You are here

Sociale media en journalistiek

Uitgever:
LannooCampus
Auteur:
Michaël Opgenhaffen & Bart Van Belle

Dit boek is verplichte kost voor elke journalist. Op een heel praktische manier behandelt het de talloze mogelijkheden die sociale media bieden voor de journalistiek. De mogelijkheden op researchvlak bijvoorbeeld. Dan gaat het echt wel over veel meer dan even Facebook of Twitter checken.

Stel: een bom ontploft op de Brusselse Grote Markt. Dan geraak je tegenwoordig met een beetje handig gebruik van sociale netwerksites zo aan beelden, eerstelijnsverhalen en contactgegevens van getuigen.

Sociale media vormen daarnaast uitstekende publicatieplatformen. Dat geldt bij uitstek voor Twitter, maar journalisten kunnen in dit boek ook inspiratie vinden voor presentatie van hun nieuws op tools als LinkedIn, Tumblr, Pinterest of Dipity. Ondertussen neemt ook de betekenis van liveblogging hand over hand toe. De “ultieme vorm van internetjournalistiek”, zo omschrijven de auteurs het fenomeen. Volgen nog allerlei tips over hoe je je journalistieke output op sociale media kunt meten en maximaal kunt doen renderen.

Dat dit boek een grote gebruikswaarde heeft, is zonder meer de verdienste van de twee auteurs. Bart Van Belle is webjournalist bij De Standaard Online en bouwde daar de sociale media-initiatieven uit. Michaël Opgenhaffen doceert over nieuwe media en journalistieke research aan Lessius Antwerpen en KU Leuven. Toch zijn beiden niet blind voor de risico’s van sociale media: de razende snelheid, de vervalsing van twitteraccounts, gehackte facebookpagina’s... De klassieke journalistieke werkmethodes zullen ze dan ook nooit vervangen. Maar ze zijn er wel een bijzonder mooie aanvulling op. (PD)