
hebben. Wij zijn geen paparazzi. Wij zijn gewoon goede foto-
grafen die ons werk doen. En vaak anoniem.”

Mens achter het nieuws

DE ANONIEME KWALITEIT VAN AGENTSCHAPS-
FOTOGRAAF BERT VAN DEN BROUCKE

Mark Vlaeminck

9

‘Mensen worden moeilijker.’ (Foto Bert Van den 
Broucke)



novem
ber

2008

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

Dossier

10

BUFFERS TEGEN ONGEWENSTE DRUK
Luc Vanheerentals

Het redactiestatuut wordt door journalistenverenigingen in 
binnen- en buitenland al decennialang gepropageerd als het 
middel bij uitstek om journalisten onafhankelijkheid te garan-
deren. Het omschrijft de identiteit van het nieuwsmedium, 
evenals de bevoegdheden van en onderlinge verhoudingen 
tussen redactie, hoofdredactie en directie. Een redactiesta-
tuut verplicht bijvoorbeeld tot overleg over benoeming en 
ontslag van de hoofdredacteur, net zoals over andere belang-
rijke beleidsbeslissingen die invloed hebben op het redacti-
onele. Voor de implementatie van een en ander voorziet het 
in de oprichting van een redactieraad.

De AVBB bracht het redactiestatuut in de jaren ’90 ter sprake 
in CAO-onderhandelingen met de dagbladuitgevers, maar 
tot een algemene regel kwam het niet. Tot dusver is het 
redactiestatuut enkel voor de VRT een decretale verplich-
ting. Weliswaar legde gewezen Vlaams Mediaminister Geert 
Bourgeois (N-VA) voorbije zomer in een decreetontwerp het 
redactiestatuut ook op voor private omroeporganisaties zoals 
VTM. Voor het eerst werd in die tekst overigens ook een de-
finitie van redactiestatuut opgenomen. Vraag is of Bourgeois’ 
opvolger Kris Peeters (CD&V) deze lijn nu zal doortrekken in 
het definitieve decreet.

De Journalist vroeg zich af hoe het op het terrein met re-
dactiestatuten is gesteld. En dus trokken we met een rond-
vraag naar de redacties. Een eerste vaststelling: de mate van 
inspraak van journalisten in redactionele aangelegenheden 
verschilt enorm van bedrijf tot bedrijf. De Morgen, de VRT 
en De Tijd zijn de enige drie nieuwsmedia waar de verhou-
ding tussen directie, hoofdredactie en journalisten, verenigd 
in een redactieraad, geregeld is door een redactiestatuut. 
Het persagentschap Belga kent enkel een redactieraad en 
bij Concentra zetelen de directie, hoofdredactie en afgevaar-
digden van de journalisten samen in het Comité K (waarbij 
K staat voor knelpunten). Bij De Standaard en Het Laatste 
Nieuws overleggen de drie partijen af en toe in het kader 
van een Stichting die lang geleden werd opgericht om de 
ideologische lijn van de krant te bewaken. Helemaal niets 
is er voorzien bij VTM en Knack. Dat belet voor de volledig-
heid niet dat er over puur sociale kwesties steeds overleg 
tussen directie en vakbondsafgevaardigden bestaat - binnen 
of buiten de respectievelijke ondernemingsraden.

In dit eerste deel van ons dossier over redactiestatuten 
zoomen we in op drie mediabedrijven waar met een redac-
tiestatuut de inspraak van journalisten wordt verzekerd.

 DE MORGEN
Het eerste redactiestatuut in Vlaanderen kwam in 1990 tot 
stand bij De Morgen. Twee jaar geleden werd het geüpdatet. 
De tekst bepaalt dat de redactie haar informatieverwervende 
en –verstrekkende taak moet kunnen uitvoeren zonder recht-
streekse of onrechtstreekse beïnvloeding door wie dan ook. 

De redactieraad bestaat uit 7 leden 
die tweejaarlijks verkozen worden. 
De directie moet voorafgaandelijk 
overleg plegen met de raad over 
onder meer benoeming, ontslag 
of positiewijziging van een hoofd-
redacteur, wijziging van het karak-
ter of de verschijningsvorm van de 
krant, en het aangaan van samen-
werkingsverbanden of structuurwij-
zigingen die van belang zijn voor 
de redactie. Voor de aanwerving 
van een hoofdredacteur beschikt 
de raad over een voordrachtrecht. 
De hoofdredactie moet overleggen 

over belangrijke beslissingen in verband met de journalistie-
ke productie. De raad heeft ook het recht advies of bezwaar 
uit te brengen bij aanwervingen of ontslagen van journalis-
ten. Journalisten kunnen in conflictsituaties vragen gehoord 
te worden door de redactieraad.

Zowel Georges Timmerman, die de afgelopen 2 jaar voorzit-
ter was van de redactieraad, als Bert Bultinck, die hem twee 
maanden geleden opvolgde, is best tevreden over de werking 
van de raad. “We hebben goed gewerkt en ook dingen 
kunnen realiseren“, zegt Timmerman. “Ook al zijn we na-
tuurlijk slechts een adviesorgaan.” Volgens Bultinck wordt de 
redactieraad door de journalisten van De Morgen erkend als 
hun vertegenwoordiger ten overstaan van de hoofdredactie 
en directie. “Bij momenten worden wij dagelijks aangespro-
ken door journalisten. We fungeren als doorgeefluik voor hun 
verzuchtingen en trachten zo goed mogelijk hun rechten te 
verdedigen. Daar slagen we ook redelijk goed in. Het bestaan 
van een redactieraad geeft de journalisten vanzelfsprekend 
een sterke positie bij onderhandelingen.”

Momenteel speelt de redactieraad een belangrijke rol in 
de bundeling van het protest bij de journalisten tegen 
de geplande verhuizing van de krant naar de Persgroep 
Publishing (DPP) in Kobbegem. Het algemene ongenoegen 
over die verhuizing leidde recentelijk tot een petitie. Die 
werd door de redactieraad in samenspraak met de onder-
nemingsraad opgesteld en ondertekend door de overgrote 
meerderheid van de redactie. De geplande verhuizing, zo 
vreest de redactie, zal de onafhankelijkheid van de krant 
in het gedrang brengen. De journalisten van De Morgen 
vrezen met name dat de verhuizing de aanzet wordt voor 
nieuwe synergieën, na de sportverslaggeving (met Het 
Laatste Nieuws) en de economische berichtgeving (met 
De Tijd). De redactieraad houdt zich overigens principieel 
alleen maar bezig met redactionele aangelegenheden, en 
laat het louter sociale over aan de vakbonden. Artikel 43 
van het redactiestatuut zegt in dat verband dat de raad 
niet in de bevoegdheden treedt die krachtens de CAO voor 
journalisten behoren tot die van de ondernemingsraad of 
het Comité voor Veiligheid.

Bert Bultinck



Redactiestatuten in Vlaanderen (1)

11

“Niet alleen de redactieraad, maar ook het bestaan van een 
redactiestatuut is voor ons zeer nuttig”, zegt Bultinck nog. 
“Dit stelt namelijk de relaties tussen de redactie enerzijds en 
de hoofdredactie en directie anderzijds helder op punt. Zoiets 
vergemakkelijkt ontegensprekelijk het overleg en de interne 
werking van het bedrijf.”

 VRT
Het redactiestatuut bij de VRT heeft tot doel “een omgeving 

te scheppen waarbinnen journalis-
ten professioneel en met eerbied 
voor de deontologische code, hun 
taak kunnen uitoefenen onafhan-
kelijk van commerciële, politieke, 
particuliere en groepsbelangen”. 
Het bevat ook procedures voor het 
geval journalisten interne of externe 
druk ervaren. De redactieraad telt 
thans 12 verkozen journalisten. 
Ook de sport- en regioredacties, 
cameraploegen en de deontologi-

sche adviesraad zijn vertegenwoordigd. De raad adviseert 
de hoofdredactie over ontwikkeling en uitvoering van de 
hoofdlijnen van het redactioneel beleid binnen de nieuws-
dienst. De hoofdredacteurs moeten de raad informeren en 
raadplegen over voornemens op dat vlak. De raad kan ook 
het vertrouwen in een hoofdredacteur opzeggen. Vooraleer 
de directie een hoofdredacteur benoemt of ontslaat moet de 
redactie gehoord worden.
 
Eindredacteur radionieuws Marc Lamot is momenteel voorzit-
ter van de redactieraad. “We proberen door een goed contact 
met ‘de vloer’ de vinger aan de pols te houden om hetgeen 
leeft onder de journalisten aan bod te kunnen brengen“, zegt 
hij. “Zo hebben we in mei een grote enquête over alle as-
pecten van de redactionele werking gehouden. Hierbij kwam 
onder meer duidelijke kritiek op de hoge werkdruk naar 
voren. Een ander thema dat de afgelopen maanden in de 
raad aan bod kwam is het omstreden evaluatiesysteem. Naar 
aanleiding van het feit dat men vooral vanuit lagere echelons 
mensen wou laten doorstromen naar de job van journalist, 
hebben we erop aangedrongen om ook competente mensen 
van buitenaf te blijven recruteren. En dan hadden we het de 
afgelopen maanden ook nog over zoiets als de slecht afge-
stelde klimaatregeling…”

Lamot is redelijk tevreden over de werking van de raad. “Wij 
krijgen echt wel de mogelijkheid om onze visie naar voren te 
brengen. Wat de evaluaties betreft heeft men beloofd het op 
een andere manier te gaan aanpakken, ook al weten we nog 
niet hoe. Fout was natuurlijk dat VRT-topman Dirk Wauters 
na het ontslag van Jos Bouveroux op de redactieraad alleen 
maar is komen meedelen wie de nieuwe hoofdredacteur zou 
worden. Dat is natuurlijk nog geen inspraak. Ook hiervoor 
heeft men een nieuwe procedure beloofd.”
Minder resultaten werden totnogtoe geboekt wat de werk-
druk betreft. Op dit punt komt de redactieraad overigens in 
het vaarwater van de vakbonden. “Maar we proberen dat 
te vermijden en hebben regelmatig overleg met hen“, aldus 
Lamot.

Al bij al bewijst het VRT-redactiestatuut voor Lamot dagelijks 
zijn nut. “Alle beslissingen die de raad neemt, worden steeds 
opnieuw getoetst aan dit statuut. Dat het zijn nut heeft, blijkt 
trouwens ook uit het feit dat er de jongste jaren geen enkele 
klachtprocedure meer is geweest over ongewenste druk.”

 DE TIJD
Ook De Tijd heeft sinds enkele jaren een redactiestatuut. 

Bedoeling is “het scheppen van de 
noodzakelijke waarborgen en een 
omgeving die het de redactie moge-
lijk maken journalistiek te beoefe-
nen op een gedegen en zorgvuldige 
wijze en dit in alle onafhankelijkheid 
van commerciële, politieke, particu-
liere en groepsbelangen”. De uitge-
ver pleegt op voorhand overleg met 
de redactieraad over het ontslag en 
de benoeming van de hoofdredac-
teur. Hetzelfde geldt voor “plannen 
tot reorganisatie, fusie, verkoop, 
gehele of gedeeltelijke vervreem-

ding of vereffening van het uitgeversbedrijf, de krant, de re-
dactionele bijlage of website”. De hoofdredacteur moet de 
raad informeren over alle essentiële redactionele aangele-
genheden en overleggen over zaken zoals de wijziging van 
deadlines, een naamsverandering of ingrijpende wijzigingen 
in het formaat, medium of de inhoudelijke lijn van de krant. 
Soortgelijk overleg dringt zich op bij een mogelijke wijziging 
van de identiteit van De Tijd of een dreigende aantasting van 
de onafhankelijkheid van de redactie.

Raadsvoorzitter Lars Bové: “We vergaderen regelmatig met 
de directie en hoofdredactie over alle mogelijke redactionele 
thema’s. Het kan dan gaan over de scheidingslijn tussen re-
dactie en de marketingafdeling bijvoorbeeld. We hebben ook 
gesprekken gehad naar aanleiding van het samenwerkings-
project met De Morgen voor de financiële berichtgeving. 
Binnen de redactie zijn wij het aanspreekpunt voor dit soort 
thema’s. Na een klacht volgt ook steeds snel overleg.”
De verhouding met de vakbonden beoordeelt Bové als 
goed. “Wij hebben niet de ambitie om ons op hun terrein te 
begeven. Met een thema als werkdruk houden we ons enkel 
bezig als dit impact heeft op de kwaliteit van het redactio-
nele werk. Over gezamenlijke bekommernissen wordt met 
de vakbonden overlegd.”

Bové toont zich best tevreden over de wijze waarop het 
er in de praktijk toegaat. “Op dit ogenblik wordt echt heel 
open met ons gediscussieerd. Tot dusver is er nog nooit een 
probleem geweest waarover niet kon worden gepraat of 
waarvoor geen oplossing gevonden werd. Voorwaarde om 
resultaten te bereiken is wel dat er aan beide zijden een 
constructieve houding bestaat en men niet met getrokken 
messen tegenover elkaar gaat staan.”
Ook het redactiestatuut vind Bové een zeer nuttig instrument. 
“In de praktijk moeten we het slechts zelden inroepen. Bij 
de aanduiding van de nieuwe hoofdredacteur bijvoorbeeld 
hebben we op basis van het statuut kunnen eisen dat ook 
wij een advies mochten geven. De procedure werd toen 
gevolgd.”

Lars Bové



12

novem
ber

2008

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

Service Pol Deltour

Hoe verleng ik mijn NMBS-vrijkaart in 2009 ?
Na betaling van het gepaste bedrag voor 2009 (zie hieron-
der), krijgt de journalist van het VVJ/AVBB-secretariaat niet 
enkel nieuwe validatievignetten of persdocumenten maar 
ook een specifiek attest voor het verkrijgen of verlengen van 
zijn NMBS-vrijkaart. Wie nog geen vrijkaart heeft, kan met 
het attest en € 4,30 aan om het even welk NMBS-loket een 
moederkaart krijgen die 10 jaar geldig blijft. Wie al over een 
moederkaart beschikt, kan met het attest aan elk loket gratis 
een nieuw validatievignet voor de kaart krijgen.
Het moment waarop de NMBS-vrijkaart moet worden ver-
lengd, hangt af van geval tot geval. Opgelet: veel trein-
kaarten hebben niet noodzakelijk een geldigheidsduur tot 	
31 december 2008, maar moeten ofwel vroeger ofwel later 
worden hernieuwd. Controleer dus zelf goed wanneer je 
eigen NMBS-vrijkaart opnieuw moet worden gevalideerd.

Onze hoofdredacteur wil de redactie verhuizen, 
moeten de redactiemedewerkers dat zomaar 
aanvaarden ?
De plaats van tewerkstelling is in principe een van de essenti-
ële elementen van een arbeidsovereenkomst. En dus kan een 
werkgever een verhuizing niet zomaar eenzijdig opdringen 
aan de werknemers. Toch zal het van geval tot geval afhangen 
of en in hoeverre de werkgever compensaties moet geven 
voor de verhuizing. Een belangrijk element in dat verband is 
de bereikbaarheid van de nieuwe redactie. Kobbegem waar 
de Persgroep resideert, om dat voorbeeld maar te nemen, 
blinkt hoegenaamd niet uit door goede verbindingen met het 
openbaar vervoer. Werkgevers die onvoldoende schadeloos-

stelling bieden, riskeren zich schuldig te maken aan een on-
rechtmatige beëindiging van de arbeidsverhouding.
Toen de redactie van De Tijd bijvoorbeeld moest verhuizen 
van Berchem naar Tour & Taxis in Brussel, werd een specifiek 
mobiliteitsplan voor het personeel bedongen. Los van de ter-
beschikkingstelling van bedrijfswagens, krijgen journalisten 
die met een eigen voertuig naar de redactie komen terug-
betaling van de kosten voor woon-werkverkeer. De werk-
gever waarborgt daarnaast de volledige terugbetaling voor 
wie met de trein komt, en betaalt een fietsvergoeding van 	
€ 0,15 per kilometer.

Met het jaareinde in zicht wil ik nog eens wat 
overuren compenseren. Maar de redactielei-
ding doet moeilijk.
Het is van belang in de bedrijfscao of het arbeidsreglement 
goed na te gaan hoe de arbeidstijd geregeld is, en hoe over-
werk gecompenseerd kan worden door inhaalrust en extra 
vergoedingen. Die teksten hebben bindende kracht, en elke 
redactiechef moet ze dan ook consequent toepassen.
In het algemeen is het principe eenvoudig: elke gepresteerd 
overuur geeft recht op een uur inhaalrust en op een over-
loon van 50 procent van het uurloon voor overuren tijdens de 
week en een van 100 procent voor overuren die op zon- en 
feestdagen worden gepresteerd.
Inhaalrust die door omstandigheden niet kan worden op-
genomen, kan sinds kort wettelijk worden omgezet in loon. 
Hiervoor komen evenwel slechts 65 overuren in aanmerking, 
en als een cao het voorziet 130. Het komt hierbij de werkne-
mers toe om deze omzetting uitdrukkelijk aan te vragen; de 
werkgever kan ze dus niet zomaar opleggen.

TWEEDE OPROEP HERNIEUWING LIDMAATSCHAP VVJ / AVBB VOOR 2009

Met 2009 stilaan in zicht, roept de VVJ / AVBB de Vlaamse 
journalisten verbonden aan de algemene nieuwsmedia 
opnieuw op om aan te sluiten als lid. De redenen waarom 
ze dat zouden doen, brachten we in het vorige nummer van 
De Journalist in herinnering. Je vindt ze ook op onze website 
www.journalist.be.
Opnieuw lid worden kan door het gepaste lidgeld voor 2009 
te betalen op het rekeningnummer 210-00319706-46 van 
VVJ, met vermelding van je lidnummer (N..., NS..., NPM... of 
TN...).

Erkend beroepsjournalist	 € 105

Stagiair-beroepsjournalist	 € 75

Houder van een T-kaart	 € 60

Niet-erkend journalist/ persmedewerker	 € 60

Oud-journalist/ erelid	 € 55

Stagiair-beroepsjournalisten, technici (met een T-kaart), 
persmedewerkers en ereleden worden bovendien verzocht 
een fiche in te vullen en aan ons terug te bezorgen. Deze 
fiche kon je vinden bij het vorige nummer van De Journalist. 
Van zodra we dit ontvangen hebben, sturen we zo snel mo-

gelijk de gepaste documenten op (validatievignet perskaart 
of T-kaart, nieuwe stagiairskaart, nieuwe lidkaart persmede-
werker of erelid). Tegelijk ontvang je dan het nieuwe AVBB-
attest voor de verlenging van de gratis treinkaart.

Sinds vorig jaar hanteert de VVJ dezelfde lidgelden voor re-
dacteuren en beeldjournalisten (fotografen en cameramen).

Wie geen lid wil worden van VVJ/AVBB, maar enkel een 
geldige perskaart 2009 wenst, betaalt de hierna volgende 
bedragen. Mogen zij beseffen dat ze aldus op een weinig 
sociale manier mee profiteren van inspanningen die de be-
roepsvereniging dag na dag voor alle beroepsjournalisten 
verricht. Overigens betalen niet-leden voor veel extra service 
toch weer belangrijke aanvullende bijdragen aan de VVJ/
AVBB.

Als erkend beroepsjournalist wil je 
enkel het validatievignet 2009 voor 
de perskaart of/en autopersplaat	 € 25 + € 35

Als houder van een T-kaart wil je 
enkel het validatievignet 2009 voor de T-kaart	 € 15



13

JAM WERKT AAN EERSTE BETALING VOOR RADIO- 
EN TV-JOURNALISTEN Frans Wauters, directeur JAM

De leden van de JAM die aangifte deden van hun productie 
voor radio en tv, zullen in 2009 voor de eerste keer door de 
JAM worden vergoed. Na jaren van discussie is het principe 
aanvaard dat radio en tv-journalisten ook recht hebben op 
een vergoeding voor de wettelijk toegestane thuiskopie. Dat 
is geld dat wordt geïnd bij de verkoop van blanco CD’s en 
DVD’s, die worden gebruikt voor het kopiëren van werken op 
onder meer radio en tv.
Binnen het auteurscollege voor geluidswerken van de NV 
Auvibel, die het wettelijke monopolie bezit om deze gelden 
te innen en te verdelen onder de rechthebbenden, werden 
de aanspraken van de journalisten steeds geweigerd. Het 
argument was dat actualiteit niet zou worden gekopieerd, 
en dat verslaggeving van actualiteit geen auteursrechterlijk 
beschermde werken zou opleveren.
Een dossier van de JAM, dat vooral steunde op de hoge luis-
terdichtheid voor sterke reportages en consumentenpro-
gramma’s van de VRT- en RTBf -radio, heeft de ban gebroken. 
Hiervoor sinds 2000 aangelegde reserves werden nu vrijge-
maakt, en voor de verdeling van de geïnde rechten 2007 
werd eveneens een bedrag toegekend. Voor de tv-uitzendin-
gen is een dossier opgesteld dat nog in onderhandeling is 
binnen het college voor audiovisuele werken van Auvibel. 
Ook daar poogt de JAM de stelling te counteren dat in jour-
naals of andere nieuwsuitzendingen geen auteursrechterlijk 
beschermde werken voorkomen, of dat deze niet voor de 
vergoeding voor de thuiskopie in aanmerking komen. Pas 
deze maand is een doorbraak bereikt, en zullen vergoedin-
gen voor de thuiskopie worden vrijgemaakt, zij het op be-
scheiden niveau. Het belangrijkste blijft dat de rechten nu 
principeel erkend worden.

Dat de discussie nog niet is afgerond, verhindert niet dat 
de JAM intussen verdelingsregels uitwerkt voor het bepalen 
van de vergoeding van iedere rechthebbende journalist van 
radio en tv. Dit moet gebeuren in een reglement dat eerst 
ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de controledienst 
op de beheersvennootschappen (die ressorteert onder de 
Federale Overheidsdienst Economie). In juni 2009 zal ook de 
Algemene Vergadering van de JAM zich hierover buigen. Pas 

daarna mag JAM betalen. Hoeveel geld er per lid zal worden 
uitgekeerd, is nog niet te becijferen.
Nog dit. Sommige journalisten die voor radio en tv in het 
verleden werken hebben aangegeven, hebben toch reeds 
betalingen van de JAM ontvangen. Daar zijn twee mogelij-
ke verklaringen voor. Ofwel vermeldde de betrokkene ook 
werken voor de geschreven pers op zijn aangifte, en werd 
hij op die basis vergoed voor de reprografierechten van de 
geschreven pers. Of anders werd de aangever per vergissing 
bij de schrijvende pers ingedeeld en ontving hij een vergoe-
ding als schrijvend journalist. Dat is voor enkelen het geval 
geweest. Vooral zij hebben daarna vergeefs op een volgende 
betaling gewacht. Voor hen is het goede nieuws dat we de 
per vergissing uitgekeerde bedragen niet kunnen terugvor-
deren, en dat zij in de toekomst opnieuw jaarlijks geld zullen 
ontvangen.

Eindelijk wordt het uitlenen 
van boeken vergoed

Journalisten die boeken publiceren krijgen daarvoor maar 
weinig geld van de JAM. Feitelijk gaat het om een beschei-
den vergoeding uit de reprografierechten voor de   foto-
kopies die uit hun boeken worden gemaakt. Sinds 2004 
betalen de openbare bibliotheken echter ook leenrecht aan 
de auteurs, zij het met jaren vertraging. Dat is een vergoe-
ding voor de gederfde verkoop van boeken omdat de open-
bare bibliotheken die vrijwel gratis ter beschikking stellen. 
De drie Belgische gemeenschappen betalen sinds 2004 een 
(te) kleine bijdrage hiervoor: 1 € per volwassen lezer per 
jaar en 0,5 € per minderjarig lid van de bibliotheek.
De JAM heeft voor zijn leden journalisten-boekenauteurs 
zopas een vergoeding voor 2004 en 2005 ontvangen. Er is 
daarvoor een verdeelreglement in de maak, dat ter goed-
keuring moet worden voorgelegd aan de controledienst 
op de beheersvennootschappen (Federale Overheidsdienst  
Economie) en vervolgens aan de jaarvergadering van de 
JAM in juni 2009. Daarna wordt het geld verdeeld. Ondanks 
de geringe vergoeding wordt het toch de moeite waard, 
omdat ineens voor twee jaren uitgekeerd wordt.

België kent een uniek systeem van erkenning van beroeps-
journalisten. Zij beschikken over een officieel statuut, waaraan 
een officiële perskaart en diverse faciliteiten en voordelen vast-
hangen. Maar de erkenning van deze beroepsjournalisten is 
in handen van de mediasector zelf, die de wettelijke opdracht 
heeft te controleren of geïnteresseerde journalisten aan de er-
kenningsvoorwaarden van professionaliteit en onafhankelijkheid 
uit de wet van 30 december 1963 voldoen. Concreet is de erken-
ning in handen van een Erkenningscommissie, die voor de helft 
uit al erkende beroepsjournalisten en voor de andere helft uit 
mediadirectieleden bestaat.

Het mandaat van de huidige leden loopt van 1 april 2005 tot en 
met 31 maart 2009.
De VVJ is dan ook op zoek naar in het totaal 12 beroepsjourna-
listen die vanaf 1 april 2009 in de Erkenningscommissie en de 
Commissie van Beroep willen zetelen.
Worden specifiek gezocht:
-	 4 effectieve leden voor de Erkenningscommissie-eerste-
aanleg

-  4 plaatsvervangende leden voor deze commissie
-  2 effectieve leden voor de Commissie van Beroep
-  2 plaatsvervangende leden voor deze commissie

De Erkenningscommissie-eerste-aanleg beraadt zich op maan-
delijkse bijeenkomsten over de aanvragen tot erkenning of 
hernieuwing daarvan. De Commissie van Beroep, die wordt 
voorgezeten door een magistraat, komt samen wanneer daar 
aanleiding toe is.
Geïnteresseerde beroepsjournalisten worden verzocht hun kan-
didatuur (met een korte motivering) voor 1 december 2008 in te 
dienen op het VVJ-secretariaat:
-  	per brief naar VVJ – Residence Palace blok C (lokaal 2232), 
Wetstraat 155, 1040 Brussel

-	 of per email naar info@journalist.be.

De Raad van Bestuur van de VVJ zal hierna spoedig de journa-
listenfracties van de Erkenningscommissies samenstellen, en de 
gekozenen voor benoeming voordragen aan het staatshoofd. 
Een Koninklijk Besluit formaliseert de aanstelling.

Erkenningscommissie voor beroepsjournalisten wordt hernieuwd: laatste oproep



“Ach, ons Frieke zal wel verpleegster worden... Zo zagen 
mijn ouders de toekomst van hun enige kind. Mijn vader 
was hoofdbrancardier van het Stuivenbergziekenhuis, mijn 
moeder had zelf gestudeerd voor verpleegster. We woonden 
op de Luchtbal, ten noorden van Antwerpen, toen daar nog 
niet al die grote blokken stonden. Er was maar één dokter die 
spreekuur hield, met als gevolg: veel noodgevallen werden 
bij ons binnengebracht. En ik stond dan op de achtergrond 
klaar met ontsmettingsmiddel en kleefpleister. Dus ons 
Frieke zou ook wel verpleegster worden... Maar rond mijn 
elfde vond ik dat ik al genoeg in aanraking was gekomen 

met bloed, brandwonden en ziektes. Ik dacht: dit wil ik niet 
mijn hele leven doen. De medische sector vergt een groot 
engagement, waar je veel voor moet opgeven. Dat zag ik 
niet zitten, daarvoor ben ik een te gretig mens.
Mijn ouders hadden twee kranten: Volksgazet en De Nieuwe 
Gazet. En ze waren ook geabonneerd op een aantal tijdschrif-
ten. Zelfs op Le Soir Illustré – dat vonden ze goed voor mijn 
Frans. Ik las dat allemaal, van begin tot einde, want ik was 
al lettergek van zodra ik het alfabet kende. Zo rijpte tijdens 
mijn lyceumjaren het idee om mijn heil in de journalistiek te 
zoeken. Toen ik dat thuis vertelde, vielen mijn ouders bijna 

van hun stoel. ‘Wat zeg je nu? Dat meen je niet? Jij gaat je 
neus in andermans zaken steken?’ Ik heb een beetje verzet 
moeten overwinnen, niet zo heel veel, want ik had lieve 
ouders. En sindsdien steek ik dus mijn neus in andermans 
zaken.” (lacht)

“Na het lyceum ging ik spontaan solliciteren bij Volksgazet. 
Ik zie me daar nog verschijnen bij grote baas Jos – ‘Kop’ – 
Van Eynde. Zijn eerste vraag luidde: ‘Ben je lid van de soci-
alistische partij?’ Daar kon ik ja op antwoorden, want ik had 
ooit een lidkaart van de socialistische jeugdbeweging gehad. 

Toen volgde zijn tweede vraag: ‘Ben je aangesloten bij de 
socialistische mutualiteit?’ Dat was niet het geval. Waarop 
Van Eynde onmiddellijk mijn vonnis uitsprak: ‘Dan kun je hier 
niks komen doen.’
Ondertussen was ik geslaagd voor het toelatingsexamen 
van het Instituut voor Journalisten in Brussel. Die cursussen 
werden ’s avonds gegeven, zodat ik ze kon combineren met 
een job. Ik mocht aan de slag in een reisbureau en ik had ook 
met succes deelgenomen aan een examen voor opsteller bij 
de stad Antwerpen, maar mij trok meer de advertentie van 
Het Laatste Nieuws aan. Die meldde dat er een plaats vrij 

14

novem
ber

2008

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t         

Iconen van de Vlaamse journalistiek

FRIEDA JORIS: ‘MIJN BORSTKANKER HEEFT EEN  ANDERE JOURNALISTE VAN ME GEMAAKT’
Hoeveel journalisten schoppen het tijdens hun actieve carrière tot commandeur in de Kroonorde? Frieda  Joris (57), senior writer van Het Laatste Nieuws, viel die eer te beurt. Nadat ze zelf borstkanker had gekregen, 
ging ze bijzondere aandacht besteden aan de strijd van haar lotgenoten. Gesprek met een krantenbeest  pur sang.  “In elk mensenleven zit een breuklijn.”

“Paul Daenen en Jaak Smeets hebben een nieuwe wind laten waaien. Vandaag is het: presteren of buiten.”  
(Foto Maîtrise)



15

was op de redactie in Brussel. Na twee schriftelijke proeven 
werd ik uitgenodigd voor de ultieme test: een gesprek met 
hoofdredacteur Urbain – ‘Baan’ – Van Maele. ‘Waar staat 1066 
voor?’ vroeg hij me. Ik zonder aarzelen: ‘De slag bij Hastings.’ 
Ik kende namelijk het tapijt van Bayeux, dat prachtige kunst-
werk waarop die slag staat afgebeeld. Ik kon er ook nog een 
hele uitleg aan vastkoppelen. 
Pure chance dus! Laat die man 
me een andere detailvraag 
uit de geschiedenis stellen 
en ik sta misschien met mijn 
mond vol tanden. Nu werd 
ik aangenomen, weliswaar 
onder de bijkomende voorwaarde dat ik mijn avondstudies 
aan het Instituut voor Journalisten zou voortzetten. Dat deed 
ik maar al te graag. Tussen haakjes: mijn allereerste inter-
view maakte ik voor het blaadje van het Instituut. Met een 
medestudent trok ik naar het Zeepreventorium van De Haan, 
waar Jacques Brel aan het filmen was. En het onvoorstelbare 
gebeurde: zonder enig voorafgaand contact raakten we bij 
hem en mochten we zelfs ’s middags samen met hem eten. 
Je begrijpt: tussen Brel en mij is het eeuwige liefde geble-
ven.”

“Ik kom uit een rood nest; mijn vader was actief in de so-
cialistische vakbond. Toen hij wist dat ik op 1 juni 1971 bij 
Het Laatste Nieuws kon beginnen, vertelde hij dat trots aan 
zijn vakbondscollega’s. Prompt kreeg hij de hele vergadering 
over zich heen: ‘Dat moet je verbieden! De dochter van een 
socialist gaat toch niet bij een liberale krant werken?’ Waarop 
mijn vader hen onmiddellijk van repliek diende: ‘Zoeken jullie 
dan maar iemand anders om mijn taak over te nemen.’ En 
hij is vertrokken.
Hoofdredacteur Baan Van Maele was een autoritaire figuur. 
Iedereen op Het Laatste Nieuws, zowel jong als oud, had 
een groot ontzag voor hem. Als we zijn sloffende tred op 
de gang hoorden, zorgden we allemaal zo vlug mogelijk dat 
we aan onze typemachine zaten. Hij kon heel cassant uit de 
hoek komen. Bij mijn aanwerving zei hij me vlakaf: ‘Eén ding 
moet je goed beseffen: als je hier komt werken, zul je nooit 
aan een man geraken en nooit kinderen krijgen.’ Hij heeft 
zich vergist. Maar als vrouw nam je begin jaren zeventig op 
de redactie van Het Laatste Nieuws wel degelijk een uitzon-
deringspositie in. De enige andere redactrices die ik er in die 
tijd aantrof, waren Isa Liebaers, Gaby Feyaerts, Frankie Buyl 
en Annie Boden bij zusterkrant De Nieuwe Gazet. Geen pro-
bleem, ik heb me altijd one of the boys gevoeld.”

“In 1974 kreeg ik het aanbod om de vaste correspondent van 
Het Laatste Nieuws in Amsterdam te worden. Een droomjob 
op het eerste gezicht, alleen stelde zich voor mij een levens-
groot probleem: enkele weken tevoren had ik Jacques, mijn 
latere echtgenoot, leren kennen. Toen de hoofdredacteur me 

dus Amsterdam als standplaats suggereerde, antwoordde ik: 
‘Nee, daar kan ik niet op ingaan. Ik heb net de man van mijn 
leven ontmoet!’ Maar Jacques zelf haalde me over de streep. 
Hij zei: ‘Frieda, zo’n kans krijg je nooit meer. Amsterdam is 
het einde van de wereld niet en we hebben allebei een auto.’ 
Toen wist ik: ik heb een goede man te pakken. En, ja hoor, 

we zijn nog altijd samen en 
heel gelukkig. In Amsterdam 
beleefde ik de tijd van mijn 
leven. Er viel altijd wel inte-
ressant nieuws te rapen voor 
Vlaanderen. Vergeet niet: hier 
waren nog geen commercië-

le tv-zenders, zodat er veel naar de Nederlandse openbare 
omroep werd gekeken. Jammer genoeg kwam er na een jaar 
een einde aan mijn Amsterdamse odyssee: het prijskaartje 
voor de krant bleek toch te hoog.”

“De banden tussen de liberale PVV – de voorloper van de 
huidige Open VLD – en Het Laatste Nieuws waren zeer intiem, 
om niet te zeggen incestueus. Op de Jacqmainlaan zijn minis-

FRIEDA JORIS: ‘MIJN BORSTKANKER HEEFT EEN  ANDERE JOURNALISTE VAN ME GEMAAKT’

Een reeks van Manu Adriaens 

Hoeveel journalisten schoppen het tijdens hun actieve carrière tot commandeur in de Kroonorde? Frieda  Joris (57), senior writer van Het Laatste Nieuws, viel die eer te beurt. Nadat ze zelf borstkanker had gekregen, 
ging ze bijzondere aandacht besteden aan de strijd van haar lotgenoten. Gesprek met een krantenbeest  pur sang.  “In elk mensenleven zit een breuklijn.”

“De banden tussen de liberale PVV – de voorloper van de 
huidige Open VLD – en Het Laatste Nieuws waren zeer 
intiem, om niet te zeggen incestueus.”  (Foto Maîtrise)

‘Als ik het geoorloofd vind, misbruik ik 
maar al te graag mijn job als journalist.’



16

novem
ber

2008

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

Iconen van de Vlaamse journalistiek
ters aangesteld, hé. Vandaag heeft politiek commentator Luc 
Van der Kelen alvast de vrijheid om zijn eigen standpunt te 
formuleren, zonder het dictaat van de partij. Vroeger hadden 
bijna alle journalisten van Het Laatste Nieuws een partijkaart. 
Sommigen gingen bij verkiezingen zelfs op de lijst staan. Mij 
niet gezien. Het staat te haaks op de fundamentele vrijheid 
van schrijven die je als journalist moet cultiveren. Nee, ik doe 
liever aan politiek op míjn manier. Voor de krant maakte ik 
bijvoorbeeld een artikelenreeks over de asbestproblematiek. 
Tegen Verhofstadt, die toen premier was, zei ik: ‘Het is een 
schande dat wij, in tegenstelling tot zoveel andere landen, 
nog altijd geen Asbestfonds hebben.’ Een maand later belde 
hij me op: ‘Je hebt gelijk. Stel een dossier voor me samen.’ 
Ik ben de aanpak in Nederland gaan bestuderen, offerde er 
met plezier een deel van mijn vakantie voor op en enkele 
maanden later was het Belgische Asbestfonds een feit. Om 
met Bram Vermeulen te spreken: ik heb een steentje verlegd 
in een rivier op aarde.
Als ik het geoorloofd vind, misbruik ik maar al te graag mijn 
job als journalist. Een onrechtvaardige onteigening? Oké, ik 
kan er een stuk over schrijven, maar daar houdt het niet mee 
op. Ik stap ook naar de bevoegde minister Crevits. En, jawel, 
ook dat is uiteindelijk geregeld. Hoe ouder ik word, hoe meer 
ik mijn stem verhef en voor hoe minder ik opzij ga. Mijn 
morele verontwaardiging dwingt me daartoe.”

“Bij de krant heb ik werkelijk alles gedaan: de regio, het 
correspondentschap in Amsterdam, de vrouwenpagina, 
columns... Ik wilde me nooit in één bepaald hoekje laten 
dringen. Nogmaals: ik ben een gretig mens. Laat me los 
in een voor mij volslagen onbekende microkosmos als de 
Ronde van Frankrijk en ik lever dagelijks een bijdrage over 
de dingen waar de echte sportjournalisten geen aandacht 
voor hebben. Drie jaar na elkaar ben ik naar de Tour getrok-
ken. Dan viel mijn oog bijvoorbeeld op een grote mobilhome 
waarop Sauna Diana stond. Bleek die eigendom te zijn van 
Corrie Siemons, de moeder van een Nederlandse coureur, 
die in haar woonplaats Zundert een luxueus bordeel runde. 
Terwijl ze pannenkoeken stond te bakken, vertelde ze me het 
verhaal van haar leven.
Het Laatste Nieuws heeft een lange weg afgelegd, hoor. Toen 
ik begon, kon ik mijn ogen soms niet geloven: mensen ver-
dwenen ’s middags, waarna ze pas de volgende dag opnieuw 
opdoken... zonder veel te hebben geslapen. Ik vroeg me af: 
hoe is het mogelijk dat die krant er toch ligt? De grote om-
mekeer is er in de jaren negentig gekomen met het aantre-
den van de tweekoppige hoofdredactie Paul Daenen en Jaak 
Smeets. Vroeger moest je je moeder hebben vermoord om 
te worden ontslagen. Paul en Jaak hebben een nieuwe wind 
laten waaien. Behalve als hoofdredacteur stelden ze zich 
ook op als manager; het kaf werd van het koren gescheiden. 
Vandaag is het: presteren of buiten. En ondertussen zorgt 
uitgever Christian Van Thillo dat de materiële werkomstan-
digheden zeer goed zijn. Paul en Jaak geloofden in mij, dus 
vonden ze dat ik mee een deel van de redactie moest leiden. 
Ik werd tot chef gepromoveerd. Ruim twee jaar ben ik dat 
geweest. De donkerste tijd van mijn professionele bestaan – 
op den duur zat ik alleen nog maar in vergaderingen. Telkens 
als ik iemand de opdracht voor een reportage gaf, dacht ik: 
ik zou het liever zelf doen. Het was dan ook een enorme op-
luchting toen ik weer mijn eigen gang kon gaan.”

“Niks zo heerlijk als interviewen. Proberen te achterhalen wat 
de drijfveren van iemand zijn en dat getuigenis vervolgens 

zo goed mogelijk op papier verwoorden. Doorgaans verloopt 
het schrijven bij mij vlot. Ik hoef geen zwaar gevecht met het 
witte blad te leveren, ik ben geen wroetster, anders had ik 
het misschien al lang opgegeven. Maar onlangs heb ik een 
triest record gevestigd: voor het eerst van mijn leven kreeg ik 
geen letter op papier. Het gebeurde na het verkeersongeval 
waarin Leentje, de vriendin van mijn zoon Jan, om het leven 
kwam. Leentje was zoveel als onze dochter, want ze woonde 
bij ons thuis. In die periode moest ik mijn column schrijven 
voor Leven, het tijdschrift van de Vlaamse Liga tegen Kanker. 
Het lukt me langs geen kanten, ik was totaal murw. Over die 
column heb ik een week gedaan. 
In elk mensenleven zit een breuklijn, soms zelfs meerdere. 
Daar ga ik naar op zoek. Hoe was die persoon tevoren en 
hoe is hij sindsdien? Voor een goed resultaat is het geen 
vereiste dat ik mijn gesprekspartner sympathiek vind. Nee, 
het draait allemaal om interesse. Ik kan best geïnteresseerd 
zijn in mensen die me op het persoonlijke vlak absoluut niet 
liggen. Leven en laten leven: een gezond principe voor een 
journalist.”

“In oktober 2000 kwam de diagnose: ik had borstkanker. Mijn 
rechterborst werd geamputeerd, ik lag in het ziekenhuis en 
dacht: wat nu? Ik besloot via een column verslag te doen van 
mijn ziekte en genezingsproces. Vanuit de overweging dat 
andere vrouwen er iets aan konden hebben. Hoofdredacteur 
Jaak Smeets bood weerwerk: ‘Is dit wel een goed idee?’ Pas 
veel later heeft hij me uitgelegd waarom hij zo reageerde: hij 
hield er rekening mee dat het niet goed met mij zou aflopen. 
Terwijl dat niet eens bij mij was opgekomen. Het zal wel van 
een enorme pretentie getuigen, zeker? In elk geval heb ik 
nooit zoveel lezersreacties gekregen als op die columns, die 
uiteindelijk zijn gebundeld in het boek Roodborstje.
Na mijn borstamputatie deed zich bij ons thuis nog iets 
anders voor: ik zat met een bedlegerige man. Meer zelfs, hij 
was terminaal vanwege een zware erfelijke longaandoening. 
Gelukkig heeft men hem in Gasthuisberg nog op het nipper-
tje kunnen redden met een dubbele longtransplantatie. Toen 
hij eindelijk de kliniek mocht verlaten, lagen mijn chemo’s 
twee maanden achter de rug en begon mijn haar weer te 
groeien. Het eerste wat Jacques bij zijn thuiskomst zei, was: 
‘En nu gaan we een terraske doen.’ Uren hebben we op dat 
terras gezeten! Om te vieren dat we allebei een nieuwe start 
hadden genomen.
Dat is dus de breuklijn in mijn leven. In de eerste plaats ben 
ik er een ander mens door geworden: vroeger was ik al een 
optimist en sinds mijn kanker ben ik dat nog veel meer. Maar 
het heeft me ook gemaakt tot een andere journaliste. Mijn 
vragen zijn nu veel directer, niet zelden op het crue af. Ik durf 
veel vlugger naar de kern te gaan. En het merkwaardige is: 
de mensen accepteren dat, omdat ze weten dat ik zelf ook 
iets heb meegemaakt. Soms gebeurt het dat de persoon in 
kwestie me zegt: ‘Ik wil het jóú graag vertellen, maar het 
mag niet in de krant.’ Dat respecteer ik dan uiteraard.
Zo werk ik nog altijd voor het dagblad waar ik in 1971 mijn 
carrière ben begonnen. Met grote hartstocht. Niet dat er in 
de loop der jaren geen andere aanbiedingen zijn geweest. 
Jawel, véél, en van diverse aard. Met als meest bijzondere 
toch wel het voorstel om een pralinewinkel op de Meir uit 
te baten, waar een prachtig appartement op de eerste ver-
dieping bij hoorde. Maar ik heb er vriendelijk voor bedankt. 
Het Laatste Nieuws, dát is mijn eten en drinken. Daar 
kunnen zelfs de meest exquise pralines van de planeet niet 
tegenop.”



17

Met een brief van 30 januari 2008 dient de heer Marc Sterkens, ma-
gistraat, klacht in tegen Gazet van Antwerpen en journaliste Saskia 
Castelyns naar aanleiding van een artikel dat in de krant van 19 en 
20 januari 2008 is gepubliceerd onder de titel “Freewheelers van 
onze rechtspraak” en met als ondertitel “Rechters durven straf uit 
de hoek komen”.
Algemeen hoofdredacteur Luc Rademakers en journaliste Saskia 
Castelyns hebben op de klacht geantwoord met een brief van 28 
mei 2008.
(...)

DE FEITEN
Klager was voorzitter van het assisenproces over de zogenaamde 
sms-moord, dat in 2006 in Antwerpen plaatsvond. De uitspraak van 
dit proces werd nadien door het Hof van Cassatie gecasseerd, en 
het proces moest worden overgedaan in Tongeren. In Gazet van 
Antwerpen van 19 en 20 januari 2008 publiceert Saskia Castelyns 
een artikel waarin ze enkele rechters portretteert die zich door hun 
optreden hadden laten opvallen. Een van de rechters is klager, over 
wie in het artikel geschreven wordt: “Sterkens schoot in 2006 de 
hoofdvogel af. Hij babbelde ‘privé’ met de jury op het Antwerpse as-
sisenproces over de sms-moord op de 18-jarige Stefanie De Mulder. 
Door die schijn van partijdigheid werd het proces in Tongeren over-
gedaan.”

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN
Klager voert aan dat het artikel tendentieus, kwetsend, juridisch 
onjuist en feitelijk onjuist is. Hij vindt het gebruik van de formule-
ringen ‘de hoofdvogel afschieten’ in het artikel en ‘straf uit de hoek 
komen’ in de titel kwetsend en denigrerend. Voorts betoogt hij dat 
het arrest van het assisenhof niet werd vernietigd vanwege een 
schijn van partijdigheid, maar wel omdat het recht op tegenspraak, 
wat een recht is van de verdediging, geschonden werd. De schen-

ding is begaan door de rechters van het assisenhof, en niet door 
klager als voorzitter alleen. Daarom is de berichtgeving van Gazet 
van Antwerpen zowel feitelijk als juridisch onjuist.

Gazet van Antwerpen en Saskia Castelyns antwoorden dat in het 
artikel termen zijn gebruikt binnen en overeenkomstig de vrijheid 
van meningsuiting van de journaliste. Het artikel komt neer op een 
vereenvoudiging waarbij aandacht gaat naar de algemene draag-
wijdte en de gevolgen van rechterlijk optreden. De journaliste heeft 
het arrest correct geïnterpreteerd en ook voor niet-juristen op een 
begrijpelijke manier samengevat en ze is daarbij zorgvuldig te werk 
gegaan.

BESLISSING
Klager voert terecht aan dat de juridische grond waarom het arrest 
van het assisenhof vernietigd werd, niet de partijdigheid is maar wel 
een schending van het recht op tegenspraak. De journaliste heeft 
die uitspraak evenwel op een voor niet-juristen begrijpelijke wijze 
samengevat en ze is daarbij niet onzorgvuldig te werk gegaan. 
‘Journalisten mogen in algemene vereenvoudigende bewoordingen 
schrijven om het publiek te informeren en moeten daarbij zorgvuldig 
te werk gaan. Zij mogen echter geen informatie, teksten of documen-
ten verdraaien.’ (Verklaring rechten en plichten van de journalist 24 
november 1971, verklaring plichten 3; zie ook: RvdJ 2008-04, City 
Motors Groep t/ Belga en De Wilde, 14 februari 2008).

De journalistieke bewoordingen waarin de titel en het artikel 
zijn gesteld, kunnen niet als kwetsend of beledigend worden be-
schouwd.

Om die redenen is de raad voor de Journalistiek van oordeel:
De klacht is ongegrond.

Brussel, 13 november 2008

Geachte heer Van de Looverbosch,
In het laatste nummer van De Journalist schrijft u dat “overheden, 
beursinstanties en banken niet uitblinken in heldere communicatie”. 
Hoewel wij ons recentelijk ook vragen hebben gesteld bij de com-
municatie van sommige banken, menen wij dat u hier nogal kort 
door de bocht gaat.
‘De overheid’ als communicator bestaat immers niet, net zomin als 
‘de banken’ en ‘de pers’. Er zijn overheden en banken die goed com-
municeren, en er zijn er die dat minder goed doen. Net zoals er 
journalisten zijn die hun werk consciëntieus uitvoeren, en anderen 
die het minder nauw nemen.
In mei 2008 voerde Kortom (een vzw die ongeveer 500 overheids-
communicatoren overkoepelt) met medewerking van de VVJ een 
enquête uit bij journalisten en overheidscommunicatoren. Daaruit 
bleek dat acht journalisten op de tien de overheidscommunicatie 
goede punten geven. En omgekeerd was 87 % van de overheidscom-
municatoren zeer te spreken over de kwaliteit van de verslaggeving. 
Toegegeven: het kan altijd beter. Maar zeggen dat de overheid 
niet uitblinkt in heldere communicatie lijkt ons een ongenuanceerd 
oordeel over de communicatiediensten van alle bestuursniveaus en 
overheidsdiensten die ons land rijk is. Idem voor de andere sectoren 
die u aanhaalt.

Julie Clément, communicatieambtenaar provincie Oost-Vlaanderen
Marijke De Rouck, communicatieverantwoordelijke OCMW 
Antwerpen
Sandy Deseure, webcommunicatieverantwoordelijke FOD Werk-
gelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
Karl Musschoot, afdelingshoofd communicatie, Vlaamse overheid
Gisèle Rogiest, adjunct van de directie bij de dienst Interne 
Communicatie van de stad Gent
Christophe Sproelants, bestuurssecretaris projectbeheer en commu-
nicatie gemeente Westerlo
Leen Uyterhoeven, verantwoordelijke externe communicatie NMBS-
holding
Koen Van Caimere, afdelingshoofd communicatie IVAGO
Marc van Daele, communicatieambtenaar gemeente Zwijndrecht
Tom Van de Vreken, woordvoerder De Lijn
Bart Van Herreweghe, internet communicatie expert, FOD Kanselarij 
van de Eerste Minister
Kristien Verbraeken, communicatieadviseur Vlaamse overheid

Raad voor de Journalistiek
Beslissing van de Raad voor de Journalistiek over de 
klacht van de heer Marc Sterkens, magistraat tegen Gazet 
van Antwerpen en mevrouw Saskia Castelyns, journaliste

Lezers schrijven
Communiceert ‘de’ overheid echt zo slecht ?

r
j

Raad voor de
Journalistiek



18

novem
ber

2008

D
e 

Jo
u

rn
a

lis
t

De deadline voorbij

HET ROCK-’N-ROLL GEHALTE VAN ONDERWIJS

Pieter Lesaffer
De Standaard

Bah, onderwijs, wat een softe sector. Sommige collega’s 
komen er eerlijk voor uit, anderen zie ik het denken. Want 
zij coveren criminaliteit, de Wetstraat, de banken... span-
nende, sexy domeinen, met een hoog rock-’n-roll-gehal-
te. Maar onderwijs? Schrijven over eindtermen, leerlijnen, 
lop, gok en gon?
Ik heb voor De Standaard vier jaar lang onderwijs 
gevolgd, en met het jargon heb ik snel leren leven. Meer 
nog, doorheen de mist van dure woorden ben ik met veel 
mooie, oprechte mensen in contact gekomen. Idealisten 
in de goede zin het woord, die in de eerste plaats het 
beste halen uit de jonge mensen die hun zijn toever-
trouwd. Maar tot zover de soft part. Want aan de top van 
het onderwijs zijn de idealisten een stuk minder zachtaar-
dig. Zo deinst de minister er 
niet voor terug te bellen als 
een stuk in de krant hem 
niet bevalt. Hij schreeuwt 
niet, maar verklaart op een 
vastberaden, ijzige toon dat 
je je dossiers niet kent en te 
kwader trouw bent – over 
de hele lijn trouwens, niet 
alleen op basis van het stuk 
van die dag. En dat ‘we’ 
daarom maar eens moesten 
‘bespreken of ik nog langer 
onderwijs voor De Standaard 
kon volgen’.
Het is maar een voorbeeld, maar wel het opvallendste, 
vooral omdat het gebaseerd was op één bijzinnetje in één 
stuk. Maar het kwam toevallig op een slecht moment in 
zijn onderhandelingen met de vakbonden.
Bij andere incidenten ging Frank Vandenbroucke niet zover 
om zich in de plaats van de hoofdredacteur te stellen. 
Grappig was wel dat het ook over stukken ging waarin de 
minister zelf niet aan bod kwam. Inbraken in scholen bij-
voorbeeld, aan de hand van enkele getuigenissen. ‘Niet 
gepast’, zo liet de minister via zijn kabinetschef weten.

Maar ook de andere decision makers van het onderwijs 
lieten zich de voorbije jaren niet onbetuigd. Zo was ik 
voor velen aan de VUB ‘een tsjeef’, in Leuven een anti-
katholiek, in Gent pro KU Leuven, in Antwerpen alleen 
maar voor de grote universiteiten, en aan de Universiteit 
Hasselt anti-Limburgs. Enfin, zolang dat evenwicht goed 
zat, was er niet echt een probleem.
Ook hier valt weer op hoe groot de kloof is met de goed-
menende, hardwerkende docenten, die de verzuiling 
allang voorbij zijn, en het liefst gewoon hun ding doen, 
zonder meegesleurd te worden in een concurrentieel 
opbod.
Als journalist is het trouwens niet altijd even gemakkelijk 

afstand te nemen van de academische concurrentiestrijd. 
We hebben minder de gewoonte om de informatie die 
uit de academische wereld komt te controleren, zoals we 
dat bij de politiek bijvoorbeeld wel doen. Nochtans wordt 
ook hier aan agendasetting gedaan, zij het misschien iets 
subtieler.
Minder subtiel zijn de vuile truken die worden boven-
gehaald wanneer bijvoorbeeld een rector moet worden 
verkozen. Zo heb ik de campagne voor de laatste rector-
verkiezing aan de KU Leuven van dichtbij gevolgd, en het 
was bijna schattig om te zien op welke stuntelige manier 
de kandidaten elkaar in een slecht daglicht probeerden 
te stellen. Modder gooien, via een journalist. Het waren 
bijna Amerikaanse toestanden.

Op het einde van de cam-
pagne bleven alleen nog 
Marc Vervenne en Rik Torfs 
over – Vervenne haalde het 
achteraf nipt van Torfs. In 
de laatste, spannende week 
kreeg ik vanuit het kamp-
Vervenne allerhande lelijke 
dingen over Torfs te horen, 
waar ik bij de berichtgeving 
toch ‘zeker rekening moest 
mee houden’. Zo werd ik 
erop attent gemaakt dat hij 
er via aangetrouwde familie 
wel heel warmpjes in zit. En 

dat hij in het centrum van Leuven een oud kloosterge-
bouw had gekocht, wat toch wel verdacht was.
Maar ook Torfs liet zich niet onbetuigd. Zo probeerde hij 
journalisten warm te maken voor een ‘dossier’ over de 
manier waarop Vervenne de huisjes van het Begijnhof 
had beheerd. Er was zelfs sprake van gesjoemel. Ook liet 
het Torfs-kamp weten dat Vervenne zich in die laatste 
week wegstak voor de televisiecamera’s, wat ‘niet echt 
getuigt van de persoonlijkheid om rector te worden’ – 
de camera’s schuwen, daar hebben we Torfs nooit van 
kunnen verdenken.

Tot daar maar enkele lotgevallen uit het leven van een 
onderwijsredacteur. Voor wie zich geroepen voelt om de 
sector van even dichtbij te volgen als ik, ten slotte nog 
enkele tips om conflicten te vermijden. Ga in Leuven naar 
de kerk en in Brussel naar de loge. Laat elke tekst, waar 
die ook over gaat, op voorhand door het kabinet lezen. 
Maar vooral, trek je op aan het soms wel erg aanstekelijke 
idealisme van een groot deel van de onderwijsmensen.

Ik geef deze column voor volgende maand door aan Filip 
Rogiers, redacteur bij De Morgen



Onder embargo

19

Raf Pauwels, voormalig hoofdredac-
teur van Kanaal Z, is sinds 1 novem-
ber aan de slag als Vlaams economisch 
vertegenwoordiger in Istanboel. Het 
gaat om een diplomatieke functie bij 
Flanders Investment & Trade.

Vicepremier Patrick Dewael (Open VLD), 
niet geheel onbesproken de laatste 
tijd, kan wat pr best gebruiken en dus 
trok hij Jurgen Ritzen aan als nieuwe 
woordvoerder. Ritzen komt over van 
TV Limburg en werkte voordien onder 
meer voor Blik Magazine.

De VRT-radio is royaal in de prijzen ge-
vallen in de Radio1-WAF-competitie 
voor beste radiojournalistiek. Wim 
Van Grootloon, Greet Van Thienen en 
Liesbeth Indeherberge werden voor 
hun ‘spannende’ (Van Grootloon) dan 
wel ‘wondermooie’ (Van Thienen) ra-
diobijdragen in de bloemetjes gezet. 
Alle informatie op www.waf2008.nl.

Het gemak waarmee Fernand 
Koekelberg en Sylvie Ricour Humo de 
mond snoerden brengt collega’s uit het 
politiewezen blijkbaar op gedachten. 
Nu diende ook de Lokerse korpschef 
Patrick Trienpont klacht in tegen een 
blad, de satirische stadskrant Lokersen 
Asgranten. Toegegeven: een gerech-
telijk verspreidingsverbod kwam er dit 
keer niet aan te pas.

Douglas De Coninck is in Dendermonde 
vrijgesproken van medeplichtigheid 
aan misbruik van het inzagerecht in een 
strafdossier. Hiervoor was hij samen 
met Chris De Vleeschauwer, broer van 
de vermoorde rijkswachter Peter, door 
het parket gedagvaard.

De rechtbank oordeelde simpel dat er 
geen enkel hard bewijs was voor de 
lekken van Chris De Vleeschauwer aan 
Douglas De Coninck waarvan beiden 
door het parket waren beschuldigd. 
Dankzij de wet tot bescherming van 
de journalistieke bronnen uit 2005 
had De Coninck tijdens het onder-
zoek het stilzwijgen kunnen bewaren 
telkens de Dendermondse recherche 
hem om zijn informant had gevraagd.

Maarten Michielssens is niet langer 
sportverslaggever bij Het Laatste 
Nieuws. De laatste polemiek waarin hij 
terecht kwam – na berichtgeving over 
‘dopingdokter’ Renno Roelandt – was 
er voor de redactieleiding van HLN te 
veel aan. Eerder kwam Michielssens 

ook al in het oog van een storm terecht 
na zijn dopingverhalen over de wie-
lerploeg van Patrick Lefevere en Tom 
Boonen.

Vitaya brengt in het voorjaar van 2009 
een eigen tijdschrift uit – “een blad 
waar vrouwen naar zullen uitkijken”, 
zegt ceo Yvette Mignolet. Vitaya sloot 
voor de uitgave van het magazine een 
overeenkomst met Sanoma Magazines 
Belgium, dat ook al vrouwenbladen 
als Feeling, Flair, Evita en Goedele uit-
geeft.

Bij P-magazine halen ze opgelucht 
adem nu Joanie De Rijcke, een 
Nederlandse journaliste die voor ‘P’ 
herhaaldelijk berichtte uit en over 
Afghanistan, daar na een week ont-
voering door de Taliban weer is vrij 
gekomen. Tijdens haar kidnapping 
werd De Rijcke goed behandeld, en 
intussen is ze weer goed thuis in het 
West-Vlaamse Damme waar ze woont.

De Morgen lijkt wel een abonnement 
te hebben op de European Newspaper 
Design Awards. Net zoals vorige jaren, 
vielen artdirector Martin Huisman 
en zijn team vormgevers royaal in de 
prijzen.

Ook Het Belang van Limburg werd be-
kroond, voor zijn editie van 1 april die 
volledig in handen van Urbanus was 
gegeven.

Het zal met gebrek aan inspiratie te 
maken hebben, maar het Radio1-
programma Peeters en Pichal vroeg 
aan het geuronderzoeksbureau Rogil 
om eens de Vlaamse kranten voor 
hun neus te halen. En zie: De Morgen 
blijkt het aangenaamst te ruiken, De 
Standaard stinkt naar kattenpis, Gazet 
van Antwerpen doet aan motorolie 
denken en ook Het Belang van Limburg 
krijgt het etiket ‘chemisch’.

De Tijd, Het Nieuwsblad en Het Laatste 
Nieuws redden de journalistieke eer: 
hun geur wordt omschreven als ‘neu-
traal’.

Begin november is StampMedia van 
start gegaan, een media-agentschap 
dat jongeren van allerlei slag de kans 
wil geven zich te laten horen in de 
media. Hoofdredacteur is Han Zinzen, 
al langer erkend als beroepsjournalist.

De raad van bestuur van de VVJ heeft 

begin november 7 medewerkers van 
StampMedia aanvaard als VVJ-lid in 
de hoedanigheid van persmedewer-
ker. Dat betekent niet dat ze erkend 
worden als beroepsjournalist en een 
officiële perskaart krijgen, wel dat ze 
van meet af aan voor informatie en 
advies kunnen aankloppen bij het VVJ-
secretariaat.

Goed nieuws uit Moskou (voor zover 
dat goed nieuws kan zijn): het proces 
tegen de drie verdachten van de moord 
op journaliste Anna Politkovskaya in 
oktober 2006 zal openbaar verlopen. 
Het openbaar ministerie had nochtans 
om een behandeling achter gesloten 
deuren verzocht.

De drie beschuldigden ontkennen al-
leszins elke betrokkenheid. En de 
Tsjetjeense hoofdverdachte is nog 
steeds voortvluchtig.

Wel achter gesloten deuren verliep in-
tussen het proces tegen de Afghaanse 
journalist Sayed Parwez Kambakhsh 
in Kabul. Hij werd ervan beschuldigd 
een kritisch internetartikel over de 
islam te hebben verspreid.

De Morgen organiseerde begin dit 
jaar nog een steuncampagne voor 
Kambakhsh, maar dat hield niet tegen 
dat hij in eerste aanleg tot de doodstraf 
en zopas in hoger beroep tot twintig 
jaar cel veroordeeld werd.

Beeldjournalisten krijgen eind decem-
ber de definitieve oproep in de bus 
om deel te nemen aan de Foto- en 
Filmpersprijzen 2008. Vereist is wel 
dat zij erkend zijn als beroepsjournalist 
of stagiair. De organisatie is opnieuw 
in handen van de VVBJ-afdeling 
Antwerpen-Limburg.

Wie geïnteresseerd is kan alvast eens 
rustig zijn beeldenoogst van 2008 be-
kijken om er straks de gepaste selectie 
uit te maken.

En het Vlaams Belang heeft bij het 
Centrum voor Kansengelijkheid en 
Racismebestrijding klacht ingediend 
tegen de krant La Dernière Heure, nu 
gebleken is dat die volledig ten on-
rechte een frontpaginaverhaal bracht 
over een Franstalig meisje dat door 
Vlamingen met messteken zou zijn 
bewerkt omdat ze geen Nederlands 
sprak. Just is just.



20

Journalistic 
Excellence 

Award [editie 2009]

Journalistic 
Excellence 

Award 

De Citi Prijs voor Journalistiek Talent

beloont jaarlijks economisch/financiële journalisten. 

De winnaars worden uitgenodigd op een internationaal seminar

aan de Columbia University, NY, USA. 

Daar krijg je de kans om deel te nemen aan gesprekken en work-

shops met vooraanstaande academici en beleidsmakers.

Verder worden verschillende bezoeken georganiseerd aan instel-

lingen zoals de New York Stock Exchange, de World Bank, het IMF,

Bloomberg Business News en de Federal Reserve. Eén dag is voor-

zien voor ontmoetingen met top-executives van Citi.

Wenst u meer informatie, graag een mailtje naar evelyne.nieuwland@citi.com (T. +32 2 626 54 46) 

en wij bezorgen u per kerende de deelnemingsvoorwaarden.

Adv_A4_NL_Award2009  13-11-2008  09:15  Page 1


