You are here

De nieuwsfabriek. Hoe media ons wereldbeeld vervormen

Uitgever: 
De Bezige Bij
Auteur: 
Rob Wijnberg

Journalistiek matchen met filosofie, dat kan boeiende inzichten opleveren. Rob Wijnberg, voormalig hoofdredacteur van nrc.next, waagt zich eraan en legt zo de vinger op enkele pijnpunten in de huidige nieuwsrealiteit. Wijnberg heeft het over de escalerende zoektocht naar instantmeningen, hapklare soundbytes en spektakel, alles liefst verpakt in een ludiek kleedje en met een humoristisch sausje erover. Want de lezer of kijker moet worden gebonden.

 Dat is de enige garantie trouwens dat ook de onontbeerlijke adverteerders blijven. Wijnbergs stijl is vlot en direct. De te verwachten kritiek dat hij mooi praten heeft maar geen alternatief, tracht hij voor te zijn door negen concrete suggesties voor een nieuw soort journalistiek te formuleren. Een journalistiek die niet langer via reclame maar door duurzame abonnees-aandeelhouders wordt gefinancierd, bijvoorbeeld. Voer voor dicussie levert het alleszins. (MSL)