Meer gratis content bij West-Europese kranten

Vooral de pure pay-per-view-opties zijn gesneuveld. In 2006 boden 43,9% van de kranten nog online abonnementen en pay-per-view-opties aan. In juli 2008 was dat percentage teruggevallen tot 31,7%. In België nam het aandeel van de kranten die én online abonnementen én ontbundelde toegangsopties aanbieden af met 11,1%.

‘De conclusie is duidelijk: veel kranten zijn ontgoocheld in pay-per-view en worden óf volledig gratis óf bieden enkel nog online abonnementen aan (een toename van 32,9% naar 43,9%)\’, besluiten de onderzoekers.

De belangrijkste meerwaarde van een krantensite in vergelijking met de gedrukte versie is het archief. Meer en meer kranten gooien ook hun archief open: meer dan de helft heeft nu een gratis archief (52,4% om precies te zijn, tegenover 47,6% twee jaar terug). Het gratis model werd aantrekkelijker, doordat de reclame-uitgaven op het internet de voorbije jaren gestegen zijn.